eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
896 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حضور قلب در نماز 27.mp3
6.42M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و هفتم مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و هفتم حضور قلب در نماز ❇️انسان صوری نماز صوری(ظاهری) می خواند و انسان باطنی نماز باطنی. ✅امیرالمؤمنین در کتاب غررالحکم می فرماید: در هر امری یک عبرتی هست . 🔸عبرت: عبور دادن، چیزی که از ظاهر عبور می دهد و به باطن می رساند. 🔹همه افعال و اوراد نماز نیز دارای یک ظاهر است و یک باطن که این ظاهر باید ما را عبور داده به باطن و حقیقت آن برساند. و نماز کلاس اخلاقی است . حال ببینیم این افعال و اوراد ما را به کجا می رساند؟. 🔸کلاس اول، از دستشویی شروع می شود. اولین کاری که مستحب است انجام بدهیم «تخلّی» است. سرّ و باطن اینکار چیست؟ نمود قضارات(دفع شده ها) دنیاست. در آن چند دقیقه ای که در آن محل هستیم می توانیم به این موارد اشاره کنیم: 🔺عاقبت دنیا فساد و بدبویی و گندیدگی است: لقمه ی چربی که تا چند ساعت پیش اینقدر لذیذ بود اکنون اینگونه شده. پس دل نبندیم 🔺نگاه کردن به راحتی بدن بعد از تخلی: تعلقات این بدن هم اگر دفع شود همین راحتی نصیب انسان می شود. در قلب هیچ کس خوردنی نمی رود‌، تعلقش می رود و همانطور که با دفع شدنش انسان راحت می شود تعلقش که برود نیز انسان را راحت میکند. 🔺چند ساعت لذت بردی، ببین تو را به چه ذلتی کشاند(الان کجا هستی) و بعد به چه راحتی می رسی حال اگر از تعلق آن هم بیرون بیایی از چه ذلتی خارج شده و به چه عزتی میرسی 🔺این ذلت و خواری جایی برای تکبر و غرور نمی گذارد نه در برابر خدا و نه بنده خدا ✳️باطن وضو 👌تعبیر آب : رحمت وقتی سراغ آب میروی با رحمت الهی قلبت را پاک کن همانطور که آب آلودگی ظاهری را از بین می برد آلودگی باطن را نیز پاک می کند .وقتی دستمان آلوده باشد به دوستمان دست نمی دهیم آن را شسته بعد دست می دهیم حال برای نماز هم... ❓چرا این چهار عضو را با وضو می شوییم ؟ چون با آنها به سراغ دنیا می رویم با دست و پا و صورت متوجه غیر خدا هستیم حال باید آنها را با آب(رحمت) شست و به سوی خدا رفت. ☑️ @m_ghanbarian
۱-قصه رغبت، غصه غربت.mp3
22.03M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه اول ۹۷/۳/۱۳ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه اول ۹۷/۳/۱۳ ⬅️با سه مثال تصویری از یک واژه نفیس درست کنید و جلو ببرید: ✅تصویر اول:فرد گرسنه ای که میل به یک غذای خاص دارد که در حالت سیری هم این غذا را دوست دارد(بین دوست داشتن و این میل شدید تفاوت هست)و این غذا هم نیست. ✅تصویر دوم:فردگرسنه بر سر سفره ای می رسد که غذای مورد علاقه اش سرد و نیمخورده هست(کم و بی کیفیت)اماچون میل و علاقه دارد می خورد و در همان حال آرزوی گرم و زیادش را دارد. ✅تصویر سوم:فرد گرسنه اقدام به تهیه آن غذا می کند_منتظر نذری نمی ماند_هرچند امکانات کافی ندارد و آشپز هم نیست وقتی آماده شد رنگ ،بو ومزه اش هم متفاوت است و تازه می سوزد!در حال دور ریختن هم گرم و زیادش را آرزو می کند.ممکن است خود را لعنت کند اما نمی گوید لعنت به غذا. این میل شدید رغبت نام دارد که معنایی فراتر از دوست داشتن دارد. در لغت به معنای طلب ومیل شدید یا وسعت و فراخی است. رغبت یک رغیبه یا متعلق رغبت هم می خواهد. اگر همه ارزشهای انسانی(عدالت،آزادی و...)و اسلامی(نماز،حج،حجاب و...) را فشرده کنیم اسم آن می شود دولت کریمه(در دعای افتتاح می خوانیم:اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة) که این می شود متعلق رغبت. در قیام سربداران این سه تصویر وجود دارد: 1⃣ در زمان هلاکوخان مغول و زیر چکمه های ظلم و تبعیض آنان که خبری از ارزشهای انسانی و اسلامی هم نبود(تصویر اول) سربداران رغبت به این ارزشها(دولت کریمه) داشتند. 2⃣ نهضت وقیام آنها پیروز شد و حکومت تشکیل دادندکه ادعای زمینه سازی فرج را داشتند و رشحه ای و باریکه ای از دولت کریمه بود همه اش نبود رهبر نهضت که حضرت مهدی نبود که کل دولت را مستقر کند(تصویر دوم سرد و نیمخورده)اما رغبت داشتند و اقدام کردند . 3⃣ در نهضت اختلاف افتاد و دو دسته شدند رهبران مذهبی و حاکمان دیگر و برخی ارزشهادر دولت مدعی امام زمان زیرپا گذاشته شد(غذاسوخت،تصویرسوم)اما بازهم مردم شیعه نگفتندلعنت به قیام و نهضت،اسلام و امام زمان را ول کن،خاک بر دهان کسی که بگوید دولت کریمه،نه!باز هم منتظر ماندند و راغب. ⭕️آدم باجنبه در هیچ یک از سه حالت رغبتش کم نمی شودبلکه زیادتر هم می شود. یکی آدم های سیر دلسرد می شوند و دیگری آنهایی که ایمان کامل و نگاه روشن به آینده ندارند . ⭕️رغبت چه در دوره پهلوی‌(تصویر ۱)و چه در جمهوری اسلامی(تصویر۲) وچه در (تصویر ۳ )که الحمدلله هنوز به آنجا نرسیده، باید باشد. تشرفات محضر ولی عصر عج هم در هر دوره متفاوت است در دوره پهلوی از نوع مرحوم کافی و در دوره خمینی کبیر از نوع شهید انرزگو و وزوایی (انسان مؤمن مجاهدانقلابی) ⭕️تصویر رعیت مظلوم می شود امام کاظم(ع) که در زندان های تنگ و نمور کوچک و تاریک هارون الرشید هر عصر در دعایش رغبت به دولت کریمه حضرت مهدی که هنوز متولد نشده را دارد(تا این حد باید رغبت داشت و امید) ⭕️و تصویر رغبت امام مظلوم می شود امیرالمؤمنین که تنها امامی است که مردمش به او ظلم کردند و او رغبت به دولت کریمه داشت. در هیچ حالتی عذری برای از دست دادن رغبت به دولت کریمه نیست باید در جاده رفت به قدر توان. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 28.mp3
5.24M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و هشتم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و هشتم حضور قلب در نماز ✅ باطن اذان و اقامه: در کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل شده است: هرکس قبل از نماز اذان و اقامه بگوید دوصف از ملائکه پشت سر اومی ایستند.که اقلّ آن از مغرب تا مشرق عالم و اکثر آن ما بین زمین و آسمان است. ✳️ حال که امام جماعت فرشتگان هستی و پاک ترین موجودات عالم پشت سر تو هستند تو نیز باید پاک ترین مرتبه خودت را امام جماعت قرار دهی. که قلب در درون انسان به منزله امام است و باید اعضا و جوارح پشت سر او به نماز بایستند. 🔷 امام(ره) می فرماید: سرّ اذان و اقامه فراخواندن قوای ملکیه(اعضا و جوارح، وهم و خیال و ...) است وقتی می گوییم اهدنا(ما را هدایت کن) چون ما خود به تنهایی یک کشوریم.ای دست بیا به نماز بایست، ای خیال آن موضوعات بیخود را رها کن بیا به نماز بایست صراط مستقیم را تصور کن و... 🔺برای اینکه به امری تسلط یابیم آن را تمرین و تکرار می کنیم . مثلا بجه ای که می خواهد در حضور جمعی شعر بخواند در خانه تمرین می کند همینطور است حالت قلب ما، ما باید اذکار نماز را در اوقات غیر نماز با او تمرین کنیم و به قلب برسانیم تا در آن جماعت باشکوه(نماز) بتواند امامت آن را برعهده گیرد. 👌نکته مهم: بین اذان و اقامه دعا مستجاب است، با استغاثه حقیقی به مولای عالم حضرت مهدی ارواحنا له الفداء از او بخواهیم که قلب ما را جمع و حاضر کند و در پایان نماز هم 3بار سوره توحید را قرائت کرده به ایشان هدیه دهیم. ☑️ @m_ghanbarian
۲-قصه رغبت ، غصه غربت.mp3
26.11M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ بخش 1⃣ ✅ رغبت بمعنای دوست داشتن و نیاز داشتن به چیزی و مضطرِ آن بودن است، که یا آن چیز را نداشته باشیم یا به شکل کامل و مکفی نداشته باشیم و یا مشغول به آن هستیم و کار ضایع میشود و به آن چیزی که میخواهیم نمیرسیم. ماحَصَل این مجاری آن اتفاق خوبی است که در درون انسان اتفاق می افتد و رغبت نام دارد. 📌رغبت برای زندگی به مانند یک موتور محرک است و باید باشد، رغبت به فضائل، رغبت به خوبی ها و...،حتما باید باشد. ❇️ خداوند متعال دوبار در قرآن کریم از «راغِبون» سخن به میان آورده است و این دو مورد قرینه یکدیگر هستند، مانند دو حالت متضاد است، اما در هر دو حالت، رغبت معنا دارد👇 یکی آیات ۵۷- ۵۹ سوره مبارکه توبه و دیگری آیات ۳۲- ۱۸ سوره مبارکه قلم 🔱 آیات مذکور در سوره توبه در اوصاف منافقین است: 👈 منافقین برای گرفتن غنائم همیشه مشکل داشتند، دوست داشتند سهم بیشتری به آنها برسد، این دسته چون ایمان قلبی ندارند و دائما مایل به خوب یا بد هستند، قرآن درباره ی آنها میفرماید: 🌟 اگر پناهگاه(نهانگاه) یا راه باریکی برای گریز پیدا کنند، روی برمیتابند و با شتاب می روند، هیچ چیزی هم آنها را برنمی گرداند.بعضی از آنها کسانی هستند که درباره تقسیم صدقات بر تو ایراد میگیرند، پس اگر از صدقات به آنها داده شود، راضی می شوند و اگر داده نشود به خشم می آیند. ای کاش آنچه را که خداوند به آنها داد و پیامبرش به آنها پرداخت میکند با رضایت می گرفتند و می گفتند خدا ما را بس است، ما امید داریم که خدا از فضل خودش بیشتر به ما بدهد، ما به خداوند رغبت داریم. ⚜ آیات ۳۲- ۱۸ سوره مبارکه قلم درباره ی دادن صدقه است، یعنی چه هنگام گرفتن صدقه و چه هنگام دادن صدقه باید رغبت اتفاق بیفتد👌 ✅ رغبت فقط مربوط به زمانی نیست که چیزی را به دست می آوریم بلکه همان وقتی که چیزی را از دست می دهیم باید رغبت داشته باشیم. آیات ۳۲- ۱۸ سوره قلم ماجرای افرادی است که باغ پرثمری دارند و میخواهند میوه های آنرا برداشت کنند شب با همدیگر قرار میگذارند که سحرگاه برای چیدن میوه حرکت کنند که نیازمندی آنها را نبیند و در راه رفتن هم به هم میگویند آهسته قدم برداریم که نیازمندی به ما برخورد نکند خدای متعال بلایی را بر آن باغ فرستاد، وقتی صاحبان باغ به آنجا رسیدند باغ را کاملا سوخته دیدند، (گویی هیچگاه سرسبزی و طراوت و محصولی در آن باغ نبوده است) همان زمان فهمیدند که بعلت نیت بدی که داشتند اینچنین زیانی گریبانگیر آنها شده است، در این هنگام گفتند: ما اشتباه کردیم، امید است پروردگارمان بهتر از این باغ را نصیب ما گرداند زیرا که ما از غیر او روی برتافته و با 👈شوق و رغبت👉 روی به سوی پروردگار خویش آورده ایم. 🔑قرینه ی این دو دسته از آیات این است: چه آنجایی که میخواهی چیزی بگیری حرص نخور و زیاده خواه مباش و چه آنجایی که میخواهی ببخشی، بی رغبت نباش. دو طیف از مردم اجازه نمی دهند مصلحان سخن بگویند و زمینه را برای اصلاح فراهم کنند: طیف ِ براندازی که میخواهد سوءاستفاده کند، وضع موجود را به سمت وضع مطلوب نبرد و وضع موجود را هم بدتر کند و دسته دوم طیفی(مؤمنانی) که درجا میزنند و زود میدان را خالی می کنند. ✅ باید رغبت و امید داشت، نباید رغبت و شوق را از مردم گرفت، راه امید به جوانان، بی خبر گذاشتن آنها نیست 📌 یاران امیرالمؤمنین و سیدالشهدا، شمر نیستند ولی شَمَّر هستند،شَمَّر یعنی کسی که دامنش را بالا گرفته و به کمر بسته اند و مشغول کار و تلاش اند. ⭐️امام علی علیه السلام فرمودند: شیعیان ما شَمًّر هستند ☝️شیعه علی بن ابیطالب ابن مُلجَم نیست ولی مٌلجَم است یعنی زبانش لجام دارد، هر حرفی را در هر محفلی بر زبان جاری نمیکند.با سخنانش جبهه دشمن را به آتش میکشد نه جبهه ی خودی را ⚠️رغبت در برخی از روایات مقابل رَهْبَت و در برخی دیگر مقابل زٌهد قرار دارد. راغب در برابر راهب قرار دارد، هر صفتی که در راغب موجود است، عکس آن صفت در راهب وجود دارد. راهب از مردم و از دنیا کناره گیری میکند ولی راغب پیگیر است و برای رسیدن به آرمان ها تلاش میکند ❌ رغبت را نباید با دوستی اشتباه گرفت، رغبت دوستی همراه با اضطرار و پیگیری است. ☑️ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ بخش 2⃣ 🔷لوازم رغبت ۱) قدرت ۲) اذن و توفیق الهی حدیثی از امام صادق در کتاب شریف*تُحَفُ الْعُقول*: هیچ چیزی بهتر از معروف نیست و اگر چیزی بهتر از آن باشد ثواب معروف است(معروف یعنی هر کار نیک) و معروف تحفه ای از سمت خداست و نپندار که هر کس دوست داشت میتواند معروف را در بین مردم بگستراند و فکر نکن هر که میل و رغبت دارد به آن قدرت دارد. و هر کس هم قدرت انجام آنرا دارد، اینگونه نیست که خداوند به او اجازه انجام آن را دهد، هنگامیکه خداوند بر بنده ای منت گذاشت و در او شوق و رغبت را در انجام معروف و قدرت را گرد آورد و به او اذن داد، پس آن هنگام همه ی خوشبختی و بزرگواری برای خواستار و خواهان مهیاست. 🚩مثال: حکومت اسلامی یک معروف است که اگر بخواهد در جامعه محقق شود رغبت میخواهد، ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور میخواهد،پس از آن، قدرت نیاز هست، قدرت ملتی که پشت ماجرا(انقلاب) بایستد و آنرا با تمام وجودش بخواهد، یک ملت ۱۵ خرداد بیاید و بگوید: یا مرگ یا خمینی یک اینچنین رهبری میخواهد، بعد از قدرت، اذن الهی لازم است. 🚩 حال به نکات این حدیث توجه می کنیم👇 رغبت، قدرت، اذن پروردگار ❓رغبت چگونه قدرت می آورد؟ ❓قدرت در چه حالتی اذن پروردگار را به دنبال دارد ؟ اینها ۳ مورد متفاوت از هم نیستند☝️ رغبت وقتی از نظر کمّی و کیفی زیاد شد، قدرت پیدا میشود، قدرت هم چیزی جز رغبت نیست، وقتی رغبت خیلی زیاد شود، قدرت هم می آید(طبق آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام) این هنگام است که خدای متعال اذن انجام معروف را هم عنایت میفرماید. در کتاب کافی جلد هشتم خطبه ای از امیرالمؤمنین آمده است که ایشان هنگام پذیرش مسند خلافت فرمودند: اگر بیت المال را کابین زنانتان کرده باشید، آنرا باز میستانم ولی در روزهای پایانی عمر شریفشان فرمودند: نتوانستم و سپس ۲۵ مورد تخلف را که در بخش های مختلف حکومت رخ داده ، ذکر میکنند و اقرار میکند که نتوانسته آنها را حل کند چون مردم برای رفع این تخلفات رغبتی نداشتند در حدیثی از ائمه معصومین علیهم السلام آمده است که ظلمُ الملوک اَسْهَلُ من دَلالِ الرعیة: ستم پادشاهان آسانتر از ناز کردن مردم است 📝نتیجه اینکه باید رغبت و امید داشت و نباید این شوق را از مردم گرفت و آنها را دلسرد و ناامید کرد که این مهم هم بر عهده ی مردم و هم بر عهده ی مسئولان حکومت اسلامی است ولی وظیفه مسئولان بسی سنگین تر است، چون علاوه بر سکانداری جامعه، سکان هدایت بخشی از افکار عمومی را نیز در دست دارند. بیاییم همه روی به امام زمانمان بیاوریم. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 29.mp3
5.51M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و نهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و نهم حضور قلب در نماز 🔶افعال نماز نیز دارای حقیقتی هستند و چون نماز برای رسیدن به معراج و بالابرنده انسان و رساندن به توحید ناب است باطن این افعال هم سه مرتبه از توحید هستند. که در زیر می آیند: 🔸قیام: توحید افعالی : 🔻هیچ فعلی در عالم نیست هیچ کننده ای در عالم نیست الا الله ، بقیه فاعل نما هستند و هیچ استقلالی از خود ندارند همه مظاهر اویند. 🔻احاطه قیومیت خداوند در عالم را به احاطه انسان بر تصوراتش تشبیه کرده اند. مثال اسبی را در ذهن خود در حال دویدن تصور کنید اگر یک صفحه نمایشی باشد که آن را نشان دهد هر کس که آن را می بیند می گوید«اسب می دود»، اما در حقیقت «اسب را می دوانی»، این تو هستی که اسب را می دوانی یک لحظه اگر تصور نکنی از بین می رود و هیچ می شود. 🔻قیومیت خداوند بر عالم را اینگونه تشبیه کرده اند، یک لحظه اراده اش را از عالم بردارد، عالم هیچ می شود. 🔻قیام یعنی هیچ فعلی در عالم بجز او نیست.در اذکار نماز هم همین ها را می گوییم: بحول الله و قوته اقوم و اقعد و ایاک نعبد و ایاک نستعین. ✅ادب این مقام، ترک خودبینی در مقام فاعلیت است و خود را در مقام فعل هیچ دانستن، نگوییم من امروز درس خواندم، من امروز نماز خواندم،و... 🔸رکوع: توحید صفاتی: 🔻نه فقط فعلی نیست بجز او ، هیچ صفتی هم نیست الا الله، هرچه علم هست اوست، هرچه زیبایی هست اوست بطور کل هرچه صفت و حالت هست اوست، هیچ گاه نگوییم علم من، ذوق هنری من، زیبایی من و... و اینست که کمر انسان را منحنی می کند ، کمر منیّت را می شکند، خم می کند تو را در مقابل این همه عظمت . و این معنای حقیقت رکوع است یعنی ترک خودبینی در مقام صفات است. 🔸سجود: توحید ذاتی : که در جلسه بعد به آن پرداخته می شود. ☑️ @m_ghanbarian
۳-قصه رغبت ، غصه غربت.mp3
26.78M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه سوم ۹۷/۳/۱۷ @m_ghanbarian