eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
761 ویدیو
104 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! (۱) ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای / ۱ از ۵ کتاب را دوستی عزیز از مرکز رشد هدیه فرستاد، زود شروع به خواندنش کردم صمیمانه از زحمات گردآورندگان تجلیل می کنم. با اذعان به مضامین عالی و مواعظ دلکش کتاب، این سطور را می نگارم. نقص اصلی تقلیل یافتن کتاب انقلابیِ طرح کلی در امتدادی محافظه کارانه در بخش معاد است. کتاب به چارچوبه نظری کتابهای عقاید-مواعظ مَدرَسی و کلاسیک، تنزل یافته؛ آن "طرح نو" کتاب طرح کلی درش نیست. ساختار شکنی ها و تعرض های جسورانه میل به صفر می کند. بخلاف طرح کلیِ اصلی در این ملحقه، هیچ خبری از ضرب آهنگ قسط و عدالت اجتماعی -که با اصول اعتقادی قبلی بود- وجود ندارد! تو گویی بانگ نی که در طرح کلی، آتش بود اینجا باد شده و نغمه ای مثل نغمه های دیگر بازار کتاب معاد را نواخته است و البته باز شنیدنی و خواندنی! تفصیل مطلب در بخش های بعد👇 ☑️ @m_ghanbarian
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۲ از ۵ 🔸 ارکان طرح کلی • کتاب طرح اندیشه اسلامی به تصریح استاد خامنه ای سه ویژگی دارد که آنرا از سایر کتب عقایدی و معارفی مَدرسی متفاوت می کند: ۱. طرح اسلام بصورت مسلکی دارای اصول منسجم و یک آهنگ ۲.به صورت مسلکی اجتماعی و ناظر به زندگی جمعی انسانها ۳.مبتنی بر قرآن بودن (۲) • نگاه منظومه ای ایشان به دین هم در و هم در تمایزاتی دارد. مثلا بالعیان خواننده طرح کلیِ انشائیِ خود ایشان می یابد همه اجزاء با روح توحید تبیین می شود.(۳) به لحاظ شکل هم هر سه مفهوم مورد بحث(توحید، نبوت، ولایت) با قسط و عدالت اجتماعی نسبت می یابند و چالش های جسورانه و نظرات بدیعی را موجب میشود که یکی از جذابیت های کتاب است. • توحید و شرک با عدالت اجتماعی و نظام طبقاتی هم آغوش و تبیین می یابد.(۴) "اگر چنانچه قائل به توحید باشی در جامعه، اختلاف طبقانی و تبعیض معنا ندارد"(ص۲۱۳) صریحاً می خروشد:"اگر دینی دیدی که در جهت عکس فلسفه ادیان[قسط] حرکت می کند، بدان یا الهی نیست یا خرابش کردند"(ص۲۰۷) از معارف کلاسیک گله داشت که: "ببینید چقدر درباره توحید بحث کردند متکلمین، و چقدر این بحثها در تشکیل و ایجاد جامعه توحیدی بی اثر بود"!(ص۲۳۲) توحید را به شکل قطعنامه های توحیدی قرائت کرده و ماده دوم را نفی طبقات اجتماعی قرار می داد: "یک جامعه بی طبقه جامعه ای است که گروه های انسانی در آن جامعه از یکدیگر برحسب حقوق و مزایا جدا نشدند؛ همه انسانها زیر یک سقف حقوقی زندگی می کنند"(ص۲۷۰) زیربنای نظام طبقاتی را اعتقاد به خدایگان مختلف و طبقاتی می دانست(ص۲۷۷) • نبوت هم با قسط، ربط مستقیم و مستحکم داشت. نبوت محصول دو رستاخیز(یکی درونی و یکی اجتماعی) بیان می شد؛ که رستاخیز دوم، مساوی با جنبش برای قسط بود(ص۳۵۷تا۳۶۰) فقط این تصویر از نبوت را (مقابل تصویر حکیمی شاگرد پرور و خانه نشین) درست می شمرد(ص۳۶۲) پیامبران اولوالعزم را قطبهای انقلابات الهی می خواند که دیگر پیامبران برای به ثمر نشاندن و احیاء انقلاب آنها می آمدند(ص۳۶۵) طاغوتها، ثروت اندوزان، ملاء و مترفین و احبار و رهبان، قطب مخالف پیامبران شمارش می شد(ص۴۲۷تا۴۳۴) • ولایت را استمرار نبوت در همان کارخانه انسان سازی می خواند(ص۵۲۰). "یؤتون الزکاة" در آیه ولایت را به تقسیم عادلانه ثروت معنا می کرد(ص۵۸۱) و در وجه "و هم راکعون" می گفت:"یعنی یک انسان[ولیّ جامعه] آنقدر دل بسته به مساوات باشد...به قدری فقر و فقیر درد آور باشد، که صبر نکند نمازش تمام شود"(ص۵۸۲) 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۳ از ۵ 🔸نقصان این رکن در کتاب معاد! نقصان عمده کتاب معاد بعنوان بخش پنجم کتاب طرح کلی، جای خالی قسط و عدالت و نسبت آن با معاد است. دو سه جا کلمه عدالت به چشم می خورد اما هیچ جا عدالت اجتماعی با معاد نسبت یابی نمی شود. • در تعالیم مرسوم، اگر توحید و نبوت و ولایت را با عدالت پیوندی نیست، اقلاً معاد را هست! فلسفه معاد را عدالتِ خداوندی برای جزای ظالمین و قاسطین و گرامیداشت مستضعفین می شمارند. اما کتاب معاد از این حیث از کتب مرسوم هم عقب است! • در گفتارهای آیت الله خامنه ای از آنسوی رابطه عدالت و معاد هم سخن است؛ که جایش در کتاب خالی است. "هرجا اعتقاد به مبدا و معاد نبود، عدالت یک چیز سربار، تحمیلی و اجباری بیش نخواهد بود"(۹۰/۲/۲۷) عدالت کمونیستی را اینچنین می داند(۸۴/۶/۸) ▫️اسلام مسلک اجتماعی و ناظر به زندگی جمعی انسانها این رکن دیگر کتاب طرح کلیِ اصلی موجب شده، ولو مخاطبش عامه مردم اند اما به صنوف و تشخّص ها و تعیّن های خاص، جسورانه بپردازد. • مثلا در بحث ایمان، گلایه ی ایمان مقلدانه و متعصبانه را از و مجلسی زمان خود بکند و آنها را علت غارت ایمان نسل جوانِ در معرض شبهات بشمارد(ص۹۰تا۹۲) بدون محافظه کاری کردن، صرفاً مدح خواندن، بدون تعهد اجتماعی را با مدایح عمروعاص برای امیر المومنین به چالش بکشد و بگوید: "پس عمروعاص به نظرم عمیق تر و علمی تر از شیعه قرن ۱۴هجری به ولایت بلافصل امیرالمومنین پی برده و تصدیق کرده، اما آیا شیعه است؟!!"(ص۱۰۶) • آنجا که توحید با کار غلط عالمان سوء درگیر است؛ اباء ندارد که بگوید: "دینی که به فقیر بگوید اگر غنا نداری، اگر پول نداری، نمی خواهد در راه پول تلاش کنی و به غنی می گوید در مقابل آنچه داری یک مقدار به کلیسا یا فلان موسسه مذهبی دیگر بده، کفاره همه ظلم هایی که در راه تحصیل این پول مرتکب شده ای خواهد بود! اگر این دین را می گویی، ماهم باتو هم صداییم...آن دینی که آنجوری باشد، دین نیست، هر بی دینی از آن بهتر است"(ص۲۰۹) و می دانید چقدر این حرفها کهنه نشدنی است! • آنجا که از معارضان نبوتها بحث می کند، اباء نمی کند از موسسات رباخوران بگوید(ص۴۲۷) و علیه اشراف، داد سخن دهد(ص۴۳۳و۴۳۴) این تطبیق های انقلابی، آن کتاب را به خلاف کتب علمی تر عقاید کلاسیک، خواندنی و جذاب برای جوانان می کرد. اما تنظیم گران بخش پنجم(معاد) تقریبا این رکن طرح کلی را فروگذار کرده اند؛ فقط یک جا آنهم از شاه و صدام و بوش سخنی هست.(۵)(ص۳۳معاد) گرچه مخاطب عموم مردم اند اما آنچه که حصه های معاد برای صنفی خاص مثل حاکمان و کارگزاران یا مترفان دارد، چرا خوانده نشود و با حیثیت انتزاعی برای کلیِ انسان خوانده شود؟! ❓خامنه ای محافظه کار شده یا محافظه کاری جبهه ولایت او را هم سانسور می کند؟! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۴ از ۵ ❓خامنه ای محافظه کار شده یا محافظه کاری جبهه ولایت اورا هم سانسور می کند؟! نمی خواهم ادعا کنم بیانات رهبر انقلاب به همان تیزی و بی باکی سال۵۳ هست یا باید باشد! بلکه می گویم همانقدر که ایشان در رهبری خود صلاح دیده و طرح کرده و تعیّن ها و تشخّص هایی را با قرائتی از معاد درگیر کرده است هم در کتاب معاد منعکس نشده است! از قضا یکی از منابع پُر مطلب ایشان در معاد، معمولا گفتارهای با مسئولین نظام است! • برای نمونه گفتار۸۳/۸/۶ایشان با کارگزاران نظام در خصوص معاد بسیار مستوفی است و اصلا بعد بحث معاد می فرماید: "حرف اصلی[این دیدار] ما همین بود که عرض شد"! در کتاب معاد نیز گردآوردندگان ۶بار به آن استناد می کنند؛(۶) اما در وجوه کلی و ناظر به انسان لیسیده نه انسان متعین به کارگزاری حکومت اسلامی؛ و این واقعا عجیب است! در این گفتار به استناد آیه "قوا انفسکم و اهلیکم ناراً" به پرداخته میشود که در کتاب معاد نمی آید! "قوا انفسکم و اهلیکم ناراً وقودها الناس و الحجاره حق نداریم فرزندان را رها کنیم...بعضی با سختگیری های بیجا...بعضی هم از آنطرف با بی مبالاتی ها و لاابالیگری ها و امکانات بی حساب در اختیار بچه ها گذاشتن و از هرغلط آنها به اغماض، چشم پوشی کردن؛ بچه ها را با دست خود طرد می کنند و در نتیجه بچه فاسد و خراب می شود!" • در گفتار۸۷/۳/۲۱ با مجلس هشتم -که باز یکبار به وجه انسان لیسیده و کلی مورد استناد کتاب معاد است(۷)- با استناد به آیه "لتسئلن یومئذ عن النعیم" به مسئولیت[مورد سؤال واقع شدن] قانونگذاران در قیامت می پردازند. "یک وقت انسان توی مدرسه ای دارد تدریس می کند...یا امامت یک مسجدی دارد، یک جور مسئولیت بر دوش انسان هست؛ یک وقت هم این است که انسان در موضع بسیار حساس قانونگذاری برای یک کشور و برای یک ملت قرار می گیرد...که در واقع نرم افزار حرکت عظیم یک کشور است!... انسانی که وارد این عرصه می شود، مسئولیتی را قبول می کند که این مسئولیت خدایی و یک مسئولیت عمیق است. به معنای حقیقی کلمه، مسئولیت است یعنی "لتسلئن یومئذ عن النعیم" از شما سؤال می شود...خیلی بایستی مراقبت کرد که قانون تحت نفوذ افراد متنفذ قرار نگیرد!" تحذیر مجلسیان از مال الفتون(پول فتنه انداز) که در دعای امام سجاد(ع) برای مرزداران هست، در این گفتار بسیار لطیف و شنیدنی است. ❓آیا اینها مثالهای واقعی و امروز طرح کلی و ناظر به زندگی جمعی ما نیست؟! پس چرا جایش در کتاب معاد خالی است؟! ادامه در بخش بعد ☑️ @m_ghanbarian
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ۵ از ۵ ❓آیا اینها مثالهای واقعی و امروز طرح کلی و ناظر به زندگی جمعی ما نیست؟! پس چرا جایش در کتاب معاد خالی است؟! • در گفتارشان با وزارت اطلاعات(۸۳/۷/۱۳) نیز به خوبی و به جا با تطبیق ها بر حصه ی اطلاعاتی آنها بحث معاد را وسط می کشند. کتاب معاد باز به وجه کلی و بدون تطبیقات می آورد!(۸) نگرفتن دلار و ارز خارجیِ بی سر وصدا، مرتکب نشدن به خلافهای شهوانی و مرتکب نشدن به گزارش های خلاف واقعی -که تاثیراتی در وضع آنها یا دوستان و دشمنانشان دارد- را عامل "وجوه یومئذ ناضره" می شمارد. ظاهراً به همان دلیل که علیرغم کتاب مستقل مرگ تاجرانه، باز در کتاب معاد مرگ تاجرانه برای شهدا در چند صفحه بیان شده، باید بشارت ها و انذارهای ناظر به مسئولیت های خاص در ج.ا نیز بیان می شد. ❗️عجیب تر عجیب تر برایم نقل روایات اخلاقی ابتدای درس خارج فقه ایشان است که ۴مورد مواعظی نقل میشود(۹)؛ که مردم نوعاً در منابر شنیده و میشنوند، اما روایت ابتدای درس خارج۹۷/۹/۲۷ را که نکته بسیار بدیع و ناشنیده از تبعات اخروی ریاست است، را جا انداخته اند! این روایت را حتی اپوزیسیون علیه نظام نخوانده و اگر ایشان نمی خواند و بر خود تطبیق نمی داد، احدی جرأت خواندن و تطبیق نمی یافت! • متن روایت:《پیامبر(ص) می فرماید: هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر، ریاست و امارت داشته باشد، مگر اینکه او را روز قیامت در حالی می آورند که دستش به گردنش بسته است پس اگر چنانچه آدم درستکاری بود و تقصیری متوجه او نبود، اورا رها می کنند و اگرچنانچه بدکار و گناهکار بود غل و زنجیرش افزایش پیدا می کند》(۱۰) رهبر انقلاب در توضیح روایت صریحا می گوید: "این حدیث درباره بنده و امثال بنده است!" چنانچه از متن روایت پیداست، دست به گردن بستن ابتدایی شامل حاکم عادل و محسن هم میشود عادل و محسن بودن موجب فک غل زنجیر است نه اینکه اصلا به زنجیر نباشد(فان کان محسناً فک عنه)! لذا رهبر انقلاب در شرح می فرماید: "نفس مسئولیت و آمریت و ریاست یک تبعاتی دارد که ایجاب می کند اینرا[غل و زنجیر]". "در آن حوزه ماموریت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره ای هستیم، بعضی از کارها انجام می گیرد که ما می توانستیم مانع آن بشویم و نشدیم. یا غفلت کردیم، وارد نشدیم؛ یا از روی تنبلی وارد نشدیم. این کار خلاف زیر نظر ما و در پست نگهبانی ما انجام گرفت -پست نگهبانی است دیگر- یا بعضی از کارها باید انجام می گرفت در حوزه ماموریت ما، که انجام نگرفت؛ یا بخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقت نکردیم، مشورت نکردیم، پرس و جو نکردیم، و ندانستیم یا دانستیم، تنبلی کردیم. امروز و فردا کردیم. گفتیم ان شاء الله بعداً، فردا، ضایع شد و فوت شد..." (متن کامل روایت و شرح شنیدنی ایشان را حتما اینجا ببینید و بخوانید. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=41182 ) چنین نکات بدیع و لطیفی از معاد مثالهای امروز طرح کلی اندیشه اسلامی و کاملا ناظر به زندگی سیاسی_اجتماعی ماست که ایشان می خوانند اما در رسانه های جبهه ولایت کمتر تکرار می شود و جایش در کتاب معاد مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) و نشرمعارف نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها هم خالی است. 🔺پی نوشت: ۱.اشاره به شعر مولوی: آتش است این بانگ نی و نیست باد/ هرکه این آتش ندارد نیست باد. ۲.پیشگفتاری بر چاپ چکیده های پلی کپی کتاب ص۶و۷ ۳.کتاب طرح کلی ص۲۱۳وص۱۸۷و۱۸۸ ۴.همان صص۱۹۴،۱۹۷،۱۹۸،۲۰۶،۲۱۶،۲۷۰ ۵.یکجا هم بطور کلی عنوان مسئولین و مسئولیت بیشتر هست ص۷۳ ۶.صفحات۸۱،۸۲،۸۳،۸۸،۹۸،۱۰۰کتاب معاد ۷.ص۴۶معاد ۸.ص۸۱ کتاب معاد ۹.صفحات ۵۹،۶۰،۷۰،۷۱کتاب معاد ۱۰.امالی طوسی مجلس دهم ص۲۴۶ ✍🏻محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۷ ☑️ @m_ghanbarian
بانگ نی؛ از آتش تا باد!.pdf
237.5K
📝 بانگ نی؛ از آتش تا باد! ○ نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن آیت الله خامنه ای ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه انقلاب اسلامی
✅🔴✅ مؤسسه علمی-فرهنگی «مدرسه انقلاب اسلامی» در سال تحصیلی جدید در دوره‌های فقهی و بینشی ثبت نام می‌کند. 🔻 سرفصل‌ها، اساتید و توضیحات در پوستر👆 ⁉️ نکات مهم ⁉️ ۱. شرط حضور در کارگاه‌های دانشی، حضور توأمان در دوره بینشی است. ۲. امکان انتخاب کارگاه لمعه و مکاسب باهم نیست. ۳. کارگاه‌های دانشی هر هفته یک جلسه و کلاس بینشی هر دو هفته یک جلسه برگزار می‌شود. ۴. افرادی که طلبه نیستند فقط می‌توانند در طرح بینشی ثبت نام کنند. 👈علاقه‌مندان جهت ثبت نام، نام و نام خانوادگی، پایه تحصیلی، محل سکونت و کارگاه‌های دانشی مورد علاقهٔ خود را به شماره 5000267149 یا 09198516656 ارسال نمایند. 💥 جهت اطلاعات بیشتر به کانال مدرسه انقلاب اسلامی بپیوندید: Eitaa.com/madresah57ac T.me/madreseh57ac Instagram.com/57ac_ir
📢 دوره آموزشی "شذرات الفقاهة (جستاری در فقه سیاسی براساس جواهر الکلام)" 🔸با تدریس استاد ارجمند حجت الاسلام والمسلمین قنبریان 🔹هر هفته ۴ شنبه، ساعت ۹ الی ۱۰:۳۰ در موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ( فتوت) برگزار می‌گردد. 🔰جهت ثبت نام در دوره نام و نام خانوادگی، شماره تلفن و پایه تحصیلات حوزوی خود را به آیدی @t_hekmat ارسال فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗?http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 روحانیت و کرونا! ✔️ مشکوک (مورد بحث و معرکه آراء) و متیقن (قطعی و مسلّم) را معلوم کنید: ۱. ساختگی یا طبیعی بودن ویروس کرونا، درست یا غلط بودن پروتکل ها، مفید یا مضر بودن واکسن و... ۲. از "ضراء" (بدحالی های جسمی و روحی) بودن کرونا، لزوم رسیدن به آستانه اجتماعی "تضرع" (نه صرفا تعظیم شعائر یا انجام مناسکی خاص مثل پخش دعای ۷صحیفه و ...). بدونی که بخواهم تحکم کنم و بحث سر گزاره های ۱ را منع یا بی ثمر جلوه دهم یا جانب پزشکی مدرن یا سنتی را بگیرم؛ می گویم گزاره دوم اقلا برای متدینان به قرآن، یقینی است. تخصص اصلی حوزه و روحانیت و به نوعی وظیفه انحصاری او هم هست. اگر سرگرم شدن به بحث ها و چالش های گزاره های ۱ مانع از تحقق وظیفه یقینی ۲ شده باشد، تاریخ درباره ما قضاوت درستی نخواهد کرد! (درباره کرونا و لزوم مدیریت آستانه اجتماعی تضرع از سوی نهادهای دینی زیاد نوشته و سخن گفته ام؛ در کانال پیدا میشود) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت! ۱۵۶ • جداکردن دنیا از آخرت با سکولاریزم دانشی و گرایشی، شرک است! • هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم! • حمل حاکم اسلامی بدون تحمیل و با تسهیل مناسبات است • احکام الزامی و اجباری (مثل اجرای حدود) در راستای تسهیل است؛ حد سرقت برای تسهیل تجارت و ودیعه و عاریه و...؛ حد زنا برای تسهیل نکاح و تحکیم خانواده و... • چالش های عصر ما: - آنچه در حکومت می گذرد اما مطابق اجتهاد فقیه هم نیست! - لزوم مطابق کردن قانون و اجرا بر فتوا و شرع - لزوم اعلام به مکلفان در آنچه الزاماً مطابق نیست. (ذکر نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب) ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه چهاردهم۹مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 حاکم اسلامی و حملِ بی تحمیل مردم به بهشت! ۱۵۶ / چکیده بحث • مقدمه: جداکردن دنیا از آخرت، شرک است! وقتی دنیا مزرعه آخرت و آخرت ظاهر شدن باطن دنیاست پس جدا کردن این دو رویِ سکه خطاست. سکولاریسم اندیشه و انگیزه ای که دنبال انفکاک دنیا از آخرت است از مظاهر شرک است.۱ • هر حکومتی مردمش را به جهان دیگر حمل می کند: بهشت یا جهنم! اگر واقعیت این است که دنیا و آخرت، ظهر و بطن هم اند؛ پس او که بر مناسبات دنیوی ما حاکم میشود و مثل تور بزرگ ماهیگیری مارا به سمتی می کشد، بداند یا نداند ما را به بابی از آخرت حمل می کند: جهنم یا بهشت! آیه ۴۱ قصص از "ائمه ای که دعوت به جهنم می کنند" و آیه۲۸ ابراهیم از "کسانی که نعمت پروردگار را به کفر تبدیل و و قوم خویش را به سرای هلاکت (جهنم) حلول دادند" خبر می دهد. • در خطبه۱۵۶ امیرالمومنین می فرماید: "اگر اطاعتم کنید، من شما را بر راه بهشت حمل می کنم ان شاء الله"(فاِن اطَعتُمُونی فَانّی حامِلُکُم ان شاء الله علی سبیلِ الجنه...) ❓آیا این حمل کردن، با تحمیل و اکراه است؟! نه! از طریق تسهیل مناسبات است. "وقتی صحبت از هدایت و راهنمایی و بیان حقایق دینی و مانند اینها می شود، می گویند آقا مگر ما موظفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله؛ بله همین است. فرق حاکم اسلامی با حکام دیگر در همین است: حاکم اسلامی می خواهد کاری کند که مردم به بهشت برسند به سعادت حقیقی و اخروی و عقبایی برسند لذا راه ها را باید هموار کند. اینجا بحث زور و فشار و تحمیل نیست؛ بحث کمک کردن است. فطرت انسانها متمایل به سعادت است ما باید راه را باز کنیم، ما باید کار را تسهیل کنیم تا مردم بتوانند خودشان را به بهشت برسانند..."۲ ❓یعنی هیچ حکم الزامی و اجباری در اسلام نداریم؟! چرا داریم، یکی همین اجرای حدود شرعی۳؛ اما فلسفه اینها هم همان تسهیل است. با حد، سارق و زانی را به زور به بهشت نمی برند بلکه کار را برای جامعه تسهیل می کنند. حد سرقت، تجارت و ودیعه و عاریه و...را محترم می کند. حد زنا، نکاح را محترم و خانواده را مستحکم می کند تا مردم بتوانند راحت زندگی کنند و آخرت را تحصیل کنند. چنانچه قرآن قصاص قاتل را حیات زندگان می شمارد. (نمونه ای دیگر درباره زیارت و حج و قرآن و نماز را در فایل صوتی بشنوید) ⬅️خلاصه اطاعت از حاکم اسلامی باید به بهشت بیانجامد نه جهنم! فردا نپرسند چرا ربا خوردی و منظور بانکهای حکومت اسلامی باشد! ▫️یک تقسیم مهم: 1⃣ آنچه اجتهاداً به نظر فقیهِ حاکم درست است ولو اجتهاد دیگری(حتی فقیه حاکم قبل) غیر مجاز می شمرد(مثل گرفتن دیر کرد از سوی بانکها): ⬅️ این مکلفین و شهروندان را جهنمی نمی کند چون ما شیعیان احتمال خطا برای مجتهد را پذیرفته و با ادله قابل قبول ثابت شده برای فتوای خطا ،عذر هست 2⃣ آنچه در حکومت می گذرد و مطابق با فتوای هیچ مجتهدی حتی فقیه حاکم نیست! ⬅️ اینجا دو وظیفه برای حاکم و هست: ۲-۱. تلاش برای مطابق کردن قوانین و اجرا بر شرع و فتوا(همان تسهیل گری) ۲-۲. تا آنوقت، اعلان به مکلفان که آنچه می گذرد الزاما اسلام نیست! • نمونه ها در استفتائات رهبر انقلاب: -"...مجرد پخش[فیلم و موسیقی] از رادیو و تلویزیون حجت شرعی برای جواز محسوب نمیشود."۴ -"...گرفتنِ وام حرام با اذن حاکم شرع حلال نمیشود بلکه اذن او در این رابطه موردی ندارد..."۵ - درباره برهنه کردن کامل برای وارسی در برخی نهادها:" جایز نیست مگر اینکه به حکم قانون، الزامی باشد".۶ (قانون اینجا یعنی رسیدن به امضای فقهای شورای نگهبان) ⬅️ از همین روست که قانون گذاران مجتهد قانون اساسی برای برخی مناصب(مثل وزارت اطلاعات) شرط اجتهاد کردند؛ این یک اسم بی مسما و تشریفات خالی نیست ؛ باید اجتهاد او در همه کارهای این وزارتخانه بدود. نقض حریم خصوصی، تفتیش و شنود و... همه فقط در چارچوب درست و به قدر ضرورت نه به تشخیص یک مامور درست است! از این حیث خوب است باز گاندو را ببینید!(تبیین کامل نمونه ها را در فایل صوتی بشنوید) • قنبر در اجرای حد، سه ضربه شلاق بیشتر به کسی زد، امیر المومنین بلافاصله به او سه ضربه زد ۷؛ تا اجرا، مطابق تشریع الهی باشد و او مردم را به بهشت حمل کند! ......................... ۱.به پیام رهبر انقلاب به حجاج ۶۸/۴/۱۴رجوع کنید ۲.رهبر انقلاب ۹۳/۲/۲۳ ۳.ر.ک:۹۶/۶/۳۰ ۴.دفتر اسفتائات فرهنگی امام خامنه ای ص۲۴۳ ۵.اجوبه الاستفتائات س ۱۹۱۲ ۶.دفتر اسفتائات فرهنگی...ص۳۶۷ ۷.الکافی ج ۷ص۲۶۰ ☑️ @m_ghanbarian