eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت هفتم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 عفاف و عدالت! • عفاف، لجام زدن به قوه و قدرت و اشتهاست. • هرچه از قاعده به نوک جامعه رویم، قوه و بالتبع اقتضای اشتهاء بیشتر؛ پس عفاف ضروری تر است ⬅️ عفاف حاکم ضروری تر از عفاف مردم! • عفاف حاکم ملازم با عدالت اوست! - عدالت فردی - عدالت در حکمرانی ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️ @m_ghanbarian
☑️ نماد روایتِ پیروز، مغلوبِ جنگ روایتها! • بزرگداشت اربعین فقط در مشایه نجف-کربلا رقم نمیخورد، در هم قضاوت میشود. زائران اغلب به جهات سیاسی-اجتماعی اربعین زیاد توجه دارند؛ از اینرو نباید درباره روایت آن و چهره رسانه ای اش بی تفاوت باشند. • اربعین۶۱هجری خود بود؛ نباید مشایه سالیانه اش در جنگ روایت ها مغلوب باشد و فقط به دو سه میلیون زائرِ حاضر دلخوش بود. • براساس پژوهش ایرنا؛ در ۵سال اخیر: - ۵میلیون و۶۰۰هزار پست از سوی ۳۷۹هزار کانال تلگرامی نشرداده شد که در مجموع ۵۱میلیارد بار بازدید شد! متاسفانه بعد از تبلیغات خدمات و نذورات، انتشار شبهات مالی و اعتقادی درباره برگزاری مراسم و تخصیص بودجه به زائرین بیشترین محتوای تولیدی است! حتی خبرهای بد( سوانح و تصادفات زائرین) به اندازه همدلی و همیاری مردم ایران و عراق، پوشش رسانه ای دارد! - در توئیتر هم هزینه اربعین و شبهات پیرامونی رتبه های اول است! - در اینستاگرام بیش از یک میلیون پست از سوی ۳۲۸هزار کاربر منتشر و حدود۹۶۰میلیون بازدید و ۳۶۱میلیون لایک گرفت. بی بی سی فارسی و معاندین دیگر رتبه داران تولید محتوای اربعین در اینستا هستند! گرچه این پژوهش حضور ربات ها و فعالیت نامتعارف ( جنگ رسانه ای) را ثابت می کند. ⬅️ ظاهراًبازماندگان اربعین ، باید روایت مشایه اربعین را بر کارهای دیگر ترجیح دهند! محسن قنبریان ۱۹شهریور۱۴۰۱ ☑️@m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت هشتم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 مراحل حقوقی عفیف سازی جامعه • اول عفاف حاکمیت! - بدون آن امر و نهی اش بی اثر است • بعد رویه سه مرحله ای : 1⃣ معروف سازی واجبات ، منکر سازی محرمات - معروف برای فطرت ، هنجار اجتماعی شود - ارشاد جاهل قبل امر به معروف - نکات شهیدان بهشتی و مطهری ⬅️امر و نهی تسهیل می شود! 2⃣ دادن جایگاه ولاء طرفینی مومنان به مردم! - فرق این ولاء با ولاء حاکم؟ - ورود مردم به همه معروفها و همه منکرها نه فقط منکرهای خیابان! ⬅️ با آن حق، تکلیف امر و نهی بجاست 3⃣ تفاهم اجتماعی برای الزامِ برخی موارد! - بیعت زنان برای عصیان نکردن در معروفها! - احتباء چیست؟ -تجربه ای معاصر! ⬅️ دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می کنیم: https://telewebion.com/episode/0x298b3be ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ صوت کامل برنامه‌ی هشتم علامت را بشنوید! 🔅 مراحل حقوقی عفیف سازی جامعه • اول عفاف حاکمیت! - بدون آن امر و نهی اش بی اثر است • بعد رویه سه مرحله ای : 1⃣ معروف سازی واجبات ، منکر سازی محرمات - معروف برای فطرت ، هنجار اجتماعی شود - ارشاد جاهل قبل امر به معروف - نکات شهیدان بهشتی و مطهری ⬅️امر و نهی تسهیل می شود! 2⃣ دادن جایگاه ولاء طرفینی مومنان به مردم! - فرق این ولاء با ولاء حاکم؟ - ورود مردم به همه معروفها و همه منکرها نه فقط منکرهای خیابان! ⬅️ با آن حق، تکلیف امر و نهی بجاست 3⃣ تفاهم اجتماعی برای الزامِ برخی موارد! - بیعت زنان برای عصیان نکردن در معروفها! - احتباء چیست؟ -تجربه ای معاصر! ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️ @m_ghanbarian
🔴 مناسک سازی مسیحی با تشبّه به اربعین شیعی! • مصر هم میخواهد" "(مسار العائله المقدسه) را در ۲۵نقطه در ۸ استان مصر احیاء و برایش گردشگر مسیحی جذب کند! • ادعا این است که ۲۰۰۰سال پیش مریم و مسیح و یوسف نجار در طول ۵سال برای فرار از ظلم هیرودیس از این نقاط گذشته اند! سفر از بیت لحم به غزه شروع و از شمال سینا وارد بر مصر و از فارما به سمت زقازیق گذشته و سپس به دلتا رسیده است! • این پروژه در اکتبر۲۰۱۷ مورد تایید پاپ و در ۲۰۲۱ افتتاح رسمی شد. گردشگران مسیحی این مسیر مقدس را بازدید می کنند. • چنین ابتکاراتی ۲۰۰۰سال پس از ماجرای ادعایی شاید نوعی کپی گیری از مناسک اربعین شیعی باشد؛ با این فرق که از همان سال شهادت برقرار بوده است و این سالها به راهپیمایی چند ده میلیونی تبدیل شده است. محسن قنبریان ۲۰شهریور۱۴۰۱ ☑️@m_ghanbarian
مصاحبه کوتاه حجت الاسلام قنبریان با روزنامه جام جم (۲۱شهریور۱۴۰۱) در کنار تهیه کننده را اینجا بخوانید: https://www.jamejamdaily.ir/Newspaper/item/153867 ☑️@m_ghanbarian
👑 ملکه ی محلّل! ❗️یا او سیده یا شما سلطان شوید! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
👑 ملکه ی محلّل! ❗️یا او سیده یا شما سلطان شوید! • قبل از این روزها در سال۹۷ بود که شبهه سیده بودن ملکه الیزابت اولین بار به سایت های فارسی رسید! سال۱۹۸۶ شجره شناس انگلیسی هارولد بی بروکس- بیکر ناشر کتابهای تبارشناسی خانواده های اصیل بریتانیایی ادعا کرده بود: ملکه الیزابت دوم از نوادگان امام مجتبی(ع) است!!! بروکس- بیکر برای تاچر_ نخست وزیر وقت انگلیس_ نوشت:" مردم انگلستان کمتر می دانند که خون محمد(ص) در رگ های ملکه جاری است"!!! تایمز شجره نامه جعلی چاپ کرد! برخی مفتی های درباری اسلام سفیانی و آمریکایی در مصر و عربستان و بعد شیعه انگلیسی لندن هم سخنانی در تایید گفتند! اما ، برای اعتبار بخشی به ملکه ی نژادپرستان نبود ؛ بلکه برای تکمیل پروژه هبوط اسلام محمد(ص) به اسلامِ سلطنت و اشرافیت، اسلام انگلیسی- آمریکایی و تقلیل حکومت مردمیِ محمدی به سلطنت های سعودی و اردنی بود؛ لذا اکونومیست فاش کرد:" این اتصال میان مذاهب و سلطنت های ما پلی ایجاد می کند"! ملکه همانقدر رئیس کلیسای دولتی است که فهد و سلمان ، خادم حرمین شریفین؛ همانقدر هم همه کاره ی حکومت و مالک همه چیز است! ❗️جالب اینکه این اتصال مذهب و سلطنتِ اسلام و انگلیس ، معاصر با انقلاب اسلامی و رهبری مستضعفان جهان توسط امام خمینی داشت پل زده می شد! • گام دوم این پل اتصالی،با از سوی جناح های قدرت در ایران( اصلاح طلب و اصولگرا) قابل تکمیل بود! اصلاح طلبان دو دهه گذشته با قرار دادن ولی فقیه جای سلطنت انگلیس ، خواهان مشروطه انگلیسی و کاهش اختیارات ولایت فقیه شدند! حتی راه حلشان هم الگوی رقابت طبقه سرمایه دار انگلیسی بود:" در فرآیند مشروطه خواهی انگلیس، اشراف زمین دار مقابل قدرت سلطنت ایستاد و وارد سیاست شد در واقع به این معنی به دمکراسی می رسیم که از رقابت شروع کنیم"! لذا با اقتصاد رانتی دنبال ائتلاف طبقه متوسط بورژوا با اشراف و تشکیل حزب و رسانه برای رقابت با ولی فقیه افتادند! جالب تر اینکه اصولگرایان هنوز هم در پاسخ به آنها به غیر تشریفاتی بودن اختیارات ملکه انگلیس استناد می کنند و اختیارات افزون او بر ولیّ فقیه را فهرست می کنند! مثلا ملکه می تواند پارلمان را منحل کند یا...! انگار با صدای بلند فکر می کنند: سلطان اگر یک فقیه عادل باشد اشکالی ندارد! وقتی در تقنین، شوراهای عالی را بر مجلس شورای اسلامی_ که باید منتخب اکثریت مردم باشد_ ترجیح می دهند؛ یا رئیس دولتی را می پسندند که مطیع نهادها و لابی های خاص باشد حتی اگر از مشارکت کمتری ، رای گرفته باشد؛ در واقع به لوازم همان خوانش سلطانی از ولایت ، امتداد می دهند! حال آنکه ولایت در اسلام از اساس رقیب سلطه و سلطان است و جوهره اش از مردم بودن و برای مردم بودن است." عملا هیچگونه امتیازی به او تعلق نمی گیرد؛ از لحاظ وضع زندگی، از لحاظ برخورداری مادی. اگر بتواند وظیفه خودش را خوب انجام بدهد به اندازه ای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب بکند، به همان اندازه حیثیت متعلق به او می شود ،بیش از آن نه"(۱) انگلیسی ها و دستگاه ملکه با این ولایت مخالف اند؛ والا با سلطانِ اسلام که از مردم نجوشد و در سطح مردم نباشد و برای طبقه خاص باشد نه تنها مخالفتی ندارند بلکه بنا به نقل رشید رضا در تفسیر المنار حاضرند مجسمه اورا هم از طلا ساخته در میدان اصلی شهرهای اروپا نصب کنند؛" چون حکومت مردم سالار اسلام را به نظام استبدادی دگرگون کرده است"!(۲) دعوایشان سر عقال یا عمامه، حتی فقیه یا مفتی نیست؛ سر رهبری مستضعفان و پابرهنگان جهان، مقابل مستکبرین و مرفهین بی درد و زالو صفتان است! دعوایشان سراین نیست که عنصر ، ولایت را تعدیل کند یا عنصر فن سالار اورا استخدام؛ بلکه دقیقا سر این است که: حکومت ولی فقیه برآمده از _ که چون گذشته محرومان و مستضعفان اند_ نباشد! همان که امام خمینی صریح و قاطع در پاسخ به ائمه جمعه_ وقتی پرسیدند: در چه صورت فقیه جامع الشرائط بر جامعه اسلامی ولایت دارد؟_ فرمود:" ولایت در جمیع صور دارد؛ لکن تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و در صدر اسلام تعبیر می شده به بیعت با ولی مسلمین"(۳) فعلا مجلس خبرگان موجود ( پنجمین دوره)با مشارکت قریب ۶۱درصد( انتخابات سال۹۴) بالاتر از مشارکت مجلس و ریاست جمهوری ایستاده و ۱۴۰۲دوباره باید خود را به رای بگذارد و با ، برای وظیفه خطیر خود آماده باشد؛ چیزی که در نظام های سلطانی خبری از آن نیست. ............................................. ۱.https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349 ۲.المنار ج۱۱ص۲۶۰ ۳.https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/20/page/459 محسن قنبریان۲۱شهریور۱۴۰۱ ☑️@m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت نهم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 عفیف سازی جامعه (ساخت حقیقی) • فضایل اخلاقی با ایمان به خدا و ولاء اهلبیت ساخته میشود • نظام حقوقی و قانونی ، نگهبان این فضائل است نه موجد آنها ❓چگونه محبت اباعبدالله(ع)، "سخاوت" و "شجاعت" ساخته؟! • مهندسی معکوس سخاوت عراقی و شجاعت ایرانی! ❓آیا نمیشود محبت حسین(ع) "عفاف" هم بسازد؟! ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️@m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷 📌 بر همه سیاست‌ها 🔰 در نشست رونمایی از : 🟡 به مثابه ملکی است صورت نوعیه‌ای آخر را تفویض می‌کند. این صورت نوعیه در واقع هر موجود است. این حرف خیلی مهمی است که خود اعضای باید آن را جدی بگیرند؛ عدالت نه مسئله‌ای فرعی است و نه مسئله‌ای در عرض سایر مسائل. عدالت با همه مسائل دارد. بدین باید صورت نوعیه هر مسئله‌ای باید متأثر از عدالت باشد. در آن نقض آشکار بی‌عدالتی انجام نشود. عدالت بیشتری تأمین شود یا حداقل نزند. 🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷 📣 صفحه اینستاگرام ، کانال تلگرام و بله: 🆔 @gerayeedalat
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت دهم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 مراحل عفیف سازی حقیقی جامعه 1⃣ امساک فرهنگی - خود امساک باز چهره ای حقوقی است اما ولاء اهلبیت آنرا بشکل حقیقی می سازد - بصیرت مفارقت از اخلاق اعداء! - نمونه ها 2⃣ زکات فرهنگی - جایگزین های ولایی! - نمونه ها در سیره امام سجاد(ع) 3⃣ کفاره فرهنگی (توضیح برای جلسه بعد) ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️@m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت یازدهم/ حجت الاسلام قنبریان 🔅 مراحل عفیف سازی حقیقی جامعه۲ ✔️ مروری بر دو مرحله ( امساک/ زکات فرهنگی) با مثالهای جدید 3⃣ کفاره فرهنگی ❓فرق کفاره فرهنگی با زکات فرهنگی؟ - کاهش مضرات مناسباتی که لابد از آنها هستیم ، کفاره فرهنگی است • "امساک "را از امام رضا(ع) ، "زکات" را از امام سجاد(ع) و "کفاره"را از امام کاظم(ع) الهام گرفتیم. ⬅️ دیدن گفتگوی این قسمت را به نخبگان فرهنگی توصیه می کنیم: https://telewebion.com/episode/0x298bd66 ارائه ها و گفتگوهایش را هرشب ۲۳:۳۰ از شبکه دو و تکرار را ساعت ۸ و ۱۴:۲۰ ببینید! ☑️@m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ صوت کامل برنامه‌ی یازدهم علامت را بشنوید! • جهت داری تکنولوژی! • کفاره فرهنگی درباره تکنولوژی های جهت دار چیست؟ • و... *در گفتگو مقاله "صناعت و قناعت" از کتاب تفرج صنع دکتر سروش و کتاب "ایمان و آزادی" از مجتهد شبستری ؛ دو نمونه از بیان دگر اندیشان درباره جهت داری تکنولوژی مدرن معرفی شده بود که رسانه ملی اسامی را حذف کرده است! ☑️@m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 برنامه ۱۲ قسمتی علامت / شبکه دو یزیدی که بود ، حسینی که هست! ارائه قسمت دوازدهم (آخر) / حجت الاسلام قنبریان 🔅 با تاریخ چه کنیم؟! • ۴گام مواجه با تاریخ: 1⃣ روایت 2⃣ درایت 3⃣ عبرت 4⃣ تجربه فعال • جمع بندی ای مختصر از آنچه در ۱۲ جلسه گفتیم ☑️@m_ghanbarian
🔸 قطعا در تعویض متون درسی حوزه، انگیزه تحول و خیرخواهی بوده است. نگاه به نیازهای فقهی معاصر در انتخاب متون به چشم می خورد. 🔸 انتخاب متن درسی از اساتید مبرز و انقلابی ای چون سید کاظم حائری (از اصلی ترین شاگردان شهید صدر) نیز جای سپاسگزاری دارد. 🔸 اما برایم سؤال شد کتاب ارزشمند "فقه العقود" ایشان که حاوی مباحث پیشرو و مترقی ای برای اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی بود (مثل حق الابتکار و...) چرا جای "اساس الحکومة الاسلامیة" و "ولایة الامر فی عصر الغیبة" قرار داده نشد؟! 🔸 اگر منظور پشتیبانی فقیهانه از مبانی انقلاب اسلامی است، فقه العقود به مبانی امام خمینی در مباحث مالکیت و عدالت نزدیک تر و دو کتاب انتخاب شده از ایشان، از آخرین نظرات امام خمینی و مبانی جمهوری اسلامی دورتر است! (گرچه با نظر اغلب فقهای جامعه مدرسین و شورای عالی همخوان است) در این دو کتاب چیزی از مردمسالاری دینی و جمهوری اسلامی و نقش مردم پیدا نمیشود، در حالیکه امام در آخرین نظرات خویش رأی اکثریت در تشکیل حکومت توسط فقیه جامع الشرایط را شرط می دانست. البته اعتراف می کنم متن قیّم و اجتهادی ای در این تراز هم برای مردمسالاری دینی و جمع جمهوریت و ولایت سراغ ندارم! 🔸 اگر منظور صرفاً آموزش اجتهاد است همان رد ولایت فقیه مکاسب هم کارا بود! (گرچه نظر شیخ اعظم با کتاب القضاء نهایی میشود). 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۶/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
📍 حرف سوم! در دو دستگی های رسانه ای، هژمونیک و هیجانی، حرف سوم شنیده نمیشود! دسته اول: از انتقاد به رویه گشت ارشاد، به ضدیت با اصل آن و علیه حجاب الزامی و اسلام سیاسی (که حکومت در ارزشها دخالت کند) کشیده شده اند و با لبه مخالفین نظام ج.ا مماس شده اند. دسته دوم: ماجراها را صرفاً یک اتفاق (آنهم قابل توجیه) دیده، همین روش را درست و عمل به قانون و شرع دانسته، حجاب الزامی و گشت ارشاد را سنگر مقاومت علیه دشمن برانداز گرفته که حتی عیب و نقص احتمالی اش هم قابل اغماض است! بلکه اصلا جنگ روایت و رسانه است که بد جلوه می دهد! و... حرف سوم؛ نه مخالف اسلام سیاسی و دخالت حاکمیت در ارزشهاست و نه حجاب را بی اهمیت و حتی غیر قابل الزام می داند؛ لکن رویه ناقص و معیوب جاری در گشت ارشاد را تبعیضی، دین بازی و بالتبع دارای اثر معکوس می داند! در منبرهای دهه محرم و هم سلسله مباحث برنامه علامت شبکه دو، بستره و گستره فسق و عفاف بیان شد و برای برخورد حقوقی با بد حجابی سه مرحله از سیره و سنت اسلامی شمارش شد که رویه موجود فاقد شاخص ها و استانداردهای آن است! اگر حوصله شنیدن این حرف را داشتید اقلا جلسات ۸و۹ برنامه علامت را ببینید! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✴️ ناهنجاری های پوشش از اعتیاد به الکل و مخدر سخت تر نیست! • ایسلند در مصرف مواد مخدر و الکل بدترین کشور اروپایی بود که با یک برنامه منظم و پیگیر به بهترین تبدیل شد • مجموع تحقیقاتی دقیق که به تاسیس "مرکز تحقیق و تحلیل اجتماعی ایسلند" انجامید و با استفاده از داده های پیمایش ها و برداشت های حاصل از تحقیقات مختلف به یک طرح ملی بنام "جوانان در ایسلند" انجامید. • چرخش موفق ایسلند هم "رادیکال" و هم "تجربه محور" بود؛ رویکردی که خودشان "عقل سلیم تقویت شده" نامیدند. از تغییر قوانین تا همیاری های اجتماعی و بعد اعانه های دولتی(برای خانواده های فقیر جهت مشارکت در برنامه ها) • نتایج پیمایش های جدید رو به بهبود نهاد مستی جوانان از ۴۲٪ به ۵٪ رسید! ⬅️ گزارش این تجربه را اینجا بخوانید: https://tarjomaan.com/vdcd.s0j2yt09ka26y.html ✔️ پ.ن: حجاب و عفاف و جامعه ایرانی، مناشئ و پیامدهای متفاوتی از اروپا و الکل دارد؛ مقصود صرفا ارائه تجربه ای مبتنی بر تحقیق های درست و به جا و همیاری های منظم اجتماعی برای تغییر است. ⬅️ برای "ایجاد فضایل" (ازجمله عفاف و حجاب) از بستره ایمان و ولاء و "نظام حقوقی حفاظت از آن" در ۱۲قسمت (شبکه دو) سخن گفته ام. چارچوبه ها و دکترین های دینی با برنامه های مطالعه و تجربه شده کنار هم میتواند چالش های اجتماعی مان را کم کند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵 نسخه صوتی مقاله: ایسلند چطور جوانانش را از الکل و مواد مخدر نجات داد؟ را بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ صوت کامل قسمت نهم برنامه علامت را بشنوید حجت الاسلام قنبریان 🔅 در گفتگوی این قسمت : • ربط ساخت حقیقی فضایل با ساخت حقوقی آنها • مباحثی در مرحله سوم (الزام): - فلسفه اصلی حجاب - بیعت الان برای مسائل فرعی اسلام چگونه است؟!/ شورای خاص جای نمایندگان اکثریت می نشیند؟! - آیه ۱۲ ممتحنه درباره مومنات است! اگر کسی مومن نبود چه؟ اگر خود راضی به اذیت شد؟! - فرق بین احکام توصلی با تعبدی؟ در جامعه اسلامی احکام توصلی اجتماعی از غیر مسلمانان هم خواسته میشود! • آیا نمونه ای از الزام حجاب در صدر اسلام داشته ایم؟ - نامه پیامبر(ص) به والی نجران درباره موهای زنان! - ولاء و پیوستگی جامعه و حکومت باید باشد! * ابهامات احتمالی در جلسات قبل و بعد توضیح احتمالی می یابد ☑️@m_ghanbarian
🚨 تبار گشت ارشاد مسئولین! • اولین بار ۳۱تیر۵۸ امام خمینی بود که گشت ارشاد مسئولین را مطالبه کرد! اداره امر به معروف در فهم امام خمینی، اول ناظر به اعمال دولت و ادارات دولتی (حتی رهبر و رئیس جمهور) بود؛ بعد هم اقشار ملت. (صحیفه امام ج۹ص۲۱۳) • اما جالب اینکه دستور امام هم درباره نهی از منکر دولت اجرا نشد (لابد به همین سازمانهای ناظر دولت و مجلس و قضائیه که بعدا در قانون اساسی آمد، بسنده شد) ؛ اما برای اقشار ملت (البته نوعا در پوشش و...) در لباس های مختلف: کمیته انقلاب و ستاد امر به معروف و گشت ارشاد انجام شد! • مرحوم سید احمد خمینی دلیل مخالفت با فرمان امام از سوی دولت موقت و برخی اعضای شورای انقلاب را: نبودن تشکیلات لازم / و هرج و مرج شدن، می شمارد! (همان/ پاورقی) • جادارد بعد از ۴۰ سال، تشکیلات و سازمانهای مدعی جلوگیری از جرم یا مجازات مسئولین را با تشکیلات نهی از منکر اقشار مردم (گشت ارشاد)، در روش و نتیجه مقایسه کنیم و نهی از منکرِ متوازن و نتیجه بخش را پی ریزی کنیم. 《انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل میشمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد.》(بیانیه گام دوم) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian