۳-هویت نهضت حسینی.mp3
17.67M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه سوم: آزادی و آزادگی
حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه سوم: آزادی و آزادگی حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹ ☑️ @m_ghanbar
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹
جلسه سوم: آزادی و آزادگی
• آزادی مطلق مستلزم مسئولیت مطلق!
هرچه آزادی انسان بیشتر شود، محدودیت افعال و رفتار کاسته شده، طبعا مسئولیت رفتارها بیشتر گردن فرد می افتد. دیگر فرد نمیتواند بگوید بخاطر فلان عنصر محدودیت بخش چنین نکردم. ⬅️ پس روی دیگر آزادی، مسئولیت است!
- از همین جاست که اریک فروم در روانشناسی اجتماعی ثابت می کند انسانها نوعاً از آزادی [بخاطر مسئولیتش] فراری اند!
• آزادگی مقدم بر آزادی!
آزادگی، آزادی از قیود درون (طمع، ترس، وهم و...) است. آزادی بیرونی بدون آن کامل نمیشود. انسان طماع، اسیر ثروت و قدرت بیرون میشود. انسان ترسو، جور دیگر اسیر همان کانون قدرت و ثروت میشود. مستبدین و فرعون ها با خرافات روی توهم انسان های نا آزاده اثر گذاشته و خود را در تاریخ مشروع کرده اند. ⬅️ می بینید "زر" و "زور" و "تزویر" بر قیود درونی ما (طمع، ترس، وهم) استوارند.
- پایه سلطنت ها و استبداد ها بر نا آزادگی ها استوار است...
• آزادگان، محرِّر(آزاد کننده) جامعه اند!
هم:
۱- مربی اند و تربیت کرده، آزادگی می دهند.
۲- هم مصلح اند و موانع خارجی را برطرف و آزادی می دهند.
1⃣ آزادگی بخشی حسین بن علی(ع) بعنوان یک مربی:
- از دینداران شروع می کند! اول در دینداری آزاده باشند حتی به طمع بهشت و ترس از جهنم، عبادت نکنند! :
"انَّ قوماً عَبَدُواللهَ رغبَهً فَتلکَ عبادةُ التُّجارِ ، و انَّ قوماً عَبَدُواللهَ رهبهً فتلکَ عبادةُ العبیدِ ، و انَّ قوماً عَبَدُواللهَ شکراً فتلکَ عبادةُ الاحرارِ و هی افضل العبادة"
⬅️ طبعا چنین احراری، دین فروش نمی شوند!
- بی دینان را هم به آزادگی دعوت می کند:
"ان لم یَکن لکم دین و لا تَخافونَ المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم"
⬅️ طبعا بخاطر بردگی دنیا، اسیر هر سلطه جو نمیشوند!
2⃣ آزادی بخشی سیدالاحرار بعنوان یک مصلح اجتماعی:
- اول دین را از دست اشرار آزاد می کند!
پدر گرامی اش فرمود: ان هذا الدین کان اسیراً بأیدی الاشرار!
حسین(ع) دین را "لعق" عده ای می خواند! مثل آدامسی می جوند و "دیّان" نیستند! (ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درّت معایشهم فاذا محِّصوا بالبلاء قل الدیانون)
- بعد مردم را جرأت آزاد شدن از اسارت ظالمین و اشرار می دهد:
"موت فی عزّ خیر من حیات فی ذُلّ"
"انی لا اری الموت الا السعادة و الحیاة مع الظالمین الا برماً"
⬅️ قیام عاشوایی او به آزادگان شخصیت و جرأت داد برای آزادی(از عوامل بیرون) اقدام کنند!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
⚫️ تفسیر سیاسی اجتماعی خطبه منای امام حسین(ع) توسط حجتالاسلام قنبریان.
🔲 زمان شروع دوره: شهریورماه به مدت ۴ جلسه
🔲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به لینک زیر مراجعه کنید:
🔗https://b2n.ir/h65238
👈 جهت کسب اطلاع از سایر دورهها به صفحه اینستاگرامی مدرسه راه مراجعه کنید:
https://b2n.ir/z75506
🔸️ این دوره با راهپیمایی اربعینحسینی تداخلی ندارد.
☑️ @m_ghanbarian
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️خطوط قرمز رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه بر سر راه طرح قانون بانک مرکزی مجلس
🔹آیا روند فعلی بانکداری، به کاهش تورم و برقراری عدالت در کشور ختم میشود؟
🔸آیا بانکهای کشور، بر طبق موازین اسلامی فعالیت میکنند؟
🔹ضرورت ممنوعیت خلق پول بانکهای خصوصی، ممنوعیت بنگاه داری بانکها، ممنوعیت استفاده از حیل(حیله های) ربوی؛ سه خط قرمز اساتید حوزه برای اصلاح طرح اخیر مجلس
@sorayatv
۴-هویت نهضت حسینی.mp3
14.16M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه چهارم: آزادی و آزادگی ۲
حجت الاسلام قنبریان/ شب چهارم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹ جلسه سوم: آزادی و آزادگی • آزادی مطلق
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب چهارم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۰
جلسه چهارم: آزادی و آزادگی ۲
• نکات تکمیلی از بحث قبل
- لیبرالیسم، سلطانیزم را جور دیگر بازتولید می کند! از طریق استارتاپ ها و فضای مجازی و... امیال درون مارا شناسایی و آنها را قید و بند ما کنند!
مشکل این است که به تربیت و قید و بند درون توجه نمی کنند./ یک واحد حرص و طمع در بشر کم شود، ابرقدرت های ثروت از بین می رود!
- طالبانیسم، هم سلطانیزم را بازتولید می کند! آنها قید و بندهای بیرون را برنمی دارند!
- اسم امام حسین(ع) هم در تطور تاریخ قابل تامل است؛ شاه صفوی، "شاه حسین" می نامید! الان "ارباب" نامیده میشود! اول انقلاب، "سیدالاحرار" بود! امام(ره)، "سیدمظلومان" می نامید!
• مربیگری حسین(ع) برای آزادگی...
از متدین ها و متعبدها تا بی دین ها را چگونه دعوت آزادگی می کند؟!...
• باجذبه محبتش چنین تربیت می کند!
با آن تربیت، "دین" را آزاد می کند! دین از رغبت و رهبت ما آزاد میشود!
- مقایسه "حُر" و "ابن حُر" گویای نکات زیادی است!
• حسین(ع) برای آزادی، یک مصلح است!
آزادی خواهان نرخ جملات حماسی حسین(ع) را می دانند!
- توضیح برخی روایات در اینباره!
اگر دین، "لعق" (آدامس) شد، صاحب خودش را "دین باز" می کند! دین باز از سگ باز بدتر است!
- "الحرُّ حر و ان مسه الضرّ و العبد عبد و ان ساعده القدر"...
زینب کبری(س) زینت پدر بود. این روایت پدر را زینت داد در خیابان های کوفه و شام مجسم کرد!
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۵-هویت نهضت حسینی.mp3
17.13M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)!
حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)! حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۲
جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)!
❓زینب کبری(س) تبعی در این نهضت است یا اصیل است؟! بطور کلی عنصر زن در نهضت حسینی، عنصری عارضی و درجه دو است یا ذاتی و درجه یک؟!
❗️از آزادی زنان باید ترسید؟! راست و حسینی اش "آزادی ترسی" ما بیشتر بخاطر آزادی زن است!
• اسلام و احیاء مقام زن:
1⃣ در آزادی بیرونی: منع از زنده به گور شدن/ حق کسب/ حق بیعت(۱۲ممتحنه) و فعالیت سیاسی/ حق ولایت طرفینی مومنانه(۷۱توبه) و...
2⃣ آزادگی درون: "مَن عَملَ صالحاً مِن ذَکَر و اُنثی و هو مومن فلَنُحیینَّه حیاهً طیبهً "(۹۷نحل)
زن و مرد اگر اعمال صالح انجام دهند و مومن باشند را به حیات طیّب زنده می کنیم!
- مباهله اوج این حیات طیب است که در یک کنش سیاسی اجتماعی بروز می کند.
⬅️ تساوی زن و مرد (نه تشابه)؛ چون اینها انسانی است نه مونث و مذکر.
• ارتجاع به گذشته: آزادی بریده از آزادگی:
- تبرج جاهلی از ام زمل تا عایشه ⬅️ نهضتی با تاء تأنیث!
- حجاب برای حضور انسانی زن است بدون تأنیث!
- مقابل آزادی بدون آزادگی، خانه نشینی و نفی آزادی شکل گرفت! زن شد: ضعیفه!
• نهضت عاشورا از اول زنانه_مردانه!
- شمشیر_تدبیر / حماسه رشادت_حماسه روایت
- زینب ارتقای "ضعیفه" به "عقیله" است
- مقابل عبدالله بن حسن و قاسم بن الحسن، فاطمه صغری و سکینه قرار دارد
- مقابل ابالفضل، زینب کبری(س)
- شیخ صدوق، زینب(س) نائب خاصه امام حسین(ع) می خواند(الحسین بن علی اوصی الی اخته زینب...)
- آیت الله خویی او را شریک حسین(ع) می خواند(انها شریکه اخیها الحسین(ع) فی الذب عن الاسلام...)
*تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۶-هویت نهضت حسینی.mp3
15.31M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه ششم: نهضتی انقلابی_عقلانی (عقلانیت انقلابی)
حجت الاسلام قنبریان/ شب هفتم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه ششم: نهضتی انقلابی_عقلانی (عقلانیت انقلابی) حجت الاسلام قنبریان/ شب هفتم مح
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب هفتم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۳
جلسه ششم: نهضتی انقلابی_عقلانی (عقلانیت انقلابی)
• نهِ قطعی به یزید!
- نه به بدعت ولایتعهدی یک فاسق در نهضت حسینی قطعی است.
- به زور گرفتن بیعت نزد او "ضیم"(ننگ) است و او به تعبیر ابن ابی الحدید "سید اهل الاباء" است(شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۲۴۹)
- سید اهل اباء تاکید دارد این ذلت را "نفوس ابیّه" (جانهایی که اباء از پذیرش ننگ دارند) در طول تاریخ از او نمی پذیرند!
⬅️ کوفه عارض بر این ننگ ناپذیری و مقاومت در مقابل زور است. اگر کوفه هم درخواست نمی کرد، حسین(ع) بر این مقاومت و اباء استوار بود؛ اما در این "نه" و نهضت کاملا عقلانی عمل می کند.
• عقلانیت انقلابی!
- رفتن به مکه از راه اصلی؛ حسین(ع) شورشی نیست!
پیشنهاد محمد حنفیه را برای رفتن از دره ها نپذیرفت (الفتوح ج۵ص۲۱و۲۲)
- به همراه بردن خانواده؛ سفر جنگی وانمود نشود و خانواده در معرض گروگان شدن نباشد!
اگر برجا می گذاشت اسارت آنها قبل از شهادت تحمیل و گروگیری برای فشار آوردن و تسلیم کردن اتفاق می افتاد چنانچه با یزید بن مهلب شد!
- دیدار با عمر سعد؛ پیشنهاد تعویض کوفه آری، ذلت پذیری نه!
گزارش عمر سعد از دیدار(طبری ج۵ص۴۱۴/ ارشاد مفید ج۲ص۸۷و۸۸):
برگشت به مدینه!
رفتن به سرحدات!
رفتن به سمت یزید!
گزارش عقبه بن سمعان (غلام رباب):
فقط فرمود:" بگذارید من در این زمین پهناور بروم تا ببینم امر مردم به کجا می رسد؟" (طبری ج۵ص۴۱۳/ کامل ج۲ص۵۵۶)
⬅️ در هیچ گزارشی پذیرش بیعت یزید و کوتاه آمدن از "نه" نیست ؛ فقط در جای این نهِ جرئت مندانه بحث است که اگر کوفه نمی خواهد به مدینه برگردد یا....
وقتی قیس بن اشعث گفت: ما نمی دانیم چه می گویی! ولکن بر حکم فرزندان عمویت(بنی امیه) فرود بیا؛ به درستی که آنها آنچه دوست داری را ملاحظه می کنند!
فرمود: لا والله لا اعطیکم بیدی اعطاء الذلیل و لا اقرلکم اقرار العبید و افرّ فرار العبید!
نه به خدا به دست خودم، خود را ذلیل نمی کنم(بیعت نمی کنم) و اقرار بردگی نمی کنم و مثل بردگان فرار نمی کنم!
⬅️ آن روح انقلابی همه راههای معقول برای "نه" آزادانه اش به بدعت یزید را طی کرد و نهضت را بر منطقی استوار و خرد پذیر پایه نهاد.
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
💠 پویش ۴۸_۴۸!
توفیق شد دهه سوم محرم در بوشهر و شهرستان ها و بخش های آن باشم!
روز ورود با پویش ۴۸_۴۸ مواجه بودم! پویشی از زمان انتخاب شورای شهر تا کنون: ۴۸ماه خدمت، ۴۸حضور و پاسخگویی در ۴۸مسجد!
به همت جوانان و میانداری برخی روحانیون جوان راه افتاده بود. روحانی جوانی که در آبپخش با شغل گل فروشی ارتزاق و وقتش را صرف فعالیت های اجتماعی می کرد. در هر شهر تعدادی فعال اجتماعی از کاندیدهای شورای شهرشان پاسخگویی ماهانه + شفافیت را مطالبه و برخی اختیاراً پیوسته بودند.
حالا حدود ده نوبت پاسخگویی توسط رای آوردندگان در هریک از شهرهای پویش شکل گرفته بود؛ با محوریت مسجد!
سخنرانی بنده در جلسه رونمایی از سند شفافیت شورای شهر بود که پویش در یک سالگی به شوراها پیشنهادش می کرد: شفاف کردن تفریغ بودجه ها تا معاملات و قردادها و حتی مصوبات و پخش زنده جلسات!
گرچه بیشتر از همه میخواستند که از امید به تحول و نا امید نشدن بخاطر مشکلات بگویم لکن تجربه مدنی_انقلابی شان خود مثالی از امید بود.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۷-هویت نهضت حسینی.mp3
16.76M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه هفتم: نهضتی عدالتخواهانه!
حجت الاسلام قنبریان/ شب هشتم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۴
☑️ @m_ghanbarian