eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
549 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج دوست دار فقه، عدالت و کتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال، انتقاد، پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام: ‏instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر: twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه چهارم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز eitaa.com/m_amin_rezai/3645 فصل چهارم:مدینه،عصر پیامبرص (۲) ▪️ب: منابع دولت اسلامی این موارد تقریبا مشکلات اقتصادی پیامبر ص را حل کرد. ۱: زکات ۵۹ آیه قرآن و ۲۰۰۰ روایت در این مورد هست کارکرد زکات ۱: از بین بردن فقر ۲: تعدیل ثروت مثلا از هر ۲۴۰ درهم ۶ درهم زکات گرفته می‌شود و هر ۴۰ تا یو درهم اضافه می‌شود. از هر شتر، ۳۰ گاو و ۴۰ گوسفند بر اساس ضریب مشخص زکات گرفته می‌شود. معاویه از بیت المال، ولید بن یزید از مهریه و ارث زکات می‌گرفت( انحراف در توسعه). بنی امیه صله شاعران و... را از طریق زکات تامین میکردند( انحراف در مصرف) ۲: جزیه بر اساس آیه ۲۹ توبه انهایی که اسلام را نپذیرفتند در قبال امنیتی و... که در جامعه اسلامی نصیب شأن می‌شود سالی یک دینار مالیات بدهند. اولین درآمد زیاد مسلمان ها سال دهم هجری ۸۰ هزار درهم جزیه از بحرین بود ۳: فیئ به معنای بازگشت، مال برای خدا و نماینده اوست که در دست کفار غضب شده و وقتی به پیامبر رسید به اصلش بازگشته است. مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ(۷حشر) في زمین هایی که بر اساس صلح بدون جنگ به دست آمده که به پیامبر ص می‌رسد. مثل فدک، بنی نضیر امام حسین در نقد به بنی امیه: واستئثرو‌ بالفی. بنی امیه في ( مطلق بیت المال یا فی) را برای خودشان برداشتند ۴: غنائم أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ یک پنجم غنائم به عنوان خمس به بیت المال برمی‌گشت؛چهار پنجم برای مجاهدین که برای کسی که اسب داشت دو برابر پیاده‌ سهم میبرد. با پیروزی پیامبر ص در غزوات بخصوص خیبر، فتح مکه و...بواسطه غنائم وضعیت اقتصادی مسلمانان بهتر شد. با اینکه بعضی درخواست داشتند پیامبر فرق بگذارد بین افراد اما پیامبر ص بیت المال را به صورت برابر بین همه مسلمانان تقسیم میکرد ۵: انفال ♦️انواع مالکیت در اسلام 1⃣: اموال عمومی؛ سرزمین های که مسلمین در جهاد فتح کردند( مفتوح العنوه) این ها برای عموم مردم است تولیت آن دست امام و جانشینی اوست 2⃣: اموال امام( دولتی) مثل انفال،فی؛ خمس و...مخصوص شان حاکمیتی امام است 3⃣: اموال شخصی؛ مساله مهم این است ملکیت شخصی و حق تصرف در منابع طبیعی به واسطه حیازت و کار به دست می آید 🔻نفل به معنای زیادی مثل نمازهای نافله؛مالی که اضافه بر مخارج مرسوم است 🔻صاحب جواهر: بدون شک انفال ملک رسول خدا و جانشین اوست.ثم إنه لا كلام في كون الأنفال ملكا للنبي ص كما يدل عليه الكتاب و السنة و الإجماع، ثم من بعده للقائم مقامه( جواهر الکلام ج ۱۶ ص ۱۳۳) 🔻بنابر نظر مشهور فقها در زمان غیبت انفال برای عموم شیعیان حتی مسلمانان مباح است و به و واسطه کار و حیازت میشود تصرف کرد 🔻 انفال در غیبت امام برای عموم مردم است صاحب حدائق: و ظاهر جملة من متأخري المتأخرين القول بالتحليل في الأنفال مطلقا و هو الظاهر من الأخبار. (الحدائق الناضرة :الشيخ يوسف بحرانی،ج12 ص 481) 🔻انفال برای غیر شیعیان هم هست امام خمینی: الأقوى حصول الملك أيضا بحيازة ما في الأنفال تحرير الوسيلة، سید روح الله الخميني، ج۱ص369) در نتیجه بنابر نظر مشهور انفال در زمان غیبت برای عموم مردم است. 🔸مصادیق انفال: زمین ها موات؛ زمین های بی مالکه مثل جنگل و دریا و کوه و... معادن(ظاهری) بعضی همه معادن را میگویند 🔹عدالت بنیادین در دو ساحت1: منابع مثل انفال و... 2:درآمدهاست که طبیعتا اولی مهم تر است. اصل 45 قانون اساسی انفال در اختیار حاکمیت برای مصالح عمومی مردم معرفی کرده است 🔸مساله مسکن که یکی از بزرگترین مشکلات کشور است بنا بر گزارش ها %50 تا۶۰% قیمت آن برای زمین است که با تقسیم عادلانه زمین های موات که بخشی از انفال است تا حد زیادی قابل حل است. امروز انفال در اختیار بعضی سازمان ها و ادارات دولتی است و تبدیل به کالای سرمایه داری شده وفئودالیسم باز تولید شده در حالی که اگر به قواعد فقهی عمل میشد زمین از سرمایه ای بودن خارج و عدالت اجتماعی محقق میشد ▪️ج: عقود مالی و ظرفیت های فقهی عدالت اقتصادی علاوه بر اجاره که عقدی برای کسب منفعت ملک ( اجاره خانه) و منفعت نفس( کارگر) است. در اسلام عقود ذکر شده به عادلانه تر شدن روابط و جامعه‌ کمک جدی می‌کند ۱: مضاربه( سود برای عامل و مالک، ضرر فقط برای مالک) ۲: مزارعه و مساقات( بجای کارگرگری روی زمین‌ کارکر از منفعت زمین ارث میبرد) ۳: عقود رایگان مثل عاریه، ودیعه، قرض، وقف که اقتصاد تبرعی را در جامعه نهادینه کرد در زمان زمان خلفا از این ظرفیتهای اسلامی سواستفاده کردند و جامعه‌ طبقاتی شد! 🔻مطالب تفصیلی را در صوت سخنرانی گوش کنید eitaa.com/m_amin_rezai/3647 🎙 @m_amin_rezai
26.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥هرآنکه توهین میکند به قرآن بترسد از فریاد هر مسلمان...✊ گوشه‌ای از مراسم شب ششم محرم‌الحرام۱۴۴۵ 🚩هیئت حسین‌جان علیه‌السلام @hosseinjan_rmz
45.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مساله مسکن و نسبت آن با انفال 🔻جناب آقای رئیسی تا نتوانید زمین را از انحصار بعضی سازمان ها و نهادها خارج کنید این جوان ها مسکن دار نخواهند شد و طرح مسکن ملی شکست خواهد خورد! ▪️برشی از جلسه چهارم سخنرانی:زمینه های اقتصادی قیام کربلا eitaa.com/m_amin_rezai/3645 🎙 @m_amin_rezai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️زمینه اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه پنجم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز فصل چهارم، عصر خلفا (۱) 🔻انحراف سیاسی(غصب ولایت) جامعه اسلامی منجر به انحراف اقتصادی شد! -اقدامات اقتصادی خلیفه اول -اقدامات اقتصادی خلیفه دوم ۱:مساله گسترش فتوحات ۲:مالیات بر زمین( خراج) مساله مالیات در جامعه امروز ۳: غنائم ثروت های افسانه ای حاصل از غنائم (ضمیمه مقاله آقای یوسفی) -تبعات اقتصادی-فرهنگی غنائم و مالیات ها(دنیا گرایی مسلمانان بعد از پیامبر ص) -روایات امام حسین ع در مذمت دنیا گرایی ۴:تقسیم طبقاتی بیت المال اشتباه استراتژیک خلیفه دوم و آغاز ایجاد جامعه طبقاتی مساله حقوق و دستمزد در اسلام 🔻خلاصه سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3672 🎙 @m_amin_rezai
HIQ_Volume 4_Issue شماره 4 - زمستان - مسلسل 16_Pages 33-68.pdf
710.1K
📚 مقاله برآورد کمی غنائم عصر خلفا و بعضی تبعات آن ✍احمدعلی یوسفی ▪️ضمیمه جلسه پنجم سخنرانی زمینه های اقتصادی قیام کربلا eitaa.com/m_amin_rezai/3665 @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امر به معروف فقط حجاب نیست و البته حجاب هم هست. اگر کسی دلش با جبهه و خیمه امام حسین ع است؛ این خیمه جای اوست... برشی از جلسه ششم زمینه های اقتصادی قیام کربلا 🎙 @m_amin_rezai
🔻ما عمیقا با تقلیل عاشورا در تحلیل ها مواجهیم مثل تحلیل ماجرا در حد انگیزه ها و مشکلات شخصی. حسین بن علی ع کشته جامعه ای است که ساختار و از مسیر اصلی انقلاب خارج شده و شکل گرفته؛ آقازاده گان قدرت طلب و هنجار شکن صحابه و اکثریت مردمی که گرفتار حداقل های زندگیند. ✍ virasty.com/m_amin_rezai @m_amin_rezai
▪️زمینه اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه پنجم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز eitaa.com/m_amin_rezai/3665 فصل چهارم، عصر خلفا (۱) 🔻انحراف سیاسی(غصب ولایت) جامعه اسلامی منجر به انحراف اقتصادی شد! -اقدامات اقتصادی خلیفه اول در تقسیم بیت المال به سنت پیامبرص عمل می‌کرد اما در فتح شام با انگیزه غنائم مسلمانان را تشویق میکرد -اقدامات اقتصادی خلیفه دوم ۱:مساله گسترش فتوحات سال ۱۲ شام، سال ۱۳ عراق و بعد ایران فتح شد. شام، فلسطین، لبنان، ایران، مصر، ارمنستان، اردن و‌‌....فتح شد. ۲:مالیات بر زمین( خراج) انواع زمین در اسلام الف: به رغبت اسلام بیاورند( ملک شخصی) ب: پیروزی در جهاد(مفتوح العنوه) ملک همه مسلمانان ج: صلح کردن د:بدون جنگ رها شود(في) و انفال برای پیامبر ص خراج: مالیات زمین مقاسمه: مالیات محصول مقدار خراج در زمان خلیفه دوم هر جریب(۵۴۰) گندم:۲درهم؛ جو:۴ درهم، نخل:۸درهم، تاک۶درهم( در زمان بنی امیه خراج کما و کیفا افزایش پیدا کرد) خراج عراق در عصر معاویه ۶۵۵میلیون، ۱۰۰ میلیون درهم در عصر عبدالملک مروان علاوه ر این عمر مالیات عُشر۱/۱۰ را اضافه کرد. 🔻مالیات در ایران نکته:در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده که ۴۱٪ از مالیات باشد. پیش بینی شده ۸۸۳ هزار ملیارد درآمد مالیاتی باشد. در خیلی از کشورها به سمت حکمرانی مبتنی بر مالیات رفتند. دو هشدار را باید مسئولین مالیاتی کشور مد نظر بگیرند ۱:مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات برنامه های مالی هم اجرا شود. اگر به سمتی برویم که درآمدهای ما مبتنی بر مالیات شود اما به تدریج بار مالیاتی کشور بر روی دوش دهک های پایین مثل کارمند و..‌بیفتند این خطر بزرگی است. باید یک قله تراشی رقم بخورد و الا شبیه آنچه در دوره بنی امیه و بنی عباس رقم خورد گرفتن مالیات ها از مردم افزایش پیدا کرد ولی وضع مردم بهتر که نشد بدتر هم شد. ۲: نشود از یک سمت از مردم مالیات بگیریم از طرفی با نگاه های نئولیبرالیسم خدمات عمومی مثل درمان و آموزش و..‌ را به بازار واگذار کنیم. خروجی این رفتار دوگانه فقیرتر شدن مردم و عادلانه تر شدن شرایط است. ۳: غنائم ثروت های افسانه ای حاصل از غنائم (ضمیمه مقاله آقای یوسفی را بخوانید eitaa.com/m_amin_rezai/3666 تا متوجه عمق ماجرا بشوید که چگونه این فتوحات یک طبقه ثروتمند خلق کرد) تبعات فرهنگی-اقتصادی غنایم ۱: فاصله طبقاتی شدید ۲: افزایش قیمت کالاها بخاطر رشد نقدینگی شدید مثلا شتر در زمان پیامبر ص ۸۰۰ دینار و ۸۰۰۰هزار درهم بود که در زمان خلیفه دوم ۱۰۰۰ دینار و ۱۲هزار درهم رسید. هر درخت خرما به ۱۰۰۰ درهم رسید ۳: حرص، ولع و دنیا گرایی مسلمانان بعد از پیامبر ص - بخشی از روایات امام حسین ع در مذمت دنیا گرایی در خطبه های کربلا بخاطر جوی بود که در جامعه اسلامی رقم خورده بود. ۱: عِبادَ اللَّهَ‌ اتَّقُوا اللَّهَ‌ وَ كُونُوا مِن الدُّنْيا عَلى حَذَرٍ، فَاِنَّ‌ الدُّنْيا لَوْ بَقِيَتْ‌ عَلى احَدٍ اوْ بَقِىَ‌ عَلَيْها احَدٌ لَكانَتِ‌ الْاَنْبِياءُ احَقَّ‌ بِالْبَقاءِ ۲:فَالْمَغْرُورُ مَنْ غَرَّتْهُ وَ الشَّقِىُّ مَنْ فَتِنَتْهُ، فَلا تَغُرَّنَّكُمْ هذِهِ الدُّنْيا، فَإِنَّها تَقْطَعُ رَجاءَ مَنْ رَكَنَ إِلَيْها، وَ تُخَيِّبُ طَمَعَ مَنْ طَمِعَ فيها فريب‌خورده، كسى است كه دنيا او را فريب دهد و نگون‌بخت، كسى است كه دنيا او را مفتون خود كند. [مراقب باشيد] اين دنيا شما را نفريبد كه دنيا اميد هر كسى را كه به او دل ببندد، قطع مى‌كند و طمع آزمندان به خود را مى‌خشكاند ۴:افزایش جزیه مناطقی که رفاه دارند ۴دینار یا ۴۰ درهم جزیه بدهند. فقط در عراق ۵۰۰ هزار نفر زیر میدادند. ۵:تقسیم طبقاتی بیت المال اشتباه استراتژیک خلیفه دوم و آغاز ایجاد جامعه طبقاتی دواون، دیوان و دفتر خلیفه دوم برای ثبت دریافت کنندگان بیت المال عمر سهم بیت المال را بر اساس دو مولفه کم و زیاد قرار داد ۱: قرابت با پیامبرص ۲: سبقت در اسلام بخشی از اعداد تقسیم بیت المال عباس عموی پیامبر۱۲ هزاردرهم همسران پیامبر ۱۰ هزار مسلمانان جنگ بدر ۵ هزار بدر تا حدیبیه ۴ هزار قادسیه ۲هزار درهم مردم شام۲ هزار، مردم عراق ۳۰۰درهم فاصله میزان دریافتی بین ۱۰ هزار تا ۳۰۰ درهم بود این اقدام که بعدا خود خلیفه دوم هم اعتراف کرد اشتباه بوده موجب فاصله طبقاتی شد. 🔻مساله حقوق و دستمزد در اسلام نکته: امروز حقوق دستمزد بر اساس قانون نظام استخدامی بین ۸تا ۵۵ میلیون( فاصله ۷برابری) تصویب شده، ۶۰٪ بودجه برای حقوق و دستمزد مصرف می‌شود. مبنای دینی این تصویب که شورای نگهبان هم تایید کرده چیست؟ اگر مساله نگه داشت است که امروز کارگر هم با این حقوق نمی ماند! تجربه های دنیا عموما فاصله سه برابری است 🔻صوت سخنرانی eitaa.com/m_amin_rezai/3665 🎙 @m_amin_rezai
🔻مساله اینجاست ما با یک طرز فکر روبه رو هستیم.نگاهی به شدت انحصار طلب،حق به جانب و ضدگفتگو که می‌خواهند انقلاب، ارزشها و حتی امام حسین ع را مصادره کنند. اساسا تکثر را در جامعه نمی پذیرند!همه چیز باید از فیلتر آنها عبور کند ولو به قیمت از دست دادن قاطبه مردم و اقلیت شدن! این ضد منطق متفکرین انقلاب است ✍ 🔻درباره اقلیت شدن eitaa.com/m_amin_rezai/2767 @m_amin_rezai
دردهای مزمن جبهه انقلاب (حاشیه‌ای بر واکنش‌های این روزهای جبهه انقلاب) 🔻 در کنار همه امتیازات اما به آسیب‌هایی دچار هستیم که باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید. اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان می‌دهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمی‌خواهد بی تفاوت باشد، این‌ها همه مزیت ماست. اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی واکنش و کنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به لازم نرسیده است. برخی از آسیب هایی که دچار هستیم: تسرع منهای تأمل 🔻 ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می ریزد، خیلی سریع به واکنش می افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می رسد، خیلی سریع تحلیل می کند، خیلی سریع محکوم می کند. همه این ها نشان دهنده ضعف های ساختاری است. ضعف هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در می مانیم. کافی است یک اتفاق در عرصه برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می کند. بی مسئلگی 🔻 بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع هایش تغییر می کند. کسی اولویت ها و مسئله هایش سریع تغییر می کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد. به همین دلیل می بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح... غلبه روحیه نفی و طرد 🔻 ما دارای چنان قدرتی هستیم که می توانیم با واکنش های حساب نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم. این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است. خود مرکزپنداری 🔻 یکی از مشکلات اساسی ما است. تعریف روشنی از بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از نداریم. وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی بودن می دانیم دیگران را قضاوت می کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت افزایی می‌پنداریم. 🔻 یکی را نفی و طرد می کنیم و دیگری را محکوم و مطرود. فقط هم قرائت خودمان از آقا را قبول داریم. جهت گیری ما گاهی به سمت کشف حقیقت نیست، بلکه به سمت اثبات مواضع خومان است و این هم بد است. حالا هم که یاد گرفته ایم تا کسی حرفی خلاف میل ما می زند اسم او را صورتی می گذاریم. افراط در در واکنش 🔻 گاهی نسبت به برخی مسائل باید واکنش نشان داد و قطعا وظیفه است. مثلا کسی شعر غلطی خوانده است، باید داد، اما ما چنان بلایی به سر طرف می آوریم و او را تا مرزهای کفر بالا می بریم که به غلط کردن بیافتد. این شیوه امامان ماست؟ این شیوه رهبری است؟ پس مروت و چه می شود؟ کسی شک ندارد شعری که خواند غلط است، کسی شک ندارد تطهیر خاتمی غلط است، کسی شک ندارد هزارتا مسئله دیگر وجود دارد، مهم نحوه مواجهه ما با هر یک از این مسائل است. 🆔 @taalighat
🔻اولین محصول ذبح "ارزش ها" و "ارزشی ها"ست. نتیجه طبیعی جامعه طبقاتی عصر بنی امیه ذبح عدالت، اخلاق و حسین بن علی ع و یارانش بود. "سخنرانی زمینه های اقتصادی قیام کربلا" ✍ @m_amin_rezai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمینه های اقتصادی قیام کربلا 📆جلسه ششم محرم۱۴۴۵، هیئت حسین جان ع، رامهرمز فصل چهارم، عصر خلفا (۲) اقدامات اقتصادی عثمان اعطای پول‌های کلان به اقوام خویشاوند سالاری خلیفه سوم تشکیل جامعه طبقاتی و دولت رانتی توصیف شخصیت خلیفه سوم در خطبه۳ تصویری از زندگی اشراف در عصر خلیفه سوم اعتراضات ابوذر به اشرافی گری عثمان جایگاه امر به معروف در اسلام 🔻خلاصه سخنرانی 🎙 @m_amin_rezai