eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
خلاف مروت! 3⃣ #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
‼️سلسله سخنرانی نسل مستشهد با محوریت اباه الضیم(اهل اباء از ننگ) سخنرانی دهه اول محرم سال گذشته است. در شرایط کنونی کشور ضرورت طرح و پرداخت به آن احساس شد... چون تعداد روحانیون و مبلغین عضو این کانال به نسبت بالاست این سخنرانی و چکیده متن آن باز پخش میشود تا اگر مبلغین گرامی صلاح دیدند از آن برای مباحث محرم استفاده و با تحقیق و پرورش خود بر غنای آن بیفزایند. صوت و متن سخنرانی روزهای دوشنبه و پنجشنبه در کانال قرار داده خواهد شد. مدیر کانال ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی دهه ۹۶ ⭕️نسل مستشهد جلسه اول @m_ghanbarian
⭕️چکیده جلسه اول سخنرانی نسل مستشهد ۹۶ 1⃣ظلم و ضِیْم 🔺مفاهیم مرکزی سلسله مباحث محرم امسال: ضیم، اباة الضیم، نفوس أبیّه و ... است. 🔺ضیم وخیم تر از ظلم است. ظلمی که روح انسانها را جریحه دار و شرف آنها را تحقیر کند ضیم نام دارد. مثلا وقتی قرارداد ترکمنچای را "ننگین" می نامد چون بیش از ظلم است فقط واگذاری برخی اراضی و امتیازات نیست پذیرش کاپیتولاسیون هم هست که تحقیر ملت است. 2⃣ قاعده اول 🔺بروز ضیْم و ظلمهای خفت بار در جامعه یک اتفاق نادر نیست. دنیایی که طاغوت و ستمگر دارد لاجرم ظلم هست و تعدی و تجاوز ستمگران حد نمیشناسد و به ضیم می انجامد. 🔺آیه 34/نمل هم میفرماید سیره مستمره پادشاهان ، ذلیل و تحقیر کردنِ عزیزان جامعه است. 3⃣ أباة الضیم 🔺میرزا کوچک خان ، رئیس علی دلواری را هیچکس شورشی و طاغی نمیداند بلکه اینها کسانی هستند که زیر بار خفت و ننگ نرفتند، به این دسته أباة الضیم میگویند. 🔺ماجرای گریبایدوف (پس از ترکمنچای) و زندانی کردن زنان مسلمان در سفارت روسیه ،ضیم بود و کار میرزا مسیح مجتهد و مردم در اشغال سفارت و قتل گریبایدوف کار أباة الضیم بود. 4⃣ ضیم یزیدی! 🔺این ظلم خفت بار و ننگین 50 سال بعد رسول الله عارض اساس اسلام شد. اصلا حاکمیت نظام اسلامی دست یهود و نصاری افتاد! 🔺کفار اهل کتاب برای رسیدن به این حاکمیت سه مرحله را پشت سر گذاشتند: 🔸1-عهد رسول الله تا پایان خلافت کوتاه ابوبکر; که گفتمان قرآنی "لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیاء"(51مائده) حاکم بود. این سخن غالب بود ولو برخی مثل عمر،طلحه و عثمان و ... روابط پنهانی داشتند. 🔸2-از خلافت عمر تا پایان خلافت عثمان (36هجری); که خط قرمز شکست و ارتباط و اختلاط زیاد شد. پیامبر (ص) فرموده بود حتی از مسلمان شده های اینان هم دین خود را یاد نگیرید(چون خطر التقاط بود) اما رعایت نشد ابوهریره (که سه سال آخر عمر رسول الله مسلمان شد) و کعب الاحبار یهودی (که در زمان ابوبکر مسلمان شد) و تیم الدار مسیحی اجازه فرهنگی گسترده پیدا کردند. محدث و سخنران پیش از خطبه ها شدند! 🔸3-مرحله سوم از این بدتر شد اصلا کفار اهل کتاب بدون تظاهر به مسلمانی در سمتهای مهم قرار گرفتند. این دوران بنی امیه و خلافت معاویه و یزید است. سرجون مسیحی مشاور سیاسی و با حفظ سمت وزیر مالی شد و پسرش منصور در پست حسابداری ارتش (مرکز غنائم و ...)قرار گرفت! اصلا خود یزید یک مسیحی مسلمان نما بود،مادرش میسون سابقه مسیحی داشت در بارداری با معاویه متارکه کرد و یزید را در زادگاهش(روستای مسیحی در شام)بدنیا آورد و پرورش داد لذا یزید عادات مسیحی اش بر مسلمانی غلبه داشت صراحتا شعر میخواند اگر شراب را بنابر دین احمد حرام کردند تو بر دین مسیح آنرا بگیر،مسجد را برای عبادت کنندگان رها کن و دکان شراب فروشی را بچسب و ما را باده بنوشان (مروج الذهب ج 22 ص 95) 🔺این ضیم و ننگ را مثل حسین(ع) چگونه بپذیرد؟! 5⃣ سید اهل الاباء 🔺ابن ابی الحدید در جلد 3 شرح نهج البلاغه اش آورده: سید و سرور اهل اباء و عدم پذیرش ضیم که به مردم غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر در مقابل پذیرش پستی را آموخت اباعبدالله حسین بن علی (ع) است. ☑️ @m_ghanbarian
#استاد_سلوک #خودسازی ☑️ @m_ghanbarian
💠 کبیره! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
💠 کبیره! 🔹تجمل گرایی آنهایی که تاب آوری مردم در مقابل فشار خارجی را می شکنند، کاری ضد انقلابی و صدر در صد آمریکایی است! / جلوه گری های لوکس از مسئولین و آقازاده ها بخصوص اگر در لباس دین باشند شائبه گناه کبیره دارد! _______________________ 🔺شرایط زمان: ساختمان، مهمانی، جشن، ماشین و وسایل اگر لوکس و تجملی بود شاید در شرایط عادی الزاما حرام نباشد اما در این شرایط جزئی از پروژه "جنگ تحریمی" دشمن است و نه تنها حرام بلکه کنجی از ستون "محاربه و بغی اقتصادی" است! 🔺توضیح: ریچارد نفیو مسئول تیم طراحی تحریمها علیه ایران و مبتکر "تحریم هوشمند" اوایل سال۹۷ کتابی بعنوان "هنرتحریمها، نگاهی از درون میدان" انتشار داد که به خوبی مبنای کارخود را روشن میکند. http://mehrnews.com/news/4303521 او تحریم های هوشمند را بر دو پایه استوار میکند: 1⃣ ایجاد درد عمومی در جامعه 2⃣ شکستن استقامت مردم مقابل تحریم کننده او توضیح می دهد که درد تحریم ها را چه زمانی؟ چگونه؟ و برکجا می توان وارد کرد؟ در عین حال استقامت طرف مورد تحریم را چگونه و بر اساس چه شاخص هایی میتوان سنجید؟و تحریمها را چگونه متناسب با این شاخص ها تنظیم و باز تنظیم کرد که بیشترین تأثیر را برجای گذارد؟ برای نمونه وقتی با واردات اقلام لوکس و تجملاتی به ایران مواجه شد، دور آنها را خط کشید و مشمول تحریم نکرد! چون اشیاء اینچنین و مانورهای تجمل نقش بسزایی در شکستن استقامت مردم دارد! هوشمندی تحریم دقیقا یعنی این. 🔺با این حساب شما بگویید حکم وارد کردن این جور اشیاء لوکس و تجملی در این شرایط چیست؟! 🔺منتسبین حکومت که در این شرایط انحایی از مانور تجمل از خود نشان می دهند، چه حکمی دارند؟! چرا خطباء آنها را "آمریکایی" نمی خوانند؟! و حداکثر مثل یک مکروه اخلاقی با آن مواجه و در مقابل خدمات آن منتسب و مسئول ناچیز شمرده، به این طاقش می زنند؟! 🔺اگر آن منتسبان در لباس دین و تقدس هم باشند، چقدر بیشتر استقامت مردم را می شکنند؟! و منظور آقای نفیو را تامین میکنند؟! پس چرا منتقد اینها، وابسته به ضد انقلاب قلمداد میشود، اما آنها، ضد انقلاب، خرابکار و... خطاب نمی شوند؟! 🔺آیا نمی شود تاب نیاوری مردم- که مقصد تحریم های هوشمند است-یک معیار و ملاک عرفی برای تشخیص مصادیق لوکس گرایی های برانداز تلقی شود؟ چگونه اگر سخنی شبیه سخن دشمن شد -حتی اگر گوینده ناآگاه باشد- علامت "نفوذ" خوانده میشود؟ اما همراستایی آشکار با کار هوشمندانه دشمن -حتی نا آگاهانه- چنین نباشد؟! 🔹به حسب ادله فقهی 1⃣ روایات صحیح السندی تجمل و اظهار نعمتی که موجب سست شدن مردم، تحقیر آنها و حقوقشان شود را "غمص الناس" نامیده و مورد لعن قرار داده است(برای نمونه صحیحه عمربن یزید/الکافی ج۲ص۳۱۱) 2⃣ در روایات دیگر "بغی بر فقیر" (تجاوز و گردن درازی بر او) را وعده دخول در آتش جهنم داده است(ر.ک:ثواب الاعمال/صدوق ص۳۲۵) از این روست که برخی فقهاء نیز بعضی از موارد اظهار تجمل را حرام دانسته اند(ر.ک:الفتاوی المیسره /سیستانی ص۳۸۵وهم حواریات الفقهیه ص۳۲۰و۳۲۱). چرا در این شرایط چنان جلوه گری های لوکسی از مصادیق بغی بر فقراء و هم محاربه اقتصادی نباشد؟! ☑️ @m_ghanbarian
هنر تحریمها.pdf
1.83M
✅پی دی اف ترجمه کتاب "هنر تحریمها، نگاهی از درون میدان" نوشته ریچارد نفیو مسئول تیم طراحی تحریمها علیه ایران جهت مطالعه اندیشمندان و علاقه مندان ☑️ @m_ghanbarian
✅ برخی سؤالات رسیده یا رصد شده: 1⃣ چرا برخورد انقلابی ای که با آقای خوش کیش(رئیس بانک مرکزی) در اول انقلاب شد و بخاطر مشکلات ارز و برخی وام دهی های بی ضمانت و... اعدام شد دیگر با مثل او نمی شود؟!... 2⃣ چرا رهبری در حوزه سیاست خارجی نماینده ویژه (ولایتی) دارد و جایی که صلاح بداند ورود میکند اما در قوه قضاییه نماینده ویژه ندارد تا مثل خلخالی(نماینده ویژه امام) به برخی مفاسد زود و جدی برسد و...؟! 3⃣ چرا اول انقلاب این همه حکم مصادره اموال به نفع محرومان داشتیم اما این سالها باید از بودجه عمومی مردم به موسسات مالی کمک شود تا سهمی از دیون را بپردازند؟! چرا اموال و دارایی های خود این موسسات مصادره نشود؟!... 4⃣ چرا رهبری نه تنها خود ورود مستقیم با این مفاسد نمی کند بلکه حتی جنبش های دانشجویی را هم از یقه گیری مفسدان بنام "مصداق سازی" منع می کند و فقط مطالبه کلی و گفتمانی طلب می کند؟!... 5⃣ چرا.... ⬅️ بدین مباحث در تحلیل و بررسی این هفته(سه شنبه و چهارشنبه) خواهیم پرداخت. نظرات و سؤالات را از طریق مدیر کانال ارسال کنید... دوستان و نخبگان را برای این بحث و بررسی به کانال فراخوانید ☑️ @m_ghanbarian
✅ برخی نظرات و پاسخهای رصد شده: 1⃣ مدیریت رهبری در مقابله با دشمن خارجی مستقیم و مباشر است(فرمانده کل قوا) اما در امور داخلی با واسطه نهادها و سازمانهای تعریف شده در دولت و مجلس است. پس طبعا تفاوت در نحوه اقدام خواهد بود. ایشان به سپاه و نیروهای مسلح دستور می دهد برای حضور ناوگانهای آمریکا در خلیج فارس برنامه عملی(مثلا بستن تنگه) داشته باشند و آنها اقدامات را انجام و آماده دستور می مانند اما با دولت و مجلس و حتی قضاییه، دستور در واقع خواهش است اگر نکردند عزل و جایگزینی نخواهد بود... 2⃣ اصلا دوگانه درستی نیست! هم در مسائل خارجی گاه تأنی و همراهی با سایر قوا بوده(مثل مذاکرات و برجام) و هم در برخی مصادیق داخلی ورود مستقیم و جلوگیر(مثل ورود در وقف اموال دانشگاه آزاد)... 3⃣ اساسا برخورد انقلابی نه یعنی... ⬅️ بحث و بررسی درباره موجه بودن این پاسخها و پاسخهای مکفی تر را در تحلیل و بررسی این هفته(سه شنبه و چهارشنبه) پی خواهیم گرفت. نظرات و پاسخهای خود را از طریق مدیر کانال ارسال کنید... دوستان و نخبگانی که حوصله بیشتر اندیشیدن دارند را به کانال فرا خوانید... ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی دهه ۹۶ ⭕️نسل مستشهد جلسه دوم @m_ghanbarian
⭕️گزیده جلسه دوم سخنرانی نسل مستشهد ۹۶ ✅قاعده ۲: 🔺درک ضَیْم برای همه بالسویه نیست ، برخی "بیشتر" و "پیشتر" فشارش را احساس میکنند چون لطیف ترند و روح بزرگتر و آزادتری دارند. ✅درک بیشتر ضیم 🔺شعرای یهودی ای (مثل کعب بن اشرف یا ابوعفک) بودند که علیه اسلام و پیامبر اسلام و مسلمین ، هجو و ناسزا می سرودند حتی زنان مسلمان را بنام و خصوصیات زنانه شان در شعر به بدگویی میکشاندند و حتی زنان پیامبر را استثناء نمیکردند. ممکن است عده ای از جامعه این ننگ را آسان تحمل کنند بگویند شعر است! شمشیر که نکشیده! و... اما کسی مثل سالم بن تمید نذر کردند که یا ابوعفک را بکشد یا خود کشته شود. او اهل اباء است و بیشتر از بقیه ضیم را درک میکند. 🔺درمقابل توهین های کسروی و مفاتیح سوزی او باز برخی ممکن است بد بدانند اما ننگ ندانند اما سید مجتبی نواب صفوی این ضیم را بیشتر درک میکند . با مجوز مراجع آن روز (سید ابوالحسن اصفهانی، حسین قمی و...) سراغ کسروی میرود. 🔺امام درباره هجویات سلمان رشدی آرزو کرد کاش جوان بود و خود میرفت اورا میکشت . از ما کسی نرفت اما طلبه ی جوانی (مصطفی مازح) از آفریقا رفت... ✅درک پیشتر ضیم 🔺وقتی ننگ فراگیر شد و نهادینه شد بسیاری بدان عادت و برخی هم تازه آنرا متوجه میشوند ولی اهل اباء زودتر از همه وقتی هنوز اول کار است متوجه میشوند و زیر بارش نمیروند. 🔺همان دوره ای که معاویه برای یزید بیعت ولایتعهدی میگرفت که هنوز برخی سگ بازی و شرابخواری یزید را خبر نداشتند ، اباعبدالله(ع) به معاویه میگفت از مردم برای جوانک تازه به دوران رسیده ات بیعت میگیری درحالیکه او شرابخوار و سگ باز است! او زودتر متوجه میشود و زیر بار این ننگ نمیرود . عموم جامعه وقتی متوجه شد که یزید همه را میمون باز کرده بود! 🔺یکی دو سال بعد از شهادت اباعبدالله(ع) ، میمون یزید (ابوقیس) مُرد برایش عزای عمومی اعلام کرد . شام ۷۰هزار (۱۰هزار بیشتر از ماتم عثمان) برایش تشییع کننده جمع کرد! دستور داد ۵۰ صحابه رسول الله پیدا کنند زیر تابوت میمون را بگیرند! (بررسی های عاشورا - دکتر آیتی) 🔺آنها که خبر نداشتند یا توجیه میکردند که میمون بازی یزید مال خودش هست به ما چه آسیبی میزند تازه دیدند همه را طوعاً یا کرهاً میمون باز کرد با این وخامت! ☑️ @m_ghanbarian
✅چرا رهبری در مسائل داخلی مثل خارجی، انقلابی برخورد نمیکند؟! چرا برنامه نبود اسرائیل تا کمتر از ۲۵سال دیگر جدی است اما نبود فساد و تبعیض در کشور بعد از ۱۶سال از فرمان ایشان هنوز جدی نیست؟!... این بحث با ریز سؤالاتش را امروز و فردا در این کانال تعقیب کنید👇 @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1⃣ پیش درآمد: چرا پرسش از رهبری؟! مدت زمان: ۴دقیقه @m_ghanbarian
❇ چکیده درآمد: ▪پرسش از کار رهبری و ورود و عدم ورود او دوگونه است: -برخی بعنوان مقصر از او می پرسند -برخی هم بعنوان اینکه به لحاظ دینی ولایت پناه گاه است یا به لحاظ حقوقی و قانون اساسی اوست که گره گشای قوای دیگر تعریف شده است. ▪در این مباحث در دو سطح از رهبری می پرسیم: -چرا چنین و چنان نمی کند؟! مثلا چرا مأمور ویژه برای پیگرد نمی فرستد؟ چرا احکام ویژه(مصادره و...)صادر نمی کند؟!و... -وقتی چنین و چنان نمی کند پس برای مشکلات و بن بستها و آسیبها چه می کند؟! ...با ما همراه باشید @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
2⃣مأمور ویژه! چرا رهبری در امور خارجی نماینده ویژه دارد اما در مسائل داخلی بخصوص بن بستها ومفاسد اقتصادی یک "مأمور ویژه" (مثل خلخالی)برای برخورد فوری وقاطع ندارد؟! ۱۰دقیقه @m_ghanbarian
❇ چکیده ۲: مأمور ویژه: 1⃣ انقلابی گری همیشه نه یعنی برخورد فوری و قاطع یا خشن. حفظ اصالتهای انقلاب با تدبیر و تدریج هم انقلابی گری است. 2⃣ بین برخورد در "دوره ی نهضت" با برخورد در "دوره ی نظام" باید فرق نهاد. دوره نهضت، نظم سابق برچیده شده و نظم و نظام جدیدی شکل نگرفته اما دوره نظام، از آرمانها و با رأی مردم نظامی قانونی شکل گرفته است... 3⃣ خلخالی برخورد در دوره نهضت است و به محض شکل گیری نظام (نظام قضایی) برچیده میشود. فقط بازرگان و دولت موقت با آن مخالف نبود متفکران انقلاب مثل مطهری و بهشتی هم مخالف بودند. بخشی بخاطر سجیه های خاص او و برخی هم بخاطر اینکه ماموریت ویژه و اختیارات ویژه موجب اشتباهات و آسیبهایی می شد. لذا امام پس از نصب شهید بهشتی در دیوان عالی قضایی(اسفند۵۸)، و شکل گیری نظام قضایی توسط بهشتی، خلخالی را برکنار کرد... 4⃣ نمی شود به راه طی شده برگردیم. این یک اصل است: در دوره نظام، انقلابی گری باید از طریق نظام و نظم موجود پی گرفته شود. اگر پاره نظم های موجود نیاز به اصلاح، یا چابک سازی داشت البته باید انجام داد. لذا رهبری در همین مسائل ارز و سکه بجای مأمور ویژه ازهمین پاره سیستم مطالبه می کتد. هیأت دولت را احضار میکند، دستور تشکیل کارگروه فعال به آنها می دهد و... در مسائل خارجی هم غیر این نیست. درباره مذاکرات و برجام هم از طریق نظام و ساختارهای موجود انقلابی گری کردند. خط قرمزها را طبق قانون معلوم و از مجلس مطالبه بررسی با حوصله کردند و... 5⃣به اجماع کارشناسان مبارزه با مفاسد اقتصادی بیش از خلخالی نیاز به شفافیت و بانک اطلاعات اقتصادی دارد. چیزی که برخی دولتها به سمتش رفتند اما تا آخر نرفتند. در تراکنشهای بسیار زیاد اقتصادی، بدون شفافیت کار مفسدان به راحتی گم میشود. در این وضع مأمور ویژه هم اگر باشد خطا میرود. مطالبه شفافیت و تکمیل ساختار قانونی آن راه اساسی است.... [ابهامها را با گوش دادن به فایل صوتی از بین ببرید] ادامه دارد... @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
3⃣ احکام ویژه! -چرا اول انقلاب حکم اعدام رئیس بانک مرکزی بخاطر خیانت اقتصادی داریم اما حالا نه؟! -چرا رهبری مثل امام اموال مفسدان را به نفع فقرا مصادره نمی کند؟! ۱۵دقیقه @m_ghanbarian
❇️ چکیده ۳: احکام ویژه: 1⃣ احکام ویژه برای افراد! 🔺وقتی می گوییم مأمور ویژه و خلخالی نه! نه یعنی احکام ویژه و اعدام مطلقا نه! 🔺اینکه در وقت جنگ اقتصادی دشمن، اخلال اقتصادی متعمدانه حکم مفسد فی الارض را دارد، الان هم خط و نشان رئیس قوه قضاییه است هم اقلا یکی از مراجع تقلید اعدام آنها را خواسته است! پس کمبود حکمی نیست تا رهبری صادر کند. 🔺فرق خوش کیش(رئیس بانک مرکزی پهلوی و اول انقلاب) و خاوری(رئیس بانک ملی) در صدور حکم نیست(ولو بخاطر تنوع جرم حکم اولی سنگین تر بود)، در اجراست... 🔺یعنی باز ضعف دستگاه اجراء (اعم از دولت و قضاء) است. که باید هوشیارتر، انقلابی تر و کاراتر عمل کند. 🔺برای انقلابی تر و کاراتر کردن نظام اجراء در حکومت مردم سالار دینی ما سه مرحله است: الف)مطالبه انجام وظایف قانونی از سوی مردم و رهبر. ب)مطالبه تعویض مسئول و خواستن فرد کاراتر. اگر مسئول انتخابی بود، مردم مخیرند: یا بار بعد بهتر را برگزینند یا در حین مسئولیت او با اعمال حق نمایندگی، با سؤال و استیضاح او را عزل کنند. اگر مسئول انتصابی بود و تبادر عمومی ضعف کارآمدی او بود، مطالبه عزل او هرگز مطالبه ای نامشروع نیست.(شهید اول در قواعد آنرا تئوریزه کرده است) ج)اگر خدای نکرده رهبر، فرد فاقد صلاحیتی را در منصبی گماشته، چون این نصب مخل به شرط ولایت است مردم میتوانند از طریق خبرگان اقدام کنند... 2⃣ احکام ویژه اموال! این را دو قسم میکنم: 🔺الف)جایی که فقه ما هنوز گیر دارد: مثل مناقشاتی که بر سر احکام مصادره اول انقلاب شد. و مثل نامه تند یکی از مراجع وقت به امام بر سر الزام به فروش بیش از ۱۰۰۰متر زمین به مالکان به جهت ساخت خانه برای محرومان! نتیجه آن مناقشات این شد که از فهرست ۵۱نفری مصادره بسیاری برگشت بخورد! و خانه ها و مساجدی هم که از آن حکم ساخته شد هنوز به چشم غصب نظاره شود! اینجا وظیفه نخبگان حوزوی است که محدودیت در مالکیت را با حفظ اصل مالکیت خصوصی، قرائتی فقهی، مقبول و مشهور کنند و الا احکام دیگر هم همان سرنوشت را می یابد. 🔺ب)جایی که باز ضعف اجراست. مثلا معوقات بانکی و موسسات مالی ورشکسته طبق قواعد فقه از باب تقاص یا ضمان اموالشان قابل ضبط است. قانونهای موجود هم آنها را در قبال خسارت مسئول می داند. لکن می بینیم مثلا با اعتراضات خیابانی مالباختگان بجای اموال موسسات، ۱۱هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار از بودجه ملت (هرایرانی ۱۴۳هزار ۷۵۰تومان) برداشت میشود تا بخشی از دیون داده شود! این یعنی ضعف دستگاه اجرا که راه کاراتر شدنش عرض شد. و الا اگر قانون نارسایی داشت و دستگاه اجرایی دستش بسته بود مثل ماجرای وقف اموال دانشگاه آزاد رهبری خود مستقیما ورود میکند. چنانچه موجب حفظ ۴۰هزار میلیارد(۴برابر پرداختی به مالباختگان و ۱۰،۱۱برابر اختلاسی که خاوری معینش بود) شدند... [برای رفع ابهامها کلیپ صوتی این بخش را گوش دهید] ادامه دارد... @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
4⃣زمان بندی ویژه! چگونه رهبری برای محو داعش واسرائیل یک زمانبدی دارد وبه نتیجه هم میرسد امااین زمانبندی پس از۱۶،۱۷سال از فرمانشان برای مبارزه با مفاسداقتصادی دیده نمیشود؟! @m_ghanbarian
❇ چکیده۴: زمان بندی ویژه! 1⃣ تا اینجا معلوم شد رهبری اهداف انقلاب رادر دوره نظام از طریق "ساختارهای قانونی موجود" پیش می برند. 2⃣ موقعیت ایشان در بخشی از نظام و ساختار موجود، "مدیریت مباشر" و یک فرمانده کل است. اما در بخشهای دیگر "ناظر"، "هماهنگ کننده" و مدیر با واسطه است. در بخش نظامی ایشان فرمانده کل و مدیر مستقیم است لذا در تهدید داعش برمرزهای ما و دعوت سوریه از ما، قرارگاه صفین تشکیل و فرماندهان را وارد و نتیجه می گیرند. یا برای تهدیدات دائمی آمریکا، فرماندهان دریایی را احضار و برای مقابله با ناوگان آمریکا یا مثلا بستن تنگه از آنها طرح عملیاتی میخواهد و تبدیل به دستور میشود. اما در بخش اقتصادی، مدیر مستقیم دولت و مجلس است و ایشان آن نسبت که با قوای مسلح دارد را اینجا ندارد مثلا راسا نمی تواند رئیس جمهور و حتی یک وزیر را عزل کند یا مجلس را از کار بیاندازد... 3⃣ مبارزه با مفاسد اقتصادی بخاطر جنبه های سیاسی اش از اول در کمیسیونی ۱۲نفره متشکل از سه قوه رفت... از همین جا دچار جنگ اراده ها شد گاه بخاطر اختلاف قوا بیش از یکسال این کمیسیون اصلا تشکیل نشد و گاه وضع بهتر شد... 4⃣ البته این بدان معنا نیست که کش و قوس بین سه قوه ممکن باشد به کلی مبارزه با فساد را منحل کند! نه. زمان بندی و افت و حرکت را تأثیر می نهد اما از اساس رها نمیشود. چرا که رهبری در جایی تصریح دارند که اهداف انقلاب را در سه مرحله مطالبه و پیگیری می کنند: 🔺الف)بسیج مردم و مطالبه عمومی که در نظامهای مردم سالار نقش بی بدیل در تسریع دارد. 🔺ب)مطالبه جدی خودشان از مسئولین و ساختارهای قانونی که بقول خودشان دهها برابر مطالبه علنی وتلخ تر از علنی ها انجام می شود. 🔺ج)در صورت ناکارآمدی نهادی و...خودشان وارد می شوند. این در جایی است که دیگر امیدی به آن دستگاه نباشد و قانونا هم رهبری نتواند رئیس آنرا عزل یا آنرا منحل کند. ظاهرا درمساله مبارزه با فساد اقتصادی ایشان هنوز از ساختارها و مسئولین ناامید نیست و با مطالبه خود و مردم آنرا قابل تحقق می داند... [برای تفصیل و رفع ابهامها فایل صوتی این قسمت را گوش دهید] ادامه دارد... @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
5⃣ کار ویژه! پس کار ویژه ی رهبری در مشکلات اقتصادی و بن بستهای آن چیست؟! مدت زمان: ۱۷دقیقه @m_ghanbarian
❇چکیده۵: کار ویژه! 1⃣ برای نتیجه گرفتن از مجموع دستورات مکتب اقتصادی اسلام و رسیدن به اهداف آن، نیازمند یک "نظام اقتصادی" هستیم. مثلا همانطور که مجموع دستورات سیاسی اسلام مثل کفر به طاغوت، اطاعت از ولی، حق تعیین سرنوشت توسط خود مردم و... در "ظرف زمانه معاصر" موجب پیدایش "نظام سیاسی جدیدی" بنام جمهوری اسلامی شده است، مجموعه دستورات اقتصادی اسلام هم در ضرب زمانه و شرایط معاصر میتواند "نظام اقتصادی خاصی" پدید آورد. پس نظام اقتصادی از انعکاس تعالیم اقتصادی اسلام در ظرف و شرایط و مقتضیات زمانه شکل می گیرد... 2⃣ زمانه ما در خصوص اقتصاد دو ویژگی دارد: الف)خصومتهای خارجی(جنگ اقتصادی و تحریم ها) ب)موانع داخلی مثل ناکارآمدی و رفتارهای نامطلوب در بخشهای تولید و مصرف و هم اجزاء حاکمیتی. البته "اقتصاد تحریم" و مفاهیمی مثل "تاب آوری اقتصادی"، "اقتصاد پایدار یا متداوم" و مانند اینها در عرف علم اقتصاد شناخته شده اند. در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در۲۰۱۳به مسأله "شکنندگی اقتصاد" پرداخته شد... 3⃣ رهبر انقلاب از سویی بالاترین مقام دینی است و "باید حافظ مکتب اسلام(اینجا مکتب اقتصادی اسلام)باشد". و از طرف دیگر بالاترین مقام سیاسی و حاکمیتی است و "باید حافظ مملکت و انقلاب باشد" لذا هم باید اسلام شناس(فقیه) و هم زمانه شناس باشد. پس وظیفه او "به روز رسانی نسخه نظام اقتصادی اسلام در ظرف شرایط موجود است". از سال ۸۶ به جنگ اقتصادی دشمن توجه و از ۸۹ از لزوم یک الگوی مقاوم از اقتصاد گفتند. سه سال مطالعه (کارگروهی دانشگاهی/کارگروهی در مجمع تشخیص) سر این الگو انجام شد، ۲۱۵تحریم اقتصادی در دنیا دیده شد و... سال ۹۱ به "یک نظریه منسجم" رسید. پایان ۹۲در ۲۴سیاست کلان ابلاغ شد(طبق اصل ۱۱۰قانون اساسی). رهبر بعنوان تنظیم کننده قوا، جلسه ای توجیهی یک هفته بعد ابلاغ با سران سه قوه گرفت اندکی بعد جلسه توجیهی با مسئولین نظام(۴۵۰نفر کشوری و لشکری) صورت داد و قوا را به سمت اجرا گسیل کرد. متاسفانه از این نظریه منسجم ما فقط چند بنر تبلیغی و چند روز کادری بالای تلویزیون بعنوان شعار سال می دانیم! 4⃣از باب مثال مجموع دستورات اقتصادی اسلام که در اصل عزت اقتصادی قابل تجمیع است بعلاوه شرایط مخاصمه موجود حکم به خودکفایی یا اقلا خود اتکایی در کالاهای اساسی و هم امنیت غذایی دارد. و سیاست ۶و۷نظام اقتصاد مقاومتی بدین می پردازد. یا مثلا وقتی کشور خود را با شاخص ها می سنجیم می بینیم کشوری مسرف هستیم. و این شکنندگی اقتصادی بخصوص در شرایط سخت و تحریمها می آورد. سیاست ۸اقتصاد مقاومتی به این می پردازد. رانتی بودن اقتصاد ما بخاطر نفتی بودن و... عامل دیگر شکنندگی بخصوص در شرایط تحریم میشود که نسخه به روز نظام اقتصادی باید برایش فکری بکند و سیاست ۱۹اقتصاد مقاومتی بدین پرداخته است... [برای رفع ابهامها فایل صوتی این بخش را گوش کنید] تمام شد! @m_ghanbarian
✅ معرفی کتاب دوستان و پژوهش گرانی که مایلند درباره کار ویژه رهبری در حوزه اقتصادی و بن بستهای آن تفصیلی تر بدانند را توصیه می کنیم کتاب ارزشمند اقتصاد میاومتی اثر دکتر حجت الله عبدالملکی را بخوانند. ایشان که خود استاد اقتصاد و با روحیه جهادی است توانسته در این کتاب با وضوح بیشتری ارزش نظریه منسجم اقتصاد مقاومتی را تببین کند. تهیه اینترنتی کتاب https://bookroom.ir/book/25187
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی دهه ۹۶ ⭕️نسل مستشهد جلسه سوم @m_ghanbarian