هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
🔹 منطق علوم انسانی اسلامی
🔸الگوی اجتهادی شهید بهشتی ناظر به نظریه قانون اساسی
🔸با ارائه ی استاد محسن قنبریان
🔸تعداد جلسات: ۳ جلسه
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%a7%d9%84%da%af%d9%88%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d8%a8%d9%87%d8%b4%d8%aa%db%8c-%d9%86%d8%a7%d8%b8%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d9%86%d8%b8%d8%b1%db%8c%d9%87/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
محسن قنبریان
♟ راهبردی که معاونت راهبردی لحاظش نکرد! بسیاری به نقش راهبردیِ زن در تغییرات اساسی جامعه بی توجه ان
🌀 عثمان وارگی در قطبیدگی جناحی!
• گاهی در شرایط دو قطبی جناحی، کسی در خودبرگزیدگی افراط یا برایش افراط می کنند؛ در مقابل علیه اش هم افراط میشود!
در تصادم این دو افراط، حرف حق و جریان متعادل است که ذبح میشود!
• در روزگار علی(ع)، عثمان آن خودبرگزیده ای بود که افراط کرد؛ مقابلش اهل جزع و فریاد هم افراط کردند تا کار به اعدام کشید!
• حضرت در خطبه۳۰ به این معضل اجتماعی_سیاسی می پردازد و تنگنای کنشی خود -بعنوان امیر حق و عدل- را باز می شمارد:
اگر به كشتن او فرمان داده بودم، [نزد طرفدارانش] قاتل بودم!
و اگر از آن باز مى داشتم [نزد مخالفانش] از ياوران او به شمار مى آمدم!
كسى كه او را يارى كرد، نمى تواند بگويد كه از كسى كه دست از يارى اش برداشت بهترم!
و كسى كه دست از يارى اش برداشت نمى تواند بگويد، ياورش از من بهتر است!
من قضیه اش را برایتان جمع بندی می کنم: خودبرگزیدگی (استئثار) كرد و بد هم چنین کرد!
و شما بى تابى كرديد و بد بی تابی کردید!
و خداوند برای هر دو (تندروی) حکم دارد: هم برای مستأثر (خودبرگزیده) و هم جزع کننده!
• بلاتشبیه همین زبان حال جمعی از دلسوزان عقلانیت انقلابی است: بی چاره بین "پیراهن عثمان" یا "امارت عثمان"!
درباره برخی رجال سیاسی، گروهی طوری در تمجید افراط می کنند که عیوب فاحشی از او را نمی بینند!
و گروهی هم در تنقیص او افراط و او را خائن و ساواکی خوانده و حکم اعدام می خواهند!
این وسط، آنچه بین هیاهو گم میشود، جریان اصیل تری است که نقص او را برای آن منصب می بیند و افراط را هم پازل دشمن می بیند!
#ظریف
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۱۱/۱۶
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔇 حقیقت دعوت و الگوی تبلیغ دینی حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان مدرسه نگاه/ ۱۱بهمن۱۴۰۳ 1⃣ دعوت و تب
چگونه نهضت سوادآموزی مقاومت شکل میگیرد؟.mp3
36.45M
💠 چگونه نهضت سوادآموزی مقاومت شکل میگیرد؟
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
📍۱۰ بهمن۱۴۰۳ در جمع راویان قصه فلسطین
#اولین_نشست_ملّی_راویان
• اسلام سیاسی یا اسلام اجتماعی؟!
- مراقب تنزیل و تقلیل باشیم!
• اسلام سیاسی ؛ با نهاد حاکمیتی و نهاد مدنی
- مراقبت دوم!
• چگونه در نهاد اجتماعی برای اسلام سیاسی کار کنیم؟
- فرم و محتوا!
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه فلسطین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
[در غزه] مردم نگران سازش نیستند!
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
📎 #اولین_نشست_ملّی_راویان
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
هدایت شده از رحا مدیا
⚠️ هیأت های مذهبی از امام شناسی غافل نشوند ⚠️
🎙استاد محسن قنبریان:
🔰 رابطه امام به عنوان یک انسان کامل با خدای متعال رابطه تصویر است با صاحب تصویر. امیرالمؤمنین(ع) خدانما است و ارادهای جدای از اراده الهی ندارند؛ اما فقرش نسبت به خدای متعال بسیار زیاد است.
علامه جوادی آملی میفرمایند؛ «زیارت جامعه کبیره روی دیگر دعای جوشن کبیر است»؛ یعنی مظاهر اسمائی که در جوشن میخوانیم را در زیارت جامعه کبیره میخوانیم. این زاویه دید بسیار نفیس است نه راه به غلو دارد و نه راه به تقصیر دارد.
☑️ نکته دیگر اینکه ما وقتی در مقام وعظ و خطابه و منبر میخواهیم مخاطب را از یک نقطه به نقطه دیگر برسانیم در حقیقت باید مخاطب را از امامشناسی به خداشناسی برسانیم تا کار را تمام کرده باشیم.
🔺به نظر باید در نوحهها و سرودههای مداحان این سهگانه باشد تا چرخه کامل شود و بتواند مخاطب را از نقطهای بگیرد و به نقطه دیگر برساند. یک بُعد، بُعد منقبت و فضائل است، دیگر این که این کسی که فضایلش را گفتی رابطهاش را با خدا میگویید و یک بُعد هم بُعد مرثیه است.
🔻نکته قابل تأمل این که هر جا اهل بیت(ع) فضیلت اخلاقی یا عرفانی خود را بروز میدادند، دست قدرت حق را نشان میدادند. حتما پشت سر آن چهره، بندگی حضرات معصومین نشان داده میشد تا مردم سراغ آدرس غلط نروند. مثلا بلند میشود، وضو میگیرد، نماز میخواند از خدا میخواهد تا آن اتفاق بیفتد در حالی که امام اراده هم بکند کافی است.
💠 انسان والایی که آنگونه کمالات اخلاقی داشته و این چنین هم بنده خدای متعال بوده، وقتی مقتلاش خوانده شود دیگر لازم نیست روضه مکشوف خوانده شود، ادامه داد: معمولا در طبع مداحان ما و شعرای ما اخذ شده که یک کرامت اخلاقی از سید مظلومان میگویند بعد متناسب با همان روضهای میخوانند. خیلی هم به دلها هم مینشیند.
❇️ روضه یکی از اعمالی است که ما مخلص میشویم؛ اما در منبر یا جاهای دیگر ممکن است حضور ذهن نداشته باشیم. هیئت خوب و یک جلسه خوب حتما باید یک روضه خوبی داشته باشد، به خود امام بپردازد، و نباید همهاش برای خودمان، برای خودِ گناهکار یا خودِ عاشقمان صرف شود.
#هیئات_مذهبی #امام_شناسی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 امام دنبال حزب بزرگ مستضعفین بود!
حجت الاسلام قنبریان
✔️ تمام تر شنیدن به این مقدمات از امام خمینی است:
۱. بزرگ ترین منکر را سنی یا مسیحی بودن نمیدانست:
"بزرگترین منکر، #غلبه_اجانب بر ماست. این منکر را باید نهی کنید. حکومتها را نهی کنید از مخالفتی که با هم دارند و با ملت دارند، و با دشمنان اسلام -که خدا فرموده مراوده نکنیم- محبت میکنند. الآن منکری بالاتر از این نیست که مصالح مسلمین را به خطر انداخته است. این وظیفه همه شماست که میخواهید برای خدا کار کنید. همه ما باید این دشمنی را نهی کنیم، و وحدت اسلامی را شعارمان کنیم. با وحدت، و بودن زیر پرچم «لا اله الاالله» پیروز میشویم." (+)
۲. وحدت همه ادیان و مذاهب باهم علیه این منکر بزرگ را می خواست:
الف) به خود بزرگان ادیان و مذاهب:
"هان! ای پدران کلیسا و روحانیان تابع حضرت عیسی، بهپاخیزید و از مظلومان جهان و مستضعفان گرفتار در چنگال مستکبران پشتیبانی کنید و برای رضای خدا و پیروی دستور حضرت مسیح یک بار هم ناقوسها را در معابدتان به نفع مظلومان ایران و محکوم نمودن ستمگران به صدا درآورید." (+)
ب) درباره سران و کشورهای اسلامی:
"ان شاء الله ما نخواهیم گذاشت از کعبه و حج، این منبر بزرگی که بر بلندای بام انسانیت باید صدای مظلومان را به همه عالم منعکس سازد و آوای توحید را طنین اندازد، صدای #سازش با امریکا و شوروی و کفر و شرک نواخته شود. و از خدا میخواهیم که این قدرت را به ما ارزانی دارد که نه تنها از کعبه مسلمین، که از کلیساهای جهان نیز ناقوس مرگ امریکا و شوروی را به صدا درآوریم."(+)
#شیعه_هراسی
#سلطه_اجانب
#وحدت
☑️ @m_ghanbarian
🎯 کارنامه ای حکومتی از امیرالمومنین(ع)
• شیعه یک "نهضت مقدس"(عاشورا) دارد و یک "#دولت_مقدس"(حکومت علوی). مقدس یعنی خالی از عیب و نقص و دارای همه ارزشهای انسانی و اسلامی.
با این دو #خط_کش می تواند قیامها و نهضت ها، نظامها و حکومت ها را ارزیابی کند.
• در قسمتی از #خطبه_۸۷ حضرت امیر(ع) کارنامه ای از حکومتش ارائه می دهد؛ به گونه ای که جامعه ی دچار فتنه ها و جنگ ها هم علیه او حجتی ندارد:
🔅 اعْذِرُوا مَنْ لَا حُجَّةَ لَكُمْ عَلَيْهِ وَ هُوَ أَنَا
معذور داريد كسى را كه شما را بر او حجت و دليلى نيست؛ و او منم!
این اوج افتخار یک حکمران است که واقعا معذور باشد و علیه او حجت و دعوی قابل اثباتی نباشد!
🔅 أَ لَمْ أَعْمَلْ فِيكُمْ بِالثَّقَلِ الْأَكْبَرِ وَ أَتْرُكْ فِيكُمُ الثَّقَلَ الْأَصْغَرَ؟
آيا من در ميان شما به «ثقل اكبر» [يعنى قرآن] عمل ننموده ام آيا «ثقل اصغر» [يعنى عترت] را در ميان شما نگذاشتم؟
یعنی براساس قرآن حکم کردم و عترت پیامبر(ص) -حسن و حسین- را هم برایتان نگه داشتم. غیر بقای ظاهری عترت از لزوم پیروی از آنها در همین خطبه هم می گوید؛ گرچه خودش این کارنامه حکومتی اش را منهای قبول امامتش از سوی همه امت عرضه می کند!
به تعبیر دیگر در حد خلافتی کنار خلفاء به چنین کارنامه ای رسیده است نه امامتی کامل و پذیرفته شده توسط همه مملکت!
🔅 قَدْ رَكَزْتُ فِيكُمْ رَايَةَ الْإِيمَانِ
پرچم ایمان را در ميان شما برافراشتم.
به زبان امروز، "ایمان" #گفتمان_رایج و سخن غالب جامعه علوی شد.
و این به دستور العمل و آیین نامه نبود چنانچه در فراز آخر خواهد آمد.
🔅 وَ وَقَفْتُكُمْ عَلَى حُدُودِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ
و بر حدود حلال و حرام آگاهتان كردم.
حکومت اسلامی در احکام و ارزشها بی طرف نیست و آموزش آنرا وظیفه خود می داند. علی(ع) به آن به خوبی عمل کرده است. معاویه به برخی زنان این جامعه گفت: پسر ابوطالب شما را فقیه پرورانده است!(بلاغات النساء ج۱ص۷۲)
🔅وَ أَلْبَسْتُكُمُ الْعَافِيَةَ مِنْ عَدْلِي
و از عدالت خويش جامه عافيت بر تنتان پوشاندم .
بدون عدالت، عافیت در زندگی نیست و احکام هم برپا نمی شود (العَدلُ حَياةُ الأحكامِ).
کسی از حاضران منکر این مقدار تحقق عدالت از سوی علی(ع) نیست و حجتی علیه ایشان آورده نمی شود.
🔅 وَ فَرَشْتُكُمُ الْمَعْرُوفَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي
و معروف را با گفتار و كردارم، در ميان شما، گسترش دادم.
غیر از آموزش احکام، واجبات باید "معروف" در جامعه شود. یک هنجار شناخته شده و پذیرفته شده در عموم گردد؛ تا "امر به معروف" آسان باشد.
کارنامه حضرت دراینباره هم درخشان است می فرماید: معروف را مثل فرش برایتان گستراندم.
این قطعا با عدالت و عافیت بخشی به معاش هم نسبتی دارد.
🔅 وَ أَرَيْتُكُمْ كَرَائِمَ الْأَخْلَاقِ مِنْ نَفْسِي
و اخلاق كريمه را با رفتار و منش خود به شما نشان دادم.
این فراز در نسبت مستقیم با برافراشتن پرچم ایمان در جامعه است.
رهبر انقلاب اسلامی دربیانیه گام دوم درباره نسبت معنویت امام خمینی -در رأس- با رشد معنویت در متن جامعه سخن حقی دارند که تمثال اعلای آن امیرالمومنین(ع) است:
"[انقلاب اسلامی] عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونهای چشمگیر افزایش داد. این پدیدهی مبارک را رفتار و منش حضرت امام خمینی در طول دوران مبارزه و پس از پیروزی انقلاب، بیش از هر چیز رواج داد؛ آن انسان معنوی و عارف و وارسته از پیرایههای مادّی، در رأس کشوری قرار گرفت که مایههای ایمان مردمش بسی ریشهدار و عمیق بود. هرچند دست تطاول تبلیغات مروّج فساد و بیبندوباری در طول دوران پهلویها به آن ضربههای سخت زده و لجنزاری از آلودگی اخلاقی غربی را به درون زندگی مردم متوسّط و بخصوص جوانان کشانده بود، ولی رویکرد دینی و اخلاقی در جمهوری اسلامی، دلهای مستعد و نورانی بویژه جوانان را مجذوب کرد و فضا به سود دین و اخلاق دگرگون شد. مجاهدتهای جوانان در میدانهای سخت از جمله دفاع مقدّس، با ذکر و دعا و روحیهی برادری و ایثار همراه شد و ماجراهای صدر اسلام را زنده و نمایان در برابر چشم همه نهاد."
📝 محسن قنبریان ۱۹بهمن۱۴۰۳
#دهه_فجر_انقلاب_اسلامی
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مدرسه فلسطین
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
اون چیزی که امام عزیز برای ما آورده،
اسلام سیاسیه... .
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
📎 #اولین_نشست_ملّی_راویان
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
هدایت شده از مدرسه فلسطین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
فرق فرمول و الگوی امام خمینی
در مقابل دیگران... .
👤| حجت الاسلام و المسلمین قنبریان
استاد حوزه و دانشگاه
📎 #اولین_نشست_ملّی_راویان
🇵🇸به مدرسه فلسطین بپیوندید:
🌐|| @palestinestory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | اسلام سیاسی و اسلام اجتماعی
اسلام سیاسی، با نهاد مدنی و هم سازمان حاکمیتی کار می کند ولی به اسلام اجتماعی تنزل نمی کند!
📌 برشی از صحبتهای حجت الاسلام «محسن قنبریان»، در ویژهبرنامه جماران
💠 @hhonar_ir
☑️ @m_ghanbarian
💰 دولتِ بازار!
هیچوقت "نظریه دولت" در دنیا به این خفت نرسیده بود!
• در دوره تجارت دریایی، بازار برای امکان تجارت [ : استعمار] نیازمند پول واحد، رانت صادرات و واردات و ایمنی راه ها و... بود پس به ساخت "دولت مرکزی" روی آورد؛ لویاتانش را هم پدید آورد!
• بعد از شکل گیری تجار بزرگ بین المللی، دولت مرکزیِ مداخله گر، مزاحم تلقی شد. دولت ناچار باید بخاطر امنیت جامعه، برای سرکوب دستمزد کارگری توسط بازار هم کاری می کرد و این هزینه تولید [ : کاهش سود سرمایه] را افزایش می داد پس به لسه فر حکم شد؛ "جدایی دولت از بازار"!
• بازار در مرحله بعد به خدمات عمومی و حق ها دست دراز کرد، بهداشت و آموزش و... کالا شد! بعد بانک خصوصی نوبت "پول خصوصی" شد! و...
شهروندان دیدند چیزی نمانده که دولتها برایشان حفاظت کنند؛ حالا [از ریگان و تاچر] دیگر بازار، دولت می ساخت!
• بازار، سیاستهای بین المللی، جنگ و صلح ها را هم در #پوشش_دولت دست گرفت. "تجارت جنگ" سهم بازار و "جنگ تجاری"[تحریم] هم هزینه بازار بود!
از تجارت بمثابه جنگ، دولتها به اندازه ای میتوانستند استفاده کنند که بازار آسیب نبیند!
• ترامپیسم را باید مرحله نو "بازار دولت" خواند. رسما "معامله" (بجای "مذاکره") گفتمان ترامپ و شرکای الیگارش بازاری اش هست: خرید جزیره گرینلند و کانال پاناما، معامله حمایت از اوکراین در مقابل واگذاری معادنش و از همه بدتر تسلط بر غزه با مهاجرت اجباری برای یک سرمایه گذاری بزرگ تفریحی در کنار مدیترانه؛ چیزی که ترامپ رسما "یک معامله املاکی" می خواند!
دیگر پوششی هم در کار نیست خود بازار دولت است!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian