🏢 یکی از دلایل نهی از بلندمرتبهسازی، حضور و سکونت اجنّه در خانههای بلندمرتبه است.
در مورد رابطه میان اجنّه و خانههایی که در ارتفاع بالاتر از 8 ذراع (حدودا 4 متر) ساخته میشوند دو دسته روایت وجود دارد: #بلندمرتبه_سازی
1. روایاتی که از ساختن اینگونه خانهها نهی میکنند و حکمت نهی از ساخت اینگونه ساختمانها را حضور اجنّه در آن عنوان میکنند؛
2. احادیثی که میگویند اگر به حضور در چنین خانههایی مضطر شدید و چارۀ دیگری نداشتید با نوشتن آیةالکرسی و نصب آن بر روی دیوارهای خانه، از حضور اجنّه جلوگیری کنید.
روایات دسته اول:
1. روایت حمزه بن حمران از امام باقر علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ حُمْرَانَ قَالَ: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ قَالَ أَخْرَجَتْنَا الْجِنُّ عَنْ مَنَازِلِنَا فَقَالَ اجْعَلُوا سُقُوفَ بُيُوتِكُمْ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ اجْعَلُوا الْحَمَامَ فِي أَكْنَافِ الدَّارِ قَالَ الرَّجُلُ فَفَعَلْنَا ذَلِكَ فَمَا رَأَيْنَا شَيْئاً نَكْرَهُهُ بَعْدَ ذَلِكَ.
مردى به امام باقر عليه السّلام شكايت نمود و گفت: جنيان ما را از خانههاىمان بيرون كردهاند! فرمود: سقف خانههاى خود را هفت ذراع بسازيد و در كنار خانه كبوتر نگهدارى كنيد. آن مرد میگويد: ما به دستور آن حضرت عمل كرديم و بعد از آن چيز ناپسندى مشاهده ننموديم.
الکافی، ج6، ص529
2. روایت محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ بَشِيرٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ابْنِ بَيْتَكَ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ فَمَا كَانَ فَوْقَ ذَلِكَ سَكَنَهُ الشَّيَاطِينُ إِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيْسَتْ فِي السَّمَاءِ وَ لَا فِي الْأَرْضِ وَ إِنَّمَا تَسْكُنُ الْهَوَاءَ.
امام صادق عليه السّلام فرمود: خانهات را هفت ذراع بساز؛ آنچه كه بيشتر از هفت ذراع باشد، شيطانهای [جنّی] در آن سكونت مىكنند. شيطانها نه در آسمان هستند و نه در زمين؛ بلكه آنها در هوا سكونت دارند.
همان
3. صحیحۀ هشام بن حَکَم از امام صادق علیه السلام
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ وَ غَيْرِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ سَمْكُ الْبَيْتِ فَوْقَ سَبْعَةِ أَذْرُعٍ أَوْ قَالَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَكَانَ مَا فَوْقَ السَّبْعِ وَ الثَّمَانِ الْأَذْرُعِ مُحْتَضَراً وَ قَالَ بَعْضُهُمْ مَسْكُوناً.
امام صادق عليه السّلام فرمود: اگر ارتفاع خانه از هشت ذراع بالاتر برود، فضاى فوقانى آن محل زندگی جنيان خواهد بود.
همان
ادامه دارد...
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
روایات دسته دوم:
1. روایت محمد بن اسماعیل از امام صادق علیه السلام
عَنْهُ (عده من اصحابنا عن سهل بن زیاد) عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ وَ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ الْبَيْتُ فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَاكْتُبْ فِي أَعْلَاهُ آيَةَ الْكُرْسِيِّ.
امام صادق عليه السّلام فرمود: هرگاه ارتفاع خانه بیشتر از هشت ذراع باشد، در بالاى [دیوارهای] آن آيةالكرسى بنويس.
الکافی، ج6، ص529
2. صحیحۀ ابان بن عثمان از امام صادق علیه السلام
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: شَكَا إِلَيْهِ رَجُلٌ عَبَثَ أَهْلِ الْأَرْضِ بِأَهْلِ بَيْتِهِ وَ بِعِيَالِهِ فَقَالَ كَمْ سَقْفُ بَيْتِكَ فَقَالَ عَشَرَةُ أَذْرُعٍ فَقَالَ اذْرَعْ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ ثُمَّ اكْتُبْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ فِيمَا بَيْنَ الثَّمَانِيَةِ إِلَى الْعَشَرَةِ كَمَا تَدُورُ فَإِنَّ كُلَّ بَيْتٍ سَمْكُهُ أَكْثَرُ مِنْ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ فَهُوَ مُحْتَضَرٌ تَحْضُرُهُ الْجِنُّ يَكُونُ فِيهِ مَسْكَنُهُ.
مردى به امام صادق عليه السّلام شكايت نمود كه موجودات زمينى (مانند جن و...) با اهلبيت و خانوادهاش بازى مىكنند. فرمود: سقف خانهات چه اندازه است؟ عرض كرد: ده ذراع. فرمود: هشت ذراع، اندازه بگیر، سپس بين ذراع هشتم تا دهم، همانطوركه گرداگرد منزل دور مىزنى آية الكرسى بنويس؛ زيرا هر خانهاى كه سقف آن بيشتر از هشت ذراع باشد، آن اقامتگاهى براى جنيان خواهد بود كه در آن حاضر شده و مسكن اختیار میکنند.
همان
** این روایت با سندی کمی متفاوت در الخصال [ج2، ص408] نیز آمده است: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْأَنْصَارِيِّ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال.
3. روایت یونس بن عبدالرحمن از امام صادق علیه السلام
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَرَّارٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنْ يُونُسَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِي سَمْكِ الْبَيْتِ إِذَا رُفِعَ ثَمَانِيَةَ أَذْرُعٍ كَانَ مَسْكُوناً فَإِذَا زَادَ عَلَى ثَمَانِيَةٍ فَلْيُكْتَبْ عَلَى رَأْسِ الثَّمَانِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ.
امام صادق عليه السّلام درباره سقف خانه فرمود: هنگامى كه تا هشت ذراع بالا رود، [از آنجا به بعد] محل سكونتِ [موجودات دیگر] است. پس هنگامى كه از هشت ذراع بيشتر شود، بايد بر سر ذراع هشتم آيةالكرسى نوشته شود.
همان
ادامه دارد...
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
4. روایت حسن بن سری از امام صادق علیه السلام
عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَسِّنِ بْنِ أَحْمَدَ وَ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ أَبَانِ بْنِ عُثْمَانَ الْأَحْمَرِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ السَّرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَمْكُ الْبَيْتِ سَبْعَةُ أَذْرُعٍ أَوْ ثَمَانِيَةُ أَذْرُعٍ فَمَا فَوْقَ ذَلِكَ فَمُحْتَضَرٌ ذَكَرَهُ سَبْعَةَ أَذْرُعٍ وَ لَمْ يَذْكُرْ ثَمَانِيَةَ.
سقف خانه [یعنی محدودۀ کف تا سقف هر اتاق] 7 یا 8 ذراع است و بیش از آن محل حضور [شیاطین و اجنّه] است. [راوی میگوید:] یا اینکه 7 ذراع را گفت و 8 را نگفت.
المحاسن، ج2، ص609
5. روایت شیخ طبرسی از امام صادق علیه السلام
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ إِنْسَانٍ يَبْنِي فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ إِلَّا وَ يَأْوِي الشَّيْطَانُ فِيمَا فَوْقَ ثَمَانِيَةِ أَذْرُعٍ وَ الْوَاجِبُ أَنْ يُكْتَبَ لَهُ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ حَتَّى لَا يَأْوِيَ فِيهِ الشَّيْطَانُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هيچ انسانى سقف خانهاش را از هشت ذراع بلندتر نسازد مگر آنكه در آنجا (بالاتر از 8 ذراع) شیطان سکونت گزیند، در اين صورت باید بر آن [دیوار] آيةالكرسى بنويسد، تا شيطان در آنجا مأوى نكند.
مکارم الاخلاق، ص127
6. روایت احمد بن محمد سیاری از امام صادق علیه السلام
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ السَّيَّارِيُّ فِي كِتَابِ التَّنْزِيلِ وَ التَّحْرِيفِ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كُلُّ سَمْكِ بَيْتٍ جَاوَزَ سَبْعَ أَذْرُعٍ مَسْكُونٌ إِلَّا أَنْ يُكْتَبَ فِيهِ آيَةُ الْكُرْسِيِّ فَإِنْ كُتِبَ لَمْ يَقْرَبْهُ الشَّيْطَانُ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر سقف خانهای که بیش از هفت ذراع مسکونی بود حتما باید در آن آیةالکرسی نصب شود. و اگر در چنین خانهای آیةالکرسی نصب شد دیگر شیطان به آن نزدیک نمیشود.
مستدرک الوسائل، ج3، ص455
شایان توجه است که راهحلهای بسیار سادۀ دیگری از سوی اهل بیت عصمت و طهارت برای دفع شیاطین از خانه عنوان شده که یکی از مهمترین آنها نگهداری حیوانات خاصی در خانه است مثل کبوتر، خروس و ... که بیان آن راهحلها در این مجال نمیگنجد.
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
🚑 یکی از آثار همنشینی و مصاحبت انسان با اجنّه، پدیدآمدن انواع بیماریهای اعصاب و روان در انسان است.
الف) اصل قاعدۀ علمی:
اصلِ اینکه مسّکردن [لمس] انسان توسط شیاطینِ جنّی منجر به ایجاد بیماری جسمی در انسان میشود در آیه 41 سوره مبارکه ص مطرح شده است: «وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذاب» (یادی هم بکن از بندۀ خوبمان، ایوب. وقتی خدا را صدا زد: مسّ شیطان مرا به رنج و بلا مبتلا کرده است!)
امام صادق علیه السلام برای بیان این قاعده علمی قسم جلاله خوردهاند! و این نشان میدهد که تا چه اندازه چنین مطلبی حتی از سوی اصحابِ نزدیک به امام محل انکار است! امام علیه السلام به ابابصیر فرمود اینکه قرآن کریم در آیه 100 سوره مبارکه نحل فرموده: شیطان تسلطی بر مؤمنین ندارد [إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا] به خدا قسم این عدمِ تسلط فقط در زمینۀ اعتقادات مؤمنین است. در حالیکه در زمینه بیماریهای جسمی، شیطان قادر است که به همه انسانها حتی مؤمنین ضربه و آسیب برساند [يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِه]؛ همانطور که به پیامبر خدا، ایوب سلام الله علیها که الگوی مؤمنین تاریخ است آسیب جسمی وارد کرد و وی را بیمار گردانید [قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ].
این روایت مهم را شیخ کلینی رحمه الله در الکافی [ج8، ص288] آورده است: «عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ "فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجِيمِ إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ" فَقَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ يُسَلَّطُ وَ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِ عَلَى بَدَنِهِ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِ قَدْ سُلِّطَ عَلَى أَيُّوبَ ع فَشَوَّهَ خَلْقَهُ وَ لَمْ يُسَلَّطْ عَلَى دِينِهِ وَ قَدْ يُسَلَّطُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ لَا يُسَلَّطُ عَلَى دِينِهِمْ قُلْتُ قَوْلُهُ تَعَالَى- إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ قَالَ الَّذِينَ هُمْ بِاللَّهِ مُشْرِكُونَ يُسَلَّطُ عَلَى أَبْدَانِهِمْ وَ عَلَى أَدْيَانِهِمْ.»
ب) کدام بیماریها به عامل ماورایی «جِنّ» مرتبط دانسته شده؟
در روایات شیعه، یکی از انواع بیماریهایی که ممکن است در اثر همنشینی و مصاحبتِ دائمی با اجنّه به انسان اصابت کند بیماریهای اعصاب و روان و مجموعِ بیماریهای روحی-روانی عنوان شده است:
به عنوان نمونه وقتی امام هادی علیه السلام در مقام توضیح حرزی برای در امان ماندن زن زائو از مسّ جن هستند، خطراتی که ممکن است با مسّ جن [یا همان خَبطِ شیطان] به زن زائو و نوزادش برسد -و این حرز قرار است او را دقیقا از همین خطرات در امان نگهدارد- را اینگونه برمیشمرند: «... فَإِنَّهُ لَا يُصِيبُ أَهْلَهُ مَا دَامَتْ فِي نِفَاسِهَا وَ لَا يُصِيبُ وَلَدَهُ خَبْطٌ وَ لَا جُنُونٌ وَ لَا فَزَعٌ وَ لَا نَظْرَةٌ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ...» [طبالائمه، ص97] جنون (بیماریهای اعصاب و روان) و ترس (یا به قول امروزیتر: فوبیا) از مشکلاتی است که مس جنّ برای نوزاد به وجود میآورد.
البته شایان ذکر است که در ابتدای همین روایت وجود مبارک امام هادی علیه السلام از تعبیری استفاده میکنند که برای ما آشناست! عَبَث با اهل و عیال (یا همان بازی کردن و متعرض شدن به خانواده). این همان تعبیری است که در روایات نهی از بلندمرتبهسازی استفاده میشد: «مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا يَعْبَثَ الشَّيْطَانُ بِأَهْلِهِ مَا دَامَتِ الْمَرْأَةُ فِي نِفَاسِهَا فَلْيَكْتُبْ هَذِهِ الْعُوذَةَ ...»
#نهضت_ملی_مسکن #افقی_سازی
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و هویت اجتماعی زنان
📝 ژورنال اشپیگل، از ارتباط میان میزان کمپوششیِ زن و وسیلهانگاشتهشدنش (objectification) گزارش میدهد...
📚 قرآن حکیم استدلال کرده بود: «ذلک أدنَی أن یُعرَفنَ» (حجاب برای شخصیت و هویت اجتماعی زن بهتر است.)
سوره احزاب، آیه 59
#جهاد_تبیین
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و هویت اجتماعی زنان
☑️ آیا میدانید بررسیهای محققان نشان میدهد، پوشیدن لباسهای بدننما توسط زنان موجب میشود به زن به عنوان یک وسیلۀ -جنسی و نه یک انسان- نگاه شود؟
1️⃣ استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان
در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال میکند:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلنَّبِيُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ يُدۡنِينَ عَلَيۡهِنَّ مِن جَلَٰبِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدۡنَىٰٓ أَن يُعۡرَفۡنَ فَلَا يُؤۡذَيۡنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ غَفُورٗا رَّحِيمٗا
اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است.
2️⃣ أدنی أن یعرفن- برای معروف (عفیف) شناختهشدنشان بهتر است.
📚 مقالۀ Dress and sex: a review of empirical research involving human participants and published in refereed journals در ژورنال اشپیگل آلمان، نوشتۀ پروفسور لنون -متخصص شناختهشدۀ حوزۀ رفتاریِ لباس از دانشگاه ایندیانا بلومینگتون- و همکارانش -از دانشگاههای مینسوتا، آگزبورگ و کالج نیویورک- از ارتباط میان میزان پوشش زن و وسیله انگاشتهشدنش (objectification) گزارش میدهد.
نتایج بررسی این مقاله مروری -که با ارجاع به بیش از 82 مطالعهٔ معتبر تجربی صورت گرفته- حاکی از آن است که پوشیدن لباسهای بدننما (body revealing)، زنان را به عنوان یک وسیلۀ (جنسی) -و نه انسان- معرفی میکند.
#جهاد_تبیین
@mTatbiqy
جدول شمارۀ 6 از گزارش «چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار در سال 1400» -که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته- نشان میدهد نرخ مالکیت مسکن در ایران، بیش از 81 درصد است.
پی نوشت:
منظور از «سایر»، خانههای سازمانی، وقفی و رایگان است. و مقصود از «اجاری» خانههای رهنی و اجارهای است.
@mtatbiqy
💠 مطالعه بینالمللی با موضوع «شاخصهای زندگی مطلوب (شاخصهای رفاه) از منظر قرآن و حدیث»
بخش (1): #Home_Ownership_Rate
📉 مستأجری، از جملۀ شاخصهایی است که پایین بودن کیفیت زندگی را نشان میدهد! و این شاخص، قابلیت تفاهم با آحاد بشر در اقصی نقاط جهان را دارد! 🌎🌍🌏
درست است که این شاخص را اهل بیت علیهم السلام (خزینههای علم الهی) بیان کردهاند اما قابل تأیید و تصدیق از سوی مردم با هر دین و آیینی در قارههای مختلف دنیاست.
📝 شاخص مالکیت مسکن (Home Ownership Rate) که در کشورهای مختلف دنیا بررسی و آمارگیری شده است، میتواند به خوبی نشانگر شاخص #خانه_به_دوشی باشد. شاخص مالکیت مسکن، درصد افرادی که -در هر کشور- صاحب خانههای خود هستند را نسبت به کل جمعیت همان کشور نشان میدهد.
📚 خانهبهدوشی؛ از تلخیهای زندگی انسان
امام صادق علیه السلام فرمود:
«مِنْ مُرِّ اَلْعَيْشِ اَلنُّقْلَةُ مِنْ دَارٍ إِلَى دَارٍ....» [الکافی، ج6، ص531]
از تلخیهای زندگى، انتقال از يك خانه به خانه ديگر [خانهبهدوشی] است...
📈 بررسی وضعیت 21 کشور از نظر شاخص «نرخ مالکیت مسکن»
سعی شده آمار 20 کشوری که [در ذهن مردم ما] زندگی در آنها مطلوب تصور میشود در کنار ایران قرار داده شود تا بیننده بتواند به راحتی قضاوت کند.
تمامی آمارهای مربوط به کشورهای اروپایی (که بدون هایپرلینک آمده) مربوط به سال 2021 بوده و از پایگاه رسمی دفتر آمار اتحادیه اروپا اخذ شده است.
کرواسی: 91 درصد
کره جنوبی: 86.3 درصد (سال 2021)
ایران: 81.4 درصد (سال 1400)
پرتغال: 78.3 درصد
اسپانیا: 75.8 درصد
ایتالیا: 73.7 درصد
بلژیک: 71.3 درصد
فنلاند: 70.3 درصد
هلند: 70.1 درصد
استرالیا: 67 درصد (سال 2021)
کانادا: 66.5 درصد (سال 2021)
آمریکا: 65.9 درصد (سال 2022)
سوئد: 64.9 درصد
فرانسه: 64.7 درصد
نروژ: 63 درصد (سال 2017)
انگلیس: 63 درصد (میانگین سال 2016 تا 2018)
ژاپن: 61.12 درصد (میانگین 5 سال منتهی به سال 2017)
دانمارک: 59.2 درصد
ترکیه: 57.8 درصد (سال 2023)
آلمان: 49.1 درصد
سوئیس: 42.2 درصد
#السلام_علی_خزان_علم_الله
#شاخص_های_زندگی_مطلوب
#شاخص_های_رفاه
@mtatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان
⚖️ پایگاه رسمی وزارت دادگستری آمریکا از مطالعۀ میدانیِ بیش از 580 روانپزشک آمریکایی در رابطه با پوشش زن و تأثیر آن بر اینکه مورد تجاوز جنسی قرار گیرد، پرده برمیدارد.
📚قرآن کریم استدلال کرده بود: «... فَلَا يُؤْذَيْنَ...»(حجاب برای امن ماندن زنان از آزار و اذیت جنسی بهتر است).
سوره احزاب، آیه 59
@mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی مسئله حجاب و امنیت زنان
☑️ آیا میدانستید که در نظرسنجی انجام شده از بیش از 580 روانپزشک در ایالات متحده آمریکا، اکثریت آنان بر اساس مطالعات میدانیِ دائمیِ خود در این موضوع، اذعان کردند که نوع پوشش زن می تواند باعث جنایت جنسی علیه زنان شود؟!
📚 استدلال حکیمانۀ قرآن در مورد پوشش محجبانۀ زنان
در سوره احزاب، آیه 59 خداوند حکیمِ علیم اینچنین راجع به پوشش زنان استدلال میکند:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا
اى پيامبر! به همسرانت و دخترانت و همسران كسانى كه مؤمن هستند بگو: چادرهايشان را بر خود فرو پوشند [تا بدن و آرايش و زيورهايشان در برابر ديد نامحرمان قرار نگيرد ] اين [پوشش] به اينكه [به عفت و پاكدامنى] شناخته شوند نزديك تر است، و در نتيجه [از سوى اهل فسق و فجور] مورد آزار قرار نخواهند گرفت؛ و خدا همواره بسيار آمرزنده و مهربان است.
📌 وزارت دادگستری آمریکا در پایگاه رسمی خود، مطالعهای با عنوان Apparel as One Factor in Sex Crimes Against Young Females: Professional Opinions of U.S. Psychiatrists منتشر کرده است. این مطالعه، گزارش نظرسنجی از 581 روانپزشک از ایالات متحده آمریکا را ارائه میدهد. در این نظرسنجی، از روانپزشکان سوال شده که آیا میتوان تحریک(جنسی) از طریق پوشش را یکی از عوامل مهم تجاوز و آزار جنسی به حساب آورد یا خیر. اکثریت قابل توجهی از پاسخ دهندگان از هر دو جنس معتقد بودند که پوشش زن جوان بر خطر (تجاوز به) او تأثیر بسزایی دارد.
🔻نویسنده مقاله می افزاید: میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است.
⁉️ کسانی که به بی حجابی دامن میزنند آیا میدانند که چه بر سر امنیت زنان جامعه میآورند؟!
#حجاب #فلایوذین
@mTatbiqy
💠 کرسی تحلیلی با موضوع «روشی نو برای جهاد تبیین»
🎤 با ارائه حجت الاسلام محمد سعادتمند
📆 یکشنبه 14 خردادماه 1402 ساعت 21
در گروه تعاملی رسانو
🌐 https://eitaa.com/joinchat/628621426Cf222dbed01
@mTatbiqy
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
💠 کرسی تحلیلی با موضوع «روشی نو برای جهاد تبیین» 🎤 با ارائه حجت الاسلام محمد سعادتمند 📆 یکشنبه 14 خر
32.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا