♨️ امیرالمومنین(ع) با قتل خطایی آشوبها چه می کرد؟!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را بخوانید👇
☑️ @m_ghanbarian
♨️ امیرالمومنین(ع) با قتل خطایی آشوبها چه می کرد؟!
⭕️در روایات تعبیر "الهائشات" برای فتنه ها و نا آرامی ها بکار رفته است.(۱)
روایت موثقی از امام صادق(ع) درباره سیره امیرالمومنین(ع) نقل شده که فرمود:"لَیسَ فی الهائِشاتِ عَقل ولاقِصاص" ؛ یعنی: در آشوبها و ناآرامی ها دیه و قصاص نیست. امام صادق(ع) منظور حضرت را توضیح دادند که:"نا آرامی هایی که در شب و روز اتفاق افتاده و کسی زخمی شود یا کشته شود و قاتلش معلوم نباشد"(۲).
براساس روایات و فتوای فقهاء اینجا دیه با بیت المال است.(۳)
⭕️وقتی طرفداران حضرت، مخالفی را کشتند!
وقتی امیر(ع) مردم را برای صفین تشجیع می کرد مردی از بنی فزاره بنام "اربد" اعتراض کرد: آیا می خواهی ما را بر سر برادران شامی خویش بتازانی که آنان را بخاطر تو بکشیم؟ همانگونه که مارا بر سر برادران بصری مان[در جمل] راندی و ایشان را کشتیم؟ به خدا دیگر چنین نکنیم!
مالک اشتر برخاست و گفت: مردم این کیست؟
اربد گریخت و مردم دنبالش کردند. در بازار مال فروشان گرفتند و آنقدر با مشت و لگد و پاشنه نیام شمشیر زدند که مُرد!
وقتی نزد حضرت آمدند و خبر دادند حضرت پرسید: چه کسی او را کُشت؟!
گفتند: تیره هَمدان به همراه گروهی دیگر از مردم.
فرمود:"پرداخت خونبهای کسی که در غوغا کشته شود و قاتلش معلوم نباشد، با بیت المال است"(۴).
⭕️زنی که شاهد درگیری مسلحانه بود و از ترس مُرد:
زن حامله ای نظاره گر درگیری اصحاب حضرت با شورشیان جمل بود و از ترس سقط کرد. هم بچه اش مرد و هم خود ش آنجا در آن وضع جان داد.
اینجا هم حضرت دستور پرداخت دیه(بر اساس قواعد ارث) دادند.(۵)
⭕️در عهدنامه مالک اشتر:
فرمود:"از اینکه به ناحق خون کسی را بریزی بپرهیز؛ زیرا هیچ چیز همچون به ناحق خونی را ریختن انتقام خدا را نزدیک نسازد و کیفرش بزرگ نباشد و سبب زوال نعمت و پایان یافتن زمان حکومت نگردد(...) اگر گرفتار قتل خطا شدی و تازیانه یا شمشیر و یا دستت در مجازات کردنِ کسی افراط کرد -زیرا ممکن است زدن یک مشت قوی و بالاتر سبب قتل شود- مبادا که کبر و نخوت حکومت تو موجب شود که حق صاحبان خون[دیه] را به آنان نپردازی"(۶).
❌پ.ن:
سه دسته کردن مصدومین و کشته شدگان ناآرامی های آبان۹۸ بی توجه به این منطق نبود. بخصوص دسته دوم که در جریان تظاهرات اعتراضی به هرنحو جان خود را از دست داده اند را موضوع پرداخت دیه و دلجوئی از خانواده های آنان کرد.
⚠️جای شگفتی و تعجب این است که با وجود قید رهبرانقلاب مبنی بر اینکه "هرچه سریعتر انجام شود"؛ با گذشت یکسال ظاهرا انجام نشده است!!!
راست گفت امیرالمومنین(ع):"آفَه الاَعمالِ عَجزُ العُمّالِ" آفت و آسیب اعمال، ناتوانی کارگزاران است.(۷)
....................................
۱.ر.ک: ملاذالاخیار ج۱۶ص۴۲۲ / روضه المتقین ج۱۰ص۴۶۴/ مرآه العقول ج۲۴ص۱۷۶
۲.التهذیب ج۱۰ص۲۰۳/ وسائل الشیعه ج۲۹ص۱۴۶
۳.ر.ک: ریاض المسائل ج۱۶ص۲۸۴/ جواهرالکلام ج۴۲ص۲۳۸
۴.وقعه صفین ص۹۴و۹۵ ترجمه: پیکار صفین ص۱۳۳/ منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه ج۱۸ص۳۰و۳۱
۵.ر.ک: الکافی ج۷ص۳۵۴
۶. نهج البلاغه نامه ۵۲ / مضمون این فرمان باب " المقتول لایُدری مَن قتله" هم هست: الکافی ج۷ص۳۵۴
۷.غررالحکم
#نا_آرامی_های_آبان
#فرمان_سه_ماده_ای
#مصدومان_و_کشته_ها
📝 محسن قنبریان ۹۹/۷/۱۹
☑️ @m_ghanbarian
40.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع)
بخش اول: هبوط نهضت ها!
🔹نهضت موسوی به مصر و نهضت رسول الله در کسری و روم هبوط کرد!
🔹شکوه ذکر به عمارت مجلل و قرآن مطلّا!
🔹مساوات اسلام به عدالت کسرایی!
🔹اسلام، اسیر می شود!
🔹چگونه نماز و حج و زکات اسیر شد؟!
🔹نقشه برای اسارتِ ولایت!
☑️ @m_ghanbarian
39.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع)
بخش دوم: پروژه اسارت امامت
🔹تفاوت اسارت امام با اسارت امامت
🔹امامت؛ علم و عصمت است
🔹اسارت علم؛ با قیل و قالِ منهای تعهد
🔹اسارت عصمت؛ با دخول در دربار
🔹دسیسه پیچیده مامون
☑️ @m_ghanbarian
37.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع)
بخش سوم: چگونه امامت اسیر نشد؟!
🔹معتزلی های مأمونی، عدالت را از اعتقاد به فلسفه اجتماعی نمی آوردند!
🔹سیمای درباری که برای هبوط ولایت آراسته بودند!
🔹امام رضا(ع) نسبت به مشروعیت بخشی به دربار، "عدم تعهد" و نسبت به مبارزین و محرومان، "تعهد" قبول کرد!
☑️ @m_ghanbarian
🏴 هیات مجازی برنامه تلویزیونی ثریا
📱پخش زنده از این پیج
instagram.com/mohsen.maghsoodi61
💠پروژه مأمون به اسارت بردن مفهوم امامت بود
✅ مصاحبه روزنامه قدس با حجت الاسلام قنبریان را بخوانید.
⬅️صفحه روزنامه را میتوانید از اینجا دریافت کنید
http://media.qudsonline.ir/d/2020/10/13/0/1009917.pdf
محسن قنبریان
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع) بخش سوم: چگونه امامت اسیر نشد؟! 🔹معتزلی های مأمونی، عدالت را ا
🥀هبوط علم دین!
❓چگونه عالمان معتزلی عصر مأمون عدالت را در فلسفه اجتماعی رها کردند؟
❓و چگونه امام رضا(ع) رها نکرد؟
#بخشی_از_مصاحبه_روزنامه_قدس_با_حجت_الاسلام_قنبریان:
🔸هبوط به این است که علم را خالی از تعهد کند و آن را به یک قیل و قال تنها تنزل بدهد.
برای فهم بهتر پروژه مأمون به آنچه عالمان معتزله دچارش شدند اشاره می کنم:
🔸 معتزله پنج اصل اعتقادی داشتند:"توحید" و "عدل"، "وعد وعید"-که در مورد خداوند است-، "منزلة بین المنزلتین"-که در مورد گناهان کبیره بود- و یکی هم "امر به معروف". این امر به معروف را به عدل متصل می کردند و به تعبیری یک جور فلسفه اجتماعی می ساختند.
آقای هانری کربن در «تاریخ فلسفه اسلامی» اینگونه آورده است که «از نظر معتزله عدل به معنای دوری جستن فرد از شرّ و ظلم نیست بلکه عدل عمل جمعی امت برای ایجاد برابری و وفاق اجتماعی است تا هر فرد بتواند امکانات بالقوه خودش را تحقق بخشد».
عدلی که اینجا از آن صحبت شده، یک عدل اجتماعی است که به یک فلسفه اجتماعی تبدیل می شود.
در ادامه می گوید «بدین سان اختیار و مسئولیت انسانی به صرف کاربرد قوای فردی محدود نمی شود بلکه به مجموعه امت بسط می یابد یا باید بسط یابد». بعد می گوید که «این اصل (یعنی امر به معروف) به کرات در کتاب آسمانی اسلام بیان شده است اما اهمیت مکتب معتزلی در این است که اصل عمل اخلاقی و اجتماعی را بر مبنای اصل کلامی عدل و اختیار انسانی قرار داده است».
یعنی این ها(معتزله) آمدند و آن عدلی که ما نیز در باورها داریم که هر چه عدل است خدا می کند نه هر چه کرد، عدل است(که اشعری ها می گویند) این را معتزله تا یک فلسفه اجتماعی آوردند که از آن امر به معروف و نهی از منکر دربیاید و امت بتوانند عدالت اجتماعی درست کنند و شاه جور را نپذیرند.
🔸 شما منتظرید تا ببینید که معتزله با این فلسفه بزرگ اجتماعی چه با شاهان جور می کنند؟ حالا امام رضا(ع) را با معتزلی های بزرگ دوران خودش مثلاً احمد بن ابی دوءاد -که قاضی القضات مامون شد- یا ثمامة بن اشرس -که مشاور نزدیک مامون بود- یا بشر بن معتمر -که از نزدیکانی بود که به عنوان شاهد، عهدنامه ولایتعهدی را امضا کرده است- مقایسه کنید.
می بینید که این افراد واقعاً علم شان هبوط کرد یعنی همین مقدار هم که معتزله در مورد عدالت و کشاندن آن تا امربه معروف و نهی از منکر می گفتند، چیزی از آن گفته نمی شد و حتی برعکسش اتفاق افتاد.
🔸 ماجرای «محنة القرآن» که تفتیش عقائد بود که اگر کسی مثل امام رضا(ع) جلوی این ماجرا نمی ایستاد ممکن بود که یک دوره تفتیش عقائد همچون دوران قرون وسطی در اسلام نیز اتفاق بیافتد. از عجائب تاریخ است که معتزلی هایی که به دنبال آزاداندیشی بودند و علیه سلاطین جور از امر به معروف و نهی از منکر حرف می زدند و از عدالت اجتماعی می گفتند تبدیل به اصلی ترین افرادی شدند که تفتیش عقائد را شروع کردند. در ماجرای «محنة القرآن» انسان ها را تفتیش می کردند که شما بگویید که به مخلوق بودن قرآن معتقدید یا برعکس؟! همین احمد بن ابی دؤاد متصدی بود و محاکمه می کرد.
🔸خوب این یعنی هبوط! معتزله از حرف هایی که در عالم تئوری می زدند که عدالت را از خدا شروع می کردند و تا فلسفه اجتماعی می آورند و تا تکلیف امربه معروف و نهی از منکر امتداد می دادند؛وقتی عالمانش درباری شدند هبوط کرد.
🔸مامون می خواست همان کاری که با معتزله کردند، را با امام رضا(ع) کند؛ که علم امام رضا فقط در قیل و قال معلوم شود که کمتر یا بیشتر بلد است بلکه تعهدش را -تعهدی که نسبت به عدالت اجتماعی، خدای خود و تکلیف بندگان و مستضعفان و محرومان دارد- را از او بگیرند.[که موفق نشد/تفصیل را در مصاحبه ومجموعه ویدئوهای اسلام ناب ببینید]
http://media.qudsonline.ir/d/2020/10/13/0/1009917.pdf
☑️ @m_ghanbarian
43.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع)
بخش چهارم: شکست پروژه امامشاه!
🔹با ولایتعهدی مامون می خواست امام مردم را امامشاه کند!
🔹امام رضا(ع) به:
- آزادی تفکر و بیان
- به حقوق اقلیت ها
- به محرومان و مستضعفان
متعهد ماند(ذکرنمونه ها)
🔹اما نسبت به کارهای دربار، عدم تعهد ورزید!
🔹این تعهد و عدم تعهد جهت دار، روح ولایتعهدی شد!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆نمائی از بحث: بی پرده از انقلاب و تقلّب (قطعه خوانی از کتاب دو امام مجاهد مقام معظم رهبری/گفتار چها
"انقلاب-ارتجاع" خطری که بود، خطری که هست!.mp3
30.57M
🔴"انقلاب-ارتجاع" ؛ خطری که بود ، خطری که هست!
⭕️گزارشی از خطر ارتجاع در انقلاب محمدی و خمینی به روایت آیت الله خامنه ای
❗️از ٥٢ تا ٩٦ ، ٤٤ سال بازگوی یک خطر بدون محافظه کاری
➕در هیأت مجازی برنامه تلویزیونی ثریا ٩٩/٧/٢٣
☑️ @m_ghanbarian
37.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی کلان به ولایتعهدی امام رضا(ع)
بخش پنجم(آخر): مدیریت فعال و خلّاق
🔹تقریر انفعالی و سازش از ولایتعهدی در زمان ما!
🔹تندروهایی که بریدند و آدم مأمون شدند!
🔹 آخرین حلقه پروژه هبوط نهضت محمدی، توسط امام رضا شکست خورد
🔹آزادی تفکر و بیان و نقد، اصولی که مانع هبوط نهضت میشود.
☑️ @m_ghanbarian