lotf latif_1401.02.02_2.mp3
5.75M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیستم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۳
❓ اگر خدمات عمومی ضروری(آموزش، بهداشت، امنیت و...) با اقتصاد مجانی تامین نشود، چه میشود؟!
❗️کالا شدن این خدمات و انتقال به بخش اقتصاد مبادله ای!
• "اکّالُونَ للسُحت" شامل برخی از این موارد میشود!
- دوستی که در قبال رفع نیاز برادر دینی اش از او هدیه بگیرد!
- پول در مقابل آموزش ضروری!
- خوردن اموالی از اقتصاد تبرعی!
• از نشانه های سیاستهای اقتصادی نئولیبرال یکی همین کالایی کردن و بازاری کردن خدمات عمومی و حقوق همگانی است!
- کاهش حضور دین و آخرت گرایی در جوامع، کوچک شدن اقتصاد مجانی و کالایی شدن حوزه خدمات عمومی را در پی دارد!
- نکته "تاکُلون التُراث"!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
22.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 روز علی(ع) روز حکومت!
• محافل سیاست زده(نه سیاسی) خواندن اینگونه احادیث را با نیت خوانی برچسب و انگ می زنند! خدا را شکر رهبر انقلاب خوانده بود لذا بیان ایشان را به اشتراک گذاشتم.
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=41182
💬 نکات مهم:
1⃣ "نفس آمریت و ریاست تبعاتی دارد"! حاکم حتی اگر محسن و درستکار هم باشد در قیامت با غُل و دست بسته حاضر میشود! و تازه اگر درستکاری ثابت شد، آزاد می شود! و الا بر غُل و زنجیر او افزوده میشود!
• فقط حاکمان معصومی چون پیامبر(ص) و علی(ع) که خداوند عصمت از گناه و خطایشان را پیش از قیامت امضاء کرده و اصلا آنها را میزان سنجش حاکمان (مشروع و نامشروع) قرار داده از این قاعده استثناء اند.
2⃣ نظارت بر قدرت و پرسش از نحوه اِعمال آمریت(هرکه باشد)، در این مکتب و این منطق، کاستن از بند و زنجیر قیامت است، نه کاری شیطانی و از ایادی جهنمی!
رهبر انقلاب در جای دیگر با تکیه بر منطق همین حدیث است که می گویند:《نظارت برکسانی که حکومت می کنند _چون حکومت به طور طبیعی به معنای تجمع قدرت و ثروت است یعنی اموال بیت المال و اقتدار اجتماعی و اقتدار سیاسی در دست بخشی از حکّام است_ برای اینکه امانت به خرج دهند و سوء استفاده نکنند و نفس شان طغیان نکند یک کار لازم و واجب است و باید هم باشد》(۷۹/۱۲/۹)
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3053
#حکومت_در_اسلام
#نظارت_مردم
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🚨 علی(ع) در خطبه۱۶ از دو خطر می گوید که متاسفانه در سیاست ورزی و کنشگری ما ردپایی دارد:
۱. ادعا، موجب هلاک است!
قرار عالم بر این است: هرکس "ادعا"ی خدمت و رعایت ارزشها کرد، رسوایش کند؛ موقعیتش را نابود کند. سیاسیونی که در برتری طلبی بر دیگران، ارزشی بودن خود را به رخ می کشند را نگاه کنید: هَلَکَ مَنِ ادَّعَی!
چون چیزی از تصنع و دروغ و ریا در آن هست و این حباب می ترکد!
ارزشیِ واقعی، مدعی نیست!
۲. افتراء هم موجب رسیدن به انسداد است!
"خیب" آرمان و آرزویی است که محقق نشده و صاحبش را نومید کرده باشد.
اگر انسدادی ها در دهه های قبل را ببینید تایید می کنید: گاه در جریان افشاگری، راست و دروغ به هم آمیخته و کارشان به افترا کشیده می شد!
بودن مدعیان تصنعی در برخی مقامات و رسوا شدن هایشان، این افشاگران را جسورتر کرد که همه شنیده ها و اسناد مظنون را قطعی بگیرند و حکم کنند!
اما بجای آرمانِ اصلاح، سر از یأس و ناامیدی درآورند و به مرور حکم به انسداد کردند!
دقیق فرمود:خَابَ مَنِ افتَری!
چون چیزی از دروغ بستن و تصنع اینجا هم هست. واقعیت، مطابق آن نمی شود و اینها به انسداد می رسند!
⬅️ کاش مراقب هردو آسیب باشیم!
#اخلاق_سیاسی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.03_2.mp3
5.56M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و یکم: اقتصاد تبرعی و مجانی۴
• اقتصاد تبرعی عهده دار هزینه بخش خدمات عمومی
• کالایی سازی نئولیبرالیسم به خدمات عمومی هم دست درازی می کند
• دو دلیل عمده این سیاستها:
۱.دادن خدمات با کیفیت تر به ثروتمندان
۲.کمبود منابع عمومی برای تامین مخارج این بخش
• انفال، اموال بزرگی در اختیار حاکم اسلامی برای تامین این کمبودها
- بهره برداری درست از آن مانع مبادله ای شدن خدمات عمومی و اثر گذاری فاصله طبقاتی بر حقوق همگانی است!
- اصل ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
❇️ حکومتی که بهشت می برد! سخنرانی حجت الاسلام محسن قنبریان ۱۹رمضان/۱۴۰۱ ❓ حکومت باید به بهشت ببرد؟!
کارگزاران حکومتِ برای بهشت.mp3
26.23M
❇️ کارگزاران حکومتِ برای بهشت!
حجت الاسلام محسن قنبریان
۲۱رمضان/۱۴۰۱
❗️درخطبه ۳۷ فرمود: در شعار صدایم کوتاهتر از همه اما در عمل از همه برترم!
- ذلیل نزد من عزیز است تا حقش را بگیرم و قوی نزد من ضعیف است تا حق را از او بگیرم!
▫️ دو مشکل سیاسی
۱. ادعا و شعارزدگی
- چون همراه با تصنع و ساختگی است به رسوایی می انجامد!(هلک من ادّعی)
۲.افتراء و رسیدن به انسداد
- آن رسوایی ها زمینه پذیرش شایعه و رواج افتراء میشود و چون باز بیش از واقعیت است، وقتی واقعیت برای افتراء تغییر نمی کند، افشاگر به انسداد می رسد!
• نمونه هایی از سیره امیر المومنین(ع)
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
* مطالب مرتبط:
-https://eitaa.com/m_ghanbarian/2999
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3002
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.04_2.mp3
5.78M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و دوم: اقتصاد تبرعی و مجانی۵
• انفال بخاطر اینکه "دولة بین الاغنیاء" نگردند، دست پیامبر و ولی الله -که امین الله است- سپرده شده است
• انتفاع از انفال در زمان غیبت برای عموم مردم آزاد است!
• اصل ۴۵ قانون اساسی، تعبیر "در اختیار حکومت" است / حکومت در نظم بخشی و قاعده گذاری ، "تولیت" دارد نه مالکیت!
• حکومت از این منابع بهره برداری در تصمیم های عدالتخواهانه می تواند نقش آفرین باشد:
- تامین نفقه و ارتزاق خادمان بخش خدمات عمومی
- آزاد کردن بخشی از زمین های موات (طرح های زمین صفر) برای شکستن انحصار بازار مسکن و...
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
🔹مراسم مناجات خوانی شب های ماه رمضان
سخنران: حجت الاسلام قنبریان
مداح: سید محمود علوی
🔹از ۵ تا ۱۰ اردیبهشت ، ساعت ۲۳:۳۰
مسجد دانشگاه امام صادق
🔹هیات میثاق با شهدا
☑️ @m_ghanbarian
۱۷-درسهایی از چهل حدیث.mp3
14.52M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی
حجت الاسلام محسن قنیریان
رمضان۱۴۰۱
▫️ کارکرد ذکر
• از مصلحات اخلاق و اعمال
- دل را نرم و دل نرم فرمانبردار است
• اگر صورت آخر انسان و جزء عناصر هویتی او شود!...
• سه لایه مرتبت انسان
- ذکر باید از قلب در این لایه ها سریان یابد
• برای ذکر قلبی باید زبان تلقین کند مثل تلقین به طفل
#اخلاق
#چهل_حدیث
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.05_2.mp3
5.29M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و سوم: اقتصاد مبادله ای ۱
❓آیا هر چیزی می تواند بعنوان کالا و خدمات وارد بازار شود؟
• قرآن در اینباره دو حرف اساسی دارد:
۱. سبب ها طریق های مبادله باطل و غیر عقلایی نباشد
۲. خود کالا و خدمات چیز باطلی نباشد و منفعت حاصل از آنها حلال باشد.
• عنوان جامع "باطل" اقتضای حرف زدن دین خاتم
• نکته مهم "لاتَقتُلوا انفسکم" ذیل یک آیه اقتصادی !
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian
💠 عدالت و جمهوریت هنوز گفتمان نشده است
مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید
https://farhikhtegandaily.com/page/220333/
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 عدالت و جمهوریت هنوز گفتمان نشده است مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخو
Page 07.pdf
436K
💠 عدالت و جمهوریت هنوز گفتمان نشده است
مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.02.06_2.mp3
5.97M
🔅جرعه ای از نور/ برنامه #لطف_لطیف رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱
#حجت_الاسلام_قنبریان
▫️ لطیفه بیست و چهارم: اقتصاد مبادله ای ۲
• سبب های باطل یا شرعی اند (مثل ربا) یا عرفی(دزدی)
- رشوه مثل دلوی است که در چاه دل قاضی می رود تا حکم دلخواه رشوه دهنده را از او بگیرد
• وقتی در شرع درباره سببی حرفی نبود تعیین باطل و عیر باطل بودن با عرف است.
• نسبت باطل های شرعی و عرفی عام و خاص من وجه است:
- ربا عرفاً باطل نیست اما شرعاً باطل است.
- حق الماره و حق الشفعه عرفا باطل است اما با حفظ شرایط شرعا درست است
• غیر از سبب ها، خود کالا و خدمت هم نباید باطل باشد و باید منفعت عقلایی و حلال داشته باشند:
- برخی نجاسات
- برخی اشیاء مقدس
- اعمال و خدمات حرام
- خدمات واجب
-آنچه قصد حرام از آن است
- آنچه فایده چندانی ندارد
⬅️ نمیتوانند کالای مبادله ای و بازاری شوند!
#اقتصاد
☑️ @m_ghanbarian