eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 روضـه...(بدون شرح)! یکبار هم در مکه به خانه، هجوم شد! شب لیله المبیت، فاطمه(سلام الله علیها) و مادر امیرالمومنین هم در خانه بودند. قرار "مشرکین" هجوم در نیمه شب بود. "ابولهب" گفت: "در این وقت زنان و فرزندان داخل خانه اند؛ بعدها عرب درباره ما می گویند حرمت فرزندان "عموی خویش" را شکستند"!(سیره حلبیه ج۲ص۳۲) گذاشتند تا صبح شد که زن و بچه وحشت نکنند!... علی(علیه السلام) را هم -که در بستر پیامبر بود- کشیده و تا "مسجد الحرام" بردند. یک ساعت بازداشت و بعد آزادش کردند!(بحار الانوار ج۱۹ص۹۲) -اما... برای "ابولهب" یک سوره آمد چه پر معنا: "تبت یدا ابی لهب وتب...حمّـاله الحطب...حبل من مسـد"! #ای_وای_مادرم #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س) ۹۷/۱۱/۲۰ ⭕️فاطمه(س) اسوه مطالبه انقلابی، نه تبرج سیاسی ☑️ @m_ghanbarian
⭕️مطالبه ی انقلابی یا تبرّج سیاسی/گزیده ای از سخنرانی روز شهادت حضرت صدیقه طاهره 🔸علامه طباطبائی جمل را تاویل آیه تبرّج در سوره احزاب میداند = پس تبرّج سیاسی بیشتر از تبرج اخلاقی مصداق آیه است 🔸عایشه در تاریخ الگویی دارد بنام "ام زمْل"! دختر مالک بن حذیفه که رهبر قبیله شد. بر آیین جاهلیت بود و در صدر اسلام به اسارت گرفته شد. عایشه او را آزاد کرد و او نزد خانواده برگشت اما همچنان مردم را به ارتداد دعوت میکرد شکست خوردگانی از برخی طوایف را دور خود جمع کرد. در دوره ابوبکر بر جمل سوار شد و با مسلمانان جنگید حدود صد تن گرد شترش کشته شدند تا پی شد! 🔸حرکت سیاسی و مطالبه و... هم به جهت هدف قابل ارزش گذاری است که مثلا ارتداد از حق و...است یا دعوت به حق ؟! ام زمل و عایشه برای ارتداد از حق و فاطمه(س) برای دعوت به حق مثال دیروز است. امروز دختران خیابان انقلاب، آزادی یواشکی و... مقابل حکم خدا است و مثل آیات القُرمزی در بحرین و...دعوت به حق است 🔸اما غیر از هدف میتوان به حسب روش و شکل هم، مطالبه انقلابی را از تبرّج سیاسی ممتاز کرد. در تبرج سیاسی که در عصر ما در فضای مجازی عرصه وسیعی دارد از خودنمایی های خاصی یا توجه دادن مخاطب به اشخاص و عناصر غیر عقلانی خاصی شکل میگیرد "مخالف خوانی" و تحریک احساسات عنصر اصلی آن است . 🔸اما مطالبه فاطمی نه بر شتر بلکه پشت پرده نه با جلوه گری یا استفاده از جلوه های پر مشتری بلکه با "خطبه" و بیان است و در سطحی بالا عرضه میشود ... نکات بیشتر را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
✅ ویژه برنامه ۲۲ بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 سخنرانی: ضرورت انقلاب اداری 97/11/22 ☑️ @m_ghanbarian
🌀چند راهکار مثالی برای مطالبه گری انقلابی 1⃣تفکیک بین نقد تئوری های مغایر با نظر انقلابی امام با نقد رفتارهای شخصی: اولی حتما عمومی و علنی باشد تا راه امام گم نشود ؛ دومی در مراتب نهی از منکر و قاعده از آسان به سخت است. 2⃣کم هزینه ترین کار تکرار مکرر خود ارزشهایی مثل ساده زیستی و دوری از اشرافیت و...است با سخنان و بیانهای متعدد بدون تطبیق بر فرد و جریانی خاص. این زمینه برای مواجهه های انقلابی بعد است و باید فراگیر و عمومی و نو به نو باشد. هرشهری گروهی این بُعد را برعهده گیرد. 3⃣در تطبیقها رعایت دقت و احتیاط شود و مراتب نهی از منکر رعایت شود اول به خودش گفته شود. یک نفری اثر نداشت، چند نفری. حضوری نشد با نامه. قبل از رسانه ای کردن و مطلع شدن دوست و دشمن، یک تجمع پیامکی بر سامانه دفتر آن مدیر که فقط خودش میخواند نه هر بیگانه. اثر نداشت، رسانه های مجازی. 4⃣گاهی موارد باید در همان بدو امر دقیق و روشن برای مردم اطلاع رسانی شود. همیشه مسأله، اشرافیت یک مسئول نیست. واگذاری معیوب و تبعیضی یک شرکت و کارخانه باید از اول شفاف سازی شود(موارد هفت تپه و هپکو و آلومنیوم و...)با ویدئوها و مستندها و نوشته های شفاف ساز باید مردم را آگاه کرد. کوه خواری و مرتع خواری از این قبیل است. 5⃣استفاده از ظرفیتهای تعریف شده مطالبه گری در قانون از شماره تلفن های گویا(مثل شماره اعلامی قوه قضاییه برای کوه خواری، شماره های صدا وسیما و برنامه های آن و هم شماره های اداره کل ها و...)قطعا گزارشهای کمّی(تعداد بالا)یا کیفی(مستند خوب و مستدل)در جلب توجه آنان موثر است. 6⃣استفاده از ظرفیت دستگاههای بازرسی و قضایی مثل شکایت به دیوان عدالت، شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ و...گرچه نمونه های تجربه شده خیلی رضایت بخش نبوده اما تکرار و تعدد بی ثمر نیست. 7⃣داشتن یک رسانه مجازی یا مکتوب مستقل و پر مخاطب بسیار حائز اهمیت است که اگر رسانه های محلی یا ملی پوشش لازم را ندادند شفاف سازی برای مردم از آن طریق انجام شود. 8⃣ظرفیت مطالبه از طریق نماینده مجلس: فراموش نکنیم آنها وکیل ما هستند نه رئیس ما! هر ایرانی از بودجه عمومی ماهی ۶۰۰تومان به اداره مجلس نمی دهد که پس از رأی گرفتن دیگر پیدایشان نشود. قرار بگذاریم بجای مطالبات شخصی و گروهی، از آنها مطالبات عمومی کنیم و در همایشهای پر تجمع مطالبه ملموس و روشن عمومی را خواسته و بار بعد گزارش بگیریم! 9⃣تجمعات قانونی: از رهبری درباره تجمع علیه قوه قضاییه پرسیدند فرمود بستگی دارد اگر مانع انجام وظایفش باشد بد اگر کمک به انجام وظایفش باشد خوب(نقل به مضمون/ر.ک:دیدار در دانشگاه شهید بهشتی). (تنظیم شده از مجموعه سخنان و پرسش و پاسخهای برنامه شام ۲۲بهمن) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 1⃣ تحول ساختار اداری از کجا باید شروع شود؟ راهکار آن چیست؟ نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 2⃣ آیا نظام اداری ما دچار فساد سیستماتیک است؟ فساد در نهاد های زیر نظر رهبری و عدم توان انتقاد به آنها نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 3⃣ -نقد به قوه قضاییه -انتصاب آیت الله آملی لاریجانی -عملکرد قوه قضاییه نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 4⃣ مصلحت سنجی های بیش از اندازه در عملکردها نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 5⃣ عدم اعتماد مردم به نظام نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 6⃣ -سهم رهبری و نهادهای زیر نظر او در مشکلات -عدم استفاده از جوانان در مجموعه های تحت نظر رهبری نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
صوت زیر را بشنوید👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیت الله بهجت و طرح عقب نشینی ☑️ @m_ghanbarian
💠درسی فقهی از تجربه صفویه! 🔹آیا دانشگاه(...)در تهران -با همه خدماتش- به یک مرکز "تبارگماری" بدل نشده است؟! آیا سرمایه اولیه آن و نمونه های مشابه اش در قم و تهران و... از اموال مصادره ای یا حاکمیتی و عمومی تدارک نشده بود؟! آیا امروز علیرغم ارائه خدمات علمی و فرهنگی، خانواده و فامیلی را بهره مندتر نکرده اند؟! 🔹آیا آنچه برخی نمایندگان ولی فقیه در مراکز استانها پس از چند دهه با جایگاه ویژه خود تدارک کرده اند، پس از خود به شخصیت حقوقی بعد واگذار می کنند یا همچنان بنام خودشان و در تصرف نزدیکانشان باقی می ماند؟! در بعضی استانها مجموعه ای تجاری، ساختمانی مفصل برای مصلا یا دفتر امام جمعه تدارک شده که معمولا به منصوب بعد منتقل می شود اما امتیاز دانشگاه، شبکه ماهواره ای، دهها مدرسه علمیه و...چه؟! واضح است مخارج و مایه اولیه اینها هم از اموال یا امتیازها و مساعدتهای دولتی یا سهم مبارک امام(ع) بوده است؛ که غیر از مصرف عام داشتن نباید حیاط خلوت خانوادگی شود! 🔹نمونه ها منحصر به این موارد نیست و این نوشتار دنبال فهرست کردن موارد نیست بلکه توجه به درس مهمی از تجربه صفوی را منظور دارد 🔷تجربه صفوی: در استفاده از اراضی خاص و منابع عمومی توسط علماء اسلام -که در دولت صفوی محترم شده بودند- بحثهای فقهی عمیقی بین علماء تراز اول شیعه شکل گرفت. یک طرف محقق ثانی بود که از اراضی ای در عراق برای خود در راستای مقاصد دینی بهره می برد؛ و در طرف دیگر مقدس اردبیلی بود که اصلا بخاطر پرهیز از این استفاده ها -حتی برای خدمات عمومی- به "مقدس" لقب گرفت. در اینباره رساله های فقهی نوشته شد که ۴تا از آنها در کتاب الخراجیات توسط جامعه مدرسین یک جا چاپ شده است. 🔹از جمله خورده هایی که مثل فاضل قطیفی به طیفِ بهره مند از منابع عمومی می گرفت این بود: مالی در اختیار فقیهی گذاشته شود تا رفع نیاز عامه کند و خودش در صورتی که محتاج است از آن بهره برد؛ حال اگر چنین فقیهی حیله شرعی بکار برد و آن مال را به ملکیت فرزند یا همسرش درآورد تا با اشکال احتیاج روبرو نشود، این یک حیله شرعی است!(ر.ک:السراج الوهاج لدفع عجاج قاطعه اللجاج/شیخ ابراهیم قطیفی). در مقابل، سادات و روحانیونی که چنین اقطاعی از سوی حاکمیت به آنها واگذار شده بود به عمل فقهای بزرگ شیعه مثل سید مرتضی و علامه حلی استناد می کردند که چندین قریه در تصرف داشتند! مخالفین نیز در دفاع از آن فقهای بزرگ اصرار داشتند که حتی خط علامه حلی را دیده اند که آن زمینها را به دست خود احیاء و سپس وقف عام کرده؛ نه اینکه زمین آباد را از حاکمان گرفته و حالا ملک خانوادگی شده باشد! 🔹مقدس اردبیلی در رساله خود غیر از اشکال کبروی به این زمینها -که اصلا چون فتوحات مأذون از امام معصوم نبوده، اینها قابل خراج گذاری نیست- صغرویا هم این اشکال را مطرح می کند که: چگونه یکی از ما[علماء] میتواند اموال زیادی را بیش از حد حاجت خود بگیرد در حالیکه اصل آن از آن تمام مسلمانان است یعنی باید در مصالح عامه مانند بنای مسجد و پل، آن هم به امر امام(ع) یا نائب او خرج شود.(ر.ک:رساله خراجیه مقدس اردبیلی در کتاب الخراجیات). 🔷درسی برای دهه پنجم انقلاب! نکته درس آموز آن مواجهه فقهی برای ما زیاد است. غیر از خانه ها و املاکی که به قیمت نازل، اول انقلاب به برخی مسئولان واگذار و امروز با متراژ های بالا و قیمتهای چند ده میلیاردی چالشی اجتماعی-سیاسی برای انقلاب شده؛ امتیازها و منابعی که برای کارهای عام المنفعه مثل دانشگاه اسلامی و حوزه علمیه و شبکه ماهواره ای و خیریه های بزرگ و... به برخی علماء داده شده است هم محل چالش است و نباید در تصرف خانوادگی و موروثی اینها قرار گیرد و الا با قصد اولی در تنافی است. 🔹درسیره سلف چنین بوده که پس از فوت مرجعی مُهر او شکسته می شد و اموال مورد تصرف ایشان نه به آقازاده او بلکه به اعلم بعد ایشان منتقل می شد؛ چیزی که در این سالها نقضش را سراغ داریم! 🔹همچنین اموال و امتیازهایی که از جانب نمایندگی ولی فقیه تدارک شده، منطقا باید به شخصیت حقوقی بعد(نماینده ولی فقیه بعدی)واگذار شود نه اینکه آنها اندوخته ای برای موقعیت بعدی آن فقیه(مثلا مرجعیت)قرارگیرد؛ یا خدای نکرده نوعی تبارگماری در آنها شکل گیرد و فامیل و خانواده ای را بهره مندتر کند...! 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۲۷ ☑️ @m_ghanbarian
🔆ماندن یا نماندن حضرت آیت الله جزایری❗️ متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
🔆ماندن یا نماندن حضرت آیت الله جزایری❗️ جمعی از ائمه جمعه استان خوزستان پس از خطبه اخیر ایشان به حضور رسیده تا مانع کناره گیری شان شوند. حرفهای تلخ و شیرین، درست و نادرست زده شد! http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/News/480901/60 صرفا چند نکته: 1⃣آنچه در قدرشناسی آیت الله جزایری گفته شد، کمتر از قدر زحمات ۵۰ساله ایشان برای انقلاب و تشیع بود. قطعا ایشان با سختکوشی فراوان توانسته اند مزایای نسبی خوبی برای جامعه ایمانی خوزستان پدید آورد؛ از جمله آنها رشد و رونق حوزه های علمیه در استان و بالتبع کارهای فرهنگیِ سامان یافته است. خداوند افضل اجر محسنین را به ایشان عطا فرماید. 2⃣آنچه تلخ و در شأن آن خوبان نبود لحن و مضمون برخی صحبتها بود که بسا موجب تشویش اذهان و حتی طعم تهدید داشت! سخن از "بحرانهایی که با رفتن ایشان ایجاد میشود" ؛ "کناره گیری بسیاری از ائمه جمعه با کناره گیری ایشان" ؛ "هیچ فردی نمی تواند جایگزین ایشان باشد"؛ و بدتر از همه اینکه: "اگر ایشان نباشد ما نیز نمی توانیم به راه خود ادامه دهیم. همانگونه که اگر رهبر معظم انقلاب نباشد کمیت انقلاب و نظام برای همیشه لنگ خواهد بود"! البته قطعا برخی از سروران آن جلسه از بهترین ائمه جمعه استان اند و بودنشان غنیمت؛ اما رفتن برخی هم نه یک تهدید که یک فرصت برای درخشش های تازه است. ائمه جمعه باید قله های ایمان شهرها باشند و به نسلها امید و اطمینان هدیه دهند. چگونه انقلابی که با رفتن خمینیِ بی نظیر، ماند و با رهبری جوان، پویا تر به چهل سالگی رسید، حالا حتی بدون رهبر کم نظیرش(از عمر من بکاه و بر عمر او بیفزا) کمیت اش برای همیشه(!)لنگ خواهد شد؟! و چگونه به همین نسبت یک استان انقلابی بدون آیت الله عزیزما چنان خواهد شد؟! پدران معنوی شهرها و ستونهای خیمه انقلاب اینگونه می خواهند امید به آینده و گام چهل ساله دوم را به نسل سوم و چهارم منتقل کنند؟! رحمت و رضوان بر امام عزیز که هریک از یارانش در معرض ترور و از دست رفتن قرار میگرفت می فرمود: فلانی زنده است چون نهضت زنده است. آقایان اعزه! نهضت و انقلاب زنده است و در نسل سوم و چهارم پویاتر از نسل اولی هاست و وعده خداوند برای چنین مردمی "ماننسخ من آیه أو ننسها نأت بخیر منها أو مثلها"(۱۰۶بقره)است. بدون مطهری و بهشتی و شهدای محراب، لنگ نشد با دیگران هم نمی شود. عمر آیت الله ما باقی باد اما خدای نکرده صدسالگی هم می خواهید همین را بگویید؟! مگر قرار است آیت الله از ایران برود یا از انقلاب کناره گیری کند که نگرانید؟! جایگاه معنوی ایشان قابل انفکاک از ایشان نیست و خود هم تصریح کردند خدمتگزار مردم و ولایت فقیه می مانند. آیا با وجود خود ایشان برای جایگزینی و حل مشکلات احتمالی -که معمولا از ناسازگاری آقایان علماء با منصوبین جدید شکل می گیرد- راه حل پیدا شود بهتر نیست؟ حتما باید حوادث و آجال غافلگیرمان کند؟! و بحرانهای مذعوم شما آقایان و ناسازگاری های اشاره شده، سرمان تلمبار شود؟! 3⃣با وجود ذی قیمت بودن حضرت آیت الله جزایری در عرصه های مختلف، عمر ۴۰ساله ی نمایندگی، فقط ایشان را سمتی با سابقه تر از خود ولی فقیه نداده است؛ بلکه سمتهای دیگری در این استان بیش از ۱۰ ،۱۵سال و گاه بیشتر شده است که شاید هم بی ربط با آن سمت، مانع چرخش نخبگان و هوای تازه مدیریتی بخصوص در نهادهای انقلابی و اسلامی شده است! بی ابتکاری و ضعف برخی از حلقه های بسته مدیریتی فرهنگی و غیر فرهنگی موجب شده مرکز این استان شهید پرور و خط مقدم، با وجود این همه حوزه علمیه و این همه فاضل درس خوانده به حسب آمار منتشره رتبه ی ۲۳ اقبال به دین (فقط ۲استان از آن پایین تر) باشد و برعکس در میزان رشد سکولاریسم رتبه ۲ بین استانها باشد!(۱) از قضا باز فقط ایشان و توفیق حیاتشان است که با شخصیت معنوی خود می تواند این واگذاری کامل به امام جمعه ای تازه نفس را انجام و او را مقبول و در باز کردن حلقه های مدیریتی و چرخش نخبگان یاری کند پس بودنش را قدر بدانیم ودر کار بزرگش یاری اش کنیم. .............................................. پی نوشت : ۱. برای تفصیل ر.ک:مجله جامعه شناسی کاربردی سال۲۶شماره پیاپی۵۸شماره دوم تابستان۹۴ مطالب مرتبط: -برای اهواز کدام بهتر است؟! -فقر و تروریسم 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 سیستم عامل خوانش و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب رهبری (برشی از پرسش و پاسخی صمیمی در جمعی از فضلای قم) ☑️ @m_ghanbarian
🌐بیانیه گام دوم انقلاب ۱ #محسن_قنبریان ✅هندسه بیانیه: -اول ۸شعار جهانی و فطری انقلاب اسلامی که تاریخ مصرف ندارند در خوانشی تاریخی و پسینی با ذکر دستاوردهایی در این شعارها مرور میشود: آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری. -دوم: مقابل این شعارها -که از دست نرفته و از آنها بر نگشته ایم- ۷مأموریت نسل جوان برای گام دوم شمارش میشود که دقیقا با آن ۸تا ست شده اند: ۱. علم و پژوهش ۲. معنویت و اخلاق ۳. اقتصاد ۴. عدالت و مبارزه با فساد ۵. استقلال و آزدی ۶. عزت ملی ۷. سبک زندگی توگویی این ۷تا تحفظ آن ۸تا و رساندن آن شعارها به سطح آرمانی شان را برعهده دارد ✅مَف٘صل بیانیه بین آن ۸شعار اساسی و ۷ماموریت نسل جوان برای گام دوم مفاصلی قرار دارد که دقیقا وجه اتصال گام اول و دوم و شعار و آرمان است از جمله آنها: -انعطاف پذیری اما انفعال ناپذیری انقلاب -آماده تصحیح خطاهای خویش بودن اما تجدید نظر ناپذیر بودن -نظام ساز بودن انقلاب اما بدون رکود و تحجر در مواجه با موقعیت های نوبه نو ✅سیستم عامل بیانیه خوانش و تحقق بیانیه یک سیستم عاملی می خواهد که در خود بیانیه موج می زند و آن تعادل "بُعد نهضت" با "بُعد نظام" در مسیر ۴۰ساله انقلاب و هم این تعادل در رهبر نهضت و نظام این انقلاب است. جوانان مأمور به گام دوم در کنار امید به آینده و شانه زیر بار مسئولیت های آن بایسته ها بردن حتما باید این تعادل را در فکر و عمل خود بوجود آورند تا گام دوم برداشتنی شود (توضیح کاملتر این سیستم عامل را در فایل نیم ساعتی "سیستم عامل خوانش و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب" بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ نیروی انقلابی مردمی با نظام اداری غیر انقلابی چه کند؟! (بخشی از سخنرانی ضرورت انقلاب اداری. ۲۲بهمن ۹۷) ☑️ @m_ghanbarian
❗️حراج ملی قرآن ❗️ درباره رویه ی مطلا شدن قرآن در این چند سال زیاد نوشته ام و قصد تکرار نیست. 🔺وقتی "قرآن"(=خواندنی) ، "مزار"(=زیارت کردنی و دیدنی) شد؛ از موزه به حراجی و بازار هم می آید و "کالا" میشود! 🔻خطای اول "طلا کاری" آن بود که دیروز به سفارش شاهزدگان اموی و عباسی و امروز به سفارش شیوخ مرفه شارجه و امارات انجام میشود. فقهای بزرگ متقدم اینکار را حرام یا به شدتِ کراهت، نفی کردند اما... 🔻خطای دوم لازمه خطای اول است. چنین کالای قیمتی ای در حراج ملی و غیر آن بفروش می رسد! رقابتی برای "بیع مصحف" بنام "اقتصاد هنر"! خرید و فروش قرآن نیز روی خوشی در فقه اسلامی ندیده و مقید به قیود بسیار بوده است. این آثار هنری چنان "خط" قرآن را مطلا و ماده و صورت را ترکیب کرده اند که تجزیه مثمن، صعب و شبهه حرمت غلیظ تر است. قرآن مطلای پارسال، به تازگی با رقم ۷میلیارد و ۷۰۰میلیون فروخته شد! در حراج های ملی و مانند آن، این کالاها دارد دائمی و مایه تجارت برخی شده است! ↩️درباره قرآن به عترت برگردیم: ائمه هدی ، "اقامه حروف" و "اضاعه حدود" قرآن را نکوهش، "مطلا سازی" آنرا نهی و "بیع" آنرا منع میکردند. مطالب مرتبط: -آدرس غلط -نکوهش قرآن مطلا و حرمهای معصومین -پاسخ به دفاع آیت الله اراکی از قرآن مطلا -قرآن مطلا و قرآن اسیر 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۶ ☑️ @m_ghanbarian
🌐بیانیه گام دوم انقلاب ۲ 🔅زنان مومن و گام دوم انقلاب 🔸کلام اول:"نظام" و زنان به برکت انقلاب؛ پذیرفته شدگان کنکور بیش از ۶۰%اش دختران شدند! ۳/۵میلیون بانوی ورزشکار سازمان یافتند. بیش از ۵۰%آموزش و پرورش سهم بانوان شد. از ۴نماینده زن در مجلس اول به ۱۷نماینده در مجلس ده رسیدند. بیش از ۲۸۰۰ اهل قلم و بیش از ۲۶۰فیلمساز و...در این صنف پیدا شد و دهها نمونه دیگر. 🔸کلام دوم: زنان و "نهضت" ۶۴۲۸شهیده تقدیم نهضت کردند که اقلا۵۰۰ شهیده اش رزمنده بودند! ۵۷۳۵جانباز زن،۱۷۱آزاده، ۲۲۸۰۸امدادگر و ۲۲۷۶ پزشک زن در جبهه ها حاضر شدند! امام عزیز خانم دباغ را همراه حکیم الهی جوادی آملی سفیر فرهنگی نزد گورباچف فرستاد و دهها و صدها بانوی دیگر رسمی یا غیر رسمی(آتش به اختیار)چنان شدند از خانم شادمهری در فرانسه تا برخی مدال آوران ورزش بانوان. فرق "نهضت" با "نظام"، در میدان حضورش برای بانوان نیست؛ در پیشبرد آرمانهای انقلاب است. گاه درون نظام اداری موجود، گاه بیرون و مکمل آن و گاه با تصحیح نواقص آن، نظام اداره کشور را برای رسیدن به اهداف متعالی انقلاب نو کردن است. ازاینرو هیچ بن بستی ندارد. نماینده مجلس یا رئیس اداره نشد با تشکل مردم نهاد، اهداف انقلابی مردم را پیش می برد. 🔸کلام آخر: نقش در گام دوم زن مومن انقلابی لازم است "آرایش صحنه ی حضور زن در جامعه " را دائما رصد کند. تا سال ۷۹، در سازمانهای غیر دولتی بانوان ۱۰%سیاسی و ۲۴%خیریه بود؛ اما در دهه های اخیر تغییرات معناداری اتفاق افتاده است: کاهش در صد نسبی خیریه ها، افزایشngoهای حقوق زنان، حضور پررنگ سلبریتی های مونث(با سبک زندگی و حواشی شان) در اذهان عمومی بجای آن اسوه های عرصه جهاد و خدمت، فراخوانها و پیج های مطالبه حضور زنان در ورزشگاه و دوچرخه سواری شهری بانوان و...بجای مطالبه گری های لازم تر و فوری تر؛ مثالهایی از آرایش جدید صحنه است. ❗️اشتباه نکنید! اینجا سخن سر بدی یا خوبی اینها نیست. توصیه به منع کردن از اینها هم نیست. سخن از به هم خوردن تدریجی موازنه حضور اجتماعی زن مسلمان است. همان که هدیه انقلاب بود. اما انگار وزن و حجم آن از حضورهای باکرامت و موثر درتعیین سرنوشت به حضورهای تفننی و سرگرمی عوض می شود. دعوای "خانه نشین" یا "اجتماعی بودن" زن مسلمان را ۴دهه پیش امام عزیز حل کرد؛ نزاع امروز این است: کدام عرصه اجتماع و کدام نقش مهمتر و پیش برنده تر است؟! قرآن حضور سیاسی زن(۱۲ممتحنه)، حضورنیکوکارانه(۳۳و۳۵احزاب) و حضورمطالبه گرانه برای ارزشها را در اولویت طرح دارد. آیا به نسبت کاندید های شورا و مجلس(با حواشی اش)، فعالان برجسته و موثر و بنام مثل ام الخیر و زرقاء(در زمان حضرت امیر)داریم؟! آیا به میزان مطالبه تماشای فوتبال و حضور در میادین تماشاگری، زنان مومن مطالبه گرعدالت(حتی در حوزه حقوق مهمتر زنان) از نظام اداری کم کارآمد داریم؟! 🔹گام دوم انقلاب برای زن مومن انقلابی به مثل اینهاست: -وقتی دختران به دوچرخه سواری دعوت میشوند، تو دختران تیز هوش و نخبه را جمع و باتربیت انقلابی و ارزشی مدال آور المپیاد شان کن. -وقتی برای چیزهای دست چندم پیج و مطالبه راه می افتد، دوستان انقلابی ات را منسجم و در راستای عدالت و رفع تبعیض واقعی تر و مهمتر مطالبه کن امروز هم ام سنانی که شکایت از کارگزاری نزد علی علیه السلام ببرد و حکم عزل بگیرد را لازم داریم. -مهمتر از سوت و کف کنسرت بانوان ،تجمع و سینه زدن برای فقر و فحشاء و شریف تر از جشن طلاق، کمک به ازدواج و راهکارهای استحکام آن است. وقتی صحنه را دارند برعکس می کنند نقش زن مومن انقلابی جدی تر می شود. -انجمن های خیریه و سازمان صالح برای بجا مصرف شدن نذر، ترویج فرهنگ مطالعه، فرهنگ سازی سبک جشن و شادی بومی اسلامی، مصرف کالای داخلی و دهها عرصه دیگر جای درخشش بانوی مومن انقلابی برای گام دوم است. ☑️ @m_ghanbarian
📺استعدادهایی که تلویزیونی نمی شوند! #محسن_قنبریان مشکل مثل برنامه #عصر_جدید فقط کپی از برنامه ای آمریکایی نیست؛ نازل کردن استعدادهای اصیل انسانی به چند تکنیک خاص است. استعدادهای اصیل تر و عمومی تری که "دیدنی"، "نمایشی" و "رقابتی" نیستند، در ساختار این برنامه ها جا نمی گیرند؛هرچه قدر هم لازمه زندگی بهتر باشند! -استعدادهای اخلاقی-عرفانی انسان که قوه اصلی بهشت کردن زندگی آدمی را دارند، "دیدنی" نیستند. در نوجوانان و جوانان فوق العاده اش پیدا می شود با مُهر شهادت برخی از آنها خاطره شدند و حالا هم هست اما دیدنی نیست. -یک استعداد علمی، ابتکاری، ادبی و هنری؛ دیدنی هست اما "نمایشی" نیست. قابل اجرای چند دقیقه ای و اعجاب و میخ کوب کردن تماشاگر آنجور که پارکور و آکروبات دارند را ندارند! اما کدامیک استعداد تر و اصیل تر است؟! -سید محمدحسین علم الهدی ۴، ۵ساله حافظ اعجاب انگیز قرآن، الان هم نمونه دارد اما "رقابتی" با کمدین ها و طناب زن ها نیست! نمونه های نوع دوستی ای که برخی در برنامه های رمضان همین تهیه کننده هم درخشیده، قابلیت رقابت با این فرمهای خاص از استعداد را ندارد. اما انصافا کدامیک استعدادتر و اصیل تر است؟! ⬅️چند فصل برنامه ای با این محدودیتهای ساختاری در استعداد یابی +جذابیتهای تلویزیونی می تواند معنا و مسمای استعداد را در اذهان عوض کند همچنان که برنامه ای مشابه معنای خنده و مبادی اصیل آن را عوض کرد! ☑️ @m_ghanbarian
❓ جانشین آیت الله جزایری ❓ شاید یادداشت "برای اهواز کدامیک بهتر است؟" که مدتی پیش نگارش شد کفایت می کرد؛ و بدون خواندن آن هم این یادداشت خوب معنا نمی شود اما اهمیت مسأله و برخی شنیده ها موجب این یادداشت شد. 1⃣نماینده ولی فقیه در این استان محروم و مرکزی با قریب نیم میلیون حاشیه نشین با فقری فراگیر(۱) -که زمینه شیوع وهابیت و حتی به تعبیر نماینده اولی ولی فقیه موجب تروریست شدن عده زیادی از جوانان این شهر شده است(۲)- بیش از یک مجتهد مطلق و دایر کننده درس خارج فقهی دیگر و احداث مدارس علمیه زنجیره ای و احتمالا موازی با مدارس موجود؛ باید کسی باشد که بتواند کمر همت برای رفع فقر و تبعیضِ دشمن ساز ببندد. برخی گزینه های مطرح یا محتمل چون اهل فضل فقاهت و به نظر خود و نزدیکانشان دارای آینده ای در این زمینه اند، بر مشکلات موجود می افزایند! اهواز با ۳۵%حاشیه نشین فقیر و دارای احساس تبعیض و مورد فتنه وهابیت، مسابقه با قم و نجف در ازدیاد مدارس علمیه و شاگردپروری و حواشی ملحقه، اولویتش نیست. شاید با زحمات آیت الله جزایری من به الکفایه نسبی برای کارهای فرهنگی و تبلیغی تأمین باشد. بیشتر کردن غیرمتوازن و شبکه ای مدارس و شاگردان با تمرکزشان در اهواز و برخی شهرها، روستاهای محروم استان را بیش از این صاحب مبلّغ فعال و مردمی نمی کند و بسا رقابتهای مضر را افزون کند. اگر یکی از مجتهدین مطرح یا محتمل حاضر باشد برای خدا اقلا در دوره تصدی دست از کار برای آینده فقاهتی خود بکشد و به عهد الهی خداوند با عالمان راستین عمل کند و بر گرسنگی مظلومان و سیری ظالمان ساخت و پاخت(لایقاروا) نکند؛ البته او بهترین است. امام صادق(ع)به دهقان شیعه ای که والی اهواز شد -عبدالله نجاشی- همین نکته را سفارش کرد:"لاتستصغرن من حلو او فضل طعام تصرفه فی بطون خالیه تسکن بها غضب الله رب العالمین" و خدا می داند این شکم های خالی در مناطق حاشیه نشین عین دو وآل صافی و ...بسیارند! به او نوشت:"فإن استطعت ان لا تنال من الدنیا شیئا یسأل الله عنه غدا فافعل" و آنچه از دنیا به والی و کارگزاری می رسد الزاما زندگی تجملی نیست هر اندوخته ای جز وظایف اولویت دار تر است. آنچه امام(ع)را از نصب نجاشی مسرور کرد جز این نبود:"عسی ان یغیث الله بک ملهوفا خائفا من اولیاء آل محمد ویعزّبک ذلیلهم و یکسو بک عاریتهم و یقوی بک ضعیفهم و یطفئ بک نار المخالفین عنهم"اگر آمارهای فقر وفاقه یادداشتهای بنده را قبول ندارند خود پیمایش بگذارند تا از درصد غصه داران و زمین خوردگان وبرهنگان و ضعیفان مطلع شوند. خاموش کردن آتش فتنه مخالفین و تکفیری ها بیش از شبکه ماهواره ای و دانشگاه بین المللی این وظیفه فوری وضروری را طلب دارد. مخالفین با شبهه های کلامی به جنگ بی سواد وکم سواد این مناطق محروم نیامدند تا شبکه ولایت ومانند آن را تکثیر کنیم ؛ خوابیدنشان روی نفت ایران با وضع فلاکتشان را تصویر کردند تا ایمانشان را بدزدند!گواهم همایش نصره الشعب العربی الاحوازی در الازهر مصر و سخنان العریفی درآن است. سخنان مضحک غانم بوئینن و جاسم السعید نمایندگان سلفی پارلمان بحرین مبنی برتصمیم به ارسال کشتی غذا و درمان برای مردم فقیر اهواز است!و... تأیید همین مطلب را از زبان آیت الله جزایری سابقا در یادداشت "فقر وتروریسم" آورده ام. وقتی سخن معصوم با والی شیعه ولی دهقان چنین باشد با وکیل و عالم دینی این منطقه به طریق او٘لی همین است. ولی عصر(ع) علت دوری اش از علی بن مهزیاراهوازی را جز این نخواند که ضعفای شیعه را فراموش کردید وبه خود مشغول شدید. ⬅️ پس ظاهرا اولین ویژگی ضروری برای جانشین بایدتواناییِ تلاش، بیش از پیشینیان برای رفع این وضعیت باشد؛ چیزی بیش از گفتن در خطبه و جلسات . امساک از نیافتادن در رقابتهای حوزوی و شاگرد پروری و شبکه سازی شرط لازم برای این مطلوب است. ادامه متن را در بخش دوم بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
❓جانشین آیت الله جزایری❓ 2⃣نماینده ولی فقیه در این استان انقلابی و خط مقدم گرچه نباید محافظه کار و باید حتما انقلابی باشد؛ اما صرف شعارزدگی و تکرار مکررات با طعم و صبغه جناحی یا فریادگزینشی برای بعضی آرمانهای انقلاب و ترک بعضی دیگر نمی تواند اورا مجمع علیه همه نیروهای انقلاب کند. در فتنه ۸۸مرجع تقلیدی از قم(آیت الله نوری همدانی)مرجعیت خویش را خرج روشنگری علیه این فتنه کرد و در استانهای بسیاری از جمله خوزستان حاضر شد؛ اما برخی بزرگان استانها جای شهر به شهر گشتن، در این مهم نیابت گرفتند. فضلای جوانی را نائب از این حیث و حتی امام جمعه موقت کردند. در خوزستان ظرف چند دهه برای هر طیفی امام جمعه موقتی اضافه شد از مایل به جریان اصلاحات تا رادیکال ضد اصلاحات! به نظر می آید این روش جمع گرچه ممکن است خود نماینده ولی فقیه را مافوق دعواها و نزاع ها قرار دهد اما محافظه کاری را جای تعادل انقلابی می نشاند و سرجمع جایگاه نماز جمعه را تضعیف می کند. می شود نماینده ولی فقیه -مثل خود رهبری- باشد. از آزادی همانقدر دفاع کند که از استقلال و امنیت؛ عدالت را بدون تبعیض جناحی مطالبه کند و قلوب بیشتری از رأی دهندگان جمهوری اسلامی ۵۸ را جذب کند. امام جمعه های موقت از این نژاد یا آن طایفه نمونه همان تعادل انقلابی باشند نه چیزی مثل سهامی عام! ⬅️شرط موفقیتِ دیگرِ نماینده ولی فقیه در این استان با تکثرهایش، توازن انقلابی او در مطالبه و حفاظت از آرمانهاست. نه تفکیک آنها و واگذاری نصاب هریک به یک امام موقت؛ ونه افتادن در حمایت یک جناح سیاسی یا تسامح با جناحی دیگر. 3⃣تنوع قومیتی استان اقتضائات خاص خود را دارد. هنر آیت الله جزایری در وفاق نسبی بین این اقوام الگویی قابل تأسی است. ارتباط با قبایل در کنار داشتن نمایندگان وارسته وبرآمده از خواست آن قبایل و چینش حلقه نزدیکان از مجموع طیف های طبیعی استان می تواند نماینده ولی فقیه را مقبول عموم کند؛حتی اگر از قومیتی خاص وحتی غیر بومی باشد. ⬅️کسانی که خود خالی از تعصبات قومیتی نیستند یا از مدارای لازم برخوردار نیستند و حلقه های خاص خود را دارند مخل به این فراگیری اند. .............................................. پی نوشت: ۱. https://www.sid.ir/fa/seminar/ViewPaper.aspx?id=47156 و یادداشت: برای اهواز کدامیک بهتر است؟! ۲.یادداشت:فقر و تروریسم مطالب مرتبط: -آیت الله جزایری بماند یا نماند؟! -دفاع قاطع آیت الله جزایری از کارگران گروه ملی فولاد 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian