eitaa logo
محسن قنبریان
14.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
754 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚪️ فصل جدید از کلاس مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (ابتدای فصل حقوق ملت از قانون اساسی) 🎙 با تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان ✅ ویژه طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه ✅ و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشته‌های مرتبط 🗓 زمان: چهارشنبه‌ها (از ۵ اردیبهشت)؛ از ساعت ٨ صبح 📍 مکان: تهران، بازار بزرگ تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر) 📝 جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسان‌های بله یا ایتا ارسال نمایید.
♨️ ناقص صحیح، ناقص معیوب! ۱. "حجاب" و پوشش سر مثل "کمربند ایمنی" نیست. بی حجابی یک گناه و پیگردش داخل در "مسئولیت کیفری"؛ ولی نبستن کمربند، داخل در "مسئولیت مدنی" است. قواعد و قانون هریک از اینها فرق می کند. مسئولیت مدنی، بشکل قهری هم ثابت است اما مسئولیت کیفری، رفتار مجرمانه با سوء نیت و با علم و آگاهی ثابت و نیاز به "دادگاه صالحه" دارد؛ لذا دوربین به تنهایی برای صدور مجازات (جریمه و...) کافی نیست. دادگاه و حق دفاع، خود لحاظ کرامت برای فرد است. ۲. در پاکسازی جامعه از بزه و جرائم، فقط "پلیس" و قوه قضائیه وظیفه ندارد و صرفاً تکیه بر ایندو، یک فرآیند "ناقص" است. البته واضح است پلیس و ضابط قضایی "جرم های مشهود" را میتواند جلوگیری نماید. سطحی از بی حجابی و برهنگی به موجب قانون می تواند مصداق آن باشد. ۳. همین فرآیند ناقص (فقط پلیس و قضایی) ممکن است "صحیح" یا "معیوب" انجام شود. برخورد معیوب، همان اعمال "بی قاعده" است که سابقا سر زده و در اطلاعیه اخیر فراجا هم وعده برخورد با مرتکبین داده شده است! ۴. "بخشی از قاعده" در برخورد صحیح با بانوان در فقه سنتی ما ردپا دارد: الف) تفاوت و تخفیف برخی حدود شرعی برای بانوان مثل: هم جنس گرایی(مساحقه)/ ارتداد/ قوادی/ زنای به عنف/ زنای با نابالغ/ و... ب) مماشات با آبرو ریزی کردن آنها و بددهنی آنها به رهبران (نامه۱۴ درباره زنان شامیان) ج) احتیاط و ضمان در جلب آنها بخاطر آسیب های زنانه (بارداری، استرس و...) - مذمت یکی از خلفاء بخاطر خشونت علیه زنان و اولین تازیانه زن بر آنها (در غیر حدود). - سیره حضرت امیر(ع) در دستگیری و انتقال صاحب جمل با ۴۰زن شناخته شده. - و... ⬅️ از اینرو دستگیری آنها در جرائم مشهود (که بیشتر از بغی آنها نیست) هم باید با رعایت کرامت زن و احتیاط و ملایمت باشد. ۵. "قاعده صحت برخورد" در زمانه ما و "جنگ ترکیبی دشمن" بیش از این موارد است که جداگانه باید فهرست شده و آموزش لازم داده شود. ناقص معیوب، می تواند آثار منفی بسیار و حتی "نقض غرض" را نتیجه دهد. اما ناقص صحیح، اضافه شدن نهادها و تدابیر اثباتی دیگر را می خواهد تا "کامل" شود. * فهرست مطالبی درباره حجاب 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۱ ☑️ @m_ghanbarian
🔸🔷 هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد برگزار می‌کند: 💠 نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی طرح مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) 🔰 پیش نشست اولین رویداد آموزشی- پژوهشی عین ✅ با حضور حجت الاسلام قنبریان و ارائه دکتر تراب‌زاده ⚠️ به جهت محدودیت مکان، برای حضور در این نشست نام و نام خانوادگی خود را به شماره ۰۹۳۳۳۰۶۳۷۶۲ پیامک کنید. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔@rushdisu
آیا "جهش تولید" و "مشارکت مردم" متعارض است؟ ❗️"تولید"، وسط زنجیره است. "توزیع قبل از تولید" بر آن مقدم است. یعنی تا "مشارکت در مالکیت منابع" (زمین، معدن، کارخانه، اعتبارات بانکی و...) نباشد، مشارکت های بعدی در تولید و توزیع، "کارگری" است! به تبع سود از آن مالک و صاحب سرمایه و فقط دستمزد برای کارگر است؛ که درصد بالایی اقلی بگیرند! سهم "خویش فرمایی" در تخصیص منابع هم اندک است و تجارب "وام اشتغال" موفق نبوده است! 🔅 این شعار رهبر انقلاب اسلامی را باید ذیل سیاست های ابلاغی قبل و بیانات قبلشان دید: 1⃣ به لحاظ مبانی "گسترش مالکیت عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی" دستور سیاستهای کلی اصل۴۴ بوده است و در بند ب آن اختصاص ۲۵٪اقتصاد کشور و واگذاری ها به مردم بیان شده است. قانون اجرایی این سیاستها هم تصویب و ابلاغ شده است؛ لکن با وجود ابلاغ مدل اجرایی بخش مشارکت مردم، تاکنون به طرز شایسته تحقق نیافته است! 2⃣ غیر از "تعاونی های فراگیر"، سال۹۵ ایشان از "صنایع و کارگاه های کوچک" در جهت مشارکت مردم از مالکیت تا تولید هم گفته اند! لکن عید۱۴۰۲ از عدم موفقیت آن هم سخن گفتند! ⬅️ نتیجه اینکه: مشارکت مردم در تولید وقتی واقعا مشارکت است که مبتنی بر "گسترش مالکیت عمومی" باشد. اندیشیدن سر این چرخه از مشارکت (از مالکیت عموم تا مشارکت در تولید) هنوز مطالبه رهبر انقلاب است: 《 از اشکالات مهمی که ما داریم این است که روی مشارکت مردم فکر نکرده ایم... بنشینند راه های مشارکت در مسائل اقتصادی را پیدا کنند》(۱۴۰۲/۱/۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زبان جامعه باز خواهد شد! • این روایت باب امر به معروف را با تامل بخوانید: الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: ما جَعَلَ اللّه ُ بَسطَ اللِّسانِ و كَفَّ اليَدِ، و لكِن جَعَلَهُما يُبسَطانِ مَعا و يُكَفّانِ مَعا.(وسائل ج۱۱ص۴۰۴) : خداوند زبان را بسته و دست را گشاده قرار نداده، بلكه آنها را چنان آفريده كه با هم باز مى شوند و با هم بسته مى گردند. • روشن است برخورد با جرائم مشهود وظیفه پلیس است و سطحی از برهنگی و بی حجابی به حسب قانون از این قبیل است. اگر مقابل برخوردهای نرم و ملایم پلیس با بانوان، اینگونه هتک ها و ستیزه ها دیده میشود، به نقصان زنجیره امر به معروف برمی گردد: بسته بودن زبان جامعه! • بارها گفته ام راه برگشت حجاب، خلق اراده عمومی است. خلق اراده عمومی، نه یعنی تذکر لسانیِ همه مردم به بی حجابها! نه یعنی فقط مردم و حذف پلیس و برخورد با قانون ستیزان! بلکه یعنی باز شدن اکثریت (اکثریت یعنی اکثریت) جامعه، برای باز شدن قانون و مجریان آن! الان این اکثریت نه با مکشفه ها، کشف حجاب کرده اند و نه با چادری ها، راهپیمایی حجاب می آیند؛ تماشاگرند؛ بلکه گارد ذهنی شان علیه خشونت پلیس(با نمونه های رسانه ای گشت ارشاد) هم هست! زبان باز کردن این اکثریت خاموش، خلق اراده عمومی در جمع کردن بی حجابیِ سرایت یافته به بدن نمایی و برهنگی است! • دیدن این صحنه ها، شاید شأن پلیس را بشکند و عده ای را جسور کند؛ اما با روایت درست میتواند زبان جامعه را باز کند. نشر و برساخت تصاویری از گشت ارشاد زبان جامعه را بست، روایت درست این روزها می تواند باز کند! محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۵ ☑️ @m_ghanbarian
💠 کارگری، پاکبانی از مال مردم است! • اگر فقط "پاکبان" را در موتور جستجو بکاوید، فقط از زنجان چند نمونه پاکبان امانت دار می یابید که کیف پر از دلار و یورو یا چک ۲۰میلیونی را به صاحبش رسانده اند. آخرینش تا امروز آقای بهروز اسکندری بود. پاکبان خیّر و... هم کم نمی بینید! • شاید پاکبان ها عادتا بیشتر با اشیاء گمشده مواجه شوند؛ اما کلاً کارگران عادتا بیشتر امانت داری می کنند و مال غیر را به صاحبش رد می کنند! ❓ می دانید چرا؟! • چون مالکیتِ اصیل، فقط با "کار" حاصل میشود. مالکیت های بعدی (خرید و هدیه و ارث و...) همه تبعی اند؛ باید به اصل برگردند. اصل، کاری بوده در حیازت یا صناعت و... که مالکیت آورده است.(ر.ک:فقه العقود) ⬅️ کارگر، بیشتر حافظ مالکیت است؛ چون می داند برای اینکه مالی، ملک کسی شود چقدر باید زحمت بکشد! کارگری، پاکبانی از مال مردم است. • همزاد کار، "سرمایه" است؛ فقط اگر در کار شراکت کند، سهم می برد. اقلا باید "ریسک ضرر" در یک فرآیند کار را بپذیرد تا در سود شریک باشد. از اینجا سودبری از سرمایه ی صرف: ربا، قمار، اکل مال به باطل و... نام می گیرد. ⬅️ هر چه پول مفت و سود با سفته بازی و بورس بازی بیشتر شود، ارزش کار کمتر شده، احترام مالکیت کاسته می شود و به تبع امانت داری کم تر می شود. نحوه پول درآوردن، اخلاق اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. کار وکارگر را واقعاً گرامی داریم. محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۶ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 قبه و بارگاه سازی پیشا خمینی! حجت الاسلام قنبریان هیات صاحب العصر اراک / ۳۱فروردین۱۴۰۳ • دو ماجرا، دو موضع: تخریب بقیع/ آتش زدن مسجدالاقصی؛ موضع متفاوت امام خمینی • امام بقیع ویران و مسجد النبیِ باشکوه را دو روی یک سکه می داند! • اگر امام مرجع عراق بود...! • در حرم و بقعه سازی هنوز فهم هیاتهای انقلابی هم پیشا خمینی است! • حج در قرآن، "اذان برائت از مشرکین" است (۳توبه)؛ امام این حج را احیاء کرد. • معنای کفر ستیزِ "قبه" ؛ قبه حسینی زیر این گنبد طلا نیست! • چرا امام رضا(ع) به مامون عباسی در تعمیر و ساخت حرم حسینی کمک نکرد؟! • ساخت بینش کفر ستیز، روح بناهای ساده اسلامی باید باشد. ☑️ @m_ghanbarian
• شهادت می دهم که همواره در صحنه ها و حوادث مختلف انقلاب اسلامی حاضر و اهل تقوا و صداقت است. مروج اندیشه های درست دینی بوده، پیگیر حقوق مردم خصوصا مستضعفین با رعایت عقلانیت و چارچوب قانون است. فعالیت های او موجب دلگرمی دوستداران انقلاب اسلامی بوده و در این مسیر هیچ گونه سوء رفتار و خلاف شان روحانیت از ایشان ندیده ام. • او اما حالا به ۶ماه حبس قطعی از سوی دادگاه ویژه روحانیت محکوم شده است. تلاشها برای رضایت شاکی، جواب نداد. اقرار نامه رسمی صاحب پیج اینستاگرامی مورد استناد (که غیر ایشان است) اثر نکرد! • کاش میشد چون ماجرای قصاص خواهی عکاشه از پیامبر(ص)، که حضرت صدیقه(ع)، حسنین(ع) را برای تحمل قصاص فرستاد، -بلاتشبیه- جای او تحمل مجازات می کردم! چون واقعا به حسن نیت و خیرخواهی او باور دارم. محسن قنبریان ۱۴۰۳/۲/۸ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اسلام ناب
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔺 تحریف مفاهیم 🔹 جنبش دانشجویی باید سر مفاهیم انقلاب اسلامی حساس باشد. 🔸 مادر همه‌ی جهادها، جهاد تبیین است. 🎙️ حجت‌الاسلام محسن قنبریان 📚 مرکز معرفتی‌ تشکیلاتی اسلام ناب 🆔️ @eslamenaab_ir
🔸🔷 در نشست رونمایی از دومین گزارش پیوست‌نگاری عدالت اجتماعی: 💠 قنبریان: پیوست عدالت صورت نوعیه سیاست‌ها است/ تراب‌زاده: مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه در بزنگاه موفقیت یا شکست است. 🔹 آئین رونمایی از اثر «پیوست عدالت طرح مالیات بر عایدی سرمایه» به همت هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادقعلیه‌السلام برگزار شد. 🔸 حجت‌الاسلام قنبریان در این نشست ضمن تقدیر از کوشش صورت گرفته در پیگیری مطالبه سال ۱۴۰۰ رهبر انقلاب اسلامی در تدوین پیوست عدالت لوایح و طرح‌های راهبردی کشور در حوزه‌های مختلف، با اشاره به جایگاه مؤثر پیوست عدالت در فرآیند نظام‌سازی و تصمیم‌گیری ملی افزود: «پیوست عدالت عارض بر سیاست‌های عمومی نیست که اگر چنین تلقی باشد، تقلیل ارزش عدالت اجتماعی است. ارزش عدالت به‌عنوان یکی از معقولات ثانی، وصفی از اشیا و نحوه‌ای از بودن و سنخی از وجود است؛...» 🔹 در ابتدای این نشست، محمدصادق تراب‌زاده با اشاره به مسیر طی شده در تعامل با وزارت امور اقتصاد و دارایی برای نگارش پیوست عدالت برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه (مصوب اردیبهشت ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی)، با اشاره به تعریف اصیل و ذاتی پیوست عدالت درون یک برنامه (نه صرفاً توجیه‌گر) به جزئیات این مصوبه با زبان عدالت اجتماعی پرداخت. 📑 برای مطالعه متن کامل گزارش می‌توانید به این نشانی مراجعه کنید (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔@rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔶 گزیده‌ای از نشست رونمایی از گزارش پیوست عدالت اجتماعی مالیات بر عایدی سرمایه 🎞️  بخش دوم: پیوست عدالت، صورت نوعیه‌ همه سیاست‌هاست. 🎙️ حجت الاسلام و المسلمین قنبریان (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔@rushdisu