محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه بیست و سوم - مقصد نوزدهم: تُؤده و تسرّع #ر
💠 جلسه بیست و سوم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
✅ جند نوزدهم: تُؤده و ضدش تسرّع
✅ تؤده: تأنی و آرامش و وقار و تسرّع: سبکی و شتابزدگی .
وقار و طمأنینه رفتار ریشه در وقار و طمأنینه درون دارد. از فروعات تعدیل قوه غضب است که انسان در تحمل شداید و پیش آمدها حالت پابرجا بودن و وقار داشته باشد.
این خصوصیت است که انسان را درغضب و شهوت اداره می کند و نمیگذارد اخلاق و اطوار اجانب و منافقین در انسان رخنه کند.
✅ امام ریشه ی تمام عجله ها و شتابزدگی ها، بی ثباتی ها و بی قراری ها را ترس از نرسیدن به دوست داشتنی های نفسانی و لذات دنیوی معرفی میکند که با وارستگی و رفتن بسوی خدا رخت بر میبندد.
✅ از این رو اساسا اهل معرفت دعا را بر سه گونه تقسیم میکنند:
🔸۱. دعای از سر استعجال(شتابزدگی) که اسیران مقاصد دنیوی دارند.
🔸۲. دعای از سر احتمال(احتمال اینکه دعا در جریان قضاء امور دخالت دارد وجزءالعلة است) برخی اهل حکمت چنین اند
🔸۳. دعای از روی امتثال که از آن اهل معرفت است آنها خدا را برای حوائجشان نمیخواهند، حوائج بهانه ی حرف زدن با محبوب است از باب امتثال درخواست میکنند و الا خود و احوال را از خدا میدانند و آرامند.
☑️ @m_ghanbarian
⚜ ده کارکرد سلوکی روزه
..............................
7⃣ تنها مِلک خویش را یافتم!
🔷 اگر مالک "حیاتت" بودی می توانستی نگهش داری. اگر مالک "مرگت" بودی می توانستی از خود دورش کنی ، پسش دهی! ردش کنی!
🔷 اگر مالک "نفع" خویش بودی اینقدر دنبالش نمی گشتی و اگر مالک "ضرر" خود بودی به دیگری می دادی! از سر خود بازش می کردی و...!
اما می دانی مالک نیستی : لا أملک لنفسی نفعاً ولا ضرّاً ولا موتاً ولا حیوةً
🔷 فقط مالک فقر و نیاز خویشم. مالک نداری ها! عجب مالکیتی؟!!
نمی توانم بگویم : علم من! چون ممکن است زمین بخورم و از یادم برود...
نمی توانم بگویم فضایلم ! چون ممکن است سقوط کنم و همه رذیله شوند ، بلعم باعورا شوم! ابلیس هم واعظ فرشتگان بوده!
اما می توانم بگویم: نیاز من ! احتیاجم! نداری ام!
زمین که بخورم بیشتر می شود. سقوط کنم افزون می شود. بالا که بروم، هنوز هست!
🔸"نیازها" همان اند که متن “دعاها" یم می شوند. پس درست است؛ من فقط مالک دعایم هستم! "لایملکه الّا الدّعا"
🔷 این تنها مِلک من، در ضعف و فقدان بیشتر می شود! عجیب است نه!؟
انسان بلاء دیده محتاج تر است و بالتبع دعا کننده تر است؛ چون فقر و نیاز بیشتری را مالک است!
🔷 روزه ما را از مالکیت های پنداری دور می کند. ما را با احتیاجات و نیاز هایمان تنها می کند. احتیاج خود به یک لیوان آب را بالعیان می بینیم. ما را متوجه نیاز ها و نداری ها می کند و برایمان جشن مالکیتِ دعا می گیرد.
🔸دعای محتاج، ۴ خصلت دارد:
"تضرع" (با فروتنی) ، "خُفیة" (پنهان) ، "خوف" (ترس) ، "طمع" (امید) : ۵۵ و ۵۶ اعراف.
🔷 لذا روزه دار به تضرع و خشوع و بکاء نزدیکتر است.
کار کرد هفتم را امام صادق (ع) همین معرفی کرد: زیادة التضرع و الخشوع و البکاء
☘ امیرالمومنین فرمود: البکاء من خشیه الله مفتاح الرحمة : گریه از سر ترس و خشیت از خدا کلید رحمت است.
ندار را دارا می کند ، فقر را غنی می کند.
#بازنشر #رمضان۹۵
☑️ @m_ghanbarian
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖عدالت به زبان ساده/ دوره دوم
6⃣ بازگشت به تعاون
🎥قسمت ششم از مجموعه ویدئویی
#بازگشت_به_مردم
🔸ارائه ای از #حجت_الاسلام_قنبریان
🔹با تشکر از رسانه مستضعفین
🔘 واگذاری های اصل۴۴ از اول کاریکاتوری متولد شد!
🔘فاصله فقر و غنی تا سال۹۲ باید به ۰/۳۵کاهش می یافت!
🔘 چاره اش مشارکت طبقات پایین در ثروتها و واگذاری ها بود؛ که در بند مربوط به تعاونی ها ابلاغ شد اما...!
🔘 اقتصاد مردمی، حکمرانی مردمی از پایین به بالا می خواهد!
🔘 شورایی اداره کردن در ج.ا کاهش یافته و بالتبع اقتصاد مردمی!
#اختصاصی_مستضعفین_تی_وی
@Mostazafin_TV
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚖عدالت به زبان ساده/ دوره دوم 6⃣ بازگشت به تعاون 🎥قسمت ششم از مجموعه ویدئویی #بازگشت_به_مردم 🔸ارائه
#عکس_نوشته
✅ موضوع: بند ب سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی
🔻به #برنامه_۱۴۰۰ بپیوندید
instagram.com/ir1400tv
@ir1400tv
⚜ ده کارکرد سلوکی روزه
.........................
8⃣ آسانسور آسمان!
💠 سه مومنی که از جهاد تخلف کردند و به سرگرمی هایشان مشغول شدند را یادت هست؟(سوره توبه)
⭕وقتی پیامبر خواست آنها را متنبه کند "دستور امساک" داد! هیچکس با آنها مراوده نکند و تحویلشان نگیرد. پهنای شهر با امساک مردمانش برآنها تنگ شد.
شهر همان شهر بود مساحتش کم نشده بود آدمها هم بودند اما "درب ارتباط" بر آنها بسته بود. این امساک زمین را در چشم آنها تنگ کرد. (حتی ضاقت علیهم الارض بما رحبت -۱۱۸توبه).
💠طولی نکشید این امساک به خودشان هم سرایت کرد. کسی نبود تا با او حرف بزنند، حرفشان خشکید! گوششان بیکار شد! چشمشان معطل ماند! و جانشان برشان تنگ شد. (ضاقت علیهم انفسهم).
در این تنگی ها، ناخودآگاه انسان ملجأ و پناهگاهش را می یابد؛ همان که همیشه هست اما اشتغال بسیار از او غافلمان کرده: خداوند!
وَظَنُّوا أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ: یقین کردند که هیچ پناهگاهی از خدا جز خودش نیست.
🔸اینگونه رسول الله آنها را متنبه کرد و توبه داد: امساک و خودداری مردم، ریسمان پناه جویی شان به خداوند شد...
🔸روزه نیز تا حدی این امساک و "مضیقه" را برایمان می سازد تا ملجأ واقعی را بیابیم.
☘امیرالمؤمنین (ع) فرمود: خداوند به خاطر حفظ بندگانش (از کید شیطان و ...) با نماز و زکات و مجاهده در گرفتن روزه واجب، آنان را حراست فرموده تا اعضاء و جوارحشان آرام و چشم هایشان خاضع و غرائز و تمایلات سرکششان خوار و ذلیل و قلبهای آنان خاضع گردد و تکبر و تخیلات بد آنها رخت بندد.
💠لذا امام صادق(ع) کارکرد هشتم روزه را "حبل الالتجاء الی الله تعالی" معرفی کرد.
بخصوص اگر جز امساک خوراک و آب، امساک اعضاء و جوارح هم داشته باشیم چشم و زبان و دست و پا هم روزه بگیرند.. .
#بازنشر #رمضان۹۵
☑️ @m_ghanbarian
💉کرونای ایرانیِ قسط! (۱)
دیگر اینکه سلامت و بهداشتِ عمومی هم مثل آموزش و حقوق دیگر، کالا شود ؛ برایمان تعجب ندارد!
اصل ۲۹ و ۳۰ قانون اساسی هم نقض شود، چیز تازه ای نیست!
عذاب دهنده این است که انقلاب خمینی -که آمده امت وسط قرآن را احیاء و شاهد و گواه بر مردمان در اقامه قسط و عدل شود- جزء اولین و تنها کشورهایی است که واکسیناسیون در اپیدمی را پولی می کند!
وقتی واکسن در دنیا و وارداتش برای ما محدود است، ورود بخش خصوصی به قصد رزمایش مومنانه رمضان نیست؛ وارد کردن و سود بردن است. اول اولویت های تزریق خرید و فروش میشود؛ بعد هم بعلت کمبود، اصل واکسن رایگان به محاق می رود!
#روحانی_مچکریم
☑️ @m_ghanbarian
💉کرونای ایرانیِ قسط! (۲)
ریشه اینگونه تصمیمات خودسرانه و ناقض ارزشها و قانون اساسی، در اختیار اضافی یافتن رئیس دولت است!
آقای روحانی بیش از همه رئیس جمهوران قبلی حکمرانی را محفلی و جمهوری را ذره ای کرده است!
برای هر مشکل کشور، شورای عالی یا ستاد ملی با اختیارات فرا قوه ای طلب می کند! دو سه نفر از مجلس و قضاییه هم در آن می نهد و بعد حرف خود را دیکته می کند!
ستاد ملی جای مجلس، قانون می گذارد حتی اگر نقض قانون اساسی باشد!
نظارت قضاییه هم هوا میشود چون شریک در تصمیم ستادش کرده اند!
#اندر_مذمت_ستادهای_ملی_و_شوراهای_عالی
☑️ @m_ghanbarian
24- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد بیستم حلم و سفه.mp3
6.38M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره)
جلسه بیست و چهارم - مقصد بیستم: حلم و سفه
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه بیست و چهارم - مقصد بیستم: حلم و سفه #رمضا
💠 جلسه بیست و چهارم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره)
#رمضان_۹۶
محسن قنبریان
✅ جند بیستم: حلم و ضد آن سفه
حلم از شعب اعتدلال قوه ی غضب است وریشه ی وقار و سکینة می باشد . سفه ضد و مقابل آن است.
شاید سفه در اصل همان سبک مغزی و جهالت و خفت عقل باشد.
✅ امیرالمومنین حلم را " نظام امر مومن" ، " افضل اخلاق مردان" شمرد.
حلیم نشانه هایی دارد از جمله " کثرت احتمال". آدم دگم و نابردبار برای افعال و اقوال، غیر یک معنا بیشتر نمیگذارد اما حلیم ، وجوه زیادی احتمال می دهد و همین باعث بردباری اش میشود.
✅ علاج اساسی سفه مثل تسرّع در دوری از حب دنیاست. محبت به چیزهای زودگذر چون در معرض نشدنها و حوادث است انسان را نابردبار میکند.
✅راه تحصیل حلم:
🔸۱. تحلّم (خود را به حلم زدن) : این بطور کلی یک راه حل اخلاقی است خود را به خصوصیتی زدن موجب میشود اهل آن شویم. با تظاهر و ریا هم فرق دارد . متظاهر اصلا قصد داراشدن آن خصلت را ندارد بلکه قصدش نمایش چیزی است که ندارد اما کسی که تحلّم یا تزهد یا... قصدش ایجاد حلم و زهد در درون است نه نشان دادن به مردم.
🔸۲. کظم غیظ: فروبردن خشم به مرور انسان را حلیم میکند برعکس بروز خشم ،غضب را افزون و نابردباری را بیشتر میکند.
✅ براساس روایات حلم موجب میشود "یاوران انسان زیاد"، " وقار" ، " رفق ومدارا"، " اکرام انسان" و...
✅ در فضیلت حلم همین بس که خداوند ابراهیم(ع) را حلیم و فرزند عطاء شده به او را هم حلیم نامید.
☑️ @m_ghanbarian
⚜ ده کارکرد سلوکی روزه
......................
9⃣ آخور شکنی و آخر بینی
🔵دوکلمه نزدیک به هم در قرآن داریم یکی نیکو، یکی مذموم: "عزم" و "همّ"
🔸در مذمت زلیخا می فرماید "لقد همّت به": به یوسف گرائید. والبته یوسف هم اگر "برهان رب" نبود به او می گرائید.(وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّه)
🔵"عزم" تحریک شدن و میل کردن و اقدامی است که از "عقل" و "حزم"(دوراندیشی)پدید آید:
امیرالمؤمنین (ع)فرمود :"اصل العزم الحزم":ریشه عزم دوراندیشی است.
🔵اما "همّ" تحریک شدن و میل کردن و اقدامی است که از خیال و "وهم" سرچشمه گرفته باشد. زلیخا ،"خیال" یوسف را پرورید و در "واهمه" خویش او را دوست و محب خود گمان کرد از اینجا به او تحریک شد.
🔵انسان وقتی "آخور بین" شد و پی شهوات زودگذر افتاد "همّ" در او پدید می آید و وقتی "آخر بین" شد و احتیاجات آن را یافت تا رفع کند "اهل عزم" می شود.
🔵روزه ، فاصله شدن بین انسان و "آخور" خویش است و توجه دادن به "آخر" خویش. لذا تحریک و میل عمومی او به شهوات زودگذر را می شکند و میل و عزم به مایحتاج اخروی را بیشتر می کند.
☘ لذا امام صادق(ع) کارکرد نهم روزه را "انکسار الهمه" شمرد.
#بازنشر #رمضان۹۵
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه ۱۴۰۰
♦️گفتگوی کامل برنامه ۱۴۰۰ با حجت الاسلام قنبریان
✅ موضوع: عدالت و دولت ۱۴۰۰
لینک فیلم در آپارات :
https://www.aparat.com/v/qoxjK
لینک دانلود صوت برنامه:
https://s19.picofile.com/file/8431481818/E01_Voice_Full.mp3.html
@ir1400tv
هدایت شده از برنامه ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ ویژهخواری استبداد تولید میکند!
🔹 وقتی مالیات از اشراف نباشد،مالیات از خانه خالی نباشد به اسم اسلام یک الیگارشی رقم میخورد!
#حکمرانی_خوب
🔻به #برنامه_۱۴۰۰ بپیوندید
instagram.com/ir1400tv
@ir1400tv