eitaa logo
محسن قنبریان
17.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
850 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆گزیده جلسه بیست و هفتم حضور قلب در نماز ❇️انسان صوری نماز صوری(ظاهری) می خواند و انسان باطنی نماز باطنی. ✅امیرالمؤمنین در کتاب غررالحکم می فرماید: در هر امری یک عبرتی هست . 🔸عبرت: عبور دادن، چیزی که از ظاهر عبور می دهد و به باطن می رساند. 🔹همه افعال و اوراد نماز نیز دارای یک ظاهر است و یک باطن که این ظاهر باید ما را عبور داده به باطن و حقیقت آن برساند. و نماز کلاس اخلاقی است . حال ببینیم این افعال و اوراد ما را به کجا می رساند؟. 🔸کلاس اول، از دستشویی شروع می شود. اولین کاری که مستحب است انجام بدهیم «تخلّی» است. سرّ و باطن اینکار چیست؟ نمود قضارات(دفع شده ها) دنیاست. در آن چند دقیقه ای که در آن محل هستیم می توانیم به این موارد اشاره کنیم: 🔺عاقبت دنیا فساد و بدبویی و گندیدگی است: لقمه ی چربی که تا چند ساعت پیش اینقدر لذیذ بود اکنون اینگونه شده. پس دل نبندیم 🔺نگاه کردن به راحتی بدن بعد از تخلی: تعلقات این بدن هم اگر دفع شود همین راحتی نصیب انسان می شود. در قلب هیچ کس خوردنی نمی رود‌، تعلقش می رود و همانطور که با دفع شدنش انسان راحت می شود تعلقش که برود نیز انسان را راحت میکند. 🔺چند ساعت لذت بردی، ببین تو را به چه ذلتی کشاند(الان کجا هستی) و بعد به چه راحتی می رسی حال اگر از تعلق آن هم بیرون بیایی از چه ذلتی خارج شده و به چه عزتی میرسی 🔺این ذلت و خواری جایی برای تکبر و غرور نمی گذارد نه در برابر خدا و نه بنده خدا ✳️باطن وضو 👌تعبیر آب : رحمت وقتی سراغ آب میروی با رحمت الهی قلبت را پاک کن همانطور که آب آلودگی ظاهری را از بین می برد آلودگی باطن را نیز پاک می کند .وقتی دستمان آلوده باشد به دوستمان دست نمی دهیم آن را شسته بعد دست می دهیم حال برای نماز هم... ❓چرا این چهار عضو را با وضو می شوییم ؟ چون با آنها به سراغ دنیا می رویم با دست و پا و صورت متوجه غیر خدا هستیم حال باید آنها را با آب(رحمت) شست و به سوی خدا رفت. ☑️ @m_ghanbarian
۱-قصه رغبت، غصه غربت.mp3
22.03M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه اول ۹۷/۳/۱۳ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه اول ۹۷/۳/۱۳ ⬅️با سه مثال تصویری از یک واژه نفیس درست کنید و جلو ببرید: ✅تصویر اول:فرد گرسنه ای که میل به یک غذای خاص دارد که در حالت سیری هم این غذا را دوست دارد(بین دوست داشتن و این میل شدید تفاوت هست)و این غذا هم نیست. ✅تصویر دوم:فردگرسنه بر سر سفره ای می رسد که غذای مورد علاقه اش سرد و نیمخورده هست(کم و بی کیفیت)اماچون میل و علاقه دارد می خورد و در همان حال آرزوی گرم و زیادش را دارد. ✅تصویر سوم:فرد گرسنه اقدام به تهیه آن غذا می کند_منتظر نذری نمی ماند_هرچند امکانات کافی ندارد و آشپز هم نیست وقتی آماده شد رنگ ،بو ومزه اش هم متفاوت است و تازه می سوزد!در حال دور ریختن هم گرم و زیادش را آرزو می کند.ممکن است خود را لعنت کند اما نمی گوید لعنت به غذا. این میل شدید رغبت نام دارد که معنایی فراتر از دوست داشتن دارد. در لغت به معنای طلب ومیل شدید یا وسعت و فراخی است. رغبت یک رغیبه یا متعلق رغبت هم می خواهد. اگر همه ارزشهای انسانی(عدالت،آزادی و...)و اسلامی(نماز،حج،حجاب و...) را فشرده کنیم اسم آن می شود دولت کریمه(در دعای افتتاح می خوانیم:اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة) که این می شود متعلق رغبت. در قیام سربداران این سه تصویر وجود دارد: 1⃣ در زمان هلاکوخان مغول و زیر چکمه های ظلم و تبعیض آنان که خبری از ارزشهای انسانی و اسلامی هم نبود(تصویر اول) سربداران رغبت به این ارزشها(دولت کریمه) داشتند. 2⃣ نهضت وقیام آنها پیروز شد و حکومت تشکیل دادندکه ادعای زمینه سازی فرج را داشتند و رشحه ای و باریکه ای از دولت کریمه بود همه اش نبود رهبر نهضت که حضرت مهدی نبود که کل دولت را مستقر کند(تصویر دوم سرد و نیمخورده)اما رغبت داشتند و اقدام کردند . 3⃣ در نهضت اختلاف افتاد و دو دسته شدند رهبران مذهبی و حاکمان دیگر و برخی ارزشهادر دولت مدعی امام زمان زیرپا گذاشته شد(غذاسوخت،تصویرسوم)اما بازهم مردم شیعه نگفتندلعنت به قیام و نهضت،اسلام و امام زمان را ول کن،خاک بر دهان کسی که بگوید دولت کریمه،نه!باز هم منتظر ماندند و راغب. ⭕️آدم باجنبه در هیچ یک از سه حالت رغبتش کم نمی شودبلکه زیادتر هم می شود. یکی آدم های سیر دلسرد می شوند و دیگری آنهایی که ایمان کامل و نگاه روشن به آینده ندارند . ⭕️رغبت چه در دوره پهلوی‌(تصویر ۱)و چه در جمهوری اسلامی(تصویر۲) وچه در (تصویر ۳ )که الحمدلله هنوز به آنجا نرسیده، باید باشد. تشرفات محضر ولی عصر عج هم در هر دوره متفاوت است در دوره پهلوی از نوع مرحوم کافی و در دوره خمینی کبیر از نوع شهید انرزگو و وزوایی (انسان مؤمن مجاهدانقلابی) ⭕️تصویر رعیت مظلوم می شود امام کاظم(ع) که در زندان های تنگ و نمور کوچک و تاریک هارون الرشید هر عصر در دعایش رغبت به دولت کریمه حضرت مهدی که هنوز متولد نشده را دارد(تا این حد باید رغبت داشت و امید) ⭕️و تصویر رغبت امام مظلوم می شود امیرالمؤمنین که تنها امامی است که مردمش به او ظلم کردند و او رغبت به دولت کریمه داشت. در هیچ حالتی عذری برای از دست دادن رغبت به دولت کریمه نیست باید در جاده رفت به قدر توان. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 28.mp3
5.24M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و هشتم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و هشتم حضور قلب در نماز ✅ باطن اذان و اقامه: در کتاب ثواب الاعمال شیخ صدوق از امام صادق(ع) نقل شده است: هرکس قبل از نماز اذان و اقامه بگوید دوصف از ملائکه پشت سر اومی ایستند.که اقلّ آن از مغرب تا مشرق عالم و اکثر آن ما بین زمین و آسمان است. ✳️ حال که امام جماعت فرشتگان هستی و پاک ترین موجودات عالم پشت سر تو هستند تو نیز باید پاک ترین مرتبه خودت را امام جماعت قرار دهی. که قلب در درون انسان به منزله امام است و باید اعضا و جوارح پشت سر او به نماز بایستند. 🔷 امام(ره) می فرماید: سرّ اذان و اقامه فراخواندن قوای ملکیه(اعضا و جوارح، وهم و خیال و ...) است وقتی می گوییم اهدنا(ما را هدایت کن) چون ما خود به تنهایی یک کشوریم.ای دست بیا به نماز بایست، ای خیال آن موضوعات بیخود را رها کن بیا به نماز بایست صراط مستقیم را تصور کن و... 🔺برای اینکه به امری تسلط یابیم آن را تمرین و تکرار می کنیم . مثلا بجه ای که می خواهد در حضور جمعی شعر بخواند در خانه تمرین می کند همینطور است حالت قلب ما، ما باید اذکار نماز را در اوقات غیر نماز با او تمرین کنیم و به قلب برسانیم تا در آن جماعت باشکوه(نماز) بتواند امامت آن را برعهده گیرد. 👌نکته مهم: بین اذان و اقامه دعا مستجاب است، با استغاثه حقیقی به مولای عالم حضرت مهدی ارواحنا له الفداء از او بخواهیم که قلب ما را جمع و حاضر کند و در پایان نماز هم 3بار سوره توحید را قرائت کرده به ایشان هدیه دهیم. ☑️ @m_ghanbarian
۲-قصه رغبت ، غصه غربت.mp3
26.11M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ بخش 1⃣ ✅ رغبت بمعنای دوست داشتن و نیاز داشتن به چیزی و مضطرِ آن بودن است، که یا آن چیز را نداشته باشیم یا به شکل کامل و مکفی نداشته باشیم و یا مشغول به آن هستیم و کار ضایع میشود و به آن چیزی که میخواهیم نمیرسیم. ماحَصَل این مجاری آن اتفاق خوبی است که در درون انسان اتفاق می افتد و رغبت نام دارد. 📌رغبت برای زندگی به مانند یک موتور محرک است و باید باشد، رغبت به فضائل، رغبت به خوبی ها و...،حتما باید باشد. ❇️ خداوند متعال دوبار در قرآن کریم از «راغِبون» سخن به میان آورده است و این دو مورد قرینه یکدیگر هستند، مانند دو حالت متضاد است، اما در هر دو حالت، رغبت معنا دارد👇 یکی آیات ۵۷- ۵۹ سوره مبارکه توبه و دیگری آیات ۳۲- ۱۸ سوره مبارکه قلم 🔱 آیات مذکور در سوره توبه در اوصاف منافقین است: 👈 منافقین برای گرفتن غنائم همیشه مشکل داشتند، دوست داشتند سهم بیشتری به آنها برسد، این دسته چون ایمان قلبی ندارند و دائما مایل به خوب یا بد هستند، قرآن درباره ی آنها میفرماید: 🌟 اگر پناهگاه(نهانگاه) یا راه باریکی برای گریز پیدا کنند، روی برمیتابند و با شتاب می روند، هیچ چیزی هم آنها را برنمی گرداند.بعضی از آنها کسانی هستند که درباره تقسیم صدقات بر تو ایراد میگیرند، پس اگر از صدقات به آنها داده شود، راضی می شوند و اگر داده نشود به خشم می آیند. ای کاش آنچه را که خداوند به آنها داد و پیامبرش به آنها پرداخت میکند با رضایت می گرفتند و می گفتند خدا ما را بس است، ما امید داریم که خدا از فضل خودش بیشتر به ما بدهد، ما به خداوند رغبت داریم. ⚜ آیات ۳۲- ۱۸ سوره مبارکه قلم درباره ی دادن صدقه است، یعنی چه هنگام گرفتن صدقه و چه هنگام دادن صدقه باید رغبت اتفاق بیفتد👌 ✅ رغبت فقط مربوط به زمانی نیست که چیزی را به دست می آوریم بلکه همان وقتی که چیزی را از دست می دهیم باید رغبت داشته باشیم. آیات ۳۲- ۱۸ سوره قلم ماجرای افرادی است که باغ پرثمری دارند و میخواهند میوه های آنرا برداشت کنند شب با همدیگر قرار میگذارند که سحرگاه برای چیدن میوه حرکت کنند که نیازمندی آنها را نبیند و در راه رفتن هم به هم میگویند آهسته قدم برداریم که نیازمندی به ما برخورد نکند خدای متعال بلایی را بر آن باغ فرستاد، وقتی صاحبان باغ به آنجا رسیدند باغ را کاملا سوخته دیدند، (گویی هیچگاه سرسبزی و طراوت و محصولی در آن باغ نبوده است) همان زمان فهمیدند که بعلت نیت بدی که داشتند اینچنین زیانی گریبانگیر آنها شده است، در این هنگام گفتند: ما اشتباه کردیم، امید است پروردگارمان بهتر از این باغ را نصیب ما گرداند زیرا که ما از غیر او روی برتافته و با 👈شوق و رغبت👉 روی به سوی پروردگار خویش آورده ایم. 🔑قرینه ی این دو دسته از آیات این است: چه آنجایی که میخواهی چیزی بگیری حرص نخور و زیاده خواه مباش و چه آنجایی که میخواهی ببخشی، بی رغبت نباش. دو طیف از مردم اجازه نمی دهند مصلحان سخن بگویند و زمینه را برای اصلاح فراهم کنند: طیف ِ براندازی که میخواهد سوءاستفاده کند، وضع موجود را به سمت وضع مطلوب نبرد و وضع موجود را هم بدتر کند و دسته دوم طیفی(مؤمنانی) که درجا میزنند و زود میدان را خالی می کنند. ✅ باید رغبت و امید داشت، نباید رغبت و شوق را از مردم گرفت، راه امید به جوانان، بی خبر گذاشتن آنها نیست 📌 یاران امیرالمؤمنین و سیدالشهدا، شمر نیستند ولی شَمَّر هستند،شَمَّر یعنی کسی که دامنش را بالا گرفته و به کمر بسته اند و مشغول کار و تلاش اند. ⭐️امام علی علیه السلام فرمودند: شیعیان ما شَمًّر هستند ☝️شیعه علی بن ابیطالب ابن مُلجَم نیست ولی مٌلجَم است یعنی زبانش لجام دارد، هر حرفی را در هر محفلی بر زبان جاری نمیکند.با سخنانش جبهه دشمن را به آتش میکشد نه جبهه ی خودی را ⚠️رغبت در برخی از روایات مقابل رَهْبَت و در برخی دیگر مقابل زٌهد قرار دارد. راغب در برابر راهب قرار دارد، هر صفتی که در راغب موجود است، عکس آن صفت در راهب وجود دارد. راهب از مردم و از دنیا کناره گیری میکند ولی راغب پیگیر است و برای رسیدن به آرمان ها تلاش میکند ❌ رغبت را نباید با دوستی اشتباه گرفت، رغبت دوستی همراه با اضطرار و پیگیری است. ☑️ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ بخش 2⃣ 🔷لوازم رغبت ۱) قدرت ۲) اذن و توفیق الهی حدیثی از امام صادق در کتاب شریف*تُحَفُ الْعُقول*: هیچ چیزی بهتر از معروف نیست و اگر چیزی بهتر از آن باشد ثواب معروف است(معروف یعنی هر کار نیک) و معروف تحفه ای از سمت خداست و نپندار که هر کس دوست داشت میتواند معروف را در بین مردم بگستراند و فکر نکن هر که میل و رغبت دارد به آن قدرت دارد. و هر کس هم قدرت انجام آنرا دارد، اینگونه نیست که خداوند به او اجازه انجام آن را دهد، هنگامیکه خداوند بر بنده ای منت گذاشت و در او شوق و رغبت را در انجام معروف و قدرت را گرد آورد و به او اذن داد، پس آن هنگام همه ی خوشبختی و بزرگواری برای خواستار و خواهان مهیاست. 🚩مثال: حکومت اسلامی یک معروف است که اگر بخواهد در جامعه محقق شود رغبت میخواهد، ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور میخواهد،پس از آن، قدرت نیاز هست، قدرت ملتی که پشت ماجرا(انقلاب) بایستد و آنرا با تمام وجودش بخواهد، یک ملت ۱۵ خرداد بیاید و بگوید: یا مرگ یا خمینی یک اینچنین رهبری میخواهد، بعد از قدرت، اذن الهی لازم است. 🚩 حال به نکات این حدیث توجه می کنیم👇 رغبت، قدرت، اذن پروردگار ❓رغبت چگونه قدرت می آورد؟ ❓قدرت در چه حالتی اذن پروردگار را به دنبال دارد ؟ اینها ۳ مورد متفاوت از هم نیستند☝️ رغبت وقتی از نظر کمّی و کیفی زیاد شد، قدرت پیدا میشود، قدرت هم چیزی جز رغبت نیست، وقتی رغبت خیلی زیاد شود، قدرت هم می آید(طبق آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام) این هنگام است که خدای متعال اذن انجام معروف را هم عنایت میفرماید. در کتاب کافی جلد هشتم خطبه ای از امیرالمؤمنین آمده است که ایشان هنگام پذیرش مسند خلافت فرمودند: اگر بیت المال را کابین زنانتان کرده باشید، آنرا باز میستانم ولی در روزهای پایانی عمر شریفشان فرمودند: نتوانستم و سپس ۲۵ مورد تخلف را که در بخش های مختلف حکومت رخ داده ، ذکر میکنند و اقرار میکند که نتوانسته آنها را حل کند چون مردم برای رفع این تخلفات رغبتی نداشتند در حدیثی از ائمه معصومین علیهم السلام آمده است که ظلمُ الملوک اَسْهَلُ من دَلالِ الرعیة: ستم پادشاهان آسانتر از ناز کردن مردم است 📝نتیجه اینکه باید رغبت و امید داشت و نباید این شوق را از مردم گرفت و آنها را دلسرد و ناامید کرد که این مهم هم بر عهده ی مردم و هم بر عهده ی مسئولان حکومت اسلامی است ولی وظیفه مسئولان بسی سنگین تر است، چون علاوه بر سکانداری جامعه، سکان هدایت بخشی از افکار عمومی را نیز در دست دارند. بیاییم همه روی به امام زمانمان بیاوریم. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 29.mp3
5.51M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و نهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و نهم حضور قلب در نماز 🔶افعال نماز نیز دارای حقیقتی هستند و چون نماز برای رسیدن به معراج و بالابرنده انسان و رساندن به توحید ناب است باطن این افعال هم سه مرتبه از توحید هستند. که در زیر می آیند: 🔸قیام: توحید افعالی : 🔻هیچ فعلی در عالم نیست هیچ کننده ای در عالم نیست الا الله ، بقیه فاعل نما هستند و هیچ استقلالی از خود ندارند همه مظاهر اویند. 🔻احاطه قیومیت خداوند در عالم را به احاطه انسان بر تصوراتش تشبیه کرده اند. مثال اسبی را در ذهن خود در حال دویدن تصور کنید اگر یک صفحه نمایشی باشد که آن را نشان دهد هر کس که آن را می بیند می گوید«اسب می دود»، اما در حقیقت «اسب را می دوانی»، این تو هستی که اسب را می دوانی یک لحظه اگر تصور نکنی از بین می رود و هیچ می شود. 🔻قیومیت خداوند بر عالم را اینگونه تشبیه کرده اند، یک لحظه اراده اش را از عالم بردارد، عالم هیچ می شود. 🔻قیام یعنی هیچ فعلی در عالم بجز او نیست.در اذکار نماز هم همین ها را می گوییم: بحول الله و قوته اقوم و اقعد و ایاک نعبد و ایاک نستعین. ✅ادب این مقام، ترک خودبینی در مقام فاعلیت است و خود را در مقام فعل هیچ دانستن، نگوییم من امروز درس خواندم، من امروز نماز خواندم،و... 🔸رکوع: توحید صفاتی: 🔻نه فقط فعلی نیست بجز او ، هیچ صفتی هم نیست الا الله، هرچه علم هست اوست، هرچه زیبایی هست اوست بطور کل هرچه صفت و حالت هست اوست، هیچ گاه نگوییم علم من، ذوق هنری من، زیبایی من و... و اینست که کمر انسان را منحنی می کند ، کمر منیّت را می شکند، خم می کند تو را در مقابل این همه عظمت . و این معنای حقیقت رکوع است یعنی ترک خودبینی در مقام صفات است. 🔸سجود: توحید ذاتی : که در جلسه بعد به آن پرداخته می شود. ☑️ @m_ghanbarian
۳-قصه رغبت ، غصه غربت.mp3
26.78M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه سوم ۹۷/۳/۱۷ @m_ghanbarian
🔷قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه سوم ۹۷/۳/۱۷ ⬅ دعاهایی که معصومین برای ما انشاء می کنند را بایدتوجه کنیم مثل یک شهر کوچه هایی داردکه مختصات آن راباید بدانیم که از کجا شروع و به کجا ختم می شود و چه قسمت هایی دارد ؛ ⬅ دعاهایی که از طرف حضرت مهدی رسیده باید بطور ویژه در دستور کار قرار دادزیرا او امام حیّ است وهمه برکات از مجرای او نازل می شود. نقشه دعای افتتاح یک تقسیم بندی چهارگانه دارد: 1.حمد وثنای الهی:یک رابطه خصوصی خصوصی بنده با خدا باحمدهایی لطیف و زیبا 2.ثنای رسول الله و سپس ائمه تا حضرت مهدی 3.درخواست دولت کریمه 4.شکوه ها و شکایت ها باید دید این مهندس بی نظیر مذهب این رغبت اصیل به مجموعه فضایل (دولت کریمه)دقیقا درکجا قرار داده؟چه باید داشته باشیم تا راغب باشیم؟ ⬅ حضرت مهدی در این دعای شریف یک رغبتی در فرد درست می کند و به سمت دولت کریمه می برد وسپس کماً و کیفاًگسترش می دهد تا: ⬅️رغبت به قدرت بعد قدرت تبدیل به اذن الهی و بعد صدای انا بقیة الله در عالم شنیده شود. این یک روند است یک رویداد نیست چیزی نیست که یک لحظه اتفاق بیفتدو تمام بشود ، حرکتی است که از قبل شروع شده و آنجا ختم می شود. نکته اینجاست که اگر همه آن چیزی که برای رغبت لازم است را همراه با امام معصوم به دست نیاوردبعداز مدتی سرد و ناامید می شود.ممکن است یک تندروی بی کله بشود اما یک مصلح انقلابی مثل امام حسین یا امام خمینی نمی شود. ⬅ دوم اینکه ، بعد از ایجاد شدن شوق نیز حالت شِکوِه و شکایت و توجه به نقصان باید ایجاد بشود ؛ ✅ این ایجاد شوق و انگیزه در شروع دعای شریف افتتاح وارد شده است اول رابطه خاص وبعد به صورت عمومی ✅ ودر ادامه ی ثناها میرسد به برانگیختن شوق و انگیزه بیشتر ......* نجات دهنده صالحان ، بالا برنده مستضعفان ، زمین زدن مستکبران ....* و انتخاب این صفات خداوند اتفاقی نیست. ✅ العَدلِ المُنتَظَر * نگفته عادل منتظر گفته عدل یعنی حضرت مهدی تمام عدالت است. که باید از این زندان غیبت در بیاید و خداوند عزت را به او بدهد(در پیش خدا او همیشه عزیز بوده و هست ولی الان در مناسبات ظاهری عالم عزیز نیست) و در چشم ما اورا عزیز بگرداند تا به واسطه او نیز ماهم عزیز بشویم ؛ باید مبلغی همچون امام خمینی بشویم که روحیه ای سلحشور در عین حال عاقل ترین و مهربان ترین بود. ✅ و آن شِکوِه و نقصان که امام مهدی در ادامه دعا دارند شکایت و شکوه به این است که ...* پیغمبر نیست ، نازل شدن آیه تازه نیست ، امام معصوم نیست * ... و با وجود این نقصان باید در خط مهدی حرکت کنید ؛ ⬅ زیرا هرچه که غیبت جلوتر می رود اختلاف بین علما نیز بیشتر میشود وقتی رغبت که همان شوق و توجه به نقصان است درست و دقیق تامین شده باشد ، مُصلحِ انقلابی فریب ریش ، عمامه و یا مدرک را نمی خورد زیرا که در، سحر و یاسین خودش خط حضرت مهدی را پیدا کرده است ؛ ⬅ و همچنین کسانی که دنبال عزت اسلام و ذلت نفاق اند ، آن کسانی اند که انگیزه الهی و اکسیر اعظم یعنی ترس از غیراز خداوند در آنان نیست ، هستند . ✅ ولذا آدم باید در این تراز تربیت بشود تا امام زمانش را بشناسد و بخواهد . ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 30.mp3
7.14M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه سی ام مدت زمان: ۱۵ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی ام حضور قلب در نماز ✅غایت همه حرکت ها در حرکت های معنوی انسان رسیدن به توحید است. توحید ناب یعنی اینکه انسان اول بفهمد و بعد بیابد که هیچ چیز بجز الله نیست. 🔸1-از زمین(از خاک) بلند می شویم، با مدد الله(قیام). 🔸2-وتسبیح وتحمید وتعظیم همه برای خداست، عظمتش همه جا را فرا گرفته و جایی برای غیر نگذاشته. همه علم و محبت و..کمر منیت را شکسته(رکوع) 🔸3-توحید ذاتی: سجود : چیزی بجز الله نیست اول بفهمد و بعد بیابد. پیشانی= شریف ترین عضو انسان سر رییس بدن است زیرا بیشترین میزان حضور روح در آنجاست. خاک= پست ترین مرتبه آفرینش سجده: قرار دادن شریف ترین عضو بر پست ترین مرتبه یعنی من هیچم و همه تویی 🔺امیرالمؤمنین فرموده دونوع سجده هست 1-جسمانی: که اعضا را بر خاک می گذاریم 2-نفسانی: که روح نیز باید به سجده بیفتد و از هر چیز فانی حتی خودش بریده شده و هیچ بجز خدا نباشد. 🔷فلسفه آمدن انسان به دنیا و خوردن و خوابیدن و... اینست که انسان بفهمد هیچ فعلی، هیچ صفتی واصلا هیچ چیزی بجزاونیست، لااله الاالله . وهرکس به اندازه رسیدن و یافتنش آدم شده و قرب پیدا کرده و هر کس نرسیده مکافاتها بر سر راه دارد. 🔅نماز : رفتن با محبت است 🔅بی نمازی : رفتن با عقوبت و پس گردنی است. پس : 👈چه بهتر که خودمان کم کم و ذره ذره با محبت برویم پنجاه سال شصت سال فرصت داریم تمرین کنیم، از ما یک نماز، نه، یک سجده، نه، یک لا اله الا الله خواسته شده .👉 🔺امام صادق(ع) فرموده: زیان نبیند کسی که حقیقت سجده را انجام دهد ولو یک مرتبه در عمر، و روی رستگاری نبیند کسی که ادای سجده درآورد. (سجده حریم خداست غیر خدا را در آن راه نده) ✳️این مباحث شنیدن و گفتنش آسان است و تمرین مداوم می خواهد و صد البته بدون مدد از اولیای الهی نمی توان به این مهم دست یافت، چه اینکه حقیقت آمدن اولیای الهی رساندن ما به این مقام است نه شفا دادن امراض ظاهری فقط (که این را هم شامل می شود) پس بخواهیم از اهل بیت نماز واقعی را. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 31.mp3
7.74M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه سی و یکم مدت زمان: ۱۶ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی و یکم حضور قلب در نماز ✳️اگر موانع حضور قلب در نماز از بین رفت و عوامل جفت و جور شد ،آنگاه حضور قلب مراتبی دارد. ❇️هر عبادتی سه جزء دارد: 🔺عابد: ما 🔺عبادت: نماز 🔺معبود: خدا. 🔶حال طبق این حضور قلب مراتبی دارد: 🔸توجه به عابد: توجه به خودمان (خیالات، سرگرمی ها، خوراکی ها، پوشیدنی هاو...) از اول تا آخر نماز که امام خمینی(رحمة الله علیه) اصلاً این وضعیت را جزو مراتب نمی داند زیرا اصلاً حضور قلبی نیست و همه موانع است. 🔶مراتب حضور قلب از این به بعد می آید: توجه و حضور قلب 1-درعبادت 2-درمعبود 🔸حضور قلب در عبادت: 🔺اجمالی: فرد اجمالاً بداند که دارد ثنای معبود میکند، الفاظ را نمی فهمد اما می داند دارد با خدا صحبت می کند، این مرتبه کف کف حضور قلب است که اگر نباشد همان ویلٌ للمصلین می شود. 🔺تفصیلی: جزء به جزء حواسش هست که این مقام نیز چهار مرتبه دارد: ⬅️از اول تا آخر نماز به معانی عرفی توجه دارد و حواسش هست ⬅️کمی هم راجع به الفاظ فکر می کند درباره الفاظ تحقیق هم می کند در غیر نماز و در نماز به معانی که عقلا فهمیده توجه دارد. ⬅️معانی عقل را کم کم به قلب هم می رساند و به آنها مؤمن می شود(در این مقام اولین مراتب خوف و خشیت پیدا می شود، گریه ، لرزش و...) ⬅️همه قلب را فراگرفته، اطمینان یافته، حقایق را می یابد، یعنی "انعمت علیهم" را می بیند. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 32.mp3
6.05M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه سی و دوم (جلسه آخر) مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی و دوم(آخر)حضور قلب در نماز ➖در توضیح مراتب عبادت گفته شد: انسان عابد خودش را اصلاً نبیند و حداقل اینکه عبادتش را ببیند(توضیح آن در جلسه قبل گذشت) و اما حضور قلب در نماز: ⬅️ مرحله بالاتر اینکه فقط معبود را ببیند که سه مرحله دارد: 🔺فعل معبود را ببیند 🔺وصف معبود را ببیند 🔺ذات معبود را ببیند 🔹توجه افعالی یعنی اینکه: توجه به افعال حضرت حق جمع باشد یعنی مراحل زیر را طی کند: 🔸الف) بداند همه فعل ها از اوست(علم داشته باشد) 🔸ب) باور کند همه فعلها از اوست (ایمان داشته باشد) 🔸پ) بیابد همه فعل ها از اوست(اطمینان یابد، ببیند) 🔸ت) فانی در حضرت حق شود و جاری در او شود در توجه صفاتی هم همه این چهار مرحله را طی کند. 🔹فانی شدن در صفات خدا بستگی دارد در کدام اسم جذب شود با همان صفت ظهور پیدا میکند، مثلاً رحمة الله الواسعه(امام حسین) یعنی فانی شدن در اسم رحمان و تجلی رحمانیت و رحمیت پروردگار ✅قائده: وقتی کسی فانی شود، خدا در او ظاهر می شود، ظهور پروردگار در هر جایی به میزان فناء آن چیز است و انسان کامل بیشتر از همه فانی است، بیشتر از همه ظهور دارد. 🔹فناء ذاتی یعنی از فعل رد شدن، از صفت رد شدن، و سرانجام بیابد ذاتی جز او نیست یعنی: 🔸الف) بداند ذاتی جز او نیست 🔸ب)باور کند ذاتی جز او نیست 🔸پ)بیابد ذاتی جز او نیست و سرانجام 🔸ت)فانی شود 👈درست است که اینها مقامات بسیار بزرگی است ولی آنچه بسیار مهم است اینست که «انکار» نکنیم و با حال خودمان مقایسه نکنیم. ✅این مقامات دادنی است و انسان باید شروع کند، تصور کند و آنها را از خداوند طلب کند. ☑️ @m_ghanbarian
🌀 باز حرم امام! 1⃣ : تفاوت نگاه جامع رهبری و نگاه متجزی برخی بزرگان 1⃣ منظور رهبر معظم انقلاب از سخنان زیر چیست؟ از جمله مصادیقش کدام است؟ 🔺الف) ۱۴خرداد ۹۴ همزمان با افتتاح بارگاه جدید امام خمینی- محور سخنرانی: تحریف امام: "امام را نباید به عنوان "یک شخصیت محترم تاریخی" مورد توجه قرار داد بعضی اینجور می خواهند...". و از جمله تحریفها را چنین شمردند: "امام بر مصرف درست بیت المال تاکید می کرد، بر پرهیز کردن از اسراف تاکید می کرد، این هم "از خطوط اساسی" است. مسأله عدالت اجتماعی، طرفداری از محرومان و دوری از خوی اشرافیگری و خوی تجمل گرایی و عمل در این جهت". 🔺ب) باز دوباره در ۱۴خرداد۹۶ در همان حرم این را خلاصه ی همه فرمایشاتشان کردند: "من خلاصه کنم: بزرگترین درسی که امام بزرگوار به ما داد درس روحیه و ذهن و عمل انقلابی است این را باید فراموش نکنیم "امام میراث فرهنگی نیست"! بعضی به امام به چشم میراث فرهنگی نگاه می کنند...". ظاهرا باید خط و جریانی اثرگذار در جامعه بخواهد امام را به "یک شخصیت تاریخی" و "میراث فرهنگی" تنزل دهد که ایشان دوبار با تاکید در بزرگترین همایش سالانه دلدادگان امام بدان بپردازد و صرفا تجلیل ظاهری (نام و...) را در این رویکرد ببینند(۱۴خرداد۹۴). این سخنان علی القاعده جواب یک سرمقاله یا توئیت یا نطق یک مسئول نیست. 2⃣ردپای مرجع ضمیر سخنان رهبری در سخنان متولیان ساخت بارگاه جدید امام! جانشین تولیت(در حفظ و نشر آثار امام) یک ماه قبل از رهبری در پاسخ به انتقادها گفت: "اگر قرار باشد یک فضایی داشته باشیم که هیچ یک از المان های معماری اسلامی در آن نباشد چگونه می تواند "یک مکان گردشگری"(!) که سالانه میلیونها نفر در آن حضور یابند را داشته باشد"! اگر کسی غیر از "تجزیه"، "ترکیب" حرم را هم ببیند و آن را در کل مجموعه لحاظ کند، به عینه می یابد که این دیدگاه در ساخت آن حرم و مجموعه شهر آفتاب لحاظ شده است. آیا هنوز تطبیق سخنان رهبری بر رویکرد حاکم بر بارگاه سازی جدید امام در مجموعه توریستی شهر آفتاب گنگ است؟! 3⃣بزرگانی که این دید جامع نگر را در این موضوع ندارند! هرمجتهد و مقدسی که در مسیر قم-تهران به زیارت حرم امام می رود، زود از آن مجموعه میکروفن به دست می آیند تا نظر آن بزرگ و مقدس را درباره آن سازه و بارگاه بگیرند! کأنه خودشان هم کار را غیر متعارف دیده اند که چنین نظرخواهی ای را برخود لازم کرده اند. متأسفانه عمدتا با نگاه متجزی و صرفا نظر به جواز حرم و بارگاه برای ائمه(ع) و امامزادگان و احتمالا مقایسه با حرم عبدالعظیم حسنی، فتوایی صادر میشود که مجوز و مشروعیت بخش آن رویکرد و کارکرد می شود. یکی می فرماید: "اینجا هرچه مجلل تر صحیح تر"! یکی می فرماید: "این حرم به لطف الهی لایق این بزرگوار و کمتر از این مناسب مقام شامخ ایشان نبود"! آیا این میکروفن به دستها انتظار نظر تأیید از رهبر حکیم انقلاب نداشته اند؟! به قول خود متصدیان کل طرح ۲۵ سال طول کشیده، انتظار تشکر و خسته نباشید را هم زبان زدند! اما رهبری در سال افتتاح، یک کلام در تأیید نگفت بلکه آن سخنان معنادار را فرمودند. ماجرای بردن زیلوی حسینیه امام خمینی و مانور صفحه اینستاگرام ایشان روی عکس آن با زیر نویس: "همان زیلوی ساده همیشگی" هم نظر غیر تاییدی رهبری را تقویت کرد. حال که به هر دلیل انگار نمی شود جلوی این رویه ها به لحاظ عملی گرفته شود(!) و به حرم بزرگ و در شأنی -مثل صحن و رواقهای توسعه یافته حرم حضرت معصومه(س)- اما بدون زخارف و اسرافها بسنده نمی شود، چه اصراری است که بزرگان دین در مقام تئوریزه کردن این رویه برایش مشروعیت تراشی کنند؟! چرا به جای کنار ضریح در کل مجموعه دوری نمی زنند تا ببینند امام دارد میراث فرهنگی و جاذبه گردشگری می شود؟! و سخن ایشان کنار ضریح، امضاء کل این رویکرد معماری شده تلقی میشود! 📝محسن قنبریان ۹۷/۳/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
🌀 باز حرم امام! 2⃣ : آنچه امام آنروز می دید ولی برخی امروز هم نمی بینند! 1⃣امام خمینی با قبه و بارگاه حتی برای علماء ربانی مخالف نبود، بخصوص اگر مجتهدی مجاهد و انقلابی و شهیدی مثل مدرس باشد. لذا در مقابل خط رژیم پهلوی که نسیان مدرس و اختفاء و تخریب قبر او در دستورش بود، امام پس از انقلاب در بین این همه مجتهد و عالم ربانی از دنیا رفته، دستور بازسازی قبر او را دادند. اما نگاه متعالی امام در آنجا هویداست که "احیاء روحیه و بینش مدرس" را مقدم می شمارد: "برماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او [مدرس] را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف دور افتاده او را تعمیر و احیاء نماییم".(۲۸شهریور۶۳) 2⃣امام با تجلیل های بی محتوا موافق نبود. "صرف گنبد و بارگاه برایش موضوعیت نداشت". لذا حرم مجلل رسول الله(ص) هم اگر نماد رژیم سفیانی و اسلام آمریکائی سعودی و نمونه برای خادمین حرمین شدن آنها می شد را زیر سؤال می برد و می فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی و مناره های تزییناتی ندارد"(۲۹تیر۶۷). درحالی که چنین سخنی را درباره حرم باشکوه ثامن الحجج(ع) نداشتند. بلکه آن را "مرکز ایران" می شمردند(صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸) چرا که آن را برای "بقای اسلامیت جمهوری اسلامی" [اسلام انقلابی و کفرستیز] و "مشرف شدن این جمهوری به حضور بقیه الله(ع) و حل مسائلش خدمت ایشان" می خواست(ر.ک: همان). بخاطر اینکه ساخت و ساز و مجلل سازی ها "موضوعیت" و "اصالت" نیابد و هدفها -که ساخت بینش کفرستیز بین مسلمانان است و مضمون همه زیارات- فراموش نشود، در فرمان ساخت مصلای پایتخت تأکید کردند: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفر ستیزی مسلمانان موفق باشید. ضمنا سادگی مصلی باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شدیدا از زرق و برق ساختمان های مساجد اسلام آمریکایی جلوگیری شود"(۲۳آبان ۶۷). 3⃣انگار امام آنروز نگران بود روزی جای "بینش کفرستیز" و "روحیه مدرس"، "ساختمان و بناء آبروی اسلام یا عالمان ربانی شود"! هرچه آن عالم ربانی تر، بارگاهش مجلل تر و آبرومندتر! خیلی مشتاقم بدانم هم مباحثه ی آن امام عزیز -حضرت آیت الله حسن فرید گلپایگانی از عالمان بزرگ تهران- در نامه اش چه پیشنهادی به امام عزیز داده بود که ایشان در پاسخش نوشتند: "بهتر است که بنده و شما در فکر قبه و بارگاه نباشیم که اینها برای هیچکس سودی ندارد، آنچه می دانید سود دارد عمل خداپسند است...".(صحیفه امام ج۲۰ص۲۴۵). نامه ی آن عالم و مجتهد بزرگ تهران را نیافتم اما ظاهرا باید پیشنهادی مبنی بر قبه و بارگاه بوده باشد. قبه و بارگاه هم برای زنده گان نیست و علی الظاهر برای عالمان از دنیا رفته یا زنده گانی که از دنیا می روند بوده است که امام چنین پاسخ داده اند! این نگرانی امام را امروز محقق شده داریم می بینیم: 🔺گنبد و بارگاهی برای قبر آینده برخی بزرگان(...)! 🔺مدرسه ای مجلل و منحصر به فرد برای آینده مرجعیت برخی فاضلان(...)! 🔺مسجدی روی آب در جزیره توریستی ایران برای رونق جاذبه گردشگری آنجا(به گفته امام جمعه اش)! 🔺امامزاده ای با سونا و جکوزی (زیر زمین آن به گفته نماینده مجلس/زمین وقفی جوار آن و جزء مجموعه امامزاده به گفته مدیریت امامزاده)(باهزینه ۳۰میلیارد از بیت المال به گفته نماینده مجلس/۱۴میلیارد به گفته مدیریت امامزاده)! 🔺تخریب گلدسته کاشی کاری شده امامزاده دیگر و ساخت مجلل تر آن با هزینه بیت المال در شهری که خیابان هایش آسفالت درست و حسابی هم ندارد! 🔺و... اینها و مثل اینها یعنی اصل شدن بناء و "آبروشدن ساختمان" و فرع شدن و فراموش شدن هدف از مزار امامزاده ها و مساجد و مدارس علمیه. آنها که دقائق و ظرائف سخنان خمینی بزرگ را کمتر درنگ میکنند و آنها را سخنرانی -نه فقاهت و اجتهاد- تلقی می کنند شاید الان آیه تعظیم شعائر را برای هزارمین بار سر دست بگیرند همه موارد را توجیه و رویه شدنش را هم نبینند! اما این نقد و ابرامها اگر فرصتی برای رسیدن به افق پرواز آن مجتهد کم نظیر تاریخ تشیع شود، جای بسی شکرگزاری است. ان شاء الله در فرصتی این نظرگاه خاص امام عزیز کاملتر تبیین و مبانی فقهی آن بیان می شود. 📝محسن قنبریان ۹۷/۳/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری 💠 عیار نقد #محسن_قنبریان ☑️️ @m_ghanbarian
آمریکا در مشاهده عرفانی امام خمینی.mp3
6.49M
🔴 آمریکا در مشاهده عرفانی امام خمینی ✅به بهانه نامه ۱۰۰نفر برای سازش با آمریکا ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ سؤال و معما: 🔺اگر سعودی با همین وضعیت سفیانی گری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک می دهید؟! 🔺امام خمینی درباره حرم رسول الله(ص) فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی[مسجدالنبی] و مناره های تزییناتی ندارد." اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد(صحیفه امام ج۱۲ص۱۰۶). این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟! ✅پاسخ اجمالی: در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد. اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعه اش و هم تخریب بقیع اش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است. ✅ تفصیل نظر امام: 1⃣ امام مثل سایر فقهای معاصر، بناء و توسعه حرمهای ائمه و امامزادگان و حتی علماء و شهداء را جایز می شمارد(تحریرالوسیله/تعلیقه به عروه) 2⃣ تفاوت دیدگاه و اوج اندیشه ایشان در این است که: گنبد و بارگاه و تزیینات و تعمیر و توسعه، اصل نیست و موضوعیت ندارد که همواره حکم جواز یا استحباب داشته باشد بلکه تابع یک اصل است اگر آن اصل تأمین بود، اینها جایز اما اگر آن اصل آسیب دید، کاسته شد یا متوقف شد، توسعه و تعمیر غیرجائز می شود! 3⃣ آن اصل: "ساخت بینش کفرستیز" در کلام ایشان و همان تبری از دشمنان خدا است. اگر ساخت و ساز حرمی به هر طریق این اصل را آسیب زد، جایز نمی باشد. 4⃣ شواهد این مساله در سیره امام: 🔺الف) پس از تخریب قبور بقیع، برادران شیرازی(آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست. اساس مذهب هم نماز و حج و... نیست. "یؤمن بالله و یکفر بالطاغوت"، "تولی و تبری" است. 🔺ب)وقتی ۳۰مرداد۴۸ صهیونیستها بیت المقدس را آتش زده و به آن خسارت جدی زدند، برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران(زمان پهلوی) دست اندر کار ساخت و تعمیر آن شدند. شاه حسابی افتتاح و خود یک میلیون ریال واریز کرد و کمک طلبید درحالیکه با اسرائیل رابطه حسنه داشت! امام در تبعید متنی در جراید عراق منتشر کرد و تعمیر را جایز ندانست!(از آن متن با شهید آیت الله سعیدی گفته است.صحیفه امام ج۲ص۲۵۱) در مصاحبه با الجمهوریه عراق فرمود: "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان مسجد الاقصی را نباید تجدید بناء کنند بگذارند جنایت صهیونیزم هماره جلوی چشمان مسلمان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد". ببینید سخن از عدم همکاری با شاه نیست سخن از این است که ساخت بیت المقدس با وجود جنایات اسراییل، کفرستیزی مسلمانان را کند میکند و لذا جایز نیست. 🔺ج)در تجدید بنای قبر شهید مدرس -که پهلوی ها در تخریب آن می کوشیدند- هم به تقدم ساخت بینش کفرستیز مدرس توجه دادند: "باید تلاش کنیم تا ابعاد روحی و بینش سیاسی، اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و در افتاده او را تعمیر و احیاء کنیم"(۲۸شهریور۶۳). امام صرفا گنبد و بارگاه برای شهید مدرس نمی خواهد که مثل هر محترمی او هم داشته باشد بلکه احیاء قبر او را برای ایجاد روحیه انقلابی او در مردم و بینش کفر ستیز او در جامعه می خواهد. 🔺د)در دستور ساخت مصلای پایتخت هم به این اصالت در مقابل آن فروعات(خود بناء و نحوه اش) توجه می دهد: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید"(۲۳آبان ۶۷). ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا 🔺[مبنای رقیب گنبد و بارگاه را فی نفسه خوب و مطلقا جایز میداند مگر مفسده خاصی پیش آید و توجه به این اصل ندارد که در خدمت ساخت بینش کفر ستیز هست یا نه؟ لذا برایش گنبد و بارگاه عهد صفوی و افشاری، صدامی یا انقلابی فرقی ندارد و همه جایز است]. 🔺معلوم نبود اگر امام زنده و مرجع عراق بود با تعمیر و بازسازی گنبد و عتبه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پس از انتفاضه شعبانیه که صدام حرم را به توپ بست و سپس خود متصدی بازسازی برای نگهداری وجهه اش شد، موافق باشد و کمک به آن را جایز بداند. 🔺امام مناره و تزیینات حرم پیامبر را مثل تخریب قبور بقیع می داند! یعنی هردو حرام و غیرجایز. چون مناره تزییناتی پیامبر برای اختفای کفر سعودی ها و کند کردن روحیه کفرستیزی مسلمانان است و روی دیگر سکه خباثت آنها در تخریب بقیع است. لذا در دولت آنها که "اساس مذهب در خطر کفر است"، "پیامبر نیازی به مناره تزییناتی ندارد". بخلاف آستان قدس که پشتوانه اسلامیت[اسلام ناب] جمهوری اسلامی است(ر.ک صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸). از آستان قدس ندای اسلام کفر ستیز بلند است پس عمارت و توسعه آن ارزشمند است. ✅ مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم 1⃣ روایات منع از رفتن به مساجد ملعونه و وعده تخریب آنها در دولت امام عصر(ع). این ۴مسجد در کوفه از سوی منافقانی چون اشعث یا جنایتکاران کربلا چون شبث بن ربعی ساخته شد تا کارهای خود مقابل علی(ع) و اباعبدالله را وجیه نشان دهند و بغض مردم را بکاهند[در روایت تصریح شده فرحا للقتل الحسین ساخته شد]. توجه: اینجا ملاک و معیار مسجد ضرار نیست که قرار بود نوعی خانه تیمی و به قصد محاربه با رسول الله باشد تا بگویید همه بر تخریبش فتوا می دهند. اینجا فقط نام و عمل آنها را تطهیر و تبری را می کاهد و الا درش مثل همه مساجد نماز و قرآن می خواندند. اما معصومین این مساجد را ملعونه نامیدند و از رفتن منع کردند. این یعنی تقدم بینش کفر ستیز بر عمارت مسجد و... 2⃣ روایت امام صادق(ع) که درباره همکاری با سلاطین جور فرمود: در ساخت مسجد یاری شان نکنید(التهذیب ج۶ص۳۳۶). [نباید در تظاهر به اسلام برای این شیاطین و مصادیق کفر، همکاری کرد] 3⃣ در کنار تخریب مکرر قبر و بارگاه سیدالشهدا(ع) توسط مثل منصور دوانیقی و هارون الرشید و متوکل عباسی، برخی خلفاء آنها نیز با سیاسی کاری رو به ساخت و تعمیر و توسعه این حرم آوردند! سفاح موسس عباسیان(سال۱۳۲ق)، مهدی عباسی(۱۵۸ق)، مامون(۲۰۱و۲۰۲ق) و منتصر(۲۴۷ق) تجدید بناء و توسعه حرم سیدالشهدا را دستور دادند. منتصر بخلاف پدرش متوکل حتی فراخوان زیارت داد و میله ای بلند هم برای راهنمایی زائران نصب کرد. در این دوره ها چندین معصوم زنده بوده و طبیعتا در این خصوص هم تقیه راه نداشته چون خود شاه جلو دار بوده است، اما هیچکدام حرکت آنها را تأیید نکرده و همراهی ننموده اند! نمی توان گفت شاید تأیید کرده اند اما به ما نرسیده است! چون موارد متعدد است و این احتمال بسیار ضعیف میشود. چگونه خبر جلسه روضه امام رضا(ع) در دربار مأمون به ما رسیده اما همراهی او در تعمیر و توسعه کربلا-اگر بوده- به ما نرسیده باشد؟! این تبلور همان اصل است که امام خمینی به خوبی درکش می کند. ساخت حرم حتی برای حسین بن علی(ع) با وجودی که همین معصومین گفتند مثل کمک کردن به سلیمان در ساخت بیت المقدس است، اگر موجب کاهش تبری نسبت به دشمنان خدا و توقف بینش کفرستیز مسلمانان و شیعیان باشد ممنوع است. ✅ معصومین هم از زهرا(س) آموختند وصیت به اختفاء قبر توسط حضرت صدیقه(س) مبارزه ای منفی از طریق مزار و حرم با خلفای جور بود. حق بزرگی که در مدینه گم و غصب شد باید نمادی ماندگار در تاریخ داشته باشد که همین مخفی بودن قبر ایشان است. پس گاه مزار نداشتن کمک به تبری و کفر به طاغوت است. همیشه مزار و عمارتش خوب نیست. مزار و عمارت سیدالشهدا در مقابل، مبارزه مثبت با طواغیت از طریق عمارت و مزار است. اصلا قبه که در لغت به ساختمان خیمه مانند میگویند در عرف عرب قبل از اسلام به خیمه تجهیزات جنگی در جنگها گفته می شد و مامور آنرا صاحب قبه می گفتند. روایات این نام را برای حرم حسینی برگزیدند یعنی زرادخانه است جای تجهیز برای جنگ با طواغیت است. حرمی مانند این و برای این ساختن دارد مثل توسعه کنونی نه ساخت و ساز صدامی. ☑️ @m_ghanbarian