💡یک ایده خام!
پس از انتخابات۱۴۰۰ می خواستم این ایده علمی را تعقیب و به دستگاه زیر نظر آقای زاکانی(مرکز پژوهشها) پیشنهاد کنم که شنیدم خودش هم بعد از کاندیداتوری ریاست جمهوری، روزمه برای شهرداری و سمت های دیگر داده!:
• نمایندگی مجلس، وکالت از مردم است(اصل۶۷).
• نمایندگی قانونی اقلا بنا به مبنای بزرگانی مثل میرزای نائینی، منطبق بر وکالت شرعی است(تنبیه الامه ص۱۱۵).
• این نمایندگی و وکالت برای ۴سال است(اصل۶۳).
• بنابه فتوای مشهور(بلکه اجماع) وکالت باید مُنَجز باشد؛ یعنی معلق به چیزی نشود. مثلا اگر رئیس جمهور نشدم یا شهردار و وزیر نشدم، وکیل تان خواهم بود!
• وکالت عقد جایز است و از جانب طرفین قابل عزل است(همه فقهاء از جمله تحریر الوسیله مساله۲۲ کتاب وکالت).
⬅️ ایده:
یا نماینده مجلس در ۴سال تعهد نمایندگی، ممنوع از عزل خویش و قبول سمت دیگر شود.
یا مردم هم بتوانند چنین نماینده ای -که در حین نمایندگی دنبال رئیس جمهور و وزیر و شهردار شدن است- را پیش از اتمام ۴سال عزل کنند(چگونگی اش را قانون معلوم کند)!
پ.ن:
مثل چنین قانونی میتواند از نردبان بازی ها منع و اقلا بازی را ماروپله کند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆 روی دیگر ولایت ۱❗️ 🔅درست فهمیده ایم که یک روی ولایت، "مُطاع"(مورد اطاعت) بودن او از سوی امت است.
سخنرانی شب عید سعید غدیر خم.mp3
33.42M
🔹سخنرانی شب عید سعید غدیر خم
🔸ولایت؛ تناسبِ اطاعت و ضمانت
«از لزوم ولایت پذیری و مطاع بودن ولایت زیاد شنیدهایم که حرف بسیار درستی است، ولی از وجه دیگر ولایت که ضمانت امام برای اداره زندگی ناتوانان و فقراست کمتر شنیدهایم؛ در حالیکه ولایت این هر دو باهم است»
📌 چهارشنبه ۶مرداد ۱۴۰۰- مشهد. هیئت لبیک
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❌به تو چه ها ، به من چه ات نکنن!
بنظرتان این دوقلوی نحس کدامیک زودتر متولد شده اند؟!
برای یک لحظه هم که باشد: "به تو چه"؟!
اگر همه "به من چه؟" بودند، "به تو چه؟" پیدا نمیشد!
اما پس از "به تو چه؟" ، "به من چه ها" زیاد پیدا میشود!
در امور عمومی به هم مربوطیم !
راضی به ، "به من چه؟" نشو ؛ حتی اگر درشت بگویند:"به تو چه؟"؛ و الا امور عمومی مال همان "به تو چه ها" میشود!
از ما گفتن بود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔷🔸🔷🔸🔷🔸
✨ ریاضیسازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨
💢 عدالت موجودی اهلی!
🔷 عدالت علیرغم جهانشمولی مفهومی، تحققهای محلی و منطقهای مییابد و ازاینجا به اقلیمها و موقعیتها مربوط میشود. عدالت گرچه خود «کلان میزان» خداوند در خلق است، اما خود در تحققهایش بینیاز از «میزان» نیست. نظم و نظام امارت و حکمرانی فقط به عدالت است. اما نه هر سیاستِ عدل که فقط «حُسن عدالتِ» حاکمان، میتواند نظام انتظام بخش مردم شود. مثلاً سیاستهای شبه سوسیالیستی اصلاحات ارضی، عملاً نظم اجتماعی روستاها را به همریخت و فقر و تبعیض در حاشیهنشینیها پدید آورد. ازاینروست که عدالت گرچه منزه از تطورات اعصار، جاودانه و آسمانی است؛ اما در هر موقعیت همراه و ممزوج با آنها میشود، اهلی و مألوف است.
⬇️⬇️⬇️⬇️
☑️ @m_ghanbarian
✨ ریاضیسازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨
[بخش دوم]
💢 اقتصاد انسانی؛ اقتصاد ریاضی
🔷 اعتراف معاون اول رئیسجمهور در #خوزستان (۲مرداد۱۴۰۰) کارم را آسان کرد. آنجا که گفت: «این خیلی بد است که من امروز اینجا بهعنوان آدمی که همه عمرم را در این توسعه گذاشتم، بگویم توسعهای که ما اجرا کردیم متأسفانه عوارضش اینچنین نشان داده میشود».
این صریحترین سخن در اجرای طرحهای توسعه غیربومی و در نگاه کلانتر بهکارگیری اقتصاد ریاضی-مکانیکی و غیراجتماعی- انسانی است. موجب میشود پُرآبترین استان کشور در تشنگی مفرط قرار گیرد و نفتخیزترین، جزو طبقاتیترین استانها با بیشترین مشکل حاشیهنشینی گردد و #عدالت دچار چالش اساسی شود. توسعه غیربومی با #اقتصاد_ریاضی در ایران پس از انقلاب همزاد هماند. در سه دوره به غلبه هژمونیک در سیاستها و هم نظام آموزشی رسیده است:
دوره اول؛ نسل اول این نحله: سالهای ابتدایی دهه ۶۰ با تأسیس رشتهی «مهندسی سیستمهای اقتصادی و اجتماعی» در دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شد!
دوره دوم؛ نسل دوم با تأسیس موسسه نیاوران از فارغالتحصیلان نسل اول شکل گرفت.
دوره سوم؛ نسل سوم، از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون با تأسیس دانشکده مدیریت و اقتصاد در دانشگاه فنی(شریف) ادامه یافت.
دکتر روغنی زنجانی- مؤسس اولیه و رئیس وقت سازمان برنامهوبودجه- انگیزه را دو هدف عمده میشمارد:
1️⃣ ایجاد نهادی که بتواند نیازهای برنامهریزی استراتژیک کشور را پاسخ دهد
2️⃣ تربیت کادر برای سازمان برنامه و دیگر دستگاههای ستادی کشور
🔶 پس اگر تئوریهای اینان در دولتهای متبوع -که اغلبی بودند- پیگیری شود و فارغالتحصیلان این مکتب، مناصب و مشاورتها و زعامتهای دانشگاهی را بر عهده گیرند، جای تعجب نیست. آدمهای سیاسی با شعارها و جناحهای ظاهراً متفاوت، همه سلولهای مستأجری بودند و تربیتیافتگان این مکتب جدید نرونهای عصبی با عمر طولانی در مناصب علمی، پژوهشی، تصمیمسازی،کارشناسی، و حتی مناصب رسمی (مشاورت، معاونت، وزارت) باقی بودهاند و همان درک و طرح خود را به مغز ج.ا مخابره میکردهاند.
🔶 مشکل عمده این اقتصاد، ریاضی کردن و مکانیکی دیدن محیط اقتصادی و فراغت از جهات علوم اجتماعی و انسانی است.
طرح درس رشتههای اقتصاد در ایران بهطورمعمول در کمیته تخصصی اقتصاد و بازرگانی گروه علوم انسانی شورای برنامهریزی آموزش عالی تصویب میشد؛ اما آن افراد با ارتباطات خاص با رئیسجمهور وقت و از طریق شورای انقلاب فرهنگی توانستند رشتهای بنام «مهندسی سیستمهای اقتصادی-اجتماعی»(!) آنهم در «گروه فنی- مهندسی»(!) تصویب کنند. اینگونه با زیرکی، متخصصان #علوم_انسانی را دور زده و اقتصاد را منهای دروس علوم اجتماعی، تاریخ، جامعهشناسی و سایر علوم انسانی متولد کردند.
حتی جذب دانشجو از رشتههای فنی در اولویت قرار گرفت. اول در #دانشگاه_صنعتی_اصفهان و آخر در #دانشگاه_شریف رونق مضاعف گرفت.
این روند نهفقط موجب خواری بیشتر علوم انسانی شد که عملاً پیاده کردن ایدههای پیشساختهی جهانی را باعث شد. اقتصاد با تشبّه به علوم طبیعی مدرن، شبیه فیزیک و مکانیک مدرن جلوه کرد و فارغ از حقوق و تاریخ و فرهنگ و جغرافیا شد.
🔶 دکتر نیلی فارغالتحصیل نسل اول این مکتب (از دانشگاه صنعتی اصفهان) با کارشناسی مهندسی بود که بعداً اقتصاددان بزرگ این نحله شد و صراحتاً گفت: «ما سعی میکنیم بهجای پرداختن به حاشیهها [بخوانید: جهات علوم انسانی اقتصاد و نزاعهای مسلکی] به آنچه درواقع بدنه اصلی علم اقتصاد را در این حوزههای اصلی تشکیل میدهد، بپردازیم».
⬇️⬇️⬇️⬇️
☑️ @m_ghanbarian
✨ ریاضیسازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨
[بخش سوم]
🔶 نتیجه این رویکرد با علم اقتصاد نهفقط سکولار شدنش از جهات مکتبی عدالتخواهانه اسلام بود که حتی دیالوگ اقتصاد با سایر علوم اجتماعی-سیاسی را حذف کرد. خروجی شد پرورش تکنیسینهایی بدون تفکر انتقادی و با استفاده حداکثری از مدلهای ریاضی بجای بررسیهای پیچیدگیهای فرهنگی- اجتماعی.
🔶 البته برای دولتمردان ناآگاه از این پیچیدگیها و فارغ از مطالعات علوم انسانی چنین اقتصاد ریاضیای که کل محیط را یک سیستم مکانیکی میکرد قابلفهمتر و پذیرفتنیتر بود.
از نوشتن #برنامه_سوم_توسعه به اینسو حضور فارغالتحصیلان این مکتب با تأویل گرایی اقتصاد به ریاضیات در نهادهای تصمیمسازی و برنامهریزی بهوضوح روشن است. برای نمونه:
دکتر نجفی، رئیس سازمان برنامهوبودجه و همزمان استاد دانشکده علوم ریاضی شریف!
دکتر عارف، معاون اول و رئیس سازمان مدیریت و همزمان استاد دانشکده برق شریف!
مهندس ترکان، دانشآموخته مکانیک شریف و رئیس وقت سازمان گسترش نوسازی صنایع!
دکتر نیلی، دانشآموخته مهندسی صنایع شریف و رئیس موسسه نیاوران و معاون اقتصادی سازمان برنامه و سرپرست کمیته خصوصیسازی در دولت! و.....
🔶 این مشرب فکری بهزودی از شریف به دهها دانشگاه دیگر هم سرایت یافت و غیر از رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی به تأسیس رشته MBA درزمینه مدیریت هم انجامید که غیر از گسترش در آموزش عالی، دورههای متعدد برای مدیران اجرایی کشور را در پی داشت. این رشته نیز همان نقیصه رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی دچار بود. یعنی فقدان پشتوانه علوم انسانی و مطالعات تاریخی و علوم اجتماعی و مردمشناسی.
🔶 پیامد آن «مهندسی اقتصادی» و این «مدیریت ریاضی» شده است این اعتراف آقای جهانگیری (از همین تیم) درباره نتایج برنامههای توسعه: «توسعهای که ما انجام داده باشیم ولی رضایت مردم در آن نبوده باشد، توسعه نیست. توسعه وقتی معنی پیدا میکند که مردم از آن تبعیض، نابرابری و بیعدالتی متوجه نشوند».
💢 حزب اللهیزه کردن مهندسی اقتصادی!
🔷 غلبه نگاه مهندسی به علوم انسانی مبدأ مشکلاتی میشود که با جایگزینی نیروهای حزباللهی و انقلابی بجای تکنوکراتها حل نمیشود.
افراد و گروههای زیادی از نیروهای انقلابی و دغدغهمند عمدتاً از رشتههای فنی و با رویکرد افزایش کارآمدی به ارائه برنامه در عرصههای مختلف مشغولاند. بسیاری از آن حوزهها محیط مشترک اقتصاد و عدالت است و پشتوانههای مسلکی وهم علوم انسانی میخواهد. طرحهای کارآمد و چشمنواز برای حل مشکلات بخشی نباید ذوقزدگیای را موجب شود و توالی فاسد بلندمدت این دوری از مبانی نظری را اهمال کند.
📌 بهطور واضح تفاوتی در رویکردهای برخی کاندیداهای انتخاباتی ۱۴۰۰ با دوره۹۲و۹۶ پیدا بود. مثلاً دکتر جلیلی ۱۴۰۰ ایتانیتر و جلیلی ۹۲ مکتبیتر بود. آقایان قاضیزاده هاشمی، زاکانی و رئیسی نیز در طیف کمرنگتر همین رویکرد بودند. این فعالیتهای بخشی در ذیل یک نظریه جامع از عدالت و پیشرفت است که در بلندمدت هم نتایج خوب به بار میآورد.
✍️ «حجتالاسلام محسن قنبریان»
#عدالت_چرا_دولت_ها_نتوانستند #دولت_عدالتخواه #علم_اقتصاد #دانشگاه #مهندسی_اقتصادی #محسن_قنبریان #قنبریان #گرای_عدالت
☑️ @m_ghanbarian
عاشورا در نهج البلاغه.mp3
10.84M
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه
جلسه یازدهم ۱۴۰۰/۵/۱۵
#حجت_الاسلام_قنبریان
هیات راه فاطمه(س) قم
🔸عاشورا در نهج البلاغه
▫️صفحه سفید و حماسه عاشورا
•خطبه۵۱ ریشه حماسه عاشورا/ در صفین هم حسین(ع) حماسه آفرید.
• "فالموتُ، فی حیاتکم مقهورین؛ و الحیاة، فی موتکم قاهرین"؛ ریشه ی: "هیهات منّا الذله" و ...
• ابن ابی الحدید همین جا سیدالشهداء را سید اهل اباء از ضیم خواند
• نَفس اَبیّه را باید ملاقات کرد...
▫️صفحه سیاه و مصائب عاشورا
• خطبه۱۰۵ درباره مصائب عاشورا/ ریشه ثارالله و ابن ثارالله اینجاست
• "الا و انَّ لکُلِّ دَم ثائراً...آگاه باشید هر خونی، خونخواهی و هر حقی، خواهانی دارد.خوانخواهِ خون های ما، مانند حکم کننده درباره حق خویش است و او الله است که هرکسی را بجوید، بگیرد و هیچ گریزنده ای از دسترسش بیرون نیست".
• روضه ابن ابی الحدید برای سر سیدالشهداء...
*گوش دادن این فایل را به مبلغین و مداحان و خادمان اباعبدالله(ع) توصیه می کنیم
#محرم
☑️ @m_ghanbarian
⭕️برنامه سخنرانی دهه اول محرم حجت الاسلام قنبریان در بهبهان
☑️ @m_ghanbarian
⚪️ سوالی از آقای ملکیان و پاسخ ایشان:
❓❓سوال:آيا مي توان گفت که دينداري مطابق با جهان بيني مدرنيستي، نوعي تعلق خاطر داشتن نسبت به دين است؟
☘☘پاسخ: خير. انسان مدرن نمي تواند به دين تعلق خاطر داشته باشد و اگر چنين تعلق خاطري داشت، يا از دين تلقي معنوي دارد يا مدرنيته اش يك مدرنيته تمام عيار نيست. مثل بسياري از ما. افراد زيادي را ديده ام که واقعاً در زندگيشان تضاد است. روشنفكرانه ترين حرفها را مي زنند، ولي روز عاشورا اگر براي سينه زني بيرون نرود، يك عذاب وجداني مي گيرد. حالا سينه زني اي که فكر نمي کنم حتي از استحبابش هم نشود دفاع کرد. يا مي گويد، امسال متاسفانه شب احياء خوابمان برد و نتوانستيم يك مسجدي برويم و يك قرآني روي سرمان بگذاريم. اين شخص، يك مدرن تمام عيار نيست. مدرن ناشرمنده مي گويد اين حرفها يعني چه؟
🌼🌼استاد ملکیان،سنتگرایی،تجددگرایی،پساتجددگرایی،جلسه 10
______________________
⚪️ پرسشی از اینجا به ذهن می آید وآن اینکه در کشورهای متجدد اروپائی که شاهد تکمیل مدرنیزاسیون هستیم هم شاهد عزاداری مسیحیان هستیم. حتی گاهی عزاداری هایی خشن تر از آنچه در جهان اسلام می بینیم! اگر بگفته آقای ملکیان بین عزاداری ومدرنیته تضاد هست چطور شاهد این تجمعات بزرگ عزادار در اروپای مدرن هستیم؟! گاه چند کیلومتر روی زانو رفتن یا میخ به دست وپای خود زدن وتشبه به مسیح را شاهدیم آیا آن جمعیت اروپايی هم مدرنیسم شان ناتمام است؟!
پاسخ در ادامه👇
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚪️ سوالی از آقای ملکیان و پاسخ ایشان: ❓❓سوال:آيا مي توان گفت که دينداري مطابق با جهان بيني مدرنيس
⚪️ پاسخ: مدرن ناشرمنده و عزاداری اباعبدالله
#بازنشر
⭕️ بنظر میرسد حرف جناب ملکیان نادرست نباشد. با این توضیح که مطلق عزاداری با مدرنیته تضاد ندارد؛
اما عزاداری اباعبدالله -لااقل آنچه در جامعه معاصر شیعی شایع است- با مدرنیته سازگار نیست.
🔺اگر عزاداری از هر جهت به اصطلاح اینان بنیادگرایانه خالی شود وهیچ مطالبه انقلابی وآرمانی نداشته باشد و صرفا گرامیداشت «یک قدیس» باشد که «محبت واحسان» به بشر ارزانی کرده، یا از باب «تفدیه» و... به آن واقعه تماشا شود قابل جمع با مدرنیسم است!
والبته تحریف بزرگ عاشوراست چنانچه شهید مطهری در حماسه حسینی به این انحراف وتحریف پرداخته است.
🔺عزاداران مسیحی اروپا، نه عیسای انقلابی ومبارز علیه ظالم ویاریگر مظلوم را سینه میزنند ونه شعار پیروزی خون بر شمشیر را در آموزه های خود دارند.
بلکه عیسی را فدا شده برای کفاره گناهان امت میدانند وتفدیه اورا در خود شبیه سازی میکنند.
🔺این برداشت سکولار وفردی از مسلوب شدن مسیح نه با قاتلان دیروزش (بنظر مسیحیان) کاری دارد ونه تابعی در امروز دارد ونه رد ونفی ای بر سلطان وسلطه ای دارد ونه...
🔺از قضا برخی روشنفکران سکولار ماهم تلاش برای قرائتی سکولار ومدرن از عاشورا دارند که اگر بگیرد ای بسا شاهد عزاداری ای مدرن مثل اروپا هم بشویم!
🔺مثلا مجید محمدی برای همسان سازی عاشورا با جهانی سازی غرب و هم راستا کردن عاشورا ومدرنیته دارد: «تفسیر مسیحائی از رنج ومصیبت امام، سازگاری بیشتری باساختار مدرن دارد»
(عاشورا در گذار به عصر سکولار/مقاله ی فرهنگ عاشورا در عثر سکولار ص ۲۰۷ تا۲۲۵).
⭕️ جمع بندی
🔺 صرف سینه زنی ،حتی زنجیر وقمه زنی منافاتی با مدرنیته ،سکولاریزم و جهانی سازی ندارد آنچه در تضاد هست روح اعتراضی عاشورا وتلاش برای جامعه موعود وآموزه های سیاسی- اجتماعی آن است .
همین مشکل با جمکران هم هست حاتم قادری سالی ۳ میلیون زائر جمکران با مدرنیته را ناسازگار میخواند در حالی که قریب همین جمعیت در زیارتگاههای واتیکان، فاطیما و... هم دیده میشوند بدون تضاد با مدرنیته.
🔺 سازگار کردن عاشورا و عزاداری حسینی با مدرنیته با اصل گرفتن مدرنیته در گرو قرائتی سکولار از عاشورا است چیزی که متفکران دینی مثل مطهری و روشنفکران مسلمان دهه ۳۰ و۴۰ شمسی آنرا ظلم مضاعف به حسین وتحریف ومیان تهی کردن عاشورا از عاشورا میدانند.
🔺 نکته جالب اینکه این قرائت مدرن از عاشورا وعزاداری با قرائت سنتی وغیر انقلابی مورد اعتراض مصلحان دیروز قرابتی نزدیک یافته است از این روست که قمه زنی طرفداران شبکه های شیرازی مورد پوشش رسانه های مدرن غرب واقع میشود اما عزاداری معقول اما حماسی وانقلابی بحرین ولبنان و عراق و ایران مورد بی مهری و حتی غضب این رسانه های جهانی است.
📝 محسن قنبریان ۹۵/۸/۱۸
☑️ @m_ghanbarian
💢عاشورا؛ نزاع دو اسلام 1⃣
نذر زنان برای قتل حسین(ع)
عبدالله بن هانی وقتی خواست افتخارات قبیله اش (بنی اود) را نزد حجاج بشمرد از جمله گفت:
زنانی از ما نذر کردند که اگر حسین بن علی کشته شود هر یک، ده شتر قربانی کنند و چنین کردند!
حجاج گفت: این منقبتی است به خدا!
عاشورا جدال مسلمان و رومی یا یهودی نبود؛ فقط جدال مسلمان_مسلمان هم نبود!
فقط دو صف جماعت و دو قصد قربت و دو نذر و عهد هم نبود!
نزاع دو اسلام بود!
کاملا متمایز با دو منظومه متفاوت!
بیشتر را در جلسه اول بحث بشنوید
instagram.com/mostazafin_tv
#حجت_الاسلام_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️شیعه ی تراریخته!
یک جامعه نیز مثل یک موجود زنده ممکن است ژنی بیرونی به آن تزریق و جزء ژنوم آن شود و به نسل بعد منتقل شود؛ میشود شیعه تراریخته!
اشتباه نگیر ! قصه عمیق تر از عکس بالا یا عزاپارتی و حتی پاپ-مداحی هاست!
فرهنگ شاهان، چه ژنهایی به شیعه تزریق کردند؟!
مدرنیته مشغول چه دستکاریِ ژنتیکی بر تشیع است؟!
تشیع اصیل و ارگانیک چه ریختی است؟!
بیشتر را در بحث شیعه تراریخته بشنوید:
Instagram.com/abamahdi313
#حجت_الاسلام_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian