eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
867 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ بخش 1⃣ ✅ رغبت بمعنای دوست داشتن و نیاز داشتن به چیزی و مضطرِ آن بودن است، که یا آن چیز را نداشته باشیم یا به شکل کامل و مکفی نداشته باشیم و یا مشغول به آن هستیم و کار ضایع میشود و به آن چیزی که میخواهیم نمیرسیم. ماحَصَل این مجاری آن اتفاق خوبی است که در درون انسان اتفاق می افتد و رغبت نام دارد. 📌رغبت برای زندگی به مانند یک موتور محرک است و باید باشد، رغبت به فضائل، رغبت به خوبی ها و...،حتما باید باشد. ❇️ خداوند متعال دوبار در قرآن کریم از «راغِبون» سخن به میان آورده است و این دو مورد قرینه یکدیگر هستند، مانند دو حالت متضاد است، اما در هر دو حالت، رغبت معنا دارد👇 یکی آیات ۵۷- ۵۹ سوره مبارکه توبه و دیگری آیات ۳۲- ۱۸ سوره مبارکه قلم 🔱 آیات مذکور در سوره توبه در اوصاف منافقین است: 👈 منافقین برای گرفتن غنائم همیشه مشکل داشتند، دوست داشتند سهم بیشتری به آنها برسد، این دسته چون ایمان قلبی ندارند و دائما مایل به خوب یا بد هستند، قرآن درباره ی آنها میفرماید: 🌟 اگر پناهگاه(نهانگاه) یا راه باریکی برای گریز پیدا کنند، روی برمیتابند و با شتاب می روند، هیچ چیزی هم آنها را برنمی گرداند.بعضی از آنها کسانی هستند که درباره تقسیم صدقات بر تو ایراد میگیرند، پس اگر از صدقات به آنها داده شود، راضی می شوند و اگر داده نشود به خشم می آیند. ای کاش آنچه را که خداوند به آنها داد و پیامبرش به آنها پرداخت میکند با رضایت می گرفتند و می گفتند خدا ما را بس است، ما امید داریم که خدا از فضل خودش بیشتر به ما بدهد، ما به خداوند رغبت داریم. ⚜ آیات ۳۲- ۱۸ سوره مبارکه قلم درباره ی دادن صدقه است، یعنی چه هنگام گرفتن صدقه و چه هنگام دادن صدقه باید رغبت اتفاق بیفتد👌 ✅ رغبت فقط مربوط به زمانی نیست که چیزی را به دست می آوریم بلکه همان وقتی که چیزی را از دست می دهیم باید رغبت داشته باشیم. آیات ۳۲- ۱۸ سوره قلم ماجرای افرادی است که باغ پرثمری دارند و میخواهند میوه های آنرا برداشت کنند شب با همدیگر قرار میگذارند که سحرگاه برای چیدن میوه حرکت کنند که نیازمندی آنها را نبیند و در راه رفتن هم به هم میگویند آهسته قدم برداریم که نیازمندی به ما برخورد نکند خدای متعال بلایی را بر آن باغ فرستاد، وقتی صاحبان باغ به آنجا رسیدند باغ را کاملا سوخته دیدند، (گویی هیچگاه سرسبزی و طراوت و محصولی در آن باغ نبوده است) همان زمان فهمیدند که بعلت نیت بدی که داشتند اینچنین زیانی گریبانگیر آنها شده است، در این هنگام گفتند: ما اشتباه کردیم، امید است پروردگارمان بهتر از این باغ را نصیب ما گرداند زیرا که ما از غیر او روی برتافته و با 👈شوق و رغبت👉 روی به سوی پروردگار خویش آورده ایم. 🔑قرینه ی این دو دسته از آیات این است: چه آنجایی که میخواهی چیزی بگیری حرص نخور و زیاده خواه مباش و چه آنجایی که میخواهی ببخشی، بی رغبت نباش. دو طیف از مردم اجازه نمی دهند مصلحان سخن بگویند و زمینه را برای اصلاح فراهم کنند: طیف ِ براندازی که میخواهد سوءاستفاده کند، وضع موجود را به سمت وضع مطلوب نبرد و وضع موجود را هم بدتر کند و دسته دوم طیفی(مؤمنانی) که درجا میزنند و زود میدان را خالی می کنند. ✅ باید رغبت و امید داشت، نباید رغبت و شوق را از مردم گرفت، راه امید به جوانان، بی خبر گذاشتن آنها نیست 📌 یاران امیرالمؤمنین و سیدالشهدا، شمر نیستند ولی شَمَّر هستند،شَمَّر یعنی کسی که دامنش را بالا گرفته و به کمر بسته اند و مشغول کار و تلاش اند. ⭐️امام علی علیه السلام فرمودند: شیعیان ما شَمًّر هستند ☝️شیعه علی بن ابیطالب ابن مُلجَم نیست ولی مٌلجَم است یعنی زبانش لجام دارد، هر حرفی را در هر محفلی بر زبان جاری نمیکند.با سخنانش جبهه دشمن را به آتش میکشد نه جبهه ی خودی را ⚠️رغبت در برخی از روایات مقابل رَهْبَت و در برخی دیگر مقابل زٌهد قرار دارد. راغب در برابر راهب قرار دارد، هر صفتی که در راغب موجود است، عکس آن صفت در راهب وجود دارد. راهب از مردم و از دنیا کناره گیری میکند ولی راغب پیگیر است و برای رسیدن به آرمان ها تلاش میکند ❌ رغبت را نباید با دوستی اشتباه گرفت، رغبت دوستی همراه با اضطرار و پیگیری است. ☑️ @m_ghanbarian
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه دوم ۹۷/۳/۱۵ بخش 2⃣ 🔷لوازم رغبت ۱) قدرت ۲) اذن و توفیق الهی حدیثی از امام صادق در کتاب شریف*تُحَفُ الْعُقول*: هیچ چیزی بهتر از معروف نیست و اگر چیزی بهتر از آن باشد ثواب معروف است(معروف یعنی هر کار نیک) و معروف تحفه ای از سمت خداست و نپندار که هر کس دوست داشت میتواند معروف را در بین مردم بگستراند و فکر نکن هر که میل و رغبت دارد به آن قدرت دارد. و هر کس هم قدرت انجام آنرا دارد، اینگونه نیست که خداوند به او اجازه انجام آن را دهد، هنگامیکه خداوند بر بنده ای منت گذاشت و در او شوق و رغبت را در انجام معروف و قدرت را گرد آورد و به او اذن داد، پس آن هنگام همه ی خوشبختی و بزرگواری برای خواستار و خواهان مهیاست. 🚩مثال: حکومت اسلامی یک معروف است که اگر بخواهد در جامعه محقق شود رغبت میخواهد، ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور میخواهد،پس از آن، قدرت نیاز هست، قدرت ملتی که پشت ماجرا(انقلاب) بایستد و آنرا با تمام وجودش بخواهد، یک ملت ۱۵ خرداد بیاید و بگوید: یا مرگ یا خمینی یک اینچنین رهبری میخواهد، بعد از قدرت، اذن الهی لازم است. 🚩 حال به نکات این حدیث توجه می کنیم👇 رغبت، قدرت، اذن پروردگار ❓رغبت چگونه قدرت می آورد؟ ❓قدرت در چه حالتی اذن پروردگار را به دنبال دارد ؟ اینها ۳ مورد متفاوت از هم نیستند☝️ رغبت وقتی از نظر کمّی و کیفی زیاد شد، قدرت پیدا میشود، قدرت هم چیزی جز رغبت نیست، وقتی رغبت خیلی زیاد شود، قدرت هم می آید(طبق آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام) این هنگام است که خدای متعال اذن انجام معروف را هم عنایت میفرماید. در کتاب کافی جلد هشتم خطبه ای از امیرالمؤمنین آمده است که ایشان هنگام پذیرش مسند خلافت فرمودند: اگر بیت المال را کابین زنانتان کرده باشید، آنرا باز میستانم ولی در روزهای پایانی عمر شریفشان فرمودند: نتوانستم و سپس ۲۵ مورد تخلف را که در بخش های مختلف حکومت رخ داده ، ذکر میکنند و اقرار میکند که نتوانسته آنها را حل کند چون مردم برای رفع این تخلفات رغبتی نداشتند در حدیثی از ائمه معصومین علیهم السلام آمده است که ظلمُ الملوک اَسْهَلُ من دَلالِ الرعیة: ستم پادشاهان آسانتر از ناز کردن مردم است 📝نتیجه اینکه باید رغبت و امید داشت و نباید این شوق را از مردم گرفت و آنها را دلسرد و ناامید کرد که این مهم هم بر عهده ی مردم و هم بر عهده ی مسئولان حکومت اسلامی است ولی وظیفه مسئولان بسی سنگین تر است، چون علاوه بر سکانداری جامعه، سکان هدایت بخشی از افکار عمومی را نیز در دست دارند. بیاییم همه روی به امام زمانمان بیاوریم. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 29.mp3
5.51M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیست و نهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و نهم حضور قلب در نماز 🔶افعال نماز نیز دارای حقیقتی هستند و چون نماز برای رسیدن به معراج و بالابرنده انسان و رساندن به توحید ناب است باطن این افعال هم سه مرتبه از توحید هستند. که در زیر می آیند: 🔸قیام: توحید افعالی : 🔻هیچ فعلی در عالم نیست هیچ کننده ای در عالم نیست الا الله ، بقیه فاعل نما هستند و هیچ استقلالی از خود ندارند همه مظاهر اویند. 🔻احاطه قیومیت خداوند در عالم را به احاطه انسان بر تصوراتش تشبیه کرده اند. مثال اسبی را در ذهن خود در حال دویدن تصور کنید اگر یک صفحه نمایشی باشد که آن را نشان دهد هر کس که آن را می بیند می گوید«اسب می دود»، اما در حقیقت «اسب را می دوانی»، این تو هستی که اسب را می دوانی یک لحظه اگر تصور نکنی از بین می رود و هیچ می شود. 🔻قیومیت خداوند بر عالم را اینگونه تشبیه کرده اند، یک لحظه اراده اش را از عالم بردارد، عالم هیچ می شود. 🔻قیام یعنی هیچ فعلی در عالم بجز او نیست.در اذکار نماز هم همین ها را می گوییم: بحول الله و قوته اقوم و اقعد و ایاک نعبد و ایاک نستعین. ✅ادب این مقام، ترک خودبینی در مقام فاعلیت است و خود را در مقام فعل هیچ دانستن، نگوییم من امروز درس خواندم، من امروز نماز خواندم،و... 🔸رکوع: توحید صفاتی: 🔻نه فقط فعلی نیست بجز او ، هیچ صفتی هم نیست الا الله، هرچه علم هست اوست، هرچه زیبایی هست اوست بطور کل هرچه صفت و حالت هست اوست، هیچ گاه نگوییم علم من، ذوق هنری من، زیبایی من و... و اینست که کمر انسان را منحنی می کند ، کمر منیّت را می شکند، خم می کند تو را در مقابل این همه عظمت . و این معنای حقیقت رکوع است یعنی ترک خودبینی در مقام صفات است. 🔸سجود: توحید ذاتی : که در جلسه بعد به آن پرداخته می شود. ☑️ @m_ghanbarian
۳-قصه رغبت ، غصه غربت.mp3
26.78M
سخنرانی: 🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه سوم ۹۷/۳/۱۷ @m_ghanbarian
🔷قصه ی رغبت ، غصه ی غربت جلسه سوم ۹۷/۳/۱۷ ⬅ دعاهایی که معصومین برای ما انشاء می کنند را بایدتوجه کنیم مثل یک شهر کوچه هایی داردکه مختصات آن راباید بدانیم که از کجا شروع و به کجا ختم می شود و چه قسمت هایی دارد ؛ ⬅ دعاهایی که از طرف حضرت مهدی رسیده باید بطور ویژه در دستور کار قرار دادزیرا او امام حیّ است وهمه برکات از مجرای او نازل می شود. نقشه دعای افتتاح یک تقسیم بندی چهارگانه دارد: 1.حمد وثنای الهی:یک رابطه خصوصی خصوصی بنده با خدا باحمدهایی لطیف و زیبا 2.ثنای رسول الله و سپس ائمه تا حضرت مهدی 3.درخواست دولت کریمه 4.شکوه ها و شکایت ها باید دید این مهندس بی نظیر مذهب این رغبت اصیل به مجموعه فضایل (دولت کریمه)دقیقا درکجا قرار داده؟چه باید داشته باشیم تا راغب باشیم؟ ⬅ حضرت مهدی در این دعای شریف یک رغبتی در فرد درست می کند و به سمت دولت کریمه می برد وسپس کماً و کیفاًگسترش می دهد تا: ⬅️رغبت به قدرت بعد قدرت تبدیل به اذن الهی و بعد صدای انا بقیة الله در عالم شنیده شود. این یک روند است یک رویداد نیست چیزی نیست که یک لحظه اتفاق بیفتدو تمام بشود ، حرکتی است که از قبل شروع شده و آنجا ختم می شود. نکته اینجاست که اگر همه آن چیزی که برای رغبت لازم است را همراه با امام معصوم به دست نیاوردبعداز مدتی سرد و ناامید می شود.ممکن است یک تندروی بی کله بشود اما یک مصلح انقلابی مثل امام حسین یا امام خمینی نمی شود. ⬅ دوم اینکه ، بعد از ایجاد شدن شوق نیز حالت شِکوِه و شکایت و توجه به نقصان باید ایجاد بشود ؛ ✅ این ایجاد شوق و انگیزه در شروع دعای شریف افتتاح وارد شده است اول رابطه خاص وبعد به صورت عمومی ✅ ودر ادامه ی ثناها میرسد به برانگیختن شوق و انگیزه بیشتر ......* نجات دهنده صالحان ، بالا برنده مستضعفان ، زمین زدن مستکبران ....* و انتخاب این صفات خداوند اتفاقی نیست. ✅ العَدلِ المُنتَظَر * نگفته عادل منتظر گفته عدل یعنی حضرت مهدی تمام عدالت است. که باید از این زندان غیبت در بیاید و خداوند عزت را به او بدهد(در پیش خدا او همیشه عزیز بوده و هست ولی الان در مناسبات ظاهری عالم عزیز نیست) و در چشم ما اورا عزیز بگرداند تا به واسطه او نیز ماهم عزیز بشویم ؛ باید مبلغی همچون امام خمینی بشویم که روحیه ای سلحشور در عین حال عاقل ترین و مهربان ترین بود. ✅ و آن شِکوِه و نقصان که امام مهدی در ادامه دعا دارند شکایت و شکوه به این است که ...* پیغمبر نیست ، نازل شدن آیه تازه نیست ، امام معصوم نیست * ... و با وجود این نقصان باید در خط مهدی حرکت کنید ؛ ⬅ زیرا هرچه که غیبت جلوتر می رود اختلاف بین علما نیز بیشتر میشود وقتی رغبت که همان شوق و توجه به نقصان است درست و دقیق تامین شده باشد ، مُصلحِ انقلابی فریب ریش ، عمامه و یا مدرک را نمی خورد زیرا که در، سحر و یاسین خودش خط حضرت مهدی را پیدا کرده است ؛ ⬅ و همچنین کسانی که دنبال عزت اسلام و ذلت نفاق اند ، آن کسانی اند که انگیزه الهی و اکسیر اعظم یعنی ترس از غیراز خداوند در آنان نیست ، هستند . ✅ ولذا آدم باید در این تراز تربیت بشود تا امام زمانش را بشناسد و بخواهد . ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 30.mp3
7.14M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه سی ام مدت زمان: ۱۵ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی ام حضور قلب در نماز ✅غایت همه حرکت ها در حرکت های معنوی انسان رسیدن به توحید است. توحید ناب یعنی اینکه انسان اول بفهمد و بعد بیابد که هیچ چیز بجز الله نیست. 🔸1-از زمین(از خاک) بلند می شویم، با مدد الله(قیام). 🔸2-وتسبیح وتحمید وتعظیم همه برای خداست، عظمتش همه جا را فرا گرفته و جایی برای غیر نگذاشته. همه علم و محبت و..کمر منیت را شکسته(رکوع) 🔸3-توحید ذاتی: سجود : چیزی بجز الله نیست اول بفهمد و بعد بیابد. پیشانی= شریف ترین عضو انسان سر رییس بدن است زیرا بیشترین میزان حضور روح در آنجاست. خاک= پست ترین مرتبه آفرینش سجده: قرار دادن شریف ترین عضو بر پست ترین مرتبه یعنی من هیچم و همه تویی 🔺امیرالمؤمنین فرموده دونوع سجده هست 1-جسمانی: که اعضا را بر خاک می گذاریم 2-نفسانی: که روح نیز باید به سجده بیفتد و از هر چیز فانی حتی خودش بریده شده و هیچ بجز خدا نباشد. 🔷فلسفه آمدن انسان به دنیا و خوردن و خوابیدن و... اینست که انسان بفهمد هیچ فعلی، هیچ صفتی واصلا هیچ چیزی بجزاونیست، لااله الاالله . وهرکس به اندازه رسیدن و یافتنش آدم شده و قرب پیدا کرده و هر کس نرسیده مکافاتها بر سر راه دارد. 🔅نماز : رفتن با محبت است 🔅بی نمازی : رفتن با عقوبت و پس گردنی است. پس : 👈چه بهتر که خودمان کم کم و ذره ذره با محبت برویم پنجاه سال شصت سال فرصت داریم تمرین کنیم، از ما یک نماز، نه، یک سجده، نه، یک لا اله الا الله خواسته شده .👉 🔺امام صادق(ع) فرموده: زیان نبیند کسی که حقیقت سجده را انجام دهد ولو یک مرتبه در عمر، و روی رستگاری نبیند کسی که ادای سجده درآورد. (سجده حریم خداست غیر خدا را در آن راه نده) ✳️این مباحث شنیدن و گفتنش آسان است و تمرین مداوم می خواهد و صد البته بدون مدد از اولیای الهی نمی توان به این مهم دست یافت، چه اینکه حقیقت آمدن اولیای الهی رساندن ما به این مقام است نه شفا دادن امراض ظاهری فقط (که این را هم شامل می شود) پس بخواهیم از اهل بیت نماز واقعی را. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 31.mp3
7.74M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه سی و یکم مدت زمان: ۱۶ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی و یکم حضور قلب در نماز ✳️اگر موانع حضور قلب در نماز از بین رفت و عوامل جفت و جور شد ،آنگاه حضور قلب مراتبی دارد. ❇️هر عبادتی سه جزء دارد: 🔺عابد: ما 🔺عبادت: نماز 🔺معبود: خدا. 🔶حال طبق این حضور قلب مراتبی دارد: 🔸توجه به عابد: توجه به خودمان (خیالات، سرگرمی ها، خوراکی ها، پوشیدنی هاو...) از اول تا آخر نماز که امام خمینی(رحمة الله علیه) اصلاً این وضعیت را جزو مراتب نمی داند زیرا اصلاً حضور قلبی نیست و همه موانع است. 🔶مراتب حضور قلب از این به بعد می آید: توجه و حضور قلب 1-درعبادت 2-درمعبود 🔸حضور قلب در عبادت: 🔺اجمالی: فرد اجمالاً بداند که دارد ثنای معبود میکند، الفاظ را نمی فهمد اما می داند دارد با خدا صحبت می کند، این مرتبه کف کف حضور قلب است که اگر نباشد همان ویلٌ للمصلین می شود. 🔺تفصیلی: جزء به جزء حواسش هست که این مقام نیز چهار مرتبه دارد: ⬅️از اول تا آخر نماز به معانی عرفی توجه دارد و حواسش هست ⬅️کمی هم راجع به الفاظ فکر می کند درباره الفاظ تحقیق هم می کند در غیر نماز و در نماز به معانی که عقلا فهمیده توجه دارد. ⬅️معانی عقل را کم کم به قلب هم می رساند و به آنها مؤمن می شود(در این مقام اولین مراتب خوف و خشیت پیدا می شود، گریه ، لرزش و...) ⬅️همه قلب را فراگرفته، اطمینان یافته، حقایق را می یابد، یعنی "انعمت علیهم" را می بیند. ☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 32.mp3
6.05M
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه سی و دوم (جلسه آخر) مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی و دوم(آخر)حضور قلب در نماز ➖در توضیح مراتب عبادت گفته شد: انسان عابد خودش را اصلاً نبیند و حداقل اینکه عبادتش را ببیند(توضیح آن در جلسه قبل گذشت) و اما حضور قلب در نماز: ⬅️ مرحله بالاتر اینکه فقط معبود را ببیند که سه مرحله دارد: 🔺فعل معبود را ببیند 🔺وصف معبود را ببیند 🔺ذات معبود را ببیند 🔹توجه افعالی یعنی اینکه: توجه به افعال حضرت حق جمع باشد یعنی مراحل زیر را طی کند: 🔸الف) بداند همه فعل ها از اوست(علم داشته باشد) 🔸ب) باور کند همه فعلها از اوست (ایمان داشته باشد) 🔸پ) بیابد همه فعل ها از اوست(اطمینان یابد، ببیند) 🔸ت) فانی در حضرت حق شود و جاری در او شود در توجه صفاتی هم همه این چهار مرحله را طی کند. 🔹فانی شدن در صفات خدا بستگی دارد در کدام اسم جذب شود با همان صفت ظهور پیدا میکند، مثلاً رحمة الله الواسعه(امام حسین) یعنی فانی شدن در اسم رحمان و تجلی رحمانیت و رحمیت پروردگار ✅قائده: وقتی کسی فانی شود، خدا در او ظاهر می شود، ظهور پروردگار در هر جایی به میزان فناء آن چیز است و انسان کامل بیشتر از همه فانی است، بیشتر از همه ظهور دارد. 🔹فناء ذاتی یعنی از فعل رد شدن، از صفت رد شدن، و سرانجام بیابد ذاتی جز او نیست یعنی: 🔸الف) بداند ذاتی جز او نیست 🔸ب)باور کند ذاتی جز او نیست 🔸پ)بیابد ذاتی جز او نیست و سرانجام 🔸ت)فانی شود 👈درست است که اینها مقامات بسیار بزرگی است ولی آنچه بسیار مهم است اینست که «انکار» نکنیم و با حال خودمان مقایسه نکنیم. ✅این مقامات دادنی است و انسان باید شروع کند، تصور کند و آنها را از خداوند طلب کند. ☑️ @m_ghanbarian
🌀 باز حرم امام! 1⃣ : تفاوت نگاه جامع رهبری و نگاه متجزی برخی بزرگان 1⃣ منظور رهبر معظم انقلاب از سخنان زیر چیست؟ از جمله مصادیقش کدام است؟ 🔺الف) ۱۴خرداد ۹۴ همزمان با افتتاح بارگاه جدید امام خمینی- محور سخنرانی: تحریف امام: "امام را نباید به عنوان "یک شخصیت محترم تاریخی" مورد توجه قرار داد بعضی اینجور می خواهند...". و از جمله تحریفها را چنین شمردند: "امام بر مصرف درست بیت المال تاکید می کرد، بر پرهیز کردن از اسراف تاکید می کرد، این هم "از خطوط اساسی" است. مسأله عدالت اجتماعی، طرفداری از محرومان و دوری از خوی اشرافیگری و خوی تجمل گرایی و عمل در این جهت". 🔺ب) باز دوباره در ۱۴خرداد۹۶ در همان حرم این را خلاصه ی همه فرمایشاتشان کردند: "من خلاصه کنم: بزرگترین درسی که امام بزرگوار به ما داد درس روحیه و ذهن و عمل انقلابی است این را باید فراموش نکنیم "امام میراث فرهنگی نیست"! بعضی به امام به چشم میراث فرهنگی نگاه می کنند...". ظاهرا باید خط و جریانی اثرگذار در جامعه بخواهد امام را به "یک شخصیت تاریخی" و "میراث فرهنگی" تنزل دهد که ایشان دوبار با تاکید در بزرگترین همایش سالانه دلدادگان امام بدان بپردازد و صرفا تجلیل ظاهری (نام و...) را در این رویکرد ببینند(۱۴خرداد۹۴). این سخنان علی القاعده جواب یک سرمقاله یا توئیت یا نطق یک مسئول نیست. 2⃣ردپای مرجع ضمیر سخنان رهبری در سخنان متولیان ساخت بارگاه جدید امام! جانشین تولیت(در حفظ و نشر آثار امام) یک ماه قبل از رهبری در پاسخ به انتقادها گفت: "اگر قرار باشد یک فضایی داشته باشیم که هیچ یک از المان های معماری اسلامی در آن نباشد چگونه می تواند "یک مکان گردشگری"(!) که سالانه میلیونها نفر در آن حضور یابند را داشته باشد"! اگر کسی غیر از "تجزیه"، "ترکیب" حرم را هم ببیند و آن را در کل مجموعه لحاظ کند، به عینه می یابد که این دیدگاه در ساخت آن حرم و مجموعه شهر آفتاب لحاظ شده است. آیا هنوز تطبیق سخنان رهبری بر رویکرد حاکم بر بارگاه سازی جدید امام در مجموعه توریستی شهر آفتاب گنگ است؟! 3⃣بزرگانی که این دید جامع نگر را در این موضوع ندارند! هرمجتهد و مقدسی که در مسیر قم-تهران به زیارت حرم امام می رود، زود از آن مجموعه میکروفن به دست می آیند تا نظر آن بزرگ و مقدس را درباره آن سازه و بارگاه بگیرند! کأنه خودشان هم کار را غیر متعارف دیده اند که چنین نظرخواهی ای را برخود لازم کرده اند. متأسفانه عمدتا با نگاه متجزی و صرفا نظر به جواز حرم و بارگاه برای ائمه(ع) و امامزادگان و احتمالا مقایسه با حرم عبدالعظیم حسنی، فتوایی صادر میشود که مجوز و مشروعیت بخش آن رویکرد و کارکرد می شود. یکی می فرماید: "اینجا هرچه مجلل تر صحیح تر"! یکی می فرماید: "این حرم به لطف الهی لایق این بزرگوار و کمتر از این مناسب مقام شامخ ایشان نبود"! آیا این میکروفن به دستها انتظار نظر تأیید از رهبر حکیم انقلاب نداشته اند؟! به قول خود متصدیان کل طرح ۲۵ سال طول کشیده، انتظار تشکر و خسته نباشید را هم زبان زدند! اما رهبری در سال افتتاح، یک کلام در تأیید نگفت بلکه آن سخنان معنادار را فرمودند. ماجرای بردن زیلوی حسینیه امام خمینی و مانور صفحه اینستاگرام ایشان روی عکس آن با زیر نویس: "همان زیلوی ساده همیشگی" هم نظر غیر تاییدی رهبری را تقویت کرد. حال که به هر دلیل انگار نمی شود جلوی این رویه ها به لحاظ عملی گرفته شود(!) و به حرم بزرگ و در شأنی -مثل صحن و رواقهای توسعه یافته حرم حضرت معصومه(س)- اما بدون زخارف و اسرافها بسنده نمی شود، چه اصراری است که بزرگان دین در مقام تئوریزه کردن این رویه برایش مشروعیت تراشی کنند؟! چرا به جای کنار ضریح در کل مجموعه دوری نمی زنند تا ببینند امام دارد میراث فرهنگی و جاذبه گردشگری می شود؟! و سخن ایشان کنار ضریح، امضاء کل این رویکرد معماری شده تلقی میشود! 📝محسن قنبریان ۹۷/۳/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
🌀 باز حرم امام! 2⃣ : آنچه امام آنروز می دید ولی برخی امروز هم نمی بینند! 1⃣امام خمینی با قبه و بارگاه حتی برای علماء ربانی مخالف نبود، بخصوص اگر مجتهدی مجاهد و انقلابی و شهیدی مثل مدرس باشد. لذا در مقابل خط رژیم پهلوی که نسیان مدرس و اختفاء و تخریب قبر او در دستورش بود، امام پس از انقلاب در بین این همه مجتهد و عالم ربانی از دنیا رفته، دستور بازسازی قبر او را دادند. اما نگاه متعالی امام در آنجا هویداست که "احیاء روحیه و بینش مدرس" را مقدم می شمارد: "برماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی و اعتقادی او [مدرس] را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف دور افتاده او را تعمیر و احیاء نماییم".(۲۸شهریور۶۳) 2⃣امام با تجلیل های بی محتوا موافق نبود. "صرف گنبد و بارگاه برایش موضوعیت نداشت". لذا حرم مجلل رسول الله(ص) هم اگر نماد رژیم سفیانی و اسلام آمریکائی سعودی و نمونه برای خادمین حرمین شدن آنها می شد را زیر سؤال می برد و می فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی و مناره های تزییناتی ندارد"(۲۹تیر۶۷). درحالی که چنین سخنی را درباره حرم باشکوه ثامن الحجج(ع) نداشتند. بلکه آن را "مرکز ایران" می شمردند(صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸) چرا که آن را برای "بقای اسلامیت جمهوری اسلامی" [اسلام انقلابی و کفرستیز] و "مشرف شدن این جمهوری به حضور بقیه الله(ع) و حل مسائلش خدمت ایشان" می خواست(ر.ک: همان). بخاطر اینکه ساخت و ساز و مجلل سازی ها "موضوعیت" و "اصالت" نیابد و هدفها -که ساخت بینش کفرستیز بین مسلمانان است و مضمون همه زیارات- فراموش نشود، در فرمان ساخت مصلای پایتخت تأکید کردند: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفر ستیزی مسلمانان موفق باشید. ضمنا سادگی مصلی باید یادآور سادگی محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد و شدیدا از زرق و برق ساختمان های مساجد اسلام آمریکایی جلوگیری شود"(۲۳آبان ۶۷). 3⃣انگار امام آنروز نگران بود روزی جای "بینش کفرستیز" و "روحیه مدرس"، "ساختمان و بناء آبروی اسلام یا عالمان ربانی شود"! هرچه آن عالم ربانی تر، بارگاهش مجلل تر و آبرومندتر! خیلی مشتاقم بدانم هم مباحثه ی آن امام عزیز -حضرت آیت الله حسن فرید گلپایگانی از عالمان بزرگ تهران- در نامه اش چه پیشنهادی به امام عزیز داده بود که ایشان در پاسخش نوشتند: "بهتر است که بنده و شما در فکر قبه و بارگاه نباشیم که اینها برای هیچکس سودی ندارد، آنچه می دانید سود دارد عمل خداپسند است...".(صحیفه امام ج۲۰ص۲۴۵). نامه ی آن عالم و مجتهد بزرگ تهران را نیافتم اما ظاهرا باید پیشنهادی مبنی بر قبه و بارگاه بوده باشد. قبه و بارگاه هم برای زنده گان نیست و علی الظاهر برای عالمان از دنیا رفته یا زنده گانی که از دنیا می روند بوده است که امام چنین پاسخ داده اند! این نگرانی امام را امروز محقق شده داریم می بینیم: 🔺گنبد و بارگاهی برای قبر آینده برخی بزرگان(...)! 🔺مدرسه ای مجلل و منحصر به فرد برای آینده مرجعیت برخی فاضلان(...)! 🔺مسجدی روی آب در جزیره توریستی ایران برای رونق جاذبه گردشگری آنجا(به گفته امام جمعه اش)! 🔺امامزاده ای با سونا و جکوزی (زیر زمین آن به گفته نماینده مجلس/زمین وقفی جوار آن و جزء مجموعه امامزاده به گفته مدیریت امامزاده)(باهزینه ۳۰میلیارد از بیت المال به گفته نماینده مجلس/۱۴میلیارد به گفته مدیریت امامزاده)! 🔺تخریب گلدسته کاشی کاری شده امامزاده دیگر و ساخت مجلل تر آن با هزینه بیت المال در شهری که خیابان هایش آسفالت درست و حسابی هم ندارد! 🔺و... اینها و مثل اینها یعنی اصل شدن بناء و "آبروشدن ساختمان" و فرع شدن و فراموش شدن هدف از مزار امامزاده ها و مساجد و مدارس علمیه. آنها که دقائق و ظرائف سخنان خمینی بزرگ را کمتر درنگ میکنند و آنها را سخنرانی -نه فقاهت و اجتهاد- تلقی می کنند شاید الان آیه تعظیم شعائر را برای هزارمین بار سر دست بگیرند همه موارد را توجیه و رویه شدنش را هم نبینند! اما این نقد و ابرامها اگر فرصتی برای رسیدن به افق پرواز آن مجتهد کم نظیر تاریخ تشیع شود، جای بسی شکرگزاری است. ان شاء الله در فرصتی این نظرگاه خاص امام عزیز کاملتر تبیین و مبانی فقهی آن بیان می شود. 📝محسن قنبریان ۹۷/۳/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری 💠 عیار نقد #محسن_قنبریان ☑️️ @m_ghanbarian
آمریکا در مشاهده عرفانی امام خمینی.mp3
6.49M
🔴 آمریکا در مشاهده عرفانی امام خمینی ✅به بهانه نامه ۱۰۰نفر برای سازش با آمریکا ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ سؤال و معما: 🔺اگر سعودی با همین وضعیت سفیانی گری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک می دهید؟! 🔺امام خمینی درباره حرم رسول الله(ص) فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی[مسجدالنبی] و مناره های تزییناتی ندارد." اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد(صحیفه امام ج۱۲ص۱۰۶). این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟! ✅پاسخ اجمالی: در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد. اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعه اش و هم تخریب بقیع اش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است. ✅ تفصیل نظر امام: 1⃣ امام مثل سایر فقهای معاصر، بناء و توسعه حرمهای ائمه و امامزادگان و حتی علماء و شهداء را جایز می شمارد(تحریرالوسیله/تعلیقه به عروه) 2⃣ تفاوت دیدگاه و اوج اندیشه ایشان در این است که: گنبد و بارگاه و تزیینات و تعمیر و توسعه، اصل نیست و موضوعیت ندارد که همواره حکم جواز یا استحباب داشته باشد بلکه تابع یک اصل است اگر آن اصل تأمین بود، اینها جایز اما اگر آن اصل آسیب دید، کاسته شد یا متوقف شد، توسعه و تعمیر غیرجائز می شود! 3⃣ آن اصل: "ساخت بینش کفرستیز" در کلام ایشان و همان تبری از دشمنان خدا است. اگر ساخت و ساز حرمی به هر طریق این اصل را آسیب زد، جایز نمی باشد. 4⃣ شواهد این مساله در سیره امام: 🔺الف) پس از تخریب قبور بقیع، برادران شیرازی(آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست. اساس مذهب هم نماز و حج و... نیست. "یؤمن بالله و یکفر بالطاغوت"، "تولی و تبری" است. 🔺ب)وقتی ۳۰مرداد۴۸ صهیونیستها بیت المقدس را آتش زده و به آن خسارت جدی زدند، برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران(زمان پهلوی) دست اندر کار ساخت و تعمیر آن شدند. شاه حسابی افتتاح و خود یک میلیون ریال واریز کرد و کمک طلبید درحالیکه با اسرائیل رابطه حسنه داشت! امام در تبعید متنی در جراید عراق منتشر کرد و تعمیر را جایز ندانست!(از آن متن با شهید آیت الله سعیدی گفته است.صحیفه امام ج۲ص۲۵۱) در مصاحبه با الجمهوریه عراق فرمود: "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان مسجد الاقصی را نباید تجدید بناء کنند بگذارند جنایت صهیونیزم هماره جلوی چشمان مسلمان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد". ببینید سخن از عدم همکاری با شاه نیست سخن از این است که ساخت بیت المقدس با وجود جنایات اسراییل، کفرستیزی مسلمانان را کند میکند و لذا جایز نیست. 🔺ج)در تجدید بنای قبر شهید مدرس -که پهلوی ها در تخریب آن می کوشیدند- هم به تقدم ساخت بینش کفرستیز مدرس توجه دادند: "باید تلاش کنیم تا ابعاد روحی و بینش سیاسی، اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و در افتاده او را تعمیر و احیاء کنیم"(۲۸شهریور۶۳). امام صرفا گنبد و بارگاه برای شهید مدرس نمی خواهد که مثل هر محترمی او هم داشته باشد بلکه احیاء قبر او را برای ایجاد روحیه انقلابی او در مردم و بینش کفر ستیز او در جامعه می خواهد. 🔺د)در دستور ساخت مصلای پایتخت هم به این اصالت در مقابل آن فروعات(خود بناء و نحوه اش) توجه می دهد: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید"(۲۳آبان ۶۷). ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا 🔺[مبنای رقیب گنبد و بارگاه را فی نفسه خوب و مطلقا جایز میداند مگر مفسده خاصی پیش آید و توجه به این اصل ندارد که در خدمت ساخت بینش کفر ستیز هست یا نه؟ لذا برایش گنبد و بارگاه عهد صفوی و افشاری، صدامی یا انقلابی فرقی ندارد و همه جایز است]. 🔺معلوم نبود اگر امام زنده و مرجع عراق بود با تعمیر و بازسازی گنبد و عتبه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پس از انتفاضه شعبانیه که صدام حرم را به توپ بست و سپس خود متصدی بازسازی برای نگهداری وجهه اش شد، موافق باشد و کمک به آن را جایز بداند. 🔺امام مناره و تزیینات حرم پیامبر را مثل تخریب قبور بقیع می داند! یعنی هردو حرام و غیرجایز. چون مناره تزییناتی پیامبر برای اختفای کفر سعودی ها و کند کردن روحیه کفرستیزی مسلمانان است و روی دیگر سکه خباثت آنها در تخریب بقیع است. لذا در دولت آنها که "اساس مذهب در خطر کفر است"، "پیامبر نیازی به مناره تزییناتی ندارد". بخلاف آستان قدس که پشتوانه اسلامیت[اسلام ناب] جمهوری اسلامی است(ر.ک صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸). از آستان قدس ندای اسلام کفر ستیز بلند است پس عمارت و توسعه آن ارزشمند است. ✅ مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم 1⃣ روایات منع از رفتن به مساجد ملعونه و وعده تخریب آنها در دولت امام عصر(ع). این ۴مسجد در کوفه از سوی منافقانی چون اشعث یا جنایتکاران کربلا چون شبث بن ربعی ساخته شد تا کارهای خود مقابل علی(ع) و اباعبدالله را وجیه نشان دهند و بغض مردم را بکاهند[در روایت تصریح شده فرحا للقتل الحسین ساخته شد]. توجه: اینجا ملاک و معیار مسجد ضرار نیست که قرار بود نوعی خانه تیمی و به قصد محاربه با رسول الله باشد تا بگویید همه بر تخریبش فتوا می دهند. اینجا فقط نام و عمل آنها را تطهیر و تبری را می کاهد و الا درش مثل همه مساجد نماز و قرآن می خواندند. اما معصومین این مساجد را ملعونه نامیدند و از رفتن منع کردند. این یعنی تقدم بینش کفر ستیز بر عمارت مسجد و... 2⃣ روایت امام صادق(ع) که درباره همکاری با سلاطین جور فرمود: در ساخت مسجد یاری شان نکنید(التهذیب ج۶ص۳۳۶). [نباید در تظاهر به اسلام برای این شیاطین و مصادیق کفر، همکاری کرد] 3⃣ در کنار تخریب مکرر قبر و بارگاه سیدالشهدا(ع) توسط مثل منصور دوانیقی و هارون الرشید و متوکل عباسی، برخی خلفاء آنها نیز با سیاسی کاری رو به ساخت و تعمیر و توسعه این حرم آوردند! سفاح موسس عباسیان(سال۱۳۲ق)، مهدی عباسی(۱۵۸ق)، مامون(۲۰۱و۲۰۲ق) و منتصر(۲۴۷ق) تجدید بناء و توسعه حرم سیدالشهدا را دستور دادند. منتصر بخلاف پدرش متوکل حتی فراخوان زیارت داد و میله ای بلند هم برای راهنمایی زائران نصب کرد. در این دوره ها چندین معصوم زنده بوده و طبیعتا در این خصوص هم تقیه راه نداشته چون خود شاه جلو دار بوده است، اما هیچکدام حرکت آنها را تأیید نکرده و همراهی ننموده اند! نمی توان گفت شاید تأیید کرده اند اما به ما نرسیده است! چون موارد متعدد است و این احتمال بسیار ضعیف میشود. چگونه خبر جلسه روضه امام رضا(ع) در دربار مأمون به ما رسیده اما همراهی او در تعمیر و توسعه کربلا-اگر بوده- به ما نرسیده باشد؟! این تبلور همان اصل است که امام خمینی به خوبی درکش می کند. ساخت حرم حتی برای حسین بن علی(ع) با وجودی که همین معصومین گفتند مثل کمک کردن به سلیمان در ساخت بیت المقدس است، اگر موجب کاهش تبری نسبت به دشمنان خدا و توقف بینش کفرستیز مسلمانان و شیعیان باشد ممنوع است. ✅ معصومین هم از زهرا(س) آموختند وصیت به اختفاء قبر توسط حضرت صدیقه(س) مبارزه ای منفی از طریق مزار و حرم با خلفای جور بود. حق بزرگی که در مدینه گم و غصب شد باید نمادی ماندگار در تاریخ داشته باشد که همین مخفی بودن قبر ایشان است. پس گاه مزار نداشتن کمک به تبری و کفر به طاغوت است. همیشه مزار و عمارتش خوب نیست. مزار و عمارت سیدالشهدا در مقابل، مبارزه مثبت با طواغیت از طریق عمارت و مزار است. اصلا قبه که در لغت به ساختمان خیمه مانند میگویند در عرف عرب قبل از اسلام به خیمه تجهیزات جنگی در جنگها گفته می شد و مامور آنرا صاحب قبه می گفتند. روایات این نام را برای حرم حسینی برگزیدند یعنی زرادخانه است جای تجهیز برای جنگ با طواغیت است. حرمی مانند این و برای این ساختن دارد مثل توسعه کنونی نه ساخت و ساز صدامی. ☑️ @m_ghanbarian
✅هفته قوه قضاییه "فقط" بر عزیزانی در آن دستگاه مبارکباد که: -هنوز بر روحیه شهید لاجوردی در مخالفت با تبعیض قضائی-اگربود- حتی به قیمت تودیع باقی اند. -و بر مرام آیت الله گیلانی در عدم مماشات با آقازاده ها -حتی اگر دو فرزند خود- استوارند. ❗️پ.ن: کشته شدن فرزند آیت الله گیلانی در درگیری بود اما با اجازه پدرشان که در کلیپ صوتی به تسامح گفته شده اعدام با حکم پدرشان.
💠مناسک شکرگذاری سلامتی مقام معظم رهبری بعد از ۳۷سال؟!! نوشته حجت الاسلام محسن قنبریان در زیر بخوانید👇👇
💠مناسک شکرگزاری سلامتی رهبری بعد از ۳۷سال؟!! 🔶 چرا رهبری از مراسم شکرگزاری سلامتی ایشان بمناسبت ۶تیر منع کردند؟! بهتر است این پرسش را از آن طرف بخوانیم: 🔹چرا برخی از ما دوست داریم از هرچیزی مناسکی بسازیم؟ مراسم شکرگزاری! جشن تولد رهبر! سالروز آغاز ولایت! و... 🔹چرا برخی از ما این قدر "شکل" را بر "محتوا" و "لفظ" را بر "معنا" ترجیح می دهیم؟ "مواقف رهبری" و ایست و حرکت ایشان در جریانات اجتماعی را رها می کنیم اما "توقف گاه" ایشان را در کوهنوردی و دیدار مردمی، جایگاه و "قدمگاه" می کنیم! 🔹از قرآنی که قاری هایش را لعن می کند(حدیث) نپرس، از قاری هایی که ملعون قرآن می شوند بپرس چطور خوانده اند که قرآن لعنشان کرده است؟!لابد فقط "اقامه حروف" شده ولی "حدودش ضایع شده" است(بحار/ج۸۵ص۴۳). 🔹از مسجدی که قیامت از هم جوارش شکایت میکند(حدیث) نپرس، از همسایه بپرس چرا مشارکت در علم و کتل چندصد میلیونی، و منبر بلند مرصع و آیینه و کاشی کاری گران، عمارت مسجد برایشان ثبت نکرده و نذری های خورده شده شفاعتشان نکرده است و باز متهم اند؟! لابد چون در آن عبادت نکرده و رنگ خدا نگرفته اند! 🔹از عالم و حکیمی که قیامت از قومش شکایت دارد نپرس، از قوم بپرس با حکیم خود چه کرده اند؟! چرا تفاخر به او -نوعا پس از مرگ- نامیدن محله و خیابان بنام او و ساخت بارگاه برای او جای آموختن حکمت او و به کار بستن آن را نگرفته و با این همه خرج هنوز او شاکی است؟! 🔶 قریب ۲۰دوره کتاب ارزشمند "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" مقام معظم رهبری و برخی مبانی دیگر فکری ایشان را در محیط های دانشگاهی و مذهبی برای حزب اللهی های شهرهای متعدد تدریس کرده ام اما دربین این جمعیت آماری بالا -تقریبا از اغلب نقاط کشور- یک غربت خیلی اذیت کننده است: قریب به اتفاق دوستداران مقام معظم رهبری از آراء نظری و فکری ایشان خبر ندارند! ایشان را مرجع فقهی بسیاری از مردم و فصل الخطاب سیاسی عمده نیروهای انقلاب دیدم اما مرجع فکری همه نبود! یا بعضا فکری نبود تا مرجعش ایشان باشد!شعارهای سیاسی و خط و نشانهای داخلی و خارجی از بر بود اما مبانی فکری تحلیلها و مواضع ایشان که توسط خودشان بیان هم شده است، کمتر چیزی در حافظه ها بود! آزادی خواهان متدین، مبانی استکبار ستیزی و ولایت پذیری ایشان را نمی دانند! ولایت مداران و فدائیان ایشان نظرات روشنفکرانه ایشان درباره مشروعیت الهی-مردمی نظام، مشروعیت سازی نظر و حتی عواطف مردم برای حاکم، آزادی مخالف، وجوب نقد و... را نمی دانند! و هر دو نظرات ایشان درباره نسبت توحید و نبوت با نظام قسط و نفی هر قانون ظالمانه و نظام طبقاتی را خبر ندارند! دیدم مشاهدات من کوچک را دبیر کل حزب الله لبنان -که خود همه آثار ایشان را خوانده- هم در" همایش تجدید و اجتهاد فکری در نظر امام خامنه ای" که سال ۹۰در بیروت برگزار شد، هم زبان می زند آنجا که از ندانستن مبانی فکری ایشان در امت و با پوزش حتی در بین برادران ایرانی شِکوه میکرد! از همین جاست که می بینیم: 🔹هنوز بسیاری از نیروهای حزب اللهی و جان برکف "حکومت اسلامی" و نصب همه مسئولان توسط رهبری را بهتر از "جمهوری اسلامی" و انتخاب مردمی(مردم سالاری دینی) می دانند! و کوته بینی خود را هم مساوی با نظر رهبرشان می دانند! 🔹هنوز بسیاری از گویندگان ولایی و خطبای جمعه فاصله معنا دار و بزرگی با دیدگاه های نظری ایشان دارند و با دید بسته خود به تحلیل و موضع درباره مسائل جاری میروند و از قضا بسیاری از مواردی که صرفا به شرح فرمایشات ایشان بسنده نکرده و خود را جرأت داده حرکتی را تأیید یا تقبیح کرده اند چند صباحی بعد نقضش از رهبری صادر شده است (از تئوریزه شعار علیه سیدحسن خمینی در حرم امام تا ...)! 🔹هنوز در بسیاری از محافل حزب اللهی و فدائی فقط استقلال و بیشتر امنیت، آرمان است نه آزادی و حتی عدالت! 🔹و دهها مورد دیگر... 🔶 جای این "نادانی ها" را با جلف بازی کیک تولد(تشبه به سران برخی جناحها) یا با مقدس بازی مثل بوسه گاه و قدمگاه و اخیرا مناسک شکرگزاری و... پر می کنیم تا نزد وجدان خود اهل ولایت بمانیم! شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی -که سه دهه است صرفا چند کلیشه را تکرار می کند- جای تبلیغ درست مبانی فکری انقلاب به نسل سوم و چهارم دنبال این مناسک سازی های بی خود و بی محتوا می افتد. اگر خود رهبری با این ابتکار جدید مخالفت نمیکرد کسی جرأت نمیکرد ابراز مخالفت کند چراکه زود توسط برخی از این ظاهر بینان متهم به ضدیت با ولایت فقیه می شد! اما در لبنان، آن همایش موجب نشستی مطالعاتی درباره اندیشه مقام معظم رهبری در الازهر مصر، برگزاری دوره های آموزشی و مطالعاتی اندیشه های ایشان در مراکز علمی و حوزوی لبنان، برگزاری اردوهای سیار در مناطق روستایی لبنان برای معرفی اندیشه ایشان به جوانان(به پیشنهاد جوانان همایش) و...گردید. واقعا کجا می رویم؟! 📝 محسن قنبریان ۹۷/۴/۷ ☑️ @m_ghanbarian
✅در این کلیپ میشنوید: معنای درست این فرمایش امام خمینی که:"حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر-ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است"(صحیفه امام ج۱۵ص۳۶۵)؟!
❓پرسش و پاسخ❗️ ۹۷ ❓سؤال: علیرغم بیان شما این مسأله برایم حل نشد که حفظ جمهوری اسلامی از جان امام زمان هم مهمتر باشد! او آخرین ذخیره خداست و فدا شدنش مساوی با نماندن اسلام است، چگونه انقلابی که در بهترین حالت زمینه ساز ظهور اوست اهمیتش از خود او بیشتر باشد؟! ‼️جواب: اصل ادعا را اول خوب دریافت کنید: 🔺امام معصوم فدائی اسلام است نه اسلام فدای او. این حرف ریشه تشیع ماست. شاهان جور اسلام را فدای خود میکردند و به قیمت ماندن خود اساس اسلام هم لازم بود میکندند. اما امام معصوم برای حفظ اساس اسلام یا ارزشهای اساسی آن خود را فدا میکند. گاه از حقش میگذرد تا آن بماند مثل امیرالمومنین بعد سقیفه. گاه به قتلگاه میرود و گاه زندان و... این حرف نفیس را امام خمینی در مقدمه وصیت نامه و شرح ثقلین به طرز عالی انجام داده حتما بخوانید. 🔺حال اگر حرکتی انقلابی برای احیاء اسلام راستین شروع شد آیا امام خود را وقف آن نمیکند؟ و آیا می نشیند تا پیروز شوند بعد می آید؟ مثلا کوفه توسط مسلم فتح شود و امویان در عراق سقوط کنند تا بیاید؟! واضح است نه! در مقدمات قیام تا نتیجه حاضر به فداکاری است. 🔺این منعی ندارد که اگر شهری شرایط بهتری داشت از آنجا شروع کند. اما آنجا هم مقدمه ای دارد و نتیجه ای. مقدمه خیزش علیه ظالمین است و نتیجه: برپایی حکومت عدل اسلامی. باز امام در مقدمه هم همراه مردمش هست. حال مقدمه ساز مسلم نامش باشد یا کسی دیگر. اصلا سیدالشهدا در همین مقدمه(نهضت و خیزش علیه ظالمین) شهید شد نه در نتیجه(پس از تشکیل حکومت). 🔺از این حیثی فرقی بین ائمه نیست و همه فدائی اسلامند. و امام زمان(ع) استثناء نیست. 🔺نکته ای که هست پذیرش آن حرف از امام خمینی است که: الف)انقلاب ایران نقطه آغاز انقلاب جهانی اسلام به پرچم داری حضرت حجت(ع) است. یعنی اینجا هم خیزش نقطه شروع و مقدمه هست برای آن نتیجه(پرشدن زمین از عدل و داد) ب)اگر انقلاب اسلامی شکست خورد اسلام سیلی ای میخورد که به این زودی کمر راست نمیکند. اگر این حرف هم قبول شد مقدمه بودن انقلاب ما برای ظهور تاکید و یاری آن ضرورت می یابد. حال همان حرفهای قبل درباره سیدالشهدا و قیام کوفه را بیاور. 🔺اما ذخیره خدا بودن و آخرین ذخیره بودن او: این ویژگی امام زمان او را استثناء از قاعده یاد شده نمیکند و باز این سخن درست است که: حفظ اسلام اصیل -که در نظر امام خمینی در این زمان همین انقلاب اسلامی است- از جان ولی عصر هم مهمتر است. لکن نکته حائز اهمیت اینجاست که خداوند وعده کرده جان این آخرین ذخیره تا رسیدن به مقصد نهایی حفظ بماند. بین این که خدا جان این ذخیره را تا رسیدن به نتیجه حفظ کند، و بین اینکه این ذخیره از قاعده استثناء باشد فرق است(دقت کنید) خداوند چنین وعده ای درباره ائمه قبل نداشت که مثلا امام حسین را تا نتیجه حفظ کند لذا در فداکاری امام برای اسلام، شهادت یا اسارت و زندان آنها هم اتفاق می افتاد اما در خصوص امام زمان، فداکاری اش را وعده داده با حفظ جان او باشد تا نهایت کار. علی التشبیه وقتی قیام حضرت شروع شد و ظهور اتفاق افتاد آیا یک شبه دنیا پر از عدل میشود؟! واضح است نه! حضرت از لحظه فتح مکه تا گرفتن کوفه، در همه مراحل مقدماتی تشکیل حکومتشان آیا خود نمی جنگند و جلوی تیر و دشمن نمی روند؟! واضح است در همه مراحل فداکاری دارند مثل سیدالشهدا و... اما فرق در این است که خداوند جان او را حفظ میکند و در مقدمات فدا نمیشوند. خلاصه: اینکه در مقدمات ایشان فدا نمیشود و به خواست الهی زنده می ماند. با اینکه باید در مقدمات فداکاری کند و نهضت(از مقدمه تا نتیجه) اهمیتش از جان او بیشتر است فرق دارد.(تامل کنید) 🔺اما معنای نظام جمهوری اسلامی آن است که در سخنرانی بیان شد نه رجال سیاسی یا نظام اداری(گوش دهید) ☑️ @m_ghanbarian