eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
756 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش) ☑️ از پیج اینستاگرام : instagram.com/ghanbarian_ir
💠برخی سخنرانی های حجت الاسلام قنبریان در سالگردهای رحلت امام خمینی(ره) 🔺دین فروشی و دین بازی دو آسیب عینیت سیاست و دیانت و درمان آن https://t.me/m_ghanbarian/1681 🔺امام خمینی و اشرافیت مذهبی https://t.me/m_ghanbarian/1296 https://t.me/m_ghanbarian/1298 🔺مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی https://eitaa.com/m_ghanbarian/150 https://eitaa.com/m_ghanbarian/154 🔺امام خمینی و نظام انقلابی https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش) ⬅️گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد 🔺کمی درباره تعریف کاربردی عدالت 🔺وابستگی ولایت و عدالت در بیانی کاملتر(نقد دوگانه غلط ولایت-عدالت) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔅لوازم فاسد دو قطبی ولایت-عدالت دوگانه غلط ولایت-عدالت؛ 🔺برخی ولایتی ها را واداشته تا مفاسد اقتصادی دوره امیرالمومنین را جستجو و تٲلیف کنند؛ تا از تیزی عدالت خواهی کم کنند و شاخص را هم دستکاری کنند❗️ 🔺برخی عدالتخواهان را هم واداشته تا از ولایت گریزیِ موردیِ اصحابی چون مالک اشتر و... فهرست تهیه کنند؛ تا مخالفت عملی با ولایت هم بلااشکال جلوه کند❗️ درست دیدن مسٲله تنها چاره ی پایان دوقطبی شدن نیروهاست. (عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹) ☑️ @m_ghanbarian
🔅عدالت در فعل؛ عدالت در وضع 🔺"یک فعل" عدالتخواهانه، است و گاهی با "حق عمومی" ای تعدیل میشود؛ تعویق می افتد یا انجام نمی شود. "قصاص" قاتلین عثمان با "حق عمومیِ امنیت"، تزاحم کرد؛ تعویق افتاد(خ۱۶٨). شهردار تهران، سال ۷۷ از زندان آزاد شد چون رئیس جمهور از رهبری خواست برای جلوگیری از "خلل در اداره کشور" در فضای فارغ از جوسازی رسیدگی شود. 🔺اما عدالت "بمثابه وضعیت جامعه"، توازن و تناسب در جامعه، رفتن به سمت "نفی نظام طبقاتی"؛ است. اصلا تعطیل و تعویق بردار نیست. کُندی در حرکت به سمت آن باید سریع جبران شود. اعتراف رهبری به "عقب ماندگی در عدالت"(۹۶/۱۱/۲۹) ناظر به این قسم است. ۶برنامه ی ۵ساله توسعه به مرور "چنین وضعیتی" را پیش آورده است. این دیگر یک فعل منفرد نیست؛ به هم زدن وضعیت جامعه است. دولتها، مجلسها و شورای نگهبان باید درباره "تدوین" و "امضاء" و "اجرای" این ریل گذاری پاسخگو باشند و خطاها جبران شود... (عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/ ۱۴خرداد ۹۹) ☑️ @m_ghanbarian
🔅وابستگی ولایت و عدالت به هم! 🔺وقتی امام رضا(ع) "اولواالعلم قائماًبالقسط"(۱٨آل عمران) را "امام"(ع) می خواند(تفسیر برهان)، یعنی امامت، منحل به علم + قیام به قسط است. چه بگوئی "اولواالامر" چه بگوئی "اولواالعلم قائما بالقسط". 🔺وقتی امیر المومنین(ع) میفرماید: "اولوا الامر را به امر به معروف و عدل و احسان بشناسید"(الکافی ج۱ص٨۵)؛ یعنی عدالت گستری نشانه بیرونی ولایت است. ⬅️پس "نظم داخلی و خارجی" ولایت، عدالت و قسط است. 🔻عدالت خواهی هم وقتی از اشرافیت و "تبعیض در مصرف " سراغ می گیرد، به "تبعیض در درآمد" می رسد! دنبال کند به "تبعیض در بهره مندی ازمنابع ثروت" می رسد! جلوتر برود، ربطش با "قدرت" پیدا میشود! لذا بدون "عدل سیاسی" ، عدالت در ثروت و درآمد و مصرف شوخی خواهد بود. ⬅️فلسفه سیاسی تشیع مبتنی براین است که عدل سیاسی ، بدون "تحقق ولایت" (والبته تشکیل مخروط امامت عدل یا دولت اسلامی) ممکن نیست. پس تحقق عدالت هم ولایت می خواهد. (عدالت وعدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹) ☑️ @m_ghanbarian
🔅تبعیت از ولایت یا مطالبه عدالت؟! این هم فرعی از دوگانه غلط ولایت-عدالت است! 🔸عدالت در وضعیت جامعه و نظام اجتماعیِ متوازن و فاقد ظلم طبقاتی، که تعطیل و تعویق بردار نیست و "فلسفه حکومت ولائی" است(۲۵/حدید). همه سیاستها و تدابیر باید بدان سو باشد که "یضع الامور مواضعها". با این قسط و عدالت خواهی، ولیّ امرِ مشروع از مدعی بازشناخته میشود(الکافی ج۱ص٨۵).(تو گویی سند مشروعیت ولایت است). 🔸اما عدالت در افعال و "اعطاء کلّ ذی حق حقَّه"؛ نسبی است و با افعال و حقوق دیگری تعدیل می شود. سند مشروعیتِ آن اقدام، اجازه ولیّ است. در اینجا ولیّ، "فصل الخطاب عملی" است. در خوبی یا بدی یک سیاست یا تصمیم ممکن است مباحثاتی در گیرد. اما ، باید حکم و فرمان ولیِّ قائم به قسط را فصل الخطاب قرار داد. 🔸فصل الخطاب عملی ندانستن ولایت، است. و سکوت و بی نظری تا زمانی که ولایت بگوید هم است. 🔺رهبر معظم انقلاب بارها در فتوا و سخنرانی معیار ضدیت با ولایت فقیه را دانسته . البته برخی، در ضدتراشی حداکثری اند! 🔺ایشان میفرماید: "نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند. ." (۹۳/۵/۱) 🔺درباره نظرات کارشناسی مخالف خود میفرماید: "به شما عرض بکنم هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد مخالفت با ولایت نیست دیگر از این واضح تر؟!..."(۹۱/۵/۱۶) مثلا در ماجرای رشد ۲۰۰درصدی قیمت بنزین ممکن است نظر کارشناسی ای هنوز هم آنرا غلط بداند؛ اما در عمل حرف رهبری را ملتزم باشد. ٭برش های قبلی را بخوانید. (عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پر چالش ۱٤خرداد ۹۹/با اندکی تصرف) ☑️ @m_ghanbarian
🌐فرعونی که هست ؛ موسایی که...! ⭕️فرعونِ مصر بی شباهت با تفرعن عصر ما نبود. - "کودک کُش" بود(۴/قصص) اما شاید نه اندازه اسرائیل! -"نسل کُش" بود(۴۹/بقره) اما نه آنقدر که حدود ۱۰۰میلیون بومی قاره را بکشد تا مالک آمریکا شود! -"خوار کننده" ساکنان سرزمین اش بود(۳۰/دخان) ؛ اما نه اینجور که تا همین حوالی سیاهان را در قفس های باغ وحش کنار حیوانات به تماشای سفیدهای مرفه بگذارد! -"آدمکش" بود؛ اما نه اینطور که فقط پلیس اش سالانه حدود ۱۰۰۰نفر از شهروندانش را بکشد! -فرعون اگر به میخ هم می کشید(۱۰/فجر)، فقط فرعون مصر بود؛ به مردم دیگر دنیا دستش نمی رسید. از ابوغریبش در عراق و گوانتانامو در خلیج کوبا -آن هم برای غیر نظامیان- گزارشی نیست! -نمی دانم اصلا "ذی الاوتاد" بودن با شلیک بمب اتم و نابودی ۲۰۰هزار انسان در یک لحظه، قابل مقایسه است؟! جنایات "فرعون عصر" روی زمین و حتی درون خاکش(کشتار کارگران، نژادها، فرقه ها و...) روی "فرعون مصر" را سفید کرده است. هرچه بود آن فرعون هم مردم را "مستضعف" و بی چاره کرده بود(۴/قصص). ⭕️موسای اولوالعزم، منجی آن مستضعفان بود که خداوند بخاطر استغاثه آنان، طلوعش را ۱۷۰سال جلوتر انداخت.(۱) وقتی رشید و سرپا شد(۱۴/قصص)و زمان نجات مستضعفان نزدیک شد؛ قبل از خروجش بر تمدن فرعونی، اتفاقی ظاهرا ساده اما عجیب رقم خورد! اتفاقی که بعداً معلوم شد، بوده است: درگیری بین طرفداری٘ از او، با مخالف و دشمنش!(۲) جانبداری اش از طرفدارش، کار دستش داد. طرف مقابل با مشتِ موسی(ع) کشته شد! در مصر ، حالا دیگر موسی(ع) قاتل یا اقلا مرتکب قتل خطائی است! فردا در صحنه ای مشابهِ دیروز عصر -که باز مداخله مشت موسی(ع) طلب می شد- زبان درازهای آنطرف فریاد کردند:"جز این نمی خواهی که از جبّاران(زورگویان و مستبدان) زمین باشی! تو هرگز نمی خواهی از مصلحان باشی!"(۱۹/قصص). موسی(ع) نقشه را خواند: ! جوسازی و پیگرد باقی بود و راهی جز فرار نبود(۲۱/قصص). قیام و نصرت مستضعفین هم قریب یک دهه به تٲخیر افتاد! ⭕️خدائی که طلوع منجی مستضعفان را ۱۷۰سال جلو انداخت، چرا در نیمه راه چنین تقدیری را امضاء کرد؛ که حالا موسی(ع) هم خود را گنهکار ببیند(۱۴/شعراء) و زبان بُرّانش مقابل سفاکان کودک کش و نسل کش لکنت بگیرد؟! دست و مُشت موسی(ع) چرا در این ، ترک او٘لی (به نظر متدینان) و خطا (در افکار عمومی مصر) بکند؟! مگر ، نمی دانند خداوند، موسی(ع) را برای چه رسالت بزرگی "رشد و استوی" داده است؟! خواهشاً ایادی، موساتر از موسی (ع) نشوند که: این خون مقابل آنهمه خون به ناحق ریخته توسط فرعون، عددی نیست! موسی(ع) مرد سیاسی ای است. را می شناسد که به خدایش می گوید:"لهم علیّ ذنب فٲخاف"(برای خود، گردن من گناهی می شمارند. از این می ترسم...)! لطفا سینه چاکان، کلاس فلسفه و کلام دایر نکنند که: آن کشتن هم به حق بود و مضرّ به عصمت موسی(ع) نیست. چون نه در مکتب خانه ها که در افکار عمومی جهان هم عصمت می خواهد. موسی(ع) به فکر روز مواجه با فرعون است و می داند به او خواهد گفت: "وفعَل٘تَ فع٘لَتَک التی فعَل٘تَ...تو همانی که آن کار(نادرست) را کردی"!(۱۹/شعراء). کار آسانی نیست. حالا باید شود تا حجت بر عموم تمام شود! ⭕️پ.ن: -اینجا پیش ما کسی موسای معصوم نیست اما ای هست که قرارش تمهیدِ در افتادن با فراعنه و نجات مستضعفان بوده است. آن باید مراقب باشند خطا و حتی ترک او٘لی نکنند. موسای معصوم هم فردا صبح، در صحنه مشابه آن ماجرا، بهتر حاضر شد. طرفداری٘ که باز، مُشت موسی(ع) را طلب می کرد را خطاب کرد که:"راه درستی نمی روی و آشکارا بیراهه می روی"(۱۸/قصص). -آقای امنیت و همه ایادی! اعتراض آبان و موارد مشابه دیروز و فردا، بهتر و کم هزینه تر از این هم جمع شدنی است؛مراقبِ "فعلتَ فعلتک التی فعل٘تَ" رسانه های فرعون عصر باشید. ............................................ ۱. تفسیر عیاشی ج۲ص۱۵۴ ۲.روایت امام رضا(ع) ذیل آیه ۱۵قصص در عیون اخبارالرضا و تفاسیر روایی. ٭مطالب مرتبط: -دیپلماسی عمومی امام خمینی -رهبری برای مستضعفان جهان 📝محسن قنبریان۹۹/۳/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎عدالت خواهی مصداقی⁉️ ✔️مسٲله گرائی دقیقا یعنی چه؟ ✖️مصوبه یاد شده در تاریخ۱٨مهر۹۴ تصویب شد. ➕مطالبه ی برخورد با موارد محرز شده از این بیان استثناء است. *⃣مطلب مرتبط:از حفاظت از جان وحیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖تعریف ناظر به میدانِ عدالت ، در فرهنگ اسلامی -دو قسم عدالت خواهی -با مثالهای عینی در ج.ا.ا محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖توٲمان بودن ولایت با عدالت -نظم داخلی و خارجی ولایت، عدالت و قسط است -مادر عدالتها ، عدل سیاسی و ولایت است/فصل الخطاب عملی در افعال عدالتخواهانه هم ولایت است. -اما در عدالتخواهی فقط ولیّ، سخنگو و بقیه شارح نیستند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian