eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
900 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️فقیر سازی-مترف سازیِ همزمان؛ دولبه یک قیچی ▪︎گزارش مجله فوربس از رشد انفجاری میلیونرهای ایران در ۲۰۲۰ علیرغم فقر مردم: • میانگین رشد افراد با ارزش ثروت خالص بالا در جهان ۶/۳درصد ⬅️ در ایران۲۱/۶درصد! • به لحاظ شمار میلیونرها: رتبه اول خاورمیانه و چهاردهم دنیا(عربستان هفدهم)! • منبع اصلی افزایش میلیونرها در ایران: و رمز ارزها • دولت ایران شهریور۹۹، یک درصد از ذخیره صندوق توسعه ملی و دی۹۹ هم مبلغ ۲۵تریلیون ریال را به این بازار تزریق کرد! ❗️ بیش از ۶۰درصد جمعیت در فقر نسبی! این گزارش بهانه یادداشت دوسال پیش شد!👇 به امید .................................................................. ⚠️فقیرسازی-مترف سازیِ همزمان ؛ دولبه ی یک قیچی 🔅ادعا: فقیر سازی طبقه پایین دست، تمهید "استبداد" و مترف سازی طبقه بالادست و افزایش طبقه متوسطِ خواهان رفاه زمینه پذیرش "استعمار" است! باهم جمع شدن این دو سیاست هشدار جدی بر آگاهان دردمند است. 1⃣فقیرسازی و استبداد! پیامبر(ص) در وصیت واپسین لحظات عمر خود خدا را بر حاکمان مسلمین شاهد گرفت و هشدار داد: "مردم را فقیر نسازند تا به کفرشان بکشند"!(لم یُف٘قِر٘هُم فَیُک٘فِرَهُم). -اولا: سخن از فقر ساختگی و تحمیلی است که حاکمیت ها و دولتها بر گُرده مردم بار می کنند.(با فعل متعدی یُفقِر٘هم). -ثانیا: سیاست فقیر سازی به منظور منکِر و ناباور ساختن مردم نسبت به آرمانهای اسلام و حقانیت آموزه های آن است.(با فاء تفریع فیُک٘فِرَهم). مرگ آرمانها و آرمان خواهی ها با آموزه های اسلام، بهترین بستره برای جولان و صدر نشینی مستبدین بی شرف و بی کرامت است. تاریخ گذشته مسلمین بهترین سند تحقق این فرمایش است. 2⃣افزایش مرفهین و استعمار! استعمار برای تحمیل الگوی سرمایه داری به جوامع دیگر از جمله از مدل انگلیسی دمکراسی خواهی استفاده می کند: طبقه اشراف با طبقه متوسطِ خواهان رفاه بیشتر(بورژوا) همدست شده، مشروطیت انگلیسی را پدید می آورند. از "ثروت"، قدرتی در مقابل "اقتدار سیاسیِ" سلطان می سازند و بعد با او در حکمرانی بر مردم شریک می شوند! طبقه ی متوسطی که سودایِ زندگی اشراف را دارد، منافع و خواست خود را در آزادی های اجتماعی-سیاسی و اخلاقی جدیدی می بیند. قرائتی گشاده تر از دین را طلب می کند. پی قانون اساسی جدیدی می افتد و... آنها همدیگر را پیدا و از طریق احزاب و نهادهای مدنی، برنامه اقدام مشترک برای گذار به رژیم سیاسی متناسب تر با آن خواستها را می چینند! ✅دو لبه ی قیچی! بهترین راه جهت خاموش کردن موتور محرکه ی انقلاب -که پابرهنگان اند- این است که: -درصد ناچیزی از آنها را به طبقه متوسطِ خواهان رفاهِ بیشتر، ترقی دهند. -درصد بیشتری را در فقر و نداری بگذارند یا وادارند؛ به امیدی که محرومینِ انقلابیِ دیروز حالا به آرمانهای انقلاب پشت کرده(کافرشده) و به حقانیت حرکت شک کنند و دیگر همراهی نکنند! طبقه متوسط جدید هم با اشراف، منافع مشترک یافته؛ آرمانها و شعارها و روش های انقلاب را سدّ راه زندگی مترفانه خود ببینند و به دنبال ژاپنی مسلمان و دگردیسی انقلاب بیافتند. ⬅️به مرور سهم مشارکت در میادین سیاسی و انتخاب سرنوشت، از عموم ملت و طبقات متوسط٘ به پایین، به طبقات متوسط٘ به بالا تغییر یابد. به تدریج "نظام اسلامی" به غیر مسمای راستین خود استحاله یابد و فقط اسم آن(برای مصرف داخلی) بماند چنانچه "خلافت اسلامی" چنین شد! -حاکمیت برآمده از این تقسیم کار ممکن است در تعاملی نیمه آزاد بین قطب های پولی شکل گیرد؛ که دیروز در شوراهای اشراف قبایل و امروز در توافق نیمه پنهان نخبگان اقتصادی-سیاسی و از صندوقهای خلوت از رأیِ طبقات محروم شکل می گیرد! -این حاکمیت جدید سیاسی اما نسبت به عموم رعایا و بخصوص طبقات فرودست، جبّار و مستبد خواهد بود!کوچکترین مطالبه گری آنها سرکوب و با جرم احتمالی آنها -بخلاف جرائم توانگران و متنفذان- شدید برخورد می شود! آن روزها هرگز مباد! ٭شاید از برخی برنامه ها و سیاستهای مشکوک در این راستا سخن گفتم(شاید)! 📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ به مخاطبان عزیز: 1⃣ "آستانه درد" با "آستانه ضعف" فرق دارد. آگاهی، همزاد دردمندی است. برای اینکه دردمان نیاید نمیشود بی خبری یا سانسور یا ان شاءالله بادمجان است بر هر عیب و نقص بار کنیم. آدم ضعیف از تصور درد آمپول هم می میرد اما آدم درد مند ده سال با سرطان می جنگد و امیدوار می ماند! پس هر دردگویی را ناامید نپنداریم! 2⃣ امید واقعی، ریشه در "ایمان" دارد نه "آمار". آدرس در آیه۱۷۳ آل عمران و دیدن ضیق ها و خناق ها دارد نه سر به زیر برف کردن ها! و چون ریشه در ایمان دارد، همراه کنش و عمل و حتی پرخاش است ؛ نه یک تماشاگر صرف و خواننده ی روزی چند یادداشت ، که نقدها و نقص ها حالش را بد کند و از نویسندگان ویتامین تقویتی بخواهد! خداراشکر کانالهای تقویتی و ویتامینc هم هست که مراقب باشند دردها را طوری مهندسی کنند که ضعیف ترها و تماشاگرها را ناامید نکند! بنده ترجیح می دهم با آگاهان و دردمندانِ امیدوار گفتگو کنم یا نگویم و ننویسم! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥اولویت اول کار انقلابی دولت جدید فیلم کامل گفتگو را اینجا مشاهده کنید https://b2n.ir/u04703 ☑️ @m_ghanbarian
💠فهرست مباحث حجت الاسلام قنبریان در حوزه حجاب و عفاف 🔹مصاحبه: 🔺حجاب؛ فاصله بینش عرفی تا دانش شرعی! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1631 🔺شرایط امر و نهی کردن جامعه توسط حکومت؛ عدالت حکمرانی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1632 🔺فرهنگی کردن حجاب؛ پذیرش تکثر فرهنگی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1634 🔺بخشی از صوت مصاحبه روزنامه قدس https://eitaa.com/m_ghanbarian/1633 🔹یادداشت: 🔺آیا اصلا در شریعت اسلام، الزام و اجبار به حکمی شرعی داریم؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1635 🔺شورش لئیم ، نجابت کریم https://eitaa.com/m_ghanbarian/24 🔺همیشه پای بی عدالتی در بین است! https://t.me/m_ghanbarian/1732 🔺محل های تجمع های روز حجاب و عفاف https://eitaa.com/m_ghanbarian/1012 🔺منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه! https://t.me/m_ghanbarian/1400 🔺تفاهم اجتماعی بر حدود حجاب الزامی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2221 🔹کلیپ و عکس نوشته: 🔺قاچاقچیان حجاب! https://eitaa.com/m_ghanbarian/249 🔺پاورپوینت بحثی بینشی تحلیلی درباره حجاب https://t.me/m_ghanbarian/1027 🔺حجاب را "فرهنگی" کنیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1494 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1495 🔺حجاب را "درونی" کنیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1498 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1499 🔺حجاب را "آزاد" کنیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1502 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1503 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1504 🔺جنگ در روسری https://eitaa.com/m_ghanbarian/1627 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1628 🔺صلح با روسری https://eitaa.com/m_ghanbarian/1629
‍ 🔱 منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه! 🔅 یک تشابه: ظاهرا اصل تفکیک مکانهایی برای زن و مرد در عرف عقلایی دنیا شناخته شده است. 🔸در ایران: مدارس، تالارهای عروسی، میادین ورزشی، پارک بانوان، تاکسی بانوان، زندان، برخی دانشگاههای تک جنسیتی و... را شاهدیم. 🔸در غرب: زندانها، فضاهای سربازی، مسابقات ورزشی و مدارس و دانشگاههای تک جنسیتی را شاهدیم. مثلا مدارس تک جنسیتی در آمریکا (دخترانه) ظرف ۱۰ سال اخیر ۲۵ برابر شده است! (ترجمان علوم انسانی/ گفتگو با جولیت ویلیامز استاد مطالعات جنسیت ومعاون بخش علوم اجتماعی دانشگاه یو سی ان ای). 🔅 تفاوت پنداری! برخی احتمالا تفاوت را به "اجباری" و "آزادانه" بودن ببینند که در ایران ، اجباری است و این بد است! اما در غرب هم "مختلط" هست و هم "جداگانه" لذا شهروند مختار به انتخاب آزادانه است و این خوب است! اما این تفاوت پنداری و غیر محققانه است در غرب هم تفکیک سه نوع است: 1⃣ اجباری: مثل تفکیک جنسیتی دستشویی ها، زندانها، برخی فضاهای نظامی و... 2⃣ قانونی: مثل حق قانونی تفتیش شدن توسط همجنس در گیتهای بازرسی، یا حق قانونی درمان با کادر پزشکی و پرستاری همجنس، یا حق ساعت اختصاصی زنان برای برخی مکانها مثل پیست اسکی و... 3⃣ داوطلبانه: مثل تاکسی ویژه بانوان و... از این روممکن است بین مصادیق الزامی و قانونی در ایران و غرب فرق باشد اما در بودنش فرقی نیست. 🔅 تفاوت واقعی ظاهرا تفاوت واقعی در "منطق" اسلام و غرب است و البته موارد و مصادیق. در منطق غرب مثلا مسابقات ورزشی جداگانه ی زنان (الزامی) و مدارس تک جنسیتی (قانونی) بخاطر رعایت شئون اخلاقی و عفاف و کرامت زن و... نیست، بخاطر" قبول تفاوتهای بدنی یا ذهنی زن ومرد" است. 🔸برای نمونه استدلال برخی موافقین مدارس تک جنسیتی مبتنی بر "عدالت جنسیتی" است. مدعی اند عصب شناسی، تفاوت یادگیری دختران و پسران را ثابت میکند لذا کلاس واحد بی عدالتی جنسیتی به دختران است (ر. ک: مصاحبه باجولیت ویلیامز). 🔸همینطور تفاوت بدنی در ورزش علت جداسازی جنسیتی مسابقات است نه عفت و دیده نشدن توسط نامحرم و... 🔅 منطق اسلامی تفکیک: 1⃣ عدالت جنسیتی 🔸 چنانچه ورزش اختصاصی زنان از این حیث ضروری است، تالار عروسی جدا هم ضروری و پارک اختصاصی هم نیکو است. قرآن زن را «من ینشأ فی الحلیة»: پرورش یافته در زینت(۱۸/ زخرف) معرفی میکند.طبیعت او میل به زینت دارد اگر مکان اختصاصی ای برای این "تجمل و زینت" تعریف نشود و جز خانواده ، او در حجاب تعریف شود نوعی بی عدالتی به زن است. 🔸بعلاوه که زنان نسبت به آسیب های اخلاقی وآبروئی، آسیب پذیرترند پس همانطور که آسیب پذیرتر بودن او در قوای بدنی اش او را دارای حق ورزش اختصاصی و تفکیکی کرده؛ آسیب پذیرتربودن در قوای جنسی و عاطفی اش نیز چنین حقی برایش ثابت میکند که مکانهای تجمل و شادی و تفریحش جدا باشد و بخاطر اینها عرض و آبرویش در مخاطره نیافتد. 🔸چه خوب گفت شهید مطهری که: «در قدیم "انسان" بودن زن فراموش شده بود و امروز "زن " بودن او» (نظام حقوق زن در اسلام). 2⃣ منطق اختصاصی اسلام: کرامت زن وامنیت اخلاقی خانواده وجامعه: 🔸فلسفه پوشیده داشتن زن از مردان و اختصاص زینت و تجملش به محرمان و همجنسانش این است که: اسلام میخواهد زن در کنار مردان، بعنوان "یک انسان" نظاره شود نه "یک زن با جذابیتهای تأنیث". 🔸وقتی او با اختصاصات زنانه اش (نه اشتراکات انسانی اش مثل هوش و کار و...) جلوی مردان حاضر شود به او نگاه و طمع جنسیتی می شود و این خلاف "کرامت انسانی" اوست. (ر.ک: مسأله حجاب /استاد مطهری). 🔸بعلاوه که خانواده و جامعه از این نحوه حضور آسیب می بیند. "به هیچ زنی خیانت نشده مگر اینکه زنی با جلوه های زنانه اش حاضر شده است". 📝 محسن قنبریان 95/9/21 با تخلیص ☑️ @m_ghanbarian
مبادرت به معاد۱.mp3
31.43M
📖سلسله بحث جلسه هفتم حجت الاسلام محسن قنبریان ۲۷خرداد۱۴۰۰ 🔅مبادرت به معاد۱ • نهج البلاغه می گوید: به موت مبادرت کنید!(خ۱۹۰)/ از اجل سبقت بگیرید!(خ۱۸۳) • فرق است بین اینکه بگوید صله رحم اجل را به تاخیر می اندازد تا بفرماید با اعمالتان از اجل تان سبقت بگیرید! • مرگِ چشیدنی ! • توفی از درون و حیات روحانی... * اگر مشتاق این معارف نهج البلاغه بودید فایل صوتی را بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
🔷 نه وکیل الدوله، نه دولة الوکلاء! دعوت از آقای رئیسی و حمایت از او و بالاتر، درخواست انصراف از کاندیدهای دیگر از سوی اکثریت قاطع مجلس، ساخت یک قوه توسط قوه دیگر تلقی می شد. نزد برخی نگرانی تفکیک قوا و یکی شدن مجری و ناظر بود. سهامی خاص شدن دولت پیش بینی اینان بود! این روزها می بینیم رئیس جمهور منتخب از کارشناسان مختلف موافق و مخالف نظر می گیرد، حرفهای وزرای دولت مستقر را هم می شنود، اما با نمایندگان مجلس ملاقاتی ندارد؛ حتی شنیده شده ملاقاتها را رد هم می کند! این کاری تعدیل کننده و ارزشمند و سزاوار حمایت است و نگرانی قبل را می کاهد. توجه: شنیدن نظرات کارشناسی شخصیت حقوقی مجلس در کمیسیون های تخصصی در زمان خود، تعامل و همفکری است اما ملاقات با شخصیت های حقیقی مجلس و نمایندگان در بدو پیدایش و صورت بندی دولت معنای دیگری دارد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔘تبعیض دو وجهی: سیاسی/اقتصادی 1⃣ اعتراض کارکنان شرکت نفت چه فوری با مصوبه هیات وزیران پاسخ می گیرد؛ در حالیکه کارگران همراه آنها به پیمانکاران حواله شدند! اگر گفته شود بین ایندو به لحاظ نظام پرداخت فرق است: کارکنان، دولتی اند و دولت می تواند در مصوبه اش بازنگری کند اما کارگران، ذیل قانون کارند و روال دیگری دارد؛ باز هم قانع نمیشوم! چون معلمان هم حقوق بگیر دولت بودند اما مطالباتشان چندین سال زمان بُرد تا کلیات قانونی برای آنها تصویب شد! مشکل برای کارگران آنجاست که تشکل جدی لازم برای پیگیری حقوقشان را ندارند و اعتراض و اعتصاب، تفسیر دیگری می شود! 2⃣ در وجه تبعیض اقتصادی: اندک تلاشهای انجام شده برای رفع تبعیض در نظام حقوق و دستمزد، دنده معکوس گرفت! کارکنان دولت متاسفانه زیر یک سقف حقوقی ثابت دستمزد نمیگیرند. نفتی ها در این بین خود را ذیل قوانینی دیگر که افزایش بیشتر برایشان موجب شود، برده بودند. کاش اقلا کارگر پیمانی نفت هم نفتی دیده میشد! (یادداشت: عدالت حقیقی، زندگی زیر یک سقف حقوقی را بخوانید!) محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
مبادرت به معاد۲.mp3
19.59M
📖 سلسله بحث جلسه هشتم حجت الاسلام محسن قنبریان ۱۱تیر۱۴۰۰ 🔅مبادرت به معاد۲ • فبادروا المعاد و سابقوا الآجال(خ۱۸۳)! • معمای خواب و مرگ! ❓چگونه در خواب هم توفی شده ایم درحالیکه تکان می خوریم؟! پس سختی جان دادن و معاینه چه شد؟! • فریب های ۵۰ ساله! * اگر مشتاق این معارف نهج البلاغه بودید فایل صوتی را بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
🔶 تحقق یک مطالبه ۲۰ساله رهبری و نخبگان! رهبر انقلاب اقلا از مهر۸۰ تا این سالها چندین بار بر انتشار عمومی استدلالات شورای نگهبان در حوزه قوانین تاکید داشته اند. از جمله مزایای شمارش شده ایشان: ۱.استفاده از نظرات حقوقدان های خارج از مجموعه(۱۱مهر۸۰) ۲.قابل دفاع شدن در مجامع حقوقی جهانی(۱۱مهر۸۰) ۳. برآورده شدن توقع مردم با استدلال متین از لحاظ تکیه گاه قانونی(۲۰تیر۸۶) ۴.حس شدن اهمیت کار شورا در افکار صاحب نظران(۲۰تیر۸۶) ۵.یک پشتوانه تقویت علمی برای آزادی شورا(۸آبان ۹۲) بحمدالله ولو با تاخیر این درخواست در حال تحقق است. محسن قنبریان ۱۴۰۰/۴/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
45.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 مردمسالاری دینی یا دین سالاری مردمی؟! تاریخ مصاحبه ۲۰خرداد۱۴۰۰ • معمای طرح بحث جمهوریت در ۱۴خرداد امسال توسط رهبرانقلاب! • دین سالاری یا مردمی است یا داعشی و هردو مقابل مردمسالاری دینی! • تعدادی از شاگردان امام در مناصب قانونی، جمهوریت در نظر امام را قبول ندارند! • نقل برخی سخنان آنان/ اگر برخی در مثل شورای نگهبان بوده باشند...؟! • خلافت نوعی مردم در سیاست و اقتصاد و حق اساسی تعیین سرنوشت در کلمات امام و رهبر و شهید صدر و... • بدون انتخاب و بیعت مردم، ولیّ جامعه انفاذ حکم و اجازه حکومت ندارد • جملات صریح امام در پاسخ به استفتائات آقایان! ☆متن این گفتگو با اندکی تصرفات اینجا قابل مشاهده است: https://v-o-h.ir/?p=17853 ☆فیلم کامل را اینجا ببینید: https://www.aparat.com/v/0LnyT ☑️ @m_ghanbarian