eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه 💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه م
12.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏵 نهج الامیر علیه السلام 🔅امام خمینی نهج البلاغه را "دارای ابعادی به اندازه یک انسان و یک جامعه بزرگ انسانی از زمان صدور آن تا هرچه تاریخ به پیش رود و هرچه جامعه ها به وجود آید و دولتها و ملتها متحقق شوند"؛ می دانست(۶۰/۲/۲۷) رهبر انقلاب آنرا "کتاب تدوین شده انقلاب اسلامی و آیین نامه ی این انقلاب" به حساب می آورد.(۵۹/۲/۱۳) پس شاخصی برای دولتها و ملتها، آیین نامه ها و سیاستها، و شاقولی برای سلوک عرفانی-سیاسی، فردی-اجتماعی است. 🔅 با آن مسیحی، جُرج جرداق؛ سنّی، ابن ابی الحدید میشود. بی آن فاصله جوان شیدای شیعی با "رسوم صوفیانه" یا "تشیع تکفیری" یا "بی دردی و توجیه گری" کم و کمتر میشود! بهترین جا برای همان جایی است که "دانش" و "بینش" علوی به "گرایش" می رسد؛ یعنی هیئت! دوستانی هم چهارشنبه شبها در حسینیه هنر قم شروع کرده اند؛ شما هم امتدادش باشید! *توفیق درک مجلس مداح اهلبیت آقای علی اکبر حائری را نداشته ام اما بر این قطعه اش هزاربار درود میفرستم. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
9- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد پنجم عدل و جور.mp3
9.44M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه نهم - مقصد پنجم: عدل و جور ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه نهم - مقصد پنجم: عدل و جور #رمضان_۹۶ محسن
💠 جلسه نهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند پنجم: عدل و ضد آن جور 🔸منظور از عدالت ، حد وسط بین افراط و تفریط است و جور بیرون افتادن از حد وسط است. ✅ تصویر عدل و جور در انسان شناسی اخلاقی 🔸انسان غیر از قوه عاقله ملازم با سه قوه دیگر است در اول نشو و نمای خود : قوه واهمه(شیطنت) ، قوه غضبیه(نفس سَبُعی) و قوه شهویه(نفس بهیمی) 🔸اگر اینها تحت قوه عقل رشد کرده هیچکدام بر دیگری غلبه نکند صورت باطنی فرد، انسانی و نورانی است. 🔸اما اگر برخی بر دیگری غلبه کردند صورت‌های برزخی حیوانی و متوحش برای انسان پدید می آید. ✅ تصویر عدل و جور در ملکات اخلاقی 🔸حکماء همه فضایل را به چهار فضیلت رئیسی برمی‌گردانند : حکمت ، شجاعت ، عفت ، عدالت 🔸این چهار تا صورت معتدل چهار قوای درونی انسان است. 🔸هریک از این فضایل جانب افراط و تفریطی دارد که جور آن است. ✅ صراط مستقیم همان عدالت مطلق است 🔸اعتدال حقیقی جز برای انسان کامل که از اول سیر تا منتهی النهایه ی وصول هیچ منحرف و معوج نشده است، برای کسی دیگر مقدور و میسور نیست. ✅ تحصیل عدالت 🔸از طفل باید شروع کرد . اول وظیفه با والدین است که حتی اگر اهل فضایل نیستند در حضور او خود را به صلاح نمایش دهند. 🔸بعد مربیان و معلمان که بسیار در طفل اثر دارند. 🔸و بعد در دوره نوجوانی و جوانی خود فرد است حتی اگر کمبودی باشد به آسانی قابل تدارک است... ☑️ @m_ghanbarian
2-درسهای نهج البلاغه.mp3
8.53M
📖سلسله بحث جلسه دوم ۹۹/۱۲/۱۳ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📖سلسله بحث #درس_های_نهج_البلاغه جلسه دوم ۹۹/۱۲/۱۳ هیأت راه فاطمه(س) قم محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbaria
📖سلسله درسهای نهج البلاغه/ جلسه دوم 💢درسی از ۲۵سال مسالمت و ۴سال جنگ! ❓چرا یکی از سه جنگ حضرت امیر(ع) برای گرفتن حق خود(ولایت) انجام نشد؟! ❓از آنطرف چرا در ۴سال حکومت سه جنگ؟! چرا با آنها سازش نکرد؟! ❗️زود نگو: یار نداشت! ۲۵سال برای تدارک یک شهر مثل کوفه در یمن یا ایران کم نبود! پیشنهادهایی برای یاری شد، اما نپذیرفت! 🔅جواب این است: ولایت از جنس نبوت و از شعب ایمان است. حتی در حد همان رهبر سیاسی-اجتماعی هم باید ریشه در قلب مردم کند. به زور، میشود "سلطه" که ضد ولایت است! لذا برای پذیرش ولایتش نمی جنگد. اما وقتی آن ولایت با بیعت آزادانه مردم یک نظام و حکومت مردمی شد برای اهداف اسلامی اش(برقراری قسط و ارزشها) با گردن کش ها و زیاده خواهان با شمشیر سخن می گوید. 🔸سه شاهد برای رکن اول: 1⃣روزهای سقیفه هم پیشنهاد یاری ابوسفیان و هم عباس را رد کرد(خ۵) ابوسفیان گفت مدینه را برایش پر از سواره و پیاده می کند(۱). عباس هم ذی نفوذ در قریش بود. اما هیچکدام را نپذیرفت! فرمود:"این[اینگونه خلافت گرفتن] آب متعفن و لقمه گلوگیری است. ثمره چینِ قبل از وقت رسیدن میوه، مثل زراعت کننده در زمین دیگری است"(خ۵) یعنی وقت میوه امارت نرسیده است باید همه از دل بخواهند(۲) 2⃣به عبدالرحمن عوف در ایام شورای ۶نفره(۳) فرمود:"برای ما حقی است(حق ولایت و خلافت) اگر به ما اعطاء شد(فان اُعطِیناه) و الا (با مشقت و خواری) بر تَرک شتر می نشینیم ولو شب روی طول بکشد!"(حکمت۲۲). این حق، به زور گرفتنی نیست باید مردم به ما اعطایش کنند. 3⃣پس از عثمان هم به طلحه و زبیر نوشت:"عموم مردم با من با سلطه و غلبه یا بخاطر مالی آماده[پول پاشی] بیعت نکردند"(نامه۵۴). ⬅️ می بینید در تمام ۲۵سال و در بزنگاه های حساس حرفش یکی است که برای پذیرش حکومت و ولایتش به زور متوسل نمیشود. 🔸سه شاهد برای رکن دوم: با قاعدین و کسانی که بیعت نکردند آسان گرفت اما آنها که بیعت شکسته و بخاطر زیاده خواهی علیه حکومت مردمی شوریدند سخت گرفت. اصلا "بغی" در فقه ما یعنی شوریدن بر امامِ حاکم. اگر امام در انزوایش در کوچه ای ترور می شد، قاتل اصطلاحا باغی نبود اما وقتی امام با اختیار مردم حاکم شد، شورش بر او بغی است حتی اگر یک نفر(مثل ابن ملجم) باشد. 1⃣درباره جملی ها که بیعت شکسته و سر زیاده خواهی بر حکومت مردمی او شوریدند فرمود:"به خدا سوگند حوضی برایشان پر سازم که آبکش آن خودم باشم..."(خ۱۰)یعنی غرقشان می کنم! 2⃣درباره قاسطین و ضد عدالتها (حزب اموی) فرمود:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: با آنها بجنگم یا به آنچه محمد(ص) آورده کافر شوم"!(خ۵۴) 4⃣حتی درباره کارگزاری از نزدیکانش که در بیت المال خیانت کرد و از قلمرو حکمرانی حضرت فرار کرد نوشت:"از خدا بترس و اموال این مردم را به سویشان بازگردان که اگر چنین نکنی و خداوند مرا برتو چیره سازد باتو کاری خواهم کردکه نزد خداوند عذر خواه من گردد و با شمشیرم که هرکس را با آن زدم در آتش شد گردنت را بزنم"(نامه۴۱) ⬅️می بینید در کارکردهای حکومت اسلامی دیگر به نصیحت و سخنرانی بسنده نمی کند! حاضر است ۲۵سال حاکم نشود اما راضی نمیشود حاکم باشد اما با زیاده خواهان و زورگویان بسازد! 🔅این درس در بیان رهبر انقلاب: "امیر المومنین در مقابل آن مساله، ۲۵سال عکس العمل نشان نداد؛ اما در مقابل قضیه ای که به ظاهر کمتر از آن قضیه به نظر می رسید -مساله عدالت اجتماعی، مساله احیای اصول نبوی، دوباره بنا کردن بنای اسلامیِ مستحکمی که پیغمبر گذاشته بود- امیرالمومنین سه جنگ را تحمّل کرد: جنگ جمل، جنگ صفین، جنگ نهروان. ببینید این کار به نظر امیر المومنین چقدر مهم است. کار بزرگ امیرالمومنین این است"(۸۳/۸/۱۵). ..................... ۱.طبری ج۲ص۲۳۷/ ارشاد مفیدج۱ص۱۹۰ ۲.احتمالات دیگر در معنای عبارت را در صوت جلسه بشنوید ۳.مناقب ابن شهرآشوب ج۱ص۲۷۴ ادامه دارد... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌷شهید ادیان! ▫️در اوج حملات داعش در عراق و سوریه، پاپ در جمله ای مبالغه آمیز گفت:"حملاتی که امروزه علیه مسیحیان میشود از زمان پیدایش این دین تاکنون بی سابقه بوده است"! اما در عمل فقط از مقامات سیاسی و دینی، خواست علیه داعش موضع بگیرند!!! ▫️یوناتن بت کلیا نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس، بعد از شهادت سردار، جامعه آشوریان را مدیون او خواند و فاش کرد: وقتی ۳۰۰آشوری در سوریه اسیر داعش بودند، با سردار دیدار و از ایشان کمک می خواهد؛ آن عزیز ۲۲۵نفر آنان را آزاد می کند!(۷۵ اسیر را داعش کشته بود). کشیش کلیسای شرق آشور(داریاووش عزیزیان) هم اعتراف کرد: سردار بود که صدها هزار مسیحی را از دست داعش نجات داد! ▫️سیامک مره صدق نماینده کلیمیان مجلس در جلسه پارلمان اروپا در بروکسل گفته بود: اروپائیان باید از این خجالت بکشند که تنها کسی که از مسیحیان شرقی دفاع کرد، سردار سلیمانیِ مسلمان بود؛ در حالیکه نمایندگان پارلمان اروپا پا روی پا انداخته بودند و آب معدنی شان را میل می کردند"! ❗️از جمله برنامه های پاپ در سفر به عراق دلجوئی از خانواده قربانیان حملات داعش است! ناامنی های داعش و القاعده و... موجب افزایش مهاجرت مسیحیان از عراق و کاهش بیش از ۲۰درصدی آنان شده است! 🔅بهترین پیام نجف به پاپ میتواند تفهیم آیه۴۰حج باشد:"کسانی که از دیارشان ناحق بیرون شده اند می گفته اند: پروردگار ما خدای یکتاست؛ اگر خدا بعضی از مردم (متجاوزان) را به بعض دیگر() دفع نمی کرد، دیر ها و کلیساها و کنشتها و مسجدها -که نام خدا در آن بسیار یاد می شود- ویران می شد؛ خدا کسانی را که یاری او کنند، یاری می کند که او توانا و نیرومند است" محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
10- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد ششم رضا و سخط.mp3
8.92M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه دهم - مقصد ششم: رضا و سخط ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه دهم - مقصد ششم: رضا و سخط #رمضان_۹۶ محسن
💠 جلسه دهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند ششم: رضا و ضد آن سخط ✅ مقام رضا عبارت است از خوشنودی و فرحناکی عبد، از حق و مرادات او و قضا و قدر او و لازمه ی این خوشنودی، خوشنودی از خلق نیز هست. ✅ این از لوازم فطرت مخموره است چرا که وقتی انسان توجه به کمال مطلق یافت می یابد که از جمیل مطلق جز مطلق جمیل نیاید پس همان عشق به کمال مطلق به همه نظام وجود _که اثر کمال مطلق است_ پیدا کند. به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست ✅ اما فطرت محجوب که دنیا محبوبش شده و پی آن افتاده وقتی در آن خواستنی ها خللی از سوی خداوند سر می زند سخط و نارضایتی در او پیدا می‌شود لذا سخط از جنود جهل است. ✅ مراتب رضا: 1⃣ رضایت به ربوبیت الهی(رضیتُ بالله رباً) و آن این است که عبد سالک خود را در تحت ربوبیت حق قرار دهد و از سلطنت شیطانیه خود را خارج کند. 🔸معلوم است مادامی که شیطان تصرف در بنده دارد چه در قلب و چه در نفس او و چه در ملک بدن او از تحت ربوبیت و تربیت الهیه خارج است و رضیتُ بالله رباً نمی‌توان گفت. 🔸علامت این مرتبه: علاوه بر آنکه مشقت تکالیف برداشته نشود از اوامر الهیه خوشنود باشد و آن را به جان و دل استقبال کند و منهیات شرعیه پیش او مبغوض باشد. 2⃣ رضا به قضا و قدر حق است. یعنی خوشنودی از پیشامدهای گوارا و ناگوار و فرحناکی از آنچه حق تعالی برای او مرحمت فرموده است چه از بلاها و امراض و جدایی دوستان باشد چه ضد اینها. 🔸به این مرتبه نمی رسد الا با معرفت به مقام رأفت و رحمت حق تعالی به خود (ادامه بحث در جلسه آینده) ☑️ @m_ghanbarian
سه جمهوری.mp3
10.21M
💢سه جمهوری در یک جمهوری! 🎤حجت الاسلام قنبریان ۹۹/۱۲/۱۴ ▫️دو رویکرد: بازگرداندن مردم یا برگشت به مردم؟! ▫️جمهوری اول: معروف ▫️جمهوری دوم: مغفول ▫️جمهوری سوم: مهجور ❓امام برای استقرار حکومت مردمی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش چه چیزی را از ضرورتهای ج.ا.ا دانست؟! ❗️امام تئوریِ انحصار سیاست ورزی به دست مجتهدین و ۵۰۰ملّا را بدتر از توطئه جدایی دین از سیاست سابق خواند! ❗️خصوصی کردن بازرگانی خارجی، موجب تشکیل پارلمان خصوصی شد و در پارلمان عمومی اثر کرد اما شوراهای قسط برای جمعیت های ۱۱و ۱۵میلیونی، شایسته تشکیل نشد ! ❓چگونه میشود که طبقه فرودستان احساس می کنند در بازی نیستند و رأی دادنشان بی اثر است؟! 📢این قصه را بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
سه جمهوری در یک جمهوری❗️ چکیده ای از دو ارائه در جمع طلبگی-دانشجویی ❓وقتی میگوییم جمهوریت، دقیقا کجا را نشان می دهیم؟! تحقق کامل جمهوریت و مردمسالاری عیناً حضور مردم در چه ظرفیت های نظام است؟! صرفاً مشارکت انتخاباتی و حضور در راهپیمائی، کفایتِ جمهوریت می کند؟! ❗️برای پاسخ، باید به سه لایه جمهوری و رابطه آن سه باهم توجه کنید. هر لایه را تسامحاً یک جمهوری می نامم: ۱.جمهوری معروف ۲.جمهوری مغفول ۳.جمهوری مهجور ❗️می گویم جمهوری، چون در همه صندوق رای و انتخابات هست. دولتهای پنهان، لابی ها و... در آن ظرفیت ها منظور نیست؛ که اگر باشد قصه جدی تر هم میشود! 1⃣جمهوری معروف: همان است که می شناسیم و با انتخابات عمومی شکل می گیرد: مجلس، دولت، خبرگان، شورای شهر و روستا و... 2⃣جمهوری مغفول: انتخابات های کوچک تر در لایه میانی قدرت که تأثیر و تأثر جدی در جمهوری معروف دارد: -اتاق بازرگانی معروف به پارلمان بخش خصوصی! با حداکثر ۲۰هزار واجد رای و ۵۰۰ منتخب! -سازمان نظام پزشکی با حدود ۴۰۰هزار واجد رای - سازمان نظام مهندسی با حدود ۵۰۰هزار واجد رای - کانون وکلا - اتاق اصناف - فدراسیون های ورزشی -و... مشارکت رای دهندگان در برخی ۱۰درصدی هم میشود اما اختیارِ نهاد برآمده، چشم گیر است! وقتی بازرگانیِ خارجی با سیاستهای اصل۴۴ از انحصار دولت درآمده و به بخش خصوصی داده میشود اتاق بازرگانی، واقعا پارلمان بخش خصوصی میشود! کارت بازرگانی بدون تایید او نمیشود! ۲۵۰بازرگان معرفی شده به قوه قضاییه که ۷میلیارد دلار ارز دولتی را پس نداده اند و ۷۰نفرش کارتن خوابند(!) یا وارد کردن ۷۰۰پورشه با کارت بازرگانی یک پیرزن در ظرفیت حول آن شکل می گیرد! نظام پزشکی، حق اعطای مطب به پزشکان و تعیین تعرفه خدمات پزشکی در بخش خصوصی را واجد میشود. سهمیه کنکور پزشکی بین او و وزارت خانه بسته میشود! و می دانی اینها چه تاثیر شگرفی بر سبد خانواده و شغل جوانان ما دارد! نزدیک به همین ها در بقیه ظرفیت های قدرت و حکمرانی جمهوری دوم هست! 3⃣جمهوری مهجور: ظرفیت قانونی و برای حکمرانی دیگری است که لایه سوم جمهوری ماست؛ البته کاملا متروک و رها شده! از قضا واجدین شرایط آن در قبال قبلی ها باور نکردنی است! ۱۱تا۱۳میلیون کارگر! ۱۵میلیون دانش آموز! بیش از ۳میلیون دانشجو! و... اصل۲۶ قانون اساسی اختیار انجمن های صنفی و انجمن های اسلامی به اینها داده و اینکه "هیچ کس را نمی توان از شرکت در آنها منع کرد/ یا به شرکت در یکی از آنها مجبور ساخت". در اصل۱۰۴ "به منظور تامین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور" شوراهای کارگری و دهقانی و کارمندی و آموزشی و... تعبیه شده است! تبصره۴ ماده۱۳۱ قانون کار، کارگران را فقط مجاز به شرکت در یکی از سه شورای کارگری موجود کرد! آنها هم نمیتوانند حقوق و دستمزد عقب افتاده را استیفاء کنند چه رسد به اثرگذاری در برنامه های واحد تولیدی! یا مطالبه۲۵٪ از اقتصاد کشور برای تعاونی های فراگیر(بند۱۵سال معطل مانده سیاستهای اصل۴۴!) دستمزد کارگر مثلا در شورایی مرکب از نمایندگان شوراهای کارگری و به همان تعداد نماینده کارفرمایان و نماینده دولت، تعیین میشود. هرسال، دولت هم مایل به کارفرما رای می دهد تا افزایش حقوق کارگران موجب، اخراج آنها نشود! پس به اقل بسنده میشود!(مقایسه کنید به نحوه تعیین تعرفه پزشکی و مهندسی و...)! ⬅️وقتی شوراهای این اصناف و نخبگان، جدی و اثر گذار نباشد؛ حضور دائمی این مردم(بیشترین درصدِ مردم) در حکمرانی جدی نخواهد بود. پارلمان همه آنها مثل پارلمان دانش آموزی، نمادین و تمرینی جلوه و عملا خالی از مشارکت میشود. اگر پارلمانها و دولتهای بخش خصوصی یا لابی های آنها توانست پیشرانِ جمهوری معروف شود؛ می دانی چه میشود؟! مثلا درتعامل با مجلس شورای اسلامی مانع افزایش مالیات اصناف خود شوند(مثل ماجرای کارت خوان پزشکان)! یا موجب کاهش تعرفه گمرکی واردات خودروهای لوکس شوند! در اینصورت جمهوری معروف، روی طبقه متوسط رو به مرفه قرار میگیرد و بنام جمهوری اسلامی به مرور به یک دمکراسی لیبرال تنزّل می کند. کانون های ثروت پیرامون آن لایه هم قدرت سازی می کند و جمهوری اول را شکل می دهد! مردمسالاری بدون تحقق جدی لایه سوم و اثرپذیری جمهوری معروف از آن، واقعی نخواهد بود؛ و در بهترین صورت یک جمهوری نخبگان(نخبگان ثروت، مدیریت، علم، دین) خواهد بود همان که امام نگران بود نشود:"یعنی در امور سیاسی در ایران ۵۰۰نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان...اگر ملت نظارت نکنند در امور مجلس و همه چیز، اگر کنار بروند، بسپارند دست اینها و بروند مشغول کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهی بکشد"(اینرا درباره نخبگان دینی می فرمود. تئوری ای که سیاست را حق مجتهدین می خواند)! محسن قنبریان ۹۹/۱۲/۱۴ ☑️ @m_ghanbarian