eitaa logo
محسن قنبریان
15هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📎پیوست قسمت۷ برنامه : علی(ع)؛ شورش اقلیت های مذهبی/ ارتدادهای جمعی! حجت الاسلام قنبریان 🔘 دادگاه رفتن حضرت امیر(ع) با اهل کتاب! • نقل مشهوری که زره خود را دست یک اهل کتاب دید و ...( در ارائه هم همین بیان شد) درکتاب الغارات ج۱ص۱۲۴ از شیعه و منابع متعددی از اهل سنت آمده است. فقهای شیعه نیز در دو جا از بحثهای کتاب القضاء به آن استناد می کنند.۱ • نقل دیگر در روایات اهل بیت و مجامع روایی شیعه هست که تفاوتهایی با آن نقل مشهور دارد: عبد الرحمن بن حجاج میگوید: روزی حکم بن عیینه و سلمة بن کھیل بـر امـام بـاقر علیه السلام وارد شدند و از (قضاوت با) یک شاھد و یک سوگند سـؤال کردنـد. امـام فرمـود : رسول خدا صلی االله علیه و آله و سلم با آن ( یک شاھد و یک سوگند) قضـاوت کـرد و علـی علیه السلام در نزد شما در کوفه نیز با آن قضاوت کرد. حکم و سلمه گفتند: این خـلاف قـرآن است. امام فرمود: از کجا پیدا کردید که خلاف قرآن اسـت؟ گفتنـد: خداونـد تبـارک و تعـالی میفرماید: «و أشھدوا ذوي عدل منکم» . امام به آنھا فرمود آیـا «و أشـھدوا ذوي عـدل مـنکم » یعنی یک شاھد و سوگند را قبول نکنید؟ سپس فرمود: علی علیه السلام در مسجد کوفه نشسته بود که عبدالله من قفل التمیمی بر آن حضرت گذشت در حالی که زره طلحه ھمـراھش بـود. علی علیه السلام فرمود: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم بـه سرقت رفته است. عبدالله بن قفل به حضرت گفت: بین مـن و بـین خـودت قاضـی ای را کـه برای مسلمانان قبول داری قرار بده. پس بین او و حضرت، شریح بـه عنـوان قاضـی قـرار داده شد. علی علیه السلام فرمود: این زره طلحه است که در بصره ( جنـگ جمـل) قبـل از تقسـیم غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت بر آنچه میگویی بیّنه بیاور. حضرت، امام حسن علیـه السلام را آورد و شھادت داد که: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسـیم غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت این یک شـاھد اسـت و مـن بـا یـک شـاھد قضـاوت نمیکنم مگر اینکه شاھد دیگری با او باشد. حضرت قنبر را خواستند و قنبر شـھادت داد کـه: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم به سرقت رفته است. شریح گفت این برده است و من با شھادت برده قضاوت نمیکنم. علی علیه السلام غضـبناک شـده و فرمودند: زره را از او بگیرید. این شخص سه بار به جور قضاوت نمود. شریح حـالش خـراب شد و گفت: دیگر بین دو نفر قضاوت نمیکنم مگر اینکه به من بگویی کجا سه بـار بـه جـور قضاوت کردم؟ حضرت فرمودند: وای بر تو زمانی که خبر دادم که: این زره طلحه است که در بصره ( جنگ جمل) قبل از تقسیم غنائم به سرقت رفته است، گفتی: بر آنچـه مـی گـویی بیّنـه بیاور. در حالی که رسول خدا صلی االله علیه و آله و سلم فرمود: ھرگاه غلولی یافتید بدون بیّنـه آن را بگیرید، گفتی: کسی این حدیث را نشنیده است. این بار اول. سپس حسـن را بـه عنـوان شاھد نزد تو آوردم و شھادت داد. گفتی: این یک شاھد است و مـن بـا یـک شـاھد قضـاوت نمیکنم مگر اینکه شاھد دیگری با او باشد. در حالی که رسول خـدا صـلی الله علیـه و آلـه و سلم با یک شاھد و سوگند قضاوت کرد، این بار دوم. سپس قنبر را نـزد تـو آوردم و شـھادت داد که: این زره طلحه است که در بصره (جنگ جمل) قبل از تقسـیم غنـائم بـه سـرقت رفتـه است. گفتی: این برده است و من با شھادت برده قضاوت نمیکنم. در حالی که اگر برده عـادل باشد شھادتش اشکالی ندارد. سپس علی علیه السلام فرمود: وای بر تـو! امـام مسـلمانان امـین است بر کارھای مردم حتی در کارھای عظیمتر از این.» (الکافی ج۷ص۳۸۵/من لایحضره الفقیه ج۳ص۱۰۹/استبصارج۳ص۳۴/ التهذیب ج۶ص۲۷۴) ⬅️ اختلافات دو نقل حاوی نکات خاص خود است اما حضور حضرت با یک ذمی اهل کتاب در دوره خلافت خود نزد قاضی ، وجه مشترک است که در این بحث به همان مقدار کار داشتیم. 🎵 صوت کامل برنامه 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ......................... ۱. یکی در بحث تسویه خصمین : المبسوط ج۸ص۱۴۹/ الدروس ج۲ص۷۵/جواهر الکلام ج۴۰ص۱۴۳ یکی هم در بحث اهل صیانات و مروات : المبسوط ج۸ص۱۵۴/مختلف الشیعه ج۸ص۴۱۱ و... ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خداشناسی در نهج البلاغه جلسه اول/ ۲۶فروردین۱۴۰۲ مسجد دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان • دو نحو خداشناسی: - بک عرفتک.../ فلسفی عرفانی، مجرد از حوادث - بها تجلی صانعها للعقول(خ۱۸۶)/ در متن حوادث، خدای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی! • یک معرفت بنیادین: - خ۱: "مع کل شیء لا بمقارنه و غیر کل شیء لا بمزایله"/ یک تمثیل! - جمع بین "سبح اسم ربک الاعلی" و "ان الله یحول بین المرء و قلبه"! - خ ۸۳: الحمدلله الذی علا بحوله و دنا بطوله. • امتداد این دو بُعد بسیار سازنده در خطبه۱۰۹: - لا ینقص سلطانک من عصاک و لایزید فی ملکک من اطاعک... - قوه کل ضعیف و مفزع کل ملهوف... ⬅️ در نزدیکی اش با مخلوقات، هرجا متناسب با وضعیت با اسمی خاص ظاهر است! - یومن الخائفین/ یرفع المستضعفین/ یضع المستکبرین/ یُهلک ملوکا/... ⬅️ براین اساس برای خود جا یابی در حوادث کن: - خدا کنار مستضعین برای رفعت و کنار مستکبرین برای زمین زدن است؛ ببین کجا ایستاده ای! لذا حضرت فرمود: کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً(نامه۴۷) * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تقسیم بیت المال به صورت هفتگی در دوران حکومت امیرالمومنین و مزیت آن نسبت به تقسیم سالیانه 🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵ 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خداشناسی در نهج البلاغه جلسه دوم/ ۲۷فروردین۱۴۰۲ مسجد دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان • سلطان امتناع! در ادامه درک "علا بحوله": خَرَجَ بِسُلطانِ الامتناعِ مِن اَن یُوَثِّرَ فیه ما یُوَثِّرُ فی غَیرِه!(خ۱۸۶) - چیزی در او اثر نمی کند حتی دعا و روضه زیر قبه! / اینها علت استجابت نیست(رابطه علیّ ندارد) و لو حتما اجابت شود! - فرازی از خطبه۹۰... • ظهور رنگانگ! در "دنا بِطولِه" با احسان و صفات فعل به همه نزدیک است لکن هرجا با اسمی ظاهر است: قاهِرُ مَن عازَّه/ مُدَمِّرُ مَن شاقَّه...(خ۹۰) ⬅️ کانال و مدار انتخاب آن ظهور با ماست: ایقَنتُ انَّکَ انتَ ارحمُ الراحمین فی مَوضعِ العفو و الرحمه و اَشَدُّ المُعاقبینَ فی مَوضعِ النَّکالِ و النَّقِمه • موعظه حضرت: اقبال الهی را تجسم کن! فرازی از خطبه۲۲۳ * تفصیل و نکات را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 الهائشات! برشی از قسمت ششم برنامه / شبکه دو حجت الاسلام قنبریان - چرا از این تعابیر می گویم؟!... - سیره علی(ع) از خانه شکایات تا اجازه تجمع دادن و حتی فراخوان و بار عام ذوی الحاجات نزد والی! - گاهی اعتراض ها دچار التهاب می شود در ازدحام حتی کسی زیر دست و پا کشته می شود! اینجا دیه مقتول با بیت المال است (در هائشات، قصاص و دیه نیست) - اما اگر به قصد کشتن کسی چند نفر هم دست شوند، دیگر هائشات نیست! - کشته های ۹۸ براساس همین منطق دسته بندی شد و دو دسته مشمول دیه شدند. * برای قضاوت بهتر فایل کامل گفتگو را بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اعتراضِ موثر نه سانتی مانتال، نه با علیه السلام و صلی الله علیه❗️ برشی از قسمت ششم برنامه / شبکه دو حجت الاسلام قنبریان • فراخوان و بار عام گذاشتن با حاجت مندان و منتقدان (یکی از راههای شنیدن اعتراضات) از فرمانهای علی(ع) به مالک است: - محافظان هم ترخیص شوند! - مردم بتوانند بدون لکنت حق خود را بگویند! - درشتگویی و نادرست گویی شان را هم تحمل کن!۱ • پیشنهادی برای دیدارهای رهبری: - سامانه ثبت نامه آزاد نه توزیع سهمیه از بالا - هرکه دوست داشت چفیه ببرد (صرفا دیدار)، دیدار معمولی و هرکه سؤال و نقدی دارد در دیدارهای با اساتید و دانشجویان و... حاضر شود - حتی دیداری خاص منتقدین باشد! • ظرفیت حرم ها برای اعتراض: - فرق هاید پارک با اعتراض در حرم ها؟ - شاید همین قدر که برای تجمعات علیه بی حجابی در حرم ها شد برای چیز دیگر اجازه نیابد! ................. ۱."ثُمَّ احتَمِلِ الخُرقَ مِنهُم و العِیَّ: آنگاه درشتگویی یا نادرست سخن گفتن آنان را تحمل کن..." (نامه۵۳) برای قضاوت بهتر فایل کامل گفتگو را بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خداشناسی در نهج البلاغه جلسه سوم/ ۲۸فروردین۱۴۰۲ مسجد دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان • خدانشانی امیرالمومنین(ع) در متن زندگی برای مردم - اللهم انت الصاحب فی السفر و انت الخلیفه فی الاهل و لایجمعهما غیرک...(خ۴۶) ❓ چگونه خدا؛ به نوعی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی می شود؟!! - خدایی که ظاهر برای هلاک کردن پادشان و رفعت دادن مستضعفان است، سیاسی نیست؟! - اگر صریخ المستصرخین است، در تشریعش هم به او اجازه "جهر بالسوء" داده است(۱۴۸نساء) - تو هم اگر در "اغاثة ملهوف" حاضر شدی، ظهور اسم پروردگار (مفزع الملهوف) از آستین تو می شود. این دالان و تونل نوری برای بالا بردن توست. ❗️پس خدا لشکر(جُند) دارد(خ۱۹۰ و ۱۹۱) ❗️خدا پشت شهری در می آید!(خ۴۷) ❓ اما آیا حمایتش باشگاهی و جناحی می شود؟! همیشه با مسلمانان؟! ❗️نه! حضرت امیر(ع): فلمّا رأی الله صدقنا...(خ۵۶) در اُحد(۱۵۵آل عمران) و حنین(۲۵توبه) خدا باشگاه مسلمانان را یاری نکرد! ❗️ خدا، حکیم است؛ نه فقیه و نه مکلف! • لطیفه عجیب خطبه۷۰ و ۱۲: هم اکنون بهتر از کوفه برای علی(ع) باشیم! * بدون شنیدن فایل صوتی، درباره فهرست قضاوت نکنید! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 میشود بهایی‌ها را به عنوان اقلیت های مذهبی پذیرفت؟! 🔰قسمت هفتم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ممنوعیت‎‌ها و محدودیت‌های فرهنگی و اقتصادی ذمی‌ها 🔰قسمت هفتم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ریشه‌ی ارتداد‌های جمعی در دوران امیرالمومنین 🔰قسمت هفتم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رهبر انقلاب۸۰/۸/۸: "اگر کسی در نظام جمهوری اسلامی در مسئولیتی مشغول کار است، ولی آرمانهای نظام جمهوری اسلامی را آن‌گونه که امام بزرگوار ترسیم کرده است و در قانون اساسی تجسّم پیدا کرده، در دلش قبول ندارد، اشغال آن پست برای او است(...) بخصوص در مسئولیتهای بالا. مدیران ارشد، نمایندگان مجلس و مسئولان عالی‌مقام قوّه قضایی، درعین‌حال که مسئولیت مهمّی در نظام جمهوری اسلامی دارند، نمیتوانند به آرمانهای نظام جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی اعتقادی نداشته باشند؛ چون اعتقاد انسان در عمل و گفتار او اثر میگذارد." https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3091 📌 پ.ن: ۱. نباید سخن رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان را برخلاف خود درباره اعتقاد مسئولین به اصول قانون اساسی (آن هم اعتقاد قلبی) معنا کرد! - ایشان "نفی ایجاب کلی" (حل همه مسائل مهم با رفراندوم) کردند نه "سلب کلی" (که لغویت و اهمال کلی اصل۵۹ لازم آید)! ۲. اگر روزی ایشان یا نخبگان سیاسی به هر دلیل اصل۵۹ را نادرست، نشدنی، مضر یا... دیدند؛ راهش را قانون اساسی معلوم کرده است: اصلاح و بازنگری قانون اساسی؛ که در اصل۱۷۷ توضیح یافته و غیر از امضای رهبری، مراجعه به آرای عمومی را می خواهد. یعنی طبق قانون اساسی، حذف اصل۵۹ خود نیازمند انجام همه پرسی است! (اصل ۱۷۷ استثنائات بازنگری راهم شمرده است.) ۳. شاید از مجموع قرائن بتوان گفت جملات اخیر رهبر انقلاب، موضعی سیاسی علیه برخی سیاسیون خاص بود نه ارائه نظر درباره اصل رفراندوم و حتی فقط جواب آن دانشجویان! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خداشناسی در نهج البلاغه جلسه چهارم/ ۲۹فروردین۱۴۰۲ مسجد دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان • خطبه اشباح(۹۱) در پاسخ به کسی که وصف خداوند را چنان که گویا او را می بیند، خواست: - امتداد "علا بحوله و دنا بطوله" در رزق و معیشت... ❗️ خدای اقتصاد! • مواجهه با چنین خدایی: اللهم انی اعوذ بک ان افتقر فی غناک...(خ۲۱۵) - وقتی خدا در معیت خود با بندگان هرجا با اسم مناسب ظاهر است؛ کنار فقیر باید با "الغنی" حاضر باشد؛ پس فقر چرا؟! 1⃣ کمبودهای طبیعی (قحطی و...): ⬅️ درخواست از خدا، دعای باران و...: تُرخِصُ الاَسعار: نرخ ها را پایین آوری!(خ۱۴۳) 2⃣ کمبودهای صناعی و ساختاری: اینجا جای دعای باران و استعفار نیست؛ جای مبارزه و اصلاح است. • خطبه۲۲۵ دو کج ساختار و دو کج رفتار پیرامون فقر را می شمارد: ✔️ کج ساختار: ۱. فاسترزق طالبی رزقک! رزق از مرزوق/ نظام طبقاتی/ روایت امام باقر(ع) در نفی نظام کارگری! - سه راه حل! ۲. واستعطف شرار خلقک! نظام طبقاتی سرمایه داری و پیدایش اشرارِ خیریه باز! ✔️ کج رفتار: ۱. ابتلی بحمد من اعطانی! فرهنگ تملق/ پذیرش فقر/ عدم اقدام برای اصلاح ۲. افتتن بذم من منعنی! شیوع تنفر و خشونت در شهرهای دوگانه/ آبستن آسیب های اجتماعی شدن جای درمان فقر ⬅️ آسیب دیدن توحید بندگان: و انت من وراء ذلک کله ولیّ الاعطاء! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خداشناسی در نهج البلاغه جلسه پنجم/ ۳۰فروردین۱۴۰۲ مسجد دانشگاه تهران حجت الاسلام قنبریان • معرفت بنیادین: خدای دور و نزدیک: - خطبه۱۷۹ در پاسخ به ذعلب یمانی: قریب من الاشیاء غیر ملابس، بعید منها غیر مباین - خطبه۴۹: سبق فی العلوّ فلاشیء اعلی منه و قرب فی الدّنوّ فلا شیء اقرب منه. فلا استعلائُه باعده عن شیء من خلقه و لاقربه ساواهم فی المکان به. ⬅️ در هر همراهی با مخلوقات با اسمی متناسب ظاهر است • ربوبیت برای هر مخلوق به شکل منحصر به فرد! - لایلویه شخص عن شخص و لایلهیه صوت عن صوت...(خ۱۹۵) - مثَل از چند آشپزی یک مادر دلسوز برای اعضاء خانواده: شوهر بیمار و غذای پرهیزی، بچه بد غذا و...! ⬅️ مواجهه شایسته با این خدا: کیف انساک ولم تزل ذاکری...(خمس عشر) • در چنبره علم و جنود اوییم! - اعضائُکم شهوده و جوارحکم جنوده و ضمائرکم عیونه[جاسوسان او] و خلواتکم عیانه! * تفصیل و نکات را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
🚫 جنبش دانشجویی تا کی می خواهد نزد رهبری علیه خصوصی سازی سخن بگوید⁉️ یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🚫 جنبش دانشجویی تا کی می خواهد نزد رهبری علیه خصوصی سازی سخن بگوید⁉️ • دوگانه "پیشرفت(رشد اقتصادی)_عدالت" مساله مهم مکاتب اقتصادی است. با اتاق جنگ اقتصادی دشمن و تحریم ها، برای انقلاب اسلامی جدی تر هم شده است. • رهبر انقلاب سال۸۴ ایندو را از جمله منظورهای سیاستهای کلی اصل۴۴ اعلام کردند: - شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی - گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی. • در بند ب این سیاستها این دو منظور، چنین تعقیب شد: - افزایش سهم بخش تعاونی تا ۲۵٪ اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم - اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونی ها برای بیکاران در جهت - رفع محدودیت ازحضور تعاونی ها در تمام عرصه های اقتصادی از جمله بانک و بیمه - تاسیس تعاونی های برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدایی - و... ⬅️ از این تعاونی ها، رشد اقتصادی(اشتغال مولد) و هم عدالت اجتماعی(مالکیت فراگیر) را قصد کرده بودند. • اما با گذر قریب ۱۸سال این قسمت سیاستها محقق نشد! کل تعاونی ها در کشور به ۱۰٪ نمی رسد و تعاونی های فراگیر هم محقق نشد. بند ج سیاستها (خصوصی سازی) و واگذاری به نهادهای حاکمیتی غیر دولتی عملا سهم بر اصلی منابع دولتی اصل۴۴ شدند! ⬅️ لذا آن دو منظور -بخصوص گسترش مالکیت در سطح عموم مردم و عدالت اجتماعی- محقق نشد! • مجمع تشخیص (بعنوان ناظر سیاستهای کلی) هم در عدم تحقق متوازن سیاست های کلی اصل۴۴ دخالت موثری نکرد! • پس از قریب ۱۸سال شخص رهبر انقلاب نیز در سخنرانی اول فروردین۱۴۰۲ به منظور مشارکت عموم و آحاد مردم در اقتصاد از مسئولین و صاحبنظران و راهکار کرد! بر تحقق و انجام کامل بند ب سیاستها -مثل سالهای قبل- اشاره و اصراری نکرد! بجای تعاونی های بیکاران و فراگیر، از شرکت های کوچک (آن هم بعنوان تجربه ناموفق) گفتند! (پیش از این ۱فروردین۹۵ از شرکت ها و کارگاه های کوچک برای اقتصاد مقاومتی و تامین آن دو منظور گفته بودند که اینبار با وصف تجربه ناموفق از آن یاد کردند) ❓ آیا اهمال ۱۸ساله این بند در کنار تحقق فی الجمله واگذاری به بخش خصوصی و حاکمیتیِ غیر دولتی به معنی انصراف و لغو این بخش سیاستهاست؟! ❓سراغ گرفتن از راههای مشارکت عموم مردم و نام نیاوردن از راه های مصرح در سیاستهای قبلی به معنای تعقیب رشد اقتصادی و عدالت در طرق دیگری غیر از بند ب سیاستهای اصل۴۴ است؟! ⬅️ پژوهشگران و خوب است بجای تکرار مکرر اشکال به خصوصی سازی و شنیدن جواب مکرر و یکنواخت از آن، بر سر عدم تحقق این ضلع دیگر سیاستهای واگذاری، تحقیق و مطالبه کنند! ❗️ اگر "بند ب" به هر دلیل قابل انجام نیست؛ مطالبه اخیر رهبری را بر حرفهای کلیشه شده و بی ثمر ترجیح دهند. کارهای اندیشکده ایِ شدنی برای "مشارکت عموم مردم" در اقتصاد انجام دهند تا از این تحقق کاریکاتوری جلوگیری و رشد واقعی اقتصادی را همراه با عدالت محقق کنند. قطعا تحلیل دقیق نشدن ها و تجارب ناموفقِ قبل و توجه به آن جزئی از طرح ها و نقشه های مطلوب است. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۲ ☑️ @m_ghanbarian
🗳 فتوای مردمسالاری وقتی هنوز صندوق رأی باب نبود! • شهید اول از فقهای قرن ۸ه است که بزرگان او را "لسان الفقهاء"، "لسان القدماء"، "از جمله ۵فقیه برتر شیعه" و... می شمارند. • ایشان در کتاب ارزشمند "القواعد و الفوائد" ذیل قاعده۱۴۷ (ج۱ص۴۰۵و۴۰۶) فائده ای با عنوان: "یجوز عزل الحاکم فی مواضع" طرح می کند: https://lib.eshia.ir/71530/1/405 • سومین این مواضع برای عزل حاکم چنین است: "الثالث: مع كراهية الرعية له و انقيادهم إلى غيره، و إن لم يكن أكمل إذا كان أهلا، لأن نصبه لمصلحتهم، فكلما كان الصلاح أتم كان أولى." یعنی وقتی مردم از آن حاکمِ [شرع]، کراهت داشته و به غیر او انقیاد و پذیرش داشته باشند؛ حتی اگر آن دیگری فقط "صلاحیت" داشته باشد و "اکمل" از حاکم منصوب نباشد.۱ بخاطر اینکه نصب حاکم برای مصلحت مردم است؛ پس هرجا مصلحت تمام تر است، نصب اولویت دارد. ⬅️ طبق این مبنا: با بودن کف صلاحیت و اهلیّت، پذیرش و انقیاد مردم تمام کننده مصلحت است و از شرایط کمال مهمتر است. • امروزه صندوق رأی "راهکاری اثباتی" و "توسعه در مصداق" برای کشف انقیاد مردم است؛ نه "توسعه ارتکاز" و "سیره تازه" ای که نیاز به تایید جداگانه و عدم ردع شارع داشته باشد.۲ (شرایط و فروعات انتخابات، کاندیدا، تبلیغات و... در جای خود باید بحث شود) • در حوزه های انتصابیِ حکمرانی (مثل امراء و ائمه جمعه و...) هنوز هم می شود به مثل این بیان شهید اول تمسک کرد... .......................... ۱. اگر آن دیگری اکمل از منصوب باشد که واضح است باید او را مقدم کرد. شهید هم در موضع دوم از مواضع عزل فرموده: اذا وجد من هو اکمل منه، تقدیماً للاصلح علی المصلحه... ۲. امام خمینی بر همین مبنا، "رجوع به آراء اکثریت" را به "بیعت درصدر اسلام" برمی گرداند: https://zaya.io/cb462 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۳ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | عدالت ✏️ آیا عدالت‌طلبی فقط در مسائل اقتصادی است؟ 👆بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر دانشجویان را ببینید 💻 Farsi.Khamenei.ir
همه قطعات صوتی ««حالات یک عدالتخواه»» رو میتونید اینجا پیگیری کنید 👇👇👇 قسمت اول https://eitaa.com/ali_samimi71/80 قسمت دوم https://eitaa.com/ali_samimi71/82 قسمت سوم https://eitaa.com/ali_samimi71/90 قسمت چهارم https://eitaa.com/ali_samimi71/97 قسمت پنجم https://eitaa.com/ali_samimi71/101 قسمت ششم https://eitaa.com/ali_samimi71/103 صوت کامل https://eitaa.com/m_ghanbarian/2592 ☑️ @ali_samimi71
🌙 برخورد و دشمنی با شرف رسول الله!در قنوت نماز عید چه چیزی برخورد و ضدیت با شرف رسول الله است؟! ❗️به هم زدن انسجام ملی و اجتماع عموم مردم گرد مقوله امامت! • دلیل: - در دعاهای مشابه برای عید فطر این اضافه بعد از "جعلته للمسلمین عیداً " هست: "و لأهل ملّتک مجمعاً و محتشداً " یعنی: فطر را برای مسلمین عید و برای اهل دینت محل اجتماع و بسیج عمومی قرار دادی.(الاقبال ج۱ص۴۲۹) - در قنوت نماز عید این چنین عیدی را ذخیره و شرف و افتخار برای اهلبیت(ع) می شماریم (ذُخراً و شرفاً...). - وصف، مشعر به علیت است؛ یعنی بخاطر عید همه مسلمین شدن (و محل اجتماع شدن و بسیج شوندگی) است که ذخیره و شرف برای رسول الله و اهلبیت شده است. - مؤید این برداشت روایت امام باقر(ع) درباره اعیاد در زمانه خلفای غاصب است که می فرماید: هیچ عید قربان و فطری برای مسلمین نیست الا اینکه خداوند حزنی برای آل محمد تجدید می کند! راوی علت را می پرسد. امام می فرماید: انهم یرون حقَّهم فی ایدی غیرهم!(تهذیب الاحکام ج۳ص۲۸۹) چون حق شان را در دست غیر می بینند! مجلسی(ره) در ملاذالاخیار در توضیح روایت آورده: "فانه انما وضع العید لیأتی الناس الی الامام!" چون عید برای همان اجتماع و آمدن به سمت امام قرار داده شده است. ⬅️ با این اوصاف اجتماع و بسیج همه صنوف مردم در عید فطر براساس مذهب اهلبیت، ذُخر و شرف برای رسول الله است. - بر این اساس: گناهی که بتواند در حد برخورد و دشمنی با شرف رسول الله(ص) باشد؛ همانا به هم زدن اتحاد و انسجام مردم است. - همانکه در بیان رهبر انقلاب در خطبه روز عید فطر آمد! ایشان اتحاد را دستاورد بزرگ ماه رمضان خواند و بر حفظ آن تاکید کرد: "دشمن با اتحاد ملت ایران مخالف است. با یکپارچگی شما مخالف است با یک دست بودن ملت مخالف است. دشمن مایل است که مردم به خاطر علائق مختلف، سلائق مختلف با هم بجنگند و دعوا کنند. رأفت میان مردم باید برقرار باشد"(۲/۲/۲) 📌 پ. ن: لازمه رعایت اتحاد و انسجام ملی، اهمال احکامی از شریعت نیست؛ تصحیح سختیِ گفتار_سستی رفتار و به تعبیر امام خمینی منابر پرخاشگوست! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحریف چرا ⁉️ • دکتر در مناظره با پرفسور اصول اقتصادی قانون اساسی (بخصوص اصل۴۳و۴۴) را ملهم از کتاب "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی شمردند و شهید مظلوم را هم صد درصد چپ خواندند! • جالب اینکه انتشار کتابهای مورد معرفی شان مقدم بر قانون اساسی نیست! پیشنویس قانون اساسی ۲۴خرداد۵۸ منتشر و کار تدوین اولیه (توسط تیم دکتر حبیبی) قبل از آن انجام شده بود! • بدتر، تحریف محتوایی است: نظریه راه رشد غیر سرمایه داری را "اقتصاد را دست دولت بدهید!" می شمارد؛ برای القای این همانی، علنا اصل۴۳ را تحریف می کند و می گوید ملهم از آن نظریه است و همه چیز دست دولت است! ❗️درحالیکه اصل۴۳ بخصوص بند۲ آن دقیقا برعکس آن نظریه است! بخوانید: 《برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود:... ۲.تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‏، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد...》 - برگرداندن تعاونی ها در اصل۴۴ به دولت و غیر اسلامی خواندن ایندو اصل هم قابل نقد جدی است که مجال دیگری می طلبد! ☑️ @m_ghanbarian