eitaa logo
مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
2.5هزار دنبال‌کننده
29 عکس
38 ویدیو
13 فایل
مطالعات فرامتنی و بین المللی قرآن و حدیث در انتشار اینگونه مطالعات جدید ما را یاری دهید. مطالب خود را به @Tolueharekat ارسال کنید. کانال تلگرام: t.me/mTatbiqy
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 توضیح مطالعه 🔻 این مقالهٔ تامل برانگیز در حوزۀ «خشونت در خانواده» در سال 2005 در پایگاه رسمی Researchgate منتشر شده است. عنوان این تحقیق «How Family Religious Involvement Benefits Adults Youth and Children and Strengthens Families» است؛ نوشتۀ محقق و مدرس نامدار دانشگاه استنفورد آمریکا و دانشمند حوزۀ زندگی خانواده: «پروفسور دیوید دولاهیت». 🔘 نویسندۀ این مقاله با آدرس‌دهی و استناد به مطالعات جمعیتی و انسانی متعدد اذعان می‌کند که نرخ طلاق در میان زوج‌های مذهبی پایین‌تر و میزان رضایت زناشویی در آنان بیشتر است. میزان خشونت خانگی در میان زوج‌های مذهبی کمتر است (There is less domestic violence among more religious couples) و مهارت حل تعارض زناشویی و وفاداری در زندگی در آن‌ها، بیشتر. ✔️ قسمت جالب توجه این مقاله، بررسی ارتباط میان حضور و شرکت همسران در مراسمات مذهبی و نرخ طلاق است. زوج‌هایی که در مکان‌ها و جلسات مذهبی شرکت می‌کنند 15 درصد نرخ طلاق پایین‌تری دارند؛ نسبت به زوج‌هایی که در اینگونه جمع‌ها حضوری بهم نمی‌رسانند. وی با استناد به مطالعۀ برودی استون‌من که در سال 1994 در مجله Journal of Marriage and the Family انتشار یافته خاطرنشان می‌کند که این کاهش طلاق صرفا بخاطر نگاه منفی افراد مذهبی نسبت به طلاق نیست، بلکه به علت آن است که زوج‌ها هر چه مذهبی‌تر باشند مهارت ارتباطی و حل تعارض قوی‌تری دارند. 🔘 این مقاله در قسمت نتیجه‌گیری، با اشاره به اینکه عقاید و اعمال مذهبی و دینی بر روابط زن و شوهری و خانوادگی تأثیر بسزایی می‌گذارد، از خانواده‌ها دعوت می‌کند که فضایی ایجاد کنند تا فرزندان بتوانند عقاید و محیط دینی و معنوی را تجربه کنند. همچنین از دولت‌ها دعوت می‌کند که اگر به دنبال پایداری روابط زن و شوهری و خانوادگی در جامعه است سطح دینداری افراد را تقویت کند. @mTatbiqy
👩‍❤️‍👨 از توصیه‌های دائمیِ رسول خدا و اهل‌بیت دانشمندش به افرادی که فرزند دختر دارند آن است که "مهم‌ترین" ویژگی مدنظر شما برای به ازدواج در آوردن دخترتان، «دینداری و تقوای خواستگار» باشد؛ تا ویژگی‌های دیگری همچون ثروت و اصل و نسبِ او. 1⃣ صحیحه حسین بن بشار واسطی از امام جواد علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ بَشَّارٍ الْوَاسِطِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع أَسْأَلُهُ عَنِ النِّكَاحِ فَكَتَبَ إِلَيَّ مَنْ خَطَبَ إِلَيْكُمْ فَرَضِيتُمْ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ- إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ. حسین بن بشار واسطی می‌گوید به امام جواد علیه السلام نامه‌ای نوشتم و در مورد ازدواج از ایشان سوال پرسیدم. ایشان در پاسخ به من نوشتند: اگر کسی از شما (برای دختران‌تان) خواستگاری کرد و دینداری و امانت‌داری‌اش را پسندیدید، پس دخترتان را به ازدواج او درآورید؛ و اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد. الکافی، ج5، ص347 2⃣ صحیحه علی بن مهزیار از امام جواد علیه السلام سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ كَتَبَ عَلِيُّ بْنُ أَسْبَاطٍ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي أَمْرِ بَنَاتِهِ وَ أَنَّهُ لَا يَجِدُ أَحَداً مِثْلَهُ فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتَ مِنْ أَمْرِ بَنَاتِكَ وَ أَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً مِثْلَكَ فَلَا تَنْظُرْ فِي ذَلِكَ رَحِمَكَ اللَّهُ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ. علی بن مهزیار می‌گوید: علی بن اسباط در مورد ازدواج دخترانش و اینکه هیچ خواستگاری را هم‌شأن خودش نمی‌بیند به امام جواد علیه السلام نامه‌ای نوشت. حضرت در پاسخ به او نوشتند: آنچه در مورد دخترانت نوشتی و اینکه نوشتی کسی همانند و هم‌شأن خودت پیدا نمی‌کنی را متوجه شدم. خدا تو را بیامرزد! در این زمینه معطّل نکن! چون رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداری‌اش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید. همان 3⃣ صحیحه ابراهیم بن محمد همدانی از امام جواد علیه السلام عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَمَذَانِيِّ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي التَّزْوِيجِ فَأَتَانِي كِتَابُهُ بِخَطِّهِ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ. ابراهیم بن محمد همدانی می‌گوید به امام جواد علیه السلام نامه‌ای نوشتم و در مورد شوهر دادن دخترم از ایشان سوال پرسیدم. نامۀ آن حضرت با دست‌خط خودش به من رسید که در آن نوشته بودند: رسول خدا فرمود: «وقتی کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که اخلاق و دینداری‌اش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید.» همان 4⃣ روایت شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام: قال ابو عبدالله ع ... إذا خطب إليك رجل رضيت دينه و خلقه و أمانته فزوّجه، فانّ اللّه يقول: إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ. امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردی (برای دخترت) از تو خواستگاری کرد و از دینداری و اخلاق و امانت‌داری‌اش رضایت داشتی، دخترت را بلافاصله به ازدواج او دربیاور که خدای متعال فرموده «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (اگر دست‌خالی و تنگ‌دست هستند، خدا از سرِ بزرگواری بی‌نیازشان می‌کند.) المقنع، ص306 5⃣ روایت عمر بن علی از پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام: رَوَى عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ عِيسَى بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَوْماً وَ نَحْنُ عِنْدَهُ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَ دَنِيّاً فِي نَسَبِهِ قَالَ إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَ دِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِنَّكُمْ إِلاّٰ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي اَلْأَرْضِ وَ فَسٰادٌ كَبِيرٌ. تهذیب الاحکام، ج7، ص394 ادامه دارد... @mTatbiqy
بخش دوم روایات: 6⃣ روایت اسماعیل بن موسی بن جعفر از پدرش امام کاظم علیه السلام أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير. امام کاظم علیه السلام فرمود: رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که دینداری‌ و امانت‌داری‌اش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید. الجعفریات، ص89 7⃣ روایت مجاشعی از امام رضا علیه السلام: بِإِسْنَادِهِ، (أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ، عَنْ أَبِي الْمُفَضَّلِ، قَالَ: حَدَّثَنَا الْفَضْلُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَيْهَقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ عَمْرٍو الْمُجَاشِعِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ. قَالَ الْمُجَاشِعِيُّ: وَ حَدَّثَنَاهُ الرِّضَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ آبَائِهِ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ يَخْطُبُ إِلَيْكُمْ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسَادٌ عَرِيضٌ. امام رضا علیه السلام فرمود: پیامبر اکرم فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که دینداری‌ و امانت‌داری‌اش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید. امالی طوسی، ص519 8⃣ روایت فضل الله راوندی از امام صادق علیه السلام: قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ. امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که دینداری‌ و امانت‌داری‌اش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید. النوادر، ص12 9⃣ روایت ابن ابی جمهور احسائی از رسول خدا: فِي حَدِيثٍ آخَرَ عَنْهُ ص إِذَا جَاءَكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ- إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِير. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که دینداری‌ و اخلاقش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید. عوالی اللئالی، ج3، ص340 🔟 روایت ابوالقاسم کوفی از رسول خدا: أَبُو الْقَاسِمِ الْكُوفِيُّ فِي كِتَابِ الْإِسْتِغَاثَةِ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: مَنْ جَاءَكُمْ خَاطِباً تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَ أَمَانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلَّا تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الْأَرْضِ وَ فَسادٌ كَبِيرٌ. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: اگر کسی (برای خواستگاری دختران‌تان) نزد شما آمد که دینداری‌ و امانت‌داری‌اش را پسندیدید دختر را به ازدواج او درآورید؛ اگر این کار را نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود می‌آید. مستدرک الوسائل، ج14، ص189 1⃣1⃣ روایت فقه الرضا از امام رضا علیه السلام: إِنْ خَطَبَ إِلَيْكَ رَجُلٌ رَضِيتَ دِينَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجْهُ وَ لَا يَمْنَعْكَ فَقْرُهُ وَ فَاقَتُهُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى ... إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ. امام رضا علیه السلام فرمود: اگر مردی (برای دخترت) از تو خواستگاری کرد و از دینداری و اخلاقش رضایت داشتی، دخترت را بلافاصله به ازدواج او دربیاور و به خاطر فقر و تنگ‌دستی‌اش ازدواج آنان را به‌هم نزن که خدای متعال فرموده ... «إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» (اگر دست‌خالی و تنگ‌دست هستند، خدا از سرِ بزرگواری بی‌نیازشان می‌کند.) الفقه المنسوب الی الامام الرضا علیه السلام، ص237 @mTatbiqy
📚 حدیثی شایان توجه در کتاب مکارم الاخلاق که امام حسن مجتبی علیه السلام در آن، به روشنی علت این‌همه تأکید بر «مقیّد بودنِ خواستگار به دین» را بیان می‌کند مِنْ كِتَابِ تَهْذِيبِ اَلْأَحْكَامِ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَسْتَشِيرُهُ فِي تَزْوِيجِ اِبْنَتِهِ فَقَالَ زَوِّجْهَا مِنْ رَجُلٍ تَقِيٍّ فَإِنَّهُ إِنْ أَحَبَّهَا أَكْرَمَهَا وَ إِنْ أَبْغَضَهَا لَمْ يَظْلِمْهَا. مردی نزد امام مجتبی علیه السلام آمد و در مورد ازدواج دخترش از امام مشورت خواست. امام حسن علیه السلام فرمود: دخترت را به ازدواج فردی باتقوا دربیاور. چرا که فرد باتقوا اگر دخترت را دوست داشته باشد اکرام و احترامش مي‌کند و [حتی] اگر هم [زمانی] دخترت را دوست نداشته باشد [حداقل] به او ظلم نمی‌كند. مکارم الاخلاق، ص۲۰۴ @mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه» 🔻 ژورنال PubMed، از ارتباط میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا گزارش می‌دهد... 📚 قرن‌ها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شراب‌خوری به یک و کارگشا اشاره کرده‌اند: «شراب‌خواری، آدم‌کُشی را در جامعه افزایش می‌دهد.» @mTatbiqy
💠 مطالعه تطبیقی «مصرف مشروبات الکلی و افزایش قتل در جامعه» 🔍 آیا می‌دانید که مصرف مشروبات الکلی چه تاثیری بر نرخ قتل در جامعه می‌گذارد؟ 📝 متس رامستد، محقق برتر دانشگاه کارُولینِسکا (بزرگترین دانشگاه بیمارستانی اروپا) در مقاله‌ای با عنوان "Population drinking and homicide in Australia: a time series analysis of the period 1950-2003" از رابطه میان مصرف مشروبات الکلی و افزایش نرخ قتل در استرالیا پرده برمی‌دارد. 🔘 نویسنده جهت بررسی این مسئله، نرخ قتل و میزان مصرف مشروبات الکلی در این کشور را در فاصله زمانی 1950 تا 2003 مطالعه کرده است. در قسمت نتیجه این مقاله چنین آمده است: «به ازای هر لیتر افزایش مصرف (به ازای هر نفر) مشروبات الکلی، آمار قتل در میان مردان تا 8 درصد و در میان زنان تا 6 درصد افزایش یافته است.» 🔴 متس رامستد، در انتهای این مقاله چنین نتیجه‌گیری می‌کند: «Australia belongs to the group of countries where lowering population drinking is likely to be associated with lower homicide rates» (استرالیا جزو کشورهایی است که کاهش مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در آن، مستقیما در کاهش نرخ قتل آن اثر می‌گذارد.) 📚 این گزارش در سال 2011 در حالی منتشر شده است که قرن‌ها قبل، امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان دانشمندش در مورد شراب‌خوری به یک و کارگشا اشاره کرده‌اند: «شراب‌خواری، آدم‌کُشی را در جامعه افزایش می‌دهد.» @mTatbiqy
روایاتی از اهل بیت پیامبر علیهم السلام که می‌گویند جلوگیری نکردن از رواج مشروبات الکلی، باعث گسترش قتل در جامعه می‌شود 1️⃣ روایت محمد بن حسین از امیرالمؤمنین علیه السلام: قِيلَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِنَّكَ تَزْعُمُ أَنَّ شُرْبَ اَلْخَمْرِ أَشَدُّ مِنَ اَلزِّنَا وَ اَلسَّرِقَةِ فَقَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ نَعَمْ إِنَّ صَاحِبَ اَلزِّنَا لَعَلَّهُ لاَ يَعْدُوهُ إِلَى غَيْرِهِ وَ إِنَّ شَارِبَ اَلْخَمْرِ إِذَا شَرِبَ اَلْخَمْرَ زَنَى وَ سَرَقَ وَ قَتَلَ اَلنَّفْسَ اَلَّتِي حَرَّمَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تَرَكَ اَلصَّلاَةَ. راوى گويد: به امير مؤمنان على عليه السّلام گفتند: تو گمان مى‌كنى كه حرمت نوشيدن شراب شديدتر از زنا و دزدى است‌؟ فرمود: آرى؛ زناكار احتمال دارد كه علاوه بر زنا، گناه ديگرى مرتكب نشود. اما شراب‌خوار آن‌گاه كه شراب بنوشد زنا مى‌كند، دزدى انجام مى‌دهد، انسانى را كه خداوند متعال کُشتنش را حرام كرده به قتل می‌رساند و نماز را ترك مى‌كند. الکافی، ج6، ص403 2️⃣ روایت شیخ کلینی با سه سند از امام صادق علیه السلام: عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَخْبِرْنِي جُعِلْتُ فِدَاكَ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الْخَمْرَ ... فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى لَمْ يُحَرِّمْ ذَلِكَ عَلَى عِبَادِهِ وَ أَحَلَّ لَهُمْ سِوَاهُ رَغْبَةً مِنْهُ فِيمَا حَرَّمَ عَلَيْهِمْ وَ لَا زُهْداً فِيمَا أَحَلَّ لَهُمْ وَ لَكِنَّهُ خَلَقَ الْخَلْقَ وَ عَلِمَ عَزَّ وَ جَلَّ مَا تَقُومُ بِهِ أَبْدَانُهُمْ وَ مَا يُصْلِحُهُمْ فَأَحَلَّهُ لَهُمْ وَ أَبَاحَهُ تَفَضُّلًا مِنْهُ عَلَيْهِمْ بِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمَصْلَحَتِهِمْ وَ عَلِمَ مَا يَضُرُّهُمْ فَنَهَاهُمْ عَنْهُ وَ حَرَّمَهُ عَلَيْهِمْ ... أَمَّا الْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ لِفَسَادِهَا ... مِنْ سَفْكِ الدِّمَاءِ ... وَ هُوَ لَا يَعْقِلُ. مفضّل بن عمر می‌گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فدایت شوم! بفرماييد چرا خداوند متعال، شراب ... را حرام نمود؟ امام علیه السلام فرمود: خدای متعال به اين‌جهت آن را بر بندگانش حرام کرد و برخی از خوردنی‌های دیگر را حلال کرد كه بندگانش به موارد حرام، بى‌رغبت شده و به موارد حلال رغبت داشته باشند؛ او مخلوقاتش را آفريد و به نيازمندى‌هاى بدن آن‌ها و مصلحت زندگی آنها آگاهى داشت. از اين‌رو خداوند از روى لطف و بخشش براى مصلحت آنان مواردى را براى آنان حلال و مباح كرد. از طرفى از چيزهايى كه به آنان ضرر مى‌رساند نيز آگاهى داشت، به همین خاطر آنان را از آن موارد نهى نمود و بر آنان حرام نمود... اما حرام کردن شراب به خاطر کارهایی است که در اثر خوردن آن، شراب‌خور به آن دست می‌زند و فسادهایی که با خوردنش ایجاد می‌شود؛ کارهایی از قبیل اینکه ... [حتی ممکن است] خونِ [انسان‌های بی‌گناه را] بریزد ... و اینها در حالی اتفاق می‌افتد که بر اثر خوردن شراب، هوش و حواسی ندارد. الکافی، ج6، ص243 تهذیب الاحکام، ج9، ص128 من لا یحضره الفقیه، ج3، ص345؛ با سندی دیگر از امام باقر علیه السلام 3️⃣ صحیحۀ محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ حَمْلِهَا إِيَّاهُمْ عَلَى إِنْكَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْفِرْيَةِ عَلَيْهِ وَ عَلَى رُسُلِهِ وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ وَ الْقَتْلِ وَ ... . محمد بن سنان می‌گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه باعث فساد می‌شود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن می‌گردد و او را به انكار كردن خدا وامی‌دارد و به دروغ بستن بر خدا و پيغمبران او می‌کشاند و او را به ورطۀ ساير محرَّماتى وارد می‌کند كه خدا و رسول او از آنها نهی کرده‌اند مثل فساد و قتل و ... . عیون اخبار الرضا، ج2، ص98 @mTatbiqy
تشکیل کانونی با مأ‌موریّتِ اوّلاً «تهیّه‌ی موادّ تبلیغیِ ». یک چیزهایی هست که امروز مناسب است در منبر گفته بشود، فردا ممکن است از اثر بیفتد، بی‌فایده باشد؛ پارسال میگفتیم مناسب بود، امسال [نه]؛ یعنی دنیا این‌جوری دارد پیش میرود و حوادث، این‌جوری دارد پی‌درپی به وجود می‌آید. موادّ تبلیغیِ لازمِ به‌روز تولید بشود. در این زمینه، منابع کتاب و سنّت این‌قدر پُرعمق و پُرمغز است که هرگز تمام نخواهد شد. این‌قدر میتوانید از قرآن استفاده کنید، مطلب جدید و نو، سخن نو و متّکی به میتوانید به دست بیاورید که همه‌ی این صحنه را اشباع خواهد کرد. پس یکی از مأ‌موریّتهای این کانون بزرگ، تهیّه‌ی مواد است. ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲
قبل از ورود به محرم، این نوشته👆 خوانده شود! مخصوصا برای گویندگان و ذاکرین نکات جالبی دارد. دو روایت از سیدالشهداء که محبت شدید پیامبر به کودکان را به امت پیامبر یادآور می‌شوند😭 برای آنان که اهل دقت‌اند! 1. شمّه‌ای از مهربانی پیامبر با کودکان؛ جلوگیری از زدن کودک به خاطر نجس کردن پیامبر وَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ مَنِيعٍ: حَدَّثَنَا ابْنُ عُلَيَّةَ، ثنا عُمَارَةُ بْنُ أَبِي حَفْصَةَ، عَنْ أَبِي مِجْلَزٍ، عَنِ حَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ، أَوِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ: حَدَّثَتْنَا امْرَأَةٌ مِنْ أَهْلِي، قَالَتْ: " بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص مُسْتَلْقِيًا عَلَى ظَهْرِهِ، يُلاعِبُ صَبِيًّا عَلَى صَدْرِهِ، إِذْ بَالَ، فَقَامَتْ لِتَأْخُذَهُ وَتَضْرِبَهُ فَقَالَ ص: " دَعِيهِ، ائْتُونِي بِكُوزٍ مِنْ مَاءٍ "، فَنَضَحَ الْمَاءَ عَلَى الْبَوْلِ حَتَّى تَفَايَضَ الْمَاءُ عَلَى الْبَوْلِ، فَقَالَ: " هَكَذَا يُصْنَعُ بِالْبَوْلِ، يُنْضَحُ مِنَ الذَّكَرِ، وَيُغْسَلُ مِنَ الأُنْثَى " سیدالشهداء علیه السلام فرمود: یکی از زنان خانواده‌ام به من گفت پیامبر روی زمین خوابیده بود و کودکی روی سینۀ ایشان بازی می‌کرد که ناگهان کودک ادرار کرد! پس مادرش بلند شد که کودک را برداشته و کتک بزند. پیامبر به او فرمود: رهایش کن! و فقط کوزۀ آبی برایم بیاور. پس آب را بر ادرار کودک ریخت و با آب آن ادرار را پاک کرد. پس فرمود: این چنین با ادرار کردن کودک برخورد می‌کنند: از مجرای ادرار می‌پاشد و با ظرف آبی شسته می‌شود. المطالب العالیه، ج2، ص93 پی نوشت: مضمون این روایت در مکارم الاخلاق [ص25] به صورت مرسل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُؤْتَى بِالصَّبِيِّ الصَّغِيرِ لِيَدْعُوَ لَهُ بِالْبَرَكَةِ أَوْ يُسَمِّيَهُ فَيَأْخُذُهُ فَيَضَعُهُ فِي حَجْرِهِ تَكْرِمَةً لِأَهْلِهِ فَرُبَّمَا بَالَ الصَّبِيُّ عَلَيْهِ فَيَصِيحُ بَعْضُ مَنْ رَآهُ حِينَ يَبُولُ فَيَقُولُ ص لَا تُزْرِمُوا بِالصَّبِيِّ فَيَدَعُهُ حَتَّى يَقْضِيَ بَوْلَهُ ثُمَّ يَفْرُغُ لَهُ مِنْ دُعَائِهِ أَوْ تَسْمِيَتِهِ وَ يَبْلُغُ سُرُورُ أَهْلِهِ فِيهِ وَ لَا يَرَوْنَ أَنَّهُ يَتَأَذَّى بِبَوْلِ صَبِيِّهِمْ فَإِذَا انْصَرَفُوا غَسَلَ ثَوْبَهُ بَعْدَهُ. 2. شمّه‌ای از مهربانی پیامبر با کودکان؛ سریع به اتمام رساندن نماز جماعت به خاطر گریۀ کودک نا مُحَمَّدُ بْنُ غَالِبٍ، قَالَ: نا السَّكَنُ بْنُ سُلَيْمَانَ، قَالَ: نا سَعِيدُ بْنُ أَبِي الْجُوَيْرِيَةِ، قَالَ: سَمِعْتُ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص صَلاةً عَجَّلَ فِيهَا، فَقَالَ: " إِنَّمَا عَجَّلْتُ أَنِّي سَمِعْتُ صَبِيًّا يَبْكِي فَخَشِيتُ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أَبَوَيْهِ " سیدالشهداء علیه السلام فرمود: پیامبر نماز می‌خواند که یکدفعه نماز را با عجله تمام کرد سپس فرمود: من فقط به این دلیل نمازم را با عجله تمام کردم که شنیدم کودکی گریه می‌کند پس ترسیدم که تحمل این شرایط برای پدر و مادرش سخت شود. الثالث عشر من الفوائد المنتقاة، ص28 پی نوشت: مضمون این روایت در الکافی [ج6، ص48] به نقل از عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السلام روایت شده است: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ ص بِالنَّاسِ الظُّهْرَ فَخَفَّفَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لَهُ النَّاسُ هَلْ حَدَثَ فِي الصَّلَاةِ حَدَثٌ قَالَ وَ مَا ذَاكَ قَالُوا خَفَّفْتَ فِي الرَّكْعَتَيْنِ الْأَخِيرَتَيْنِ فَقَالَ لَهُمْ أَمَا سَمِعْتُمْ صُرَاخَ الصَّبِيِّ. @mTatbiqy
💠 مطالعه تطبيقی شراب خواری و تعرض به مَحارم 📈 طی آخرین آماردهی های وبسایت مرکز بازپروری معتادان الکل (Alcohol Rehab Guide) آمریکا، 68 درصد از جوانان بزهکار در برنامه معالجه Oregon، به تجاوز به مادرشان یا مورد تعرض قرار گرفتن خود اعتراف کرده بودند. 📚 امامان پُربرکت شیعه همواره تاکید میکردند که «شراب‌خوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند.» @mTatbiqy
مقدمه اول: شرابخواری ناامنی را وارد امن‎ترین نهاد جامعه (خانواده) میکند. 68% of the delinquent youths in Oregon treatment programs had witnessed their mother’s abuse or been abused themselves. 📊 طبق گزارش وبسایت مرکز بازپروری معتادان الکل (Alcohol Rehab Guide) آمریکا، 68 درصد از جوانان بزهکار در برنامه معالجه در ایالت Oregon، به تعرض به مادرشان یا مورد تعرض قرار گرفتن خودشان اعتراف کرده بودند. مقدمه دوم: در همه جای دنیا زنان قربانیان اصلی ناامنی هستند. 91% of the victims of rape and sexual assault are female, and 9% are male طبق آماری که مرکز ملی خشونت جنسی آمریکا منتشر کرده، در آمریکا حدود ۹۱ درصد از قربانیان تجاوز جنسی، زنان هستند (۱۷.۷ میلیون نفر در آمریکا) و در حدود ۹ درصد از قربانیان تجاوز جنسی، مردان هستند (۲.۷۸ میلیون نفر در آمریکا). نتیجه: شرابخواران به زنان حتی در خانواده هم رحم نمیکنند. دولت های غربی که دم از آزادی زن میزنند ولی با شرابخواری به سختی مقابله نمیکنند امنیت و آزادی زنان را به خطر می اندازند. @mTatbiqy
روایاتی از امامان پُربرکت شیعه که همواره تاکید میکردند: «شراب‌خوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند.» 1️⃣ صحیحه محمد بن سنان از امام رضا علیه السلام: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا ع يَقُولُ حَرَّمَ اللَّهُ الْخَمْرَ لِمَا فِيهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْيِيرِهَا عُقُولَ شَارِبِيهَا وَ ... وَ سَائِرِ مَا يَكُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ ... وَ الزِّنَاءِ از حضرت رضا علیه السلام شنيدم كه فرمود خدا شراب را از اين جهت حرام كرد كه موجب فساد می‌شود و سبب تغيير عقل نوشانندۀ آن می‌گردد... و خودش را به ورطۀ ساير حرام هایی كه خدا و رسول گفته‌اند مثل فساد و ... به‌ زنا کردن می اندازد. عیون اخبار الرضا، ج2، ص98 2️⃣ روایت أبی البلاد از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام: عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي الْبِلَادِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَال‏: مَا عُصِيَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَيْءٍ أَشَدَّ مِنْ شُرْبِ اَلْخَمْرِ إِنَّ أَحَدَهُمْ ... يَثِبُ عَلَى أُمِّهِ وَ أُخْتِهِ وَ اِبْنَتِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْقِلُ. امام باقر یا امام صادق علیهما السلام فرمود: با خداوند با هيچ چيزى بدتر از نوشيدن شراب مخالفت نشده است؛ ...شرابخوار به مادر، خواهر و دخترش تعرض میکند بدون آنکه بفهمد. الکافی، ج6، ص403 3️⃣ روایت عذافر از امام باقر علیه السلام: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُذَافِرٍ عَنْ أَبِيهِ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْبَاقِرِ ع‏ لِمَ حَرَّمَ اللَّهُ ... وَ الْخَمْرَ فَقَالَ ... وَ أَمَّا اَلْخَمْرُ فَإِنَّهُ حَرَّمَهَا لِفِعْلِهَا وَ فَسَادِهَا... وَ تَحْمِلُهُ عَلَى أَنْ يَجْسُرَ عَلَى اَلْمَحَارِمِ مِنْ سَفْكِ اَلدِّمَاءِ وَ رُكُوبِ اَلزِّنَاءِ حَتَّى لاَ يُؤْمَنَ إِذَا سَكِرَ أَنْ يَثِبَ عَلَى حَرَمِهِ وَ هُوَ لاَ يَعْقِلُ... امام باقر علیه السلام فرمود: ... شراب را حرام كرد براى اثر بد آن ... شراب خوردن، فرد را وادار میکند که بر محارم خود تعرض کند؛ خونشان را بریزد یا به آنها تجاوز جنسی کند تا حدی که وقتی مست میشود بر روی خود کنترلی ندارد و به خانواده اش حمله میکند درحالی که عقل از سرش پریده... الأمالی (للصدوق)، ص۶۶۵ من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص۳۴۵ @mTatbiqy
✅ چهل و چهارمین کرسی رسانو 🖋با موضوع: با بهره گیری از آموزه های عاشورا، چگونه در فضای مجازی به موضوع جمعیت بپردازیم؟ 💢با ارائه حجت الاسلام محمد سعادتمند 🗓 پنجشنبه 26 تیرماه 1402 🕗 ساعت ۲۱ ♻️در گروه تعاملی رسانو💯 🌐 https://eitaa.com/joinchat/628621426Cf222dbed01 @mTatbiqy
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗯 ادبیاتی جدید برای فعالان جمعیت؛ با بهره گیری از آموزه های عاشورا 🎙 ارائه: حجت الاسلام سعادتمند 🖥 در کرسی تحلیلی اهالی رسانو (۲۶ مرداد ۱۴۰۲) 🎞 فایل با کیفیت بالا را اینجا ببینید. @mTatbiqy
💠 مهمان ویژه هفتمین «گردهمایی راه رسیدن به تمدّن اسلامی» 🔸 حجت‌الاسلام والمسلمین سعادتمند 🔺 پاسخی مستدل و مستند به شبهات واردشده بر مکتب طبی اهل بیت علیهم السلام 🗓 ۱۱ تا ۱۴ مهرماه 📌 مشهد مقدّس 🔻 اطّلاعات بیشتر Rahetamaddon.ir/rah مکتب اسلامی | عضو شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2275540994C6f057befd5
سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی اطلاع رسانی های جلسات و همچنین کلیپ هایی که در کانال بارگذاری میشود همگی مستقیما به مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث مربوط است. حتما وقت بگذارید و ثمرهٔ کار جمعی و پیگیرانهٔ خادمان خود را دنبال کنید.
🗞 دیلی میل گزارش میدهد... 🥷 لایه محافظ و امنیت زنان آمریکایی در مترو! Women are wearing a 'safety layer' over their outfits in public to deter 'creepy' men - with many labelling it 'sad but necessary' زنان برای منصرف کردن مردان [از آزار جنسی] روی لباس‌هایشان یک «لایه ایمنی» می‌پوشند که بسیاری آن را «غم‌انگیز اما ضروری» می‌خوانند. Rae Hersey, from New York, shared how she keeps herself safe in the city on her TikTok خانم Rae Hersey، اهل نیویورک، نحوه حفظ امنیت خود در شهر را در TikTok به اشتراک گذاشت. She captioned the clip, which racked up more than 600,000 views: 'Just know if you see me in a white button down, the real fit is underneath.' او این کلیپ را که بیش از 600000 بازدید داشت، شرح داد: «بدانید اگر من را در یک لباس سفیدِ دکمه ای در (تصویر) پایین دیدید، لباس واقعی ام را زیر آن پوشیدم.» The TikTok resonated with people as many rushed to the comments to reveal they do the same thing to shield themselves from unwanted attention. این مطلب در تیک تاک، در میان مردم دست به دست شد، بسیاری از زنان کامنت گذاشتند و اذعان کردند که کارهای مشابهی را برای محافظت از خود در برابر 《جلب توجه ناخواسته》 انجام می دهند. ✍ این گزارش دیلی میل، مویدی است برای این مطالعه تطبیقی @mtatbiqy
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 گزارش شفاهی از چندین مطالعه تطبیقی با موضوع روایات طبی 🎙 سخنرانی حجت الاسلام سعادتمند 🔸 با موضوع پاسخ مستدل به شبهات مطرح شده درباره مکتب طبی اهل بیت 🔺 هفتمین گردهمایی راه رسیدن به تمدّن اسلامی - ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ - مشهد مقدس فایل با کیفیت تصویری را از اینجا ببینید. @mTatbiqy
وَقَالَ ٱلمَلَأُ مِن قَومِ فِرعَونَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَقَومَهُۥ لِيُفسِدُواْ فِي ٱلأَرضِ وَيَذَرَكَ وَءَالِهَتَكَۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبنَآءَهُم وَنَستَحيِۦ نِسَآءَهُم وَإِنَّا فَوقَهُم قَٰهِرُونَ قَالَ مُوسَىٰ لِقَومِهِ ٱستَعِينُواْ بِٱللَّهِ وَٱصبِرُوٓاْۖ إِنَّ ٱلأَرضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِن عِبَادِهِۦۖ وَٱلعَٰقِبَةُ لِلمُتَّقِينَ
با سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی همانطور که از نوع مطلب گذاشتن در این کانال متوجه شده اید؛ هیچگاه به دنبال پُر کردن کانال با مطالب روزانه یا هفتگی و احیانا کم اهمیت نبوده ایم. بلکه همواره در پی آن بوده ایم که روی یک مطلب، کار دقیق و عمیق انجام بدهیم و سپس اگر تکمیل شد، آن را به محضر شما بزرگواران تقدیم کنیم. حالا هم مدتی است بر روی چند نسخه خطیِ حدیثیِ ارزشمند کار می‌کنیم؛ که به مرور زمان و با تکمیل آنها به انتشار می‌رسد. با توجه به مناسبت ایام گرانقدر فاطمیه، از یکی از همین نسخ خطی حدیثی -که حاوی چندده روایت ارزشمند در مورد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست- قطعاتی از خطبه فدکیه را به همراه ترجمه روانِ آن به صورت روزانه در کانال بارگزاری می‌کنیم. زمان نوشتن این نسخه خطی به بیش از هشت قرن قبل بازمی‌گردد. اجازه دهید اطلاعات بیشتر را پس از تحقیق کامل این نسخه به اطلاعتان برسانیم. به عنایت امام عصر علیه السلام تحقیق این نسخه (به همراه ترجمه روانِ آن) در آینده‌ای نزدیک در همین کانال منتشر می‌شود. به امید توجه و عنایت مادرمان حضرت فاضله زکیه فاطمه زهرا سلام الله علیها برای به اتمام و اتقان رساندنِ تحقیق و ترجمه این نسخه خطی.
مقدمۀ خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق «عن زید بن علی عن ابیه عن عمته زینب بنت علی بن ابی طالب علیه السلام قال لما بلغ فاطمة بنت محمد اجماع ابی بکر و عمر علی منعها فدکا قالت هذه أدل غدرة و أقبح فجرة ما داعیا لحبیبی محمد حرمة و لا ذمة ثم لاثت خمارها و خرجت فی لمّة من حفدتها و نساء من قومها الحسن عن یمینها و الحسین عن یمینها الثانی تجر أدراعها و تطأ ذیولها ما تخرم من مشیة رسول الله صلی الله علیه و آله شیئا حتی دخلت علی ابی بکر فی المسجد و هو فی حشد من المهاجرین و الانصار فلما رأوها أجهش القوم بالبکاء ثم أمهلتهم حتی سکنت فورتهم و هدا نحیبهم ثم افتتحت الکلام بحمدالله و الثناء علیه و الصلاة علی أبیها.» زینب کبری سلام الله علیها نقل می‌کند که وقتی ابوبکر و عمر بنا گذاشتند که مادرم را از فدک محروم کنند و خبر این مطلب به مادرم رسید، او فرمود: این روشن‌ترین عهدشکنی‌ها و قبیح‌ترین تبهکاری‌هاست. اینها برای محبوبم محمد (صلی الله علیه و آله) هیچ حُرمت و قول و قراری باقی نگذاشته‌اند. سپس حجابی بر سرش کرده و با گروهی از کنیزان و زنانِ فامیلش به سمت مسجد راه افتاد، حسن در سمت راستش و حسین نیز در سمت راستِ حسن با مادر راه افتادند. چادرش به قدری بلند بود که تا پایین‌ترین قسمت پای مبارکش نزدیک به زمین امتداد داشت. مانند رسول خدا با كمال وقار و آرامش قدم برمی‌داشت تا اینکه به مسجد رسید و بر ابوبکر -که در میان عده‌ای از مهاجرین و انصار نشسته بود- وارد شد. وقتی مردم حضرت فاطمه را دیدند با صدای بلند گریه کردند. ایشان مدتی سکوت کرده تا مجلس از هیاهو بیافتد و سر و صدای گریۀ مردم پایین بیاید. سپس سخن را با حمد و ستایش خدا و صلوات بر پدرش آغاز کرد. ادامه دارد... @mTatbiqy
بخش اول خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق «فقالت الحمدلله علی ما أنعم و له الشکر علی ما ألهم و الثناء بما قدّم، من عموم نعم ابتدأها و سبوغ آلاء اسداها و احسان منن والاها، جمّ عن الاحصاء عددها و نأی عن المجازاة أمدها استثنی الشکر بفضایلها و استحمد الی الخلائق بإجزالها و امر بالندب الی امثالها» فرمود: خدا را سپاس به خاطر آنچه به ما نعمت داد. خدا را شکر به دلیل آنچه به ما الهام کرد و خدا را ستایش می‌کنم به علت آنچه جلوتر از ما مقدَّر کرد. خدا را شکر می‌کنم به دلیل نعمت‏هايى كه از چشمه لطفش جوشيد و عطاهاى فراوانى كه بخشيد و احسانى كه پياپى ارزانی داشت. نعمت‏هايى بی‌شمار که توان جبران آن را نداریم. خدای متعال شکرِ این نعمت‌ها را از ما خواسته تا این نعمت‌ها برای خودمان زیادتر شود و از بندگان خواسته تا به خاطر فراوانی این نعمت‌ها او را شکر کنند. «و اشهد أن لا اله الا الله کلمة جعل الاخلاص تأویلها و ضمن القلوب موصولها و أبان فی الفکر معقولها الممتنع من الابصار رؤیته و من الالسن صفته و من الأوهام الاحاطة به لیبتدع الاشیاء لا من شیء مثله و أنشأها بلا احتذاء أمثلة و سماها اظهارا لقدرته [تعبدا] لبریّته و اعزازا لأهل دعوته ثم جعل الثواب علی طاعته و وضع العقاب علی معصیته زیادة لعباده عن نقمته حیاشة لهم الی جنته.» «اشهد ان لا اله الا الله» شهادت می‌دهم که خدایی جز الله نیست و او یکتا و بی‌شریک است. روح اين شهادت‌دادن (به یگانگی خدا)، دوستى بى‌‏آلايش و خلوص است، كه قلب‌هاى مشتاقان را با این شهادت و گواهی آميخته کرده و درخشندگیِ معنای حقیقی این ذکر در افكارشان پرتو انداخته است. خدايى كه ديدگان را توانايىِ ديدن او، زبان را ياراى توصیف وی و گمان‌ها را قدرت بر تصورکردن او نيست. چون همه‌چيز را از نيستى به هستى درآورده و آنان را بدون وجود الگو و نمونه‌‏اى ايجاد کرده است. همه‌چیز را نام‌گذاری کرد تا قدرت خود را اظهار کرده و بندگانش را به فرمانبرداری از خود راهنمایی کند و براى کسانی که اهل پذیرش دعوت او هستند موجب سرافرازى باشد پس پاداش را در اطاعت؛ و كيفر و عذاب را در نافرمانى و سرپیچی قرار داد تا بندگان را از خشم و عذاب خود رهایی بخشیده به سوى بهشت و كانون رحمتش سوق دهد. ادامه دارد... @mTatbiqy
بخش دوم خطبه فدکیه در نسخه خطیِ در حالِ تحقیق و اشهد ان أبی محمدا عبده و رسوله المختار قبل أن یجتبَله و المصطفی قبل أن یبتعثه و المسمّیه قبل أن یستجیبه اذ الخلائق بالغیوب مکنونة و بستر الأهاویل مصونة و بنهایة العدم مقرونة علما منه بمائل الامور و احاطة بحوادث الدهور و معرفة منه بمواقع المقدور. ابتعثه اتماما لعلمه و عزیمة علی امضاء حکمه و انفاذا لمقادیر حتمه و شهادت می‌‏دهم كه پدرم، محمّد، بندۀ خدا بود پیش از آنکه خدا او را برای پیامبری انتخاب کند. خدا او را برگزيده بود قبل از آنكه به سوى مردم براى هدايت آنان بفرستد و پیش از آنکه او را به پیامبری قبول کند نامی زیبا بر او نهاد. و اين در زمانی اتفاق افتاد [=عوالِم قبل از دنیا] كه بندگان در پسِ پردۀ غيب هنوز پنهان بودند، در نهایتِ نيستى بِسَر برده و در پهنۀ بيابانِ عدم، سرگردان بودند. پروردگار بزرگ بر پايانِ هر كار مطلّع است و بر منقلب‌شدن‌ها و دگرگونی‌ها احاطه دارد و به انجام‌شدن هر اتفاقی بينا است. حضرت محمّد را به عنوان پیامبر در میان مردم برانگيخت تا علم بی‌نهایتِ خود را کاملا و به صورت واضح به همه نشان دهد. رسول‌الله را به پیامبری انتخاب کرد تا ایشان حُكم خدا را (در زندگی مردم) اجرایی کرده و آنچه را خدا مقدّر ساخته بود، به انجام برساند. ادامه دارد... @mTatbiqy