🔰محمدرضا حکیمی وانقلاب اسلامی
(چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری)
۲از۴
....................
*⃣بررسی مبنای دانشی آقای حکیمی:
جناب حکیمی براساس گزارش مقاله انقلابی که متوقف شد؛ حکومت مسانخ با معصوم در عصر غیبت را نظام عامل بالعدل(اجرای عهدنامه مالک)می شمارد ولاغیر.
🔸درجلد دو از مجموعه ارزشمند الحیاة (اقلا تا طبع سوم.۱۳۶۰)چند جا از ولایت فقیه وفلسفه سیاسی اسلام که مبتنی برآن است سخن گفته است.
آنرا استمرار زعامت وحکومت ائمه اطهار خوانده وتصریح می کند: ریاست نظامات اسلامی فقط در صلاحیت نبی یا نائب نبی یعنی وصی یا نائب وصی است که عالم ربانی یگانه ای در هر زمان است.(الحیاة ج۲ص۴۱۵)تٲسیس این نظام اسلامی را "روح دین" وجوهر رسالت الهی می شمارد که اهمال وانحراف در آن در کشورهای اسلامی موجب منهدم شدن اسلام و"ازبین رفتن حق وعدل" میشود(ص۴۱۶).تدریس کتاب ولایت فقیه امام خمینی را در حوزه ها، بلکه مجالس عمومی ومساجد وتکایا واجب می شمارد(ص۳۶٨و۳۶۹).
اما در این گزارشِ شاگرد، چیزی از "ولایت فقیه" در حکومت مسانخ با معصوم نیست. بلکه به گزارش شاگرد، دیگر کتابشان درباره امام را هم تجدید چاپ نکردند! آنچه در تحلیل بینشی هم از ایشان نقل شد، موید همین معناست که حکومت ولایت فقیه(اقلا موجود از زمان امام تا کنون)را اسلامی نمی داند!
🔸به تعبیر دیگر حکیمی در حکومت مسانخ، به "غایت"و"علت غائی" (برقراری عدالت با ریشه کنی فقر) توجه کرده ولی "علت فاعلی"(ولایت)را اهمال یا از فقیه برای آن منصب، اعراض کرده است.
لذا اگر حکومت مسانخ با معصوم را حکومت ولائی قائم به قسط بداند با او اختلافی نداریم؛ اما اگر صرفا نظام عامل به عدل بداند، حرف قابل دفاعی نیست. چون"نه مُجاز" است "نه قابل تحقق".
حکیمی خود در جلد دوم الحیات روایاتی آورده که این عدم جواز و هم عدم تحقق را ثابت می کند. روایاتی که غیر ولایت را طاغوت می خواند وهرگز هم به عدل وقسط نمی انجامد. از مجموع آن روایات خودش نتیجه گرفته:"پس امام حاکم عادل وبرحق یا نائب لایق حقیقی او، اصل همه خیر برای مردم است..."(ص۴۰۱).
🔸معیار گذاری حکیمی درباره اسلامیت حکومت(برقراری عدالت با ازبین بردن فقر)هم لازم، اما ناکافی و ناقص است. اگر فقط این باشد، تعریفش "نه جامع" است "نه مانع"!
🔸جامع نیست، چون حتی فرد اکمل(حکومت امیرالمومنین) را شامل نمی شود!
-آیا علی(ع) موفق به برقراری عدل جامع شد؟!
-خود در خطبه۱۶٨ از تٲخیر خواستن برای اجرای عدالتی قضائی بخاطر حفظ مصلحت امنیت و یکپارچگی جامعه می گوید!(پیگردقضائی ای که تا پایان عمر هم انجام نشد!)
-در جلد ٨کافی ص۶۱تا۶۳، کلینی خطبه ای بلند از حضرت در سالهای آخر حکومت می آورد که حضرت حدود ۲۵مورد را می شمارد که نتوانسته انجام دهد!بسیاری از این موارد در حوزه عدالت اقتصادی واسترداد اموال وحقوق پایمال شده است!(البته حضرت شجاعانه اعلام میکند تا محقق نشدن آن آرمانها، اسلام تلقی نشود).
⬅️اگر برای اجرای معصوم، عذری موجّه قابل تصور است؛ برای اجرای غیر معصوم هم مثل آن عذر موجّه است. اگر نگوییم بطور طبیعی بیشتر خواهد بود.(البته درباره توجیهات بیجا برای برخی اقدامات ضروری که بین ما شایع است باید در بخش تحلیل بینشی سخن گفت)
🔸تعریف حکیمی مانع اغیار هم نیست. حکومتهای جبّاران وطاغوتهائی را میتوان از دیروز وامروز دنیا مثال آورد که با این معیار، مسانخ با معصوم میشوند!!!
۱.ولیدبن عبدالملک(از مروانیان)دستور داد برای هر زمینگیر وجذامی وکور یک خدمتگزار تخصیص دهند(تاریخ طبری ج۶ص۳۲۷)او برای معلولان ونابینایان هم مستمری قرار داد.
۲.در عباسیان، مهدی عباسی برای جذامیان وزندانیان مستمری قرار داد(طبری ج٨ص۱۴۲)برای یتیمان هم مربی رایگان قرار داد.
۳.عمربن عبدالعزیز در دوران قحطی وگرانی، از بیت المال، مردم را تٲمین میکرد.یا برخی ثروتمندان را مٲمور آن میکرد وبعدا از بیت المال با آنها تسویه میکرد(انساب الاشراف ج۵ص۱۱۲)
⬅️آیا این خدمات عامه در مسیر فقر زدائی، حکومت اینان را مسانخ با معصوم می کند؟!!
۴.الان فاصله طبقاتی در کشورهای اسکاندیناوی از کشورهای اسلامی کمتر وفقر نایاب تر است؛ آیا این حکومتها هم سنخ حکومت معصومند؟!!
آیات واحادیث ابواب متعدد جلد دوم الحیات بر بطلان این، کفایت می کند.
۵.کشور خودمختار ۳٨هزار و۳۰۰نفری "موناکو" در جنوب فرانسه وشمال اروپا اصلا فقیر ندارد. اگر به تعریف مرکز آمار فرانسه، نرخ فقر را درآمد کمتر از۱۰۰۰دلار درماه بگیریم؛این کشور اصلا فقیر ندارد. اما آیا نظامی عادلانه است؟!
این بندر مدیترانه ای، حیات خلوت قارون های اروپا وآمریکاست که بخاطر دریافت نشدن مالیات بردرآمد، آنجا آمده اند!
⬅️آیا هرجا فقر نبود، عدالت هست؟! وآن نظام مسانخ با حکومت ولائی عدل گستر معصوم است؟!
*⃣بررسی تحلیل بینشی حکیمی:
در بخش سوم بخوانید:
☑️ @m_ghanbarian
🔰محمدرضا حکیمی و انقلاب اسلامی
(چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری)
۳از۴
.......................
*⃣بررسی تحلیل بینشی حکیمی:
🔸غیر از آمارها، رهبر انقلاب اسلامی هم تصریح دارد:"درمورد عدالت ما عقب مانده هستیم؛در این تردیدی نیست؛ خودمان اعتراف می کنیم، اقرار می کنیم...باید از خدای متعال واز مردم عزیز عذرخواهی کنیم"(۹۶/۱۱/۲۹)
اما این بدان معنا نیست که "در انقلاب عدالت، ذره ای اجراء نشد"! این سخن که "انقلاب کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد"؛ مورد تٲیید مشاهدات عینی وآمارهای جهانی است.
البته در کنار رساندن امکانات(آب وبرق وگاز و...)به روستاهای بالای ۲۰خانوار، سیل سیستان وخوزستان وسقوط جوان کولبر کردستان، این موقعیت را پیش می آورد تا محرومیت از امکانات اولیه این مناطق را همه ببینند، مشکلات فلاکت بار حاشیه نشینی اهواز، کولبری کردستان و صف گاز در سیستان دیده شود.
🔸نیاز به مقابله با طاغوت اقتصادی را یک مرجع تقلید هم اخیرا با تعبیر "لزوم انقلاب اقتصادی" طرح کرد. اگر وفادار به مفهوم "انقلاب" در "اقتصاد" باشیم، خواهیم دید در این ۳۰سال پس از جنگ، طرح ها ولوایحی جزئی در مسیر عدالت (مثل مالیات بر اشرافیت یا یارانه به محرومان)آمده، اما همین مقدار هم در راه مانده یا کم اثر شده است. در حالیکه انقلاب اساسی در مسیر عدالت اقتصادی، نه اینگونه کارها، بلکه "توزیع عادلانه منابع ثروت" وبه تعبیر امام، "دخیل کردن توده های میلیونی مردم محروم در تولید"(صحیفه نور ج۱ص۱۲٨)است. تا "منابع" ثروت عادلانه تقسیم نشود، توزیع عادلانه "درآمد" صورت نمی گیرد ویارانه ومانند آن هرگز به عدالت اجتماعی نمی انجامد(ر.ک:پیوست).
هشت سال مباحثه کارشناسان مجمع تشخیص با ولی فقیه به ابلاغ سیاستهای واگذاری اصل۴۴ انجامید. ٨۰درصد بنگاههای بزرگ اقتصادی دولت قرار شد واگذار شود که ۲۵درصد از آن باید تا آخر برنامه پنجم "برای ایجاد تعاونی های بیکاران"،"تعاونی های فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقر زدائی" قرار می گرفت(ر.ک:بند ب سیاستهای ابلاغی رهبری)؛ اما واگذاری ها به بخش خصوصی عملا قارونهای جدید پدید آورد! برنامه ششم هم در حال اتمام است، اما خبری از تحقق بند ب این سیاستها بشکل بایسته برای محرومان نیست!(ر.ک:پیوست)
🔸در "چپاول اموال عمومی" اگر قضاوت حکیمی مبالغه آمیز باشد که "سربه فلک کشید"؛ اما رقم آن هم کوچک نیست! برخی اموال مصادره ای یا عمومی برای کارهای عام المنفعه (دانشگاه وخیریه و...) رایگان یا ارزان به برخی آقایان معتمد سپرده شد؛ اما پس از خودشان به "لژهای خانوادگی" بدل شد! رقم اعجاب انگیز دارائی های دانشگاه آزاد -که رهبری مانع وقف آن شد- فقط یک نمونه حساس شده وسیاسی بود والا بقیه بدون وقف هم آقازادگان و وابستگان منتفع اند! فقاهت ما یکبار در صفویه اینرا تجربه کرده بود!(ر.ک:پیوست).
🔸قریب چهارهزار آقازاده خارج نشین با حواشی متعددش جای تکلیف امام به "همه مدیران ورهبران حکومت عدل" نشست که فرمود:"موظفند بافقرا و مستمندان وپابرهنه ها بیشتر حشر ونشر وجلسه ومراوده ومعارفه ورفاقت داشته باشند تا متمکنین ومرفهین" (صحیفه امام ج۲۰ص۳۴۱).آنها که اروپا نرفته یا برگشته اند هم در مناطق مرفه تهران سکونت دارند، افشای دارائی هایشان هم بنا به مصوبه مجمع تشخیص جرم اعلام شده است!(ر.ک:پیوست)
🔸حرفها وآرمانهای متفکران انقلاب اسلامی(مطهری وبهشتی و...)در حوزه عدالت صراحتا وتلویحا گرایش های کمونیستی وسوسیالیستی تعبیر میشود (ر.ک:پیوست).
شکوه از شورای نگهبان و حتی تضعیف این نهاد لازم وضروری فقط از سوی صدا کلفتهای سیاسی برای رد صلاحیت ها انجام میشود. کسی نمی پرسد این فاصله فقر وغنا، حاصل از ۶برنامه توسعه که غیراز دولتها ومجلسها، شورای نگهبان هم برآن مُهر تٲیید اسلامیت وانطباق با قانون اساسی زده است؛ آیا انعکاس آرمانهای عدالتخواهانه قانون اساسی است؟! کدام فقاهت وتطبیق با اسلام بوده که چنین دره های عمیق فقر وغنا را موجب شده است؟! آیا مشکل فقط خروج دولتها از اجرای برنامه های توسعه است یا برعکس، تازه خروج ها بخاطر فشارهای اجتماعی وبه سمت کمک به طبقه محروم بوده واگر برنامه کامل اجرا میشد، وضع از این هم بدتر بود؟!
✔️عذر ما و عذر علی(ع):
در بخش چهارم بخوانید:
☑️ @m_ghanbarian
🔰محمدرضا حکیمی و انقلاب اسلامی
(چکیده ای از کتاب بحثی با جمعی از فضلاء بر پایه مقاله ی"انقلابی که متوقف شد"از کتاب راه خورشیدی محمد اسفندیاری)
۴از۴
.......................
✔️عذر ما و عذر علی(ع):
🔺در بخش دانشی به احتمال عذر در تحقق نیافتن عدالت در اجرای معصوم وغیر معصوم اشاره شد. قارونهای جامعه عثمانی، حزب اموی شدند وبا امیر(ع)به جنگ طولانی نظامی(صفین) برخاستند. قارونهای غیر اموی هم(اصحاب جمل) از سوی دیگر بخاطر زیاده خواهی جنگ افروختند. لذا وعده های صبح بیعت در دوره کوتاه امام، منعقد نشد و او شهید عدالت شد.
🔺برای انقلاب مانیز در سطح کلان بیش ازوابستگان پهلوی، قطع شدن دست آمریکا و انگلیس از غارت منابع ایران، جنگی چهل ساله(باصنوف جنگ) پدید آورد. انسان منصف نمیتواند اثر این دشمنی ها را لحاظ نکند.
لکن قارونهای داخلی امروزما از منتفعان رژیم سابق نیستند؛ به تعبیر رهبری: معلم وطلبه های معمولی ای بودند که با امام آمدند وحالا دچار زی اشرافی شدند!
به بهانه دشمن خارجی بعضا با آنها مماشات هم شده است تا کار دشمن را تمام وباز به تعبیر رهبری مثل موریانه تنه درخت انقلاب را پوسیده کنند(ر.ک:پیوست)
باید انقلاب، عدالت را جدی بگیرد!
📝محسن قنبریان ۹۸/۱۱/۱۴
☑️ @m_ghanbarian
💠 پیوست یادداشت محمد رضا حکیمی وانقلاب اسلامی
(فهرستی از برخی یادداشتهای عدالتخواهانه مرتبط)
-انقلاب اقتصادی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/685
-عدالت در بیانیه گام دوم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/781
-کاش دانشجوی شریف بودم!
https://t.me/m_ghanbarian/1629
-روی دیگر ولایت ۱و۲
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1245
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1247
-دوگانه غلط عدالت-ولایت!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1233
-آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها، به عدالت اجتماعی می انجامد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1211
-سکوت غیر قابل جبران!
https://t.me/m_ghanbarian/1768
-درسی فقهی از تجربه صفویه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/746
-جای خالی دکة القضاء!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/597
-مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی و مصلحت سازی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/150
-امام خمینی و نظام انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
-با هجوم موریانه ها چه میتوان کرد؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/269
-غفلت از برجام داخلی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/976
-شهید مطهری هم کمونیست بود؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/706
-چالش حق التولیه آستان قدس
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1235
-۷سین سفره کوچک عدالت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/788
-آقای روحانی کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/678
-مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1189
-پارادوکس پول و آموزش!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1190
-عدالت خواهان سر کار نروند
https://eitaa.com/m_ghanbarian/984
-ضرورت احیای ادبیات عدالت خواهی نهجالبلاغه!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/811
-درس ناتمام!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/610
-جوان گرائی امان از امارة الصبیان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/777
-قدیما دزدها بانک "می زدند" ؛ جدیدا "بانک" می زنند!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/799
-دزدی محتاج!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1241
-اِشراف مذهبی یا اَشراف مذهبی؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1050
-حاج آقا پناهیان چه میگوید؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1051
-چگونه دستگاه واژگانی عترت هک میشود؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1056
-مسیحیت چگونه سرمایه داری را پذیرفت؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1055
-آقای هاشمی رفسنجانی چه میگفت؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1059
-برسد به دست پیشنماز ایران مال!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1002
-مثلث یُمن، مثلث شوم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1295
هدایت شده از خانه طلاب جوان
#نشر_حداکثری
📕 نشریه #خط (صاحب امتیاز: خانه طلاب جوان) منتشر شد...
📒 ویژه نامه اولین سالروز صدور بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🗂 با پرونده هایی در مورد تبیین و راهکارهای #تحقق بیانیه گام دوم
🎙 با آثار و گفتگوهایی:
📝 از حضرات آیات:
مصباح یزدی
شب زنده دار
اعرافی
میرباقری
عابدی
📝 و حجج اسلام:
رهدار
فلاح شیروانی
قمی
وکیلی
قنبریان
عزت زمانی
فرحانی
بغدادی
مهدیان
متولی امامی
📝 و آقایان:
پروفسورگلشنی
دکتر منوچهر محمدی
استاد طاهرزاده
مهدی جمشیدی
💳 با تخفیف ویژه جهت طلاب و نهادهای حوزوی
📱توزیع: برای تهیه نشریه با شماره 09157172810 تماس حاصل فرمایید یا به آیدی @pasdare_Enghelab در پیام رسان ایتا پیامک ارسال نمایید.
📲 شیوه های #اشتراک نشریه خط:
1⃣ ارسال مشخصات به سامانه پیام کوتاه 30008777110114
2⃣ تماس با تلفن 02532603677
3⃣ مراجعه به سایت www.khanetolab.ir و تکمیل فرم ثبت نام
📚📚 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
⚜جوشش انقلابی
🔅هفت دستگاه موسیقی و صدها گوشه آن در موسیقی ایرانی، "تولید یک گروه موسیقی"، یا "محصول چند دهه تولیدات دانشکده موسیقی"، یا "حاصل نظریه پردازی فیلسوفان موسیقی" نیست!
نواهای طبعی و فطری مردمی در پهنای تاریخی ای بوده است که برای غم و شادی، حماسه و عشق، غیرت و عرفان و دهها تمنای اصیل انسانی دیگر در چارچوب فرهنگ ایرانی سروده و خوانده شده است. بعد به مرور پایش و پالایش شده ودسته بندی و نت گذاری وعلمی شده واین بخش از فرهنگ ایرانی را پدید آورده است.
🔅فرهنگ انقلابی ملت ایران نیز بیش از اینکه "محصول تولید سازمانی نهادهای حکومتی"، یا "نگاه پیشینی وانتزاعی اندیشکده ها وپژوهشگاه های بودجه خوار" باشد؛ محصول جوشش مردمیِ پیر وجوان این کشور بوده که با سو گیری از آرمانهای انقلاب اسلامی در هر اقلیم ومتناسب با نیازهای واقعی مردم، خلق وابتکار شده است.
اگر تاریخ شفاهی این ۴۰سال همه جمع آوری می شد، امروز با میراثی بزرگ مواجه بودیم که اندیشکده ها و پژوهشگاه ها می توانستند "با نگاه پسینی وعینی" به آن بیاندیشند؛ جرح وتعدیلشان کنند؛ دسته بندی ونمایه گذاری شان کنند و سوی فرهنگی-تمدنی این ملت انقلابی را معلوم تر وبرای انتقال نسلی آموزشی تر نمایند.
🔅"آزادی و حق انتخاب"، "استقلال وامنیت"، "پیشرفت، علم وعقلانیت" ، "معنویت وسبک خودی زندگی"، "عدالت ومبارزه با فساد" ،"عزت" ،"برادری ویکپارچگی"؛ هفت دستگاه اصلی آوائی ورفتاری مردم رشید ایران در تاریخ معاصر بخصوص این ۴۰سال بوده است.
زیر هریک از این آرمانها، صدها گوشه وابتکار ایرانی-اسلامی شکل گرفته که برخی را کسی ثبت هم نکرده است.
🔅کافیست مثلا یک "عهدواره" در ۴۰سالگی انقلاب دوسه ماه بین ابتکارات زنده معاصر جستجو کند تا بیش از ۱۰۰خلاقیت در برخی از این عرصه ها را جمع کند(نخستین عهدواره ملی نهضت اجتماعی جوانان. مرداد۹٨)
🔺خانمی که خود جوش بتواند ۵۰۰ جوان را باشبکه سازی دارای شغل کند! آقائی که بتواند ٨۰۰بزهکار را شاغل وبرای خانواده هایشان برنامه فرهنگی ترتیب دهد؛شبیه افسانه است(عهدواره منطقه ای همدان)
🔺جنبش مطالبه گری دانشجویان جوانی که بتوانند با فساد اداری مزمن استان خود در چند محور اصلی(زمین وکوه خواری، جابجائی بودجه ها، استخدام های خویشاوندی ورانت خواری)مواجه ودر همه پرونده ها به نفع مردم ومحرومین نتیجه بگیرند؛ الگوئی جدید از عدالت خواهی ومبارزه با فساد را عرضه می کند(یکی از ٨ایده برتر نخستین عهدواره).
🔺"شهر بدون ماهواره"، "شهر بدون طلاق" و...هم در نابسامانی های اجتماعی در ایران زمین پیدا شده است؛ که با جوشش های مردمی وابتکارات در سبک خودی زندگی آفریده شده است.
🔅نقش شما:
🔺تجربه انتخاب آزاد مردمی برای افراد صالح ودور از کانون ثروت وقدرت یا خلاقیت ذیل هریک از اصول هفت گانه ، گزینه ای برای شماست.
🔺اگر خود ودوستانتان خالق تجربه ای انقلابی و خودجوش نبودید اقلا در ثبت وروایت ونشر تجارب مردمی انقلابیگری در آن عرصه ها همیار باش. از کتاب تا مستند عمار و...
⬅️بُعد نهضتی، جوششی، مردمی انقلاب اسلامی بمثابه جان برای پیکره اداری ونظام بروکراسی است. سلولها را نو می کند؛ به مقتضای نیازهای جاری هر دوره به روزش می کند؛ اگر عضو تنبلی، فیزیوتراپی و غده ای نیاز به جراحی داشت، حیات کل بدن را گردن میگیرد وعضو معیوب را به درمان می فرستد.
ذات انقلاب همین جوشش انقلابی در پیوند مردم انقلابی با رهبری انقلابی است؛آنرا نگه داریم، بیفزاییم، روایتش کنیم وبه نسلها منتقلش کنیم.
📝محسن قنبریان ۹۸/۱۱/۱۸
☑️ @m_ghanbarian
🌀انقلابیگری تراز انقلاب برای فضلای حوزه
#ویژه_فضلای_دوره_سطح
✅فهرست مطالب:
❓انقلابیگری تراز انقلاب برای یک طلبه سطح چیست؟
:توازن طولی و عرضی در مطالبه علمی و عملی آرمانهای انقلاب❗️
🔸مقدمه:
-وجه برتری شاگردان تراز اول امام؟
-نگاه خاصی به سلسله عرضی ارزشها
-نگاه جامع به سلسله طولی علوم دینی
🔸مطلب اول
-نگاه توحیدی به سلسله عرضی آرمانها(استقلال، آزادی، عدالت و...)
-آسیب تبعیض در این سلسله از سوی جناحهای سیاسی در جانب تجزیه و ترکیب
🔸مطلب دوم
-سلسله طولی و مراتب علوم از دید امام
-آسیب نگاه متجزی و تکفیر علوم بالادستی در بیان امام
-آسیب تبعیض بلکه استیناف در علوم مادر انقلاب در طلاب جوان
🔸نتیجه:
-ظرفیت گیری از علوم متداول برای مسٲله های انقلاب بدون جمود برآنها
-فقاهت جواهری نه بسنده به کتاب جواهر
-تفلسُف عقلانی نه بسنده به متنی خاص
✫ایراد شده در موسسه تخصصی فقه تربیتی مصباح الهدی.۱۹بهمن ۹٨
(پیشاپیش از حجم مطلب و سرعت ارائه پوزش میخواهیم؛ جلسه ویژه فضلای دوره سطح بوده است)
☑️ @m_ghanbarian
💠 مکتب سلیمانی
(چکیده سخنرانی در گردهمایی بزرگ بزرگداشت سرداران مقاومت)
بخش اول
🔸آفتاب را نباید از پنجره شرقی یا غربی خود دید. شخصیت های بزرگ وجامع نباید دچار دید تبعیضی ماشوند؛ یک جنبه آنها دیده وجنبه دیگر فراموش شود. شهید سلیمانی ،تجسم همه ارزشهای انقلاب و استمرار مکتب بنیانگذار انقلاب واحیاگر بهشتی ومطهری بود. چند ویژگی شاخص این مکتب:
1⃣توازن بین مرز با فتنه خیابانی ؛ و تحمل مخالف و آزادی تفکر وبیان:
-امضاء نامه ۲۴فرمانده سپاه ده روز بعد از غائله کوی دانشگاه به رئیس جمهوروقت، نمونه خط گذاری با فتنه خیابانی علیه نظام است.
-هدیه کتاب حاج آخوند نویسنده اتاق فکر جنبش سبز در لندن [مهاجرانی]به دوستان ،نشانه آن توازن است. سردار نه در٨٨بیطرف است نه با مهاجرانی آشتی کرده اما کتابی مفید از او درباره پیری روحانی ومهذب را خواندنی می بیند. "همه چیز آنها نجس "؛را قائل نیست.
🔺متاسفانه دچار تبعیض در ارزشها وآرمانهای انقلاب دربین چهره ها وگروه ها هستیم. مغز متفکر یک جناح" اشغال" را بنام "دمکراسی برون زا" تئوریزه می کند وچیزی از استقلال نمی گذارد!برخی متفکران جناح مقابل هم صندوق رٲی را از باب وهن شریعت می پذیرند چیزی از جمهوریت نمی گذارند!در حالیکه رهبر انقلاب صندوق رٲی را" متن اسلام"خواند.
2⃣دوگانه واقعی مقابل دوگانه های کاذب وغلط:
سرداردلها به تبع امام عزیز تقابل واقعی واصیل را بین"مستکبر-مستضعف" و"تقابل اسلام ناب-اسلام آمریکائی"(اسلام مرفهین بی درد واسلام اشرافیت و...)می دانست. نه دوگانه های غلط "بی حجاب-با حجاب" یا "اصلاح طلب-اصولگرا"!
در خارج هم دوگانه"شیعه-سنی" را غلط ودر راستای توطئه دشمن برای القای هلال شیعی و احیاء صفوی میدانست.
🔺شهر بیجی عراق را وقتی از دست داعش نجات داد، دختر مسیحی بر کلیسا نوشت:مریم مقدس راحت بخواب که دیگر مسیح بر صلیب نمیشود!
این همان مکتب خمینی است که ما می خواهیم صدای مرگ بر آمریکا از ناقوس کلیساها شنیده شود.
🔺سلیمانی موافق بی حجابی نبود، همه افکار اصلاح طلبان یا همه اعمال اصولگرایان راهم قبول نداشت اما تقابل ایندو را کاذب وغیر ضرور می دید.می فرمود:" این بی حجاب است ،آن باحجاب است؛این چپ است، آن راست ؛این اصلاح طلب است او اصولگراست!خب پس چه کسی را می خواهید حفظ کنید؟!"
3⃣صدور انقلاب باحفظ استقلال کشورها:
امام عزیز انقلاب ما را مقدمه ظهور خواند،واز "لزوم صدور انقلاب "بین ملت ها گفت. دشمن آنرا "امپراطوریسم" ودخالت وآشوب در کشورها تبلیغ کرد. برخی دوستان هم منفعل شده از"مالزی شیعی" و"ژاپن اسلامی" گفتند!یعنی ما هم کشوری مثل کشورها ؛چکار به دولتهای دیگر داریم...
سردار دلها آن توازن عالی وآرمان امام را محقق کرد وجلوی چشم ها آورد:
🔺ابوسنینه روزنامه نگار فلسطینی سال ۲۰۱۲ از سران مقاومت فلسطین میپرسد چه کسی فلسطین را برای خود فلسطین ومقاومت می خواهد؟!همه می گویند :جمهوری اسلامی!
یحیی السنوار درباره حاج قاسم می گوید که خالصانه وبا تمام وجود به فلسطین عشق می ورزد.
🔺نورالدین شیرین مدیر شبکه قدس ترکیه در برنامه زنده شبکه ۵آنجا گفت :سردار سلیمانی در مقابل کودتای نافرجام ۲۰۱۶ترکیه بیشتر از ژنرالها وسیاسیون ترکیه ،نقش آفرید!
🔺جلوگیری از سقوط دمشق وبغداد بی نیاز از توضیح است.
4⃣توازن عدالت وپیشرفت:
رهبری در ۹۶/۱۱/۲۹فرمود:" ما دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت وعدالت نامگذاری کردیم .پیشرفت به معنای واقعی کلمه در کشور اتفاق افتاده است ؛عدالت را نمی گویم!در مورد عدالت ماعقب مانده هستیم در این تردیدی نیست خودمان اعتراف می کنیم".
بدون پیشرفت، عدالت ، تقسیم فقر است اما پیشرفت بدون عدالت هم بزرگتر شدن فاصله قله های ثروت و دره های فقر است.
🔺سردار سلیمانی آنروز که فرمانده لشکر در کرمان وسیستان بود کنار توسعه استان ، پیگیر عدالت برای مناطق محروم آنجا بود
🔺سیل و محرومیت خوزستان به لحاظ کاری وسازمانی به او ربطی نداشت اما علیرغم خطر، آمد وتا زانو درآب به مردم محروم روستاهای سوسنگرد و...کمک کرد.
🔺النبل والزهرا در سوریه ،محاصره ومحرومیت با آنها کاری کرد که ریشه درختان را می خوردند!در وسط داعش محاصره بودند. دالان ومعبری طولانی بین داعش باز کرد تا نجاتشان دهد.
5⃣کارآمدی جهادی مقابل لشی وتنبلی ومیز طلبی!
حضرت آقا فرمود:" مشروعیت همه ما بسته به انجام وظیفه وکارآمدی درانجام وظیفه است...هرجا کارآمدی نباشد مشروعیت از بین خواهد رفت"(۸۳/۶/۳۱).
🔺۲۲سال (از۷۶تا۹٨)فرمانده قدس بود. حتی منتقد ومعترض از این طولانی بودن مسئولیتش انتقاد نکرد.چرا؟ چون کارآمدی می دیدند. ۲۰۰۰پیروزی در جنگ ۳۳روزه، ۲۰۰٦پیروزی در غزه، بعد پایان داعش و...
برای برخی منصوب ومنتخب هم مردم امن یجیب میگیرند تا زود تمام شوند یا دوباره ابقاء نشود!
☑️ @m_ghanbarian
💠 مکتب سلیمانی
(چکیده سخنرانی در گردهمایی بزرگ بزرگداشت سرداران مقاومت)
بخش دوم
6⃣ طهارت اقتصادی مقابل رانت خواری:
آقا در بیانیه گام دوم ،"طهارت اقتصادی " را شرط "مشروعیت کارگزار" نظام اسلامی خواند.
🔺وقتی ۴۰۰۰آقازاده خارج نشین داریم ،سردار دلها اگر بچه اش را خارج ببرد ،زیر آتش دشمن در عراق بین صفوف مجاهدین می برد.
🔺با این همه دوندگی ودوری ازخانواده ،اضافه حقوقی نگیرد؛وضع خانه وزندگی اش این باشد.
🔺برای بستری نوه اش بیمارستان دولتی برود واجازه ندهد تختی را زودتر خالی کنند!
🔺 حتی در زیارت قبر شریفش، همسر ارجمندش امتیازی طلب نکند ؛وقتی سر صف ایستاده به قبر سردار میرسد پشت سری ها نشناخته ،گفتند زودتر! و او خود را معرفی نکرده زود برخیزد!
⬅️ اینها ارزشهای مکتب انقلاب بود که در این مرد متوازن تجلی داشت ،وقتی دچار خلل وتبعیض در آنها بودیم. لذا همه مردم او را خواستند مثل انقلاب۵۷
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ امروز جنگ اصلی در دنیا برای تملّک گریه و خنده هاست.
برای هرچیزی که هورا کشیدید و یا گریه کردید، دنبال همان چیز می افتید.
وجود تمام سوپر استار های دنیا برای تملّک همین دو چیز است.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ امروز جنگ اصلی در دنیا برای تملّک گریه و خنده هاست. برای هرچیزی که هورا کشیدید و یا گریه کردید، د
🔰 وظیفه جامعه مداح، مدیریت شادی و عزای جامعه است
👈 سنت این کار از زمان ائمه پایهگذاری شد و تا به امروز ادامه دارد
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار مداحان:
🔹️ جامعهی مدّاح یک کار بزرگی بر عهده دارد و آن عبارت است از مدیریّت شادی و عزای جامعه؛ شما در حقیقت شادیهای معنوی ،و عزاهای اساسی و قلبی و عمیق را مدیریّت میکنید، جهت میدهید، هدایت میکنید.
🔹️ آن جوامعی که این وضعیّت را ندارند، این مجالس را ندارند، این گریهها را، این شادیها را ندارند، آنها این خلأ را احساس میکنند و بنده اطّلاع دارم یک جوری میخواهند این خلأ را درست کنند، پُر کنند، و نمیشود؛ این کار شما است.
🔺️ سنّت این کار هم مربوط به امروز و دیروز نیست؛ از زمان ائمّه (علیهم السّلام) است. اینکه شما میبینید دعبل را یا امثال این بزرگواران را این جور تشویق میکنند، تحریص میکنند، پای شعرشان مینشینند، آنها را وادار میکنند به ادامهی این کار، این همین کاری است که امروز شما دارید میکنید. ۹۸/۱۱/۲۶
💻 @Khamenei_ir
محسن قنبریان
🎊یک تجربه: کارگاه الگوی تربیتی نیروی انسانی در تشکل های مردمی/ با کتاب٘ بحث: در مکتب مصطفی
🔅طلاب و دانشجویان جوان زیادی در تشکل های مردمی به امر تربیت غیر رسمی کودکان و نوجوانان مشغولند. نوعا این جوانان مجال مطالعات آکادمیک در علوم تربیتی و مانند آن را نداشته و ندارند و الان در حین تحصیل حوزوی یا دانشگاهی خود برای ضرورت های انقلاب بشکل خودجوش فعالیت می کنند.
🔅از سوئی بدون داشتن اصول صحیح در کار تربیت و مرشد و راهنمایی کاربلد ای بسا آسیبهایی رخ دهد. ازسوی دیگر با رویکرد پیشینی به امر تربیت و گذاشتن دوره های نظری با مفاهیم تجریدی و انتزاعی، معمولا نیاز میدان این فعالین مخلص برآورده نمی شود. از اینجا پس از تجاربی در ارائه بحثهای نظری تر و بررسی بازخورد آن، به تجربه جدیدی رسیدیم که با کتاب بحث مکتب مصطفی شروع شد.
🔅 کتابچه کوچک در مکتب مصطفی از مطالعات فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی تلاشی ابتدایی است که اصول و مراحل تربیت نیروی اصیل انقلابی را در ضمن یک الگو(شهید صدرزاده در مسجد کهنز شهریار) بررسی می کند. نه صرفا خاطره گویی است و نه حرف زدن از اصول و مراحل تربیت به تنهایی.
آمیزه ای از این دو است تا مربی جوان بتواند اصول کارتربیتی را درضمن سیره شهدا و نمونه های موفق ببیند. خلاقانه تجربه خود را بسازد و آن اصول را برای گروه هدف خود بومی کند.
🔅بسته به وقت و سطح مخاطبین گاه بحثها نظری تر و مبنائی تر روی اصول و مراحل تربیت هم انجام میشود و گاه مربیان با بیان تجارب خود یا سایر شهدا بر بانک تجارب کتاب می افزایند. اصلا از همه مربیان خواسته شد، از تجارب موفق انقلابی دیگر برای اصول و مراحل شمرده شده در این کتاب تجارب موفق بیابند.
🔅این کارگاه نیم روزه با تماشای فیلم عابدان کُهنز از جشنواره نهم عمار که درباره همان مسجد شهید صدرزاده است جالب تر و جذاب تر میشود. گرچه تجارب آن شهید و نحوه کار آن مسجد صرفا یک نمونه از تحقق آن اصول است و مربیان می توانند نمونه ها و الگوهای دیگر را خلق کنند.
🔸این کارگاه ها در جمع مربیان خواهر و برادر در شهرستان بهبهان مصادف با چهلمین روز شهادت سردار دلها انجام شد.
☑️ @m_ghanbarian
⚜کانون های ثروت و قدرت مانع انتخابات آزادند؛ نه نظارت استصوابی!
🔅به مرور انتخابات، مقوله ای پرخرج شد. تبلیغات و ستاد داری حتی پیمانکار پیدا کرد! از ۲۹۰نماینده بیش از ۲۰۰نفر از شهرستان ها می آیند که انتخاب شدن، سفره انداختن و خرج کردن و رٲی خریدن دارد. بقیه در شهرهای بزرگ برای رفتن در لیست های مشهور فقط بر توانائی ها متکی نیستند. بعضی دوره ها بیشتر، بعضی کمتر اسپانسرهای بزرگ یا دادن پول وسط است.
🔅ای بسا آدمهای بسیار لایقی که چون رسانه و تبلیغات و اسپانسر ندارند، دیده و شنیده نمیشوند. کسی رد صلاحیتشان نمی کند اما به چشم رٲی دهندگان نمی آیند!
مثل آزادی بیان است که بیرون انداختنش از زبان، کم مئونه اما رساندنش به گوش مخاطب و گروه هدف با رسانه و ثروت گره می خورد!
🔅ثروتهای باد آورده از مناسبات غلط اقتصادی برای تثبیت خود نیاز به لابی مجلس دارد. برای حذف مالیات از اصناف خاص، برای تصویب افزایش ۲۰برابری حقوق مدیران، برای مزایای بسیار دیگر می صرفد روی انتخابات سرمایه گذاری کرد. از این حیث انتخاب آزاد را به مخاطره انداخت که: شایسته ترها بخاطر بی پولی وبی حامی بودن دیده نمیشوند! حضرت آقا دوبار مجلس را از این کانون های ثروت وقدرت حذر داده اند!
🔅 چشم بندی ماجرا آنجاست که: دهها برابرِ رد صلاحیت های نورچشمی های احزاب، جوان شایسته در این نابرابری انتخاباتی از چشم ها و ذهن ها وصندوق ها حذف میشوند؛ اما جای کانون های ثروت و پولهای کثیف -که عامل رد اینهاست- بر نظارت استصوابی می شورند که عامل رد آن از ما بهترانند!
یعنی حمله به نظارت استصوابی عملا پوششی است تا کانون اصلی رد شایستگان دیده و درمان نشود!
(گوشه ای از مصاحبه با رسانه های اصفهان.۲٨بهمن ۹٨)
☑️ @m_ghanbarian
سخنرانی حجت الاسلام قنبریان هییت محبین قاسم بن الحسن.mp3
27.76M
🔆طعم خانوادگی عدالت!
#انتخابات
#جوانان_شهرستانی_حتما_گوش_دهند
✫نسبت تبعیض و خشونت؟
✫۴ساختار اجتماعی تبعیض ساز برای کاندیدهای شایسته تر
✫ضرورت تبعیض مثبت توسط جوانان بین نامزدها!
۹۸/۱۱/۲۴
☑️ @m_ghanbarian
✅ امام خمینی:
"فرض بکنید که اگر همه کسانی که در رٲس هستند بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد ،جائز نیست برشما تبعیت کنید باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحی است تا اینکه بتوانید رٲی بدهید"
(۶۲/۱۰/۱۳صحیفه امام ج۱٨ص۲٨۴)
☑️ @m_ghanbarian
🔆به دوستان حزب اللهی و انقلابی شهرم!
#انتخابات
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹وضعیت میدان انتخابات در آن شهر عزیز، حاکی از آن است که دوستان انقلابی و حزب اللهی بین ۳تا۵ کاندید منتشرند.
🔹فرقی نمی کند که همه اینها، منتخب خود را "اصلح" بدانند یا "صالح مقبول" یا حتی "فاسدی در مقابل افسد"!
و فرقی نمی کند که حمایت خود را موجب "پیروزی در انتخابات" بدانند یا موجب "غلبه حجت و گفتمان انقلاب اسلامی"؛ در همه فروض، شاهد یک تکثر واقعی نیروها هستیم.
🔹سادگی است اگر کسی خیال کند با نظردادن فلانی یا بهمانی، وحدتی یکپارچه شکل می گرفت و همه یک جا جمع می شدند. اساساً نزدیکی دو به دو نامزدها، مانع از تحکّم وتعیین قطعی می شد. هر اظهار نظر تازه، افزایش تردید تازه و بحثهای بی حاصل جدید است.
🔅حال آنچه به نظر این کمترین، رعایتش مهم است:
1⃣ مراقب هیجان روز آخر باشید که حب و بغض ها را ضریب می دهد. عیبی، درشت تر دیده و حُسنی، مبالغه می شود.
در این فضا، تخریب نامزدها و حامیان بیشتر اتفاق می افتد و انسان از تقوا و سداد دور میشود. ضریب های حبابی در قضاوتها را بکاهید.
2⃣ وقتی هیچیک از این نامزدهای مقبولِ نیروهای متکثر انقلاب، بیّن الغی(منحرف قطعی) نیست و احتمال رٲی آوردن مضرّ به ارزشهای انقلاب روشن و بیّن نیست؛ پس "رواداری و مدارا" را از کف ندهید.
باور کنید مساله شما از کنار هم نشستن آقایان قالیباف و آقاتهرانی در یک لیست وخیم تر نیست! اگر آنجا حفظ "وحدت سیاسی" مهم است اینجا هم حفظ "وحدت اجتماعی" مهم است. نباید با کفر و ایمان کردن، وحدت قلوب برای انجام تکلیف و حفاظت از ارزشهای انقلاب را آسیب زد.
3⃣ به این مهم توجه کنید که نامزدهای مقبول شما از شنبه پی تکالیف خودند و بعضا خارج از بهبهان خدمت می رسانند؛اما نیروی اجتماعی انقلاب است که باید تا ۴سال آتی ده ها تکلیف سیاسی-اجتماعی را برای انقلاب و بهبهان انجام دهد. امتثال خوب آن تکالیف بدون وحدت و یکپارچگی ممکن نیست از برنامه های جامع مذهبی گرفته تا کارهای خدماتی و حضورهای سیاسی و...
پس نکند برای رٲی آوردن و تکلیف امروز، شکاف و تنشی بیافرینید که دههای تکلیف مهم آتی را زخمی و زیر نصاب کند. یا هم امروز پیروز نشوید، هم کدورت این تکلیف ۴سال و بیشتر یاری اسلام و انقلاب در مواضع همپارچه را آسیب بزند!(چنانچه همه سالهای گذشته چنین بوده است!)
چاره همه اینها به این است که برای دوستان خود هم آنچه برای خود می پسندیم، بپسندیم. برایشان حق بررسی و انتخاب آزادانه قائل شویم و تشخیص شان را محترم بشماریم. از تخطئه وتخریب همدیگر بپرهیزیم.
کوچکتر از همه: محسن قنبریان ۱اسفند ۹٨
٭صلاح دیدید بین دوستانتان نشر دهید
☑️ @m_ghanbarian
🔆الولیّ الناصح
"السلام علیک ایها الولیّ الناصح"، در زیارت روز جمعه مولای مطلق زمین و زمان مفید چه معانی لطیفی است:
🔺نُصح، خالص چیزهاست و ناصح، کسی است که خالصانه خیر می رساند. نه چشم داشتی دارد و نه عطایش، شوب و نامرغوبی. بهترین چیزها با پاکترین نیت ها را به امت می دهد.
🔺الولیّ، یعنی با ولایتش چنین می کند. مثل نیت کننده خیری نیست که خیر مقدورش نیست و خدا به نیتش جزایش می دهد. نه! ولیّ، سلطه و سیطره بر کار دارد و مقدورش هست.
الان هم ولیّ است نه فردا که ولیّ شد ناصح است. اگر چنین معنا کنیم مَجاز مرتکب شده ایم.
🔺کور است چشمی که خیرات مکرر این ولیّ ناصح بر امت را نمی بیند. ایرانی ها این ۴۰سال را به پشت سر نگاه کنند!لبنانی ها، عراقی ها و...
هذا یوم الجمعه و هو یومک المتوقع فیه ظهورک ...
جمعه ها، توقع تو دارد و مال توست. خیراتت برما آشکارتر بوده و هست؛ لکن هیچ خیری به ظهورت نمی رسد ادرکنا یا مولانا!
☑️ @m_ghanbarian
❓چالش افت مشارکت
(پیشخوان!)
❗️متوسط مشارکت در ده دوره گذشته انتخابات مجلس، ۵۵درصد بوده؛ که اینبار بیش از ده درصد از متوسط مشارکت، کاهش داشته ایم!
🔹شاید اصولگرایانِ صرف فعلا جشن پیروزی را بر دیدن این آسیب مقدم دارند؛ اما انقلابی ها چون جوهر و پیام مرکزی انقلاب اسلامی را "مردم سالاری دینی" می دانند؛ نمی توانند از این آسیب بی تفاوت بگذرند و برای نهادینه نشدن آن چاره ای نکنند؛ و صرفا به رٲی آوردن آدم های تِکراری و رٲی نیاوردن لیست تَکراری دلشان را خوش کنند.
🔅به فرموده رهبری انقلاب: "خواست و اراده و ایمان مردم، حتی بالاتر از این عواطف آنها، پایه ی اصلی حکومت است. این نظر اسلام است و ماهم به همین معتقدیم"..."اگرمردم حکومتی را نخواهند، این حکومت در واقع پایه مشروعیت خودش را از دست داده است نظر ما درباره ی مردم این است"(۷۷/۱۲/۴).
❗️تحلیل این افت ۱۹درصدی نسبت به دور قبل و اولین مشارکت زیر ۵۰درصد درسابقه جمهوری اسلامی، بیش از گزارش های آمنه سادات ذبیح پور تلویزیون می خواهد و بیش از ادعاهای سیاسیون خاص جای کاوش دارد:
🔺اگر کرونا هراسی علت این ریزش مشارکت بود؛ باید قم، بیش از اصفهان و تهران افت مشارکت می داشت!
🔺اگر صرفا رد صلاحیت اصلاح طلبان علت بود باید در ده دوره قبل نقض متعدد برایش پیدا نمی شد! بار اول نیست که چپ ها، مجمعی ها و اصلاح طلبان، گسترده رد صلاحیت شده اند؛ اما دوره های قبل حتی رکورد مشارکت ۷۱درصدی هم داشته یا حداکثر از مجلس سوم به چهارم با ظهور نظارت استصوابی، ۲درصد ریزش مشارکت بوده است!
🔺گرانی و فشار اقتصادی هم دلیل تامی نیست. چون باز آمار مشارکت های قبل خلاف آنرا ثابت می کند. مشارکت بالا در وضع بد اقتصادی و برعکسش در انتخاباتهای قبل نمونه دارد!
❓علت اصیل تر چیست؟!
به زودی به قدر بضاعت اندک خود یادداشتی دراینباره به اشتراک خواهم گذاشت.
📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۴
☑️ @m_ghanbarian
💠چالش افت مشارکت
۱از۴
دراین یادداشت اول چند غلط مشهور، تصحیح می شود بعد فرضیه مورد قبول طرح می شود و در آخر بالاترین و کمترین مشارکتها به شکل نقطه ای و هم نمودار سینوسی تحلیل میشود:
✅تصحیح چند غلط مشهور:
1⃣ رد صلاحیت ها و میزان مشارکت:
🔺مجلس دوم برای اولین بار شرط اعتقاد به اسلام و التزام عملی به ولایت فقیه برای نامزدها لحاظ شد. گروه های متعددی مثل مجاهدین خلق و حزب توده و...با آن رد صلاحیت شدند. نهضت آزادی هم بدین خاطر اعتراض کرده، انتخابات را تحریم کرد. اما مشارکت نسبت به مجلس اول، ۱۲درصد رشد کرد!
🔺مجلس چهارم، نظارت استصوابی ظهور کرد. در بدو امر ۷۰نفر از جناح چپ از جمله برخی نمایندگان مجلس سوم، رد صلاحیت شدند. اما جنجال برسر نظارت استصوابی، کمتر از ۲درصد در مشارکت عمومی اثر داشت!
جالب تر اینکه تهران بعنوان مرکز سیاسی جریان حذف شده، مشارکتی بالای ٨۲درصد را رقم زد!
⬅️ شرایط نمایندگی و رد صلاحیت ها در میزان مشارکت عنصر تعیین کننده ای نبوده است.
2⃣ دولتهای دموکراسی خواه و میزان مشارکت:
دولتهای مدافع توسعه سیاسی و شعار دموکراسی نتوانسته اند مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی را افزایش دهند بلکه از قضا مشارکت در این دولتها کاهش معنادار یافته است!
🔺در دولت اصلاحات:
مجلس ششم(سال۷٨) از مجلس پنجم(سال۷۴)، کاهش ۴درصدی و مجلس هفتم(سال٨۲) با افت شدید ۱۹درصدی نسبت به ششم مواجه شد!
فاجعه بارتر شورای شهردوم تهران بود که کلا ۱۲درصد مشارکت شکل گرفت! (احیای شوراها، ابتکار جنبش اصلاحات بود که باید برایش برنْد می ماند!)
🔺دولت روحانی:
مجلس دهم(سال۹۴) از مجلس نهم(سال۹۰)، کاهش مشارکت داشت. مجلس اخیر نیز پایین ترین مشارکت(۴۲/۵درصد) را ثبت کرد!
⬅️ کمترین مشارکت های پارلمانی با میزان ۵۱درصد و ۴۲درصد در دولت هایی با شعار جمهوریت و آزادی و دموکراسی بوده است!
3⃣ گرانی و تورم و میزان مشارکت:
این نیز عامل تعیین کننده نیست. بیشترین مشارکتها در دوره های تورم و تحریم بوده است!
🔺رکورد مشارکت مجلس، در دوره پنجم است با بیش از ۷۱درصد. تورم در این سالها ۴۹درصد و باز در رکورد تورم است!
🔺مجلس نهم، رتبه دوم میزان بالای مشارکت(نزدیک با مجلس دوم) را دارد با حدود ۶۴درصد. تورم در این سالها ۲۰تا۳۰درصد بود و تحریم های گوی طلایی و نقره ای آمریکا هم شروع شده بود!
4⃣ فتنه و میزان مشارکت:
فتنه ها و درگیری های خیابانی معمولا کدورتها و مشکلاتی پیش می آورد که ممکن است موجب قهر کردن برخی با صندوقها شود. اما نگاه به ادوار گذشته روشن می کند این هم عامل تعیین کننده در کاهش مشارکت نیست!
🔺مجلس نهم، دو سال بعد از اعتراضات خیابانی ٨٨ وحواشی آن برگزار شد؛ اما رکورد دوم(یا سوم) بالاترین مشارکت پارلمانی پس از انقلاب را با حدود ۶۴درصد رقم زده است!
٭ادامه در ستون بعد
☑️ @m_ghanbarian
💠چالش افت مشارکت
۲از۴
✅فرضیه مقبول: ضعف یا قوت پیشران های نظام انقلابی!
🔺مقدمه۱: ساخت حقیقی و حقوقی نظام:
همانطور که ما یک بدن داریم و یک روح که در اتحاد باهمند؛ نظام سیاسی نیز یک پیکره دارد که قانون اساسی، مجلس، دولت، قضائیه، شورای نگهبان، انتخابات و... است. اینها را "ساخت حقوقی" می گویند.
یک هویت حقیقی، معنا و مضمون که در حکم روح برای نظام سیاسی است هم دارد؛ که "ساخت حقیقی" نام می گیرد. این هویت حقیقی، همان "آرمانهای انقلاب" است. عدالت، کرامت انسانی، حفظ ارزشها، سعی برای ایجاد برادری وبرابری، آزادی، پیشرفت، ایستادگی مقابل بیگانه و استقلال و...(۱).
🔺پیشران های اجتماعی-سیاسی برای ساخت حقیقی:
گاه ممکن است عضوی از بدن، لمس شود؛ دندانی پوک شود؛ عضوی علیل شود. این وقتی است که حضور روح در آن اعضاء کم شده است.
اجزاء یک نظام سیاسی(ساخت حقوقی) هم چنین است. ممکن است مجلسی نامش، شورای اسلامی باشد؛ اما واقعا شورا یا اسلامی نباشد! دولتی در نام اسلامی باشد اما با بقیه سلاطین فرقی نکند! شورای نگهبانی باشد اما نگهبانیِ واقعی از قانون اساسی و شریعت اسلام در برنامه های توسعه و قوانین نکند! دستگاه قضائی باشد، اما گردن کلفت ها را به عدل نگیرد و ضعیف کشی کند! و...
در همه این موارد آن نهادها و ساخت های حقوقی از هویت انقلابی خود خالی شده اند و مثل دندان پوک مانده اند.
پیشران های اجتماعی-سیاسی برای ما، گروه های فعال انقلابی و ناظران بصیر مردمی در بدنه انقلابند که کارشان دمیدن روح در اعضاء تنبل و لمس شده است. بدنه فعالی که از لایه های "فکر" تا "فرهنگ عمومی" و از آنجا تا "گفتمان های سیاسی" و "جنبش های اجتماعی-سیاسی" را برعهده میگیرند. ساخت حقیقیِ، سازه های حقوقی نظام را دنبال می کنند و از کلیشه شدنشان جلوگیری می کنند.
برای آرمانهای اصیل مردم انقلابی، "طرح و نظریه"، همراه با "نقد و اعتراض" دارند. "کیش شخصیت" ندارند. "وفادار به ارزشها" هستند. لذا لازم شد از منتخب خود هم می گذرند. از جریانات سیاسی کهنه شده، رد شده وآنها را متناسب با موقعیت میدان، نو و بالنده می کنند.
🔺فارغ از ارزش گذاری و قضاوت که: کدام پیشرانِ "نظام انقلابی" بوده اند وکدام پیشرانی برای "استحاله نظام" به نظام های موجود دنیا بوده اند؛ می توان این جریانات وجنبش ها را پیشران اجتماعی-سیاسی ۴دهه معاصر خواند:
-جنبش اسلام مترقی(قرائت حزب جمهوری و مٶتلفانش از اسلام که همراه با آزادی و جمهوریت و...است)
-جنبش دوم خرداد و جریان اصلاحات(که دنبال اسلامیزه کردن جامعه مدنی، توسعه سیاسی و... بود)
-جریان عدالتخواهی دهه ٨۰و۹۰ که از احیای آرمانهای انقلاب تا قرائتی نیمه منسجم بنام مکتب ایرانی را در خود داشت.
-و...
⬅️با این مقدمات فرضیه مقبول ما این است که :
هر وقت پیشران های اجتماعی-سیاسی قوی ای در جامعه به سمت ساخت حقیقی و هویت انقلاب اسلامی شکل گرفته، مشارکت افزایش یافته است. و هروقت این پیشران ها دچار انحراف از ساخت حقیقی و "توازن آرمان ها" شدند یا دچار تسامح شده با ساخت حقوقیِ کلیشه شده، ساخت و پاخت کردند؛ قوت خود را از دست داده و بدنه مردم را از دست می دهند. در این صورت مشارکت مردم رو به کاهش میرود چون پیشران های مناسب را نمی یابند.
🔻این را نباید صرفا به نظام حزبی تقلیل داد یا با آن یکی گرفت. نظام حزبی در ذات خود ایستایی و ماندنِ مدید در دوقطبی کاذب را دارد. اما این پیشران ها، انقلابی، جهشی و نو شونده اند، حتی اگردر مقطعی خود را با حزبی نشان دهند.
احزابِ ثابت، خود بهترین مثَل برای ساخت های حقوقی اند که نیاز به روح و هویت نو دارند.
🔻تببین آماری مشارکت های گذشته با این فرضیه را در ستون بعد بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
💠 چالش افت مشارکت
۳از۴
✅ تحلیل افزایش و کاهش مشارکتها:
1⃣ تحلیل نمودار سینوسی ۱۱ انتخاب:
اگر آمار مشارکت یازده دوره را کنار هم قرار دهیم، نموداری پیدا میشود:
🔺دور دوم(سال۶۳) رشد مشارکت است(۶۴درصد). سپس تا دور چهارم(سال۷۱) سیر نزولی مشارکت طی میشود(از ۶۴درصد به ۵۹درصدو۵۷درصد)!
🔺دوره پنجم(سال۷۴) جهش مشارکت(۷۱درصد) اتفاق می افتد. دوباره تا دور هشتم(سال٨۶)، سیر نزولی مشارکت را شاهدیم.(٦۷درصد و ۵۱درصدو۵۱درصد)!
🔺دوره نهم(سال۹۰) باز جهش مشارکت(۶۴درصد) را داریم و دوباره تا دوره یازدهم افت مشارکت(۶۱درصدو ۴۲درصد)!
⬅️ تولد، رشد، توقف یا انحراف سه پیشران یادشده با میزان مشارکت نسبت مستقیم دارد:
🔺دهه ۶۰، موج اسلامی کردن نظام سیاسی و رقابت با اندیشه های الحادی و التقاطی، مشارکت بالا می آفریند.
🔺حدود ده سال ایستائی و کشمش هایی که برای جامعه، فردی و قبیله گی جلوه می کند؛ افت مشارکت را موجب میشود(تا مجلس چهارم).
🔺 روشن تر شدن تفاوتها و تمایزهای گفتمانی گذشته و دیالکتیک بین "پیشرفت و سازندگی" با "آزادی و جمهوریت"، مشارکت بالای مجلس پنجم را موجب میشود که کمی بعد نقطه شروع جنبش اصلاحات می شود.
🔺حدود ده سال پیشران اصلاحات بخاطر عدم استفاده درست از آزادی در مسیر عدالت و هم انحراف به گفتمانهای بیگانه و غیر بومی، افت مشارکت را به همراه می آورد. البته رقیب هم طرح تازه و پیشرانی ندارد و محافظه کار مانده است.(مجالس ششم وهفتم)
🔺 آشکار شدن آثار توسعه اقتصادی با رشد حاشیه نشینی در شهرها، زمینه "خیزش عدالت خواهانه و مبارزه با تبعیض" میشود. اتفاقی که در ٨۴ بروز می کند. البته بخاطر نداشتن تشکیلات سازمان یافته کشوری، مجلس این جریان متاخر تر می رسد. مشارکت بالای مجلس نهم، پدیده ای، کاملا شبیه پدیده دولت نهم است: روی کار آمدن چهره های نو (۱۶۹ نماینده٘ اولی و رای نیاوردن ۱۱۰نماینده مجلس!). این مثالی گویا از آمدن حاشیه به متن است که با آن پیشران اتفاق افتاد.
2⃣ تحلیل نقطه ای مشارکتها:
🔺مجلس دوم با رشد ۱۲درصدی:
جریانات الحادی و التقاطی با شرط اعتقاد به اسلام و التزام عملی به ولایت فقیه حذف میشوند. پیشران اجتماعی-سیاسی نیروهای انقلاب، اسلامی کردن نظام سیاسی و حفاظت از استقلال کشور در مقابل صدام است. لذا حامل هویت انقلاب برای پیکره ظاهری نظام است؛ پس مشارکت بالایی را رقم میزند.
🔺مجلس پنجم با رشد ۱۳درصدی:
باوجودی که بار دوم است نظارت استصوابی اعمال میشود وبرخی حذف شده، برخی گروه ها انتخابات را تحریم کرده اند؛ مشارکت، رکورد ۷۱درصدی میزند!
شعار طیفی ادامه سازندگی و پیشرفت است وبه تهاجم فرهنگی وحمله به استقلال فرهنگی کشور توجه می دهند. طیف دیگر شعار جلوگیری از انحصار طلبی جناح حاکم و سوء استفاده از نهادهای قانونی دارند.
پیشرفت و استقلال و هم آزادی ومنع انحصار، همه از آرمانهای انقلاب است وظرفیت رقابتی گسترده را می آفریند. برای آن شعارها مصادیقی در میدان هست؛ لذا هرکس بسته به تشخیصش از میدان و اولویت آرمانی اش، طیفی را رٲی داده و نتیجه ای شکل می گیرد .
🔺مجلس نهم با رشد ۱۰درصدی:
پیشران آمدن از حاشیه به متن و چالش با محافظه کاری موجود در جناح های موجود، ظرفیت مشارکت بالا را موجب میشود. چه آنهایی که می خواهند از طریق مجلس کارآمد، دولت و رئیس آنرا کنترل کنند ومانع استمرار بناپارتیسم شوند(۲)؛ چه آنهایی که از مجلس بهانه گیر علیه دولت بیزارند و دنبال تغییرند؛ وبخصوص نیروی آزاد شده ی حاشیه، برای نشستن در متن و جابجایی نخبگان؛ پیشران قدرتمندی است که مجلسی مثل دولت نهم را رقم میزند: آدم های نو وتازه وبی سابقه در نظام سیاسی.
🔻کاهش ۱۹درصدی مجلس هفتم:
گفتمان اصلاحات با مشغول شدن با غیر اولویت ها بخصوص در مجلس ششم، از توده مردم فاصله گرفت و برای اقلیت نحبگان روشنفکر شد. رقیب او نیز هیچ طرح تازه ای نداشت و محافظ پیشا اصلاحات ماند!
این مواجهه، کمترین ظرفیت برای مشارکت حداکثری داشت. مردم مطالبه خود و ارتکازشان از آرمانهای انقلابشان را در هیچ طرف ندیدند؛ پس بیش از ۵۱درصد به میدان نیامدند!
🔻کاهش مشارکت ۱۹درصدی در انتخابات مجلس یازدهم!
اینبار برای اولین بار پس از انقلاب به زیر ۵۰درصد سقوط کرد(۴۲درصد)!
٭ادامه را درستون بعد بخوانید:
☑️ @m_ghanbarian
💠چالش افت مشارکت
۴از۴
🔻کاهش مشارکت ۱۹درصدی در انتخابات یازدهم!
اینبار برای اولین بار پس از انقلاب به زیر ۵۰درصد سقوط کرد(۴۲درصد)!
🔸از آخرین پیشران اجتماعی-سیاسی (عدالتخواهی و آمدن حاشیه در متن و چالش های رقیبش) بیش از یک دهه می گذرد. آورده ی دولت اعتدال گرایان به حسب اجتماعی در حد یک گفتمان هم نیست؛ بلکه تاکتیکی جدید برای همان گفتمان "صلح در بیرون، دموکراسی در خانه" است. همین هم در عمل موفقیت چشمگیری نیافت.
🔸بیشترین تعطیلی کارگاه ها و اعتراض های کارگری را در این دوره داریم که جز بی جوابی یا سرکوب جوابی ندارند! اعتراضات عمومی تری در دی۹۶ و آبان۹٨ شکل می گیرد که باز بدون جواب می ماند. به فتنه خیابانی کشیده شدن توسط بیگانه و سرکوب آنها توسط نظام، پاسخ معترضین نمیشود.
🔸ساخت حقوقی ای مثل مجلس، از ساخت حقیقی، فاصله ی معنا دار گرفته است: "نه شوراست و نه اسلامی"!
-تصویب برجام در ۲۰دقیقه، بخاطر توافق سه نفر (فقط یکی در مجلس و رئیس آن) بود.
- رئیس مجلس جای ۲۹۰نماینده در مصوبه ی بنزینیِ سران می نشیند. همین دو نمونه ی چالش برانگیز برای "مجلس شورا" نماندن، مجلس کافی است!
-فساد اقتصادی نمایندگان که موجب رد صلاحیت جمع بزرگی از آنها شد، "اسلامی" بودن آنرا هم زیر سؤال برد!
🔸رئیس جمهور از شنود، رفراندام، حق انتقاد(حتی از معصوم)، ترس از جرم شدن جمهوریت و... می گوید اما طرفدارانش هم اینها را جز برای فرار از مسئولیت هایش نمی گیرند. لذا هیچوقت پشت سر او موجی مثل دهه۷۰ با خاتمی راه نمی افتد!
🔸اصلاح طلبان نیز از "گفتمان" و "جنبش اجتماعی" به "توجیه گر" دولتی ضعیف تنزل کرده اند. آدم های در صحنه و درون نظامشان واقعا اصلاح طلب نیستند و فقط از نام آن بهرمندند. و بیرونی ها یا اپوزیسیون و برانداز شده اند یا منفعل و بی طرح و برنامه مانده اند. پس با افت شدید اعتماد عمومی مواجه اند.
🔸اصولگرایان با شعب مختلفشان از قالیباف تا محصولی هیچ حرف و طرح تازه ای نیاورده اند. نقد و اعتراضشان هم "تبعیضی" و هم "تاکتیکی" و فقط از دولت روحانی است.
- برای تجمعات آزاد، تضمین بالاتر جمهوریت و شورا بودن مجلس هیچ سخن جدی ندارند.
- عدالت و مبارزه بافساد جز استفاده ابزاری برای زدن رقیب هیچ وزنی در گفتمان آنها ندارد.
-قالیباف رسما خود را تکنوکرات می داند و فرقش با تیم روحانی به عُرضه و پرکاری اش است نه تفاوت طرح توسعه اش!
- محصولیِ میلیاردر با وزیران میلیاردر روحانی تفاوت جوهری در فقر و غنی ندارد.
-پایداری هم جز غلط گیری های اعتقادی از حزب مشارکت تا جریان مشایی هنری از خود نشان نداده است!
🔸احمدی نژاد هم پس از چندبار عَرضه خود و نزدیکانش در انتخاباتها و رد شدنشان، سکوت پیشه کرد. اقلا رسما و علنا لیستی نداد و طرح ونقدهای منتشره خود را در گفتمانی انتخاباتی عرضه نکرد.
🔸نیروهای مستقل، عدالتخواهان جوان و... نیز، هم بهانه تخریب داشتند و هم آدم شاخصی پای آنها نایستاد.
از سال قبل با برخی روحانیون انقلابی ارتباط می گرفتند؛ اما یکباره آقایان همراه کارشناسان سمت خدا، پشتوانه معنوی لیست اتحاد شدند تا نقش تَکرار خاتمی را بیافرینند! محافظه کاری را بر آفرینش جریانی تازه، ترجیح دادند.
⬅️ همه اینها موجب شد یک پیشران قوی اجتماعی-سیاسی به سمت توازن آرمانهای انقلاب شکل نگیرد.
معترضین آبان، آدم خود را در صحنه سیاسی نبینند. کارگر و کارخانه دار و دانشجو و... کمتر نامزد خود را بیابند. این صرفا بخاطر رد صلاحیت اصلاح طلبان نیست که بود آنها هم مثل نبود، بود.
اعتراضات آبان از قضا ظرفیت بالایی برای مشارکت می بود؛ اگر معترضین می دیدند مشارکت انتخاباتی شان، بدون فتنه خیابانی شدن، مطالبه حقوق شان می کند. به حسب نظر سنجی ها ۱۵درصد کاهش مشارکت بخاطر همین اعتراضات جواب نگرفته است.
اما ترجیح داده شد خلاف مشهورات و حرفهای تکراری چیزی گفته نشود و فقط از عکس و یاد سردار دلها برای مشارکت بیشتر استفاده شود!
⬅️ برای جهش مشارکتی دوباره نیازمند پیشرانی اجتماعی-سیاسی قوی هستیم؛ که مسائل عینی جامعه را در راستای ارزشها و آرمانهای انقلاب معنا کند. نقد و اعتراض روشن و همه جانبه(نه تبعیضی وجناحی) و طرح وبرنامه کامل داشته وبا آدمهایی منطبق بر آن آرمانها عرضه اش کند.
............................................
۱. ر.ک:کتاب صورت و سیرت انقلاب اسلامی
۲.مقاله ۱٨خرداد آری، ۱٨برومر نه از سعید حجاریان وهم مصاحبه با آوا ارگان رسمی انجمن فرهنگ وسیاست دانشجویان دانشگاه شیراز ش ۶۴ص۹
📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۴
☑️ @m_ghanbarian