eitaa logo
محسن قنبریان
15.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
802 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🎊یک تجربه: کارگاه الگوی تربیتی نیروی انسانی در تشکل های مردمی/ با کتاب٘ بحث: در مکتب مصطفی 🔅طلاب و دانشجویان جوان زیادی در تشکل های مردمی به امر تربیت غیر رسمی کودکان و نوجوانان مشغولند. نوعا این جوانان مجال مطالعات آکادمیک در علوم تربیتی و مانند آن را نداشته و ندارند و الان در حین تحصیل حوزوی یا دانشگاهی خود برای ضرورت های انقلاب بشکل خودجوش فعالیت می کنند. 🔅از سوئی بدون داشتن اصول صحیح در کار تربیت و مرشد و راهنمایی کاربلد ای بسا آسیبهایی رخ دهد. ازسوی دیگر با رویکرد پیشینی به امر تربیت و گذاشتن دوره های نظری با مفاهیم تجریدی و انتزاعی، معمولا نیاز میدان این فعالین مخلص برآورده نمی شود. از اینجا پس از تجاربی در ارائه بحثهای نظری تر و بررسی بازخورد آن، به تجربه جدیدی رسیدیم که با کتاب بحث مکتب مصطفی شروع شد. 🔅 کتابچه کوچک در مکتب مصطفی از مطالعات فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی تلاشی ابتدایی است که اصول و مراحل تربیت نیروی اصیل انقلابی را در ضمن یک الگو(شهید صدرزاده در مسجد کهنز شهریار) بررسی می کند. نه صرفا خاطره گویی است و نه حرف زدن از اصول و مراحل تربیت به تنهایی. آمیزه ای از این دو است تا مربی جوان بتواند اصول کارتربیتی را درضمن سیره شهدا و نمونه های موفق ببیند. خلاقانه تجربه خود را بسازد و آن اصول را برای گروه هدف خود بومی کند. 🔅بسته به وقت و سطح مخاطبین گاه بحثها نظری تر و مبنائی تر روی اصول و مراحل تربیت هم انجام میشود و گاه مربیان با بیان تجارب خود یا سایر شهدا بر بانک تجارب کتاب می افزایند. اصلا از همه مربیان خواسته شد، از تجارب موفق انقلابی دیگر برای اصول و مراحل شمرده شده در این کتاب تجارب موفق بیابند. 🔅این کارگاه نیم روزه با تماشای فیلم عابدان کُهنز از جشنواره نهم عمار که درباره همان مسجد شهید صدرزاده است جالب تر و جذاب تر میشود. گرچه تجارب آن شهید و نحوه کار آن مسجد صرفا یک نمونه از تحقق آن اصول است و مربیان می توانند نمونه ها و الگوهای دیگر را خلق کنند. 🔸این کارگاه ها در جمع مربیان خواهر و برادر در شهرستان بهبهان مصادف با چهلمین روز شهادت سردار دلها انجام شد. ☑️ @m_ghanbarian
⚜کانون های ثروت و قدرت مانع انتخابات آزادند؛ نه نظارت استصوابی! 🔅به مرور انتخابات، مقوله ای پرخرج شد. تبلیغات و ستاد داری حتی پیمانکار پیدا کرد! از ۲۹۰نماینده بیش از ۲۰۰نفر از شهرستان ها می آیند که انتخاب شدن، سفره انداختن و خرج کردن و رٲی خریدن دارد. بقیه در شهرهای بزرگ برای رفتن در لیست های مشهور فقط بر توانائی ها متکی نیستند. بعضی دوره ها بیشتر، بعضی کمتر اسپانسرهای بزرگ یا دادن پول وسط است. 🔅ای بسا آدمهای بسیار لایقی که چون رسانه و تبلیغات و اسپانسر ندارند، دیده و شنیده نمیشوند. کسی رد صلاحیتشان نمی کند اما به چشم رٲی دهندگان نمی آیند! مثل آزادی بیان است که بیرون انداختنش از زبان، کم مئونه اما رساندنش به گوش مخاطب و گروه هدف با رسانه و ثروت گره می خورد! 🔅ثروتهای باد آورده از مناسبات غلط اقتصادی برای تثبیت خود نیاز به لابی مجلس دارد. برای حذف مالیات از اصناف خاص، برای تصویب افزایش ۲۰برابری حقوق مدیران، برای مزایای بسیار دیگر می صرفد روی انتخابات سرمایه گذاری کرد. از این حیث انتخاب آزاد را به مخاطره انداخت که: شایسته ترها بخاطر بی پولی وبی حامی بودن دیده نمیشوند! حضرت آقا دوبار مجلس را از این کانون های ثروت وقدرت حذر داده اند! 🔅 چشم بندی ماجرا آنجاست که: دهها برابرِ رد صلاحیت های نورچشمی های احزاب، جوان شایسته در این نابرابری انتخاباتی از چشم ها و ذهن ها وصندوق ها حذف میشوند؛ اما جای کانون های ثروت و پولهای کثیف -که عامل رد اینهاست- بر نظارت استصوابی می شورند که عامل رد آن از ما بهترانند! یعنی حمله به نظارت استصوابی عملا پوششی است تا کانون اصلی رد شایستگان دیده و درمان نشود! (گوشه ای از مصاحبه با رسانه های اصفهان.۲٨بهمن ۹٨) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆طعم خانوادگی عدالت! ✫نسبت تبعیض و خشونت؟ ✫۴ساختار اجتماعی تبعیض ساز برای کاندیدهای شایسته تر ✫ضرورت تبعیض مثبت توسط جوانان بین نامزدها! ۹۸/۱۱/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
✅ امام خمینی: "فرض بکنید که اگر همه کسانی که در رٲس هستند بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد ،جائز نیست برشما تبعیت کنید باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحی است تا اینکه بتوانید رٲی بدهید" (۶۲/۱۰/۱۳صحیفه امام ج۱٨ص۲٨۴) ☑️ @m_ghanbarian
🔆به دوستان حزب اللهی و انقلابی شهرم! بسم الله الرحمن الرحیم 🔹وضعیت میدان انتخابات در آن شهر عزیز، حاکی از آن است که دوستان انقلابی و حزب اللهی بین ۳تا۵ کاندید منتشرند. 🔹فرقی نمی کند که همه اینها، منتخب خود را "اصلح" بدانند یا "صالح مقبول" یا حتی "فاسدی در مقابل افسد"! و فرقی نمی کند که حمایت خود را موجب "پیروزی در انتخابات" بدانند یا موجب "غلبه حجت و گفتمان انقلاب اسلامی"؛ در همه فروض، شاهد یک تکثر واقعی نیروها هستیم. 🔹سادگی است اگر کسی خیال کند با نظردادن فلانی یا بهمانی، وحدتی یکپارچه شکل می گرفت و همه یک جا جمع می شدند. اساساً نزدیکی دو به دو نامزدها، مانع از تحکّم وتعیین قطعی می شد. هر اظهار نظر تازه، افزایش تردید تازه و بحثهای بی حاصل جدید است. 🔅حال آنچه به نظر این کمترین، رعایتش مهم است: 1⃣ مراقب هیجان روز آخر باشید که حب و بغض ها را ضریب می دهد. عیبی، درشت تر دیده و حُسنی، مبالغه می شود. در این فضا، تخریب نامزدها و حامیان بیشتر اتفاق می افتد و انسان از تقوا و سداد دور میشود. ضریب های حبابی در قضاوتها را بکاهید. 2⃣ وقتی هیچیک از این نامزدهای مقبولِ نیروهای متکثر انقلاب، بیّن الغی(منحرف قطعی) نیست و احتمال رٲی آوردن مضرّ به ارزشهای انقلاب روشن و بیّن نیست؛ پس "رواداری و مدارا" را از کف ندهید. باور کنید مساله شما از کنار هم نشستن آقایان قالیباف و آقاتهرانی در یک لیست وخیم تر نیست! اگر آنجا حفظ "وحدت سیاسی" مهم است اینجا هم حفظ "وحدت اجتماعی" مهم است. نباید با کفر و ایمان کردن، وحدت قلوب برای انجام تکلیف و حفاظت از ارزشهای انقلاب را آسیب زد. 3⃣ به این مهم توجه کنید که نامزدهای مقبول شما از شنبه پی تکالیف خودند و بعضا خارج از بهبهان خدمت می رسانند؛اما نیروی اجتماعی انقلاب است که باید تا ۴سال آتی ده ها تکلیف سیاسی-اجتماعی را برای انقلاب و بهبهان انجام دهد. امتثال خوب آن تکالیف بدون وحدت و یکپارچگی ممکن نیست از برنامه های جامع مذهبی گرفته تا کارهای خدماتی و حضورهای سیاسی و... پس نکند برای رٲی آوردن و تکلیف امروز، شکاف و تنشی بیافرینید که دههای تکلیف مهم آتی را زخمی و زیر نصاب کند. یا هم امروز پیروز نشوید، هم کدورت این تکلیف ۴سال و بیشتر یاری اسلام و انقلاب در مواضع همپارچه را آسیب بزند!(چنانچه همه سالهای گذشته چنین بوده است!) چاره همه اینها به این است که برای دوستان خود هم آنچه برای خود می پسندیم، بپسندیم. برایشان حق بررسی و انتخاب آزادانه قائل شویم و تشخیص شان را محترم بشماریم. از تخطئه وتخریب همدیگر بپرهیزیم. کوچکتر از همه: محسن قنبریان ۱اسفند ۹٨ ٭صلاح دیدید بین دوستانتان نشر دهید ☑️ @m_ghanbarian
🔆الولیّ الناصح "السلام علیک ایها الولیّ الناصح"، در زیارت روز جمعه مولای مطلق زمین و زمان مفید چه معانی لطیفی است: 🔺نُصح، خالص چیزهاست و ناصح، کسی است که خالصانه خیر می رساند. نه چشم داشتی دارد و نه عطایش، شوب و نامرغوبی. بهترین چیزها با پاکترین نیت ها را به امت می دهد. 🔺الولیّ، یعنی با ولایتش چنین می کند. مثل نیت کننده خیری نیست که خیر مقدورش نیست و خدا به نیتش جزایش می دهد. نه! ولیّ، سلطه و سیطره بر کار دارد و مقدورش هست. الان هم ولیّ است نه فردا که ولیّ شد ناصح است. اگر چنین معنا کنیم مَجاز مرتکب شده ایم. 🔺کور است چشمی که خیرات مکرر این ولیّ ناصح بر امت را نمی بیند. ایرانی ها این ۴۰سال را به پشت سر نگاه کنند!لبنانی ها، عراقی ها و... هذا یوم الجمعه و هو یومک المتوقع فیه ظهورک ... جمعه ها، توقع تو دارد و مال توست. خیراتت برما آشکارتر بوده و هست؛ لکن هیچ خیری به ظهورت نمی رسد ادرکنا یا مولانا! ☑️ @m_ghanbarian
🔶 میزگرد مجلس در نظام انقلابی در بسیج دانشجویی اصفهان https://tn.ai/2204858
❓چالش افت مشارکت (پیشخوان!) ❗️متوسط مشارکت در ده دوره گذشته انتخابات مجلس، ۵۵درصد بوده؛ که اینبار بیش از ده درصد از متوسط مشارکت، کاهش داشته ایم! 🔹شاید اصولگرایانِ صرف فعلا جشن پیروزی را بر دیدن این آسیب مقدم دارند؛ اما انقلابی ها چون جوهر و پیام مرکزی انقلاب اسلامی را "مردم سالاری دینی" می دانند؛ نمی توانند از این آسیب بی تفاوت بگذرند و برای نهادینه نشدن آن چاره ای نکنند؛ و صرفا به رٲی آوردن آدم های تِکراری و رٲی نیاوردن لیست تَکراری دلشان را خوش کنند. 🔅به فرموده رهبری انقلاب: "خواست و اراده و ایمان مردم، حتی بالاتر از این عواطف آنها، پایه ی اصلی حکومت است. این نظر اسلام است و ماهم به همین معتقدیم"..."اگرمردم حکومتی را نخواهند، این حکومت در واقع پایه مشروعیت خودش را از دست داده است نظر ما درباره ی مردم این است"(۷۷/۱۲/۴). ❗️تحلیل این افت ۱۹درصدی نسبت به دور قبل و اولین مشارکت زیر ۵۰درصد درسابقه جمهوری اسلامی، بیش از گزارش های آمنه سادات ذبیح پور تلویزیون می خواهد و بیش از ادعاهای سیاسیون خاص جای کاوش دارد: 🔺اگر کرونا هراسی علت این ریزش مشارکت بود؛ باید قم، بیش از اصفهان و تهران افت مشارکت می داشت! 🔺اگر صرفا رد صلاحیت اصلاح طلبان علت بود باید در ده دوره قبل نقض متعدد برایش پیدا نمی شد! بار اول نیست که چپ ها، مجمعی ها و اصلاح طلبان، گسترده رد صلاحیت شده اند؛ اما دوره های قبل حتی رکورد مشارکت ۷۱درصدی هم داشته یا حداکثر از مجلس سوم به چهارم با ظهور نظارت استصوابی، ۲درصد ریزش مشارکت بوده است! 🔺گرانی و فشار اقتصادی هم دلیل تامی نیست. چون باز آمار مشارکت های قبل خلاف آنرا ثابت می کند. مشارکت بالا در وضع بد اقتصادی و برعکسش در انتخاباتهای قبل نمونه دارد! ❓علت اصیل تر چیست؟! به زودی به قدر بضاعت اندک خود یادداشتی دراینباره به اشتراک خواهم گذاشت. 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
💠چالش افت مشارکت ۱از۴ دراین یادداشت اول چند غلط مشهور، تصحیح می شود بعد فرضیه مورد قبول طرح می شود و در آخر بالاترین و کمترین مشارکتها به شکل نقطه ای و هم نمودار سینوسی تحلیل میشود: ✅تصحیح چند غلط مشهور: 1⃣ رد صلاحیت ها و میزان مشارکت: 🔺مجلس دوم برای اولین بار شرط اعتقاد به اسلام و التزام عملی به ولایت فقیه برای نامزدها لحاظ شد. گروه های متعددی مثل مجاهدین خلق و حزب توده و...با آن رد صلاحیت شدند. نهضت آزادی هم بدین خاطر اعتراض کرده، انتخابات را تحریم کرد. اما مشارکت نسبت به مجلس اول، ۱۲درصد رشد کرد! 🔺مجلس چهارم، نظارت استصوابی ظهور کرد. در بدو امر ۷۰نفر از جناح چپ از جمله برخی نمایندگان مجلس سوم، رد صلاحیت شدند. اما جنجال برسر نظارت استصوابی، کمتر از ۲درصد در مشارکت عمومی اثر داشت! جالب تر اینکه تهران بعنوان مرکز سیاسی جریان حذف شده، مشارکتی بالای ٨۲درصد را رقم زد! ⬅️ شرایط نمایندگی و رد صلاحیت ها در میزان مشارکت عنصر تعیین کننده ای نبوده است. 2⃣ دولتهای دموکراسی خواه و میزان مشارکت: دولتهای مدافع توسعه سیاسی و شعار دموکراسی نتوانسته اند مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی را افزایش دهند بلکه از قضا مشارکت در این دولتها کاهش معنادار یافته است! 🔺در دولت اصلاحات: مجلس ششم(سال۷٨) از مجلس پنجم(سال۷۴)، کاهش ۴درصدی و مجلس هفتم(سال٨۲) با افت شدید ۱۹درصدی نسبت به ششم مواجه شد! فاجعه بارتر شورای شهردوم تهران بود که کلا ۱۲درصد مشارکت شکل گرفت! (احیای شوراها، ابتکار جنبش اصلاحات بود که باید برایش برنْد می ماند!) 🔺دولت روحانی: مجلس دهم(سال۹۴) از مجلس نهم(سال۹۰)، کاهش مشارکت داشت. مجلس اخیر نیز پایین ترین مشارکت(۴۲/۵درصد) را ثبت کرد! ⬅️ کمترین مشارکت های پارلمانی با میزان ۵۱درصد و ۴۲درصد در دولت هایی با شعار جمهوریت و آزادی و دموکراسی بوده است! 3⃣ گرانی و تورم و میزان مشارکت: این نیز عامل تعیین کننده نیست. بیشترین مشارکتها در دوره های تورم و تحریم بوده است! 🔺رکورد مشارکت مجلس، در دوره پنجم است با بیش از ۷۱درصد. تورم در این سالها ۴۹درصد و باز در رکورد تورم است! 🔺مجلس نهم، رتبه دوم میزان بالای مشارکت(نزدیک با مجلس دوم) را دارد با حدود ۶۴درصد. تورم در این سالها ۲۰تا۳۰درصد بود و تحریم های گوی طلایی و نقره ای آمریکا هم شروع شده بود! 4⃣ فتنه و میزان مشارکت: فتنه ها و درگیری های خیابانی معمولا کدورتها و مشکلاتی پیش می آورد که ممکن است موجب قهر کردن برخی با صندوقها شود. اما نگاه به ادوار گذشته روشن می کند این هم عامل تعیین کننده در کاهش مشارکت نیست! 🔺مجلس نهم، دو سال بعد از اعتراضات خیابانی ٨٨ وحواشی آن برگزار شد؛ اما رکورد دوم(یا سوم) بالاترین مشارکت پارلمانی پس از انقلاب را با حدود ۶۴درصد رقم زده است! ٭ادامه در ستون بعد ☑️ @m_ghanbarian
💠چالش افت مشارکت ۲از۴ ✅فرضیه مقبول: ضعف یا قوت پیشران های نظام انقلابی! 🔺مقدمه۱: ساخت حقیقی و حقوقی نظام: همانطور که ما یک بدن داریم و یک روح که در اتحاد باهمند؛ نظام سیاسی نیز یک پیکره دارد که قانون اساسی، مجلس، دولت، قضائیه، شورای نگهبان، انتخابات و... است. اینها را "ساخت حقوقی" می گویند. یک هویت حقیقی، معنا و مضمون که در حکم روح برای نظام سیاسی است هم دارد؛ که "ساخت حقیقی" نام می گیرد. این هویت حقیقی، همان "آرمانهای انقلاب" است. عدالت، کرامت انسانی، حفظ ارزشها، سعی برای ایجاد برادری وبرابری، آزادی، پیشرفت، ایستادگی مقابل بیگانه و استقلال و...(۱). 🔺پیشران های اجتماعی-سیاسی برای ساخت حقیقی: گاه ممکن است عضوی از بدن، لمس شود؛ دندانی پوک شود؛ عضوی علیل شود. این وقتی است که حضور روح در آن اعضاء کم شده است. اجزاء یک نظام سیاسی(ساخت حقوقی) هم چنین است. ممکن است مجلسی نامش، شورای اسلامی باشد؛ اما واقعا شورا یا اسلامی نباشد! دولتی در نام اسلامی باشد اما با بقیه سلاطین فرقی نکند! شورای نگهبانی باشد اما نگهبانیِ واقعی از قانون اساسی و شریعت اسلام در برنامه های توسعه و قوانین نکند! دستگاه قضائی باشد، اما گردن کلفت ها را به عدل نگیرد و ضعیف کشی کند! و... در همه این موارد آن نهادها و ساخت های حقوقی از هویت انقلابی خود خالی شده اند و مثل دندان پوک مانده اند. پیشران های اجتماعی-سیاسی برای ما، گروه های فعال انقلابی و ناظران بصیر مردمی در بدنه انقلابند که کارشان دمیدن روح در اعضاء تنبل و لمس شده است. بدنه فعالی که از لایه های "فکر" تا "فرهنگ عمومی" و از آنجا تا "گفتمان های سیاسی" و "جنبش های اجتماعی-سیاسی" را برعهده میگیرند. ساخت حقیقیِ، سازه های حقوقی نظام را دنبال می کنند و از کلیشه شدنشان جلوگیری می کنند. برای آرمانهای اصیل مردم انقلابی، "طرح و نظریه"، همراه با "نقد و اعتراض" دارند. "کیش شخصیت" ندارند. "وفادار به ارزشها" هستند. لذا لازم شد از منتخب خود هم می گذرند. از جریانات سیاسی کهنه شده، رد شده وآنها را متناسب با موقعیت میدان، نو و بالنده می کنند. 🔺فارغ از ارزش گذاری و قضاوت که: کدام پیشرانِ "نظام انقلابی" بوده اند وکدام پیشرانی برای "استحاله نظام" به نظام های موجود دنیا بوده اند؛ می توان این جریانات وجنبش ها را پیشران اجتماعی-سیاسی ۴دهه معاصر خواند: -جنبش اسلام مترقی(قرائت حزب جمهوری و مٶتلفانش از اسلام که همراه با آزادی و جمهوریت و...است) -جنبش دوم خرداد و جریان اصلاحات(که دنبال اسلامیزه کردن جامعه مدنی، توسعه سیاسی و... بود) -جریان عدالتخواهی دهه ٨۰و۹۰ که از احیای آرمانهای انقلاب تا قرائتی نیمه منسجم بنام مکتب ایرانی را در خود داشت. -و... ⬅️با این مقدمات فرضیه مقبول ما این است که : هر وقت پیشران های اجتماعی-سیاسی قوی ای در جامعه به سمت ساخت حقیقی و هویت انقلاب اسلامی شکل گرفته، مشارکت افزایش یافته است. و هروقت این پیشران ها دچار انحراف از ساخت حقیقی و "توازن آرمان ها" شدند یا دچار تسامح شده با ساخت حقوقیِ کلیشه شده، ساخت و پاخت کردند؛ قوت خود را از دست داده و بدنه مردم را از دست می دهند. در این صورت مشارکت مردم رو به کاهش میرود چون پیشران های مناسب را نمی یابند. 🔻این را نباید صرفا به نظام حزبی تقلیل داد یا با آن یکی گرفت. نظام حزبی در ذات خود ایستایی و ماندنِ مدید در دوقطبی کاذب را دارد. اما این پیشران ها، انقلابی، جهشی و نو شونده اند، حتی اگردر مقطعی خود را با حزبی نشان دهند. احزابِ ثابت، خود بهترین مثَل برای ساخت های حقوقی اند که نیاز به روح و هویت نو دارند. 🔻تببین آماری مشارکت های گذشته با این فرضیه را در ستون بعد بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
💠 چالش افت مشارکت ۳از۴ ✅ تحلیل افزایش و کاهش مشارکتها: 1⃣ تحلیل نمودار سینوسی ۱۱ انتخاب: اگر آمار مشارکت یازده دوره را کنار هم قرار دهیم، نموداری پیدا میشود: 🔺دور دوم(سال۶۳) رشد مشارکت است(۶۴درصد). سپس تا دور چهارم(سال۷۱) سیر نزولی مشارکت طی میشود(از ۶۴درصد به ۵۹درصدو۵۷درصد)! 🔺دوره پنجم(سال۷۴) جهش مشارکت(۷۱درصد) اتفاق می افتد. دوباره تا دور هشتم(سال٨۶)، سیر نزولی مشارکت را شاهدیم.(٦۷درصد و ۵۱درصدو۵۱درصد)! 🔺دوره نهم(سال۹۰) باز جهش مشارکت(۶۴درصد) را داریم و دوباره تا دوره یازدهم افت مشارکت(۶۱درصدو ۴۲درصد)! ⬅️ تولد، رشد، توقف یا انحراف سه پیشران یادشده با میزان مشارکت نسبت مستقیم دارد: 🔺دهه ۶۰، موج اسلامی کردن نظام سیاسی و رقابت با اندیشه های الحادی و التقاطی، مشارکت بالا می آفریند. 🔺حدود ده سال ایستائی و کشمش هایی که برای جامعه، فردی و قبیله گی جلوه می کند؛ افت مشارکت را موجب میشود(تا مجلس چهارم). 🔺 روشن تر شدن تفاوتها و تمایزهای گفتمانی گذشته و دیالکتیک بین "پیشرفت و سازندگی" با "آزادی و جمهوریت"، مشارکت بالای مجلس پنجم را موجب میشود که کمی بعد نقطه شروع جنبش اصلاحات می شود. 🔺حدود ده سال پیشران اصلاحات بخاطر عدم استفاده درست از آزادی در مسیر عدالت و هم انحراف به گفتمانهای بیگانه و غیر بومی، افت مشارکت را به همراه می آورد. البته رقیب هم طرح تازه و پیشرانی ندارد و محافظه کار مانده است.(مجالس ششم وهفتم) 🔺 آشکار شدن آثار توسعه اقتصادی با رشد حاشیه نشینی در شهرها، زمینه "خیزش عدالت خواهانه و مبارزه با تبعیض" میشود. اتفاقی که در ٨۴ بروز می کند. البته بخاطر نداشتن تشکیلات سازمان یافته کشوری، مجلس این جریان متاخر تر می رسد. مشارکت بالای مجلس نهم، پدیده ای، کاملا شبیه پدیده دولت نهم است: روی کار آمدن چهره های نو (۱۶۹ نماینده٘ اولی و رای نیاوردن ۱۱۰نماینده مجلس!). این مثالی گویا از آمدن حاشیه به متن است که با آن پیشران اتفاق افتاد. 2⃣ تحلیل نقطه ای مشارکتها: 🔺مجلس دوم با رشد ۱۲درصدی: جریانات الحادی و التقاطی با شرط اعتقاد به اسلام و التزام عملی به ولایت فقیه حذف میشوند. پیشران اجتماعی-سیاسی نیروهای انقلاب، اسلامی کردن نظام سیاسی و حفاظت از استقلال کشور در مقابل صدام است. لذا حامل هویت انقلاب برای پیکره ظاهری نظام است؛ پس مشارکت بالایی را رقم میزند. 🔺مجلس پنجم با رشد ۱۳درصدی: باوجودی که بار دوم است نظارت استصوابی اعمال میشود وبرخی حذف شده، برخی گروه ها انتخابات را تحریم کرده اند؛ مشارکت، رکورد ۷۱درصدی میزند! شعار طیفی ادامه سازندگی و پیشرفت است وبه تهاجم فرهنگی وحمله به استقلال فرهنگی کشور توجه می دهند. طیف دیگر شعار جلوگیری از انحصار طلبی جناح حاکم و سوء استفاده از نهادهای قانونی دارند. پیشرفت و استقلال و هم آزادی ومنع انحصار، همه از آرمانهای انقلاب است وظرفیت رقابتی گسترده را می آفریند. برای آن شعارها مصادیقی در میدان هست؛ لذا هرکس بسته به تشخیصش از میدان و اولویت آرمانی اش، طیفی را رٲی داده و نتیجه ای شکل می گیرد . 🔺مجلس نهم با رشد ۱۰درصدی: پیشران آمدن از حاشیه به متن و چالش با محافظه کاری موجود در جناح های موجود، ظرفیت مشارکت بالا را موجب میشود. چه آنهایی که می خواهند از طریق مجلس کارآمد، دولت و رئیس آنرا کنترل کنند ومانع استمرار بناپارتیسم شوند(۲)؛ چه آنهایی که از مجلس بهانه گیر علیه دولت بیزارند و دنبال تغییرند؛ وبخصوص نیروی آزاد شده ی حاشیه، برای نشستن در متن و جابجایی نخبگان؛ پیشران قدرتمندی است که مجلسی مثل دولت نهم را رقم میزند: آدم های نو وتازه وبی سابقه در نظام سیاسی. 🔻کاهش ۱۹درصدی مجلس هفتم: گفتمان اصلاحات با مشغول شدن با غیر اولویت ها بخصوص در مجلس ششم، از توده مردم فاصله گرفت و برای اقلیت نحبگان روشنفکر شد. رقیب او نیز هیچ طرح تازه ای نداشت و محافظ پیشا اصلاحات ماند! این مواجهه، کمترین ظرفیت برای مشارکت حداکثری داشت. مردم مطالبه خود و ارتکازشان از آرمانهای انقلابشان را در هیچ طرف ندیدند؛ پس بیش از ۵۱درصد به میدان نیامدند! 🔻کاهش مشارکت ۱۹درصدی در انتخابات مجلس یازدهم! اینبار برای اولین بار پس از انقلاب به زیر ۵۰درصد سقوط کرد(۴۲درصد)! ٭ادامه را درستون بعد بخوانید: ☑️ @m_ghanbarian
💠چالش افت مشارکت ۴از۴ 🔻کاهش مشارکت ۱۹درصدی در انتخابات یازدهم! اینبار برای اولین بار پس از انقلاب به زیر ۵۰درصد سقوط کرد(۴۲درصد)! 🔸از آخرین پیشران اجتماعی-سیاسی (عدالتخواهی و آمدن حاشیه در متن و چالش های رقیبش) بیش از یک دهه می گذرد. آورده ی دولت اعتدال گرایان به حسب اجتماعی در حد یک گفتمان هم نیست؛ بلکه تاکتیکی جدید برای همان گفتمان "صلح در بیرون، دموکراسی در خانه" است. همین هم در عمل موفقیت چشمگیری نیافت. 🔸بیشترین تعطیلی کارگاه ها و اعتراض های کارگری را در این دوره داریم که جز بی جوابی یا سرکوب جوابی ندارند! اعتراضات عمومی تری در دی۹۶ و آبان۹٨ شکل می گیرد که باز بدون جواب می ماند. به فتنه خیابانی کشیده شدن توسط بیگانه و سرکوب آنها توسط نظام، پاسخ معترضین نمیشود. 🔸ساخت حقوقی ای مثل مجلس، از ساخت حقیقی، فاصله ی معنا دار گرفته است: "نه شوراست و نه اسلامی"! -تصویب برجام در ۲۰دقیقه، بخاطر توافق سه نفر (فقط یکی در مجلس و رئیس آن) بود. - رئیس مجلس جای ۲۹۰نماینده در مصوبه ی بنزینیِ سران می نشیند. همین دو نمونه ی چالش برانگیز برای "مجلس شورا" نماندن، مجلس کافی است! -فساد اقتصادی نمایندگان که موجب رد صلاحیت جمع بزرگی از آنها شد، "اسلامی" بودن آنرا هم زیر سؤال برد! 🔸رئیس جمهور از شنود، رفراندام، حق انتقاد(حتی از معصوم)، ترس از جرم شدن جمهوریت و... می گوید اما طرفدارانش هم اینها را جز برای فرار از مسئولیت هایش نمی گیرند. لذا هیچوقت پشت سر او موجی مثل دهه۷۰ با خاتمی راه نمی افتد! 🔸اصلاح طلبان نیز از "گفتمان" و "جنبش اجتماعی" به "توجیه گر" دولتی ضعیف تنزل کرده اند. آدم های در صحنه و درون نظامشان واقعا اصلاح طلب نیستند و فقط از نام آن بهرمندند. و بیرونی ها یا اپوزیسیون و برانداز شده اند یا منفعل و بی طرح و برنامه مانده اند. پس با افت شدید اعتماد عمومی مواجه اند. 🔸اصولگرایان با شعب مختلفشان از قالیباف تا محصولی هیچ حرف و طرح تازه ای نیاورده اند. نقد و اعتراضشان هم "تبعیضی" و هم "تاکتیکی" و فقط از دولت روحانی است. - برای تجمعات آزاد، تضمین بالاتر جمهوریت و شورا بودن مجلس هیچ سخن جدی ندارند. - عدالت و مبارزه بافساد جز استفاده ابزاری برای زدن رقیب هیچ وزنی در گفتمان آنها ندارد. -قالیباف رسما خود را تکنوکرات می داند و فرقش با تیم روحانی به عُرضه و پرکاری اش است نه تفاوت طرح توسعه اش! - محصولیِ میلیاردر با وزیران میلیاردر روحانی تفاوت جوهری در فقر و غنی ندارد. -پایداری هم جز غلط گیری های اعتقادی از حزب مشارکت تا جریان مشایی هنری از خود نشان نداده است! 🔸احمدی نژاد هم پس از چندبار عَرضه خود و نزدیکانش در انتخاباتها و رد شدنشان، سکوت پیشه کرد. اقلا رسما و علنا لیستی نداد و طرح ونقدهای منتشره خود را در گفتمانی انتخاباتی عرضه نکرد. 🔸نیروهای مستقل، عدالتخواهان جوان و... نیز، هم بهانه تخریب داشتند و هم آدم شاخصی پای آنها نایستاد. از سال قبل با برخی روحانیون انقلابی ارتباط می گرفتند؛ اما یکباره آقایان همراه کارشناسان سمت خدا، پشتوانه معنوی لیست اتحاد شدند تا نقش تَکرار خاتمی را بیافرینند! محافظه کاری را بر آفرینش جریانی تازه، ترجیح دادند. ⬅️ همه اینها موجب شد یک پیشران قوی اجتماعی-سیاسی به سمت توازن آرمانهای انقلاب شکل نگیرد. معترضین آبان، آدم خود را در صحنه سیاسی نبینند. کارگر و کارخانه دار و دانشجو و... کمتر نامزد خود را بیابند. این صرفا بخاطر رد صلاحیت اصلاح طلبان نیست که بود آنها هم مثل نبود، بود. اعتراضات آبان از قضا ظرفیت بالایی برای مشارکت می بود؛ اگر معترضین می دیدند مشارکت انتخاباتی شان، بدون فتنه خیابانی شدن، مطالبه حقوق شان می کند. به حسب نظر سنجی ها ۱۵درصد کاهش مشارکت بخاطر همین اعتراضات جواب نگرفته است. اما ترجیح داده شد خلاف مشهورات و حرفهای تکراری چیزی گفته نشود و فقط از عکس و یاد سردار دلها برای مشارکت بیشتر استفاده شود! ⬅️ برای جهش مشارکتی دوباره نیازمند پیشرانی اجتماعی-سیاسی قوی هستیم؛ که مسائل عینی جامعه را در راستای ارزشها و آرمانهای انقلاب معنا کند. نقد و اعتراض روشن و همه جانبه(نه تبعیضی وجناحی) و طرح وبرنامه کامل داشته وبا آدمهایی منطبق بر آن آرمانها عرضه اش کند. ............................................ ۱. ر.ک:کتاب صورت و سیرت انقلاب اسلامی ۲.مقاله ۱٨خرداد آری، ۱٨برومر نه از سعید حجاریان وهم مصاحبه با آوا ارگان رسمی انجمن فرهنگ وسیاست دانشجویان دانشگاه شیراز ش ۶۴ص۹ 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
ساخت حقوقی و حقیقی.pdf
121K
➕پیوست نوشته چالش افت مشارکت! بخشی از بیانات رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ۸۷ ☑️ @m_ghanbarian
چالش.pdf
710.5K
💠 یادداشت «چالش افت مشارکت!» ✍🏻محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian
17.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲آقا جان ما تو را فراموش کردیم... محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷 "همه با هم" ❓آیا می دانید شعار "همه با هم" را جهادی های نهضت امام خمینی وارد ادبیات توسعه در دنیا کردند؟! ❗️مهندس حسینعلی عظیمی از پیشکسوتان جهاد سازندگی: "شعار جهاد، "همه با هم" بود؛ این کلمه خیلی مهمی است[که در فرمان امام برای تشکیل جهاد بود]. در تاریخ توسعه دنیا، این کلمه با جهاد سازندگی مطرح شده است و می گویند برترین شعار توسعه ی دنیا همین "همه با هم" است که از جهاد سازندگی امام خمینی برآمده. الان این شعار هم در فائو(FAO)، هم در یونیدو(UNIDO) ، وهم در یو.دی.پی (UNDP) و هم در سازمان ملل مطرح است. این شعار با "مشارکت" تفاوت دارد. در ادبیات رایج دانشگاهی، مشارکت مفهوم خاص خودش را دارد که تعریف شده و تعریفش هم غربی است" (کتاب رسم جهاد/ص۲۵) 🔹پ.ن: بین ۳۰تا۴۰کشور درگیر این ملت متحد و انقلابی جور دیگر خواهد درخشید؛ چنانچه مواجهه مردمی اش با سیل سال قبل زبانزد شد. ☑️ @m_ghanbarian
🕙 دو شبی ۱۰۰۰ثانیه برای رجب! حالا که کرونا و کرونا هراسی تجمعات دینی را محدود کرده، برای استفاده از نفحات قدسی ماه رجب پیشنهاد شده است: -یک شب در میان -هرشب ۱۰۰۰ثانیه(حدود۱۵دقیقه) -ساعت ۱۰شب لایو از پیج اینستاگرام، ۱۰:۳۰صوت آن در کانال -درس گفتارهایی معرفتی از کتاب گرانسنگ: رشحات المعارف حکیم عارف آیت الله شاه آبادی به زبان ساده -ارائه توسط حجت الاسلام قنبریان پیج های اینستاگرام: https://instagram.com/ghanbarian_ir https://instagram.com/ghanbarian11 کانال ها: https://eitaa.com/m_ghanbarian https://t.me/m_ghanbarian https://sapp.ir/m_ghanbarian ٭به علاقه مندان خبر دهید ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه اول محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه اول: مقدمه/ضرورت خودسازی/ فصل خودسازی/ شاه آبادی و رشحات المعارف 🔅آیت الله بهجت به شهید ردانی و فرمانده های دفاع مقدس فرمود: مراقب صدام درون هم باشید! حضرت آقا فرمود: "اشتباه است که ما خیال کنیم، دشمن فقط آمریکا و صهیونیست است؛ ما یک دشمن خطرناک تر از آمریکا وصهیونیزم داریم و آن نفس است"(۸۰/۵/۶) 🔅بعضی رفتند با نفس بجنگند، استعمار و استبداد بر جامعه اسلامی را فراموش کردند! بعضی رفتند پی مبارزه، نفس کار دستشان داد و ضد خود شدند! راه نجات جمع بین این دومبارزه است. 🔅آیت الله شاه آبادی اسوه این جامعیت است که امام بزرگوار ما را تربیت کرد. ۱۱ماه تحصن علیه رضا خان و چله نشینی در جوار امیر المومنین را باهم داشت. 🔅کتاب رشحات المعارف درسهای عمومی ایشان در مسجد جامع تهران برای مردم است. حاوی معارفی است که پشتیبان عمل و عبادت ما میشود. هم عبادات ما را افزایش می دهد؛ وهم آنرا تصفیه می کند. حضور قلب و اخلاصش را تٲمین می کند. یک شب در میان حدود ۱۵دقیقه از آن معارف جرعه نوشی می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
🛐دعای انقلابی برای رفع کرونا❗️ 🌡حتما شماهم در شبکه های مجازی این روزها با دستورالعمل های عبادی برای دفع کرونا از اساتید عرفان گذشته ومعاصر مواجه شده اید. ختم زیارت عاشورا شبیه سامراء سابق و دفع وبا؛ نماز جعفر طیار ودعای نور، حرزهایی برای آویزان در خانه و... مٲثور از آنها قطعا خوب اند و مجرَّب. با همین تضرعات، سابقا خداوند دفع بلاء از کشور اهل ایمان کرده وبه مومنین آبرو داده؛ تا جامعه ایمانی از کفر، در انظار تفاوت کند. 💊 اما الان زمان دیگری است، ودعای برتری لازم است. تفاوت "کرونا امروز" با "وبای دیروز"، به قدر تفاوت "ایران انقلابی" با "سامرای مستعمره دیروز" است! جامعه، با مسلمان شدن "صورتی نو" می پذیرد. با تشیّع، "فعلیّتی برتر" می گیرد. با اسلام ناب وتشیع راستین، "تعالی" می گیرد. در جای خود ثابت است که هر موجود، فیوضات ربّ را با "صورت اخیر" و "فعلیت آخر" خود جذب می کند: نبات با فعلیتِ نباتی اش، چیزی جذب می کند که جماد نمی تواند آنرا جذب کند. انسان، با فعلیتِ عقل و نطقش، فیضی می گیرد که حیوان از آن بی خبر است. حال جامعه ای که از دوگانه پرستی در آمد ومسلمان شد؛ از اسلامِ فتوحات، بالا آمد واسلام اهلبیت(ع) را پذیرفت؛ البته چله ی زیارت عاشورایش دفع وبا می کند. اگر از تشیع انقلابیِ علی(ع)و حسین(ع) بهره بُرد و بر یزیدها شورید، مقابل سفیانی ها ایستاد؛ البته "فعلیت برتری" یافته وفیض بالاتری باید جذب کند. آن فیض برتر چیست؟ 🔬حالا وقتش رسیده که "علم را اگر در ثریا باشد به زمین آورد" وآبروی مذهب حقش کند. بازهم با زیارت عاشورا، نماز جعفر طیّار واستغاثه به امام عصر(ع) چنین می کند. اما نه در رویکرد عام الفیل و عبدالمطلب؛ که شترانش را طلب کند وبگوید: خانه، خود صاحب دارد! بلکه در رویکرد محمد(ص) و وارثانش؛ که، مومنین (بٲیدی المومنین) را جای ابابیل نهد. "اعجاز سجیل" را در "ما رمیت اذ رمیت" بیاورد. حالا، تیرِ کمان مومن، کار سجیل ابابیل میکند.(دقت کنید) 💉وقتی رئیس دانشگاه بقیة الله ازکلید خوردن سه پروژه برای درمان قطعی ویروس کرونا خبر داد؛ و وزیر بهداشت در پاسخ پیام تشکر رهبر انقلاب گفت: "بی تردید با به زانو درآوردن هرچه زودتر بیماری، جهانیان را شگفت زده می کنیم"؛این فعلیت آخر را در فرزندان خمینی دیدم. انقلاب خمینی برای جمع دین و دنیا و علم و معنویت آمد و خود را مقدمه تمدن مهدوی خواند. پس دیگر بالاتر از اعجازِ دفع وبا "از سر مومنین" ، باید طلب کند. باید فیض آسمانی علم را جذب کند و بوسیله مومنین انقلابی، کرونا را "از سر بشریت" رفع کند. این هم دعا واستغاثه شمارا می خواهد. ⬅️حالا دیگر فقط برای اعجازِ بی اثر کردن ویروس بین مومنان دعا نکن؛ برای پرچم داری ایران انقلابی در حلّ این بلیه ی جهانی دعا کن ؛ که نظرها را به حقانیت این راه و آن مذهب جلب خواهد کرد. 🎯آنوقت لطف خفیِّ تقدیر الهی برای شروع کرونا از قم، سوژه سازی ها علیه قم ومقدسات، تهاجم رسانه ای دشمن بر کرونای ایران ومعمولی گرفتن کرونای جهان، جدی تر شدن احتمال جهش ژنتیکی ویروس وعملیات بیوتروریسم و دهها پدیده ظاهرا شوم دیگر معلوم خواهد شد! پس از امروز نذر ودعا وتوسل کن دانشمندان جوان انقلاب قم، جهان را شگفت زده کنند: ایران انقلابی، کرونا را درمان کرد! آنروز، یک قدم به "یدخلون فی دین الله افواجا" نزدیک شده ایم. به امید آنروز... ۱۴۰۰ 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۹ ☑️ @m_ghanbarian
21.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
➕پیوست یادداشت دعای انقلابی برای رفع کرونا! ٭"جوشش انقلابی" جوانان ایران و فرزندان خمینی را باور کنیم. ۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
💠جرعه ای از رشحات المعارف دروس معرفتی عارف حکیم آیت الله العظمی شاه آبادی (استاد عرفان امام خمینی) 🔅فهرست: -در نشیب و فراز انسان -بیان فطرت انسان -در ظهور اعمال -انجام واجبات و ترک محرمات -تذکر برای انتباه -شکر نعمت برچهار قسم است -مراتب کمال -سلسله مقربین -بنی الاسلام علی خمس دعائم -روز محشر دچار حسرت و ندامت خواهی شد -سلسله مراتب 🔅جرعه نوشی از رشحات المعارف در شبهای ماه رجب -یک شب در میان -۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی -ساعت ۱۰شب، لایو اینستاگرام ؛ ده ونیم ارائه چکیده و صوت در کانال پیج های اینستاگرام: https://instagram.com/ghanbarian_ir https://instagram.com/ghanbarian11 کانال ها: https://eitaa.com/m_ghanbarian https://t.me/m_ghanbarian https://sapp.ir/m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب جلسه دوم: معرفت کلیدیِ عالم محضر خداست محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
✅۱۰۰۰ثانیه منبر مجازی برای رجب 💠 جرعه ای از رشحات المعارف جلسه دوم: معرفت کلیدیِ "عالم محضر خداست" 🔅"عالم محضر خداست، در محضر خدا، معصیت نکنید"؛ ترجیح بند مواعظ امام خمینی بود. هزاران جوان را این یک جمله تربیت و به اوج کمالات انسانی رساند. 🔅زادگاه این معرفت، بالاصاله قرآن است؛ اما استاد عرفان امام(آیت الله شاه آبادی)آنرا سر سفره امام و پیروانش آورد: "علم به حضور حق و خود در حضور و خدمت او دیدن، مناط عصمت است؛ یعنی کسی که دارای چنین علمی باشد، به اختیار خود مرتکب نافرمانی و گناه نمی شود..."(ص۲۵رشحات المعارف) 🔅چهار شرافت این معرفت: ۱.موجب "عبادت احرار" است؛ چون حیاء از خود خداست نه خوف جهنم و شوق بهشت. ۲.مولد "عبادت عارفانه" است؛ چون الان قیامت فرد را برپا می کند موکول به حسابرسی فردای قیامت نیست! ۳.موجب "عبادت زاهدانه" است؛ چون بیش از واجب و حرام و رذایل عمده را دربر می گیرد. سالک را ادبی بیش از رساله و اخلاق می دهد. ۴.در عین حال، "فطری" و همگانی است. رعایت احترام حاضر، فطری هر انسانی است. آیت الله شاه آبادی می فرماید:"اینها از تٲسیسات فطرت بشر است و قراردادی و جعلی نیست"(ص۳۴) 🔅درک ذهنی و عقلی این حضور: ٭صورتهای خیالی ای را مثل یک داستان نویس تصور کنید. ٭شما خالق آنها در ذهن خود هستی. آنها نزد شما حضور دارند و شما نزد آنها حاضرید.(دقت کنید) ٭خود آن صورتهای ذهنی، علم شمایند. مثل علم شما به اشیاء خارجی نیست. پس درون و برون آنها نزدتان حاضر است. از آرزوی آن پرسناژ ذهنی خبر دارید و...(توجه کنید) ٭حکماء از باب مَثَل نه مِث٘ل می گویند: صفحات الاعیان عندالله، کصفحات الاذهان عندنا: اشیاء خارجی برای خداوند مثل صورتهای ذهنی نزد مایند!(تٲمل کنید) ⬅️مرحوم شاه آبادی می فرماید: "تو عین حضور حقی. نفَس کشیدنت، چشم برهم نهادن و گشودنت..."(ص۳۲) 🔅شاهد قرآنی و روایی: ٭آیه ۱۳سوره مُلک می فرماید:"قولتان را پنهان کنید یا آشکار؛ خداوند از درون سینه ها باخبر است" در آیه ۱۴ وجه آنرا بیان می کند:"الا یَع٘لَمُ مَن٘ خَلَق؟" آیا او که خلق کرده نمیداند؟! این همان استدلال است که مخلوق، نزد خالق حاضر است؛ درون و برونش. ٭زندیقی که ادعا میکرد کرم های درون گل و لای جلویش چرا مخلوق او نباشد؟! از امام صادق(ع) پاسخ شنید: پس بگو چند نر و چند ماده در آنهاست! ⬅️میشود شما از جنسیت مخلوق ذهنی ات بی خبر باشی؟! اگر هزاران نفر را در داستان ذهنی ات بیافرینی از جزئی ترین خصوصیات آنها باخبری! چون نزد آنها حضور داری و آنها نزد تو حاضرند. خالق حقیقی عالم را کمتر از این نگیر! 🔅باور این معرفت، سازنده است. امام خمینی:"آن وقتی که قلم به دست می گیرید، بدانید در محضر خدا، قلم دست گرفته اید. آن وقتی که می خواهید تکلم کنید، بدانید زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خداست. عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید. در محضر خدا باهم دعوا نکنید سر امور باطل و فانی" (صحیفه امام ج۱۳ص۴۶۱) ☑️ @m_ghanbarian