eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نسبت پویش و پژوهش عدالت در ایران معاصر 🔹 توصیه ها - سندل توصیه می کند که کل نظام استبداد شایستگی را به بازنگری بگذارید - پژوهشگران به مسئله هایی بپردازند که عمومی تر و مسئله واقعی مردم است مثل مسئله کارگر که نزدیک به نیمی از خانوار های ایرانی را درگیر می کند یا مسئله تعاونی ها یا تفاضل حقوق ها و ... . امیرالمومنین ع به مالک اشتر فرمود : دوست داشتنی ترین امور برای تو باید 3 ویژگی داشته باشد: حقوق بیشتری را در نظر بگیرد، عدل فراگیرتری را شامل بشود، و رضایت بیشتری برای رعیت را موجب شود. - پیوست های عدالت بر سیاست ها و برنامه ها - بازسازی نظریه های خرد متناسب با اقتضائات و شرایط - طراحی شاخص های عدالت متناسب با فرهنگ شیعی _______________ پاورقی: 1. ۸۸/۸/۱۶ 2. ۹۷/۷/۲۵ 3. ۹۷/۲/۱۹ 4. برخی مانند ماکس وبر تصریح کرده اند که پروتستان، اخلاق سرمایه داری است و مسیحیت را به گونه ای خوانش کردند که روح سرمایه داری بشود! 5. مقاله «سپیده دمان خدایان پول» چطور اقتصاد به دین تبدیل شد؟ ترجمه آن در سایت ترجمان موجود است. https://tarjomaan.com/prtj.veofuqemtsfzu.html 6. مجله مطالعات جامعه شناسی، دوره 22، شماره 2، ص 151 تا 176، مقاله «استقرار آموزشی مکتب نیاوران، تاریخچه ایجاد نهادهای دولتی آموزش مدیریت و اقتصاد بازار آزاد» از دکتر اباذری و پرنیان. https://t.me/m_ghanbarian/2526 7. آخرین کتاب مایکل سندل. مقاله ای در اینباره در سایت ترجمان با عنوان «پوپولیسم شورشی علیه استبداد شایسته سالاری» https://tarjomaan.com/barresi_ketab/9926/ ☑️ @m_ghanbarian
🧮 اقتصاد ریاضی و غیر انسانی محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه بیست و یکم ۱۹آذر۱۴۰۰ 🔸آزادی و زن • آزادی مطلق مستلزم مسئولیت مطلق است! • آزادی مطلق بدون آزادگی نمیشود! • دو درس از نهج البلاغه در اینباره • علی(ع) و احیای آزادی و زن! حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه بیست و یکم ۱۹آذر۱۴۰۰ حجت الاسلام محسن قنبریان 🔸 آزادی و زن • مقدمه اول: آزادی مطلق مستلزم مسئولیت مطلق است! مثلا وقتی قیود خانوادگی را بر فرزند خود می کاهید مسئولیت هایش وجدانا بیشتر گردن او می افتد... اریک فروم در روان شناسی اجتماعی همین را توجه و نتیجه گرفته نوعا مردم از آزادی (مطلق) فرار می کنند! اگزیستانسیالیست ها نیز که انسان اصیل را انسان مسئول تر می دانند، نتیجه می گیرند وقتی تمام مسئولیت برعهده خود اوست پس باید فقط تابع خود باشد(آزادی مطلق) • مقدمه دوم: آزادی مطلق بدون آزادگی نمیشود! آزادگی، آزادی درونی و رهیدن از قید و بندهای درونی(طمع، ترس و...) است. بدون آن آزادی بیرون محقق و مستمر نمیشود. مستبدین با طمع و ترس دیگران خود را مستولی و آزادی جامعه را می گیرند. بودن حدنصابی از آزادگی(مثل حسین ها و زینب ها) در جامعه مانع استبداد و خودکامگی هاست. ⬅️ آزادی بیرونی ابتدایی خدادادی همه است اما آزادی مطلق و کامل، تحصیلی است و محرِّر(آزاد کننده) می خواهد؛ مربیان دلسوز که مصلحان اجتماعی هم باشند محرِّر اند. • لطیفه: انِّی نَذَرتُ لَک ما فِی بَطنی مُحَرَّراً(۳۵آل عمران): - همسر عمران نذر کرد نوزاد خودش را در راه خدا آزاد کند (مُحرَّر= آزاد شده) - مُحَرَّر غیر از مُعتِق است. معتق، برده آزاد شده است، محرَّر، آزادِ آزاد شده! ❓ آزاد چرا آزاد شود؟ اصلا یعنی چه؟! تا از آزادی بیرونی به آزادی درونی هم برسد و به آزادی مطلق بار یابد! در سنت بنی اسرائیل طفلی که محرَّر میشد در کنیسه و معبد نهاده میشد و معتکف و خدمتکار آنجا می شد. به حسب روایات ما از معبد بیرون نمی آمد.۱ در وقت بلوغ خود تصمیم می گرفت که خادم معبد بماند یا بیرون رود. همسر عمران، مریم(س) را محرَّر کرد و او به آزادی معنوی هم رسید و مادر مسیحا شد. • پیامبر(ص) و امام(ع) در مقیاس بزرگ اجتماعی مُحرِّر(آزادی بخش) اند و همه افراد جامعه را مُحرَّر(آزاد شده) می خواهند. هم قید و بندهای ظاهری(فرعون ها و قارونها و...) را برمی دارند و هم قید و بند های درونی؛ اما با دو شیوه! برای اولی دست به شمشیر هم میشوند برای دومی با تعلیم و تزکیه و بیان و کرامات اخلاقی و... اقدام می کنند. ⬅️ آزادی اجتماعی با آزادی معنوی، مصلح اجتماعی از مربی اخلاقی، سیاست از دیانت جدا نیست! امیرالمومنین(ع) درباره رسول الله(ص) فرمود: "خداوند متعال او را به حق مبعوث کرد تا بندگان را از عبادت بندگان خارج و به عبادت خداوند برگرداند از تعهد های(غیر الهیِ) بندگان خارج و به تعهد الهی برگرداند..."۲ ❗️شهید مطهری سوء تفاهم غرب با خدا و آزادی را زیبا تصویر می کند که: گمان کردند اگر خدا را قبول کنند استبداد قدرت های مطلقه [قرون وسطایی] را نیز باید بپذیرند، بپذیرند که فرد در مقابل حکمران هیچ حقی ندارد و حکمران هم در قبال فرد هیچ مسئولیتی ندارد وفقط در مقابل خدا مسئول است؛ لذا افراد فکر کردند اگر خدا را بپذیرند باید اختناق اجتماعی را نیز بپذیرند و اگر بخواهند آزادی اجتماعی داشته باشند باید خدا را انکار کنند، پس آزادی اجتماعی را ترجیح دادند! ۳ این دو گانه غلط در حکومت اصیل اسلامی هرگز شکل نمی گیرد: ▫️دو درس نهج البلاغه در اینباره: • درس اول: قسمتی از خطبه ۱۷۳: 《 به جانم سوگند اگر امامت [بمعنای امارت و حکمرانی]جز با حضور همه مردم صورت نبندد، دیگر راهی برای تحقق آن نخواهد بود...اَلا وَ اِنِّی اُقاتِلُ رَجُلَین آگاه باشید من با دو کس در جنگم: رَجُلاً ادَّعَی ما لَیسَ لَه کسی که مدعی چیزی شود که از آنِ او نیست، وَ آخَرَ مَنَعَ الذِی عَلَیه و دیگر کسی که از ادی حقی که گردن اوست، روی برتابد》⬅️ این تامین آزادی اجتماعی است. جز این دو عامل برای سلب آزادی افراد نیست: یا زیاده خواهی کسی، حق دیگری را می کاهد یا بی مسئولیتی کسی بار دیگری را می افزاید! حکومت علی(ع) برای این دو عامل شمشیر می کشد نه خودش قید و بند اضافی تازه ای باشد؛ نه! خود با خواست عمومی آمده و می ماند. • درس دوم: قسمتی از نامه ۳۱: اینجا در مقام آزادی درونی و آزادگی (که موجب کمال آزادی است سخن می گوید همان مقاتله کننده برای تامین آزادی اجتماعی عمومی اینجا مربی است نامه ۳۱ به فرزندش و جوانان است: 《نفس خویش را گرامی شمار و از هر پستی دور بدار هرچند تورا به نعمت های فروان رساند. زیرا در برابر آنچه از بزرگواری خویش از دست می دهی عوضی دریافت نمی کنی وَ لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ وَ قَد جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً بنده دیگری مباش که خداوند آزادت آفریده است》⬅️ اینجا به حسب سیاق روشن است به مدخلیت آزادگی( کرامت نفس و دوری از پستی) با آزادی اجتماعی سخن می فرماید. برای آزاد سازی درون دیگر ابزار شمشیر نیست، موعظه است ؛ اما حاکم حکیم می خواهد که ایندو باهم جمع کند. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه بیست و یکم ۱۹آذر۱۴۰۰ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️احیای مقام زن در آزادی بیشتر از همه از زنان ما را ترسانده اند! در حالیکه تولد دختر در قرآن با آزادی تصویر شد(لطیفه آیه ۳۵ آل عمران)! در این مبانی نورانی کاهلی کردیم که به آن ترس رسیدیم! • بعثت و مقام زن: - آزادی بیرونی و اجتماعی: از زنده به گور شدنش جلوگیری کرد/ زن یک مال بود! به مالک ارتقائش داد(۷نساء و...)/ قدرت در انحصار شیوخ قبایل (اشراف چهل ساله به بالا) بود اسلام حق سیاسی بیعت را برای زنان هم جاری کرد(۲۱ ممتحنه)/ حتی تنها تصویر حاکم عاقبت به خیرش (غیر پیامبرانی چون سلیمان و داود و یوسف) یک زن (بلقیس) است(۲۳تا۴۴نمل)! - آزادگی و آزاری معنوی: برای اینکه کج فهمی قرائت مردسالار نکند ، زنان را هم برای حیات طیبه نام برد که با ایمان و عمل صالح آنها هم به همان مقامات بار می یابند!(۹۷نحل)/ زُهری روایت کرده: هیچ زنی پس از ایمان مرتد نشد(بخلاف مردان)! • دوره انحطاط: پس از پیامبر امر زنان و آزادی شان هم مثل امور دیگر منحط شد. عمل فِیک جای عمل اصیل و صالح، خودنمایی و تبرج جای سجایای اخلاقی-اجتماعی (۳۵احزاب) و هجرت(۱۹۵ آل عمران) و امر به معروف(۷۱توبه) نشست./ مدینه شهر خوانندگان شد/ همسر پیامبر(ص) از ام زِمل (صاحب تبرج جاهلیت اولی) الگو گرفت!۴ تبرج او فرماندهی و شتر سواری اش نبود، عمل فیک و توخالی اش بود خود فتوای قتل عثمان داده بود و حالا خود تحت تاثیر کانون ثروت و قدرتی به جهاد علیه کسی می رفت که نقشی در کشتن عثمان نداشت بلکه در محاصره آب و غذا به او می رساند! • احیای دوباره آزادی و زن: در این فضا باید نهج البلاغه را دید علیرغم تحریف و جعل روایات دروغ توسط اموی ها سیره امیرالمومنین در اینباره روشن است. چگونه زن، عقرب و شرَ باشد وقتی این همه زن در حکومت و مجاهدتهای علوی برای احیای اسلام ناب نقش آفرینند؟! - ام فضل(گزارشگر خروج عایشه از مکه تا بصره به امام)۵ - ام براء و سروده هایش در جنگهای علی(ع)۶ - ام خیر سخنران و شاعر روشنگری مثل عمار۷ - ام سنان ۸ - زرقاء ۹ - سوده همدانی، مطالبه گری عدالتخواه که آمد و حکم عزل کارگزار ناتراز را از حضرت گرفت! - در۲۴مورد قضاوت حضرت ، زنان یا متهم یا شاکی بوده اند و در هیچکدام به بی خردی و کم ایمانی و... توصیف نشده اند.۱۰ - از همه بالاتر زینب(س) ؛ کسی که این فرمایش پدر را در حضور اجتماعی زنانه اش برای همه مجسم کرد :《 الُحرُّ حُرّ و اِن مَسَه الضُّر و العَبدُ عبد و اِن ساعَده القَدَر: آزاد ،آزاد است ولو در سختی و ناملایمات افتد و برده ،برده است ولو مقدرات به کمکش آید》۱۱ هیچکس از دختر علی(ع) زیباتر این آزادی کامل و مطلق را از کوفه تا شام مجسم نکرد. آزادی ای که چون با آزادگی درون است حتی در اسارت و زنحیر و درون همه مصائب هم هست. به یزید گفت : "اگر مصائب روزگار مرا برآن داشت که باتو مخاطبه کنم ولی بدان قدر ترا کم می کنم و سرزنش ترا بزرگ و توبیخ ترا بسیار می شمارم". جای خوشنویسی سخن پدر یا شرح و تفسیر آن، آنرا در خیابانها و شهرها تجسم داد و زینت پدر شد؛ همه دیدند حر، آزاد است ولو در زنجیر و یزید (که زینب اورا ابناء طلقاء یعنی برده آزاد شده فتح مکه خوانده بود) برده است ولو مقدرات او را شاه کرده است! ............................................... ۱.العیاشی ج۱ ص۱۷۰ ۲. الکافی ج۸ص۳۸۶ ۳.ر.ک: مجموعه آثار ج۱ص۵۵۴ ۴. ام زمل رئیس قبیله ای بود که در زمان بعثت علیه پیامبر(ص) جنگید بر شتر سوار و مردان را برای نبرد تشجیع و بعد عایشه او را امان داد و... ۵. طبری ج۴ص۴۵۱ ۶تا۸.اعیان الشیعه ج۳ص۴۷۵وص۴۷۶وص۴۷۹ ۹.عقد الفرید ج۱ص۳۴۷ ۱۰.ر.ک موسوعه امام علی(ع) ۱۱. غرر الحکم ☑️ @m_ghanbarian
🔴 تبعیض جان سخت قانونی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔴 تبعیض جان سخت قانونی! ▫️ابطال حکم علی(ع)...! غیر از تاریخ، فقهای سخت گیر در روایات مثل ابن ادریس هم آورده اند که : امیرالمومنین(ع) حقوق شریح قاضی را در دولت خود بیش از نصف کاست! در دولتهای قبل ماهی ۱۰۰درهم می گرفت اما امام سالی ۵۰۰درهم کرد یعنی ماهی ۴۱درهم و نیم! ۱ • تازه این قاضی بود که درباره اش توصیه کرده بود: افسَح لَهُ فِی البَذلِ ما یَزیلُ علَّتَهُ: در بذل مال به او گشاده دست باش چندان که نیازش را برآورده سازد.۲ • و تازه این با سابقه ترین مدیر او بود که ابقاء می شد! ❓اما می دانید با برداشت موسع از حقوق مکتسبه مثل این حکم علوی در دیوان عدالت اداری ایران ابطال میشود؟!! لذا حتی رئیس جمهور نمی تواند ابلاغی اینچنین کند و در مواردی مصوبه قانونی نیز به همین دلیل از سوی شورای نگهبان ممکن است رد شود! ▫️حقوق مکتسبه! حقوق مکتسبه به زبان ساده: وضعیت و مرتبتی است که در سایه نظام قانونی یا تصمیم اداری برای افراد حاصل شده است. مثلا فوق العاده ای در پرداخت که تکرار شده و به شکل رویه در آمده و بالتبع ایجاد توقع و انتظار معقول کرده است، یک حق مکتسبه به حساب می آید. مصوبه و تصمیم جدید نباید این حقوق ناشی از قوانین گذشته را محدود یا سلب کند.۳ برای مثال برخی فوق العاده های پرداخت روی هم حقوقی بالا و در عرف مردم نجومی را منجر شده است؛ اما برای صاحبش توقع بازنشستگی با این پایه دریافتی یا مانند آن را درست کرده است؛ محدود کردن آن فوق العاده ها و کسر قابل توجه آن دریافتی با مصوبه اداری (حتی از هیات وزیران) احتمالا شکایت آن مدیران و حکم ابطال از دیوان عدالت اداری بگیرد! این برداشت موسّع از حقوق مکتسبه است. ▫️یک نمونه! رای شماره ۸۷/۷۹۳ مورخ ۸۷/۱۱/۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛ • شکات ادعا می کنند لغو امتیازات مربوطه فوق العاده ویژه (حق برجستگی) بخاطر سال آخر خدمت و در شرف بازنشستگی بوده و این اقدام موجب تضییع حقوق مکتسبه این اشخاص و عدم برخورداری از مزایای حکم بازنشستگی است! • رای شعبه اول، اعمال فوق العاده مذکور را از مصادیق اعمال صلاحیت اختیاری دانسته که نتیجه آن ایجاد توقع و انتظار مشروع و معقول برای مستخدم دولتی بوده و حق مکتسب برشمرده است! ❗️یک فوق العاده در پرداخت اگر توقع و انتظار مشروع یک کارگر ساده یا معلم معمولی را موجب شود و سلبش خلاف حق مکتسب تلقی شود، واقعا عدالت اداری است؛ اما تصور کنید مدیران و قضات ارشدی که بالای ۳۰میلیون دریافتی دارند به بهانه اثر در حکم بازنشستگی مانع مصوبات تعدیل کننده شوند و دادگاه هم حق را به آنها دهد! چقدر اصلاح سخت میشود؟!! ▫️شورای نگهبان هم احتمالاً رد می کند...! • در تبصره ۱ قانون واگذاری شهرک دانشگاه به شرکت تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه تهران آمده: "اعضای شرکت تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه در واگذاری واحدهای مسکونی اولویت دارند" • از مجلس شورای اسلامی استفسار میشود: آیا واگذاری واحدهای آماده شده به غیر اعضای قدیمی مجاز است؟ آیا آن عده از اعضای تعاونی که دارای مسکن هستند با رعایت ضوابط قانون و اراضی شهری و سایر قوانین می توانند واحدی از تعاونی بگیرند؟ • مجلس پاسخ می دهد: منظور از تصویب قانون واگذاری شهرک دانشگاه به شرکت تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه تهران این بوده است که شهرک مذکور با نظر دانشگاه در اختیار افراد فاقد مسکن دانشگاه قرار گیرد... • اما شورای نگهبان این استفساریه را موجب تضییع حقوق مشروعه اعضای قدیمی [ولو صاحب مسکن] شناخته و مغایر شرع تشخیص می دهد!۴ ❗️مزایای اینچنین اگر کارمندان فاقد مسکن و امکانات را بهره مند کند کمکی به عدالت است اما وقتی امکانات واجدین را مضاعف می کند خیر عمومی را بنام حقوق مکتسب تضییع می کند! ▫️نتیجه! برای عادلانه کردن نظام حقوق و پرداخت با موانع نظری و عملی متفاوتی مواجه ایم. برداشت موسّع از حقوق مکتسبه و بطور کلی تقدم دادن مالکیت و حقوق خصوصی بر خیر و مصلحت عمومی یکی از موانع (نه همه آن) است. به گزارش مجله تخصصی پژوهشکده شورای نگهبان، اقلا در دوره هایی این شورا رویه اش بر تقدم مالکیت خصوصی بر منفعت عمومی بوده است.۵ گاه اصلا اراده ای برای عادلانه کردن نظام پرداخت در دولتها و مجالس نیست ولی گاهی هم اراده هایی پیدا میشود که با موانع نظری و عملی اصابت می کند. توجه افکار عمومی به این موانع و مطالبه رفع آن، می تواند قانونگذاران و مجریان را در تحقق نظام عادلانه تر حقوق و دستمزد کمک کند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📎 پی نوشت: ۱.السرائر ابن ادریس ج۲ ص۱۷۸: "روی ان علیّاً ولیّ شریحاً و جعل له فی کل سنة خمسمائه درهم و کان عمر قبله جعل له کل شهر مائة درهم" ۲. عهدنامه مالک اشتر نامه۵۳ نهج البلاغه ۳.برای تفصیل ر.ک: مقاله تضمین و حمایت از حقوق مکتسب در حقوق اداری ایران و رویه قضایی دیوان عدالت اداری/ فصلنامه حقوق اداری سال۸بهار ۱۴۰۰شماره۲۶ ۴. ر.ک: دو فصلنامه دانش حقوق عمومی / سال۴پاییز و زمستان۹۴ شماره۱۲ص۱۳و۱۴ ۵.ر.ک: مقاله رویکرد فقهای شورای نگهبان در زمینه ی رویارویی مالکیت خصوصی و منفعت عمومی ؛ مطالعه رویه ای/ دو فصلنامه دانش حقوق عمومی سال ۴ پاییز و زمستان ۹۴شماره۱۲
⭕️ اولین گزارش از سامانه شفافیت حقوق و مزایا در برنامه ثریا 🔸 از شفافیت حقوق ها تا حرکت به سمت عدالت در نظام پرداخت 🔹 آیا حرکت بخش دولت سیزدهم در زمینه شفاف سازی حقوق ها به اجرای عدالت منتج می‌شود؟ 🔸 اجرای ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه( شفافیت حقوق ها) آرزویی که پس از حدود چهار سال امتناع دولت و دستگاه ها از قانون، در حال تحقق است. 🔹از شفافیت حقوق ها تا حرکت به سمت شفافیت اموال و دارایی مسئولان مطالبه‌ای که باید ادامه یابد. 🕚 امشب ساعت ۲۳ از شبکه یک سیما @sorayatv
‼️دو پیشنهاد حجت الاسلام قنبریان به آقای رئیسی در برنامه ثریا درباره رفتن به سمت حقوق و دستمزد عادلانه: 1⃣ آقای رئیسی و هیات وزیران داوطلبانه ۲۰تا ۳۰٪ از حقوق خود را به بیت المال برگردانند و به مردم اعلام کنند، تا بتوان از پرداختی های مازاد و نجومی دیگران هم جلوگیری کرد. 2⃣ در ظرف ۶ماه لایحه یک قانون نظام پرداخت واحد برای همه کارکنان دولت تدارک شود و از این خروج متعدد قانونی دستگاهها که موجب پرداخت های بالا هم شده جلوگیری شود. فقط همین اقدام، خدمت شایانی به عدالت در پرداخت است. *بیشتر بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096 ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 منطق نظام پرداخت حقوق مقامات ۱ • مقامات حکمرانی طبق قاعده فقهی که از شیخ طوسی تا شیخ انصاری هست باید "ارتزاق" شوند نه اینکه "اجرت"(قیمت بازاری) بگیرند. و ارتزاق حداکثر بقدر کفاف است. https://lib.eshia.ir/10036/8/161/ • ماده۳ قانون رسیدگی به دارایی مقامات هم ۲۴عنوان که الان برخی در مظان حقوق های بالا و حتی نجومی هستند را "مقامات" معرفی کرده است: https://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=8052 ⬅️ در "رزق گرفتن" فاعل برای خدمت عمومی فارغ میشود و به قدر سامان زندگی و کفافش به خانواده اش پرداخت میشود نه اینکه به ازاء کار و نوع کارش برایش "قیمت بازاری و اجرت" در نظر گرفته شود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دو نکته و سه پیشنهاد ۲ • باید قله های حقوق بالا را هم تراشید نه فقط کمی بر حقوق های پایین گذاشت. امیرالمومنین(ع) حقوق شریح قاضی را در دولتش نصف کرد. البته دولت خودش نمیتواند چنین کند و نیاز به مصوبه مجلس هست (بیشتر: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2635 ) • مشکل نگهداشت متخصصین برای کشور و دولت درباره مقامات بی معناست ۶۶۰۰رئیس اداره یا ۱۳۵۰ شهردار و فرماندار نمی روند در قطر و... رئیس و شهردار شوند! • پیشنهادات ۱. خود آقای رئیسی و هیات وزیران داوطلبانه بیش از ۲۰میلیون نگیرند تا راه باز شود... ۲.اختیارات فوق العاده بخشی برخی هیات مدیره های دولتی را در کنترل بگیرد که پاداش ها و فوق العاده های دولتی بزرگ رخ ندهد ۳.ظرف ۶ماه لایحه نظام واحد پرداخت برای همه کارکنان کشوری و لشکری بدون استثناء تهیه کند و از این فرارهای قانونی جلوگیری کند. (بیشتر:https://eitaa.com/m_ghanbarian/2096) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 حقوق مقامات! چنانچه در اسلاید پخش شده توسط سازمان اداری و استخدامی ملاحظه می کنید: • در قوه قضائیه حقوق ۱۸۴ میلیونی و در مجریه حقوق ۲۸۴میلیونی و در مقننه حقوق ۸۳میلیونی و در نهادهای زیر نظر رهبری حقوق ۴۸میلیونی داریم! • درحالیکه طبق ماده ۳ قانون رسیدگی به اموال مقامات عمده اینها از مقامات اند: https://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=8052 ⬅️ و مقامات حکمرانی طبق قاعده فقهی باید از بیت المال "رزق" بگیرند نه "اجرت و قیمت بازاری کار": https://lib.eshia.ir/10036/8/161/ • رزق از بیت المال در یک مبنا باید "به قدر ضرورات زندگی" و در مبنای دیگر "به قدر کفاف" و متوسط زندگی باشد: https://lib.eshia.ir/10141/2/153 و:https://lib.eshia.ir/10141/2/154آیا نظام پرداخت ما اسلامی است؟!! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian