مدافع حرم تا حافظ حریم.mp3
14.02M
مراسم سالگرد شهادت شهید مدافع حرم احسان فتحی
🔶مدافع حرم تا حافظ حریم
۹۷/۹/۱۶
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔶 گزارشی کوتاه از سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در سومین سالگرد شهید مدافع حرم و روز دانشجو با موضوع "مدافع حرم تا حافظ حریم":
❓ایشان سخنرانی خود را بر محور دو پرسش پیش برد:
1⃣اگر جای حلب، یمن از ما کمک خواسته بود و زمینه رفتن بود آیا شهدای مدافع حرم نمی رفتند؟!
پاسخشان به این سؤال با ذکر خاطراتی، مثبت بود. به استناد آیه ۷۵نساء و روایتی از امیرالمومنین(ع)، مستضعفان و مظلومان را حرم اهلبیت وراه خدا خواندند که مدافعان حرم اینرا درک کردند. امیرالمومنین هر زن و مرد شیعه را خویشاوند و رحم محمد(ص) نامید .
پس حرم در این تلقی متعالی فقط یک چاردیواری و گنبد نیست، آدمهای ائمه و مستضعفین زمین هم حرم اهلبیت اند.
در ادامه به نکته ظریف آیه ۷۵نساء توجه دادند که مستضعفان زمین بیش از آب و دارو به دوچیز نیاز دارند: یک ولیّ ای از جانب خداوند و عده ای ناصر و مدافع حرم.
ما دهه ۳۰ هم در ایران ثبت نام برای اعزام به فلسطین داشتیم لکن خمینی نداشتیم و دولت مصدق و رژیم پهلوی ولیّ الهی این آیه نبود.
حالا بحمدالله هم ولیّ الهی داریم هم ناصرانی بی شمار. امروز رهبری اشاره کند ماجرای بحرین و یمن جور دیگر میشود.
دشمن هم فهمیده این ولیّ قرآنی در منطقه دارد کاری مهمتر از حمایت از بشار اسد و همکاری با دولت عراق می کند!سفیانی اینها هرکه باشد و هروقت خروج کند با ضرباتی که این رهبر به اردوگاه تکفیری ها زد، قطعا خروج سفیانی ضعیف تر خواهد بود و پیروزی براو آسانتر. با کمک معنوی به جنبش یمن، خروج یمانی هرکه باشد و هروقت باشد آسانتر و فراگیرتر خواهد بود. دشمن فهمیده رهبری عملا دارد برای تسهیل خروج باکرامت ولیعصر(ع) کار می کند...
2⃣سؤال دوم بحث ایشان این بود که اگر مدافعان حرم سال ۳۲بودند که ۴ماه از کودتای آمریکایی ۲۸مرداد می گذشت و معاون رئیس جمهورش داشت می آمد در دانشگاه تهران دکترای افتخاری حقوق(!) بگیرد ،آیا همان کار آن سه دانشجو را نمی کردند؟! همان روزها کاردار سفارت بریتانیا هم که با ملی شدن نفت روابطش قطع شده بود داشت می آمد تا روابط استعماری را از نو شروع کند آن دانشجویان در کلاسها سخنرانی و روشنگری کردند و در دانشگاه تیر خوردند. آیا مدافع حرم فقط بلد است اسلحه بگیرد و بجنگد یا "دفاع از حریم" هم بلد است؟!
باز پاسخ ایشان مثبت بود و با ذکر خاطراتی، دفاع از حرم را تا حفاظت از حریم ارتقاء دادند.
با استناد به واژه "حدودالله" در قرآن و استعمال ۱۴باره آن در روابط خانوادگی و اجتماعی که معمولا یک طرفش آسیب پذیر است، با خواندن آیه ۱۱۲توبه "الحافظون لحدود الله" را وصف دیگر مومنان خواند و گفتند دفاع از حرم(چه گنبد و بارگاه و چه مظلومین) بدون حفاظت از حریم نمیشود. باید حافظ حریم ها باشیم حریم استقلال، حریم آزادی، حریم کرامت انسانها و عدالت و...سپس با استناد به روایتی از امیرالمومنین از عهد خداوند با عالمان برسر حفظ حریم گرسنگان گفتند که نباید سر گرسنگی مظلوم و سیری ظالم ساخت و پاخت کنند.
دراینباره به مطالبه حقوق معوقه کارگران مثال زدند.
☑️ @m_ghanbarian
🌐حاشیه ای طلبگی بر فرمایش یک بزرگ
#بخش_اول
✅ سخنان یکی از مراجع بزرگوار درباره طلاب دوباره باز نشر شد و شنیده شدن دوباره حرف، زمینه نقد دوباره را هم فراهم ساخت.
ظاهرا این عالم عظیم الشأن در سه محور نگران حوزه و طلاب بوده اند: کاهش تقوا، دانش و محبوبیت.
برای کاهش محبوبیت، عامل اصلی را ورود طلاب به فعالیت سیاسی شمرده اند http://www.entekhab.ir/fa/news/445584
🔅از جهات مختلف میشود به فرمایشات آن وارسته پرداخت که مجال همه در این یادداشت نیست فقط اشاره به ۴ابهام:
1⃣تفاوت ثبوت و اثبات!
کبرویا آیا این محبوبیت هم طراز تقوا و دانش است؟! و کسبش برای طلبه باید مثل آن دو "تحصیلی" باشد یا "حصولی"؟! به تعبیر دیگر "تقوا" و "دانش" دو شرط "ثبوتی" برای طلبه است اما "محبوبیت" در مجرای درستش حداکثر از باب "انما یستدل علی الصالحین بما یجری الله لهم علی السن عباده(نامه ۵۳نهج البلاغه) یک شرط "اثباتی" است. و تفاوت این دو بسیار است. دلیل اثباتی علی الاغلب اطلاقی نیست و تخلفش نادر نیست. تبادر هم سنگی محبوبیت با دانش و تقوا -که بعید است مراد آن فرزانه باشد- فقط چند طلبه سیاسی را از مقام منیع روحانیت بیرون نمی کند بلکه بزرگانی از مفاخر شیعه را خارج می کند! شیخ شهید اگر محبوب بود بین هلهله مردم بر دار می شد؟! تخلف این عنصر اثباتی فقط بهشتی مظلوم را نگرفت شهید اول و ثانی نیز تهمت ها علیه شان کارگر افتاد.
عثمان غیب نمی گفت وقتی به امیرالمومنین در جریان انتخاب خلیفه سوم می گفت: گناه من چیست که قریش تورا دوست ندارد؟!
اینکه ائمه حق گاه بین مسلمانان و حتی درصدی از شیعیان(به معنای عام) محبوب نبودند چیز قابل انکاری نیست. غیض ها با امام حسن(ع)، توقف ها و فرقه ها همه گویای این واقعیت است که امام برحق نتوانسته محبوب همه شیعیان شود.
2⃣انکار ملازمه!
صغرویا هم آیا ملازمه ای بین ورود سیاسی و کاهش محبوبیت هست؟
ظاهرا از دو جهت نقض آشکار دارد:
الف)ورود سیاسی ای که بیشترین محبوبیت را دارد! نمونه آن امام و رهبری است که حتی در جامعه سنتی ایران مقلدینشان از آقایان مراجع غیر سیاسی چندین برابر بیشتر است.
ب)همان مراجع غیر سیاسی، بخاطر عدم ورود سیاسی از سوی موافق و مخالف حاکمیت موجود محبوبیتشان در حال کاهش است. برای مثال وقتی برخی از آن بزرگواران در خصوص تعطیل نشدن روز شهادتی، حکومت را گمراه می خوانند، اما در اسلام هراسی و پیامبر ستیزی غرب سکوت می کنند، محبوبیتشان از سوی طیف انقلابی ریزش می کند. وقتی در جانب دیگر موضعی در قبال فقر و تبعیض و ربای بانکی نمی گیرند محبوبیتشان از سوی بیطرف ها و منتقدین حاکمیت موجود هم کاهش می یابد چون اقلا به زعم اینان این مسائل مهمتر از تعطیلی یک روز است!
3⃣اجتماع موردی یا حقیقی؟!
-"امر" به سیاسی بودن و فعالیت سیاسی اقلا بعد از خورشید تابان خمینی بی نیاز از دلیل است.
-"نهی" از بی تقوایی در همه امور از جمله سیاسی هم بی نیاز از بیان است.
-خارجا هم می دانیم برخی بی تقوایی ها در عرصه سیاسی وجود دارد و به تعبیر حضرتشان پرچم برداشتن ها، احیانا با هتک و تهمت و غیبت و محرمات الهی صورت می گیرد این هم بدیهی حس است.
اما آیا اجتماع امر و نهی در اینجا حقیقی است تا مثلا جانب نهی را گرفته فتوا به ترک فعالیت سیاسی دهیم؟! یا اجتماع موردی است و مثل نگاه به نامحرم در نماز است که موجب بطلان نماز هم نیست فضلا از دستور به ترک!؟
لازمه بیّن قائل شدن به اجتماع حقیقی پذیرش سکولاریسم و لازمه قائل شدن به اجتماع موردی چیزی غیر از توصیه آن مرجع بزرگ است. رعایت تقوا و اخلاق و اخلاقی کردن سیاست باید توصیه می شد نه ترک فعالیت و ورود سیاسی!
باز مثال نقض در هر دو سو موجود است:
الف)عالمانی که پرچم برداشتند و برخوبی و انتخاب زید(مثلا) دم زدند: آن بزرگوار بهتر از حقیر از تعابیر علامه مجلسی، مرحوم نراقی و بسیاری دیگر از بزرگان شیعه در عهد صفوی و قاجار خبر دارد آیا اینها موجب کاهش محبوبیتشان الی زماننا هذا شد؟! یا خدای نکرده پرچم دوش گرفتن برای ایجاد دولت و مجلس اصلح در جمهوری اسلامی کمتر از قبولاندن شاهان فاسق سلطنت صفوی و قاجار بر مردم است؟!
⏪ادامه را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
🌐حاشیه ای طلبگی بر فرمایش یک بزرگ
#بخش_دوم
ب)عالمانی که پرچم برداشته بر بدی عمرو(مثلا) سخن گفتند:
وقتی پدر بزرگوار و معزز ایشان در دوره اسلام ستیزی رضاخان به یک عهد و نذر بسنده کرد که اگر حوزه و روحانیت از تهاجم آن ددمنش باقی ماند، سالی یکبار جمعی از طلاب و علماء را شام دهد(که الان هم ایشان آنرا ادامه می دهند)، مرحوم مدرس و فقیه عارف آیت الله شاه آبادی پرچم مخالفت با رضاخان برداشتند و آن تعابیر تند را بکار بردند. شاه آبادی در اعتراض به انتخاب رضاخان ۱۱ماه در عبدالعظیم حسنی تحصن کرد! آیا محبوبیت این دو پارسای سیاسی از پدر بررگوار ایشان -باهمین دأب ایشان- کمتر است؟!
آری آنچه ننگ است و موجب ریزش محبوبیت هم میشود بی تقوایی و خروج از دانش اصیل فقاهت در سیاست ورزی است نه مطلق ورود و فعالیت سیاسی.
جالب اینکه حضرتشان به تازگی مهمان جمعی از روحانیون فعال سیاسی بودند که از قضا فهرست بلندی در هنجارشکنی مشهورات فقه شیعه در کنش سیاسی دارند، امید دارم آنها -که اقلا یکی از کانونها برای موارد نگرانی و تأسف ایشانند- مورد تذکر پدرانه آن عزیز واقع شده باشند.
4⃣انصراف لفظ به خود بزرگان!
لفظ طلاب در بیانات آن عزیز منصرف به فرد اکمل است! و دانسته یا ندانسته توصیف حال بزرگان حوزه شده است!
شنیده های یک مرجع، استنباط فقهی او نیست و بیشتر از نظر سنجی های علمی اعتبار ندارد. نظرسنجی رسمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم در سال ۹۲ حاکی از آن است که ۵۷/۳% پاسخ گویان، پایبندی روحانیت به ساده زیستی را "کم"، "خیلی کم" و "اصلا" دانسته اند. و از بین ۲۱مقوله مورد پرسش کاهش ساده زیستی منفی ترین نمره را داشته نه ورود سیاسی.(فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی/۹۲)
با این حساب اصلی ترین عامل ریزش محبوبیت روحانیت، ورود و فعالیت سیاسی است یا دوری از ساده زیستی و زهد؟!
وقتی اولین مدرسه علمیه مجلل توسط بزرگان غیر سیاسی در حوزه بناء و مقدسین و بزرگان ساده زیست و زاهد برای افتتاح آن حاضر می شوند اما کلامی در مذمت این زخارف نابجا نمی گویند، محبوبیت روحانیت ریزش می کند(طبق آن آمار). http://zanjani.net/articles/99/44172
جالب اینکه مردم، طلاب ساکن در این مدارس را کمتر از بانیان و مشوقان مقصر می دانند.
ملازمه عادیه بین رویه شدن بنای این ساختمانها با ریزش محبوبیت عمومی روحانیت را هرسال در حواشی بجا و بیجای بودجه سالانه و هم عکسها و کپشنهای فضای مجازی میشود دید.
ساحت آن بزرگوار از هر تجمل دور است و مواجهه اش با سهم امام زبانزد است لکن ساده زیستی و زهد شخصی آن بزرگواران آسیب آن تجملات را در چشم مردم نمی کاهد.
📝محسن قنبریان ۹۷/۹/۲۰
☑️ @m_ghanbarian
🕯انتظار در تراز ندبه ۱
برای سؤالها و نیازها، دلتنگی ها و ناکامی ها، آرزوها و آرمانهایت وقتی از سوی هیچکس جواب داده نمی شوی، چه حالی داری؟!
-احساس می کنی راه نفست بسته است و پا روی گلویت گذاشته اند!
حال وقتی برای همانها، آدم های معمولی، بزرگترهای فقط مسن تر، جامعه غیر آرمانی به تو توجه کنند و در حد و قواره خودشان جوابت دهند و سرگرم و آرامت کنند، چه؟!
آیا اینجا هم احساس می کنی راه نفست بسته است...؟!
آدمهایی که جوابها و قضاء حوائج را ناقص و ناخالص دیده و کامها و آمال جدید را سرگرمی دیدند و باز راه نفسشان بند آمد و چشمشان به افق برتر دوخته شد، آنها دارند در تراز دعای ندبه، منتظر می شوند:
عزیز علی أن اجاب دونک و أناغی
"برمن سنگین شده غیر تو جوابم می دهد و مثل حرف زدن با نوزادان سرگرمم می کنند!"
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⚜بازگشت رحیم پور به نماز جمعه!
رحیم پور ازغدی همیشه برایم محترم بوده است.
🔺دهه ۷۰ درمقابل تهاجم شبه فلسفی غربگرایان در عرصه فرهنگی-سیاسی و بعدا دولتی، بمثابه معلمی مؤدب ناقد آن جریان فرهنگی-سیاسی شد. همان وقت بعضی از جبهه انقلاب و دلسوز، وارث عمرو بن حمق بودند و با ناسزاگویی و دود موتور و جلسه بهم زنی از انقلاب به زعم خود دفاع میکردند!
🔺ازغدی حتی اگر رأیش همیشه در صندوق اصولگرایان ریخته باشد، هیچوقت یک مهره صرفا جناحی نشد. بودند کسان دیگری که با هنر بیان و روشنگری -نه قالتاق بازی- مثل او سخن میگفتند اما انگار متعهد بودند فقط عیوب اصلاح طلبان را بگویند و خلافهای بین غیر آنها در قوای دیگر یا نهادهای انتصابی را هیچ نگویند!
🔺رحیم پور یک نکته مثبت دیگر هم دارد که آرمانهای انقلاب را همه و متوازن مطالبه می کند. از برخی خوبان دیگر جبهه انقلاب در منابرشان، جز ولایت نمی شنوی! آزادی پیش کش، سخنرانی درباره عدالت هم ندارند! از تناسب زیبای اینها با ولایت و در نظام ولایت چیز زیادی نمیشنوی!
🔺آخر اینکه، آخرین بار در دادگاه ویژه -که بخاطر نقد سخن یکی از ائمه جمعه استانها حاضرشدم- به بنده هم توصیه شد اقلا مثل رحیم پور نقد کنم که نامی هم نمی آورد و همه چیز را هم میگوید و...!
نمیدانم بعد از سخنرانی فیضیه هنوز آن دادیار همان نظر را درباره رحیم پور دارد یا او هم دیگر خوب نیست؟! و باید مثل کلیشه های کم خاصیت همیشه خوب شوم !
بدون اینکه رحیم پور را هم مطلق کنم برگشتش به سخنرانی پیش از خطبه را پس از مدتها تعطیلی گرامی می دارم سخنان امروزش در دو محور "نمازجمعه علوی" و "گزارشی از شورای انقلاب فرهنگی" بود هردو مفید و اولی مهمتر.
چه خوب بود روحانیون انقلابی برغنای این حرفها افزوده و با مطالبه، در آستانه ۴۰سالگی انقلاب، نماز جمعه ی اغلب کلیشه شده و تکراری وملال آور را به نماز جمعه تراز انقلاب اسلامی می رساندند.
سخنان ایشان را بخوانید:
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/09/23/1898533
#لشکر_مومن_مطالبه_گر
📝محسن قنبریان ۹۷/۹/۲۳
☑️ @m_ghanbarian
SND11543164.mp3
2.04M
🔈 بشنوید| دفاع قاطع آیت الله جزایری از کارگران گروه ملی فولاد
محسن قنبریان
🔈 بشنوید| دفاع قاطع آیت الله جزایری از کارگران گروه ملی فولاد
✅ این جملات عالی نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان پس از اعتراضات و تجمعات مکرر کارگران گروه ملی فولاد است. خداوند آن عزیز را در خدمت به مستضعفین و ستاندن حقوقشان یاری فرماید که خاطرات شیرینی در اینباره ها شنیده ایم.
⭐اما چند نکته:
1⃣چرا حقوق و دستمزد کارگر با حفظ کرامت او تعقیب نمی شود تا مجبور شوند با تجمع و اعتراض مسئولین را وادار کنند به تلاشها، سرعت و فوریت دهند؟! اگر می شد حقوق کارگران هفت تپه و گروه ملی فولاد با تقلای مسئولین استان داده شود(اقلا یکی دوماهش)، چرا تعلل، تا کار به اعتراض و شعارهای تند بکشد؟!
این تصفیه حساب با ذی حسابهای بدحساب نمی شد یک ماه زودتر انجام شود؟!
این روند، تداعی بدی در باور مردم و توالی ناجوری در ستاندن حق دارد!
2⃣تجربه ی هفت تپه و گروه ملی فولاد بس نیست؟! باید کارگران آریوبرزن بهبهان هم رو به اعتصاب و تجمع بیاورند تا برایشان کاری شود؟!(متاسفانه امروز خبر اعتصابشان رسید!)
خبر از پیگیری ها و تلاشهای امام جمعه محترم وجمعی از روحانیون در دوماه اخیر دارم. از اینکه چیزی هم دست اینان نیست، بی خبر نیستیم. اما آیا اگر کار کارگران آریوبرزن به آنجا که کارگران گروه ملی فولاد کشید، رسید، امام جمعه شهر از سر دلسوزی و احساس مسئولیت -مثل نماینده ولی فقیه در استان- برای تصفیه حساب بر مسئولین بالا دستی وارد نمیشود و فشار بیشتری نمی آورد؟! خوب چرا این کار را قبل از لبریز شدن صبر کارگران نکند؟!
مسئول بالادستی ای که تقاضا را فقط به وعده پاسخ داده و نامه ی محترمانه روحانیون شهر را حتی اعلام وصول نمی کند، نباید با لحن دیگر با او سخن گفت؟!و جور دیگر از او مطالبه حق مظلومان را کرد؟!
حفظ کرامت کارگر از دستمزد او مهمتر است نگذاریم برای نانشان جمع شده شعارها را واژگون کنند!
3⃣همین ایام برای دفن بزرگ یک ایل (خان)دو نماینده معزز ولی فقیه از دو استان به بهبهان تشریف آوردند. مردم این سامان اینقدر اهل درک هستند که بدانند این تشریف فرمایی احیاء فرهنگ خان و خان بازی نیست و تکریم مردم آن ایل محترم است. و چنانچه خود بزرگواران گفتند آن مرحوم هم متدین و کارگشا بود و هم نماز خواندن یکی از آن سروران را بر جنازه اش وصیت کرده بود. لکن این را هم می دانیم که وصیت یک میت به شرط قبول، بر طرف مقابل واجب می شود اما وصیت ولیّ معصوم درباره ضعفاء و گرسنگان و گارگران بی مزد، دستور و فرمان شرعی آن امام است و ابتدائا بر علماء واجب است(خطبه ۳).
وصیت امام راحل و ولی فقیه درباره آنها، اقلا شرط ضمن عقد توکیل این نمایندگان عزیز است. بعید می دانم وضعیت این محرومان به گوش سروران نرسیده باشد.
امام عزیز مثل آن بزرگواران (روحانیون نظام) را چنین موظف کردند: "همه مدیران و کارگزاران و رهبران و روحانیون نظام و حکومت عدل موظفند که بافقرا و مستمندان و پابرهنه ها بیشتر حشر و نشر و جلسه و مراوده و معارفه و رفاقت داشته باشند تا متمکنین و مرفهین در کنارمستمندان و پابرهنه ها بودن و خود را در عرض آنان دانستن و قرار دادن، افتخار بزرگی است که نصیب اولیاء شده و عملا به شبهات و القائات خاتمه می دهد"(صحیفه امام ج۲۰ص۳۴۱). مثل بنده از مستضعف پروری آن بزرگواران باخبرم و میدانم بیت برخی از آنها دائم مأمن محرومان و پناه جویان است لکن تصورش را بکنید یکبار هم برای کارگران محروم قدم بر چشم این شهر می نهادند، چقدر آلام آن کارگران تسکین می یافت! اقلا در ایاب و ذهاب چند باره در این دوسه ماه یکبار هم پای حرف این زمین خوردگان می نشستند و برایشان سفارشی می کردند.
الان هم برایشان کاری و مطالبه ای کنند عبادتی کم نظیر کرده و سفارش امام عزیز را امتثال کرده اند که فرمود: "وظیفه ما و همه دست اندرکاران است که به این مردم خدمت کنیم و در غم و شادی و مشکلات آنان شریک باشیم که گمان نمی کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد"(همان).
📝محسن قنبریان ۹۷/۹/۲۴
☑️ @m_ghanbarian
✴️"آقازادگی، از غرامت تا غنیمت!"
پیش منبر شب وفات حضرت فاطمه معصومه(س)
❓به نظرتان هزینه های یک مرد انقلابی -مثل امام کاظم(ع)- برای آقازادگانش چیست؟!
غیر از زندان و تبعید مدام خود و متواری بودش دربرخی قریه های کوهستانی شام بالباس مبدل، ۱۹تا۳۷ دختر او همه یا اغلب مجرد ماندند!
❓کجا آقازادگی از هزینه و غرامت به غنیمت و درآمد بدل می شود؟...
این امام و اسوه مقاومت معاصر مهدی عباسی عیاش هم بود. جالب اینکه هر دو آقازاده هایی حتی به یک نام دارند:
ابراهیم و ابراهیم، عُلیّه و عُلیّه!
اما این کجا و آن کجا؟! یکی اهل فضل و عبادت و یکی اهل رقص و رامشگری!
❓فرق آقازادگی در مکتب موسوی(ع) با نحله عباسی چیست؟!
فقط در دوره اختناق و دربدری حال آقازادگان اصیل خانه ی عترت چنین نیست، وقتی برادر این خانه و امام شیعیان ولیعهد دربار می شود هم حال آنان تغییر نمی کند.
فاطمه معصومه(س) در دوره تبعید و زندان مدام پدر و دوره ولایتعهدی برادر یک سیره دارد.
چرا بادیگاردهای سلطنتی همراهی اش نمی کنند؟! چرا در منازل شاهی سکونت نمی یابد؟!...
🔅در آستانه ۴۰سالگی انقلاب موسوی مان بطور طبیعی عمر مردان انقلاب به سرزبان افتادن فرزندان و نوه ها و گاه نتیجه ها رسیده است. آقازادگی به سبک اصیل مردان انقلابی معصوم نیاز مبرم ماست. و آقازادگی به سبک منحرفین(از فرزندان ائمه)یا نواده های عباسی آسیب جدی برای باورهای اسلامی و انقلاب اصیل ماست...
این درس و تجربه گرفتن از آن تاریخ مهم است. شاید زوایایی از آن را شب رحلت فاطمه معصومه(س)کاویدیم:
سه شنبه ۲۷ آذر - مدرسه علمیه صدوقی قم
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🌐رهبری برای مستضعفان جهان!
🔅اپیزود اول:
میشل فوکو فیلسوف فرانسوی در ایام انقلاب دو سفر به ایران(شهریور وآبان۵۷)ویک دیداربا امام در پاریس کرد تا از نزدیک انقلاب ایران را مطالعه کند.در سفرهایش به تهران وقم وآبادان سفر وگزارشات تحلیلی خود را در ۹مقاله برای روزنامه ایتالیایی کوریردلاسر نوشت که بعد در دوکتاب بنامهای "ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟" و"ایران:روح یک جهان بی روح" به چاپ رسید.او سه عامل انقلاب را:"مذهب"/"اراده جمعی"/"رهبری " می شمارد.
انقلاب ایران را مذهبی معرفی می کند
-اراده جمعی:فوکو انقلاب ایران را از این حیث از انقلابهامتمایز می شمارد که همه مردم ایران از همه طبقات وهمه قومیت ها ومذاهب را در برگرفت .می نویسد:"اراده جمعی را هرگز کسی ندیده است. خود من فکر میکردم که اراده جمعی مثل خدا یا روح است وهرگز کسی نمی تواند با آن روبرو شود.اما ما در تهران وسرتاسر ایران با اراده جمعی یک ملت برخورد کرده ایم"(ایران:روح...ص۵۷).
-رهبری:به نظر فوکو با نبود رهبری مقبول ومقتدر چه بسا نیروها بجای نشانه گرفتن اهداف با هم درگیر و عملا انقلاب را ناکام بگذارند.رهبری دو کار می کند:"مدیریت نیروهای انقلاب "/"ایدئولوگ انقلاب".
به نظر فوکو این دو در ایران در امام خمینی جمع شد.او امام را "رهبری اسطوره ای" لقب داد که"پهلو به افسانه می زند".(ایرانی ها...ص۶۴)
🔅اپیزود دوم:
جنبش جلیقه زردها، با وجود عقب نشینی دولت از نرخ سوخت، آرام نشد وبسیاری از اقشار را همراه کرد.
از فرانسه به بلژیک و صربستان و...سرایت کرد.در مصر فروش این جلیقه از ترس احیای دوباره انقلاب مصر در ایام سالگردش(بهمن) ممنوع شد!
این روزها از برخی سخنگویان جنبش نقل شد که از انقلاب ایران الهام گرفته اند http://fna.ir/bq99uf
پیام روشن آن مثل جنبش وال استریت قیام مردمی است که احساس می کنند در سلطه ی قدرت وثروت عده ای محدود،محصور ومحرومند!
این جنبش ها علیرغم موانعی در همبستگی،امکان فراگیری وتبدیل به اراده جمعی تر دارند.اما یک عنصر اساسی را ندارند:رهبری که به تعبیر فوکو بتواند هم "مدیریت نیروهای انقلاب"را به عهده بگیرد وگام به گام به آرمانها بکشاند و هم"ایدئولوگ جنبش "باشد و آرمانها را جلوی چشم ملت بگذارد.
شبکه های مجازی می تواند هم آهنگ کننده ی شنبه های اعتراض باشد اما نمی تواند نقش رهبری این جنبش ها را برعهده گیرد لذا احتمال اینکه در فقدان رهبری مطلوب، این جنبش ها به هرج ومرج وحتی جنگ داخلی کشیده یا در لابلای مطالبات متکثر،تجزیه شود وتحولی اساسی را موجب نشود وجود دارد.
🔅اپیزود سوم:
ساختارهای دنیای سرمایه داری: هم مذاهب را متکثر کرده و هم پایان ایدئولوژی ها را جشن گرفته است. احزاب و سندیکاهای اصناف هم نمیتواند جای رهبری مقتدر وفراگیر برای انقلابی عمومی واراده ای جمعی را بگیرد.بعلاوه که سران احزاب نوعا خود از طبقه ممتاز قدرت وثروت ومخالف برهم خوردن نظم موجود اند.
از سوی دیگر،مرزکشی های جغرافیایی و"تثبیت ملل" بجای "امت" در نظم های جدید پس از جنگ جهانی،امکان رهبری مقتدر از کشوری دیگر را هم منع کرده ومداخله داخلی تلقی می کند.
اما ساختارهای مدرن هنوز نتوانسته الگو گیری تاریخی از انقلابهای ممتاز ملتها(مثل ۵۷ایران)را از طبقه فرودست جهان بگیرد.بلکه رهبران معنوی وایدئولوژیک انقلابهای مردمی اگر نتوانند "نقش مدیریت نیروهای جنبش " را از بیرون مرزهای آن کشور انجام دهند(بخاطر تهمت مداخله در امور داخلی)، اما می توانند "نقش ایدئولوژیک والهام بخش"را برعهده گیرند.
چیزی که در دهه اول انقلاب اسلامی در مدت کوتاهی شاهدش بودیم وجنبش هایی اسلامی را متأثر از ایدئولوژی امام موجب شود.لکن عوامل متعددی موجب شد استکبار ستیزی و مخالفت با نظام سلطه جهانی را در "قرائتی ملی"(نه جهانی)ادامه دهیم.ما امروز از استکباری که برای ایران بد بوده، ایدئولوژی انقلابی خود را سیراب می کنیم تا استکبار ستیزی ما "همراستا با منافع ملی "دیده شود !وهمین قدر هم از سوی طبقه اجتماعی و دولتی غربزده برتابیده نمیشود!مثال گرفتن از وال استریت و اعتراضهای فرانسه برای استاندارد دوگانه غرب ونمایش خوی استکباری برای مصرف داخلی،
با ایدئولوژی سازی برای مستضعفین جهان فاصله زیادی دارد.
*البته نمی توان پنهان کرد که بروز متناوب جنبش های فرودستان و سرعت فراگیری آن در کشورها ،این نوید را می دهد که در صورت پیدا شدن رهبری معنوی وخارج از چارچوبه های تحمیلی مدرن،انقلابی جهانی به سرعت علیه مستکبران عالم شکل گیرد.به امید آن روز وقدوم مبارک آن رهبر آسمانی وجهانی!
📝محسن قنبریان ۹۷/۹/۲۴
☑️ @m_ghanbarian