فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ اصل مقابله به مثل!
🔸آیه ۱۹۴بقره اصلی مهم در مواجهه با کفار را می آموزاند: "پس هرکه برشما تعدّی کرد شما نیز به مثل آن بر او تعدّی کنید"(مقابله به مثل).
🔸برخی فقط اخلاقی خوانش می کنند که یعنی: بیشتر از مثل تعدّی نکنید. مثلا اگر او تهدید کرد شما بجایش قتال نکنید!
اما همه سخن آیه این نیست. اگر می خواست فقط رعایت اخلاق کنید میگفت: "اگر خواستید مقابله کنید"، بیش از تعدی او، تعدی نکنید! اما چنین نگفته؛ با دستور گفته: "فاعتدوا علیه: براو تعدی کنید"!
یعنی اگر به شما تعدی شد، حتما "مثل همان تعدی" را بکنید. نه مثلا در مقابل دزدی دریایی، فقط بیانیه صادر کنید! شما هم کشتی اش را توقیف کنید!
🔸ثمامه بن اثال از یمامه، تامین کننده غله قریش و مکه بود وقتی در مدینه اسلام آورد، قریش را تحریم کرد! اینبار قریش جای شعب ابیطالب، در محاصره اقتصادی افتاد؛ تا جایی که با نامه به پیامبر(ص) به خواهش افتادند تا از ثمامه بخواهد اجازه حمل غله به آنان دهد!
🔸دستور رهبری در توقیف نفت کش انگلیسی عمل به این دستور بود و تامین کننده امنیت، استقلال و پیشگیری از تعدی بیشتر(جنگ) و ضامن صلح و آرامش خواهد بود.
#دزدان_دریایی_ملکه
#رهبر_مقتدر_ایران
#ثبات_و_صلح_با_تعدی_به_مثل
#اقدامات_بازدارنده
#به_تحریم_دشمن_بیاندیشیم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠بنیاد واقعیِ مستضعفان❗️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
💠بنیاد واقعیِ مستضعفان❗️
این تیتر انتخابی پیام رسان دفتر مقام معظم رهبری برای حکم انتصاب جدید است.
❓قید "واقعی" در این تیتر معنا دار است. توضیحی است یا احترازی؟
بنیادی که همواره واقعا برای مستضعفان بوده؟!! یا با این حکم جدید قرار است واقعا برای مستضعفان شود؟!
🔸بنیاد از ٨۰۰شرکت مصادره ای نزدیکان پهلوی شروع کرد. برخی تعطیل و برخی در خصوصی سازی، واگذار شدند؛ به ۴۰۰شرکت رسید. در سال٨٨ به ۱۴۰شرکت اما بزرگ و سود آور رسید: بانک سینا، نفت بهران، زمزم و...
🔸اگر جوهر سرمایه داری، "خود افزایی ثروت" باشد، بنیاد هم مثل همه شرکتهای معاصر یک بنگاه سرمایه داری بوده است. رؤسای سابق فقط حفظ اموال نکرده و مانع تعطیل نشده اند بلکه "ثروت افزایی" کردند. بنیاد را بعد از شرکت نفت دومین موسسه اقتصادی کشور کردند و براساس صورت مالی منتشره سال۹۵، دارائی اش به ۵۶هزار میلیارد رسید. یک شرکت سرمایه دار لوازم خاص خود را هم دارد: حقوق نجومی(۱۹میلیون)، ساختمانهای لوکس و نوسازی مدام آنها و...
🔸امام در حکم ریاست شهید رجائی و موسوی بر "اداره این بنیاد به نفع مستضعفان" تاکید کرد. رئیس دفتر رهبری در معارفه سعیدی کیا حرف اصلی رهبری را چنین بیان کرد: "جناب عالی بنیاد را از #بنگاه_اقتصادی افزایش دهید به یک بنیاد مستضعفان #به_تمام_معنا تبدیل کنید. بنیاد باید در خدمت مستضعفان باشد." حتی این جمله هم گفته شد: "سرمایه ها را برای مستضعفان بفروشید..."!
🔸اما حکم جدید، ان شاءالله گامی واقعی در راستای بنیاد واقعیِ مستضعفان است به سه قرینه:
۱.در حکم، تعبیرِ "حفظ و استفاده بهینه" به دستور "مصروف کردن این امانت ملی در جهت آبادانی و پیشرفت مناطق محروم" تغییر کرده است.
۲. رئیس جهادی کمیته امداد به ریاست بنیاد نصب شده که ۵سال از نزدیک مستضعفان واقعی را در کشور دیده و میزان استضعاف را لمس کرده است.
۳. قبل از حکم برنامه و تحولی در اساسنامه بنیاد ارائه کرده که امیدواریم در راستای تبدیل آن به یک نهاد خدماتی بجای بنگاه سرمایه ای بوده باشد.
🔸این تدبیر بجای رهبری، بسیار قابل تقدیر است. به امید روزهای بهتر.
(ویدئوی پیوست را حتما ببینید)
#انتصاب_رئیس_بنیاد_مستضعفان
#نکته_حکم_و_رئیس_جدید_بنیاد
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۱
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➕ویدئوی پیوست یادداشت: بنیاد واقعیِ مستضعفان.
❗️رهبر انقلاب: یک هفته است خواب به چشمم نرفته!...ما با این امکاناتی که داریم عده ای سر بی شام زمین می گذارند!
٭حتما ببینید!
☑️ @m_ghanbarian
6-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
12.7M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط
جلسه ششم
#رمضان۹۸
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه ششم
✅مقامات عرفانی و راه آن:
عرفاء مبدأ سیر وسلوک را بیت مظلمه نف٘س ونهایت را ذات مقدس حق به جمیع اسماء وصفات (فنای ذاتی)میدانند.
این قرب به حق تعالی از طریق "قرب نوافل" و "قرب فرائض"(مستحبات و واجبات)انجام میشود.
✅قرب نوافل و فرائض:
در قرب نوافل و تقرب با مستحبات سالک میرسد به جایی که بجز خدا نبیند!
فرمود:"بنده با نوافل، به من نزدیک میشود طوری که دوستش میدارم وگوشش میشوم که با آن بشنود، چشمش میشوم که با آن ببیند، زبانش میشوم که با آن بگوید و..."(اصول کافی ج۲ص۳۵۲کتاب ایمان وکفر).
-اما با قرب فرائض از این بالاتر میرود: "فالحقُّ یسمعُ به ویبصربه و..."خدا با او میشنود ومی بیند !
سالک با چشمی الهی ببیند کجا تا او عین الله ناظره شود کجا؟!
دراینجا او جلوه خدا و خلیفه خدا در زمین شده است.
✅نقایص برخی دستورات سلوکی:
حالا چگونه اعظم فرائض و واجبات الهی که اقامه قسط است وهدف ارسال رسل و انزال کتب است در دستورات برخی اهل سلوک نیست؟!!
چگونه اغاثه الملهوف(فریادرسی غمدیده) با این همه روایات مؤکد بعنوان یک مستحب مؤکد وگاه واجب در دستورات سلوکی برخی نیست؟!
⬅️کسانی که در دستورات سلوکشان چنین واجبات و مستحباتی هم کنار ذکر و چله نشینی هست ، راهیابی شان به آن مقصود تمام وکمالتر انجام میشود (همان مضمون ۱٨آل عمران).
✅تأییدی از امام صادق (ع):
محمد بن مسلم می گوید از امام صادق (ع)شنیدم که میفرمود:" برای خداوند خلقی است که از نور آفریده و رحمتی از رحمت اویند پس آنها چشم بینای خدا، گوش شنوای او،زبان ناطق او در خلق اند[همان مضمون حدیث قرب فرائض] ... پس با آنها سیئات را محو، ضیم وننگ را از بندگان دفع،رحمت را نازل ، مرده را زنده و زنده را میمیراند.و..." (معانی الاخبار ص۱۶).
⬅️این نتایج همه سیاسی اجتماعی هم هستند. دفع ضیم وننگ از بندگان کاری است که سیدالشهداء با قیام خود کرد[به مباحث نسل مستشهد رجوع کنید].
معنای دقیق ودرست روایت این است:خداوند با چشم اینها ظلمها وستم ها را می بیند وبا گوش اینان داد خواهی ها را میشنود وبا زبان اینان بندگان را به راه درست می خواند(همان یاد آوری ایام الله و وقت قیام علیه فرعونها که در خطبه۲۲۲بود وجلسه قبل گذشت).
نه اینکه روایت را فقط غیبی و باطنی معنا کنیم که مثلا گوش وچشم خدا شدن یعنی شاهد اعمال بندگان شدن برای احتجاج محشر!(این هم هست اما آن هم هست).
زنده کردن بندگان یعنی کاری که امام کرد نه حتما مرده ای در قبرستان زنده کردن که کاری نادر و اقلی از اولیاء خداست وکمتر انجام می داده اند!روایت با فعل مضارع دارد میگوید با آنها مستمرا زنده می کند!کار اعجازی عیسی مانند که رویه اولیاء الله نبوده است. زنده کردن امتها علیه بیدادها و عازم کردن آنها به سرای نور منظور است. میراندن زنده، "یهلک ملوکا "است فانی ونابود کردن سلسله های شاهی است .همان که خمینی کبیر کرد نه فقط کشتن یک افعی با یک ذکر و...!محو سیئه، پاک کردن نجاسات وپلشتی های فرنگی و فرهنگی ائمه جور از جامعه است و...
✅جهاد، لباس تقواست!
چشمها را باید شست. در این تلقی درست لباس تقوا فقط پرهیزهای شخصی وفردی نیست ،جهاد با طواغیت هم هست . امیرالمومنین(ع)در خطبه ۲۷ جهاد را درب ویژه بهشت برای اولیاء برگزیده خدا ولباس تقوا معرفی می کند.
🔅آیت الله سید عبدالحسین لاری یک آیت این طریق است. شاگرد سلوکی حسینقلی همدانی وشاگرد فقهی میرزای شیرازی است. اما جلودار در نهضت مشروطه است فتوا می دهد:" واجب است تبدیل سلطنت امویه قاجاریه به دولت حقه اسلامیه". نهضتی در جنوب ایران برپا می کند هم علیه استبداد هم استعمار. انگلیسی ها را "شیطان "خطاب و لعن آنها را ذکر مذهبی و خود در قنوت نماز شب می گوید. علیه شان سپاه تجهیز می کند و...
همزمان در عرفان رسائل،"عرفان سلمانی بحقائق ایمانی" و" معارف السلمانی بمراتب خلفاء الرحمانی" و"آداب المتعلمین" می نویسد و شاگرد تربیت می کند.
☑️ @m_ghanbarian
🚨چند کلام اورژانسی در نقد حرف وزیر بهداشت!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
🚨چند کلام اورژانسی در نقد حرف وزیر بهداشت!(۱)
1⃣ بی اطلاعی مضحک علمی!
ظاهرا آقای دکتر بین داغ دیدگی (beravement) با "عزاداری" خلط کرده و آثار آن را براین بار کرده اند!
اولی حالتی روانی و درونی و غیر اختیاری است که با ضایعه فقدان ناگهانی عزیزان اتفاق می افتد. اما دومی بیرونی، اجتماعی، اختیاری و برنامه ریزی شده است که اثر تسلی بخشی یا تعالی بخشی دارد.
درتحقیقات پاکز(۱۹۸۳) مشکلات روانی شمارش شده(افسردگی، خشم و اضطراب) برای داغدیدگی ناگهانی ثابت شده است.
لایندمن(۱۹۴۴) از ۱۰۱ داغ دیده اینچنین برخی از آن آثار(اضطراب و بی قراری و...)را گزارش کرد.
براساس تحقیقات بونل و برنل(۱۹۸۹): فرد، در داغ والدین گذشته و بافقدان همسر حال و بافقدان فرزند آینده را ازدست می دهد.
حال اینکه هیچیک از این آثار در عزاداری گزارش نشده است! حتی عزاداری برای همان ازدست رفتگان، داغ دیده را تسلی و نوعی تخلیه روانی-هیجانی (catharsis) انجام می دهد.
عزاداری برای بزرگان دینی و شخصیت های مقدس -که بشکل خشن تر از ما در اروپای مسیحی و فرهنگهای دیگر وجود دارد- در مرآی تحقیقات روان شناسی بوده و ازقضا کاملا بعکس، تأثیرات روانی مثبتی گزارش شده است مثل احساس لذتی خاص، آرامش، افزایش کنش ورزی اجتماعی و...
در مطالعات معلوم شده اینگونه عزاداری ها "عامل نابهنجار" (abnormal) در زندگی افراد نمیشود و حتی نقش درمانی (therapeutic) ایفاء وبه زندگی نشاط می دهند.(۲)
کمی پرس وجو از همکاران روان شناس می توانست آقای وزیر را ازاین خلط و اشتباه فاحش نجات دهد.
تعجب اینجاست که آقای دکتر اگر تجربه وجدانی وشخصی گریه بر اباعبدالله(ع) نداشته، آیا تجربه عزاداری وگریه برنزدیکان خود (سوم وهفتم وچهلم و...)در گروه اجتماعی-خانوادگی هم نداشته است تا بالوجدان اثر فوق العاده آن در سلامت روان را احساس کند؟!
عزاداری بر کاملان وبرگزیدگان صد چندان از این اثر بخشی در سلامت روان دارد.
2⃣ آدرس خشونت های اجتماعی؟!
اگر آقای وزیر آدرس خشونت های اجتماعی را می خواهد،تکیه ها،حسینیه ها وهیأتها نیست؛ کابینه و وزارتخانه هاست!
مولای ما علی(ع)فرمود:"قلوب مردم گنجینه در دست دولتمردان ایشان است پس عدالت یا جوری را که در این گنجینه می گذارند، همان را در می یابند" (غررالحکم).
آیا در آمریکا -با این آمار بالای خشونت اجتماعی- هم ۱۳وفات معصوم را عزا میگیرند؟! یا فاصله طبقاتی وجور اقتصادی دولتهاست که موجب خشونت اجتماعی میشود؟! در فرانسه هرشنبه پس از هیئت وگریه بر مسیح یا حسین(ع) تظاهرات، خشم وخشونت راه می افتد یا پس از فشار مکرر ومضاعف نظام طبقاتی وجور اقتصادی حاکمان؟!!
💉آقای دکتر اعضاء سابق و لاحق همین کابینه -که خود وزیربهداشتش هست-را معاینه کند، ببیند همکارسابقی که امروز به جرم کشتن همسر دوم در دادگاه است، پس از پیاده روی اربعین یا زیاد شرکت کردن در مجالس عزاداری اهلبیت چنین کرد یا خوشی زیر دلشان زده بود وبعضی مسائل دیگر؟!
آن عالی رتبه تر، بچه اش پس از مجلس روضه وعدم تعادل روانی حاصل از آن در خانه کشته شد یا بعلتی دیگر؟!
نمونه های بغل دستتان کافی بود که فرضیه تان را تعدیل کنید.
3⃣علت اصلی روان پریشی؟!
قرآن ما علت روان پریشی را هم نه حزنهای متعالی وغصه های شیرین ائمه هدی(ع) بلکه "رباخواری" و زندگی تنازلی اقتصادی معرفی می کند(۲۷۵بقره)!(۳)
به حسب محاسبات یک سوم سود بانکها از گرفتن دیر کرد است که حرام قطعی و مصداق این آیه است!
آقای وزیر البته پیش از این درباره همکاران خوداعتراف کرده بود :" متاسفانه دانش آموختگان مابه بیمار به عنوان وسیله نگاه می کنند و ماشینی شده اند"! https://www.isna.ir/news/98011705336
وقتی ورودی رشته پزشکی را بخاطر نشکستن بازار سوداگری درصدی از پزشکان، محدود و جوانان نخبه بسیاری را محروم می کنید؛ وقتی حقوقی اقلا ۵۰تا۶۰برابر یک کارگر شریف برایشان تصویب می کنید و با عین حال خود را از زیر میزی و تنازل اقتصادی محروم نمی کنند؛ باید به قول شما "ماشینی" وبه تعبیر قرآن "دچار خباط" و به تعبیر روان شناسی "روان پریش" شوند و آبروی درصد خدوم و پاک پزشکان را هم به خطر اندازند.
.............................................
۱. سخنان وزیر را بخوانید http://entekhab.ir/0023t5
۲.تفصیل بیشتر رجوع کنید به مقاله روانشناسی عزاداری محمد کاویانی ۳.تفاسیر مجمع البیان،التبیان فی تفسیر القرآن و...ذیل آیه۲۷۵بقره:"خباط داء کالجنون لأنه اضطراب فی العقل کالاضطراب فی الضرب.
#دولت_اشراف
#سخنان_موهن_وزیر_بهداشت
#توهین_به_مجالس_روضه
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۴
☑️ @m_ghanbarian
✅ وزیر بهداشت نسبت به انتقادها بر سخنانش واکنش نشان داد:
https://khabaronline.ir/news/1283665
خدا را شکر وزیر خود را عاشق اباعبدالله(ع) میخواند اما نقد فوق برسخنان ایشان باقیست!
ما نیّت و شخص را نقد نکرده بودیم، سخنان ایشان هنوز هم آشکارا آن مفهوم را دارد و در پاسخشان هم تکذیب نشده است!
واضح و روشن سخن ما این است که ۱۳شهادتی که ایشان گفته اند و یکی اش را جامعه شیعی اقلا ۱۳شب عزا میگیرد(پس جمع عددی ایشان هم درست نیست) اگر دوماه محرم وصفر و روضه هرهفته در خانه ها و تکایا برقرار باشد، بازهم نتایج گفته شده ایشان را ندارد!
متاسفانه ایشان سخنانشان را تکذیب نکردند. در پاسخ جدید خود دوباره توهین کرده و منتقدین را "کج سلیقه"، "مغرض" و "اندیشه های بیمار گونه"[لابد روان پریش]خواندند! درحالیکه ظهور کلام در هر محاوره ای قابل احتجاج است و اگر غیر از این جملات را گفته اند باید از خبرگزاری ها گله و حرفها را تکذیب کنند نه اندیشه منتقد را بیمارگونه بخوانند. اگر عین آن سخنان را بخوانید تأیید می کنید ایشان در اینجا، جای معذرت خواهی، جا خالی داده است!
#لزوم_عذرخواهی_وزیر_بهداشت
#محرم_و_صفر_است_که_اسلام_را_زنده_نگه_داشته_است
#والله_ماننسی_حسینا
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️صوت سخنان موهن وزیر بهداشت !
آیا پاسخ ایشان به نقد وانتقادها، از سخیف بودن این سخنان می کاهد؟!
قضاوت باشما!
☑️ @m_ghanbarian
عرفان و سیاست 3⃣
🔸میرزا ابراهیم شریفی، شاگرد سلوکی و داماد سیدعلی قاضی وحلقه اتصال شاگردان قاضی به هم است. داماد قاضی میشود وپس از عزیمت به ایران جمع شاگردان روبه پراکندگی می نهد.
متولد سیستان است. در قم شاگرد فقهی شیخ عبدالکریم بود که بعلت تظاهرات علیه حضورخاندان پهلوی با پوشش نامناسب در حرم حضرت معصومه مورد پیگرد واقع شد وبه نجف رفت.
در نجف شاگردی سید ابوالحسن ونائینی وعراقی کرد وباقاضی سلوک اخلاقی راطی کرد
به سیستان برگشت ومقبول مردم منطقه حتی اهل سنت واقع شد.
به توصیه آیت الله کاشانی نامزد انتخابات مجلس (دوره۱۹)شد وبا عمو زاده اسدالله علَم که عضو لژ فراماسونری پهلوی بودرقابت کرد.رژیم برحذف او فشار آوردو رأی مردم برای رقیب درباری او خوانده شد. اعتراض عمومی مردم درقیام ۱۹بهمن سیستان درحمایت از او ونتیجه انتخابات بود.
برای اوحکم اعدام بریده شد که با پادرمیانی آیت الله کاشانی وتماس آیت الله بروجردی با دربار به مصادره همه اموال تقلیل وپس از شکنجه بسیار وبیماری آزاد که همان موجب رحلت ایشان شد.
#عرفان_و_حماسه
#سلوک_باطنی_و_انقلابی_گری
#عارفان_انقلابی
#توحید_و_توحد_قائمین_به_قسط
☑️ @m_ghanbarian
7-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
11.13M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط
جلسه هفتم
#رمضان۹۸
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه هفتم
✅ استدلال به آیه ۱۱۶هود:
"چرا در سده های پیش از شما صاحبان بقائی(اولوا بقیه)به هم نرسیدند تا مردمان را از تباهی کردن در زمین باز دارند؟جز اندکی از کسانی که آنها را رهانیدیم.وبیدادگران تبعیت از مترفان کرده و همه مجرم بودند"
🔸شاهد:"اولوا بقیه ینهون عن الفساد فی الارض" است.
-"اولوا" و "ذو" هردو برای مصاحبت است اما اولوا برای شدت مصاحبت است. صاحبش، جزء یا حالت وشأن متصل و ملازمی است (اولوالعلم،اولواالفضل،اولوالامر،اولوالنُهی،اولوالالباب ...)بخلاف "ذو" که اعم است:"ذامال وبنین"می گویند؛نه اولوالمال!
-بقیه:اسم از بقاء وضد فناء است."اولوابقیه" یعنی صاحبان بقاء. بقیه الله هم یعنی حالت باقیه از خدا،" ما ابقی" نه یعنی باقیمانده وذخیره و مانند اینها.
در فرهنگ قرآن، "باقی" فقط "وجه رب" است(یبقی وجه ربک).
⬅️پس"اولوا بقیه"یعنی وجه رب ها. همانها که باقی اند مابقی الدهر.
✅اوج عرفان:
اوج عرفان ، رسیدن به همین فناء فی الله و باقی شدن با خداست. چه بگویی مقام وجه اللهی چه بگویی اولوا بقیه شدن.
-"ینهون عن الفساد فی الارض"، وصف برای "اولوابقیه" است. وصف هم مُشعر به علیت است وبدان اشاره دارد.
⬅️یعنی علت اولوا بقیه شدن و وجه الله شدنشان ،نهی از فساد در زمین و درافتادن با مترفین وظالمین است.
این همان مطلوب ماست که از اول ادعا کردیم توحید وتوحّد قائمین به قسط اصیل است نه سایرین.
✅سلسله وپیوند این عارفان:
امیر المومنین در خطبه ۱۲۴ اتصال اینان به هم در طول تاریخ(من القرون به تعبیر قرآن)را با"ولایت" و "ملاقات با محبت" معرفی می کند.(یتواصلون بالولایه ویتلاقون بالمحبه).
در جلسات اولی اندکی از نحوه این پیوند ویژه ولائی سخن گفته شد.
✅موعظه خداوند:
آیه ۴۶سبأ تنها موعظه خداوند را "قیام لله مثنی و فرادی"می خواند.قیام برای خدا دوتائی یا تنها!
از طرفی وعظ،انجذاب الی الحق وجذب حق کردن است از طرفی قیام دوتایی(مثنی مقدم بر فرادی است در آیه)ظهور در قیام بیرونی وعلیه ظلمه و... است.
⬅️معلوم است همین اقدامات همراه با یقظه های سلوکی موجب انجذاب و رسیدن به حق تعالی میشود.
لذا امیرالمومنین(ع)در خطبه ۱۱۰ جهاد را پس از ایمان به خدا، افضل چیزی می شمارد که متوسلان الهی با آن به خداوند توسل می جویند!(دراین خطبه درنگ کنید).
✅برخی از این سالکان
سید محمد سعید حبوبی(از شاگردان سلوکی ملاحسینقلی همدانی)،میرزا ابراهیم شریفی(داماد وشاگرد مرحوم آیت الله قاضی)،شیخ محمدجوادشریعت(از شاگردان آقای قاضی)از این جمله اند که درباره شان برای اهل اخلاق وسلوک کم گفته شده است.
[در مجموعه عکسنوشته های عرفان و سیاست چند کلامی درباره شان گفته شده است]
☑️ @m_ghanbarian
⭕️اِشـراف مذهبی یا اَشــراف مذهبی؟!⛔️
✅چالش این روزها
🔺چالش این روزهای فضای مجازی طرح چندباره نظر حاج آقا پناهیان در باره ضرورت پولدار شدن مذهبی هاست.
در همایش فعالان مهدوی، فخر یاران حضرت مهدی(ع) را مالدار بودن خواند! و از ضرورت تربیت نیروهای مذهبی برای پولدار شدن گفت. https://www.farsnews.com/news/13980503000698
پیش از این نیز همان را "دینداری فعالانه" در مقابل "دینداری منفعلانه" خوانده بود https://eitaa.com/panahian_ir/2817
🔺همین روزها حجه الاسلام رهدار -رئیس موسسه فتوح- نیز ائمه را میلیاردرهای زمان خود خواند! از لزوم ارث بردن غیر از علم(مال) از ائمه توسط فقهاء گفت! و شدیدا تئوری هایی که بر فقیرانه زندگی کردن طلاب تمرکز دارند را غلط و ساخت کسانی خواند که موقوفات حوزه ها را می خورند! از "امام قوم" بودن روحانیت و اقتضائات مالی اش گفت و... https://eitaa.com/manahejj/1631
🔺پیش تر از اینها حجة الاسلام رسول جعفریان نیز ساده زیستی را شرط برای حاکمان ندانسته، عدالت ورزی آنها را فرض خوانده بود و برای خود از زی کاخ نشینی امام رضا(ع) و حدیثی از ایشان در احتجاج با صوفیه شاهد آورده بود https://www.khabaronline.ir/news/374020
🔻مقابل هریک از اینها نیز مواضعی اتخاذ شده است و صف بندی ای شکل گرفته است.
حقاً اینگونه مباحثات بشرطی که دور از اغراضی غیر علمی و هم بدون شانتاژ و با عدالت رسانه ای برای هردو طرف باشد؛ می تواند چالشی مهم در زمانه ما را برای جامعه حل کند.
✅سابقه این چالش
اولین بار نیست که روحانیت و فقهاء با قدرت و ثروت مواجه می شوند. در عهد صفوی نیز این صف بندی عالمانه تر از الان و بین مجتهدان تراز اول شیعه شکل گرفت. یک طرف جناب محقق ثانی و فاضل شیبانی و یک طرف جناب محقق اردبیلی و فاضل قطیفی علیه هم رساله فقهی نوشتند!
محقق ثانی اراضی ای در عراق را از سلطان صفوی قبول و به اموال زیاد داشتن سید مرتضی و علامه حلی و خواجه نصیر(که هریک در برهه هایی به قدرت و ثروت جامعه نزدیک شده بودند) شاهد می آورد.
در مقابل محقق اردبیلی به کلی از این اموال و واگذاری ها تنزه جست و رساله در رد نوشت و بدین خاطر "مقدس" اردبیلی لقب گرفت.
وزان علمی و عملی آن مفاخر شیعه از طرفین صف این چالش در جمهوری اسلامی بالاتر بود و الان میراث فقهی آن مباحثه در ۴رساله خراجیه یک جا در کتاب الخراجیات چاپ شده که خواندن آن بر محققین این چالش فرض است.
حتی اگر مساله قبول جوائز سلطان برای الان ما مسأله نباشد اطراف مسأله بسیار شبیه چالش های امروز ماست: فقیه (یا روحانی) حق دارد اموال بزرگی از انفال یا اراضی فتح شده را در اختیار داشته باشد؟!
پولدار شدن -حتی با کسب شخصی- رخصتی برای زیّ اشرافی و زندگی فراختر و رفاه خود و آقازادگان می سازد؟! یا از اموال باید به قدر ضرورت و قناعت در مصارف خود استفاده و بقیه در ترویج دین و کمک به دینداری خرج شود؟!
✅کلام پایانی
پرداختن به همه ابعاد مسأله و ادله طرفین مجال فراختری می طلبد اما آنچه می توان قاطع تر گفت این است:
🔅تولید ثروت توسط مذهبی ها و حتی آخوندها، ننگ و عار نیست و حتی شاید لازم هم باشد؛ اما حکم حب "جمع مال" با "کسب مال" یکی نیست و با یک روایت ضعیف و حتی بی توجه به ذیل همان روایت، ثابت نمیشود و جای دقتهای اجتهادی دارد. آنچه جامعه را نگران می کند درآمدن مذهبی ها به زیّ اشراف است! هیأت بچه مایه دارها در بالاشهر و ایاب و ذهاب با ماشین های لوکس و مداحان گرانقیمت، سخنران هایی از سالاریه قم و سعادت آباد تهران -یعنی"نحوه خرج کردن این ثروت"- جای نگرانی است. که جایی در سیره امیرالمومنین ندارد.
🔅موقوفات بسیار حوزه های علمیه را خرج همان حوزه ها و ترویج پژوهش و رفع فقر "مفرط" برخی طلاب کردن البته حرف درست و بی عیبی است؛ اما بهره مندی های خاص و بعضا تبعیضی برخی موسسه داران، زیاد شدن و بدتر پرتجمل شدن ساختمان ها در کنار لاغر شدن علم و عمق و زیاد شدن آفتابه و لگن جای نهار است که دلسوزان را نگران کرده است.
🔅امامِ قوم بودن فقیه حرف درستی است. اینکه مذهب باید بر زندگی، اِشراف داشته و بالتبع مخارج لازم تحصیل و تحقیق و تبلیغش فراهم شود، یک سخن است؛ درآوردن امامِ قوم از زیّ ساده و زاهدانه اش سخنی دیگر است.
امام قوم بیش از علم پیامبر باید زهد او را ارث ببرد که بدون آن به ادله مکفی اصلا علمی نخواهد بود!
سینه چاکان امام قوم بودن، بیشتر از خمینی و خامنه ای، امام قوم نشده و نمیشوند؛ بیش از آنها هم اموال وثروت در اختیار نمیگیرند؛ اگر زیّ مورد توصیه شان با زندگی درویشی امام خامنه ای (به اعتراف دشمنانش) یا سادگی جماران خمینی تفاوت کرد معلوم است از امام قوم، اَشراف مذهبی را قصد کرده اند نه اِشراف مذهبی!
🔺مطالب مرتبط:
-درسی فقهی از تجربه صفویه
-آقازاده تراز
📝 محسن قنبریان ۹۸/۵/۹
☑️ @m_ghanbarian
📢حاج آقا پناهیان چه می گوید؟! (۱)
🔸چالش های اخیر ریشه اش در سلسله بحثی بنام "زندگی بهتر" است که رمضان۹۴ طرح و در مناسبتهای دیگری تعقیب شده وآخرین باردر همایش فعالان مهدوی در مرداد۹٨ بوده است. بحث فنداسیون و گذرگاه های خاص خود را دارد که چکیده اش را میتوانید در این لینک بخوانید: http://panahian.ir/post/2437
کلیپ ها، تیترها و چالش ها فقط اضلاع، مثالها یا مصداقهائی درون آن بحثند.
از این حیث بدون قضاوت و ارزش گذاری به برخی از آن چالش ها با "بحث زندگی بهتر" امانت دارانه میپردازیم:
1⃣"زندگی بهتر" در تعریف ایشان، بیشتر از "رفاه" است: "ثروتمندشدن"!
:"ما داریم درباره چیزی بالاتر از رفاه صحبت می کنیم و الا می توان از راه های دیگر هم به رفاه رسید"(مثل نوکرهای مرفه).
2⃣ایشان "زندگی بهتر" را با "اشرافی گری" یکی نمی داند.
:"برخی افراد مذهبی انتقاد کرده اند وطرح چنین بحث هایی را اشرافی گری دانسته اند!...ما هیچ جا در طول این بحث، از ثروت اندوزی و تکاثر تبلیغ نکردیم...بلکه گفتیم باید مال را افزایش داد وکسی نباید اموال خودش را راکد نگاه دارد ولی بعضی ها این عبارت را بمعنای ثروت اندوزی گرفته اند".
3⃣"زندگی بهتر" بنظر ایشان "جمع کردن مال" دارد اما "تکاثر" نه:
"جمع کردن مال کاردرستی است اما تکاثر کار غلطی است؛ تکاثر یعنی اینکه کسی مال خودش را خرج نکند، انفاق نکند، صدقه ندهد، با مالش کارآفرینی نکند، وصرفا دنبال این باشد که از هر راهی پول دربیاورد ودیگران را از مواهب پول خود محروم کند".
4⃣"زندگی بهتر" ایشان البته "اظهار ثروت" دارد!
"نه تنها ثروتمند شدن بد نیست، بلکه خدادوست داردکسی که ثروت دارد ثروت خودش را اظهار کند"(استناد به یک روایت)
روایاتی برای داشتن ماشین و خانه خوب و... هم در بحثشان هست.
5⃣باعین حال "زندگی بهتر"، ترویج حب دنیا نیست.
"ماهیچوقت حب الدنیا را ترویج نکردیم. اما در روایاتی که قرائت کردیم، دیدید که اگر کسی غصه نان بچه هایش را بخورد امان و ستر از عذاب الهی است...البته ممکن است بپرسید چگونه جمع بین این دو[نداشتن حب دنیا و غصه نان زن وبچه] ممکن می شود؟ گفتیم که دین به دلیل همین پیچیدگی هایش که به دلیل سطحی نبودن دین است، جذابیت دارد لذا هرکس نمی تواند در دینداری زیاد رشد کند.اگر دین فقط یک طرف ماجرا را میگرفت که کار ساده بود!"
🔺ادامه دارد...
☑️ @m_ghanbarian
📢حاج آقا پناهیان چه می گوید؟ (۲)
🔸درادامه گزارش بدون قضاوت و ارزش گذاری خود، پس ازخوانش تصوری قسمتهای چالشی بحث ایشان، سراغ جهات دیگر می رویم:
1⃣ضرورت به تعبیر ایشان "شرکت در رقابت زندگی بهتر"؟
"در دنیای امروز، مجبوریم در رقابت "زندگی بهتر" شرکت کنیم؛ به عنوان یک وظیفه دینی. مجبوریم علم و تکنولوژی را به عنوان یکی از ابزار زندگی بهتر، پیشرفته تر قرار دهیم و مجبوریم در این رابطه تلاش کنیم. مجبوریم زندگی خودمان را بهتر کنیم و اینها معنایش این نیست که بریز و بپاش مسرفانه انجام دهیم وبه تجملات بی خود بپردازیم وعاشق دنیا شویم".
"در هیچ جلسه ای از جلسات مذهبی نبوده که ما درباره زندگی بهتر از نظر مادی -درآن محدوده هایی که دین گفته- سخن بگوییم مگر اینکه بااعتراض هایی از سر جهالت مواجه شده ایم ،واین خیلی موجب تأسف است. در حالیکه هیچ استاد اخلاقی، زهد را به این صورت معنا نمی کند که زهد یعنی دنیا گریزی ابلهانه ای که دنیای تو به دست مستکبران بیفتد که برتو مسلط شوند!"
2⃣متد بحث؟
مثل سایر مباحث ایشان، موضوعی انسانی(اینجا زندگی بهتر)تصویر و در آن ترغیب آفریده میشود و بعد لابدا از دین و ولایت و... میگذرد! می گویند:
"ما دنبال این هستیم که به زندگی بهتر برسیم و دراین گفتگو هم نمی گوییم که می خواهیم سراغ دین برویم؛ حتی نمی گوییم که هم می خواهیم آخرت را داشته باشیم هم می خواهیم دنیا داشته باشیم. بحث خودمان را اینطور پیش می بریم که اگرما فقط زندگی بهتر در دنیا را بخواهیم چگونه باید زندگی کنیم؟ البته زندگی بهتر داشتن وعده الهی و مژده الهی برای مومنان است وفی نفسه چیز بدی نیست. اگر کسی زندگی دنیایی خودش را بهتر قرار بدهد یک راه خدایی را رفته است. منتها ما فعلا از راه خدا هم نمی خواهیم برویم، بحث مان سر این است که چگونه می شود به زندگی دنیایی بهتر رسید؛ از هر راهی که بشود"!
البته بعد با روایاتی این زندگی بهتر از طریق پذیرش ولایت میشود.
3⃣مستندات؟
🔸از قرآن:
🔺آیه نفی سبیل:(که اگر در رقابت زندگی بهتر شرکت نکنیم، دنیایمان دست مستکبران وتحت سلطه ابلیسیان قرار می گیرد)
🔺آیه ۹۶اعراف و۶۶مائده:"از این آیه معلوم می شود دارائی-ونه پرخوری- به این حد که از آسمان وزمین برایت ببارد و ببری و داشته باشی، این جایزه دین داری است".
🔸روایات:
🔻روایات اهمیت تجارت
🔻خطبه نهج البلاغه که در اثر تبعیت از پیامبر زندگی خوش مادی پدید می آید
🔻روایات دعا برای فقیر نشدن
🔻روایات داشتن مرکب(ماشین) وخانه خوب
🔻روایتی که کار اقتصادی(طلب معیشت)را کفاره وغفران برخی گناهان می شمارد
🔻روایت فناء وبقاء اسلام در گرو اینکه مال دست که باشد...
🔹این تنظیم نه براساس فنداسیون انتخابی ایشان، بلکه به حسب نقاط چالش برانگیزبه کمک یکی از فضلای عزیز تنظیم شده بود. پژوهشگران می توانند به اصل وتفصیل مباحث رجوع کنند.
http://panahian.ir/post/2436
بررسی ونقادی این مباحث پس از دیدن تفصیلی آن توسط اهل علم وتحقیق به وضوح حقیقت کمک خواهد کرد.
☑️ @m_ghanbarian
8-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
8.74M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط
جلسه هشتم
#رمضان۹۸
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط/چکیده جلسه هشتم
✅نحوه شهادت به توحید؟
آیه ۱٨آل عمران فرمود قائمین به قسط و خدا وفرشتگان شهادت به توحید می دهند. اما چگونه؟!
🔸شهادت، خبر دادن با مشاهده ومعاینه است از چیزی محل دعوا وادعا. موجب فصل دعوا وحکم به حق میشود.
🔸الفاظ هم برای حقایق وضع شده اند نه مصادیق . پس شهادت منحصر به دادگاه و دعاوی شخصی و حقوقی نیست.
🔸شهادت خدا وفرشتگان بر توحید علی القاعده باید برای زائل کردن شک وشرک باشد. این شهادت چگونه باشد تا چنین ثمری داشته باشد؟
🔸دعوای شهادت قولی یا فعلی بین مفسرین برپاست.بنظر می رسد شهادت فعلی راجح است ولو منع از شهادت قولی هم نیست. چون شهادت فعلی است که می تواند سند برای توحید شود وفصل دعوا کند.
✅شهادت خدا و فرشتگان؟
🔹شهادت فعلی خداوند به توحید از طریق آیات الهی وخلقت است. بخصوص اگر "قائما بالقسط "قید او هم باشد. نظام عادلانه عالم حاکی از توحید است برای عاقلان.(آیه ۱۶۴بقره و...)
🔹ملائکه هم این شهادت را قولا وفعلا دارند ؛اگر کسی اهل ملکوت شود.
قرآن فقط به اولیاء سیر ملکوت را توصیه نمی کند، کافران ونامومنان را هم سرزنش می کند که چرا به ملکوت نظر نمی کنند!(مثل آیه ۱٨۵اعراف).
⬅️یکی از راه های معرفت،شهود باطنی است(ر.ک:شیعه در اسلام علامه طباطبایی). میشود تسبیح وتحمید آنها را دید و...
🔹فرشتگان هم قائم به قسطند!هم کارگزار نظام عادلانه تکوین اند هم برای قسط تشریعی به امداد می آیند.
جالب اینکه حتی توسط کفار قابل مشاهده اند. آیات ۹تا۱۲انفال و۱۲۳تا ۱۲۷آل عمران از حضورشان در جنگ بدر با قاسطین مکه می گوید.
✅شهادت اولوا العلم قائما بالقسط به توحید؟
🔸شهادت قولی که معلوم است مثل خطبه۱۲۴:اشهدُ انه عَد٘ل عَدَلَ:شهادت می دهم خداوند محض عدل است و به عدل رفتار می کند.
🔸اما شهادت فعلی، با خود قیام واقامه قسط است.
در خطبه ۱۶۷می فرماید:"و شَدَّ بالاخلاصِ والتوحید حقوقَ المسلمین فی مَعاقِدها:خداوند با اخلاص وتوحید، حقوق مسلمین را در جاهای خود محکم واستوار ساخت.
∓-حقوق مسلمین در جایگاه خود قرار دادن ،عبارت اخرای همان عدل وقسط است.
-مفسرین این خطبه چه ابن میثم بحرانی و علامه مجلسی ازشیعه وچه ابن ابی الحدید معتزلی اینطور معنا کرده اند:" اوجب علی المخلصین الموحدین، المحافظه علی حقوق المسلمین و مراعات مواضعها:یعنی موحدین ومخلصین، مراقب قسط اجتماعی و نگهبان آن باشند. خداوند با آنها قسط را محکم کرده است.
-وقتی با توحید واخلاص به توحید، نظام عادلانه حقوق برپا شد؛نظام قسط دال و حاکی از توحید خواهد بود .این عبارت از شهادت فعلی اولوا العلم قائما بالقسط است به انه لااله الاهو.
-بیان لطیف تری از این در جلسه بعد تقدیم میشود.
☑️ @m_ghanbarian
⛪️مسیحیت چگونه سرمایه داری را پذیرفت؟!
❓این سؤال ذهن پژوهشگرانی را به خود مشغول کرد که:
چگونه متدینان مسیحی به ستایندگان سرمایه داری تبدیل شدند؟
چطور ممکن است لذت گراترین فرهنگ مصرفی در این کره خاکی، همزمان محل زندگی مذهبی ترین افراد جهان باشد؟!
🔅در پاسخ ماکس وبر معتقد بود: دین پیرایی قرن۱۶ چیزی پدید آورد که خصلت راهبر جهان مدرن شد: "اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری"!
اخلاق پروتستانی، کامیابی دنیوی و #منفعت_جویی را ارج می نهد. فردیت موجود در آن با #میل_غریزی_انسان_به_انباشت_ثروت ؛پروتستانتیسم را بدانجا رساند که: "کار زمینی را بمثابه شکلی از #رستگاری_مسیحی بپذیرد"! چیزی که البته پس از قرن۱۶ بار دینی اش زدوده شد.
🔅در این دوره استدلالهای جدید دینی رخ نمود. کسی مثل کاسپاربارلایوس در دهه۱۶۳۰م به مردم آموزاند که قدر چیزهای نو و تازه وارد را بدانند و استدلال کرد: "اگر خدا نمی خواست مردم مواد معدنی و گیاهان سرزمین های غریب را کشف و استفاده کنند، آیا سیاره ای سرشار از آنها می آفرید؟!"
⬅️اکنون گفته می شد دنبال اشیاء و اموال جدید رفتن نه تنها مردم را از مسیر مسیحیت حقیقی دور نمی کند بلکه #اجرای_اراده_خداست "!
🔅سیمون پتن در۱۹۱۳ در مراسم کلیسای فیلادلفیا این اخلاق جدید مصرف را ستود و خرج کردن بیشتر حتی با مقروض شدن را #رشد_اخلاقی خواند!
🔅دراین سالها کریس لیمن در پاسخ به سؤال اصلی این یادداشت کتابی بنام: "کیش پول؛ سرمایه داری و مسیحیت" نوشته و نشان داده چگونه تاریخ مذهبی، بخش اصلی تاریخ آمریکاست و در عین حال مذهب در این کشور باسرمایه داری سازگار شده است.
نکته کلیدی را آنجا می داند که: "بنیان گذاران مذهبی آمریکا(پیوریتن ها)، برای فعالیت اقتصادی دنیایی فرد بر روی زمین #در_همین_زندگی ارزش قائل شدند نه کارهایی که در زندگی بعدی و در جهان دیگر پاداشش داده شود"!
🔅جیمزلیوینگ تون نویسنده نیویورک تایمز در مقاله ای با معرفی کتاب کیش پول، از واعظان مسیحی مثل جوئل آوستین #پیام_آور_بشارت_رفاه_در_هزاره_جدید نیز یاد میکند که به این فرآیند کمک می کند.
🔅جوئل اوستین کشیش و واعظ پرطرفدار آمریکایی بابیش از ۷میلیون بیننده در هفته و بیشتر از ۲۰میلیون درماه در بیش از ۱۰۰کشور و در۲۰۰۶ درلیست ۱۰چهره تأثیرگذار جهان بود. کلیسای او یک سالن بزرگ بستکتبال است که سال۲۰۰۵ باهزینه ۱۰۵میلیون دلار ترمیم و برای ۵۶۰۰۰شرکت کننده ی مسیحی مهیا شد!
سخنرانی های جذابش در حوزه روانشناسی و موفقیت فردی است وبه هیچ عنوان صرفا در راستای مسیحیت سخن نمی گوید!
باخانواده در یک مجتمع با مساحت ۱۷۰۰۰مترمربع و به ارزش۱۰/۵میلیون دلار درکنار رودخانه اواکس #زندگی_مرفه ای دارد. در همایش هایش درباره #افزایش_سطح_رفاه در زندگی شامل سلامت، موفقیت، شادابی و روابط خوب می گوید و از ذکر گناهان، مسائل سیاسی و ...پرهیز می کند.
📰برای مطالعه بیشتر دو مقاله زیر را از سایت ترجمان علوم انسانی مطالعه کنید:
-تاریخ تبدیل انسانها به مصرف کننده.
-چطور آمریکا دینداری را با مصرف گرایی افراطی آشتی داده است؟
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
⚠️چگونه دستگاه واژگانی عترت(ع) هک می شود؟!
#بخش_اول
🔎به این دسته روایت -برای نمونه- توجه کنید:
-"سخت کوش(الکاد)برای خانواده مثل مجاهد فی سبیل الله است"(۱).
-"تجارت کنید(اتجروا)خدا برایتان برکت قرار دهد"(۲).
-"من مرد صاحب حرفه(متحرفا) در طلب رزق را دوست دارم"(۳).
-" برتو باد به اصلاح مال"(۴).
-"بی نیازی(غنی)نیکو یاوری برتقوای الهی است"(۵)
📝حال بجای "الکاد"، "اتجروا"، "متحرفا"، "اصلاح المال" و "غنی"؛ بگذاریم: "پول وثروت"!
مگر سخت کوشی، تجارت، حرفه داشتن، اصلاح مال کردن موجب پول درآوردن و ثروت اندوختن نیست؟!
-پول و ثروت ترجمه اینها نیست اما بیگانه با اینها هم نیست. از عوارض اینهاست گاه لازم و همیشگی و گاه مفارق و گهگاهی! پس کار بدی نکرده ایم!
🚩اما بااین جابجایی، تنوع عبارت پدید نیامده، دستگاه واژگانی عترت در این حوزه هک شده است!!!
خوانش سایر آموزه های این واژگان با مشکل مواجه می شود!
🔎ببینید:
-"تجارت عقل را زیاد می کند"(۶).
وقتی جای تجارت -طبق قرار- پول درآوردن را بگذارید؛ خوانش نمیشود! چون پول درآوردن، عامل زیادی عقل نیست بلکه گاه نشان سفاهت و حماقت هم هست(۷).
-"اصلاح مال از ایمان است"(۸).
جای اصلاح مال، پول درآوردن یا زیاد کردن ثروت بگذاری خوانش نمیشود! چون پول درآوردن و زیاد کردن ثروت نشان ایمان نیست! اصلاح مال در واژگان معصوم یا قرین "عفاف از حرام " است(۹) یا "تقدیر معیشت و برنامه ریزی"(۱۰) و "مرمت معاش"(۱۱) است. اینکه از حرام پاکش کنی و ضایعش نکنی و به نیاز خود و مومنان برسی، اصلاح مال است نه اینکه حتما افزونش کنی و...!
از اینرو فقهاء آن را علامت رشد و درآمدن از سفاهت قرار داده اند.
-شعار "تباً للذهب"(مرگ بر سکه طلا!)پیامبر(۱۲) و "ثروت میراث فراعنه است"(۱۳) و "ثروت ملکه کندوی فجّار است"(۱۴) و دهها عبارت اینچنین دیگر فهم نمیشود! برای اینکه ثروت -به غلط غنی معنا شد و- بهترین یاور برای تقوا شد!
⬅️چند نتیجه مهم:
1⃣با تقلیل مفهوم "کار"، "صاحب حرفه بودن"، "سخت کوش بودن"، "بی نیازی" به مفهوم "پول و ثروت" یک #تغییر_راهبردی پدید می آید نه صرفا یک ترجمان امروزین!
پول و ثروت ما به ازاء کامل برای آن مفاهیم نیست. نه "جامع همه افراد" آن مفاهیم است و نه "مانع اغیار" از بعضی موارد!
🔹جامع افراد نیست:
-وقتی علی(ع) ۱۰۰چاه وچشمه را به دست خود حفر و همه را در راه خدا وقف می کند(۱۵) یا ۱۰۰۰اصله خرما میرویاند و وقفشان می کند؛ کاد و سخت کوشی کرده است اما کارش از پول نمی گذرد!
-یک گروه جهادی با ارائه خدمات رایگان و سازندگی از واسطه پول استفاده نمی کند(نه پول در می آورد و نه پولی به نیازمند می دهد)!
-آشپزهای موکب های اربعین، صاحب حرفه اند، فعالیتشان اقتصادی هم هست اما پولی نیست!
-صاحب مبیت ها نیز با "اقتصاد تبرعی تحبیس" خدمت می کنند بدونی که پولی درآورند .
٭تازه اینها قابل ارزش گذاری ریالی و دیناری است ولو ریال و دینار در بین نیست.
-اما او که باوجود حرفه، معاشش تنگ است و دچار فاقه است و امام به او نمازی خاص تعلیم می دهد(۱۶)؛ نماز ودعای او در این وضع برای گشایش اقتصادی است ولی اصلا پولی نیست حتی قابل ارزش گذاری ریالی نیست.
🔸مانع اغیار نیست:
بسیاری از انحاء پول درآوردن -حتی حلال-ومطلقا مصداق کار مفید، کاد، اصلاح مال و حرفه نیستند!
-از سودسپرده خوردن نه کار است و نه حرفه و تازه مشمول "فارغ" مذموم در همان روایات هم است. جوانی که بخاطر نداشتن حرفه از چشم پیامبر(ص) افتاد(۱۷)؛ اگر با شرکتهای هرمی و سود سپرده هم ثروتمند و پول درآر بود، بازهم از چشم نبی می افتاد!
-افزون کردن ثروت با بورس بازی، نه حرفه است نه اصلاح مال در واژگان عترت!
-شغلهای متعدد دلّالی وبرخی کارهای خدماتی عصرما، نه کارمفید ونه کاد وسخت کوشی است!
⬅️از اینروست که اهلبیت از آن تعابیر استفاده کردند نه پول درآوردن. امام و رهبری هم جوانان را به کار جهادی، رونق تولید و... تشویق میکنند نه پول درآوردن!
وقتی می خواهیم فعالیت اقتصادی "مومنانه" را ترویج کنیم بهتراست از همان مفاهیم والا و جامع و مانع استفاده کنیم. مفهوم مرکزی اگر جای "کار"، "پول" شد، راه خود را ترویج می کند و در اغلب موارد از هم تخلف دارند.
مفهوم مرکزی "کار"، فعالیتهای معادی بنده(نه فقط معاشی)را هم میگیرد و اصلاح برزخ و قیامتش چون کاری اقتصادی و حتی تبرعی نیست از نرخ نمی افتد.
🔺ادامه متن را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
⚠️چگونه دستگاه واژگانی عترت(ع) هک می شود؟!
#بخش_دوم
2⃣اثر منفی دیگر این تغییر راهبردی این است که:
وقتی انگیزش با پول و ثروت انجام شود نه کار و خدمت؛ پرسش های انحرافی و پاسخهای غلط پیدا میشود!
-آیا پول و ثروت بیش از نیاز را "جمع" کنیم؟!
-مصرف بیش از نیاز ثروت(مصرف متظاهرانه)چه حکمی دارد؟!
-آیا بیش از رفاه و راحتی(توسعه بر عیال)هم برای "طلب" ثروت و "جمع" کردن پول جایز است؟!
اگر اینها را همه جواب منفی دهیم، تخصیص اکثر میشود! باید کنار انگیزشی که ساخته ایم راه برویم و گوینده به نظریه سنجاق شود و دائم بگوییم اینجور پول درآوردن نه! آنجور خرج کردن نه! اینقدر درآوردن نه! آنقدر جمع کردن نه! و...
اگر جواب مثبت دهیم، هک کردن دستگاه واژگانی عترت را ادامه داده ایم!
چون: جمع مال(ثروت) را برای "رو نیانداختن به دیگران، ادای قرض و صله رحم"، فرمود:"لاخیر فی من لایحب جمع المال"(۱۸) نه آنچه در دنیای ما باب شده است.
"طلب دنیا" اگر موجب "عفت و تنزه از مال مردم و توسعه متعارف برخانواده و مهربانی برهمسایه" باشد؛ فرمود: "لقی الله عزوجل یوم القیامه و وجهه مثل القمر لیله بدر"(۱۹)؛ نه مصارف متظاهرانه عصر سرمایه داری که پر از تجبّر و اختیال برمردم و همجواران است!
⬅️درحالیکه با واژگان انتخابی اهلبیت برای فعالیت اقتصادی مومنانه این مشکلات را نداریم. "کار زیادتر" بکنیم یا نه؟!! "حرفه" خود را آشکار کنیم یانه؟!! و... سؤالاتی مضحکند که در آن منظومه فکری اصلا رخ نمی دهد.
3⃣مفاهیم متعالی کار و کاد وحرفه و... با ارزشی متعالی مثل "فقر انتخابی" کاملا سازگار است درحالیکه ثروتمندی و سرمایه داری هرگز!
وقتی طلحه و زبیر به امیرالمومنین طعنه زدند که مال ندارد(۲۰)؛ معلوم است از ظاهر حال امیرالمومنین چنین بر می آمده است که ثروتی ندارد. و الا چنین آشنایان و اقوام نزدیکی نباید چنین گمان میبردند! آخر لباس سنبلاتی ۴درهمی اش با شلوار وصله دارش و خوراک نان جویش(۲۱) دال بر فقر و نداری است! وقت فروش شمشیرش در بازار میگفت اگر پول یک پیراهن[۴درهم]داشت نمی فروخت(۲۲)!
پس آن ۱۰۰هزار درهم ثمن غله او که مقابل طلحه و زبیر آشکار می کند(۲۳) معلوم است ثروت مخفی علی(ع)نبوده است بلکه "کار و عمل منفصل" حضرت نزد وکلاء و عمّالش بوده برای مقاصد الهی تا باآن ۱۰۰۰برده آزاد کند و... علی(ع) تنبل و بی کار نیست اما سرمایه دار هم نیست!
همانطور که "عمل متصل" حضرت در حفر چاه و کشت خرما بدست خود و وقف آنها با "فقر انتخابی" اش می سازد، "زاد" عمل منفصلش -که با وکلاء و عمّالش انجام میشود- هم با این فقر که برحاکم واجبش میشمارد(۲۴)می سازد.
اما ثروت و سرمایه چنین نیست. کسانی که خصوصیت ذاتی سرمایه -یعنی خودافزایی- را درک نکرده اند هرچه بیشتر بگویند پرخطا تر میشوند! سرمایه بخلاف کار و حرفه و... از خود میخورد و اول خود را فربه میکند. مومن و کافر ندارد، بخواهد سرمایه دار باشد باید آنرا حفظ و ارتقاء دهد با نوسانات بازار چک کند و بی وقت انفاقی نکند! بی هوا وقفش نکند! اگر مومن بود، در وقت فراز بازار و وفور سود سهمی هم به فقیر و کار خیر اختصاص دهد! لذا سرمایه دار هیچوقت علی(ع) وحتی حاتم طائی را نمیفهمد!
4⃣این تغییر راهبردی -که برخی ساده بین فقط تفنن عبارت می بینند- ترتیب کار و حرفه و به تبع طبقات اجتماعی را هم جابجا می کند!
اگر حد وسط استدلال، ثروت و پول درآوردن شد؛ نه دیروز نه امروز "کارِ دست کردن"(کدّ یمین) وکارگری، کاربرتر نخواهد بود! درحالیکه در روایات متعدد این شغل انبیاء معرفی شده نه چیز دیگر(۲۵).
مالک زمین یا ماشین آلات بودن وسود نهاده خود را بردن، البته پول و ثروت بیشتری عاید می کند. پس بطور ظاهرا طبیعی طبقه سرمایه دار(یا سرمایه گذار) بر طبقه کارگر تفوّق پیدا می کند. چون او پول درآرتر و ثروت آفرین تر قلمداد میشود. درحالیکه او دقیقا با "استثمار کارِ کارگر" چنین سود و ثروتی به جیب می زند!
اما اگر مفهوم مرکزی و حد وسط استدلال، "کار" باشد(نه پول) چنین تبعیض و فاصله طبقاتی شکل نگرفته یا اقلا -ولو ندانسته- تئوریزه نمیشود.
کار است که ارزش دارد، به پول بیانجامد یا نیانجامد. کارِ دست و کدّیمین هم با ارزش تراست. حالا بقیه نظام اقتصادی را بچین ببین به این می انجامد که ۱۱میلیون خانواده کارگر زیر خط فقر باشند اما پول درآوردنهای بی ارزش و مخلّ به نظام اقتصادی بسیار باشد؟!و طبق آمار وزارت کار ۳۶٪دهک دهم(سرمایه داران) غیرشاغل و بیکار -در عین حال متمول و سودبر- باشند؟!!
🔺اگر شایسته دیدید در نشرش بکوشید
📝محسن قنبریان ۹۸/۵/۱۴
☑️ @m_ghanbarian
❗️پی نوشتهای مطلب چگونه دستگاه واژگانی عترت(ع) هک می شود؟!
۱.و۲الکافی ج۵ص٨٨وص۱۴۹
۳.الفقیه ج۳ص۱۵۷
۴تا٨.الکافی ج۵ص٨٨وص۷۱و ص۱۴٨وص٨۲وص٨۷.
۹.معانی الاخبارص۲۵٨
۱۰.الکافی ج۵ص٨۷
۱۱.وسائل الشیعه ج۱۷ص۶۳
۱۲.مستدرک الوسائل ج۱۴ص۱۷۱
۱۳.بحار الانوار ج۱ص۱٨۵
۱۴.بیش از استفاضه با تعابیر مختلف در أمالی طوسی، اختصاص مفید ومعانی الاخبار و نهج البلاغه و...
۱۵.بحارالانوارج۴۱ص۳۲
۱۶.الکافی ج۶ص۶۱۳
۱۷.جامع الاخبارص۱۳۹
۱٨و۱۹.الکافی ج۵ص۷۲وص۷٨
۲۰.الکافی ج۶ص۴۴۰.درباره ائمه دیگر مثل امام مجتبی وامام سجاد هم مانند این نقل شده است.
۲۱.تاریخ ابن عساکر ج۳ص۱۹۱
۲۲.شرح ابن ابی الحدیدج۲ص۱۹۷
۲۳.الکافی ج۶ص۴۴۰
۲۴.الکافی ج۱ص۴۱۱وج۲ص۳۵۶
۲۵.الکافی ج۵ص۷۵والفقیه ج۳ص۱۶۲
🎙آقای هاشمی رفسنجانی چه می گفت؟!
🔸آقای رفسنجانی بین خطبای جمعه بیشترین خطبه را(۷۷خطبه) به "عدالت اجتماعی" اختصاص داد. اوج آن در سال۶۱ بود با ۲۷خطبه در یکسال!
از محورهای عمده خطبه ها، "نفی فرهنگ تجمل و اسراف" بود که ۲۰مورد را به خود اختصاص می دهد!(۱)
🔹اما ایشان در دوره ریاست جمهوری و سازندگی از "گفتمان عدالت اجتماعی" به "پارادایم توسعه" تغییر رویکرد می دهد. غیر از سخن از استقراض خارجی در قبال تعدیل ساختارهای اقتصادی از همه نیروها بخصوص رزمندگان دیروز و حتی نیروهای مسلح میخواهد بیایند در اقتصاد کشور سرمایه گذاری کنند و "سود ببرند"!
از این مقطع ورود نظامی ها و امنیتی ها به اقتصاد کشور شکل میگیرد.
🔹در دور جدید خطبه ها از فرهنگ مصرف جدیدی هم سخن گفته میشود! برای نمونه گفتند: "یکی از چیزهایی که در جامعه ما انحراف بوده و هنوز هم هست و متأسفانه هنوز هم اصلاح نشده، این است که در این مملکت هرجا نقطه خوش آب و هوا و منظره خوبی وجود داشت، طاغوتها و رفاه طلب ها و آنهایی که کاری به اسلام نداشتند، مال آنها بود و جاهای غیرمناسب همیشه مال مسلمان ها بود! شمال شهر و مناطق لب دریا مال آنها بود؛ مناظر خوب، مراتع و جنگل ها و کوهستان ها را آنها تصرف می کردند؛آدمی که مسلمان است یک چنین فرهنگی دارد. ما تلاش کردیم که این چیزها را به هم بزنیم ولی هنوز نشده است! یک فرهنگی وجود دارد که آدمهای متدین و مقدس حزب اللهی زندگی شان برابر است با جاهای بد منظره و بی زینت و نامناسب! اصلا باید #مانور_تجمل باشد نه تجمل فوق حساب، آن زیبائی هایی که هست، خب الان اینجوری نیست..."(۲).
ادبیات سازندگی، از "جهاد" به "سرمایه گذاری کن و سود ببر" تقلیل یافت. انتقادها، جلمبربازی خطاب شد! حتی از بوی عرق پا در مساجد(!) مثال زده شد تا ارتقاء به سبک جدیدی از زندگی موجه شود!(۳)
مثل جملات یاد شده، تئوری شمال شهر نشینی مسئولین انقلابی و تفریحات آبی و اسب دوانی و مرتع داری برخی شد؛ چیزی که بعدا "اشرافیت" نام گرفت.
🔅پ.ن:
هم راه گفتمان جهادی را قبلا تجربه کرده ایم هم راه سود ببر و بهتر زندگی کن!
نمیدانم چرا کسانی که آقای هاشمی را فتنه اکبر می دانستند، برخی دارند به گفتمان او میل می کنند و برخی در سلوک عملی نقطه آغاز همان راهند؟!!
..............................................
۱.ر.ک: مقاله عدالت اجتماعی در دوره دفاع مقدس وسازندگی؛ تحلیل محتوای خطبه های نماز جمعه/فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشگاه انقلاب اسلامی سال۴ش۱۵تابستان۹۴ص۹۵تا۱۱۷
۲و۳.مجله بیان ش۷آذر۶۹ ص۳۲
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
9-توحید و توحد قائمین به قسط.mp3
11.53M
🔆توحید و توحّد قائمین بالقسط
جلسه نهم (پایانی)
#رمضان۹۸
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian