🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت
جلسه دوم
#محسن_قنبریان
۹۷/۳/۱۵
بخش 2⃣
🔷لوازم رغبت
۱) قدرت
۲) اذن و توفیق الهی
حدیثی از امام صادق در کتاب شریف*تُحَفُ الْعُقول*:
هیچ چیزی بهتر از معروف نیست و اگر چیزی بهتر از آن باشد ثواب معروف است(معروف یعنی هر کار نیک) و معروف تحفه ای از سمت خداست و نپندار که هر کس دوست داشت میتواند معروف را در بین مردم بگستراند و فکر نکن هر که میل و رغبت دارد به آن قدرت دارد. و هر کس هم قدرت انجام آنرا دارد، اینگونه نیست که خداوند به او اجازه انجام آن را دهد، هنگامیکه خداوند بر بنده ای منت گذاشت و در او شوق و رغبت را در انجام معروف و قدرت را گرد آورد و به او اذن داد، پس آن هنگام همه ی خوشبختی و بزرگواری برای خواستار و خواهان مهیاست.
🚩مثال: حکومت اسلامی یک معروف است که اگر بخواهد در جامعه محقق شود رغبت میخواهد، ۱۵ خرداد و ۱۷ شهریور میخواهد،پس از آن، قدرت نیاز هست، قدرت ملتی که پشت ماجرا(انقلاب) بایستد و آنرا با تمام وجودش بخواهد، یک ملت ۱۵ خرداد بیاید و بگوید: یا مرگ یا خمینی
یک اینچنین رهبری میخواهد، بعد از قدرت، اذن الهی لازم است. 🚩
حال به نکات این حدیث توجه می کنیم👇
رغبت، قدرت، اذن پروردگار
❓رغبت چگونه قدرت می آورد؟
❓قدرت در چه حالتی اذن پروردگار را به دنبال دارد ؟
اینها ۳ مورد متفاوت از هم نیستند☝️ رغبت وقتی از نظر کمّی و کیفی زیاد شد، قدرت پیدا میشود، قدرت هم چیزی جز رغبت نیست، وقتی رغبت خیلی زیاد شود، قدرت هم می آید(طبق آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین علیهم السلام) این هنگام است که خدای متعال اذن انجام معروف را هم عنایت میفرماید.
در کتاب کافی جلد هشتم خطبه ای از امیرالمؤمنین آمده است که ایشان هنگام پذیرش مسند خلافت فرمودند: اگر بیت المال را کابین زنانتان کرده باشید، آنرا باز میستانم ولی در روزهای پایانی عمر شریفشان فرمودند: نتوانستم
و سپس ۲۵ مورد تخلف را که در بخش های مختلف حکومت رخ داده ، ذکر میکنند و اقرار میکند که نتوانسته آنها را حل کند چون مردم برای رفع این تخلفات رغبتی نداشتند
در حدیثی از ائمه معصومین علیهم السلام آمده است که ظلمُ الملوک اَسْهَلُ من دَلالِ الرعیة: ستم پادشاهان آسانتر از ناز کردن مردم است
📝نتیجه اینکه
باید رغبت و امید داشت و نباید این شوق را از مردم گرفت و آنها را دلسرد و ناامید کرد که این مهم هم بر عهده ی مردم و هم بر عهده ی مسئولان حکومت اسلامی است ولی وظیفه مسئولان بسی سنگین تر است، چون علاوه بر سکانداری جامعه، سکان هدایت بخشی از افکار عمومی را نیز در دست دارند.
بیاییم همه روی به امام زمانمان بیاوریم.
☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 29.mp3
5.51M
🔆جرعه نوشی از #کتاب_در_محضر_روح_الله
✅ حضور قلب در نماز
جلسه بیست و نهم
مدت زمان: ۱۱ دقیقه
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیست و نهم حضور قلب در نماز
#محسن_قنبریان
#کتاب_در_محضر_روح_الله
🔶افعال نماز نیز دارای حقیقتی هستند و چون نماز برای رسیدن به معراج و بالابرنده انسان و رساندن به توحید ناب است باطن این افعال هم سه مرتبه از توحید هستند. که در زیر می آیند:
🔸قیام: توحید افعالی :
🔻هیچ فعلی در عالم نیست هیچ کننده ای در عالم نیست الا الله ، بقیه فاعل نما هستند و هیچ استقلالی از خود ندارند همه مظاهر اویند.
🔻احاطه قیومیت خداوند در عالم را به احاطه انسان بر تصوراتش تشبیه کرده اند.
مثال اسبی را در ذهن خود در حال دویدن تصور کنید اگر یک صفحه نمایشی باشد که آن را نشان دهد هر کس که آن را می بیند می گوید«اسب می دود»، اما در حقیقت «اسب را می دوانی»، این تو هستی که اسب را می دوانی یک لحظه اگر تصور نکنی از بین می رود و هیچ می شود.
🔻قیومیت خداوند بر عالم را اینگونه تشبیه کرده اند، یک لحظه اراده اش را از عالم بردارد، عالم هیچ می شود.
🔻قیام یعنی هیچ فعلی در عالم بجز او نیست.در اذکار نماز هم همین ها را می گوییم:
بحول الله و قوته اقوم و اقعد و ایاک نعبد و ایاک نستعین.
✅ادب این مقام، ترک خودبینی در مقام فاعلیت است و خود را در مقام فعل هیچ دانستن، نگوییم من امروز درس خواندم، من امروز نماز خواندم،و...
🔸رکوع: توحید صفاتی:
🔻نه فقط فعلی نیست بجز او ، هیچ صفتی هم نیست الا الله، هرچه علم هست اوست، هرچه زیبایی هست اوست بطور کل هرچه صفت و حالت هست اوست، هیچ گاه نگوییم علم من، ذوق هنری من، زیبایی من و...
و اینست که کمر انسان را منحنی می کند ، کمر منیّت را می شکند، خم می کند تو را در مقابل این همه عظمت .
و این معنای حقیقت رکوع است یعنی ترک خودبینی در مقام صفات است.
🔸سجود: توحید ذاتی :
که در جلسه بعد به آن پرداخته می شود.
☑️ @m_ghanbarian
۳-قصه رغبت ، غصه غربت.mp3
26.78M
سخنرانی:
🔷 قصه ی رغبت ، غصه ی غربت
جلسه سوم
۹۷/۳/۱۷
#محسن_قنبریان
☑ @m_ghanbarian
🔷قصه ی رغبت ، غصه ی غربت
جلسه سوم
#محسن_قنبریان
۹۷/۳/۱۷
⬅ دعاهایی که معصومین برای ما انشاء می کنند را بایدتوجه کنیم مثل یک شهر کوچه هایی داردکه مختصات آن راباید بدانیم که از کجا شروع و به کجا ختم می شود و چه قسمت هایی دارد ؛
⬅ دعاهایی که از طرف حضرت مهدی رسیده باید بطور ویژه در دستور کار قرار دادزیرا او امام حیّ است وهمه برکات از مجرای او نازل می شود. نقشه دعای افتتاح یک تقسیم بندی چهارگانه دارد:
1.حمد وثنای الهی:یک رابطه خصوصی خصوصی بنده با خدا باحمدهایی لطیف و زیبا
2.ثنای رسول الله و سپس ائمه تا حضرت مهدی
3.درخواست دولت کریمه
4.شکوه ها و شکایت ها
باید دید این مهندس بی نظیر مذهب این رغبت اصیل به مجموعه فضایل (دولت کریمه)دقیقا درکجا قرار داده؟چه باید داشته باشیم تا راغب باشیم؟
⬅ حضرت مهدی در این دعای شریف یک رغبتی در فرد درست می کند و به سمت دولت کریمه می برد وسپس کماً و کیفاًگسترش می دهد تا:
⬅️رغبت به قدرت بعد قدرت تبدیل به اذن الهی و بعد صدای انا بقیة الله در عالم شنیده شود.
این یک روند است یک رویداد نیست چیزی نیست که یک لحظه اتفاق بیفتدو تمام بشود ، حرکتی است که از قبل شروع شده و آنجا ختم می شود.
نکته اینجاست که اگر همه آن چیزی که برای رغبت لازم است را همراه با امام معصوم به دست نیاوردبعداز مدتی سرد و ناامید می شود.ممکن است یک تندروی بی کله بشود اما یک مصلح انقلابی مثل امام حسین یا امام خمینی نمی شود.
⬅ دوم اینکه ، بعد از ایجاد شدن شوق نیز حالت شِکوِه و شکایت و توجه به نقصان باید ایجاد بشود ؛
✅ این ایجاد شوق و انگیزه در شروع دعای شریف افتتاح وارد شده است اول رابطه خاص وبعد به صورت عمومی
✅ ودر ادامه ی ثناها میرسد به برانگیختن شوق و انگیزه بیشتر ......* نجات دهنده صالحان ، بالا برنده مستضعفان ، زمین زدن مستکبران ....* و انتخاب این صفات خداوند اتفاقی نیست.
✅ العَدلِ المُنتَظَر * نگفته عادل منتظر گفته عدل یعنی حضرت مهدی تمام عدالت است. که باید از این زندان غیبت در بیاید و خداوند عزت را به او بدهد(در پیش خدا او همیشه عزیز بوده و هست ولی الان در مناسبات ظاهری عالم عزیز نیست) و در چشم ما اورا عزیز بگرداند تا به واسطه او نیز ماهم عزیز بشویم ؛ باید مبلغی همچون امام خمینی بشویم که روحیه ای سلحشور در عین حال عاقل ترین و مهربان ترین بود.
✅ و آن شِکوِه و نقصان که امام مهدی در ادامه دعا دارند شکایت و شکوه به این است که ...* پیغمبر نیست ، نازل شدن آیه تازه نیست ، امام معصوم نیست * ... و با وجود این نقصان باید در خط مهدی حرکت کنید ؛
⬅ زیرا هرچه که غیبت جلوتر می رود اختلاف بین علما نیز بیشتر میشود وقتی رغبت که همان شوق و توجه به نقصان است درست و دقیق تامین شده باشد ، مُصلحِ انقلابی فریب ریش ، عمامه و یا مدرک را نمی خورد زیرا که در، سحر و یاسین خودش خط حضرت مهدی را پیدا کرده است ؛
⬅ و همچنین کسانی که دنبال عزت اسلام و ذلت نفاق اند ، آن کسانی اند که انگیزه الهی و اکسیر اعظم یعنی ترس از غیراز خداوند در آنان نیست ، هستند .
✅ ولذا آدم باید در این تراز تربیت بشود تا امام زمانش را بشناسد و بخواهد .
☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 30.mp3
7.14M
🔆جرعه نوشی از #کتاب_در_محضر_روح_الله
✅ حضور قلب در نماز
جلسه سی ام
مدت زمان: ۱۵ دقیقه
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی ام حضور قلب در نماز
#محسن_قنبریان
#کتاب_در_محضر_روح_الله
✅غایت همه حرکت ها در حرکت های معنوی انسان رسیدن به توحید است.
توحید ناب یعنی اینکه انسان اول بفهمد و بعد بیابد که هیچ چیز بجز الله نیست.
🔸1-از زمین(از خاک) بلند می شویم، با مدد الله(قیام).
🔸2-وتسبیح وتحمید وتعظیم همه برای خداست، عظمتش همه جا را فرا گرفته و جایی برای غیر نگذاشته.
همه علم و محبت و..کمر منیت را شکسته(رکوع)
🔸3-توحید ذاتی: سجود : چیزی بجز الله نیست اول بفهمد و بعد بیابد.
پیشانی= شریف ترین عضو انسان
سر رییس بدن است زیرا بیشترین میزان حضور روح در آنجاست.
خاک= پست ترین مرتبه آفرینش
سجده: قرار دادن شریف ترین عضو بر پست ترین مرتبه یعنی من هیچم و همه تویی
🔺امیرالمؤمنین فرموده دونوع سجده هست
1-جسمانی: که اعضا را بر خاک می گذاریم
2-نفسانی: که روح نیز باید به سجده بیفتد و از هر چیز فانی حتی خودش بریده شده و هیچ بجز خدا نباشد.
🔷فلسفه آمدن انسان به دنیا و خوردن و خوابیدن و... اینست که انسان بفهمد هیچ فعلی، هیچ صفتی واصلا هیچ چیزی بجزاونیست، لااله الاالله .
وهرکس به اندازه رسیدن و یافتنش آدم شده و قرب پیدا کرده و هر کس نرسیده مکافاتها بر سر راه دارد.
🔅نماز : رفتن با محبت است
🔅بی نمازی : رفتن با عقوبت و پس گردنی است.
پس :
👈چه بهتر که خودمان کم کم و ذره ذره با محبت برویم پنجاه سال شصت سال فرصت داریم تمرین کنیم، از ما یک نماز، نه، یک سجده، نه، یک لا اله الا الله خواسته شده .👉
🔺امام صادق(ع) فرموده: زیان نبیند کسی که حقیقت سجده را انجام دهد ولو یک مرتبه در عمر، و روی رستگاری نبیند کسی که ادای سجده درآورد.
(سجده حریم خداست غیر خدا را در آن راه نده)
✳️این مباحث شنیدن و گفتنش آسان است و تمرین مداوم می خواهد و صد البته بدون مدد از اولیای الهی نمی توان به این مهم دست یافت، چه اینکه حقیقت آمدن اولیای الهی رساندن ما به این مقام است نه شفا دادن امراض ظاهری فقط (که این را هم شامل می شود)
پس بخواهیم از اهل بیت نماز واقعی را.
☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 31.mp3
7.74M
🔆جرعه نوشی از #کتاب_در_محضر_روح_الله
✅ حضور قلب در نماز
جلسه سی و یکم
مدت زمان: ۱۶ دقیقه
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی و یکم حضور قلب در نماز
#محسن_قنبریان
#کتاب_در_محضر_روح_الله
✳️اگر موانع حضور قلب در نماز از بین رفت و عوامل جفت و جور شد ،آنگاه حضور قلب مراتبی دارد.
❇️هر عبادتی سه جزء دارد:
🔺عابد: ما
🔺عبادت: نماز
🔺معبود: خدا.
🔶حال طبق این حضور قلب مراتبی دارد:
🔸توجه به عابد:
توجه به خودمان (خیالات، سرگرمی ها، خوراکی ها، پوشیدنی هاو...) از اول تا آخر نماز که امام خمینی(رحمة الله علیه) اصلاً این وضعیت را جزو مراتب نمی داند زیرا اصلاً حضور قلبی نیست و همه موانع است.
🔶مراتب حضور قلب از این به بعد می آید:
توجه و حضور قلب 1-درعبادت 2-درمعبود
🔸حضور قلب در عبادت:
🔺اجمالی: فرد اجمالاً بداند که دارد ثنای معبود میکند، الفاظ را نمی فهمد اما می داند دارد با خدا صحبت می کند، این مرتبه کف کف حضور قلب است که اگر نباشد همان ویلٌ للمصلین می شود.
🔺تفصیلی: جزء به جزء حواسش هست که این مقام نیز چهار مرتبه دارد:
⬅️از اول تا آخر نماز به معانی عرفی توجه دارد و حواسش هست
⬅️کمی هم راجع به الفاظ فکر می کند درباره الفاظ تحقیق هم می کند در غیر نماز و در نماز به معانی که عقلا فهمیده توجه دارد.
⬅️معانی عقل را کم کم به قلب هم می رساند و به آنها مؤمن می شود(در این مقام اولین مراتب خوف و خشیت پیدا می شود، گریه ، لرزش و...)
⬅️همه قلب را فراگرفته، اطمینان یافته، حقایق را می یابد، یعنی "انعمت علیهم" را می بیند.
☑️ @m_ghanbarian
حضور قلب در نماز 32.mp3
6.05M
🔆جرعه نوشی از #کتاب_در_محضر_روح_الله
✅ حضور قلب در نماز
جلسه سی و دوم (جلسه آخر)
مدت زمان: ۱۳ دقیقه
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سی و دوم(آخر)حضور قلب در نماز
#محسن_قنبریان
#کتاب_در_محضر_روح_الله
➖در توضیح مراتب عبادت گفته شد: انسان عابد خودش را اصلاً نبیند و حداقل اینکه عبادتش را ببیند(توضیح آن در جلسه قبل گذشت)
و اما حضور قلب در نماز:
⬅️ مرحله بالاتر اینکه فقط معبود را ببیند که سه مرحله دارد:
🔺فعل معبود را ببیند
🔺وصف معبود را ببیند
🔺ذات معبود را ببیند
🔹توجه افعالی یعنی اینکه: توجه به افعال حضرت حق جمع باشد یعنی مراحل زیر را طی کند:
🔸الف) بداند همه فعل ها از اوست(علم داشته باشد)
🔸ب) باور کند همه فعلها از اوست (ایمان داشته باشد)
🔸پ) بیابد همه فعل ها از اوست(اطمینان یابد، ببیند)
🔸ت) فانی در حضرت حق شود و جاری در او شود
در توجه صفاتی هم همه این چهار مرحله را طی کند.
🔹فانی شدن در صفات خدا بستگی دارد در کدام اسم جذب شود با همان صفت ظهور پیدا میکند، مثلاً رحمة الله الواسعه(امام حسین) یعنی فانی شدن در اسم رحمان و تجلی رحمانیت و رحمیت پروردگار
✅قائده: وقتی کسی فانی شود، خدا در او ظاهر می شود، ظهور پروردگار در هر جایی به میزان فناء آن چیز است و انسان کامل بیشتر از همه فانی است، بیشتر از همه ظهور دارد.
🔹فناء ذاتی یعنی از فعل رد شدن، از صفت رد شدن، و سرانجام بیابد ذاتی جز او نیست یعنی:
🔸الف) بداند ذاتی جز او نیست
🔸ب)باور کند ذاتی جز او نیست
🔸پ)بیابد ذاتی جز او نیست و سرانجام
🔸ت)فانی شود
👈درست است که اینها مقامات بسیار بزرگی است ولی آنچه بسیار مهم است اینست که «انکار» نکنیم و با حال خودمان مقایسه نکنیم.
✅این مقامات دادنی است و انسان باید شروع کند، تصور کند و آنها را از خداوند طلب کند.
☑️ @m_ghanbarian
🌀 باز حرم امام!
1⃣ : تفاوت نگاه جامع رهبری و نگاه متجزی برخی بزرگان
1⃣ منظور رهبر معظم انقلاب از سخنان زیر چیست؟ از جمله مصادیقش کدام است؟
🔺الف) ۱۴خرداد ۹۴ همزمان با افتتاح بارگاه جدید امام خمینی- محور سخنرانی: تحریف امام:
"امام را نباید به عنوان "یک شخصیت محترم تاریخی" مورد توجه قرار داد بعضی اینجور می خواهند...".
و از جمله تحریفها را چنین شمردند: "امام بر مصرف درست بیت المال تاکید می کرد، بر پرهیز کردن از اسراف تاکید می کرد، این هم "از خطوط اساسی" است. مسأله عدالت اجتماعی، طرفداری از محرومان و دوری از خوی اشرافیگری و خوی تجمل گرایی و عمل در این جهت".
🔺ب) باز دوباره در ۱۴خرداد۹۶ در همان حرم این را خلاصه ی همه فرمایشاتشان کردند:
"من خلاصه کنم: بزرگترین درسی که امام بزرگوار به ما داد درس روحیه و ذهن و عمل انقلابی است این را باید فراموش نکنیم "امام میراث فرهنگی نیست"! بعضی به امام به چشم میراث فرهنگی نگاه می کنند...".
ظاهرا باید خط و جریانی اثرگذار در جامعه بخواهد امام را به "یک شخصیت تاریخی" و "میراث فرهنگی" تنزل دهد که ایشان دوبار با تاکید در بزرگترین همایش سالانه دلدادگان امام بدان بپردازد و صرفا تجلیل ظاهری (نام و...) را در این رویکرد ببینند(۱۴خرداد۹۴).
این سخنان علی القاعده جواب یک سرمقاله یا توئیت یا نطق یک مسئول نیست.
2⃣ردپای مرجع ضمیر سخنان رهبری در سخنان متولیان ساخت بارگاه جدید امام!
جانشین تولیت(در حفظ و نشر آثار امام) یک ماه قبل از رهبری در پاسخ به انتقادها گفت: "اگر قرار باشد یک فضایی داشته باشیم که هیچ یک از المان های معماری اسلامی در آن نباشد چگونه می تواند "یک مکان گردشگری"(!) که سالانه میلیونها نفر در آن حضور یابند را داشته باشد"!
اگر کسی غیر از "تجزیه"، "ترکیب" حرم را هم ببیند و آن را در کل مجموعه لحاظ کند، به عینه می یابد که این دیدگاه در ساخت آن حرم و مجموعه شهر آفتاب لحاظ شده است.
آیا هنوز تطبیق سخنان رهبری بر رویکرد حاکم بر بارگاه سازی جدید امام در مجموعه توریستی شهر آفتاب گنگ است؟!
3⃣بزرگانی که این دید جامع نگر را در این موضوع ندارند!
هرمجتهد و مقدسی که در مسیر قم-تهران به زیارت حرم امام می رود، زود از آن مجموعه میکروفن به دست می آیند تا نظر آن بزرگ و مقدس را درباره آن سازه و بارگاه بگیرند!
کأنه خودشان هم کار را غیر متعارف دیده اند که چنین نظرخواهی ای را برخود لازم کرده اند.
متأسفانه عمدتا با نگاه متجزی و صرفا نظر به جواز حرم و بارگاه برای ائمه(ع) و امامزادگان و احتمالا مقایسه با حرم عبدالعظیم حسنی، فتوایی صادر میشود که مجوز و مشروعیت بخش آن رویکرد و کارکرد می شود.
یکی می فرماید: "اینجا هرچه مجلل تر صحیح تر"!
یکی می فرماید: "این حرم به لطف الهی لایق این بزرگوار و کمتر از این مناسب مقام شامخ ایشان نبود"!
آیا این میکروفن به دستها انتظار نظر تأیید از رهبر حکیم انقلاب نداشته اند؟!
به قول خود متصدیان کل طرح ۲۵ سال طول کشیده، انتظار تشکر و خسته نباشید را هم زبان زدند!
اما رهبری در سال افتتاح، یک کلام در تأیید نگفت بلکه آن سخنان معنادار را فرمودند. ماجرای بردن زیلوی حسینیه امام خمینی و مانور صفحه اینستاگرام ایشان روی عکس آن با زیر نویس: "همان زیلوی ساده همیشگی" هم نظر غیر تاییدی رهبری را تقویت کرد.
حال که به هر دلیل انگار نمی شود جلوی این رویه ها به لحاظ عملی گرفته شود(!) و به حرم بزرگ و در شأنی -مثل صحن و رواقهای توسعه یافته حرم حضرت معصومه(س)- اما بدون زخارف و اسرافها بسنده نمی شود، چه اصراری است که بزرگان دین در مقام تئوریزه کردن این رویه برایش مشروعیت تراشی کنند؟!
چرا به جای کنار ضریح در کل مجموعه دوری نمی زنند تا ببینند امام دارد میراث فرهنگی و جاذبه گردشگری می شود؟! و سخن ایشان کنار ضریح، امضاء کل این رویکرد معماری شده تلقی میشود!
📝محسن قنبریان ۹۷/۳/۲۹
☑️ @m_ghanbarian