eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۱/۳ 🎙آیت الله سید احمد خاتمی فرموده اند: • "نظام ما مصداق دولت حق است؛ که رهبر بزرگی دارد که عاشق بی قرار اهل بیت و شهادت است و ۲ساعت مانده به اذان صبح مشغول راز و نیاز با خداست و رئیس جمهوری دارد که حتی در روزهای جمعه و تعطیل به مناطق مختلف بخصوص محروم سرکشی می کند" •" در عین حال مشکلات، گرفتاری، اختلاس، بی تدبیری و قیمت های افسار گسیخته هم هست؛ که اینها محکوم است، اما اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟! آیا حکومت دین را رها کنیم؟!" •" در کتاب روضه کافی آمده که امام علی(ع) فرمود در حکومت من ۳۰خلاف شرع است که از دست من کاری ساخته نیست؛ یکی اینکه نتوانستم فدک را به بچه های فاطمه بدهم. منطق امیرالمومنین این است. اگر حکومت علی باشد، ۳۰خلاف شرع است و اگر حکومت علی نباشد ۳۰۰خلاف شرع و بیشتر رخ می دهد" https://aftabnews.ir/fa/news/730840 (۱) 📝 چند نکته محضر ایشان: 1⃣ شورش مردم علیه یا له عدالت؟! در روایت صحیح السند کافی، ۳۰خلاف شرع (عمدتا در حوزه عدالت اجتماعی) وجود دارد، اما جایی از آن نیست که حضرت فرموده باشد: از دست من کاری ساخته نیست! آنچه در روایت هست این است که:《حکمرانان پیش از من کارهایی انجام دادند که در آنها با رسول خدا(ص) مخالفت کردند و از روی تعمد راه خلاف پیمودند و پیمانش را شکستند و سنت و روشش را تغییر دادند. اگر من بخواهم مردم را به ترک آنها وادارم و به جای اصلی آنها بازگردانم و به همان ترتیب که در زمان رسول خدا بود مقرر دارم، لشکر از دور من پراکنده شوند تا جز خودم تک و تنها بجای نمانم و یا اندکی از شیعیان من که برتری مرا شناخته و وجوب اطاعت و امامت مرا از روی کتاب خدای عزوجل و سنت رسول خدا دانسته اند بجا می مانند》(الروضه فی الکافی ترجمه رسول محلاتی ج۱ص۸۵) ❓اگر منظور آیت الله از جمله "از دست من کاری ساخته نیست" همان است -که در تتمه روایات درباره اعتراض عمومی به حضرت درباره نفی جماعت برای نافله خواندند- درباره دوره امیرالمومنین درست فرموده اند اما چه ربط و شباهتی با مردم ایران دارد؟! ❗️مردم ایران علیه حکمرانان سابق و روش های شاهنشاهشان شوریدند نه علیه سیاست های عدالتخواهانه حکمرانان جدید! ❗️ارزشهای علوی و کاهش فاصله طبقاتی پس از انقلاب مردم رو به تحقق نهاد، الان مردم از کوتاهی درباره تبعیض و فساد و بی عدالتی گله مند و معترض اند نه از برخورد با اینها! خواص و بجای استفاده از این خواست توده ها برای تصحیح دیوانسالاری و سیاستهای ضد عدالتی، با انواع توجیه و تخدیر، پشت وضع موجود می ایستند! پس آن شرایط ناکامی علوی چه شباهتی به ما دارد؟! شاید حداکثر همان شل حجابی در بیانات ایشان شباهتی داشته باشد که بعضا مقاومتی میشود و از قضا حکومت هنوز کوتاه نیامده و از دستش کار برمی آید! 2⃣ خط و نشان برای خلاف شرع ها یا ماله کشی؟! چون شاید از رهبر انقلاب بهتر از این طلبه ناچیز بپذیرند، تشریح ایشان از اقدامات امیرالمومنین در حوزه عدالت اجتماعی را نقل می کنم: • "عدالت علی(ع) در قلمرو جامعه یعنی عدالت اجتماعی. در اینجا امیرالمومنین نسخه کامل اسلام است. حکومت امیرالمومنین یک حکومت صددرصد اسلامی است نه ۹۹درصد یا ۹۹/۹۹درصد، نه صد درصد یک حکومت اسلامی است. تا آنجایی که به امیرالمومنین و دامنه اختیار و قلمرو قدرت او ارتباط پیدا می کند، یک لحظه حرکت و تصمیم غیر اسلامی در او نیست؛ یعنی عدالت مطلق. البته در مناطق گوناگونی از حکومت امیرالمومنین کاملا ممکن نبود و اتفاق هم افتاد که کارهای غیر عادلانه ای انجام بگیرد، اما امیرالمومنین به عنوان یک فرد مسئول، هرجا که با چنین چیزی مواجه شد، احساس تکلیف کرد. نامه ها، هشدارها و خطبه های جان سوز و جنگ های امیر المومنین همه در راه اجرای عدالت بود"(۷۹/۱۲/۲۶) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3057 ادامه را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۲/۳ ❗️آری آن کاری از دست برنیامدن، پس از خط و نشان ها و حتی جنگ داخلی علیه زیاده خواران بوده است! • رهبر انقلاب مواجهه امام(ع) با غصب خلافت را با عدالتخواهی اش در زمان حکومت مقایسه کرده می فرماید: "امیرالمومنین در مقابل آن مساله[غصب خلافت] ۲۵سال عکس العمل نشان نداد، اما در مقابل قضیه ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می رسد -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بناکردن بنای اسلامی مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمل کرد: جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیرالمومنین چقدر مهم بود. کار بزرگ امیرالمومنین این است"(۸۳/۸/۱۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258 ❓از این حیث چه شباهتی با امیرالمومنین هست؟! ❓جنگ با زیاده خواهان و قاسطین پیش کش، در جامعه ما با بی عدالتی، تبعیض ها و اشرافیت ها چقدر از جنس نامه ها و خطبه های نهج البلاغه سر می زند؟! مثلا خود آیت الله خاتمی در خطبه هایش علیه کدام فرد یا موضوع اشرافیت مثل نامه ۳و۴۵ نهج البلاغه انشاء کرده است؟! ❗️مشکل جامعه ما دقیقا در نقطه مقابل است! بسیاری از آن امتیازات قانونی و حتی بعضا مورد امضای شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت است! تا ۷برابری حقوق دولتی را شورای نگهبان هم امضاء می کند! بعد از آن تازه خروج اغلب نهادهای انتصابی از زیر همان قانونِ نظام واحد (با وجود تفاضل ۷برابری) را شاهدیم!(۲) در خطبه ها ممکن است منتقد این قوانین و رویه ها، مارکسیست خطاب شود اما علیه آن رویه ها مطلقا کسی سخنی نمی شنود! ❓این چه شباهتی با سیاست های عادلانه علوی تا کشیدن کار به جنگ مسلحانه با زیاده خواهان دارد؟! چه شباهتی به خط و نشان کشیدن های امام علی(ع) دارد؟ او بخاطر اینکه مردم و تاریخ ناکامی ها را جزو اسلام نگذارند آن ۳۰ مورد را رسما شمارش کرد، ماهم به تفصیل چنین می کنیم ؟! ❗️ به حسب برخی گزارشات بین المللی رشد میلیاردرهای ایران در رکود کرونا ۲۱درصدی است در حالیکه متوسط جهانی ۶درصد است! در شرایط تحریم و کرونا و رشد اقتصادی نزدیک به صفر، این نابرابری چگونه قابل توضیح است؟! همان گزارش این ثروت را حاصل از دوبار تزریق پول به بورس(شهریور و دی ۹۹) از صندوق توسعه ملی می داند!(۳) می بینید سیاستهای مستقیم حکمرانی علت بخش بزرگی از تبعیض هاست نه اینکه بخاطر شورش مردم علیه عدالتخواهی موفقیت حاصل نشده باشد! ❓با این وضع، آن روایت کافی چه به کار توجیه ناکامی ما می آید؟! ادامه را در بخش سوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
💠 فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! ۳/۳ 3⃣ مشروعیت حکومت از عدالتخواهی است! نه عشق رهبر انقلاب به اهلبیت و شهادت قابل تکذیب است و نه تهجد شبانه ایشان؛ اما به تصریح خود ایشان مشروعیت و دولت حق بودن به مبارزه با فساد و تبعیض و عدالتخواهی است نه نماز شب و شهادت طلبی! • می فرمایند: "مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالتخواهی است، این پایه مشروعیت ماست. الان درباره مشروعیت حرفهای زیادی زده میشود، بنده هم از این حرفها بلدم، اما حقیقت قضیه این است که اگر ما دنبال عدالت نباشیم حقیقتا من که اینجا نشسته ام وجودم نامشروع خواهد بود، هرچه اختیار دارم و هرچه تصرف کنم، تصرف نامشروع خواهد بود دیگران هم همینطور"(۸۲/۶/۵) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3189 ❗️اینکه آیت الله خاتمی جای این رکن مشروعیت، تهجد و عشق به اهلبیت را می گذارد و در مقابل فساد و اختلاس ها به یک کلمه "محکوم است" بسنده و می گوید: "اگر از دست ما بیرون بود باید چه کار کنیم؟" اصلا رویکرد خوب و موجهی نیست و در تعارض با بیانات رهبر انقلاب است. ❗️با بودن این عشق به اهلبیت و شهادت در رهبرانقلاب از دهه پیشرفت و عدالت، عقب ماندگی در عدالت شروع و دائم افزون شده است بطوری که ایشان از ۸۹تا۹۹ بیش از ده بار به این عقب ماندگی اعتراف و چندبار عذر خواهی کرده اند.(۴) این سند مسلّمی است که ۳۰خلاف شرع می تواند به ۳۰۰خلاف شرع برسد حتی اگر حاکم عادل و عاشق اهلبیت باشد! *⃣ فرق اصلی رهبرانقلاب با این بزرگواران در همین است که: ▪︎اولا به موارد عقب ماندگی در عدالت اعتراف و عذر خواهی می کند و برای توجیه آن از امیرالمومنین و ناکامی های متفاوت از مایش هزینه نمی کند. ▪︎ثانیا آنها را از دست ما بیرون بوده، نمی داند. هم مسئول بسیاری از تبعیض ها را حکومت می داند و هم از تصحیح آن نیست و آب پاکیِ "از دست ما بیرون"، رویش نمی ریزد و بجایش مسکِنِ خوبی حاکم و نماز شبش را به جامعه تزریق نمی کند. کماکان عدالتخواه ماندن و جد و جهد در آن را علت مشروعیت می داند. ▪︎ ثالثا مصلحت اندیشی هایی که موجب این توجیه بافی ها میشود را باطل می کند و صریح می فرماید: "ما به عنوان شیعه باید این درس را به یاد داشته باشیم که عدالت قابل اغماض و قابل معامله نیست و هیچ یک از مصالح گوناگون نه مصالح فردی و نه مصالح حکومت و کشور اسلامی نمی تواتد با عدالت معامله شود"(۸۲/۸/۲۳) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3204 این ارزان فروشی عدالت و زود راضی شدن به بیرون از دست ما بودن، بلایی برای بسیاری از نخبگانی است که باید بجای این تئوری بافی ها، برای برون رفتن از این شرایط و جبران عقب ماندگی های مزمن را برای مردم کنند. 🔻پاورقی: ۱. صوت کامل سخنرانی آیت الله خاتمی را اینجا بشنوید: https://tv.razavi.ir/fa/voice/10282/%D8%B3%D8%AE%D9%86%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C-15-%D9%85%D9%87%D8%B1-1400 ۲. https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096 ۳. https://b2n.ir/y10504 ۴. https://eitaa.com/m_ghanbarian/1846 🔻مطالب مرتبط https://eitaa.com/m_ghanbarian/2228 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۱۸ ☑️ @m_ghanbarian
فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟!.pdf
276.6K
💠فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع)؟! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
‼️از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت! ۹۷ 🔺وقتی ماجرای ویلای ۱۰۰۰۰متری ای که ۲۵سال در تصرف یک مقام عالی رتبه بود علنی شد، سؤالاتی پدید آمد که آیا فقط همین یک ویلا در تصرف غیرمجاز است؟!آیا اگر ایشان هنوز درمسئولیت خود باقی بود، کسی جرأت تعرض به تصرف غیر مجازش داشت؟! 🔺می دانید ریشه ی این مصائب کجاست؟! این انقلاب، حدوث و بقائش با حضور انبوه مردم بوده است. اصلی ترین نگهدار ارزشهای این انقلاب و پیشبرنده به سمت اهدافش مردم متولی به ولایت اند. با خمینی بزرگ انقلاب کردند و پای همه سختی های جانکاهش ماندند. با جانشین صالح او انقلاب را از فتنه ها حفظ کردند و با وجود همه نامردمی برخی مسئولان و سیاستها، هنوز هم حتی پس از اعتراضات دیماه۹۶ اکثریت قاطع شان از سیاستهای کلان و کلی نظام حمایت می کنند(نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند). http://tn.ai/1645853 این یعنی مردم هنوز "نظام" را در مسیر "انقلاب" و اهداف و آرمانهای آن می بینند حتی اگر حرکتش گاهی کند و ازجاهایی گله ها داشته باشند. 🔺اما نظام[مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نمونه] به این مردم چه نگاهی دارد؟! پریروز برای حفظ "جان" شخصیتهای ارزشمند انقلاب -مثل مطهری ها- تیم حفاظت شخصیتها را پذیرفتند ولو آن شخصیتها را از مطهری و بهشتی به افراد زیادی تسری دادیم که بسیاری از آنها هیچ دشمنی جز نفس اماره شان ندارند! دیروز برای حفظ حیثیت شخصیتهای انقلابی چون بهشتی مظلوم در مقابل تخریب های سازمان یافته ی مجاهدین و تیم بنی صدر و... قانون مجازات اسلامی را تنظیم کردیم. گرچه باز از آن شخصیتها به مسئولین جزء هر اداره ای تنزل شد. توهین و تخریب او -حتی اگر سدی مقابل حرکت انقلاب هم باشد- جرم تلقی شد که میتواند متهم را به دادگاه بکشاند(ماده۶۰۹ مجازات اسلامی) و در مواردی موجب تشدید مجازات شود. mshrgh.ir/487570 🔺در این دو گام، مسئول مقابل "دشمن" و "دشمنی" حفظ می شد. اما در گام جدید مصوبه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام(!) تصویب شد که مردم را نسبت به اطلاع از دارایی های مسئولین هم نا اهل دید و انتشار دارایی ها -حتی اگر کاملا منطبق با واقع و بدون هیچ توهین و حتی نقد هم باشد- را جرم خواندند! و برایش حتی اگر انتشار اطلاعات، غیر عمد هم باشد کیفر قرار دادند! (مصوب۱۸مهر۹۴). تمایز را متوجه می شوید: حفاظت از جان شخصیت در مقابل "ترور" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "تخریب" بود اما حفاظت از اموال مسئولان در مقابل "اطلاع" شد! حفاظت از جان آنها مقابل "فرقان و گروهک رجوی" و حفاظت از حیثیت آنها در مقابل "سمپات های سازمان یافته بنی صدری و سازمان مجاهدینی" بود اما حفاظت از اموالشان در مقابل "مردم" شد! یعنی همان اصلی ترین موتور محرک انقلاب به سمت اهدافش. 🔺وقتی" اطلاع " نبود، "اصلاح" نیست. وقتی اصلاح نبود، "فساد" مثل موریانه ای تنه نظام را میخورد و هر از چند گاهی شاخه ای پوسیده جدا و عیان میشود. جای "دید نافذ مردم" به چند اداره ی عریض و طویل بسنده شد که الحمدلله همیشه بهانه ی کمبود بودجه، عدم تناسب میزان نیرو با وسعت بازرسی، نبودن شکایتی از دستگاه مربوطه و...را دارند و البته خود صدچندان نیازمند نظارت عمومی ملت رشید و انقلابی اند. مثل این مصوبات موجب می شود "صرف اطلاع رسانی" به مردم هم جرم و مستوجب زندان و شلاق شده بالتبع مردم بی تفاوت شوند و موتور محرک انقلاب رو به خموشی و خمودی رود و فقط حضورش در راهپیمایی ها طلب گردد. 🔺البته جای اطلاع درست، هزاران شایعه ی بدتر از دارایی های واقعی مسئولین دست به دست شود و ذهنیت جامعه را تخریب کند. و ناامیدی را نتیجه دهد. امیرالمومنین(ع) اما با وجود عصمت نگاه مردم را ناظر خود و اطلاع آنان را محک گرفت آنجا که دارایی اندک خود را به مردم نمایاند و فرمود: اگر روزی که از شهرتان می روم وضعم غیر از وقتی است که آمده ام پس حتما از خائنین هستم!(المناقب ج۲ص۹۸). محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❎ شهادت مطهری و شروع دوره ترور، حفاظت از هر مسئول دون پایه را تئوریزه کرد! تهمت های به بهشتی و تخریب سمپات های سازمانی، جرم نسبت به هر مسئولی را مجازات مضاعف داد! دوره پیدایش فساد و اختلاس در برخی مسئولان، منتظر سخت گیری در بازرسی اموال مسئولان و اعلان و شفافیت در اموال آنها برای نظارت مردمی بودیم ؛ اما هر اطلاع رسانی در اموال آنها جرم شد! (یادداشت: "از حفاظت از جان و حیثیت مسئولان مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت" را مطالعه کنید) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❗️یکی از فضلا درباره این نقد، یادداشتی نوشته که احتراما به زحمت ایشان، لینک مشاهده و قضاوت را می گذاریم: https://eitaa.com/fakhrian_ir/859 • سخنرانی هر چند شب آیت الله خاتمی را گوش دادم و آن نقد را نگاشتم و لینک صوت کامل شب مورد نقد را هم برای مخاطب گذاشتیم. • ظاهراً عیان است جمله: "خواص و ..." در نقد، انصراف به خواص مورد نقد و صاحبان آن اوصاف دارد نه تمام جوانان انقلابی و عدالت خواهان و ...!!! (همچنین است ماله کشی و...) • درباره رهبری، امید و... در همان یادداشت هست و نیازی به تکرار نیست. • از مومنانی که خطرهای ۵گانه یادداشت آن عزیز را برایم عیان می بینند، ملتمسانه تقاضا دارم برای این کمترین دعا کنند تا قبل از انحصار طلبی عدالت و عدالت خواهی و عاقبت نابخیری خداوند به شهدای این انقلاب الهی ملحقم گرداند. شهادت هنوز عاقلانه و عاشقانه از نظام جمهوری اسلامی است اگر نصیب خوشبختی شود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پرسش تکراری: اشرافیت مذهبی! • برخی آقایان به صدا و سیما رفتند که بگویند مدرسه اشرافی در قم نداریم! • شان فقیه شیعه، شان شاه صفوی نیست! تشخیص اشرافیت هم با عرف است. • جریان اشرافیت عمدتا از حاکمیتی ها و آقازادگان است نه خط اصیل مرجعیت! رئیس جمهور سابق می آید مدرسه سابق خود را با استخر جکوزی بازسازی می کند. در حالیکه شورای عالی برای قم و شهرستان قانون دیگری دارد! • بنا به نقل نماینده شورای سیاست گذاری دراستانی، یک وقتی مقام بالاتر شورا، یادگاری ساخت و سازی از ائمه جمعه می خواست! *پیوست: https://www.rouydad24.ir/fa/news/145317 (عکس ها به انتخاب خبرگزاری بوده است) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 دادگری ای که نمی شناسید! امیرالمومنین(ع) در خ۱۳۸ روز مهدی(ع) را به "آنچه نمی شناسید" (سیاتی غد بما لاتعرفون) معرفی می کند. "نشانتان خواهد داد روش دادگری چگونه است!" (فیُریکم کیف عدلُ السیره) می فرماید: او "غیر از حاکمان وقت" است و "کارگزاران همان حکومتهای موجود را بخاطر سوء اعمالشان مواخذه می کند!" (یاخُذُ الوالی من غیرها عُمّالَها علی مساوئِ اعمالهم).۱ جالب است نمی فرماید فقط والیان حکومتها را مواخذه میکند، بلکه همه کارگزاران متخلف حکومتهای وقت ظهور، مورد مواخذه اش هستند. کانه می فرماید روش دادگری با مواخذه عُمّال سوء و کارگزاران متخلف شروع می شود چیزی که ظاهراً حکومت های وقت ظهور در آن کم دارند! .......................... ۱.ر.ک:منهاج البراعه ج۸ص۳۵۱/ شرح ابن ابی الحدید ج۹ص۴۶ (ص) ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ مجلس و محرمانگی اموال مسئولین یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
⚠️ مجلس و محرمانگی اموال مسئولین اعتراض ها به مثل اغلب موارد دیگر، جناحی دیده شد. یکی آن را چالش فضای مجازی برای دیده نشدن مصوبه اخیر مجلس درباره مقابله با انحصار مجوز کسب و کارها خواند و یکی آن را مصوبه ی مجمع تشخیصِ هاشمی رفسنجانی و...! این مسئله در دو قطبی های جناحی ایران باب است که وقتی ذات اعتراض و مطالبه ای حق است، سراغ اعراض اش می روند و به این حواشی کم ارزش تقلیلش می دهند؛ فکر می کنند مردم مثل خودشان اند و اینکه چه جناحی آن را تصویب کرده را جای مصوبه غلط فریاد می کنند! باشه درست میفرمایید: این مصوبه چند سال پیش در مجمع تشخیص بوده و مجلس فعلا در طرح خود برای الزام سازمانها نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات مالی مسئولین در سامانه، اقدام خاصی بر سر قید محرمانگی انجام نداده و همان الزام قانونی مجمع را ادامه می دهد! 🔻اما دو نکته: 1⃣ اگر مجلس انقلابی است و همه این نامحرمی های مردم از جناح مقابل یا افراد خاص گذشته است، مجلس لطف فرماید: بند ۵ این قانون درباره محرمانگی اموال مسئولین و هم تعقیب کیفری افشاکنندگان را هم اصلاح کند تا شریک در آن مصوبه نباشد. 2⃣ مجلس بداند رفع انحصار از مجوز کسب و کار با بودن محرمانگی اموال مسئولین و عدم شفافیت، عملا به تأویل می رود. همین روزها فقط درباره کسب و کار داروخانه اعلام شد ۱۰۰۰مقام دولتی داروخانه دارند! و هم اعلام شد ۸۰درصد مدیران ارشد بورس خود در شرکتهای بورسی هم مسئولیت دارند! و... ⬅️ آقای مجلس بداند وقتی اموال و شغلهای اقتصادی مسئولین شفاف نشود، قانون رفع انحصار مجوزها هم دست آنها را از این کوتاه نمی کند. محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
🌐 خودی های اسیر؟!!! این مسئله در دو قطبی های جناحی ایران باب است که وقتی ذات اعتراض و مطالبه ای حق است، سراغ اعراض اش می روند. یک مطالبه حق، تکمیل پازل دشمن و مطالبه دیگر، اسیر عملیات روانی اصلاحات خوانده میشود، تا زمینش بزنند! خودی ها هم فقط کسانی می مانند که همیشه برایشان کف بزنند! اسلام آمریکایی اصلی ترین دشمن انقلاب ملت ایران است. تهدیدات و تحریمهای خارجی دولت آمریکا را هم این اسلام، بر مردم نافذ و موثر می کند! رگه های اسلام آمریکاییِ مرفهین جدابافته از مردم، در ۴۰سال گذشته در هر سیاستی که مقتضی جدایی مردم از نظام و انقلاب شده، بوده است؛ فرقی نمی کند مصوب این جناح یا آن جناح! محرمانگی اموال مسئولین یکی از آنهاست. به مجمع تشخیص هاشمی در اینباره قبلا شوریده و یادداشت قدیمی: "از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت" چندبار باز نشر شده بود. از مجلس یازدهم با یادداشت: "مجلس و محرمانگی اموال مسئولین" مطالبه تصحیح ماده ۵ شد. انتقام از مصوبه ای نبود بلکه مطالبه واقعی شدن تحقق همان مصوبه بود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 ولاء سیاسی بالفعل اما پنهان امام زمان(ع) ۱۵۰ ❓آیا در غیبت امام زمان(ع) فقط ولاء تکوینی و باطنی دارد و از مطلق تصرفات اجتماعی سیاسی برکنار است؟! • خطبه ۱۵۰ و کارکردهایی از این جنس برای امام غائب. • صحیحه معاویه بن وهب قابل تخصیص اکثر نیست! • ولاء سیاسی اعم از تشکیل حکومت رسمی وعلنی است. • نمونه تصرفات اجتماعی غیر علنی و ناشناس در سیره ائمه دوره حضور. • وجه شباهت با یوسف فقط در سمت برادران (غیبت) نیست ، تصرفات در مصر هم هست!(روایات الغیبه نعمانی) • قوم برگزیده عصر غیبت دچار حیرت نیستند در دیالکتیک کنش با فتنه ها و رجوع به آثار به جلا و حکمت می رسند ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 ولاء سیاسی بالفعل اما پنهان امام زمان(ع) ۱۵۰ / چکیده بحث (ع) / ۱از۲ • می فرماید:"آگاه باشید آن کس از ما که آن فتنه ها را دریابد،با چراغی روشن در آن گام برمی دارد و بر سیره صالحین در آن قدم می نهد،تا در آن فتنه ها بندهایی را که برگردن هاست بگشاید،اسیران را آزاد سازد،جمعیتی[از گمراهان] را متفرق نماید، و تفرقه ای[ از اهل حق] را جمع کند.(لِیَحُلُّ فیها رِبقَاً و یُعتِقُ فِیها رِقّاً و یَصدَعَ شَعبَاً و یَشعَبَ صَدعَاً) او[در این حال] از مردم در پرده است و جویندگان هرچند پی در پی بنگرند نشانش را نبینند.(فی سُترَه عن الناس لایُبصِرُ القائِفُ اَثَرَهُ و لو تابَعَ نَظَرَهُ)" - کارکردهای بازکردن بند و آزاد سازی و متفرق سازی و مجتمع موتلف سازی را برای دوره غیبت آن امام از خودشان می شمارد! و این غیر از تصرفات تکوینی و باطنی است. از سنخ تصرفات اجتماعی و حظی از ولاء سیاسی است. - غیر از گویایی خود متن، شارحان از جمله ابن ابی الحدید تصریح کرده مربوط به امام عصر(ع) است. • روایت موید: صحیحه معاویه بن وهب۱ : امام صادق(ع) از رسول الله(ص) نقل می کند که فرمود:" نزد هر بدعتی که بعد از من می آید و متعرض ایمان می شود، ولیّ ای از اهل بیت برآن گماشته شده تا از ایمان دفاع کند، به الهام از جانب خدا سخن بگوید و حق را آشکار و منور کند و کید کیدکنندگان را رد کند و از طرف ضعفاء تکلم کند پس ای اولوا الابصار عبرت بگیرد و به خدا توکل کنید" - اینجا به اطلاق می فرماید" عند کل بدعه "، " ولیّاً من اهل بیتی" . برای همه بدعتها این ائمه ورود دارند. خطبه ۱۵۰ برای امام غائب هم همین را می شمارد تا کسی او را استثناء نکند. - شارحینی که این روایت را مختص دوره حضور امام کرده اند ، تخصیص اکثر مرتکب شده اند! برای بدعت قیاس در استباط ، امام صادق(ع) باشد اما برای بدعت های رنسانس که متعرض ایمان است ولیّ از اهلبیت نه! برای بدعت تاویل قرآن با نهضت ترجمه عباسی، امام حسن عسکری(ع) ورود کند اما برای تاویل گری های دوره مدرن نه! در ۲۵۰سال برای هر بدعت امام هست اما برای ۱۲۰۰ سال نیست! در اینصورت این چه منتی بود که پیامبر(ص) بر امت نهاد، وقتی ده چندان از ایام و صدچندان از بدعتها، پایش ولیّ ای از اهلبیت نیست؟!! - شان امامت هم تقلیل می یابد که در غیبت شَل و کور شفاء و گمشده را راهنمایی کند اما ایمان و اسلام را نه! - خطبه ۱۵۰ اطلاق روایت معاویه بن وهب را باقی گذاشته برای امام غائب نیز آن کارکردها را ثابت می کند. • ریشه خطا! - ولاء یا باطنی و تکوینی است ( که نه در غدیر جعل و نه در سقیفه غصب می شود) با آن تصرفات تکوینی در عالم سریان می یابد؛ یا ولاء ظاهری است. - خطا اینجاست که ولاء ظاهری و تصرفات اجتماعی- سیاسی آن منحصر به شکل حکومت رسمی علنی گرفته شود. در حالیکه تصرفات اجتماعی سیاسی دیگری هم قابل تصویر است، بدونی که حکومت رسمی و علنی در دست امام باشد۲ ؛ مثل که بمثابه خیابان ،مردم را به سویی می برد، بدونی که الزامهای حکومتی باشد.از همین قسم است ابطال بدعت ها و... - این قسم از کارکردهای اجتماعی نه بیعت مردم می خواهد و حتی نه شناخته شدن، پس برای امام غائب هم قابل انجام است. اگر امام عسکری از طریق فرد دیگری با مخفی نگه داشتن خود به اسحاق کندی اشتباهاتش درباره تعارض قرآن را می رساند چرا برای امام غائب نشود. تشرفی که کمک داد و کتاب در رد تشیع تمام شد و زیرش نوشت کتبه الحجه غیر از این است؟! • چند دلیل ونمونه مشابه: - در سیره امام کاظم(ع) حضورهای ناشناس در مناطق دور دست زیاد نقل شده۳ از جمله نمونه ای که در خزریه و ترکیه ؛ تیم ترور هارون ایشان را دید که با زبان آنها سخن می گوید در تفحص به آنها گفتند:" این مرد ( یعنی بنام هم نمی شناختند) سالی یکبار می آید قضاوت احکام مارا انجام و بعضی را از بعضی راضی می کند . وقتی شهرمان دچار قحطی شود برایمان استسقاء ( نماز طلب باران) می کند و هر وقت بلایی سرمان آید به او فزع می کنیم و..."۴ - نعمانی در الغیبه سه روایت درباره شباهت امام زمان(ع) به حضرت یوسف می آورد که ثابت می کند وجه شبه فقط در جانب برادران و دوری و غیبت یوسف نیست بلکه در جانب مصر و تصرفات ناشناس او در امور اجتماعی هم هست. درباره بودن امام زمان(ع) بین امت حیرت زده،مذمت شده می فرماید: بینش شان تردد دارد و در بازارهایشان می رود بر بر فرشهایشان می نشنید در حالیکه اورا نمی شناسند ۵ پس این ترددها و تصرفات نه در منزل خواص شیعه که در بین امتی با تعبیر اشباه خنازیر و ملعونه است! این غیر از در همان مسیر تحقق کارکردهای خطبه ۱۵۰ برای اوست؟! - تفصیل نمونه ها را در فایل صوتی بشنوید ❓پس در ظهور امام چه می کند؟ ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم ۲از۲ ❓پس در ظهور، امام چه می کند؟ در آنوقت دنیا را پراز عدل و داد می کند و حکومت رسمی و علنی جهانی برپا می شود. نه اینکه به ائتلاف جبهه حق و اختلاف جبهه باطل کمک کند( که در دوره غیبت بود) • امت آخرالزمان خطبه ۱۵۰ در ادامه دارد:" آنگاه در کشاکش آن فتنه ها بصیرت قومی چنان صیقل یابد که تیغه شمشیر در دست آهنگر. دیده هایشان به نور قرآن جلاء می گیرد و تفسیر قرآن گوش هایشان را می نوازد و در هر شامگاه و بامداد جام های حکمت می نوشند" -توجه کنید این قوم برگزیده در کوره فتنه ها در دیالکتیک واقعیت های عینی اجتماعی با تراث و قرآن انند و همین رجوع ها آنها را مُفهِم و مفسر کرده چشم و گوش جلا می گیرد و حکمت در قلبها می نشیند. -این بیان هرگز با تصویر بعضی و نتیجه قدر متیقن گیری ها و به مرور شکل زمانه شدن ها سازگار نیست! - موید این بخش و این برداشت هم حدیث معروف لوح است که اصحاب غیبت امام عصر(ع) را اهل جهاد و شهادت معرفی می کند : کشته میشوند، آتش زده می شوند و زمین از خونشان رنگین و صدای شیون از زنانشان بلند است. پس با مستکبرین و طواغیت عالم کار دارند نه به قدر متقین حقوق بشر سرسپرده و دنبال آرمانهای اسلام نباشند! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ...................... ۱.الکافی ج۱ص۵۳ ۲. برای تفصیل ر.ک: اسس النظام السیاسی عند الامامیه محمد سند ص۲۰۴ تا۲۰۵ ایشان ۴ صورت دیگر برای امامت بالفعل غیر از حکومت رسمی علنی می شمارد:الحکومات الصغیره المتعایشه فی ظل حکومه الام/حکومه القیم الاجتماعیه/ الحکومه الخفیه و السریه/ الحکومه بتوسط قوی الخفیه عن الماده و الحس در صفحات ۲۳۲ به بعد ادله ای برای حکومت بالفعل اما مخفی امام(ع) در غیبت می شمارد . ما باهمه گفته ایشان کاری نداریم آنچه به اثبات حظی از ولاء سیاسی اجتماعی که با غیبت هم ممکن است موید ماست ۳.نمونه دیگر در حضور ناشناس در قریه های شامات :المناقب ج۴ص۳۱۱و بحار ج۴۸ص۱۰۵ ۴.بحار ج۴۸ص۱۴۰ح۱۶ ۵.الغیبه ص۱۶۳و۱۶۴ح۳تا۵ ☑️ @m_ghanbarian
🚨 گشت ارشاد مسئولین و گشت ارشاد! وعده انتخابات۱۴۰۰ این بود که گشت ارشاد مسئولین آغاز شود. امام جمعه کرج شروع کرد و دیگران را هم بدان فراخواند. با وجود عذرخواهی رئیس شورای شهر درباره استفاده فرزندش از ماشین لوکس شهرداری، ستاد امر به معروف استان البرز قانع نشد و در اینباره بیانیه صادر کرد! چه خوب اگر مطالبه نامه ۴۵و۷۱ نهج البلاغه برای مدیرانی با حاشیه ای اشرافی بی مماشات انشاء شود. جمعه آتی نماز جمعه تهران هم برقرار میشود. کاش خطیب این هفته هم از ماجرای دستگیری یک زن توسط نیروی انتظامی به شکل ناجور و توسط نامحرم و با قلاب مخصوص حیوانات گله کند و از یک جمله توضیح نیروی انتظامی مبنی بر برخورد انضباطی با ماموران راضی نشود! چون مساله ی قابل تکراری است، نهی از منکر واجب است. چه خوب اگر گشت ارشاد هم توسط ائمه جمعه ارشاد شود. امیرالمومنین(ع)، قنبر را وقتی سه تازیانه بیشتر بر بزهکار حد جاری کرد همانجا خواباند و سه ضربه شلاق زد. (الکافی ج۷ص۲۶۰) جامعه بیش از پیش تشنه دیدن این جلوات علوی است. یاعلی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| در مورد چه می دانید؟ 🔺 نمایندگان لزوما نمایندگان فکری نیستند! 🛎 خیلی کم می بینیم که نمایندگان تعینی به تعیینی تبدیل شوند! 🔹 و هم بدون اینکه حکمی داشته باشند، از جانب مردم، نماینده امام (ره) محسوب می شدند... 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| عدالت خواهی هیچ شباهتی به کبریت بی خطر ندارد! 🔺 دو دقیقه از یک بحث، گویای تمام سخن نمیشود. اجمالا اینجا نقد رویکردی است که نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها را بجای پیشوایی جریان دانشجویی و جنبش عدالتخواهی، صرفاً به پستی اداری تقلیل می دهد. برای جذبش صرفاً رزومه علمی و نداشتن هیچ تحرک قابل سؤالی توجه می کند! طبعا در انکار مطلق نماینده فعال و کارا نبوده ام و حتی در مصاحبه از بودن مفاخری در این سمت ها اشاره کرده ام. ☑️ @m_ghanbarian
🎎 امپراتور ژاپن به آقای رفسنجانی چه گفت❓ 🔖مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی تعریف میکردند: "زمانی که به ژاپن رفته بودم، جلسه ای نیز با امپراتور وقت ژاپن داشتم. پس از بحث و گفتگو درباره برخی مسائل دوجانبه، امپراتور به من گفت: علیرغم اینکه ما تحولات انقلاب شما را دنبال می کنیم، ولی برای برخی از سؤالات خود پاسخ روشنی نداریم! اول اینکه ما مدتی است روی سازمانی در کشور شما بنام جهاد سازندگی مطالعه می کنیم! چطور این نهاد توانسته در مدت کوتاهی، مردم مناطق محروم را باخود همراه کند وبسیاری از آن مناطق را توسعه بدهد؟! دوم اینکه[...] بعد آقای هاشمی گفتند:"من در آن جلسه برای هیچکدام از آن سؤال ها پاسخ مشخصی نداشتم"!(کتاب رسم جهاد/مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی /ص۱۳) ❓اما سؤال مهم اینکه: چه فرقی بین "کار جهادی" و "مدیریت جهادی" هست؟! 🔅در نقل اول دقت کردید؟ امپراتور ژاپن -که تحولات انقلاب را دنبال می کند- با وجود وجدان کاری بالای ژاپنی ها، دنبال چه چیزی در سازمان جهاد می گردد؟! آن چیست که آقای هاشمی پاسخش را نمی داند؟! 🔅امپراتور دنبال کشف "مدیریت جهادی" بود نه صرفا "نیروی جهادی"! مدیریت جهادی، مقابل "مدیریت بروکراتیک" و اداری گذشته و کنونی است. نیروی جهادی، مقابل "نیروی با تایم و مٲموریت اداری" و غیر چابک است. لذا ممکن است رئیس جمهوری(مثل خود آقای هاشمی با قریب ۱۶ساعت کار در روز)یا وزیر و مدیری، جهادی و بدون وقت اداری و بی مزایای مرسوم اداری کار کنند؛ اما مدیریت شان بروکراتیک باشد!(دقت کنید) سازمان جهاد، مدیریت جهادی داشت نه صرف نیروی جهادی! "از پایین به بالا"، "شورایی"، "منطقه ای" و... بود که توانست چشم امپراتور ژاپن -کشوری که مثَل برای پرکاری شده- را بگیرد(۱). 🔅جالب اینکه بین ناتوانی پاسخ آقای هاشمی -اززبده ترین سیاست مداران ایرانی- وآنچه آن سالها در ایران جاری بود نسبت مستقیم بود! فن سالاری(تکنوکراسی)، بروکراسی خاص خود را احیاء کرده بود.(۲) سازمان جهاد هم، اداری و وزارت خانه شده بود! حالا ما در سودای ژاپن اسلامی بودیم! هنوز نیروی جهادی پیدا می شد، اما ناگزیر بود اهداف انقلابی و جهادی خود را از طریق سیستم فرسوده اداری با شاخصه ی از بالا به پایین و "عدم درک نزدیک از میدان"، "ناتوان از درک تفاوتهای منطقه ای"، "متجزی در مٲموریت ها"(=یک اداره جزیی از کار را انجام وبقیه به اداره ای دیگر محول است تا بموقع بکند یا نکند!)و... انجام دهد. ⬅️ اگر نخبگان مان به "سازمان جهادی" متفطن شدند، نظام اداره ای احیاء خواهند کرد که توقع دنیای جدید از انقلاب اسلامی ایران بود. ژاپن می خواست روش انقلابی ما را بیاموزد، اما ما به ژاپن مسلمان عازم شدیم! ......................................... ۱.دراین باره کتاب رسم جهاد یا اقلا این لینک را ملاحظه کنید. http://sobhe-no.ir/newspaper/596/14/23773 ۲.ر.ک:تکنوکراسی و اقتصاد نئولیبرال/شهریار زرشناس 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 *اندیشکده حقوق بشر و شهروندی به همراه واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌کند؛* 📚 مدرسه مجازی *مطالبه‌گری حقوقی شهید لاجوردی* . *بحث عدالت بایستی به یک گفتمان نخبگانی تبدیل شود، باید این مسئله را دنبال کنیم و پیگیری این بحث را رها نکنیم، چون زمینه خیلی زیاد است، نیاز خیلی شدید است.* (مقام معظم رهبری ۹۰٫۰۲٫۲۷) . 🎙️با حضور: *دکتر محمود حکمت نیا* معاون وزارت دادگستری و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی *حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان* پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه *دکتر غلامرضا مولابیگی* معاون و قاضی دیوان عدالت اداری *دکتر سید مجید امامی* دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) *دکتر سید محمدمهدی غمامی* مدیر اندیشکده حقوق بشر و شهروندی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) *دکتر سید حجت الله علم الهدی* استاد دانشگاه و رئیس سابق پژوهشگاه قوه قضاییه *دکتر سید احمد حبیب‌نژاد* مدیر موسسه فقر زدایی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران . *محمد لسانی* کارشناس و پژوهشگر رسانه . *دکتر سید محمدحسین پیغمبری* قاضی دادگستری و معاون حقوق عامه اندیشکده حقوق بشر و شهروندی 📆زمان: *۵ تا ۷ آبان‌ماه و ۱۲ تا ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰* ⚠️ *جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شماره 09338680516 در پیام‌رسان‌ بله و واتساپ مراجعه نمایید.* ⚠️ *آخرین مهلت ثبت‌نام: ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰* ⚠️ *هزینه ثبت‌نام: ۱۲۰ هزار تومان تخفیف ثبت نام گروهی(حداقل ۳ نفر): هر نفر ۱۰۰ هزارتومان اعضای تشکل های دانشجویی: ۹۰ هزارتومان تخفیف اعضای فعال اندیشکده و بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع): ۸۰ هزارتومان* ⚠️ *به شرکت کنندگان، گواهی معتبر پژوهشی اعطا خواهد شد.(حداکثر ۲ غیبت مجاز است)* 🔸zil.ink/hcright_isu 🔸instagram.com/hcright_isu 🔹BasijISU.ir 🔹@BasijISU_ir 🔹@oboor_ir
🔊 حجت الاسلام قنبریان در گفت و گو با تشریح کرد؛ واکاوی دلایل کاهش اثرگذاری نهاد نماز جمعه /جای خالی گفتمان آزادی و جمهوریت در خطبه ها / لزوم درگیری گفتمان انقلاب با مسأله های مردم 🛎 زمانی که یک دغدغه‌های مردم را در نماز جمعه مطرح می‌کند و با مسأله‌های مردم درگیر بشود در همین فضای مجازیِ بیگانگان این موضوع منتشر و مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و دیده خواهد شد. 🛎 مرکز تولید محتوا است و ابزار نشر آن است، اگر تولید محتوا به خوبی صورت بگیرد، مسأله مردم و دغدغه‌های مردم ضرب در نظریه انقلاب اسلامی بشود و هرهفته این موضوع طرح بشود این موضوع بسیار اثرگذار است اما این موضوع بسیار کم در نماز جمعه ها رخ می‌دهد. 🛎بعد از برنامه برخی ائمه جمعه با من تماس گرفتند و گفتند برخی حرفها را ائمه جمعه می‌خواهند بگویند اما نمی‌توانند بگویند! : v-o-h.ir/?p=28139 🆔 @sedayehowzeh
🎙حجت الاسلام قنبریان در گفتگو با صدای حوزه: مردم اغلب، ائمه جمعه را اصولگرا می دانند؛ نه بدین خاطر که در ستاد اصولگرایان اند یا حتی الزاما سبد رأی آنها در انتخاباتها، اصولگرایانند؛ بلکه بدین خاطر که همان گفتمان ناقص اصولگرایی، گفتمان اغلب ائمه جمعه هم هست! گفتمانی که فقط از استقلال، پیشرفت و امنیت سخن می‌گوید و چیزی از آزادی و جمهوریت در آن نیست! بزرگترین تبعیض، تبعیض در آرمانها و ارزشهای انقلاب است. متاسفانه اصلاح طلبان جمهوریت و آزادی اش را برداشته و اصولگرایان پیشرفت و استقلال و امنیتش! هر دو هم عدالت را رها کرده اند. اینها وقتی از هم جدا می‌شوند، تحریف هم می‌شوند! مردم ایران چه گناهی دارند که اینها را با هم می‌خواهند؟! ☑️ @m_ghanbarian
⚜ نسخه دوم مرجع و رهبر شیعیان شدن، اقتضائی دارد که سید مصطفی مثل نوادری از فرزندان زعماء و فقهای بزرگ شیعه داشت: نسخه دوم شدنش نه به خاطر انتساب و نزدیکی به پدر یا مدیرِ بیت پدر بودن، بلکه با اثبات علمی و عملی خود و در معرض ارزیابی جامعه علمی و مردم نهادن خود بود. آیت الله مصطفی در کنار شاگردی و تقویت درس امام، معاصر با او در جوانی درس خارج فقه و اصول و فلسفه داشت و در معرض ارزیابی مجتهدان بود. کتب تالیفی او: - در قم: ۸کتاب فقهی و فلسفی. - در تبعید به ترکیه: ۲کتاب فقهی. - در تبعید به نجف: بیش از ۱۰ اثر. مبارزات عملی او: - چند نوبت زندان شدن. - تبعید به ترکیه و نجف(شرط قطع ارتباط با مبارزین برای جواز ورود به ایران را نپذیرفت). اینگونه نسخه دوم بودن یا نبودنش برای امام قابل ارزیابی می شد؛ نه اینکه اختیار مُهر و مدیریت بیتِ مرجعیت امام جای آن نشسته باشد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه شانزدهم ۳۰مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 وحدت شیعه و سنی از منظری دیگر ۱۲۷ (ع) ❓س۱: آیا امیرالمومنین(ع) با وجود قسیم الجنة و النار بودن و اینکه محبتش تمییز دهنده اشرار از اخیار و مومن از کافر است؛ اجازه می دهد با محبت و ولایت او امت دو پاره ی مقابل هم یا کشور دو شقه شود؟! ❓س۲: آیا علیرغم اعتقاد به شهادت حضرت زهرا(س) و قصاص نشدن قاتلین ایشان مجازیم الان پرچم انتقام خون آن حضرت را برداریم؟! مجازیم آن انتقام را نشان مذهب و جنبش های خود کنیم؟! ❓س۳: چرا رئیس مذهب تشیع در حکمت الهی و تدبیر معصومانه امام قبلی، به لحاظ نسلی هم متصل به امیرالمومنین(ع) و هم متصل به ابوبکر است؟!! ☑️ @m_ghanbarian