eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
590 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج،دانشجوی سیاستگذاری دوست دار فقه،عدالت وکتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال،انتقاد،پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام:instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ یکی از نکاتی که اهل بیت ع بسیار تکرار میکنند و به رخ میکشند فقر خود در برابر حضرت حق است.تا جایی که مناجات خاصی به نام مفقرین داریم به ما هم اقرار به این فقر ذاتی را آموخته اند [إِلَهى كَسْرى لاَ يجْبُرُهُ إِلَّا لُطْفُكَ وَحَنَانُكَ وَفَقْرى لَا يغْنيهِ إِلاّ عَطْفُكَ وَإِحْسَانُكَ وَرَوْعَتى لَا يسَكّنُهاَ إلَّا أمَانُكَ»؛ خدايا، كسر و نقصان مرا چيزى جز لطف و عطايت تدارك و جبران نمى كند و فقر و بينوايى ام را چيزى جزاحسان وكرم تو برطرف نمى سازد و ترس و اضطرابم را جز امان تو ايمنى نمى بخشد.] ✅ یکی از علل تاکید برای در جامعه همین امر است. تفکر در فقر وجودی انسان و توفیقِ اقرار به آن، خود نیاز به فرصت و وقت دارد. به همان اندازه که انسان مرفه و متمول امکان دارد بخاطر غفلت از خدا دور شود انسان فقیر نیز فرصت تفکر و توجه را از دست میدهد لذا فرد و جامعه اسلامی مطلوب آن است که حداقل های معیشت تامین باشد. آنکس که بخاطر فقر چند شیفت کار میکند اساسا از امور معنوی_معرفتی دور می ماند. در یک کلام "فقر مادی" نیز مانع فهم و اقرار "فقر ذاتی" میشود و در حقیقت بخاطر راه نیافتن به این عالَم؛ انسان فقیر از فقر ذاتی خود غافل و در نتیجه فقیرتر میشود! این است که عدالت در امکان معنوی شدن فرد و جامعه بسیار اهمیت دارد. ✍ @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
🔻نشست علمی (اصلاح چیست؟ مصلح کیست؟) 📅بهمن ۱۴۰۱ -لزوم مطالعه کتب مصلحین مسلمان -تنقیح بحث مصلح و اصل
مصلح کیست؟اصلاح چیست؟ بهمن ۱۴۰۱ 🔻صوت جلسه eitaa.com/m_amin_rezai ۱: مقدمه این مساله سالها پیش با تلنگری از شهید مطهری در ارجحیت مصلح بودن بر عالم بودن کلید خورد. مبتی بر این نگاه ایده مطالعه جمعی پیرامون کتب محوری متفکرین مسلمان که اندیشه شان امتداد اجتماعی دارد و شان مصلح بودگی دارند را مدتی است شروع کردم. یکی از مشکلات جدی ما این است بین بسترهای حل مساله با محافل گفتمانی ما انقطاع حاصل شده! راه حل بازگشت به اندیشه این متفکرین مصلح مثل امام، شهید مطهری؛ شهید صدر، شهید بهشتی و...تولید این جنس اندیشمند است. اساسا حرفهای پخته در رفت و برگشت بین میدان و گفتمان حاصل میشود و مصلح چنین اقدامی رقم میزند ۲: تنقیح بحث در این بحث ما یک موقعیت داریم یک فرد الف: موقعیت صلاح: بهبودی، سامان داشتن و وضعیت مناسب؛ یک نوع ثبوت و قرار منظور است امام حسن: انی ترکت لصلاح الامه وحقن دمائها ۱ اصلاح: در مقابل فساد و افساد است یک نوع کنش و اقدام اجتماعی امام حسین: انی خرجت لطلب اصلاح امه جدی در مقابل فساد: تعریف جامع راغب: خروج شی عن الاعتدال قلیلا کان خروج عنه او کثیرا و یضاده الصلاح۲ افساد: تلاش برای گسترش فساد؛"یسعون فی الارض فسادا" بعضی فقها برای مفسد فی الارض شرط تحقق را تلاش برای فساد مسدانند نه فساد کردن ب: فرد صالح: فرد خوب و معتدل و در مسبرحق مُصلح: تلاش جدی برای اصلاح جامعه علاوه بر صالح بودن در مقابل فاسد: از موضع اعتدال خارج شده و در حال نابودی و زوال است مُفسد: تلاش برای خروج اجتماع از حق و حقیقت ۳:مصلح کیست؟ اصلاح حداقلی و حداکثری است. سه مساله پروژه و سطح مصلح را مشخص میکند ۱: انسان، میخواهد در چه سطحی انسان را اصلاح کند ۲: جامعه: اصلاح ظواهر جامعه یا مسائل بنیادین مثل عدالت و... ۳: سرزمین ها: بعضی مصلح هستند در حد یک شهر و استان بعصی هم روزه شان جهانی است ملا امام ره که میگفتند: کسانی که از قران تبعیت میکنند در نطر داشته باشند باید تا جایی که قدرت دارند به نبردشان ادامه دهند تا اینکه فتنه از عالم جمع شود. این یک رحمتی است برای عالم. ۴:چهار نکته فکری بنیادین برای مصلح بودن ۱:قائل به ارزش و ضدارزش باشد( معتقد له نسبی گرایی نباشد) ۲: جامعه برای او اصالت داشته باشد به همان تعبیر شهید مطهری در جامعه و تاریخ؛ البته اگر جامعه را ماشین یا جمع صرف افراد بداند باز امکان اصلاح هست ولی کسی که برای جامعه حقیقت قائل باشد قطعا فکر اصلاح در او عمیق تر است. علامه طباطبایی در نظریه اعتبارات تصریح میکند رشد و سعادت انسان از جامعه میگذرد ۳: امکان اصلاح برای فرد( عاملیت انسان) افرادی که معتقد به جبر تاریخی، جبر تکنولوژی و‌‌‌... هستند اساسا ساحت اصلاح گری را برای انسان قائل نیستند ۴: احساس مسئولیت نسبت به انسان ها؛ با هنان رویکردی که مرحوم صفایی در مئولیت و سازندگی طرح میکنند. یکی از عللی که نسل جدید بی تفاوت است و به سمت اصلاح نمیرود چون اساسا مسئولیت داشتن نسبت به جامعه در نگاه اوو رنگ باخته است! ۵: نکاتی پیرامون لوازم مصلح شدن ۱: در عالم مدرن علم تخصصی شده، گسترش تخصص گرایی محض مصلح بودن را به حاشیه میبرد. مصلح باید رئوس علوم را بداند( در یکی دو رشته متخصص باشد در سایر امور با ‌متخصصین هم مشورت کند). ۲: حریت و استقلال؛ باید بین کمک به نظام اسلامی و سازمانی نشدن بشود به مدلهایی رسید، امروز مشخص شده نه صرفا سنتی ها که تذکر متفکرین انقلابی طرفدار حکومت اسلامی مثل شهید مطهری در مورد دولتی نشدن روحانیت چقدر درست بوده؛ ورود در ساختارها به طرز عجیبی روحیه مصلح بودگی را از افراد میگیرد این نکته را شهید مطهری در تفاوت روحانیت شیعه و اهل سنت میگوید که البته امروز ما هم دچار شدیم. 《روحانيت شيعه هميشه از نظر معنوي متکي به خدا بوده و از نظر روابط اجتماعي متکي به مردم. هيچ وقت جزو دولت نبوده. روحانيت سني از آنجا باخت که آقاي ابويوسف آمد قاضي القضاة هارون شد، هم مفتي اعظم ديني و هم نوکر هارون. آدمْ مفتي اعظم باشد و نوکر خليفه، ديگر نمي‏تواند پايگاه مردمي داشته باشد. فردي نظير شيخ محمد عبده از روشنفکران روحانيين اهل تسنن وقتي مي‏خواهد رئيس جامع ازهر بشود آقاي خديو عباس بايد ابلاغ به نامش صادر کند، اگرنه مردم مصر مي‏گويند مفتي بودنش باطل است چون خليفه به او اجازه نداده.آقاي شيخ محمود شلتوتِ مصلح بايد جمال عبدالناصر برايش ابلاغ صادر کند،وقتي هم در اتاقش مي‏نشيند عکس جمال عبدالناصر بايد بالاسرش باشد. او قهرا ديگر نمي‏تواند پايگاه مردمي داشته باشد.》۳ ۳: بر خلاف عالم متخصص که بخاطر علاقه یا استعداد و نیاز در یک علم ورود میکند مصلح معکوس از آرمانها و نیازهای اجتماعی به اقتضا به سمت یادگیری علوم می آید. لذا مصلح با گروه های علمی و مراکز علمی ارتباط جدی دارد 🔻ادامه در بخش دوم ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
مصلح کیست؟ اصلاح چیست؟ 🔻بخش دوم ۴: از لوازم مصلح بودن امروز استفاده از بسترهای مجازی برای ارتباطات است. در عین حال تشکیلات و پایگاه مردمی داشته لازمه جدی مصلح شدن برای اصلاح است. ۵: مصلح شدن را نمیشود به قاعده درآورد نهایتا ۶۰٪ بشود قابل الگو گیری باشد؛ در مورد افراد و شرایط شان بسیار مختلف است. ۶: مصلح شدن زمانه خودش را دارد، تا قبل از آن افراد باید فرصت جدی را به مطالعه و کسب اطلاع در مورد مسائل علمی- اجتماعی داشته باشد. اگر چه باز شرایط فرق میکند ولی معمولا آستانه ۴۰ سالگی زمانه افراد برای مصلح اجتماعی شدن در سطح کلان و اثرگذار است. نکته پایانی در پرسش و پاسخ ها: اندیشه ارتجاع و تحجر زمانی بسط پیدا میکند که موقعیت اصلاح در نهاد اجتماعی از افراد را بگیریم. بویژه در مورد روحانیت اگر همه سازمانی شدند به طور طبیعی محافظه کاری بسط پیدا میکند در این موقعیت پروژه اصلاح به نفع جریان متحجر خارج از ساختار مصادره میشود و اصلاح اجتماعی به ارتجاع و عقب گرد مبدل می‌شود این یک خطر جدی است که باید مواظب بود ۱: بحار الأنوار، ج۴۴، ص۶۲ ۲: مفردات راغب، واژه صلاح ۳: آینده انقلاب اسلامی ص۱۹۵ ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻عده ای تمام فعالیت شان توجیه گری و ماله کشی است. نه فهم دقیقی از مشکلات دارند نه از راه حل ها، اهل هزینه دادن برای آرمان ها هم نیستند! حالا این ها خودشان را مصداق و عدالت خواهانی که اهل کنش و هزینه دادنند را میدانند! شما اساسا ماقبل این تقسیم بندی هایی، شما همون گوشه ایتا مشغول باش:) ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
بازگشت || محمدامین رضایی
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری خانه مصلحان مسلمان و پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم
☑️ سر مباحثه هستی و زمان هایدیگر بودیم؛ آنجا که میگوید: دازاین هم گشودگی دارد هم نحوه ای از گشاینده گی؛ موبایلم را برداشتم پیامک آمد به رحمت خدا رفته! فرو ریختم با همه وجود، دو کلمه در کلام سید پرتکرار بود، حداقل در ذهن من اینجور جا خوش کرده یکی همین بود که من اوایل از سید شنیدم و دیگری ، به گمانم همین را در رفتار سید میشد دید او بسیار گشوده بود، حتی اختلاف نظر هم مانع گفتگو و رفاقت نبود و درد داشتن، به معنای واقعی کلمه در او یافت میشد. اینکه باید کاری کنیم، قدمی برداریم، درد مقدسی که او را به تکاپو انداخته بود، این را خیلی ها شهادت میدهند. آخرین دفعه این کلام را در نشست مصلح کیست؟ اصلاح چیست؟ از او شنیدم یادداشتی در این زمینه نوشته بودم پیام داد که بیا حرفهایت را در نشست بگو، بعد از اتمام ارائه ها گفت:《گمان نکنید ما از روی بیکاری این سلسله نشست را برگزار کردیم؛ از روی یک داشتنی است. چند سال است از بیانیه گام دوم میگذرد، زعیم شیعه از ما کاری خواسته و هنوز در میدان محقق نشده، ما میخوایم ببنیم چرا محقق نشده؟ بخشی از مساله در همین فهم مساله اصلاح گری است و....》درد انسان را انسان میکند و گشودگی انسان را بسط میدهد. جای خالیش حقیقتا در جبهه انقلاب حس خواهد شد. این غم بزرگ را به مردم ایران، به اهلی جبهه انقلاب، به ویژه به دوستان و نزدیکان این طلبه فاضل انقلابی علی الخصوص استادش حاج آقای فلاح تسلیت عرض میکنم. خدا شفاعت امام رضا ع را شامل حالش قرار دهد. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ در روزگار بی دردهای به میز و صندلی چسبیده که همه چیز را نردبان میکنند برای بالا رفتن خودشان؛ او اینگونه درد داشت و درد داشتن را فریاد میزد...خدا او را با اجداد طاهرینش محشور کند. eitaa.com/m_amin_rezai/3040
هدایت شده از نشریه معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیدمصطفی مدرس مصلا ✍محمدامین رضایی ☑️ سر مباحثه "هستی و زمان" هایدیگر بودیم؛ آنجا که میگوید: "دازاین هم گشودگی دارد هم نحوه ای از گشایندگی"؛ موبایلم را برداشتم پیامک آمد "سیدمصطفی مدرس مصلا به رحمت خدا رفته!" فرو ریختم با همه وجود. دو کلمه در کلام سید پرتکرار بود، حداقل در ذهن من اینجور جا خوش کرده: یکی همین "گشودگی" بود که من اوایل از سید شنیدم و دیگری "درد داشتن"، به گمانم همین را در رفتار سید میشد دید او بسیار گشوده بود؛ حتی اختلاف نظر هم مانع گفتگو و رفاقت نبود و درد داشتن، به معنای واقعی کلمه در او یافت میشد. اینکه باید کاری کنیم، قدمی برداریم، درد مقدسی که او را به تکاپو انداخته بود، این را خیلی ها شهادت میدهند. آخرین دفعه این کلام را در نشست مصلح کیست؟ اصلاح چیست؟ از او شنیدم. یادداشتی در این زمینه نوشته بودم پیام داد که بیا حرفهایت را در نشست بگو، بعد از اتمام ارائه ها گفت: "گمان نکنید ما از روی بیکاری این سلسله نشست را برگزار کردیم؛ از روی یک درد داشتنی است. چند سال است از بیانیه گام دوم میگذرد، زعیم شیعه از ما کاری خواسته و هنوز در میدان محقق نشده، ما میخوایم ببنیم چرا محقق نشده؟ بخشی از مساله در همین فهم مساله اصلاح گری است و...."درد انسان را انسان میکند و گشودگی انسان را بسط میدهد. جای خالیش حقیقتا در جبهه انقلاب حس خواهد شد. این غم بزرگ را به مردم ایران، به اهلی جبهه انقلاب، به ویژه به دوستان و نزدیکان این طلبه فاضل انقلابی علی الخصوص استادش حاج آقای فلاح تسلیت عرض میکنم. خدا شفاعت امام رضا ع را شامل حالش قرار دهد. منبع: کانال بازگشت https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️در محرم امسال از سبک اقتصادی اموی سخن گفتم؛ اگر خروجی طرح های اقتصادی ما تبعیض و فاصله طبقاتی بود ما همان مسیر انحرافی را رفتیم که خلیفه سوم رفته و نتیجه آن انحراف انقلاب نبوی و یک جامعه طبقاتی است که امام حسین ع در خطبه منا گزارش میدهند. eitaa.com/m_amin_rezai/2709 🔻علی رغم پیشرفتها همه شاخص ها نشان میدهد تبعیض و فاصله طبقاتی در جامعه ما جدی است! این همان امری است که موجب عقب ماندگی در عدالت شده؛ شهید بهشتی وقتی میخواهد ایده تعاونی را طرح کند بعد از بررسی این ایده در انگلستان و آلمان و...شروطی من جمله حق رای برای افراد و نه به کم و زیادی سرمایه شان و اشتغال خود فرد در تعاونی نه سرمایه اش را طرح میکند و میگوید آن عدالتی که خروجی مدل تعاونی است با این شروط محقق میشود اگر این شرطها نباشد دیگر عدالت خروجیش نخواهد بود! آن وقت به عنوان فقیه بررسی میکند آیا عقود اسلامی این ایده را پشتیبانی میکند یا نه؟ [ رجوع شود به سخنرانی تعاونی شهید بهشتی] 🔻 آنچه امروز لازم است چنین نگاهی است. در مولدسازی که الان مطرح است؛ در حذف ارز ترجیحی و...باید نگاه شود آیا خروجی آن تحقق عدالت و رفع تبعیض و کم شدن فاصله طبقانی خواهد بود یا نه؟ مساله چپ و راست نیست مساله بنیادین این ملاحظات است که اگر رعایت نشود به اسم سیاست های مردمی اقدامات ضد مردمی رقم میخورد. ✍ @m_amin_rezai
🔻در یک سال و نیم اخیر زندگی مردم گران تر و مردم فقیرتر شدند! 🔻این گزارش فرهیختگان و ده ها گزارش و آمار دیگر این مساله را تایید میکند b2n.ir/z74050 eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
هدایت شده از مهدی عسگری 🇮🇷⁩
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ الزامات جراحی اقتصادی؛ بخش دوم: ▫️اصلاح دستگاه فکری و برنامه‌ریزی دولت/ وحدت و اقتدار فرماندهی در 🔸 با رودربایستی و محافظه‌کاری محقق نمی‌شود؛ ▫️برای اصلاحات اقتصاد نیاز به چند جراحی مهم داریم؛ ▫️یکی از این جراحی‌ها ناظر به دولت است؛ 🔻یعنی تغییر برخی ساختارها، مدیران و اصلاح دستگاه کارشناسی و برنامه‌ریزی دولت ❌ باید از معاون اول، سازمان برنامه ‌و بودجه و تیم فکری‌ای که برای دولت پخت‌و‌پزهای نئولیبرالی می‌کند شروع کنیم؛ ❗️برای مثال در موضوع تغییر الگوی ساخت شهر ‌و مسکن؛ شخص رئیس‌جمهور دستور داده است، سند تحول نیز اولویت را به ساخت خانه ویلایی یک‌طبقه داده، اما در وزارت راه و شهرسازی، معاونی که از دولت قبل بجا مانده، مقاومت می‌کند! ▫️ماشین دولت با چند فرمان و فرمانده به مقصد نمی‌رسد؛ ▫️طی یک سال گذشته بارها پرسیدیم و متذکر شدیم: 🔻در شرایط جنگ اقتصادی که صیانت از معیشت مردم و تاب‌آوری اجتماعی باید اولویت اصلی در تصمیم‌گیری‌ها باشد، فرمانده اقتصادی واحد و مقتدر دولت کیست؟ مرکز فرماندهی و عقلانیت دولت کجاست!؟ مهدی عسگری🇮🇷 نماینده مردم شریف کرج، فردیس و اشتهارد 🔗 @MahdiAsgari133
🔸ماجرای کلیپ و موسیقی که حقیقتا محتوایش برای بچه ها نامناسب بود و در این روزها در رسانه ها به طور گسترده منتشر شد با وساطت آیت الله معلمی امام جمعه قائم شهر تمام شد و آن خانم معلم به کارش برگشت. آنچه جامعه امروز چون آب طلب میکند این رفتارهای پدرانه و حکیمانه از روحانیت است. بله میشد جور دیگری برخورد کرد و زهر چشم گرفت، از آن سمت اپوزیسیون هم هر روز به دنبال یک سوژه است که تفرقه، نفرت و شکاف اجتماعی خلق کند. آنچه روحانیت را میتواند به جایگاه درستش برگرداند و سبب تحقف آموزه های دینی را فراهم کند همین پدرانگی عمل کردن در بزنگاه هاست. 🔹 شکی نداریم تمام تلاش دشمن فاصله انداختن بین نسل جوان و روحانیت است، متاسفانه به اندازه کافی عملکرد ضعیف مسئولین و مواضع تند بعضی ها در بین خود ما این هدف را محقق کرده! تمام تلاش روحانیت باید این باشد که فاصله ایجاد شده کم شود؛ برای جامعه ایران و صنف روحانیت این پدرانگی ها امروز بسیار لازم است. به عنوان یک طلبه جوان شخصا از این اقدام حاج آقای معلمی در روز مبعث پیامبر مهربانی که نسبت به مردم خود اوج رحمت و رائفت بود بسیار سپاسگذارم. ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
هدایت شده از اجتهاد
💢 رونمایی از «وبگاه فقیه‌یار» و هفت محصول جدید مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی ✔️همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، از هفت محصول «دانش‌بنیان» بدون محدودیت دسترسی و وبگاه «فقیه یار» رونمایی شد. ⬜️ وبگاه مرکزی کلان‌پروژه با نام «فقیه‌یار» ◻️از موتور جستجوی هوشمند «جهد 2.0» ◻️پایگاه ترکیبی دانش ویکی‌های اسلامی «قم‌نت» ◻️ابر هوشمند اسناد متنی-تصویری «سحاب 2.0» ◻️سامانه پاسخ‌یابی هوشمند سوالات دینی «پارسا» ◻️ویراستار هوشمند حوزوی گروهی «تحریر 2.0» ◻️گراف دانش علوم حدیث «ثقات» ◻️آنتولوژی قرآن کریم «هما» 👈 جزئیات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=70102 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
♦️عدالتخواهی بنیادین! [ نقدی روشی به فضای مطالبه گری و عدالتخواهی در سطح کشور ] 🔹شهیدصدر در مقاله نظریه اسلام درباره توزیع منابع طبیعی (۱) در تفاوت اسلام با سرمایه داری در سه گانه تولید، توزیع، مصرف میگوید در اسلام ما دو توزیع داریم یک توزیع قبل از تولید و یک توزیع بعد از مصرف؛ در حقیقت یک چهارگانه شکل میگیرد: توزیع، تولید، توزیع، مصرف. اگر عدالت را در سه ساحت عدالت در منابع، عدالت در درآمدها و عدالت در فرصت ها تقسیم کنیم در نگاه شهیدصدر مهم ترین بخش که موجب تحقق عدالت در جامعه میشود ( توزیع اولیه) است. مساله ای که اصل ۴۳،۴۴،۴۵،۴۸ و... پشتوانه و ظرفیت خوبی در تحقق و مطالبه آن هستند. در برابر آن (توزیع ثانویه) است که اصل ۲۹،۳۰،۳۱،۴۶ و.. پشتوانه آن است.(۲) اگر بخواهیم یک مثال بزنیم که بهتر روشن شود. سهام عدالت، ۲۵٪ اقتصاد کشور باید تعاونی فراگیر شود در اختیار دهک های پایین و مساله تخصیص زمین و معادن به مردم و...،جز بخش و مسائلی مثل یارنه ها، افزایش حقوق کارگران و...در قرار میگیرد. 🔸سوال جدی اینجاست در این سالها تمرکز انقلابی ها که اهل مطالبه و تحول خواهی هستند بر کدام بخش بوده؟ عموما هیچ کدام از این دو قسمت! نه مساله تفسیم انفال، زمین و...با رویکرد تحقق اقتصادمردمی و نه مساله حقوق و دستمزد به صورت پروژه کلان و... آنچه ما در فضای مجازی شاهد بودیم بیشتر بر مساله سومی به نام تکیه شده؛ آیا نباید در این بخش تلاشی صورت میگرفت؟ قطعا لازم است اما مساله هزینه و فایده ای است که در این راه میدهیم. بنا بر نظر کارشناسان فساد در بدترین حالت در یک سیستم ۲.۵ درصد را شامل میشود آنچه موجب بی عدالتی میشود تبعیض هایی هست که ساختاری و قانونی رقم میخورد (۳) و اینجاست که باید مطالبه عدالت به صورت بنیادین در دو بخش منابع و درآمدها شکل بگیرد. از ظرفیت فقه، قانون اساسی، نخبگان در اینجا میشود استفاده کرد 🔻ورود در فسادهای موردی به طور طبیعی فضا را رادیکال و هزینه را بالا میرود؛ مشکل هزینه دادن نیست مساله این است با منطق هزینه-فایده دنیوی هم این روش به صرفه نیست. حتی اگر موردی حل بشود اتفاق جدی در سطح ملی رقم نمیخورد. انقلابی ها اگر تمام ظرفیت خود را در بخش عدالت در میگذاشت حتی اگر اندکی هم محقق میشد از تمام موفقیتی که با مبارزه با فساد محقق شده بیشتر بود علاوه بر اینکه هزینه آن به مراتب کمتر است. 🔻 در یکی دو سال اخیر انسداد و بی تفاوتی در بدنه انقلابی فعال میدان شکل گرفته علاوه بر نقدهای به سیستم یکی از دلایل جدی آن انتخاب همین و صرف کردن انرژی و هزینه در این راه بود. احتمالا بعضی بگویند برای گفتن این حرفها دیگر دیر شده؛ آسیب شناسی را باید گفت و حرف ایجابی را ارائه داد، مساله امکان تحقق و عدم آن در جامعه امر دومی است که باید جداگانه پرداخته شود. ۱: بارقه ها، شهید صدرص ۱۳۹ ۲: مشروح قانون اساسی ۳: سخنرانی ۷ موتور تبعیض( حجت الاسلام خاکی) eitaa.com/mostazafin_tv/6647 eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔻دولت آقای روحانی را برای مردم تبدیل به آرزو کرد، دولت آقای رئیسی را هم اضافه کرد! دستاورد بزرگی است. تبریک! eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
🔹من تعجب میکنم از دوستانی که در ایتا مدام تذکر میدهند و گمان میکنند ناامیدی خلق نمیکند و آن هم از واقعیت سخن گفتن عامل خلق ناامیدی است! 🔸امروز اگر هم ناامیدی خلق میشود مسئولینی است که آنگونه وعده دادند و اینجور عمل کردند. مسئولینی که مانع واردات خودرو میشنود؛ مانع انحصار زدایی تولید از این دو خودرو ساز میشوند، آنهایی که خودرو را به بورس سپردند تا به نفع خودروساز باشد و مردم دو برابر بخرند و... در نتیجه امکان خودرو خریدن برای مردم طبقات پایین نزدیک به محال بشود. حالا شما بگویید این انتقاد eitaa.com/m_amin_rezai/3053 که حاکی از درد و واقعیت است عامل ناامیدی است یا این وعده و افعال بعدش؟ 🔻درباره مکانیسم خلقِ امید؛ که درد این روزهای انقلابی هاست به زودی می نویسم. ✍ @m_amin_rezai
بازگشت || محمدامین رضایی
✅ این دو یادداشت از دکتر توکلی و دکتر سبحانی که در راه انقلاب و اقتصاد موی سپید کردند و این فیلم کام
🔘 نقد مصوبه مولد سازی سران قوا مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با نسیم آنلاین 🎥 مشاهده فیلم کامل مصاحبه: 🔺نسخه با کیفیت: https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376304 🔺نسخه کم حجم: https://t.me/nasimonline/177319 ☑️ @m_ghanbarian
📚 اگر از قم خارج شویم واقعیت ها به شکل دیگری است. کاهش چاپ و خرید و فروش کتب مذهبی زنگ خطری جدی است برای جامعه ایران و حوزه های علمیه! 🔻متن یادداشت را یکی از فعالین حوزه کتاب و کتاب خوانی نوشته؛ بخوانید @m_amin_rezai
🔸خروجی رشد اقتصادی و پیشرفت در به نفع یک اقلیت مبدل میشود! عموما گمان میکنند بین پیشرفت و عدالت و رفع فقر تلازم برقرار است در حالی که اگر وضعیت تبعیض آلود باشد همه سیاست ها و اقدامات به نفع یک اقلیت بهره برداری میشود! بهترین سیاست ها وقتی در جهت نفی و شکستن نباشد خروجی آن افزایش فاصله طبقاتی و شکاف عمیق اجتماعی و بی عدالتی در جامعه خواهد بود. این لایه پنهان و عمیق اتفاقی است که در جامعه در حال رقم خوردن است و به طور طبیعی خروجی آن بسط نارضیاتی است. 🔻این توئیت از این زاویه نقد بنیادینی به طرح مطرح میکند ✍ eitaa.com/joinchat/3252879362C12bea3a2ca
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
یکی از طنزهای تلخ اقتصاد ایران این است که تولیدکنندگان شوینده و لوازم خانگی، مواد اولیه خود را به نرخ‌های جهانی و دلار آزاد از فولادی ها و پتروشیمی‌ها خریداری می‌کنند، اما سازمان حمایت یقه این تولیدکنندگان را می‌گیرد که حق گران‌سازی شامپو و لباسشویی را ندارید! پاسخ این پرسش بسیار مهم است که چرا سازمان حمایت، قیمت مواد اولیه را رها کرده و یقه تولیدکنندگان را می‌گیرد؟ چرا به مس و فولاد و آلومینیوم و محصولات پتروشیمی اخطار گران‌سازی داده نمی‌شود؟ پاسخ روشن است! بورس کالا، محلی برای فرار از دست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان شده است. دلیل اینکه خودروسازها هم می‌خواهند خودرویشان را در بورس کالا عرضه کنند، همین است. کم کم تولیدکنندگان شامپو و پودر لباسشویی و جاروبرقی و ماشین لباسشویی هم خواستار فروش کالاهایشان در بورس کالا خواهند شد تا قیمت همه چیز رسما جهانی و دلاری شود‌. جز حقوق کارگر و کارمند که نمی‌توانند خودشان را در بورس کالا بفروشند... نه به نئولیبرالیسم را از آغاز کنیم @syjebraily
♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها! [ به مناسبت سالروز صدرور منشور روحانیت توسط امام خمینی ره] 🔹تقسیم بندی ابواب فقهی یکی از روش هایی است که در فقه به ما یک نگاه کلان میدهد. تقسیم بندی معروف در تبویب فقه همان چیزی است که محقق حلی در شرایع انجام داده است و شهید اول در کتاب القواعد اینگونه نقل میکند [ و كل ذلك ينحصر في أربعة أقسام: العبادات، و العقود، و الإيقاعات و الأحكام. و وجه الحصر: أن الحكم الشرعي إما أن تكون غايته الآخرة، أو الغرض الأهم منه الدنيا، و الأول: العبادات. و الثاني: إما أن يحتاج إلى عبارة، أو لا، و الثاني: الأحكام. و الأول: إما أن تكون العبارة‌ من اثنين- تحقيقا أو تقديرا- أو لا، و الأول: العقود، و الثاني: الإيقاعات.] (۱) 🔸مرحوم سیدجوادعاملی صاحب مفتاح الکرامه در کتاب اجاره تقسیم بندی دیگری را طرح میکند که بین فقه و مسائل امروز ما نسبت عمیق تری برقرار میشود و فقه کارآمدتر جلوه میکند. [ قد قسموه إلی أقسام أربعة عبادات و عقود و إیقاعات و أحکام «و إن شئت قلت عبادات و عادات و معاملات و سیاسات» أن المقصود إما انتظام أحوال النشأة الأولی أو الأخری أو کلیهما فإن کان الثانی فهو الأول أو الأول فإما أن یتعلق الغرض ببقاء الشخص أو النوع و هو الثانی أو المصالح المالیة و هو الثالث أو الثالث فالرابع] 《مى توان این اقسام چهارگانه را به صورت دیگرى مطرح کرد: اوّل عبادات، دوم عادات، سوم معاملات و چهارم سیاسات؛ زیرا مقصود از احکام فقهى یا نظم نشأه اُولى (دنیا) است و یا نشأه اخرى و یا هر دو است. اگر تنها مقصود نشأه آخرت باشد عبادات را تشکیل مى دهد و اگر مقصود نشأه اُولى باشد، اگر هدف آن بقاى شخص یا نوع است عادات را تشکیل مى دهد و اگر مصالح مالى باشد معاملات است و اگر هر دو باشد سیاسات است》 (۲) 🔹اگر چه به تعبیر شهید مطهری تبویب در فقه در غیر از عبادات که ماهیت و طبیعت آن در نظر گرفته شده در سایر ابواب رعایت نشده(۳) لذا جامعیت دین را محقق نمیکند. همین تبویب صاحب مفتاح الکرامه را میشود به گونه ای دیگر در سه گانه مشهور اقتصاد، سیاست، فرهنگ تطبیق داد. نکته مهم این است در همه این تقسیم بندی ها این است بر اساس تقسیم مفتاح الکرامه از ۵۱ کتاب فقهی ۴۶ کتاب مربوط به امور دنیا که ۲۶ کتاب آن مربوط به معمالات( امور اقتصادی) است. بر اساس تقسیم بندی لمعه و شرایع در سه گانه فرهنگ، سیاست و اقتصاد از ۵۱ باب ۳۲ باب بیش از نصف آن مربوط به مسائل اقتصادی است! البته واضح است امور اجتماعی با هم تنیدگی دارند و به طور کامل نمیتوان از هم جدا کرد اما حدودا مساله همین است. 🔻امام خمینی ره در منشور روحانیت خطاب به حوزه های علمیه، طلاب و روحانیون اینگونه می‌نویسند: مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهار نظر نمی‏ کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله‏ ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاست ها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته ‏شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‏ کنند، از ویژگی های یک مجتهد جامع است. (۴) 🔻مشکلات اصلی امروز جامعه ما اقتصادی است. علی رغم اینکه در حوزه مکاسب خوانده میشود اما علی رغم ظرفیت فوق العاده این کتاب بخاطر عدم تطبیق با مسائل روز، به وضوح ما شاهد فقر علمی طلاب در حوزه مبانی اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی و سرمایه داری و اقتصاد خرد و کلان هستیم. حتی مطالعه و تدریس مبانی اقتصادی که متفکرینی چون شهید صدر، شهید بهشتی، مطهری و...مکتوب کردند نیز در حوزه مرسوم نیست! البته اخیرا طرح هایی شروع شده است. شهیدصدر در ابتدای انقلاب به درستی متوجه این مساله شد حالا که روحانیت توانسته حکومت تشکیل دهد مباحث اقتصادی اولویت دارد لذا طرحی اجمالی و تفصیلی از اقتصاد اسلامی نوشت که در قانون اساسی هم استفاده شد.(۵) 🔻متاسفانه آن نگاه شهید بهشتی، شهیدصدر و...در حکمرانی اقتصادی جلو نرفت یکی از دلایل جدی آن این بود که اقتصادخوانی در حوزه جدی گرفته نشد و این موجب شد بدنه کارشناسی که غالبا نگاه های سرمایه داری داشت از این خلا استفاده کرد و در سیستم ورود کرد و نتیجه اش را امروز شاهد هستیم. تاکید بر اقتصادخوانی به معنای کم اهمیتی امور فرهنگی نیست لذا حوزه باید آموزش اطلاعات اقتصادی به صورت منسجم را در سطوح مختلف فراهم کند البته طبیعتا یک عده تخصصی ورود خواهند کرد. ✍ ۱:القواعد و الفوائد ج۱،ص ۳۰ lib.eshia.ir/71530/1/30 ۲:مفتاح الکرامه ج ۴ص:۲ lib.eshia.ir/10240/4/2 ۳:مجموعه آثار شهید مطهری، ج20، ص: 123 b2n.ir/r7845 ۴:منشور روحانیت۳/۱۲/۶۷ ۵:اسلام راهبر زندگی،شهید صدر فصل۲،۳ 🔻@m_amin_rezai
♦️لزوم اقتصاد خواندن طلبه ها! [ به مناسبت سالروز صدرور منشور روحانیت توسط امام خمینی ره] 🔻متن یادداشت eitaa.com/m_amin_rezai/3062 @m_amin_rezai