eitaa logo
محسن قنبریان
15.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
796 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه هفتم مدت زمان: ۹ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه هفتم حضور قلب در نماز ❎حضور قلب به چه معناست؟ امام بزرگوار(ره) در بیان معنی قلب می فرماید در قرآن کریم به ابعاد زیادی از قلب اشاره شده از جمله: قساوت، خشوع، اطمینان، غفلت و... 🔹اما امام خمینی(ره) می فرمایند : اگر بخواهیم در معنی آن و تفتیش حقیقت آن جستجو کنیم از کار اصلی باز می مانیم؛ کار اصلی چیست؟ اصلاح قلب که مایه سعادت است. 🔸شهید مطهری در کتاب آزادی معنوی حضور قلب را اینطور معنا می کند: دل باید حاضر باشد و غایب نباشد، یعنی وقتی رو به قبله ایستاده ای در نماز یک حضور غیاب کن ببین دلت حاضر است ؟ اگر بود الله اکبر بگو. 🔹ایشان در تمثیلی زیبا دل را به شاگردی تشبیه میکند که گاهی ابتدای امر در کلاس حاضر است اما کمی که از تدریس معلم گذشت معلم می بیند شاگرد فرار کرده ولی معلم درس را داده و او نبوده(اذکار را گفته ایم متوجه می شویم نماز تمام شده اما دلمان جای دیگری بوده). 🔸حال چطور دل را حاضر کنیم؟ با پاک کردن دل خود از چرک و آلودگی گناهان. 🔹از حضرت موسی(ع) نقل شده: کسانی که روز قیامت در سایه عرش الهی هستند کسانی هستند که دلهای پاک دارند. ✅پس دو قدم برای حاضر کردن قلب: 🔻حسرت نخواندن نماز خوب که اهتمام و شوق در ما ایجاد می کند 🔻 پشیمانی از گناهان: استغفار قلبی با سکونت و آرامش ✅آداب و مستحبات قبل نماز [تخلی(دستشویی رفتن) و وضو گرفتن] مقدمه پاکی و طهارت برای دل است. ✅پس: پاکی دل قدم اصلی و اولیه برای حضور قلب در نماز است. ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ خانواده شما هم باید اهل سعی بشوند #گروه_جهادی #پیام_بیداری ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه هشتم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه هشتم حضور قلب در نماز ❓چرا در نماز قلب حاضر نمی شود؟ دلیل عدم حضور چیست؟ 🔶امام خمینی رحمة الله علیه فرمودند: علت العلل(علت اصلی) حب دنیاست. 🔷آنگاه حب دنیا را اینطور توضیح می دهند: 🔺انسان متولد و زاده عالم طبیعت و ماده است و بطور طبیعی در دلش نشو و نما دارد.(که این از الطاف پروردگار است، که اگر نباشد حفظ نوع وشخص نمی شود) 🔺اما هر پاسخی که به طبیعت می دهیم(هر خوردنی، پوشیدنی و...) نوعی لذت در ما ایجاد می شود. و موجب تعلق در ما می شود. 🔺تعلق ها بر روی هم انباشته می شود و شدید و خوشایند ما می شوند، طوری که آنها تمام وجهه قلب ما را مال خود می کند. 🔺حد نگه نمی دارد: وقتی لذت و خوشی آمد ، همیشه هم حلال نیست گاهی هم حرام وارد می شود. 🔹حال به نماز برگردیم: خوردن ،آشامیدن، حرف زدن وسایر نیازهای قوای ملکی انسان در آن راه ندارد و باطل کننده نماز است(جنبه فقهی نماز) نماز نیاز جنبه ملکوتی انسان را برآورده می کند و فقط باید با خدا حرف زد. 🔸حال: فرد به حسب مسلمانی نماز بر او واجب شده واز طرفی هم تمام وجهه قلب او را نیازهای مادی گرفته ولی چون نماز جنبه ملکوتی دارد احساس بیکاری کرده زیرا در نماز نمی تواند بطور مثال غذا بخورد با خیال خود این کار را انجام می دهد و اینطور می شود که به ظاهر نماز می خواند اما قلبش غایب است و جایی است که متعلق قلبش آنجاست. 🔹چاره چیست؟ طی کردن فرآیند برعکس لذات و علایق مان است. بررسی کنیم وبه عقب برگردیم ببینیم ریشه این گناه یا تعلق من به کجاست؟ چه می شود که من اینکار را انجام می دهم؟ بعد از یافتن آن باید جنگید برای برطرف کردن آن و شروع به استفغار کرد. ✅نتیجه: طی کردن موفق این فرآیند=بیرون آمدن از گناه=حضور قلب در نماز. ✅دو نیروی کمکی برای طی این فرآیند: 🔻خود نماز 🔻توسل و طلب یاری واقعی و دائم از اهل بیت برای گشایش زبان قلبمان ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ رفتار ما در مکان کار جهادی چگونه باید باشد؟ #گروه_جهادی #پیام_بیداری ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه نهم مدت زمان: ۱۲ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه نهم حضور قلب در نماز ▫️آیه 43سوره نساء : «یا ایّهاالَذین امَنوا لاتَقْربُواالصَّلاة و انتُم سُکاری حتّی تَعلموا ماتَقولون...» ای کسانی که ایمان آورده اید نزدیک نماز نشوید تا زمانی که مست هستید تا بدانید چه می گویید... 🔶با توجه به این آیه شریفه این سؤال مطرح می شود که : علی رغم نخوردن شراب چرا ما در نماز نمی دانیم چه می گوییم؟ ✅امام کاظم(ع) درحدیثی فرموده(کافی ج6ص412 ): شرب خمر بخاطر اسمش حرام نکرده بخاطر پیامدش حرام کرده (نمی فهمد چه می گوید و چکارمی کند) هر چیزی که پیامدش خمر است آن خمر است. ✅چه چیزهایی خمر نیست اما پیامد خمر دارد؟ در کتاب غررالحکم امیر المؤمنین آن را اینچنین بیان می فرماید :1-غفلت 2-غُرور (بمعنای فریب خوردن که با غَرور به معنای تکبر تفاوت دارد) 🔶فریب خوردن و سرای فانی را باقی گرفتن یعنی اینکه بعد از 50سال متوجه جلوه عوض کردن دنیا نشده و هنوز هم دارد فریب می خورد ، بچه بود دنبال اسباب بازی ، بعد کنکور، بعد مقام ،بچه،و... 🎯امیرالمؤمنین در روایتی فرموده انسان عاقل خود را از 5نوع مستی حفاظت میکند که هر یک از اینها نسیم بدی دارد که عقل(همان قلب) را سلب و وقار را کم می کند که عبارتند از : 🔺مستی مال 🔺مستی قدرت 🔺مستی علم 🔺مستی مدح 🔺مستی جوانی ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ جهادگران نائب امام زمان شوند! #گروه_جهادی #پیام_بیداری ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه دهم مدت زمان: ۱۲ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه دهم حضور قلب در نماز ✅علت العلل عدم اقبال قلب در نماز، حبّ دنیاست. 🔷چرا با اینکه روشن است که دنیا فانی است و نعمت هایش زوال دارد انسان به آن دل می بندد و از آن دل نمی کَند؟ چون به لذّت های اینجا معتاد شده و از لذّتهای آنجا بی خبر است. 🔶در بحار الانوار آمده جابربن عبدالله انصاری نزد امیر المؤمنین علی علیه السلام آمد، امام علیه السلام او را نصیحتی فرمودند: بهترین لذّت های دنیا ۷چیز است و در این ۷چیز، ۷چیز لذیذترین است ، و آخرین لذّت های دنیا در کثیف ترین چیزهای عالَم است. لذیذترین خوردنی، عسل است که آب دهان یک پشه است. بهترین بوئیدنی ها، مُشک است که کنار ناف و از خون آهو است. بهترین پوشیدنی ها، لباس ابریشم است که آب دهان کِرْم است و... . 🔅اگر خداوند با کثیف ترین چیزهای عالَم، لذیذترین چیزها را درست کرده، حال اگر بخواهد با شریفترین چیزها، لذّت درست کند چه می کند؟ ✅انسان باید کاری کند که لُبّ و گوهرش لذّت ببرد. اگر عقل یا روح بخواهد لذّت ببرد کانال و پاسپورتش در نماز است. 🔺اگر انسان در لذّت های دنیا تأمّل کند ، حبّ او در لذّت های دنیا کم می شود، بعد به نماز دل می دهد. ☑️ @m_ghanbarian
‼صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات حضور قلب در نماز متاسفانه ضبط نشده است و فقط خلاصه متن آن جلسه منتشر می شود
🔆گزیده جلسه یازدهم حضور قلب در نماز ◀️آنچه در این جلسه طرح شد:درمان حب دنیا ✴️درمان دو مرتبه دارد: 🔺 راه علمی 🔺 راه عملی 🔸راه علمی از طریق توجه به مفاسد حب دنیا حاصل میشود. انسان با تفکر نفع و ضرر گرایشهای دنیوی را مقایسه کند. 🔹امام میفرماید:«باقدری تأمل معلوم میشود که تقریبا تمام مفاسد اخلاقی واعمالی از ثمرات این شجره خبیثه است». 🔸درحدیث است که بعد از شناخت خدا پیامبر هیچ عملی بهتر از بغض از دنیا نیست...(ص۹۸کتاب) 🔅دو توصیه: ۱.شرح حدیث ۶ از چهل حدیث امام خمینی را با دقت بخوانید که در این معرفت نافع است. ۲.نهج البلاغه منبع سرشاری از دقایق ولطایفی است از مذمت دنیا. 🔸امیرالمومنین هربار از منظری پلیدی آنرا می نمایاند لذا مطالعه روزانه یا اقلا هفتگی این خطبه ها در رسیدن به راه حل معرفتی برای ریشه کنی حب دنیا بسیار موثر است. ☑ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه دوازدهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه دوازدهم حضور قلب در نماز 🔴امیرالمؤمنین فرموده اند: چگونه از عبادت لذت برد کسی که روزه ای از هوای نفس نگرفته است؟ ➖هوای نفس متعلقات چندگانه ای دارد (بحث آن در جلسات قبل گذشت)که همه به سمت دنیا می رود بنابراین برای هوای نفس باید کاری کرد 🔺راه علمی: تأمل کردن در دنیا و نتایج و عواقب آن و نظر کردن به باطن آن(در جلسات قبل مفصل توضیح داده شد) 🔺راه عملی(مکمل راه علمی): عمل به ضد کردن 🔸به این معنا که هر خلق بدی را خواستیم از بین ببریم ضدآن را انجام دهیم . مثلاً می خواهیم حسادت را از بین ببریم ضد حسادت را پیدا کرده و آنطور عمل کنیم. ✅یکی از شعب دنیا که جذابیت دارد و مادر شعب دیگر است «علاقه به مال» است. 🔷مال: میل ، مالَ یعنی مایل شد، چیزی که دل به آن تمایل دارد. ✳️مهم نیست که کم باشد یا زیاد چیزی که بسیار حائز اهمیت است «دلبستگی» به آن است، گاهی کم است ولی دل خیلی به آن چسبیده 🔹عمل به ضد درباره مال: انفاق و صدقه واجب و مستحب است، این «درمان» علاقه به مال است. در قرآن کریم هم هرجا درباره نماز صحبت شده اشاره ای هم به مال شده، مانند: سوره ماعون: ویلٌ للمصلّین الَّذینَ هُم عَن صَلاتهم ساهُون الَّذینَ هُم یُراعون و یَمْنَعونَ الماعون 💰ماعون همان دارایی های منزل است منع ماعون یعنی از دادن دارایی هایش منع می کند. اوصاف منافقین در سوره آیه54سوره توبه: نمازشان را با کسالت می خوانند و انفاقشان با کراهت است. ✅سرّ اینکه در قرآن نماز و زکات باهم می آیند این است که تا زکات خوب ندهی نماز خوب نمی خوانی. و زکات فقط در مال نیست در جاه و مقام و موقعیت هم هست . اگر دلبستگی بود باید گذشت ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه سیزدهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سیزدهم حضور قلب در نماز 🔸امیرالمؤمنین(ع) در غررالحکم می فرماید: "کُلُ شیءٍ من الدنیا ُسمعه اعظم مِن عیانِه همه لذت های دنیا شنیدن درباره آنها باعظمت تر از رفتن در آنهاست" 🔸وقتی توصیف چیزی را می شنوی بیشتر به آن مشتاق می شوی تا وقتی آن کار را انجام می دهی. 🔸همه کسانی که سراغ دنیا می روند قبل از آنکه سراغش بروند توصیفش راشنیده اند. همین جا به اهمیت آداب نماز پی می بریم که: ✅در مسجد حرف زدن از دنیا مکروه است ✅هنگام اذان و اقامه حرف زدن از دنیا بسیار مذمت شده و مکروه است. ✅تکرار اذان و اقامه مستحب است. 👈تکرارباعث می شود اذکار را به قلبمان برسانیم و حضور قلب از همین جا شروع می شود. عمل به مستحبات وترک مکروهات کم کم باعث می شود حجاب ها از بین رفته و بتدریج خوف و خشیت الهی نیزبه وجود بیاید. 🔴در احوالات اهل بیت علیهم السلام هست که وقتی به نماز می ایستادند از خوف و خشیت خدا رنگ از چهره مبارکشان می پرید و زرد می شد. اجمالا اینکه: 🎯چون شنیدن توصیفات دنیوی از افتادن در آنها بر قلب ما اعظم است پس : از دنیا کم بگوییم (لااقل در مسجد و اوقات نماز) و اینکه التزام داشته باشیم به رعایت آداب پیش از نماز. ☑️ @m_ghanbarian
🌀دیروز عمار، امروز ابوذر! 🔶 دیروز عمار: وقتی امری مشتبه شد و ذهن هایی را ابهام گرفت، ندای "أین عمار" داد. تقاضا کرد خواص سخن بگویند. اقلا همان قدر را که یقین دارند بگویند! تمام های قبل از آن همین گونه جمع شده بود: و مواجهه فرهنگی. از ماجرای بازرگان و بنی صدر تا عزل قائم مقام. شاگردان امام و معتمدین مردم راه افتادند برای مردم توضیح دادند، تحلیل کردند و به آسانی غائله ها ختم به خیر شد. این بار اما به حد نصاب عماری نیامد!فتنه در خیابان ماند. ناچارا سران ماجرا با برخورد امنیتی(زندان و حصر و...) ساکت شدند. آخرین راضی به ، رهبری بود اما همه هزینه اش پای او افتاد تا همین حالا! آن هایی که می توانستند عمار شوند و حتی برخی دوره های قبل بودند: 🔹برخی ذی نفع بودند چند سال بعد بخشی از واقعیات را اعتراف کردند اما روزی که لازم بود ذهن جوان پرسشگر را روشن کنند نه! 🔹برخی از هر دو طرف نفع بردند. نماینده ولی فقیه بودند با امتیازاتش اما نزد مرحوم آقای هم گفتند شرّ جوانان انقلابی -که شعار می دادند- را از جنبش سبزی ها بیشتر می دانند! 🔹برخی دیگر میانه رفتند. میزبان مرجع تقلیدی بالفعل (آیت الله نوری همدانی) می شدند که استان به استان می گشت و روشنگری می کرد اما خودشان آینده شان را به خطر نیانداختند نه شهر به شهر استانشان نرفتند بلکه در همان مرکز استانشان هم ترجیح دادند سخنران #۹دی نباشند و جوان ترها چنان کنند! 🔹برخی دیگر بجای اینکه مثل و خامنه ای و... برای امام، در این ماجرا روشنگری و ابهام زدایی کنند، در تریبون هایشان جای قاضی فقط حکم صادر کردند حکم بغی، اعدام و...! و البته بهانه های نو آفریدند. 🔹برخی جای عمار، عمر بن حمق شدند و ناسزا گفتند و آتش را شعله ور تر کردند. خلاصه هرچه بود "أین عمار" به نصاب نرسید و ۸۸ بخلاف فتنه های قبل، فرهنگی و بصیرتی -آنجور که شایسته تر بود- جمع نشد. هنوز گسلش در جامعه هست و مواقعی لرزش دارد! 🔶امروز ابوذر: دیدار رهبری با دانشجویان (۸خرداد۹۷) و نقدها و انتقادها و گله های بعضا تند آنها، صحه هایی هم داشت: "بسیاری از این اعتراض ها هم وارد است"! "خیلی از این اشکالات وارد است اما رفع این اشکالات به این آسانی نیست". این بار رهبری با صدای رسا "لشکر مطالبه گر" تمنا کرد: " از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت... اینجا یک لشکری از جوانان مومن و لازم است که وارد میدان بشوند. مطالبه کنند آرمانها را و خودشان کمک کنند به تحقق این آرمانها". این فریاد بلندی است که یعنی: تنهایی نمیتوانم! مطالبه گر، برایم مثالش ابوذر است... می ترسم لشکر نشود و باز به نصاب نرسد! می بینم امروز و فردا برخی جای ابوذر توهم عمار بزنند! پینه دوزی کنند که: ایرادی نیست! اگر هست گفتنش صلاح نیست! شبهات درباره فلان نهاد کار و نامه های است! زود خودشان را عقل و مرجع منحصر تشخیص مصلحت کنند که فلان مطالبه به نیست! تخریب افکار عمومی بهانه همیشگی شان برای بستن دهان نقد است. جواب حضرت آقا به این قماش بسیار دقیق بود: "اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضد انقلاب با این مطالبه گری ها مواجه نشود قطعا ویرانگری خواهد کرد. یادآوری آرمان ها، مطرح کردن آرمان ها، خواستن آرمان ها، طلبکاری نسبت به تحقق آرمان ها یک سدی است در مقابل تخریب افکار عمومی". اگرآن قماش گوش می کردند می گفتم از روی این جمله صدبار بنویسند تا در ذهنشان حک شود که مطالبه گری سدی مقابل تخریب توسط دشمن است نه خود موجب آن! 🔶 برخی از آنها که دیروز باید عمار انقلاب می شدند از قضا همان هایی شده اند که ابوذرها باید برشان وارد شوند! همین تازگی می خواندم از چهره های تابناک منتسب به بیت مراجع ماضی که چه راحت و با صراحت بانک را نه انکار که تئوریزه می کرد! را هم حق و لازم می شمرد! و عجبا که از فقاهت مایه می گذاشت! کسانی دیگر که با سابقه و لاحقه انقلابی، همه بضاعت علمی خود را برای تئوریزه کردن شعبی از اشرافیت -بخصوص - خرج می کنند! و برخی دیگر که وضع خودشان و دور و برشان از سخنانشان بدتر است و.... ابوذر وقتی بر تئوریسین های اشرافیت و زمانش وارد شد شنید که می گوید: اگر زکات داده باشد خانه ای از طلا و خانه ای از نقره هم بسازد اشکالی ندارد! ابوذر عصایش را به فرق او زد آیه الذین یکنزون و وعده دردناک عذابش را بر او خواند. و البته بی عقل خطابش کردند اما از امامش سردوشی گرفت که: "اینها از تو بر دنیایشان ترسیدند و تو از آنان بر دینت..."(خطبه۱۳۰) چه اشکال دارد هم عمار باشی هم ابوذر 📝محسن قنبریان ۹۷/۳/۹ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه چهاردهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه چهاردهم حضور قلب در نماز ✅ موانع حضور قلب در نماز به دو دسته تقسیم می شود: 🔺 موانع درونی: عمده ترین آن حب دنیاست (که شرح و توضیح آن گذشت) 🔺 موانع بیرونی: اتفاقاتی که در بیرون و دور و بر ما می افتد(صدا، حرکت، شیءو...) که حواس ما را پرت میکنند. 🔸علاج موانع بیرونی: کم کردن موانع و اسباب پرت شدن حواس از جلوی چشم هنگام نماز است. 🔸در رساله های عملیه تمامی مراجع نیز آداب مکروه و مستحبی بیان شده است، که کمک کننده به جمع شدن حواس است مثل: ⛔️باعجله نماز خواندن مکروه است ❗️باحالت خواب آلودگی ، نگاه کردن به آسمان، پوشیدن لباس تنگ و ... نماز خواندن مکروه است. ⛔️در باب مکان نمازگزار نیز جاهایی نماز خواندن مکروه است از قبیل: مقابل انسان، مقابل دری که باز است ، خیابان، کوچه ⛔️صورت را یا چشم را کمی چرخاندن ✅خلاصه همه کارهایی که خضوع را کم می کند. ⬅️البته اینها راه حل نیست مسأله اصلی خیال است که باید درست شود، اما مقدماً و برای شروع خوب است. ☑️ @m_ghanbarian
💠ویژه مراسم رحلت امام با سخنرانی حجت الاسلام قنبریان ✅موضوع: مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی 📅دوشنبه۱۴خرداد - بعد از نماز ظهر و عصر بهبهان - مسجد بلال ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه پانزدهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه پانزدهم حضور قلب در نماز 🔹انسان دو قوّه باطنی دارد: 🔺قوّه خیال(حاضر کردن صورت های جزئی،صحنه هایی که می بینند) 🔺 قوّه وهم (درک حالت های جزئی، تنفّر از کسی) این دو قوّه دائماً انسان را مشغول می کند. 🔹یکی از اصلی ترین موانع درونی حضور قلب در نماز، هرزگی خیال است. 🔹پراکندگی خیال به دو گونه است: گاهی بخاطر دغدغه های مسائل دنیوی است (مثلاً مریضی که مشکوک به بیماری لا علاج است، نویسنده ای که می خواهد مقاله ای بنویسد،...) گاهی خود دغدغه ها مرغ پرواز کن هستند به ادنی مناسبتی تداعی معانی می کنند. ✅دستورالعمل برای برطرف کردن دغدغه ها این است که ساعت مشخصی از روز را برای فکر کردن به این دغدغه ها قرار دهد تا تمام طول روز انسان را به خود مشغول نکند. ✅دستورالعمل برای پراکندگی خیال این است که انسان خودش اختیاراً حواسش را پرت نکند، اگر حواسش پرت شد سریع حواسش را جمع کند. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه شانزدهم مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه شانزدهم حضور قلب در نماز 🔸در معارف نظری انسان دانستنی ها را به محفظه ذهن می سپارد مطالب بعدی همینطور پشت سر هم می آید. 🔸اما در معارف عملی نباید دستور العمل ها انباشت شود چون انسان در آنها گم می شود باید به ترتیب به دستورالعمل ها عمل شود البته پیگیری ، تأنّی و صبر شرط است. 🔸از آیة الله بهجت رحمة الله عليه درباره حضور قلب سؤال شد. فرمودند: شفای دل انسان به حضور قلب در عبادت است ما را به اسباب (حضور قلب) توجیه کرده اند نه به مسبّبات. 🔸امام خمینی رحمةالله علیه فرمودند: دلیلی که حضور قلب در نماز را پیگیری نمی کنیم این است که انسان احتیاج جدّی به نماز پیدا نکرده و قلب او باور نکرده که سرمایه سعادت عالَم آخرت و وسیله زندگانی در روزهای نامتناهی، نماز است‌ و نماز را سربار و تکلیف می داند. 🔸از آیة الله بهجت رحمةالله علیه درباره رسیدن به مقامات عالی سؤال شد. فرمودند: تعجب میکنم از بعضی فضلا که نعمت بالاتر و سهل تر ، میسور آنهاست با این حال از نعمت پائین تر مشکل تر می پرسند.(مانند آنها که منّ و سلوی را رها کردند و بهانه پیاز و عدس و... گرفتند) مثلا نماز معراج مؤمن است و راه آن میسور همه است وازعروج در نماز با سهولتش منصرف هستند، بعد از مرتبه ای که به آن نمی رسند تفحّص می کنند. ✅اگر انسان فاسق باشد، الصّلاة تَنهَی عَنِ الفَحشا اگر انسان متّقی باشد، الصّلاة قُربان کُلِّ تَقی اگر انسان مؤمن باشد، الصّلاة مِعراجُ المؤمن. 🔸پس از صفر تا صد نماز است و باید بر نماز اهتمام ورزید. ☑️ @m_ghanbarian