جلسه چهارم .mp3
10.4M
▪️زمینه های اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه چهارم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
فصل چهارم:مدینه،عصر پیامبرص (۲)
ب: منابع دولت اسلامی
۱: زکات
کارکرد زکات در از بین بردن فقر
۲: جزیه
۳: فیئ
۴: غنائم
۵: انفال
انواع زمین در اسلام
مساله انفال در عصر غیبت و مساله مسکن
چگونه سو استفاده از این منابع در عصر خلفا جامعه را طبقاتی کرد؟
ج: عقود مالی و ظرفیت های فقهی عدالت اقتصادی
🔻خلاصه سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3649
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
🔰نگاهی بر سخنرانی«زمینههای اقتصادی قیام کربلا»؛
🔻رضایی: امروز اقتصاد کشور ما تحت تاثیر یک نگاه اموی است
◾بر کسی پوشیده نیست که مقابله و رسواسازی دستگاه ظلم و جور و فساد خلافت اموی یکی از جهتگیریهای اصلی قیام امام حسین ع بوده است. در ادامه بخشهایی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد امین رضایی فعال فرهنگی و اقتصادی تحت عنوان "زمینههای اقتصادی قیام کربلا" را میخوانید.
#خبر_ویژه
👇👇
iusnews.ir/fa/news-details/476850/8
🆔 @iusnews
🌐 iusnews.ir
🆔️ https://eitaa.com/joinchat/3975020545C3ba8a1068b
#منبرک (۴)
زمینه های اقتصادی قیام کربلا
▪️خلافت عُمر
۱:کثرت غنائم حاصل از فتوحات
۲:افزایش مالیت ها
۳:تقسیم طبقاتی بیت المال
▪️خلافت عثمان
۱:بخشش منابع ثروت(زمین و..)
۲:خویشاوندسالاری
۳:اعطای وام های کلان به افراد
▪️نتیجه:
۱:طبقاتی شدن جامعه
۲:انحصاری شدن #قدرت و #ثروت
۳:تبعید(ابوذر)یا قتل(حسین ع)آرمان خواهان.
🔻صوت و خلاصه سخنرانی امسال محرم پیرامون" زمینه اقتصادی قیام کربلا" را در کانال پیگیری کنید.
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#خلاصه_سخنرانی
زمینه های اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه چهارم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
eitaa.com/m_amin_rezai/3645
فصل چهارم:مدینه،عصر پیامبرص (۲)
▪️ب: منابع دولت اسلامی
این موارد تقریبا مشکلات اقتصادی پیامبر ص را حل کرد.
۱: زکات
۵۹ آیه قرآن و ۲۰۰۰ روایت در این مورد هست
کارکرد زکات ۱: از بین بردن فقر ۲: تعدیل ثروت مثلا از هر ۲۴۰ درهم ۶ درهم زکات گرفته میشود و هر ۴۰ تا یو درهم اضافه میشود. از هر شتر، ۳۰ گاو و ۴۰ گوسفند بر اساس ضریب مشخص زکات گرفته میشود.
معاویه از بیت المال، ولید بن یزید از مهریه و ارث زکات میگرفت( انحراف در توسعه). بنی امیه صله شاعران و... را از طریق زکات تامین میکردند( انحراف در مصرف)
۲: جزیه
بر اساس آیه ۲۹ توبه انهایی که اسلام را نپذیرفتند در قبال امنیتی و... که در جامعه اسلامی نصیب شأن میشود سالی یک دینار مالیات بدهند. اولین درآمد زیاد مسلمان ها سال دهم هجری ۸۰ هزار درهم جزیه از بحرین بود
۳: فیئ
به معنای بازگشت، مال برای خدا و نماینده اوست که در دست کفار غضب شده و وقتی به پیامبر رسید به اصلش بازگشته است.
مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ(۷حشر)
في زمین هایی که بر اساس صلح بدون جنگ به دست آمده که به پیامبر ص میرسد. مثل فدک، بنی نضیر
امام حسین در نقد به بنی امیه: واستئثرو بالفی. بنی امیه في ( مطلق بیت المال یا فی) را برای خودشان برداشتند
۴: غنائم
أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ
یک پنجم غنائم به عنوان خمس به بیت المال برمیگشت؛چهار پنجم برای مجاهدین که برای کسی که اسب داشت دو برابر پیاده سهم میبرد. با پیروزی پیامبر ص در غزوات بخصوص خیبر، فتح مکه و...بواسطه غنائم وضعیت اقتصادی مسلمانان بهتر شد.
با اینکه بعضی درخواست داشتند پیامبر فرق بگذارد بین افراد اما پیامبر ص بیت المال را به صورت برابر بین همه مسلمانان تقسیم میکرد
۵: انفال
♦️انواع مالکیت در اسلام
1⃣: اموال عمومی؛ سرزمین های که مسلمین در جهاد فتح کردند( مفتوح العنوه) این ها برای عموم مردم است تولیت آن دست امام و جانشینی اوست
2⃣: اموال امام( دولتی) مثل انفال،فی؛ خمس و...مخصوص شان حاکمیتی امام است
3⃣: اموال شخصی؛ مساله مهم این است ملکیت شخصی و حق تصرف در منابع طبیعی به واسطه حیازت و کار به دست می آید
🔻نفل به معنای زیادی مثل نمازهای نافله؛مالی که اضافه بر مخارج مرسوم است
🔻صاحب جواهر: بدون شک انفال ملک رسول خدا و جانشین اوست.ثم إنه لا كلام في كون الأنفال ملكا للنبي ص كما يدل عليه الكتاب و السنة و الإجماع، ثم من بعده للقائم مقامه( جواهر الکلام ج ۱۶ ص ۱۳۳)
🔻بنابر نظر مشهور فقها در زمان غیبت انفال برای عموم شیعیان حتی مسلمانان مباح است و به و واسطه کار و حیازت میشود تصرف کرد
🔻 انفال در غیبت امام برای عموم مردم است
صاحب حدائق: و ظاهر جملة من متأخري المتأخرين القول بالتحليل في الأنفال مطلقا و هو الظاهر من الأخبار. (الحدائق الناضرة :الشيخ يوسف بحرانی،ج12 ص 481)
🔻انفال برای غیر شیعیان هم هست
امام خمینی: الأقوى حصول الملك #لغير_الشيعي أيضا بحيازة ما في الأنفال تحرير الوسيلة، سید روح الله الخميني، ج۱ص369)
در نتیجه بنابر نظر مشهور انفال در زمان غیبت برای عموم مردم است.
🔸مصادیق انفال:
زمین ها موات؛ زمین های بی مالکه مثل جنگل و دریا و کوه و...
معادن(ظاهری) بعضی همه معادن را میگویند
🔹عدالت بنیادین در دو ساحت1: منابع مثل انفال و... 2:درآمدهاست که طبیعتا اولی مهم تر است. اصل 45 قانون اساسی انفال در اختیار حاکمیت برای مصالح عمومی مردم معرفی کرده است
🔸مساله مسکن که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است بنا بر گزارش ها %50 تا۶۰% قیمت آن برای زمین است که با تقسیم عادلانه زمین های موات که بخشی از انفال است تا حد زیادی قابل حل است. امروز انفال در اختیار بعضی سازمان ها و ادارات دولتی است و تبدیل به کالای سرمایه داری شده وفئودالیسم باز تولید شده در حالی که اگر به قواعد فقهی عمل میشد زمین از سرمایه ای بودن خارج و عدالت اجتماعی محقق میشد
▪️ج: عقود مالی و ظرفیت های فقهی عدالت اقتصادی
علاوه بر اجاره که عقدی برای کسب منفعت ملک ( اجاره خانه) و منفعت نفس( کارگر) است. در اسلام عقود ذکر شده به عادلانه تر شدن روابط و جامعه کمک جدی میکند
۱: مضاربه( سود برای عامل و مالک، ضرر فقط برای مالک)
۲: مزارعه و مساقات( بجای کارگرگری روی زمین کارکر از منفعت زمین ارث میبرد)
۳: عقود رایگان مثل عاریه، ودیعه، قرض، وقف که اقتصاد تبرعی را در جامعه نهادینه کرد
در زمان زمان خلفا از این ظرفیتهای اسلامی سواستفاده کردند و جامعه طبقاتی شد!
🔻مطالب تفصیلی را در صوت سخنرانی گوش کنید
eitaa.com/m_amin_rezai/3647
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
26.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥هرآنکه توهین میکند به قرآن
بترسد از فریاد هر مسلمان...✊
#کربلایی_حمیدرضا_شفیعی
گوشهای از مراسم شب ششم محرمالحرام۱۴۴۵
🚩هیئت حسینجان علیهالسلام
@hosseinjan_rmz
45.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ
مساله مسکن و نسبت آن با انفال
🔻جناب آقای رئیسی تا نتوانید زمین را از انحصار بعضی سازمان ها و نهادها خارج کنید این جوان ها مسکن دار نخواهند شد و طرح مسکن ملی شکست خواهد خورد!
▪️برشی از جلسه چهارم سخنرانی:زمینه های اقتصادی قیام کربلا
eitaa.com/m_amin_rezai/3645
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#عکس_نوشته #خلاصه_سخنرانی
▪️ #زمینه_های_اقتصادی_قیام_کربلا
جلسه سوم( صوت)
eitaa.com/m_amin_rezai/3645
خلاصه جلسه سوم(متن)
eitaa.com/m_amin_rezai/3649
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
ج5.mp3
11.15M
▪️زمینه اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه پنجم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
فصل چهارم، عصر خلفا (۱)
🔻انحراف سیاسی(غصب ولایت) جامعه اسلامی منجر به انحراف اقتصادی شد!
-اقدامات اقتصادی خلیفه اول
-اقدامات اقتصادی خلیفه دوم
۱:مساله گسترش فتوحات
۲:مالیات بر زمین( خراج)
مساله مالیات در جامعه امروز
۳: غنائم
ثروت های افسانه ای حاصل از غنائم (ضمیمه مقاله آقای یوسفی)
-تبعات اقتصادی-فرهنگی غنائم و مالیات ها(دنیا گرایی مسلمانان بعد از پیامبر ص)
-روایات امام حسین ع در مذمت دنیا گرایی
۴:تقسیم طبقاتی بیت المال اشتباه استراتژیک خلیفه دوم و آغاز ایجاد جامعه طبقاتی
مساله حقوق و دستمزد در اسلام
🔻خلاصه سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3672
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
HIQ_Volume 4_Issue شماره 4 - زمستان - مسلسل 16_Pages 33-68.pdf
710.1K
📚 مقاله برآورد کمی غنائم عصر خلفا و بعضی تبعات آن
✍احمدعلی یوسفی
▪️ضمیمه جلسه پنجم سخنرانی زمینه های اقتصادی قیام کربلا
eitaa.com/m_amin_rezai/3665
✍ #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
امر به معروف فقط حجاب نیست و البته حجاب هم هست.
اگر کسی دلش با جبهه و خیمه امام حسین ع است؛ این خیمه جای اوست...
برشی از جلسه ششم زمینه های اقتصادی قیام کربلا
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
#منبرک
🔻ما عمیقا با تقلیل عاشورا در تحلیل ها مواجهیم مثل تحلیل ماجرا در حد انگیزه ها و مشکلات شخصی. حسین بن علی ع کشته جامعه ای است که ساختار #قدرت و #ثروت از مسیر اصلی انقلاب خارج شده و #جامعه_طبقاتی شکل گرفته؛ آقازاده گان قدرت طلب و هنجار شکن صحابه و اکثریت مردمی که گرفتار حداقل های زندگیند.
✍ #محمدامین_رضایی
virasty.com/m_amin_rezai
@m_amin_rezai
▪️زمینه اقتصادی قیام کربلا
📆جلسه پنجم
محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز
eitaa.com/m_amin_rezai/3665
فصل چهارم، عصر خلفا (۱)
🔻انحراف سیاسی(غصب ولایت) جامعه اسلامی منجر به انحراف اقتصادی شد!
-اقدامات اقتصادی خلیفه اول
در تقسیم بیت المال به سنت پیامبرص عمل میکرد اما در فتح شام با انگیزه غنائم مسلمانان را تشویق میکرد
-اقدامات اقتصادی خلیفه دوم
۱:مساله گسترش فتوحات
سال ۱۲ شام، سال ۱۳ عراق و بعد ایران فتح شد. شام، فلسطین، لبنان، ایران، مصر، ارمنستان، اردن و....فتح شد.
۲:مالیات بر زمین( خراج)
انواع زمین در اسلام
الف: به رغبت اسلام بیاورند( ملک شخصی)
ب: پیروزی در جهاد(مفتوح العنوه) ملک همه مسلمانان
ج: صلح کردن
د:بدون جنگ رها شود(في) و انفال برای پیامبر ص
خراج: مالیات زمین مقاسمه: مالیات محصول
مقدار خراج در زمان خلیفه دوم
هر جریب(۵۴۰) گندم:۲درهم؛ جو:۴ درهم، نخل:۸درهم، تاک۶درهم( در زمان بنی امیه خراج کما و کیفا افزایش پیدا کرد)
خراج عراق در عصر معاویه ۶۵۵میلیون، ۱۰۰ میلیون درهم در عصر عبدالملک مروان
علاوه ر این عمر مالیات عُشر۱/۱۰ را اضافه کرد.
🔻مالیات در ایران
نکته:در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده که ۴۱٪ از مالیات باشد. پیش بینی شده ۸۸۳ هزار ملیارد درآمد مالیاتی باشد. در خیلی از کشورها به سمت حکمرانی مبتنی بر مالیات رفتند. دو هشدار را باید مسئولین مالیاتی کشور مد نظر بگیرند
۱:مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات برنامه های مالی هم اجرا شود. اگر به سمتی برویم که درآمدهای ما مبتنی بر مالیات شود اما به تدریج بار مالیاتی کشور بر روی دوش دهک های پایین مثل کارمند و..بیفتند این خطر بزرگی است. باید یک قله تراشی رقم بخورد و الا شبیه آنچه در دوره بنی امیه و بنی عباس رقم خورد گرفتن مالیات ها از مردم افزایش پیدا کرد ولی وضع مردم بهتر که نشد بدتر هم شد.
۲: نشود از یک سمت از مردم مالیات بگیریم از طرفی با نگاه های نئولیبرالیسم خدمات عمومی مثل درمان و آموزش و.. را به بازار واگذار کنیم. خروجی این رفتار دوگانه فقیرتر شدن مردم و عادلانه تر شدن شرایط است.
۳: غنائم
ثروت های افسانه ای حاصل از غنائم (ضمیمه مقاله آقای یوسفی را بخوانید eitaa.com/m_amin_rezai/3666 تا متوجه عمق ماجرا بشوید که چگونه این فتوحات یک طبقه ثروتمند خلق کرد)
تبعات فرهنگی-اقتصادی غنایم
۱: فاصله طبقاتی شدید
۲: افزایش قیمت کالاها بخاطر رشد نقدینگی شدید مثلا شتر در زمان پیامبر ص ۸۰۰ دینار و ۸۰۰۰هزار درهم بود که در زمان خلیفه دوم ۱۰۰۰ دینار و ۱۲هزار درهم رسید. هر درخت خرما به ۱۰۰۰ درهم رسید
۳: حرص، ولع و دنیا گرایی مسلمانان بعد از پیامبر ص
- بخشی از روایات امام حسین ع در مذمت دنیا گرایی در خطبه های کربلا بخاطر جوی بود که در جامعه اسلامی رقم خورده بود.
۱: عِبادَ اللَّهَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مِن الدُّنْيا عَلى حَذَرٍ، فَاِنَّ الدُّنْيا لَوْ بَقِيَتْ عَلى احَدٍ اوْ بَقِىَ عَلَيْها احَدٌ لَكانَتِ الْاَنْبِياءُ احَقَّ بِالْبَقاءِ
۲:فَالْمَغْرُورُ مَنْ غَرَّتْهُ وَ الشَّقِىُّ مَنْ فَتِنَتْهُ، فَلا تَغُرَّنَّكُمْ هذِهِ الدُّنْيا، فَإِنَّها تَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْها، وَ تُخَيِّبُ طَمَعَ مَنْ طَمِعَ فيها فريبخورده، كسى است كه دنيا او را فريب دهد و نگونبخت، كسى است كه دنيا او را مفتون خود كند. [مراقب باشيد] اين دنيا شما را نفريبد كه دنيا اميد هر كسى را كه به او دل ببندد، قطع مىكند و طمع آزمندان به خود را مىخشكاند
۴:افزایش جزیه مناطقی که رفاه دارند ۴دینار یا ۴۰ درهم جزیه بدهند. فقط در عراق ۵۰۰ هزار نفر زیر میدادند.
۵:تقسیم طبقاتی بیت المال اشتباه استراتژیک خلیفه دوم و آغاز ایجاد جامعه طبقاتی
دواون، دیوان و دفتر خلیفه دوم برای ثبت دریافت کنندگان بیت المال
عمر سهم بیت المال را بر اساس دو مولفه کم و زیاد قرار داد
۱: قرابت با پیامبرص ۲: سبقت در اسلام
بخشی از اعداد تقسیم بیت المال
عباس عموی پیامبر۱۲ هزاردرهم
همسران پیامبر ۱۰ هزار
مسلمانان جنگ بدر ۵ هزار
بدر تا حدیبیه ۴ هزار
قادسیه ۲هزار درهم
مردم شام۲ هزار، مردم عراق ۳۰۰درهم
فاصله میزان دریافتی بین ۱۰ هزار تا ۳۰۰ درهم بود این اقدام که بعدا خود خلیفه دوم هم اعتراف کرد اشتباه بوده موجب فاصله طبقاتی شد.
🔻مساله حقوق و دستمزد در اسلام
نکته: امروز حقوق دستمزد بر اساس قانون نظام استخدامی بین ۸تا ۵۵ میلیون( فاصله ۷برابری) تصویب شده، ۶۰٪ بودجه برای حقوق و دستمزد مصرف میشود. مبنای دینی این تصویب که شورای نگهبان هم تایید کرده چیست؟ اگر مساله نگه داشت است که امروز کارگر هم با این حقوق نمی ماند! تجربه های دنیا عموما فاصله سه برابری است
🔻صوت سخنرانی
eitaa.com/m_amin_rezai/3665
🎙 #محمدامین_رضایی
@m_amin_rezai
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻مساله اینجاست ما با یک طرز فکر روبه رو هستیم.نگاهی به شدت انحصار طلب،حق به جانب و ضدگفتگو که میخواهند انقلاب، ارزشها و حتی امام حسین ع را مصادره کنند. اساسا تکثر را در جامعه نمی پذیرند!همه چیز باید از فیلتر آنها عبور کند ولو به قیمت از دست دادن قاطبه مردم و اقلیت شدن! این ضد منطق متفکرین انقلاب است
✍ #محمدامین_رضایی
🔻درباره اقلیت شدن
eitaa.com/m_amin_rezai/2767
@m_amin_rezai