eitaa logo
محسن قنبریان
16.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
832 ویدیو
107 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 عاشورا ، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه ششم ۹۷ ✅ مشکلات نهضت علوی در ایجاد دولت اسلامی 1⃣ کمبود کارگزاران صالح برای چنین دولتی: دولت اسلامی هم در نحوه سرکار آمدن، هم شخصیت دولتمردان و هم نحوه دولت داری ویژگی هایی دارد که آسان نیست. مثلا برآمده از کانون های ثروت و قدرت و گرفتن سهم نیست. زی ای نزدیک حضرت امیر(ع) دارند. از ارزشهای اسلامی در دولت داری پیروی می کنند آزادی و اختیار مشروع را لحاظ میکنند حتی اگر کارشان سخت شود و... 🔺کارگزاران علی(ع)از این حیث یک جور نبودند: برخی وفادارمانده و حتی شهید شدند!...برخی کوتاهی کردند...برخی حتی خیانت کردند...برخی به معاویه پیوستند...وبرخی علیه امام شوریدند... امام از اشعث و زیادبن ابیه هم استفاده کرد اما نه برسر یک معامله با کانون قدرتی یا با وجود فسادشان!بمحض فساد عزل می شدند. گاه نیروهای مومن همه مدیر لایق نمیشوند و امام در تنگناست اما باز خط قرمز را نمی شکند. 🔺گاه کارگزاری با مشورت نزدیکان ابقاء می شد و بعدا خیانت میکرد. مثل ابوموسی که به سفارش مالک اشتر ابقاء شد و بعدا در صفین وهم حکمیت خیانت کرد! بین این موارد وسفارش پذیری و رانت دهی هم باید فرق گذاشت. اینجا امام به سفارش "وشاورهم فی الامر"عمل می کند حالا نتیجه خوب نشد مانع ندارد این با تمکین دادن به کانونهای ثروت بسیار فرق دارد. اگر منتخب مردم عالی نشد،رهبر بپذیرد و کمک کند خیلی فرق دارد با اینکه کانون های ثروت آدمی را بالا بیاورند! متأسفانه فاصله نیروهای حزب اللهی با آقا در فکر و عمل زیاد است.... 2⃣ سختی تغییر رویه های غلط بعد از ۲۵سال: در جلد ۸ الکافی خطبه ای از حضرت امیر(ع) به روایت سلیم بن قیس هست که حضرت ۲۵مورد از وعده ها وآرمانهایی که هنوز تحقق پیدا نکرده را می شمارد ... پس حرفهای دیشب چه می شود؟ آنها هم درست است. یک آرمان گرای واقع بین، پایش روی زمین و سر و دیدش به آسمان است. علی(ع) بالاترین سطح آرمانی حکومت را تصویر می کند و پی اش می افتد تا تابلویی برای همیشه ی تاریخ باشند اما : 🔺الف)نشده ها را رسما اعلان می کند که اینها غلط است و نمی خواهم باشد اما هنوز زورم نرسیده است. اینجور وضع موجود توجیه نمی شود وپای اسلام نمی رود. وقتی رهبری اعتراف کند در عدالت عقبیم این فایده را دارد که پس هرچه در کشور می گذرد را توجیه نکنیم و الزاما درست ندانیم. 🔺ب)پیگیر تحقق نشده هاست. نه فقط بگوید اینها غلط است! برای تبدیل آنها باید برنامه ریخت و حرکت کرد. 🔺ج)آنجا که دستش می رسد را تمام کمال رعایت کند. امام علی(ع) کوفه که دستش بود را بی نقص اداره میکرد. خودش هم بعنوان شاکی دادگاه میرفت و از غلبه و خلافتش استفاده نمیکرد. فرزندانش بی عیب بودند. اگر رهبری خودش و نزدیکانش در تراز مقبول بودند شکر جدی می خواهد... ☑️ @m_ghanbarian
۶-عاشورا، چلچراغ تولی.mp3
18.9M
سخنرانی دهه ۹۷ 💢 عاشورا، چلچراغ تولی جلسه ششم @m_ghanbarian
💢عاشورا، چلچراغ تولی / چکیده جلسه ششم : متولی مشرف ۹۷ متولی مثل درخت مثمری است که باید میوه دهد. 🔸مراتب تکلیف و تشریف: سه دایره تکلیف داریم و متناسب با هریک، یک محیط تشریف[حظ و بهره]. اسلام، ایمان، ایقان(یقین)، سه مرحله تکلیف است. اسلام همان شهادتین گفتن است. تشریف و بهره اش، محترم شدن، درآمدن از نجاست و...است. ایمان خود را در انجام تکالیف شرعی و اخلاقی نشان می دهد دستور جامعش، "یا ایها الذین امنوا استجیبوا لله وللرسول اذا دعاکم" است. استجابت خدا و رسول در هر دعوت و درخواستشان. تشریف ایمان، "لما یحییکم" است. زنده شدن به یک حیات برتر. همت عالی تر، آرزوی متعالی تر، رغبت و رهبت پاکیزه تر، ‌حواس لطیفتر، ملهم شدن قلب و بصیر شدن چشم دل و عبرت بگیر شدن دیدگان و...همه لوازم این حیات طیبه است. ایقان، تکلیفش واعبد ربک حتی یاتیک الیقین است. پس از مرحله ایمان است و مصرف یقین و عشق در رفتارها و اخلاقهاست. تشریفش، مشاهده و مکاشفه است. لترون الجحیم را الان می بیند... 🔸خط و کانال اصلی یا میانبر تشرفها به حظ های ایمان و یقین؟ اباعبدالله در وصف یاران فرمود: به مرگ برای من انس دارند همان طور که طفل به شیر مادرش مأنوس است. شهادت طلبی واقعا اکسیری است. متولی را سرعت و سبقت می دهد تکالیف ایمان را کامل با توجه انجام و زودتر به تشرفهای آن می رسد. نوجوانی که دلداده ولی خدا و بی توجه به دنیا و آماده فداکاری برای امام خویش است، کمالات و بهره های ایمان زودتر از بلوغ و شهواتش بر او می رسد. میشود مصداق "جزنا وهی خامده" از جهنم رد شدیم درحالیکه هنوز خاموش بود! جهنم همین اعمال و اخلاق سوء ماست که متبلور می شود اگر قبل از اقتضاء هر دوره عمر انسان با دلدادگی و میل به شهادت در راه ولی خدا از آن اقتضائات رد شد از جهنم قبل از شعله وری اش رد شده است. رد شدن از آسیب شهوات قبل از آمدنش، رد شدن از آسیب جاه طلبی قبل از دوره ۳۰سالگی، رد شدن از میل به ثروت قبل از ۴۰سالگی، رد شدن از آسیب تفاخر به مال و فرزند قبل از ۵۰سالگی و... [داستان عمرو بن جناده و هم سه سید شهید دزفولی و تشرفات ایمانی شان را در فایل صوتی بشنوید] 🔸قاسم، متولی مشرف انسان تا چیزی را تجربه نکرده نمیتواند تلخی یا شیرینی آنرا سنجش کند. "احلی" افعل تفضیل است. قاسم میگوید: شهادت شیرین تر از عسل است! عسل را چشیده اما شهادت را که ندیده چگونه میتواند بگوید بهتر و شیرین تر است؟ این بهره و تشریف ایمان است. در آن حیات طیبه مزه شهادت در راه خدا قبل از وقوعش به کام انسان می آید جوهر شهادت فداکاری برای خداست وقتی متولی از نام خود می گذرد از راحت و خواست خود می گذرد مزه شهادت رقیق شده در کامش می آید میتواند بفهمد وقتی همین قدر فداکاری شیرین تر از عسل است پس اوج فداکاری حتما شیرین تر است. بالاترش هم هست به تعبیر امام رضا به ثواب عظیم، نظر کردن به ولیّ خدا در درجه اش نائل شود(حدیث حضرت با اباصلت). سیدالشهداء هم پیش از قاسم گفته بود الموت دون ذلک و احلی! مرگ از ذلت پذیری شیرین تر است. قاسم سالک یقین است به سیدالشهداء در درجه اش -که شهادت واحیاء عند رب است- نظاره دارد و به تشریف احلی من العسل می رسد. قاسم تنها شهید کربلاست که اشتیاقش به شهادت موجب شد دست و پای حضرت را بوسه باران کند(لم یزل یقبل یدیه ورجلیه ویسأله الاذن)... ☑️ @m_ghanbarian
۷-عاشورا، موج سوم انقلاب محمد.mp3
14.87M
سخنرانی دهه ۹۷ 🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) جلسه هفتم @m_ghanbarian
🔴 عاشورا ، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه هفتم ۹۷ ✅ مواجهه با موج دوم انقلاب در جهان اسلام: 1⃣ محرومین دوره های قبل: همه با امام علی پیوستند: 🔺انصار. خطیبشان در روز بیعت امام را بر قبلی ها ترجیح داد... 🔺اهالی عراق و مصر: برای اولین بار نمایندگان آنها هم در بیعت با خلیفه وارد شدند. یکی شان گفت بدین شرط بیعت می کنیم که اگر به رویه عثمان رفتی ترا هم بکشیم! گرچه در بینش شیعی این حرفی بلا محل است ومعصوم هرگز مثل عثمان نمی شود لکن خبر از انقلاب علی (ع) و ریشه داری آن می داد. 🔺ایرانی ها: در برخی نواحی باوجود اسلام آوردن از آنها جزیه گرفته میشد! آنها هم عمدتا به امام پیوستند. تازه مسلمانی بنام زادان فرخ امام را برای خوارج، امیرمومنان، وصی رسول الله و سرور همه آدمیان معرفی کرد. که از نفوذ اندیشه شیعی بین این قوم خبر می داد. 2⃣ معترضان به عثمان: عدالتخواهان همه پیوستند امتیاز خواهان که اعتراضشان بدین خاطر بود که چرا بنی امیه نه ما؟ آنها دو دسته شدند: الف)کسانی که به طمع سراغ حضرت امیر آمده ونا امید برگشتند:اینها ناکثین(پیمان شکنان)شدند که طلحه وزبیر بزرگان آنهایند. ب)کسانی که همراه نشده بیطرف ماندند اهل قعود،قاعدین و حلیسیه نام گرفتند(مثل عبدالله بن عمر وسعد ابی وقاص و...)جمعیت اینان در صفین به ۳۰هزار نفر رسید! 3⃣ منتفعین و حامیان عثمان: جبهه شام و امویان که اصلی ترین دشمن امام بودند. و بانیان تقلب دوم شدند. معاویه محرک جنگ جمل بود. به زبیر نامه و او را وعده داد که با تصاحب عراق، بیعت شام را دارد! به سعد ابی وقاص و عبدالله بن عمر هم نامه نوشت که شورای شش نفره باید قصاص قاتلان عثمان میکرد حالا که طلحه وزبیر کرده اند یاری کنید.بعد امر به شورا سپرده شود. ✅ تقلب دوم: تبدیل خلافت به پادشاهی، رسما و علنا! پیامبر فرموده بود بنی امیه به سال ۴۰برسند بندگان خدا را برده و مال خدا را غارت و کتاب خدا را دغلکاری می کنند. در مسند احمد هم این روایت است که خلافت ۳۰سال است سپس پادشاهی شروع میشود! از ابوبکر تا پایان خلافت ظاهری امام حسن(ع)سرجمع ۳۰سال است ومعاویه شروع پادشاهی است. جالب اینکه اموی ها این اخبار پیشگویانه را دلیل بر جواز گرفته، اخبار را جای انشاء وهست را جای ارزش نهاده برای خود مشروعیت تراشیدند! معاویه خود رسما اعلان کرد:من آخرین خلیفه واولین پادشاه ام! امیرمومنان هم در تجهیز جنگ صفین به مسلمانان انذار داد که: به خدا سوگند اگراینان قدرت رادر دست گیرند همانند هرقل وکسری میان شما رفتار خواهند کرد! ✅ تقلب دوم چگونه شد؟ 🔺معاویه بی سابقه در اسلام و از طلقا(آزاد شدگان فتح مکه) بود و خلافت بر اینها حلال نبود. بدین مطلب عبدالله بن عمر و عایشه به خود او تصریح کردند. پس چگونه توانست تقلب دوم را انجام ونه تنها خلیفه بلکه پادشاه مسلمانان شود؟ 🔺جواب این است: تئوری ولی دم! معاویه می گفت:خلیفه ما عثمان، مظلوم کشته شده وخدا فرموده: هرکسی مظلوم کشته شود ما برای او قدرتی قرار دادیم! عثمان با سابقه در اسلام، مهاجر در حبشه،داماد دو قبضه رسول الله (ذوالنورین) بود.معاویه خود را ولی دم عثمان کرد وبا فضا سازی مطالبه خون او را اهم کارها خواند! عمار به این واقعیت متفطن وافشاء میکرد که آنان قتل عثمان را بهانه کرده اند لیکونوا بذلک جبابره ملوکا(با آن مستبدین را پادشاه کنند)! لذا به فور پیراهن خون آلود عثمان از شام سر درآورد بر نیزه شد وکنار منبر معاویه قرار گرفت و۶۰هزار نفر در مرحله اول فراخوان شد. همسر عثمان به شام گریخت و معاویه فی الفور از او خواستگاری کرد تا نسبتش را افزون کند(البته او قبول نکرد). این تبلیغات مظلومیت عثمان، جنایات را توجیه می کرد از بستن آب در صفین تا در کربلا و... یزید در اولین سخنرانی خلافت آن پیراهن خونی را برتن کرد وبرای عراق خط ونشان کشید! ✅ پیراهن خون آلود حسین، حنای بنی امیه را تا ابد بی رنگ کرد! آنچه این حربه را از بنی امیه -که ۲۵سال بهره مندش بودند- گرفت پیراهن خون آلود حسین (ع) و مظلومیت بی نظیر او بود... ☑️ @m_ghanbarian
۷-عاشورا، چلچراغ تولی.mp3
17.92M
سخنرانی دهه ۹۷ 💢 عاشورا، چلچراغ تولی جلسه هفتم @m_ghanbarian
💢عاشورا، چلچراغ تولی / چکیده جلسه هفتم: متولی عهد بسته! ۹۷ 🔸عهد، عقد و بیعت! انسان در حاق وجودش با خدای خود در ارتباط است حتی اگر آگاهانه نباشد. شهادت به ربوبیت خداوند و حقانیت سفرای الهی داده و می دهد ولو خود نداند. این مقام عهد است. اگر به این کانال ارتباطی متوجه و مومن شد و دریچه ای با خدا باز و عهدها را یادآوری کرد و خود را در ارتباط بندگی اش معنا کرد، مراودات تازه شکل می گیرد و عقدهایی با خدا بسته میشود. وقتی پای تحقق آن عقود به میان آمد و وقت وفایش رسید بیعت میشود. لذا هرصبح با امام خویش در دعای عهد سخن از "عهدا و عقدا وبیعتا" داریم. 🔸نمونه ساده تر در این نمونه ها: زنی پاک و مومن در ارتباط بندگی خود همه چیزش را با خدا معنا می کند. باردار که میشود آن جنین در شکم را نیز از آن عهد بندگی استثناء نمی کند.در گفتگوهایش باخدا و لطایف سحرهای بندگی نذر می کند بچه اش برای خدا باشد!(انی نذرت ما فی بطنی محررا) 🔺توجه: خوبی عهد و عقد این است که حد ندارد مومن در عهد الهی برای همه متعلقاتش با خدا عهد می بندد. پدر برای پسر، مادر برای فرزند وبرعکس، استاد برای شاگرد و... مومن در عهد آرزوهایش را از پیرامون الهام می گیرد و از آنجا جدی اش کرده به عهد وعقد می رساند. وگاه خداوند ترفیع می دهد وبنده را غافلگیر می کند. آن مادر خیال یک پسر را آرزو کرد وبه عهد برد از قضا فرزند دختر شد! اما طرف مقابل عقد خداست اگر هنرش را داشته که با او عقد ببندد و خدا "قبول" کرده حالا او بهترین تدارک را می کند دختر بهتر از پسر شد و به احسن وجه قبول میشود!(فتقبلها بقبول حسن). مادر مریم یک خادم راستین معبد می خواست و با خدا در میان وبا او قرار گذاشت. خداوند وقتی قبول کرد هم مریم را خادم معبد کرد آنهم خادمی که راستین ترین خادم الهی در غبطه کرامات او می شد و هم مریم را مادر مسیحای خود و روح الله کرد! این شیرینی عقد با خداست. زکریا هم مریم را که دید، بچه آرزو کرد. همان روزها خدا برایش روضه حسین خوانده بود. آرزویش به هم آمیخت وعقد شد. در پیری خدا به او یحیی داد و زکریا کشته شدنش شبیه سید الشهداء را عهد کرده بود! 🔸عهد ولیّ خدا اگر جای مادر و پدر، ولی خدا برای تو عهد کند چه حالی داری؟! بشنوی امام زمانت از خدا خواسته عمر تو را تا ظهورش باقی کند چه حالی می شوی؟! انس با آن ولیّ و درخواست از او اینها را هم دارد. کربلا به اباعبدالله عرضه شد قبول کرد وعهد کرد آدمهایش را برای آن تربیت کند.فرمود: ان هؤلاء، اصحابی من عالم الذر(اینها از عالم ذر اصحاب من بوده اند)! امام صادق(ع) فرمود: امام زمان(ع) بشکل جوانی کامل می آید پس هرکس با او نمی ماند، مگر مومنی که خدای تعالی پیمان او را در ذر اول گرفته باشد(بحارج۵۲ص۲۸۷) 🔸ظرفیت این عهد و عقد اگر عهد و عقدت قبول شد یا درباره ات چنان عقدی بسته شد، وفا خواهد شد. سرای عهد عالم تجرد است طرف آن خداست و فرا زمینی و زمانی است اما تحقق عهد در زمین است و زمان. پس تعجیل و تأخیر دارد. اگر عقد قبول شده باشد وفا میشود. هفهاف جزء عهد سیدالشهداء بود از بصره راه افتاد یک ساعت دیر رسید همان وقتی رسید که آقا شهید شده ودشمن داشت به خیمه حمله میکرد شمشیر کشید وملحق شد! طرماح در عهد نبود آمد ورفت که برگردد دیر رسید وملحق نشد. علی اصغر جزء عهد حسین است.اگر تقدیرات عاشورا را عقب می انداخت او کودک یا نوجوان وجوان شهید می شد اگر جلو افتاد شیر خوار شهید می شود! که همین بهترین صورت انتخابی حسین (ع) بود در عهد وعقد بندگی اش با خدا... ☑️ @m_ghanbarian
8-عاشورا، موج سوم انقلاب محمد.mp3
12.83M
سخنرانی دهه ۹۷ 🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) جلسه هشتم @m_ghanbarian
🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه هشتم ۹۷ ✅ خصائص تقلب دوم از زبان عبدالاعلی مودودی او متفکر اسلام گرای هندی-پاکستانی در کتاب خلافت و ملوکیت خود صفحات ۱۸۸تا۲۰۸ هشت ویژگی برای دوره پادشاهی در اسلام که از معاویه شروع شد می شمارد: -موروثی شدن حکومت -تبدیل سبک زندگی حاکمان به سبک شاهان ایران و روم -تبدیل بیت المال به ثروت شخصی -پایان آزادی عقیده[بیان] و امربه معروف -پایان استقلال قضات و آزادی آنها -پایان مشورت وامرهم شورا بینهم -ظهور تعصبات نژادی و قومی -نابودی برتری قانون معاویه رسما تخت و تاج درست کرد و مغیره هم علنا گفت:باید بین رعیت و امیر فرق باشد! بهترین اموال بیت المال مال سلطان می شد! ✅ پیدایش طبقه آقازادگان! شغل صحابه پارچه فروشی، تبرتراشی(سعد ابی وقاص)، قصابی(زبیر) و گورکنی(ابوعبیده جراح) و...بود اما در فتوحات تاجران و سرمایه داران بزرگی شدند برای نمونه فقط زر بجا مانده از طلحه را ۱۰۰پوست پر گاو نوشته اند! آقازادگان اینان بدون زحمت وارث این سرمایه ها می شدند. تازه در زمان خلافت جداگانه صاحب سهم ویژه از بیت المال هم شده بودند از ۳۰۰۰تا ۵۰۰۰درهم به آقازادگان صحابه داده می شد درحالیکه همان وقت یک سرباز یمنی یا عراقی از بیت المال ۳۰۰یا۴۰۰درهم می گرفت! غیر از ارث وسهم ویژه،خود تجارت هم کرده یا در فتوحات ومانند آن مشارکت وسهم بزرگ می بردند. این طبقه نه تنگی ای دیده ونه با اسلام اصیل مواجهه ای داشتند لذا دارای فسادهای عجیب شدند. رعایتهای پدران دیگر در آنها کمتر دیده می شد. دونمونه: 1⃣ فساد اخلاقی طلحه که باجناق ۴قبضه با رسول الله بود دختری داشت بنام عایشه که نوه خلیفه می شد و ام المومنین هم خاله او بود. فقط از پدر ثروتمندش ۱۰۰۰۰دینار پول توجیبی میگرفت! مثل اوست که میتواند ارزشهای اخلاقی جامعه را بشکند.نقاب را کنار گذاشت وعشوه گری آغاز کرد.طوزی که حاکم مکه بخاطر او حاضر شد نماز بیت الله الحرام را به تعویق اندازد تا او طوافش تمام شود! 2⃣ فساد سیاسی در مقابل رادیکالیسم اموی و سبّ امیرالمومنین برخی طاقت نمی آوردند حجربن عدی از آنان بود. اموی ها مخالفت او را برنتافتند. اما برخورد با یک عالم زاهد آسان نبود. آقازادگان وسط آمدند! ابوبرده -آقازاده ابوموسی اشعری- طومار علیه حجر نوشت که از طاعت وجماعت کنار رفته ومعاویه را خلع واز بیعتش درآمده وخدا را کافر شده است! آقازادگان طلحه(دوفرزندش)، زبیر(یکی از فرزندان)، سعد ابی وقاص(فرزندش عمرسعد) و... طومار را امضاء و حجر براساس این شهادت به شام فراخوان وبا همراهان کشته شد! درحالیکه خود فریاد میزد هنوز در بیعت است! همین آقازادگان همان اتهامات (شکستن وحدت وجماعت وخروج از طاعت امام!)را به سیدالشهدا هم زدند به خودش جوری و به مردم و دستگاه ظلم جور دیگر! دختر عبدالرحمن عوف،عبدالله بن امر، عبدالرحمان بن ابوبکر و...از آن جمله بودند. ✅ آقازاده اول جهان اسلام اما... در کنار آن حیف و میلها، سیدالشهدا که به واقع آقازاده پاک واصیل واول اسلام بود مقروض و وامدار بود بخاطر عائله سنگین شیعه! سید قطب در کتاب عدالت اجتماعی اش، حضرت را با بقیه آقازاده ها مقایسه و می نویسد: این حسین است که قرض و وام بر وی سنگینی می کند.چشمه ابی نیزرش راهم نمیتواند بفروشد چون فقرای مسلمان از آن آب برمی دارند! امام سجاد(ع) بعد عاشورا خانه های علی (ع)وعقیل ورباب را فروخت تا قرض سید الشهداء را اداء کند چون اموال او همه توقیف بود! ☑️ @m_ghanbarian
9-عاشورا، موج سوم انقلاب محمد.mp3
11.71M
سخنرانی دهه ۹۷ 🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) جلسه نهم @m_ghanbarian
🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه نهم بخش 1⃣ ۹۷ ✅ اثرات تقلب دوم (شروع سلسله شاهی): 1⃣ پیدایش طبقه مستضعف و محروم: وقتی می گوییم طبقه محروم، نه یعنی جمعی از یتیمان یا از کار افتادگان. یعنی صنفی که در اثر سیاستها فقیر شده اند. قرآن و روایات می گویند طبقه اشراف که ساخته شد به موازاتش طبقه ای بی نوا هم پیدا میشود. مال اینهاست که آنجا جمع شده و اشرافیت ساخته است. بعضی از این حرف بدشان می آید و می گویند ثروت خودش و با کار و تدبیر خودش بوده چه ربطی به فقراء دارد؟! دیروز امتیازات ویژه(مثل مستمری برتر از بیت المال) و امروز هم امتیازات ویژه(مثل بهره مندی بیشتر از منابع بانکی) این طبقه را بالا آورده و ممتاز میکند و در هردو وجه مال همه مردم است که مصرف آن طبقه ممتاز میشود.چگونه مال فقراء نیست؟!! 🔺تورم، گرانی و فقر در آن دوره: ورود ثروتهای فتوحات بخصوص درهم و دینار به شهرهای بزرگ، موجب افزایش حجم پول شد و به تبع تقاضا برای کالا افزایش یافت. افزایش درآمد اقبال به برخی کالاهای غیر ضروری را بیشتر میکند. و گرانی نرخ را موجب می شود. ابن شبه برای دوره عثمان [و معاویه] می نویسد: مال زیاد شد طوری که یک کنیز را به وزنش می خریدند و اسبی به ۱۰۰هزار درهم! و نخلی به ۱۰۰۰درهم! می نویسد: وقتی غنیمت آفریقا برای هر سوار حاضر در فتح ۳۰۰۰دینار بود، همان وقت قیمت یک اسب ۵۰۰۰دینار بود.(تاریخ مدینه ج۳ص۱۰۲۱و۱۰۲۲) این یعنی گرانی نرخ و فشار بر طبقه ضعیف. اول اسلام در آن زندگی ساده وقیمت های ارزان هر مسلمان با روزی یک یا دو درهم می زیست اما در سبک جدید ساخت شاهان واشراف به ده وصد برابر آن نیاز بود. ویژه خواری ها به این گرانی و محرومیت کمک میکرد. مثلا: 🔺وقتی مراتع مدینه همه در انحصار بنی امیه بود،مردم دیگر گوسفند و دام را کجا ببرند؟! طبعا مقرون به صرفه نیست و انحصار دام و محصولاتش دست آن طبقه می افتد وبه هر قیمت خواستند به مردم می دهند. همین اتفاق برای اقطاع و زمین های حاصلخیز عراق که به ویژه خوران داده شده بود افتاد و کشاورزی را تحت تأثیر آنها قرار داد. یکی از شاهان مروانی (از سلسله بنی امیه)که اراضی بسیاری در عراق زیر کشت داشت به کارگزارنش نوشت کسی حق فروش غله ندارد تا غله های من فروخته شود وبعد از آن بفروشند! این انحصارات، زیادی نعمت وغله را هم موجب ارزانی نرخ نمی کرد. 🔺در این فضا سیاست کوتاه مدت و فوری ائمه، تا قبل از انقلاب و احیای اسلام محمد(ص) رسیدگی فوری به آن طبقه محروم بود امامان این دوره همه کتفشان از زنبیل هایی که هرشب می بردند زخم شده است. امام حسین بدهکار و مقروض این کارها شد، امام سجاد(ع)خود تنها ۱۰۰خانواده محروم را زیر پوشش داشت و... 🔺ولایت فقیه مانع دیکتاتوری و شروع سلسله شاهی است اما چنانچه ماشین چپ کرده در جاده، عبرت برای ماشین سالم و در حرکت است آن حوادث جهان اسلام هم برای ما عبرت است. طبقه ممتاز اینجا میتواند کمک کار دشمن خارجی شود. ریچارد نفیو -طراح تحریمهای هوشمند علیه ایران-به خوبی در کتاب "هنر تحریمها" اینرا بیان کرده است و تحریم هوشمند دو رکن دارد: ایجاد درد عمومی/شکستن استقامت ملت! خود مینویسد چگونه علیرغم تحریم اقلام ضروری، ترخیص اشیاء لوکس کمک به منظور تحریم می شود؟ این اشیاء لوکس که از سوی طبقه ممتاز مصرف می شود مقاومت مردم را می شکند! به آنها القاء می کند که درد و نداری مال شماست، برخی که منتفع اند وضعشان خوب است و...! اگر این مصرف لوکس و اشرافی در مسئولین و روحانیون و...باشد ضربه اش کاری تر است. مصیبت اینجاست که وقتی فرزندان انقلابی امام و آقا سر اینها فریاد می کنند از سوی آنها یا دستگاههای وابسته متهم به ضد انقلاب بودن و نفوذی بودن و...می شوند!!! در حالیکه کار آنها طبق نسخه آمریکایی نفیو مستقیما در مسیر براندازی است و همه باید بر او فریاد کنند آنها برای اشرافیت مؤاخذه و خواسته شوند نه ناهیان از منکر. ☑️ @m_ghanbarian
🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه نهم بخش 2⃣ ۹۷ 2⃣ تخدیر جامعه با فساد اخلاقی این هم عارضه دیگر سلسله های شاهی و پیدایش طبقه اشرافی است. کامجویی های مادی آنها مردم را هم پی شان می اندازد. ولو یک هزارم آنها ارضاء شوند! تنها چیزی که تندی و تیزی ظلم و تبعیض را نرم و پذیرفتنی می کند آزاد گذاشتن آن مظلومان و محرومان در شهوات خود است. ولو با خاطره و قصه و امروز فیلم و لایک اشرافیت اشراف خوش باشند. هرچه باشد اهم ها فراموش می شود. همان طبقه ممتاز با این روش رضایتشان و در زمان ما رأیشان را می گیرند. و بعد بجای پرداختن به اهم سراغ چیزهای دست چندم می روند... معاویه یک شب سائب خاسر(اولین نوازنده و خواننده بعد از اسلام در مدینه)را پیش یزید در شب نشینی اش دید یزید را تشویق کرد. بعدا شاگرد او عزه المیلاء در مدینه آقا زادگان را جذب خود کرد حتی برخی از بنی هاشم و فرزندان شهدای ممتاز اسلام آلوده این مجالس شدند! به همین نسبت دین وارزشهای اسلامی سقوط میکرد. در این فضای تخدیری شاهد امامی با ابتکار مناجاتهای دلکش وموثر هستیم. ابالفضل در این فضا با عبادت کم نظیر رشد می کند طوری که مورخان وقتی از سر روی نیزه او گزارش داده اند نتوانسته اند جای سجده او در پیشانی را توصیف نکنند... ☑️ @m_ghanbarian
10-عاشورا، موج سوم انقلاب محمد.mp3
7.52M
سخنرانی دهه ۹۷ 🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) جلسه دهم @m_ghanbarian
🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه دهم بخش 1⃣ ۹۷ ✅ پادشاهی و تخدیر فکری جامعه: شیوع جبرگرایی 🔺پیدایش سلسله پادشاهی در تقلب دوم غیر از تخدیر اخلاقی، تخدیر فکری هم داشت. از جمله آنها رواج تفکر جبرگرایی برای حل بحران مشروعیت بود. از آنچه "هست" ، "باید" را نتیجه گرفتن و خلط بین اراده تکوینی و تشریعی الهی کردن اهم این ماجرا بود. با ظلم و غلبه بر مردم مسلط شده بودند، می گفتند اگر خواست خداوند این نبود، نمی شد! 🔺معاویه در اعتراض عایشه به ولایتعهدی یزید به او گفت: این خلافت امری از خداوند وقضایی از قضای الهی است ودر قضای الهی کسی را اختیاری نیست! عایشه هم همین توجیه را پذیرفت ودر جواب اسود بن یزید که ازش پرسید: آیا شگفتی ندارد که مردی از طلقاء با اصحاب محمد(ص) درباره خلافت درگیر شده؟! (عایشه)گفت: چه شگفتی دارد این "سلطان الله"است که به نیکوکار و فاجر می دهد چنانچه فرعون ۴۰۰سال بر مصر فرمانروایی کرد! از تحقق فرمانروایی ظالمانه فرعون در مصر نتیجه بگیرد که این میل وانتخاب الهی بوده وآنرا سلطنت الهی بخواند، چه از دین می ماند؟! پس چرا موسی را فرستاد و او را طاغی خواند؟! 🔺معاویه در برابر فرزند عثمان -که به ولایت عهدی یزید معترض بود و می گفت تو به خاطر پدر ما سرکار آمدی-گفت: این ملکی است که خداوند آنرا در اختیار ما قرار داد! یزید هم در اولین سخنرانی شاه شدنش گفت: پدرم بنده ای از بندگان خدا بود خداوند او را اکرام کرده خلافت را به او بخشید...واکنون نیز خداوند این حکومت رابر عهده من نهاده است! سایه این تفکر شوم و سلطان خدا وسایه خدا بودن شاه در انقلاب اسلامی ایران هم حس می شد وامام عزیز خون دلها در اینباره خورد. 🔺شامی ها که تربیت شده نظام کسرایی و هرقلی بودند با این پادشاهی مشکلی نداشتند آن اسلام اصیل محمد(ص)را ندیده بودند لذا در شعرها وسرودهایشان همین منعکس بود که اگر هند هم بعنوان حاکم معرفی شود بعنوان "امیره المومنین"با او بیعت می کنیم! اگر کسرایی بمیرد و کسرایی دیگر جای او بیاید برایمان برابر است! 🔺قیس بن ضحاک با متهم کردن مردم عراق به شقاق وتفرقه گفت: حسن(ع) و امثال او چه کار به "سلطان الله" دارند که او را در روی زمین جانشینی داده؟! خلافت از طریق کلاله(فرزند دختر)به ارث نمی رسد! فرزندان رسول خدا را از جانشینی او محروم کردن ودشمنان او را جانشین او بلکه خدا کردن و سلطان الله خواندن آنان نتیجه این تخدیر شوم بود. ✅ توجیهات شاهانه! 1⃣ تقدم مفضول بر فاضل! بعضا در دعواهای سیاسی و...همه اصل شایسته سالاری را قبول داریم فقط دعوا سر این است که فلانی شایسته است یا بهمانی؟! در ماجرای یزید که جایی برای شایسته بودنش نمی ماند، معاویه از اساس منکر شایسته سالاری شد و گفت مفضول(کسی که در فضیلت پست تر است)بر فاضل(کسی که پر فضیلت تر است)میتواند امام و حاکم شود!!! به امام حسین (ع) و برخی فرزندان دیگر صحابه که ولایتعهدی یزید را نمی خواستند جواب داد: رسول خدا هم در غزوه ذات السلاسل عمروعاص را[که مفضول بود]بر ابوبکر و عمر[که پیش او افضل بودند]برتری داد و امیر سپاه کرد و رسول الله اسوه حسنه است! البته پاسخ این در تفکر شیعی آسان اما در تفکر رقیب البته اشکالی جدی است... 2⃣ بدعت ولایتعهدی خود ولایت عهدی(بی خیال یزید) و حکومت موروثی هم بدعتی بود بی سابقه که با پیشنهاد مغیره بن شعبه علنی شد. او فتنه بعد از عثمان را بهانه کرد که اگر خلیفه[شاه]بعد معلوم باشد و با او بیعت بشود چنان نمی شود!معاویه هم در توجیه آن کوشید به معترضان گفت: خلفای قبل در مساله جانشین روش واحدی نداشته اند که لزوما از آن پیروی شود پس من هم این روش (موروثی)را برمی گزینم! ☑️ @m_ghanbarian
🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه دهم بخش 2⃣ ۹۷ ✅ نتیجه مهم تخدیر جامعه با تخدیر جامعه به لحاظ فکری، سیاسی و اخلاقی دیگر امیدی به نهضت عمومی در مقابل بی عدالتی ونقض اسلام نبود. آنچه در عهد عثمان اتفاق افتاد وانقلابی عمومی شد که نهضت اصلاح ساختاری و ایجاد دولت اسلامی توسط امام علی(ع) را موجب شد، دیگر اتفاق نمی افتاد. ظلمها و تبعیض های نارواتر با آن تخدیر تحمل می شد! همانطور که مخدر، بدن را نعشه و بی توجه و بی تحرک می کند، مخدرات اجتماعی نیز بدنه اجتماع را مثل نعشی بی جان می کند که با او هرچه می توان کرد... ✅ موج سوم انقلاب محمد(ص) از اینجا اهمیت نهضت حسینی معلوم میشود. قیام حسینی در راستای احیای دوباره انقلاب محمد(ص)بود اما نه در اصلاح شاکله اداری بلکه در "احیاء امت" لذا فرمود پی اصلاح در امت جدم هستم. امر به معروف مرده بود، و باید احیاء می شد. لذا فرمود آمده ام نهی از منکر کنم... فرق موج دوم و سوم در همین است. که موج دوم هنوز روحیه مردم زنده و اسلام خواه و ظلم گریز است، لذا امام علی(ع) از آن برای اصلاح حاکمیت و نظام اداری استفاده می کند. اما در موج سوم بعلت اثر گذاشتن مخدرها، روحیه در مردم مرده است و سیدالشهداء پی آن است که اول امت را زنده کند. این کالبد خواب را یک حادثه تکان دهنده بیدار می کند. آسان ترین کار برای اینکه فهمیده شود راه راغلط آمده ایم خوردن به دیوار است! لذا ان الله شاء ان یراک قتیلا... به خون کشیده شدن بهترین های جامعه و اسارت رفتن دختران پیامبر(ص)، جامعه را بیدار کرد واز تخدیر درآورد. در زیارت اربعین هم می خوانیم: وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله وحیره الضلاله: خون دل خویش را در راه تو داد تا بندگان خدا را از جهالت و سرگردانی و گمراهی نجات دهد... ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه اول ۹۷ 🔹 جماعت یک امام/ فئه یک امام هر جمعیت و جماعتی، "فئه" نیست. فئه، جماعتی است که در یاری به یکدیگر رجوع کنند. پشت به هم داده و با هم نقش ایفا کنند. 🔹فئه ی سیدالشهداء بیشتر است یا امام صادق(ع)؟! امام صادق(ع) بیشترین جماعت را بین ائمه دارد اما فئه اش کوچک است! سدیر صیرفی گفت: بخدا سوگند الان وقت خانه نشستن شما نیست... اگر امیرالمومنین به اندازه شما پیرو داشت در (خلافت) او طمع نمی کردند! امام از تعداد پیروان پرسید. سدیر از ۱۰۰هزار و ۲۰۰هزار تا نصف دنیا(ی اسلام)شمرد! امام او را خارج شهر برد و چوپان جوانی را نشان داد و فرمود: به خدا قسم اگر به تعداد این بزغاله ها پیروانی داشتم مجال نشستن نداشتم! سدیر شمرد ۱۷تا بود! سدیر جماعت را با فئه یکی گرفته بود! در حدیث دیگر امام در پاسخ فردی دیگر در پرسشی نزدیک به سدیر جواب داد: هرگاه آن عده وصف شده که سیصد و ده و اندی هستند شمارشان کامل شد آنچه شما می خواهید خواهد شد! از اینجا معلوم می شود: -۳۱۳عدد فرج است نه فقط یاران حضرت مهدی(ع)! -کربلا هم اگر فئه سیدالشهدا به ۳۱۳ میرسید شاید نتیجه چیز دیگر می شد! اما به هر صورت اینقدر ثابت است که سیدالشهداء گرچه کمترین جماعت را بین ائمه داشته اما به جهت فئه، ثروتمندترین ائمه -بعد از قائم (ع)-است. چون گروه اندکی که برایش ماندند، یک گروه همیار در یاری امام خویش(=فئه)بودند. 🔹دستگاه سنجش فئه و میزان آن، ابتلاء است! آیه ۱۴۹بقره سند این ادعاست. از متدینان بسیار بنی اسرائیل، ۶۰ ،۷۰هزار با طالوت از شهر برای مبارزه در راه خدا جدا می شوند(فلما فصل طالوت بالجنود)خداوند همانها را به تشنگی مبتلا و به نهر آب می آزماید(ان الله مبتلیکم بنهر) و از اینجا سه دسته می شوند: ۱.آنهایی که آب می خورند. اینها دیگر از طالوت نیستند(فمن شرب منه فلیس منی)اینها جماعتی هستند که از فئه طالوت جدا می شوند. ۲.آنها که اصلا نمی چشند حتی یک قطره آنها از طالوتند(ومن لم یطعمه فانه منی)اینها فئه طالوتند. ۳.آنها که فقط یک کف دست می نوشند. اینها از دسته اول -که فلیس منی بودند- استثناء اند ولو هنوز داخل در فئه طالوت نیستند.(الا من اغترف غرفه بیده). قرآن تعداد را چنین بیان می کند که عمدتا دسته اولی شدند(فشربوا منه الا قلیلا). امام باقر(ع) دو دسته بعد را روی هم ۳۱۳نفر میخواند. حالا همانها که یک کف دست خورده بودند، هم از یاری باز می مانند سخنشان می شود: قالوا لا طاقه لناالیوم بجالوت و جنوده(ما امروز طاقت و توان مقابله با جالوت و لشکرش نداریم)! اینها به بیان امام باقر(ع) در تفسیر برهان همان یک کف دست خورده ها و دسته سومی ها هستند که از فئه طالوت جدا می افتند! اما آنها که لب نزدند(دسته دوم)آنها -که کسری از ۳۱۳نفر بودند- سخن شان فرق دارد. آنها یقین به لقاء الله دارند و می گویند: کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره بإذن الله: چه بسیار گروه همیار اندکی که بر گروه بسیار به اذن خداوند غلبه کرده! اینها فئه واقعی طالوت بودند. از مکه هم جماعتی بزرگ با سیدالشهداء همراه شد اما منزل زباله و خبر شهادت مسلم و هانی که رسید امام فرمود: شیعیان ما، ما را خوار کردند! هرکس می خواهد منصرف شود برود! همه رفتند جز همانها که از مدینه همراه امام بودند. یعنی خانواده و خویشان! بعدا هم تعدادی از شیعیان خالص کوفه ملحق شدند. ۷۲نفر یا حداکثر ۴۵سواره و ۱۰۰پیاده شدند!اینها اما فئه حسین(ع) بودند. گروهی که یاری گر هم بودند در یاری امام ۲۰نفره میرفتند شاید مشک آبی برای بچه ها بیاورند. جلوی امام می ایستادند و تیرها را به سینه و گردن می گرفتند تا امام ۲رکعت نماز خوف بخواند. به نهر فرات مبتلا شدند مثل ابالفضل (ع)به آن رسید اما "لم یطعمه "(یک قطره نچشید)! لذا از حسین(ع) شد(فإنه منی).اگر مینوشید دیگر نمی توانست حسین را یاری کند! فئه سیدالشهداء واقعا بی نظیر بود... ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه دوم ۹۷ 🔷 فئه ی قلیل وافراغ صبر! 🔹اول باید بدانیم لشکر مقابل سیدالشهداء در کربلا هم فئه -یعنی گروه همیار و پشت هم- بود نه صرف جمعیت و جماعت از هم جدا. از طرفی دستور بود هر بالغی در کوفه جزء سپاه شود! و از طرف دیگر نوشته اند از هرسپاه ۱۰۰۰نفری اعزامی، فقط ۳۰۰یا ۴۰۰ تا به کربلا می رسیدند! یعنی بی انگیزه ها و آنها که کراهت از مواجهه با سید الشهدا داشتند در راه می گریختند و به کربلا نمی آمدند(انساب الاشراف/اخبارالطوال /و...) پس آنچه آمده بودند با انگیزه در ضدیت بودند. به تعبیر امام سجاد(ع) برهم سبقت می گرفتند در قتال بر حسین (ع)! این همان خصوصیت فئه است لکن فئه کثیر. این جریان استمرار همان جریان صفین و...بود که پیامبر(ص)، "فئه ی باغیه"(گروه همیار طغیان کننده) خواندش. فئه بودن آنها را در عرصه های کربلا می شود دید. ۴۰۰۰نفر همیار همند تا شریعه را ببندند و اجازه رسیدن قطره ای آب به اردوگاه حسین(ع) ندهند! اول صبح بعداز نماز و پرتاب اولین تیر توسط عمر سعد، همه لشکر باهم تیر انداختند که مینویسند مثل باران تیر می آمد! ۵۰۰نفرآمدند جلو و اسبهای سپاه امام را تیرباران کردند تا سواره نظامش را مختل کنند!و... 🔹درمواجهه ی فئه ی قلیل با کثیر نیازمند افراغ صبر هستیم! پهنای عرصه مواجهه، کم بودن افراد لازم می کند افراد قلیل مسئولیت بیشتر و وظائف مضاعف قبول کنند. کش بیایند و استقامت کنند ظرفیت را مضاعف و پر از صبر کنند که افراغ صبر نام دارد. مثال: وقتی در خانه، مادر خانه بستری و کار او گردن پدر بیافتد، پدر هم کار سنگین روزانه خود را دارد و هم کار وسیع مادر در پخت و پز ورسیدگی به بچه ها ومدرسه و... و هم سمت تازه پرستاری و...عادتا او یک سوم این کارها را میکرد اما حالا باید سه مسئولیت مجزا که هریک آدمی چابک وبا پشتکار میخواهد را خود تنها برعهده گیرد.برای یک روز ودو روز یک حرف است برای یک ماه وچند ماه حرف دیگری است!واقعا باید خود را کش بیاورد از خواب واستراحت و...بزنند وقوایش را در عرصه ها پهن کند واستقامت کند وقتی چنین خودش را پهن کند ومثل ریخته گری درون این وجود منبسط شده وکش آمده صبر واستقامت بریزد در اصطلاح قرآن می گویند افراغ صبر شده است. 🔹در ادامه فئه ی قلیل طالوت در آیه ۲۵۰بقره می خوانیم: وقتی آن گروه اندک -اما همیار- که اصلا از نهر آب نچشیدند، مواجهه با جالوت ولشکرش شدند، متوجه همین نکته شدند که عده آنها در مقابل عرصه های پرشده آن لشکر کم است، هرکدام باید چند نقش بر عهده گیرد، وجود وظرفیت را منبسط و خود را کش دهد تا کم مقابل زیاد همه عرصه را پر کند.لذا اولین در خواستشان افراغ صبر بود: ولما برزوا الجالوت وجنوده قالوا ربنا افرغ علینا صبرا وثبت اقدامنا وانصرنا علی القوم الکافرین. 🔹اگر عده لشکر سیدالشهداء(ع) اندازه لشکر عمر سعد بود مقابل ۴۰۰۰نگهبان شریعه فرات او هم نزدیک همین تعداد می گذاشت تا بتوانند مقابله وآب بیاورند. مقابل میمنه و میسره لشکر همان قدر می چید و...اما وقتی ۷۲نفر به ۳۰۰۰۰نفر-آنهم با انگیزه وهمیار-است چه باید بکند؟! باید فئه ی قلیل افراغ صبر کند .یعنی چه؟ یعنی مثلا ۲۰نفر مقابل آن ۴۰۰۰نفر قرار گیرد وبرود آب بیاورد. همان آبی که به این زحمت آمد ودست بچه ها ریخت وکسی سیراب نشد! تازه بعد از شروع قتال دیگر همین ۲۰نفر هم نیست یک ابالفضل(ع) باید همزمان هم وسط سپاه حسین (ع) باشد هم جای آن ۲۰نفر همیار، سقا شود وآب بیاورد وهم همزمان نگهبان خیمه باشد واگر تعرضی شد آنجا حاضر باشد وهم علمدار باشد و...دقت کن: ابالفضل همه عرصه ها را پر می کند اما با انبساط خود وکش دادن ظرفیتش. وقتی در این پهنای حضور بخواهد مقاومت کند ونبرد باید مثل ریخته گر در این نقش های وسیع صبر بریزد و قدم استوار دارد این کار را افراغ صبر می خوانند.مسلم در کوفه همینطور است.در قیام زودرس ناگزیر میشود خود حای چند هزار شود. یک نفر یک امت شود! لذا در زیارت نامه هردو میخوانیم: اشهد انک ...اعطیت غایه المجهود: شهادت می دهم تو تمام توانت را دادی... هرکس می خواهد جزء فئه ی آخر(اصحاب حضرت مهدی)شود باید بتواند جای چندین نفر کار کند و عرصه ها را پر کند آنهم مدت مدید وبا کش دادن خود افراغ صبر بگیرد وقدمهایش را ثابت کند.با نصف آدمها وربع آدمها انتظار در آمدن به آن فئه ی برگزیده محال است. ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه سوم ۹۷ 🔷 ثبات قدم و شروع غلبه بر فئه ی کثیر 🔹اول بدانیم که ۲۰زن و کودک همراه امام جزء فئه ی اویند یعنی در گروه یاری گران هستند. وقتی ابن عباس از امام خواست که آنان را با خود نبرد یکی از زنان به او گفت: آیا از سرور و آقای ما می خواهی که ما را بگذارد و تنها برود؟ مگر روزگار جز ما را برای او باقی گذاشته است؟! نه به خدا سوگند مرگ و زندگی ما تنها با اوست(مدینه المعاجز ج۳ص۴۵۴). 🔹بعد بدانیم اینها افراغ صبر کرده به ثبات قدم رسیدند. با آن مصائب جانکاه، غارتها و تهدیدها و تهمتها -که زینب کبری(س)به سر مقدس اباعبدالله(ع)درباره دخترکش گفت با او حرف بزن که قلبش دارد ذوب می شود- ببینید همین دختر در همین اوصاف چه می گوید! سخن از خطبه زینب آب دیده وپخته نیست سخن از خطبه امام سجاد(ع) متصل به سکینه ی الهی نیست سخن از یک دختر ۷، ۸ساله با آن وضعیت روحی است که روز دوم بعد عاشورا در کوفه با قدم ثابت، یاری اش را شروع می کند: -با حمد عجیب خداوند شروع می کند وبه اندازه سنگریزه ها واز عرش تا زمین خدا را حمد می کند! -خانواده خود را جایگاه علم وحکمت الهی وحجت بر بندگان می شمارد. -همه این مصائب را تقدیر الهی می خواند و با ایمان کامل از آنها یاد می کند. -با صریح ترین و تندترین بیان اهل کوفه را در قبال جنایاتشان استیضاح میکند! -سخنان ابن مرجانه را نقل با تندترین تعابیر نقد می کند: خاک بر دهان گوینده این سخن و سنگ بر سر و رویش! -با ذکر فضایل خانواده خود(اهلبیت) و کوچکی مخالفان سخنش را تمام می کند! این ثبات قدم در کوچکترین اعضاء فئه حسین(ع) دیگران را شهامت داد. اگر اینها نبودند پیکر مرده کوفه تکان نمی خورد. اگر این یاری صریح وتیزتر از شمشیر پدر نبود، همه چیز در بیابان کربلا دفن می شد.اما سخنان اینان مردم را زنده کرد وهمان روز ۵مخالفت پدید آمد: 1⃣ زید بن ارقم: از جسارت عبیدالله به لب و دندان امام گریه اش گرفت وذاز بوسه پیامبر یاد کرد. خرفت خطاب شد! در حین ترک مجلس به مردم گفت: برده ای[یزید]، برده ای[ابن زیاد]رابه حکومت نشانده و او هم مردم رابه بردگی گرفته است. ای مردم عرب از این پس همگی برده اید! می نویسند اگر این را ابن زیاد شنیده بود او رامی کشت. 2⃣ اعتراض انس بن مالک: که رسما از کار عبیدالله برائت جست و باز خاطره پیامبر(ص)با آن لب ودندان را یادآوری کرد. 3⃣ اعتراض قیس بن عباد: که گفت قیامت شفیعان حسین، جد و پدر ومادرش وشفیعان تو هم جد وپدر ومادرت هستند! ابن مرجانه از سخن او عصبانی وبیرونش کرد. توجه داشته باشید با چوب دستی به لب ودندان زدن از قتل صبر و سربه نیزه کردن وبا اسب تاختن، فجیع تر نبود در مقابل آن کارها هیچ اعتراضی نشد! این اعتراضها محصول بیدار گری زینب وبچه های حسین است. 4⃣ تعهد و خط و نشان علنی جابر از قبیله بکر بن وائل: که گفت اگر ده نفر بشوند با آنها خواهد بود.(بعدا از همراهان مختار شد). 5⃣ اعتراض وذمبارزه ی عبدالله بن عفیف ازدی. پس از دارالعماره عبیدالله در مسجد باز خطبه خواند وبا توهین به امام علی(ع)وامام حسین(ع)خود را پیروز خواند. عبدالله که یک چشم را در جمل ویک چشم را در صفین در راه خدا داده واز همین رو در کربلا غائب بود بلند دروغگو پسر دروغگو را به خود ابن مرجانه برگرداند! ابن مرجانه را طوری عصبانی کرد که رگ گردنش باد کرد ودستور دستگیری عبدالله را داد.او هم قبیله را خواند. محافظان نتوانستند او را بگیرند وعبیدالله برای دستگیری اش نیرو گسیل کرد بین نیروهای ابن مرجانه و طرفداران عبدالله جنگ وخونریزی شد وخود او هم در خانه پس از هجوم با راهنمایی دخترش با آنها جنگید تا دستگیر شد. ابن مرجانه گفت بی پرسش او را می کشد وعبدالله جواب دندان شکن داد که قبل از تولد او آرزوی شهادت در راه خدا داشته، دوچشم که نابینا شده مأیوس شده ،اما الان وقتش رسیده است.او آرزو کرده بود توسط بدترین بندگان کشته شود وشد! دقت کنید از غرولنگ زید بن ارقم تا تبری انس تاحکم صریح قیس وتا خط نشان جابر وتا مبارزه عبدالله چند ساعت فاصله است وهریک از دیگری صریح تر وآتشین تر است.واین شروع غلبه ی فئه قلیل سیدالشهداء بر فئه کثیر یزیدیان است که ادامه دارد... ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه چهارم ۹۷ 🔷 فئه ی قلیل حسین(ع) در شام 🔹اول این توجه را داشته باشیم که درک در فئه ی قلیل یک امام بودن به انسان حس و توانی می دهد که تحمل مشکلات را آسان میکند. فرض کنید در جنگ بدر شما هم جزء آن ۳۱۳نفر بدریون بودید وشب می دیدید پیامبر با تضرع و زاری با خدا دارد چنین دعا می کند:اللهم ان تهلک هذه الفئه لاتعبد فی الارض! خدایا اگر این گروه همیار شکست خورده هلاک شدند دیگر روی زمین پرستش نمیشوی! چه حسی می یابی وقتی خود را جزء گروه اندکی ببینی که بدون شما خدا پرستش نمی شود؟! قبول کن این حال معنوی ویژه به انسان توان استقامتی متفاوت می دهد. 🔹امام باقر (ع) ۴ساله در اسراء خبر می دهد ۱مرد(امام سجاد) و ۱۱پسر بچه بودیم [وحدود۲۰زن]. اینها جزء فئه سید الشهدایند و می دانند ذلتشان، همه عزت حسین در عاشورا را نابود می کند. حتی سکوتشان، حسین را یک طاغی و شورشی سرکوب شده می کند پس باید با وجود همه مصائب با عده ای اندک تر از حسین در عاشورا و در جایی سخت تر از کربلا(شام) مبارزه را ادامه دهند. 🔹یزید مجلسی آراست کاملا شاهانه، صندلی های زرین و تخت مرصع و دعوت از سفراء روم وکشورها وبزرگان ادیان و...تا جشن شاه تمام خاورمیانه شدن خود و نبود مخالف را علنی کند. حضرت سکینه می گوید به خدا قسم قسی القلب تر از یزید وکافر ومشرکی بدتر از او ندیده ام. زحربن قیس گزارش دروغ به او داد که با کشیدن شمشیر سپاه حسین به گودالها و تپه ها فرار، و زود آنها را کشتیم! واینها ماموریت فئه قلیل را مهمتر می کند بخصوص که در مرکز امپراطوری اموی و جای اصلی بغض به علی(ع)و اولاد او هم هست. 🔹باز خطبه زینب کبری(س)و امام سجاد(ع)پیشکش، ببینید امام باقر(ع) ۴ساله چه کرد؟: مجلس یزید را به مجلس فرعون در یوم الزینه تشبیه کرد و یزید را به فرعون! فرمود: اینان برخلاف مشاوران فرعون رأی دادند! زیرا آنها به موسی و هارون مهلت داده واینان به کشتن ما رأی دادند! و این علتی دارد! جلسه را به خود جلب کرد. یزید پرسید علتش چیست؟ فرمود: آنان از زنان نجیب و زاده از حلال بودند و اینان...! خود قضاوت کنید این حرف از رجز عباس و شجاعت او کمتر است؟! 🔹در قسمت دیگر یزید میخواست ستیز را به بازی بکشد و با سرگرمی کار را تمام کند به عمروبن الحسن بن علی(ع)که ۱۱سال داشت گفت حاضری با پسرم خالد -که هم سن او بود-کشتی بگیری! پسربچه امام مجتبی گفت :کشتی چرا؟! یک دشنه به او و یک دشنه به من بده با هم مبارزه کنیم! یزید خالد را به خود چسباند وگفت:هل تلد الحیه الا الحیه؟ اژدها جز اژدها می زاید؟! اینها یعنی ادامه مبارزه توسط فئه قلیل در شرایط سخت تر از کربلا. 🔹یکی از اصلی ترین وظایف فئه امام این است که باطن وحقیقت امام وحرکتش را ظاهر وآشکار کند.جلسه یزید، یوم الزینه فرعون بود که به گزارش قرآن سخنگویش فریاد داشت: قدافلح الیوم من استعلی: امروز رستگاری مال کسی است که استعلاء دارد و سلطنت مال اوست. اما این زن و بچه مصیبت دیده و اسیر نماینده حسین، قرآن، عرفه، وخانه عصمتند سخنشان، سخن قرآن است که:قد افلح من تزکی: رستگار شد آنکه تزکیه کرد وخود راساخت. این باطن را در مقابل آن ظاهر شکوهمند و دلفریب، ظرف سه روز جلوه دادند غلبه کردند و یزید دستور عزاداری برای سید الشهداء داد! یحیی بن حکم، ابوبرزه اسلمی اعتراض کردند. عالم یهودی مهمان مجلس اعتراض کرد و کار یزید را تقبیح کرد!سفیر نصرانی روم اعتراض کرد! دامنه اعتراض به سراپرده یزید رفت هند همسرش هم اعتراض کرد! همو مامور اقامه عزا شد!واهلبیت با عزت به مدینه برگردانده شدند. این کار کارستان این فئه ی قلیل باز مانده آنجور که حقش هست هنوز شناخته نشده است. ☑️ @m_ghanbarian
✅پرونده چهارم کارگاه فقه تراز انقلاب اسلامی با عنوان "مالیات بر اشرافیت" امروز طرح بحث شده و در گروه مجازی قرار میگیرد. فضلاء و فقه پژوهانی که ماایل به عضویت اند شماره خود را به مدیر کانال ارسال کنند @admin_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀فقر و تروریسم! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 @m_ghanbarian
🌀 فقر و تروریسم! 🔸بعد هزاران بار مرگ بر آمریکا و اسرائیل و آل سعود و الاحوازیه و...در آستانه ی هفتم شهدای حمله تروریستی اهواز خوب است به جهت دیگر این ماجرا هم اشاره شود. به تحقیق این حادثه تروریستی یک مورد اتفاق افتاده از دهها و صدها مورد خنثی شده توسط سربازان گمنام امنیت این مرز وبوم است. به تعبیر طلبگی، حوادث غیر از "فاعلیت"، "قابلیت" هم برای بررسی دارند. یک هفته علیه فاعلان این جنایت از ۴، ۵مباشر ماجرا تا مسببان اصلی در اتاقهای جنگ صهیونی و سفیانی گفته و انزجار جسته و خط ونشان کشیدیم بعد از یک هفته خوب است اشاره ای گذرا به "قابلیت" و زمینه های رشد این تحرکات تروریستی هم بیاندازیم. چه عواملی باعث شده تا استان شهیدان وشهید پرور خوزستان، خاستگاه گروههای تروریستی شود؟! راستش جوابم در اینباره صریح و روشن است اما بخاطری که سطحی نگران و شعارزدگانی پشتیبان تروریست هایم نکنند، ناچار شدم کلمات نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان را بجای جملات خود بیاورم! جملاتی که صریح و روشن از علل تروریست شدن بعضی جوانان این استان به معاون رئیس جمهور گزارش می دهد: 🔺:"بالاخره افرادی هستند آنطرف مرز بخصوص از طبقه وهابی ودولت سعودی که اینها قسم خورده اند که جنگ را به داخل ایران بکشانند و ما می دانیم اینها درایران جا پایی ندارند در استانهای دیگر، الا خوزستان! در خوزستان ارتباط برقرار می کنند همین الان در شبکه احوازنا -متعلق به سعودی- از اهواز پخش زنده دارند!یک مرتبه می بینیم از خیابان ۲۴متری پخش زنده می کند.معنی اش این است که عوامل داخلی دارند.آیا صحیح است در چنین شرایطی ما مردم خودمان را سوق دهیم به آن سمت وتو دامن دشمن بیاندازیم؟!!فراموش کرده اید که ماه رمضانی بود چند سال پیش -که الحمدلله بعد کنترل کردیم- اما عده زیادی تروریست شدند و حدود دهها نفر به شهادت رسیدند؟!!..." 🔸حال آن عامل تروریست شدن عده ای ازجوانان این استان چیست؟ کدام قضایاست که کم اهمیتی می شود وباعث وخاستگاه عملیاتهای تروریستی می شود؟! در یک کلام فقر وبی کاری! همان که آیت الله جزایری هم استناد می کند: لکاد الفقر ان یکون کفرا! چند ماه پیش از این در آن قسمت نشر داده نشده نقد خویش مستند همین نکات را محضرشان تقدیم وگرامیداشت واقعی انقلاب و امام را نه حرم مجلل که اجرای منویات امام درباره محرومان ومستضعفان شمردم. حضرت ایشان هم در این سخنان صریح اقلا دو سه مورد را برای معاون رئیس جمهوری مثال می زنند: 🔺ماجرای خرید زمین های عربهای کشاورز منطقه در ۳۰ سال پیش توسط کارخانه نیشکر وعدم وفا به قول داده شده برای استخدام روی زمینهایشان که موجب شد جمع کثیری به حالت شبه گدایی در کوت عبدالله حاشیه نشین شوند! 🔺ماجرای استخدام ۲۵۰۰نیروی غیر بومی در میادین نفتی موجود در زمین های این مستضعفان که اگر اجرا می شد یک نفر از اینها سر کار نمی رفت!آیت الله جزایری می فرماید:"درباره همین استخدام ۲۵۰۰ نفر طوری تنظیم کرده بودند که خدا شاهد است یک نفر از خوزستان سرکار نمی رفت!مثلا بنظرشان آمده بود هرکه با سوادتر است ،بهتر است در حالیکه آیا می ارزد که ما اینجا عده ی زیادی از جوانان ما تروریست بشوند؟!! نفوس مومنین به خطر بیافتد؟ وامنیت استان از بین برود؟!" پس حوادث تروریستی این استان غیر عامل خارجی وتوطئه های آمریکایی، صهیونیستی، زمینه های داخلی هم دارد. فقر، بیکاری، تبعیض است که زمینه تروریست شدن جوانان زیادی از این استان می شود. ازمصوبه ۸۰۰هزار هکتاری ۲۵سال پیش سفر رهبری به این استان و میزان اجرایی شدنش سراغ بگیرید تا نمونه دیگری دستتان بیاید. اگر اصراری بر شعار دادن هست جا ندارد علیه این کم کاری های مفرط وتبعیض ها هم شعار داده شود؟! چه کسی، چه نهادی وارگانی مأمور انتقام از این زمینه های تروریست می شود؟! آیا مقابله با این قابلیتهای تروریست پرور، مثل مقابله با فاعلیتها کاری ضربتی نمی خواهد؟! ۴۰۰هزار حاشیه نشین فقیر ونوعا بی کار(به آمار نماینده ولی فقیه) خطری بالقوه نیست که باید برایشان فوری کاری کرد؟! تفتیش سرمنشأهای فقر و تبعیض کم اهمیت تر از تفتیش نزدیکان تروریستها وخانه های آنان است؟! راستش از مقامات مذهبی و بخصوص نماینده محترم ولی فقیه در استان هم که خود صریح وروشن به علل قابلی تروریسم پرداختند انتظار بیش از گزارش و تذکر به دولتها هست انتظار کاری واقعا انقلابی...! : برای اهواز کدام بهتر است؟! 📝محسن قنبریان ۵مهر۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
بسم الله الرحمن الرحیم چنانچه بارها عرض شده، سیاست و عرفان هردو خانه زاد امیرالمومنین(ع) و معلمش رسول الله(ص) است. چه حیف که سیاسیون و سالکان بین ایندو جدایی می اندازند! الگوهای مناسبی چون شهید هاشمی نژاد بخصوص برای طلاب علوم دینی بسیار ارزنده است تا ایندو را به هم درآمیزند. خداوند پیروی از راه آنان و شفاعتشان را نصیب گرداند. الاقل محسن قنبریان سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد/ ۹۷ ☑ @m_ghanbarian