eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
761 ویدیو
104 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و چهارم/ ۱۳بهمن۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به صلح و معاهده دو محور این فراز: صلح و مراقبت های نظامی بعدش/ معاهده و لوازمش ❓اصالت با صلح است یا جهاد؟ 🔅دو دسته کفار در آیات ۸و۹ ممتحنه: • ۸ ممتحنه در عرصه داخلی: فقهاء به استناد آن صدقه مسلمان بر ذمی، وقف و وصیت بر او را اثبات می کنند - قابل استفاده در عرصه بین الملل • آیه ۹ همراستا با ۳۵ محمد: جایی که صلح و سازش خوب نیست: جنگ کفار با دین و اخراج از شهرها 🔅 صلح باید دارای مصلحت باشد؛ "لله فیه رضاً" • صلح و هدنه، غیر از معاهده ذمه است... 🔅 پای مصلحت و رضای خدا که پیش آمد رجوعش به اولوا الامر است • آیه ۸۳ نساء ✔️معاهده: تفاوت عقده / ذمه • تاکیدات حضرت بر وفای به عهد و نهی از ادغال و مدالسه و خداع • معاهده نباید دو پهلو و قابل تاویل نوشته شود: لا تعقد عقداً تجوّز فیه العلل و لا تعولنّ علی لحن قول... حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و پنجم/ ۴اسفند۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به خونریزی (عمدی و خطایی) حاکم! ✔️تفکیک سه مساله در سیره حضرت: 1⃣ اعتراضات سیره حضرت در خصوص جواز اعتراضات و بهاء دادن به آن 2⃣ الهائشات وقتی کار به نا آرامی می کشد... • روایاتی در باب: المقتول لایدری من قتله (کافی ج۷ص۳۵۴و۳۵۵) - هائشات ملحق به این باب: نه قصاص نه عاقله! پرداخت دیه از بیت المال - ماجرای اربد 3⃣ الغارات (حملات تروریستی) ملحق به بغی... • ...حتی شُنّت علیکم الغارات (خ۲۷) 🔅نکات قابل توجه در این فراز مهم حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ رئیس جمهورِ من، پیمانکار من است! ❓چگونه تصمیم گیری اقتصادی، میدان سیاست را تغییر می دهد؟ ✍ پ.ن: این برشی از ارائه آذرماه (سالروز تصویب قانون اساسی) است درباره نظرات شهید بهشتی در قانون اساسی؛ قبل انتخابات بارگذاری نشد اما حالا قابل شنیدن است. • کاهش ۲۰درصدی از متوسط مشارکت ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ و کاهش ۱۵درصدی از متوسط مشارکت مجلس در ۱۴۰۲ قطعا علل متعددی دارد که این ارائه اصلا در مقام تحلیل آن نبود؛ اما سر این حرفها هم میشود فکر کرد... 🎙صوت کامل جلسه را اینجا بشنوید حجت الاسلام قنبریان @sch_negah ☑️ @m_ghanbarian
🔰 بی تفاوت نباشیم ❗️ 1⃣ امیرالمومنین(ع) در ماجرای غارت انبار توسط سفیان بن عوف غامدی: "به من خبر رسيده مهاجمى از آنان بر زن مسلمان و زن در پناه اسلام تاخته و خلخال و دستنبد و گردن بند و گوشواره او را به يغما برده، و آن بينوا در برابر آن غارتگر جز كلمه استرجاع و طلب دلسوزى راهى نداشته، آن گاه اين غارتگران با غنيمت بسيار باز گشته، در حالى كه يك نفر از آنها زخمى نشده. و احدى از آنان به قتل نرسيده. اگر بعد از اين حادثه مسلمانى از غصه بميرد جاى ملامت نيست، بلكه مرگ او در نظر من شايسته است." (خ۲۷)  2⃣ در سال ۵۳ه که فرماندار خراسان بود خبر کشتن حجر بن عدی توسط معاویه را شنید؛ بسیاری از مورخین علت مرگ او را تاثیر کشته شدن حجر بن عدی ذکر کردند.  وی از کشته شدن حجر بسیار خشمگین بود تا آن‌جا که می‌گفت: پس از حجر همواره عربان را خواهند کشت و اعدام خواهند کرد، اگر هنگام کشته شدن او اعراب جنبیده بودند، حتی یک مرد از آن گروه اعدام نمی‌شد، اما تسلیم این کار و خوار و زبون شدند. پس از این سخن، یک هفته گذشت تا روز جمعه فرا رسید. وی خطاب به مردم گفت: ‌ای مردم من از زندگی ملول شدم، دعایی می‌کنم آمین بگویید، پس از نماز، دست برافراشت و گفت: پروردگارا اگر مرا در پیشگاه تو خیری هست هر چه زودتر مرا پیش خویش ببر، و مردم آمین گفتند و چون از آن جا خارج شد، هنوز جامه‌هایش از دیده‌ها پنهان نشده بود که به زمین افتاد، او را به خانه‌اش بردند پسر خویش را به قائم مقامی ‌خود گماشت و همان روز درگذشت. (طبری ج۵ص۲۹۱/ ترجمه الغارات ص۴۰۸) 3⃣ نظامی جوانی، مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن خودسوزی کرد و بر اثر جراحات وارده جان باخت! او در ابتدای ویدئویی که در آن روند خودسوزی را ضبط می‌کند، می‌گوید: "من یکی از اعضای نیروی هوایی آمریکا هستم. نمی‌توانم به همدستی در نسل‌کشی ادامه دهم. خودسوزی من نسبت به نسل کشی که در غزه می شود هیچ نیست." این جوان وقتی خود را به آتش می کشد، فریاد آزادی فلسطین را سر می دهد. 4⃣ آیت الله العظمی بهجت: "چه قدر رحمت خداوند شامل کسانی است که بی‌تفاوت نباشند و برای رفع این همه ابتلائات و بلاهایی که برای مسلمانان و بر اهل ایمان وارد می‌شود، گریه و تضرع و ابتهال کنند! خداوند می فرماید: «فَلَوْ لا إِذْ جاءَهُمْ بَأْسُنا تَضَرَّعُوا؛ ای کاش آن هنگام که گرفتاریی از جانب ما به سوی آنان می‌آمد تضرع و زاری می‌کردند» اگر مسلمانی در چین مبتلا بشود، ابتلای او ابتلای ما است و ما باید خود را مثل او گرفتار بدانیم! (در محضر بهجت، ج۱ص۱۸۷ نکته۲۷۸) 📝 محسن قنبریان ۱۳اسفند۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
🌙 سی شب ؛ 🕌 سی مسجد با مردم نجیب برنامه شبهای رمضان حجت الاسلام در و حومه با همکاری گروه جهادی مهدی یاوران و جمعی از مبلغین 🔅 برنامه: ۱. تلاوت مجلسی با قاریان ۲. منبر و پاسخ به سؤالات و توسط حجت الاسلام قنبریان و مبلغان ۳. مناجات خوانی کوتاه با مادحان اهلبیت ۴. برنامه با مربیان مجرب 🔅 اولویت با مساجد حاشیه شهر و روستاها؛ برای برنامه ریزی، مساجد متقاضی به شماره ۰۹۱۶۵۰۹۹۴۱۳ دهند. * مساجدی که خواهان باشند، جلسات در شبهای بعد هم توسط مبلغین ادامه می یابد. * خود را به شماره کارت ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۴۸۰۱۵۱۸ بنام خیریه مهدی یاوران واریز کنید. مازاد هزینه ها در کارهای جهادی این گروه هزینه خواهد شد * در نشر این اطلاعیه به مساجد مقتضی کمک مان کنید! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و ششم/ ۱۱اسفند۱۴۰۲ ▫️ فراز پایانی (برخی اخلاقیات حاکم و حکمرانی) • نفی خودپسندی و حُبُّ الاِطراء (دوست داشتن ستایش مردم) • منع از: منت بر رعیت در احسان/ زیاد شمردن کار خود/ تخلف از وعده • انجام امور در وقت و موضع خود: ترک عجله _ ترک سهل انگاری در وقتش ترک لجاجت و اصرار در وقت ابهام _ ترک سستی در زمان وضوح • منع از استئثار در آنچه با مردم مساوی است و منع از غفلت از آنچه جلوی چشمهاست - استئثار از بیت المال خصوصی تا شأن های پیش ساخته! - بیان شهید ثانی و آیت الله خامنه ای دراینباره • توصیه ها در خویشتن داری • توجه به زمانداران عادل قبل و سنت های نیکو و... • دعای سعادت و شهادت برای مالک حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و ششم/ ۱۱اسفند۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز پایانی (برخی اخلاقیات حاکم و حکمرانی) 1⃣ نفی خودپسندی و هرچه به آن بیانجامد و حُبّ الاطراء(دوست داشتن ستایش مردم)؛ اینها را مطمئن ترین فرصت برای شیطان جهت تباه کردن نیکی نیکوکاران می شمارد. 2⃣ منع از: • منت بر رعیت در احسان ها ⬅️ که احسان را تباه می کند • زیاد شمردن کار خود ⬅️ نور حق را می برد. - امام صادق(ع) به علماء شبیه این تعبیر را دارد که : از جبارین نباشید که این باطل، نور حقتان را می برد. • تخلف از وعده ⬅️ خشم خداوند و مردم را در پی دارد. - امام کاظم(ع) شبیه آن را به والدین در قبال بچه می گوید که تخلف از وعده او را نسبت به پروردگار بدگمان می کند. 3⃣ انجام امور در نقطه تعادل وقت و موضع خود: الف) نه عجله؛ نه سهل انگاری در وقت انجام. - فرق عجله و سبقت یا سرعت در این است که عجله، همه معدات و لوازم کار را نمی آورد اما سرعت و سبقت ، سریع تر انجام دادن کهر با همه لوازم و معداتش است ب) نه اصرار بر کار وقتی هنوز مبهم است؛ نه سستی در انجام وقتی که واضح شده است. ❗️ این دو دستور بخصوص در حکمرانی مردمسالار حائز اهمیت بسیار است. و بردن جامعه بدون این دو دستور ممکن نیست 4⃣ ترکِ: - استئثار و انحصار آنچه همه درش بالسویه اند ⬅️ از تو گرفته خواهد شد - غفلت از چیزی که جلوی چشم همه است ⬅️ پرده می افتد و داد ستمدیده گرفته می شود ✔️ تأملی در استئثار این ویژه خواری در حکومتهای مثل اموی به بیت المال اختصاصی و بیت المال عمومی انجامید اما در حکومت مجتهدان و عالمان ممکن است لطیف تر اتفاق افتد مثل ! عدالت و مساوات در شأن، یک اصل اسلامی است. یعنی فرصت برابر برای شأن و جایگاه اجتماعی باید باشد اولا علم و تقوا ، موجب مزیت مادی نشود ثانیا همین ها پیش ساخته نباشد یعنی عالمی با علم نافع و متقیِ واقعی، در قلوب جا باز کرده ، منزلت اجتماعی یابد ؛ نه اینکه شأن پیش ساخته ای، طبقه بسازد و مثلا هرکه روحانی یا معمم است بدون آن فضیلت های واقعی هم دارای آن شأن شود!(دقت شود) • شهید ثانی چنین پنداری درباره مجتهدان را موجب بسته شدن باب اجتهاد، اختلال احوال بندگان و تعطیلی احکام خداوند می شمارد!: "مجتهد نپندارد چون نائب امام زمان است باید همانند سلاطین دنیا برای خود شرف و نسب و جاه و جلالی قائل باشد زیرا این قیاس باطل و تصوری فاسد است که پایه ای در شریعت ندارد. برای اینکه اگر یک برده هم مجتهد شد و همچنان برده بوده، بایست خدمت مولایش بکند؛ مولایش هم باید فتوای او را در احکام شرعی بپذیرد...بدین ترتیب متابعات از مجتهد در احکام شرعی دلالت بر شرف و برتری او نیست.همین تصور باطل است که سبب شده هرکسی مدعی اجتهاد است از سوی دیگران متهم به حب ریاست و تقدم خواهی بر عام و خاص بشود و پیروی اش بر افراد آزاده دشوار باشد و انقیاد مردم نسبت به او سخت شود. این چیزی است که باب اجتهاد را می بندد، احوال بندگان خدا را مختل کرده و احکام خدا را تعطیل و اسلام را از بین می برد..."!(رسائل شهید ثانی ج۲ ص۷۹۲) • مقام معظم رهبری نیز در دوجای کتاب "دو امام مجاهد" فضیلت تقوا، علم و جهاد را صرفا عندالهی شمرده و موجب ثبوت هیچ امتیاز مادی نمی شمارند. عجیب تر اینکه این برابری را نه فرعی روبنائی که از ارکان ایدئولوژی اسلامی پیامبر می شمارد: "اسلام بین افراد مسلمان فقط یک مایه امتیاز قائل است و آن تقواست. البته علم را هم مایه امتیاز می داند؛ جهاد را هم مایه امتیاز می داند اما قابل توجه اینجاست که همین چیزهایی هم که از نظر اسلام مایه امتیازند، مایه امتیاز مادی و مالی نیستند. پس اینطور نیست که به آدم باتقوا یک درهم از بیت المال بیشتر بدهند. ابداً. بیت المال مسلمانها بین همه مردم بالسویه تقسیم میشود. این یکی از اصول انقلاب محمدی است. یکی از پایه ها و ارکان ایدئولوژی اسلامی پیغمبر اکرم است. به تعبیر دایر بین دوستان جوان یکی از ارکان انقلاب اسلامی، این است"! (دو امام مجاهد ص۱۷۰و۱۷۱ و هم ص۱۸۶) • ایشان در سخنرانی مهم حکومت در نهج البلاغه برای "ولی امر" همین را تکرار می کند: "ولی امر یعنی متصدی این کار. هیچ امتیازی توی کلمه متصدی این کار خوابیده نیست... متصدی این کار هیچگونه امتیازی را طلب و توقع نمی کند و عملا هیچگونه امتیازی به او تعلق نمی گیرد از لحاظ وضع زندگی و از لحاظ برخورداری های مادی. اگر بتواند وظیفه خودش را خوب انجام دهد به اندازه ای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب بکند، به همان اندازه حیثیت متعلق به او می شود بیش از آن نه؛ این مفهوم حکومت در نهج البلاغه است".(۶۰/۲/۲۹) *تفصیل مطالب و نکات دیگر را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه (سلسله نشست‌های فلسفه تاریخ و مهدویت) با حضور حجت الاسلام قنبریان 🗓 چهارشنبه ۱۶اسفند - ساعت ۱۶ قم - خیابان شهیدان فاطمی - کوچه ۲۸ پلاک۶ موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 صوت کامل مناجات شعبانیه 💢 حجت الاسلام علی فخری 📆 جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ | ۲۰ شعبان ۱۴۴۵ 🖇 قرار هفتگی هیئت 🔰 هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🌐 @rah_fatemeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 غیبت و سکولاریسم! جلسه اول / ۸اسفند۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران ✔️ تصحیح دو نگاه غلط: 1⃣ نسبت به امام غائب! • امام منزوی از همه فعالیتهای سیاسی اجتماعی/ فقط مامور شفای شل و کورها...! • امیرالمومنین(ع) برای او در همان دوره غیبت، باز کردن بندها، آزاد کردن بردگان، پراکندن جمع ها (ی دشمنان) و جمع کردن پراکندگی (مومنان) می شمارد!(خ۱۵۰) 2⃣ نسبت به فعالیت مومنان در غیبت! • وقتی امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء شد، فعالیت مومنانه هم ندبه خوانی و صدقه و ریسه و شربت و چراغانی می شود (نیمه شعبان حجتیه)! • امیرالمومنین(ع) در کنار آن ولاء سیاسی-اجتماعی دوره غیبت امام(ع)، حرکت مومنانه را هم، صیقل یافتن قومی در فتنه ها و جلا گرفتن دیدگانشان از قرآن و حکمت نوشی شان در صبح و شام می شمارد!(خ۱۵۰) یعنی فعالیت سیاسی-اجتماعی؛ همان که در حدیث لوح هم هویداست. *⃣ عامل اصلی این سکولاریسم: • سکولاریسم گرایشی: یعنی همه فعالیت ها برای کسب دنیا و دوری از قداست و معنویت! - اینرا دو طیف جلو می برند: سکولارها و بی دینان/ ! (قرآن سه بار درباره شان هشدار داده) • سکولاریسم دانشی: نظریه جدایی دین و امر قدسی از ساحت های اجتماعی و سیاسی؛ که سر آن سکولاریسم گرایشی سوار می شود! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 غیبت و سکولاریسم! جلسه دوم / ۱۰اسفند۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران *⃣ آسیب سکولاریسم گرایشی و دانشی • راه حل سلبی: لزوم مقابله عملی با دین بازان و مقابله نظری با سکولاریسم دانشی #⃣ راه حل ایجابی: امتزاج درست معنویت و سیاست • خطبه۲۲۲ و مناجات شعبانیه؛ دوقلویند! • قله معنویت و سیاست: - بندگانی که خداوند در ذات عقولشان با آنها راز می گوید، با نور یقظه بیدار و مردم را متوجه ایام الله می کنند و مصابیح هدایت در تاریکی ها می شوند، امر به قسط و عدالت می کنند و...(خ۲۲۲) - الهی واجعلنی ممن نادیتَه فاجابک و لاحظتَه فصعق لجلالک فناجیتَه سرَّاً و عمل لک جهراً (مناجات شعبانیه/ همان مضمون خ۲۲۲) امام بزرگوارما در این قله بود... • دامنه معنویت و سیاست همان "نادیتَه فاجابک" اما نه در آن اوج، بلکه در دامنه: الهی اُنظر الیَّ نظر من نادیتَه فاجابک و استعملتَه بمعونتک فاطاعک (مناجات شعبانیه) - تفاوت "اجعلنی" و "انظر الیّ"؛ تفاوت مقام تثبیت و حال! - تفاوت "فناجیتَه سرّاً و عمل لک جهراً" با "استعملتُه بمعونتک فاطاعک"؛ تفاوت قله و دامنه! در اولی عارف و شاهد است در دومی سالکی است که خداوند او را در کارهای اجتماعی سیاسی به کار گرفته است! - شهید بهشتی و مطهری و هاشمی نژاد و... این دومی بودند. - به تکثیر این در موازنه با به شدت محتاجیم ☑️ @m_ghanbarian