eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
‼صوت جلسه یازدهم از سلسله جلسات حضور قلب در نماز متاسفانه ضبط نشده است و فقط خلاصه متن آن جلسه منتشر می شود
🔆گزیده جلسه یازدهم حضور قلب در نماز ◀️آنچه در این جلسه طرح شد:درمان حب دنیا ✴️درمان دو مرتبه دارد: 🔺 راه علمی 🔺 راه عملی 🔸راه علمی از طریق توجه به مفاسد حب دنیا حاصل میشود. انسان با تفکر نفع و ضرر گرایشهای دنیوی را مقایسه کند. 🔹امام میفرماید:«باقدری تأمل معلوم میشود که تقریبا تمام مفاسد اخلاقی واعمالی از ثمرات این شجره خبیثه است». 🔸درحدیث است که بعد از شناخت خدا پیامبر هیچ عملی بهتر از بغض از دنیا نیست...(ص۹۸کتاب) 🔅دو توصیه: ۱.شرح حدیث ۶ از چهل حدیث امام خمینی را با دقت بخوانید که در این معرفت نافع است. ۲.نهج البلاغه منبع سرشاری از دقایق ولطایفی است از مذمت دنیا. 🔸امیرالمومنین هربار از منظری پلیدی آنرا می نمایاند لذا مطالعه روزانه یا اقلا هفتگی این خطبه ها در رسیدن به راه حل معرفتی برای ریشه کنی حب دنیا بسیار موثر است. ☑ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه دوازدهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه دوازدهم حضور قلب در نماز 🔴امیرالمؤمنین فرموده اند: چگونه از عبادت لذت برد کسی که روزه ای از هوای نفس نگرفته است؟ ➖هوای نفس متعلقات چندگانه ای دارد (بحث آن در جلسات قبل گذشت)که همه به سمت دنیا می رود بنابراین برای هوای نفس باید کاری کرد 🔺راه علمی: تأمل کردن در دنیا و نتایج و عواقب آن و نظر کردن به باطن آن(در جلسات قبل مفصل توضیح داده شد) 🔺راه عملی(مکمل راه علمی): عمل به ضد کردن 🔸به این معنا که هر خلق بدی را خواستیم از بین ببریم ضدآن را انجام دهیم . مثلاً می خواهیم حسادت را از بین ببریم ضد حسادت را پیدا کرده و آنطور عمل کنیم. ✅یکی از شعب دنیا که جذابیت دارد و مادر شعب دیگر است «علاقه به مال» است. 🔷مال: میل ، مالَ یعنی مایل شد، چیزی که دل به آن تمایل دارد. ✳️مهم نیست که کم باشد یا زیاد چیزی که بسیار حائز اهمیت است «دلبستگی» به آن است، گاهی کم است ولی دل خیلی به آن چسبیده 🔹عمل به ضد درباره مال: انفاق و صدقه واجب و مستحب است، این «درمان» علاقه به مال است. در قرآن کریم هم هرجا درباره نماز صحبت شده اشاره ای هم به مال شده، مانند: سوره ماعون: ویلٌ للمصلّین الَّذینَ هُم عَن صَلاتهم ساهُون الَّذینَ هُم یُراعون و یَمْنَعونَ الماعون 💰ماعون همان دارایی های منزل است منع ماعون یعنی از دادن دارایی هایش منع می کند. اوصاف منافقین در سوره آیه54سوره توبه: نمازشان را با کسالت می خوانند و انفاقشان با کراهت است. ✅سرّ اینکه در قرآن نماز و زکات باهم می آیند این است که تا زکات خوب ندهی نماز خوب نمی خوانی. و زکات فقط در مال نیست در جاه و مقام و موقعیت هم هست . اگر دلبستگی بود باید گذشت ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه سیزدهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه سیزدهم حضور قلب در نماز 🔸امیرالمؤمنین(ع) در غررالحکم می فرماید: "کُلُ شیءٍ من الدنیا ُسمعه اعظم مِن عیانِه همه لذت های دنیا شنیدن درباره آنها باعظمت تر از رفتن در آنهاست" 🔸وقتی توصیف چیزی را می شنوی بیشتر به آن مشتاق می شوی تا وقتی آن کار را انجام می دهی. 🔸همه کسانی که سراغ دنیا می روند قبل از آنکه سراغش بروند توصیفش راشنیده اند. همین جا به اهمیت آداب نماز پی می بریم که: ✅در مسجد حرف زدن از دنیا مکروه است ✅هنگام اذان و اقامه حرف زدن از دنیا بسیار مذمت شده و مکروه است. ✅تکرار اذان و اقامه مستحب است. 👈تکرارباعث می شود اذکار را به قلبمان برسانیم و حضور قلب از همین جا شروع می شود. عمل به مستحبات وترک مکروهات کم کم باعث می شود حجاب ها از بین رفته و بتدریج خوف و خشیت الهی نیزبه وجود بیاید. 🔴در احوالات اهل بیت علیهم السلام هست که وقتی به نماز می ایستادند از خوف و خشیت خدا رنگ از چهره مبارکشان می پرید و زرد می شد. اجمالا اینکه: 🎯چون شنیدن توصیفات دنیوی از افتادن در آنها بر قلب ما اعظم است پس : از دنیا کم بگوییم (لااقل در مسجد و اوقات نماز) و اینکه التزام داشته باشیم به رعایت آداب پیش از نماز. ☑️ @m_ghanbarian
🌀دیروز عمار، امروز ابوذر! 🔶 دیروز عمار: وقتی امری مشتبه شد و ذهن هایی را ابهام گرفت، ندای "أین عمار" داد. تقاضا کرد خواص سخن بگویند. اقلا همان قدر را که یقین دارند بگویند! تمام های قبل از آن همین گونه جمع شده بود: و مواجهه فرهنگی. از ماجرای بازرگان و بنی صدر تا عزل قائم مقام. شاگردان امام و معتمدین مردم راه افتادند برای مردم توضیح دادند، تحلیل کردند و به آسانی غائله ها ختم به خیر شد. این بار اما به حد نصاب عماری نیامد!فتنه در خیابان ماند. ناچارا سران ماجرا با برخورد امنیتی(زندان و حصر و...) ساکت شدند. آخرین راضی به ، رهبری بود اما همه هزینه اش پای او افتاد تا همین حالا! آن هایی که می توانستند عمار شوند و حتی برخی دوره های قبل بودند: 🔹برخی ذی نفع بودند چند سال بعد بخشی از واقعیات را اعتراف کردند اما روزی که لازم بود ذهن جوان پرسشگر را روشن کنند نه! 🔹برخی از هر دو طرف نفع بردند. نماینده ولی فقیه بودند با امتیازاتش اما نزد مرحوم آقای هم گفتند شرّ جوانان انقلابی -که شعار می دادند- را از جنبش سبزی ها بیشتر می دانند! 🔹برخی دیگر میانه رفتند. میزبان مرجع تقلیدی بالفعل (آیت الله نوری همدانی) می شدند که استان به استان می گشت و روشنگری می کرد اما خودشان آینده شان را به خطر نیانداختند نه شهر به شهر استانشان نرفتند بلکه در همان مرکز استانشان هم ترجیح دادند سخنران #۹دی نباشند و جوان ترها چنان کنند! 🔹برخی دیگر بجای اینکه مثل و خامنه ای و... برای امام، در این ماجرا روشنگری و ابهام زدایی کنند، در تریبون هایشان جای قاضی فقط حکم صادر کردند حکم بغی، اعدام و...! و البته بهانه های نو آفریدند. 🔹برخی جای عمار، عمر بن حمق شدند و ناسزا گفتند و آتش را شعله ور تر کردند. خلاصه هرچه بود "أین عمار" به نصاب نرسید و ۸۸ بخلاف فتنه های قبل، فرهنگی و بصیرتی -آنجور که شایسته تر بود- جمع نشد. هنوز گسلش در جامعه هست و مواقعی لرزش دارد! 🔶امروز ابوذر: دیدار رهبری با دانشجویان (۸خرداد۹۷) و نقدها و انتقادها و گله های بعضا تند آنها، صحه هایی هم داشت: "بسیاری از این اعتراض ها هم وارد است"! "خیلی از این اشکالات وارد است اما رفع این اشکالات به این آسانی نیست". این بار رهبری با صدای رسا "لشکر مطالبه گر" تمنا کرد: " از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت... اینجا یک لشکری از جوانان مومن و لازم است که وارد میدان بشوند. مطالبه کنند آرمانها را و خودشان کمک کنند به تحقق این آرمانها". این فریاد بلندی است که یعنی: تنهایی نمیتوانم! مطالبه گر، برایم مثالش ابوذر است... می ترسم لشکر نشود و باز به نصاب نرسد! می بینم امروز و فردا برخی جای ابوذر توهم عمار بزنند! پینه دوزی کنند که: ایرادی نیست! اگر هست گفتنش صلاح نیست! شبهات درباره فلان نهاد کار و نامه های است! زود خودشان را عقل و مرجع منحصر تشخیص مصلحت کنند که فلان مطالبه به نیست! تخریب افکار عمومی بهانه همیشگی شان برای بستن دهان نقد است. جواب حضرت آقا به این قماش بسیار دقیق بود: "اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضد انقلاب با این مطالبه گری ها مواجه نشود قطعا ویرانگری خواهد کرد. یادآوری آرمان ها، مطرح کردن آرمان ها، خواستن آرمان ها، طلبکاری نسبت به تحقق آرمان ها یک سدی است در مقابل تخریب افکار عمومی". اگرآن قماش گوش می کردند می گفتم از روی این جمله صدبار بنویسند تا در ذهنشان حک شود که مطالبه گری سدی مقابل تخریب توسط دشمن است نه خود موجب آن! 🔶 برخی از آنها که دیروز باید عمار انقلاب می شدند از قضا همان هایی شده اند که ابوذرها باید برشان وارد شوند! همین تازگی می خواندم از چهره های تابناک منتسب به بیت مراجع ماضی که چه راحت و با صراحت بانک را نه انکار که تئوریزه می کرد! را هم حق و لازم می شمرد! و عجبا که از فقاهت مایه می گذاشت! کسانی دیگر که با سابقه و لاحقه انقلابی، همه بضاعت علمی خود را برای تئوریزه کردن شعبی از اشرافیت -بخصوص - خرج می کنند! و برخی دیگر که وضع خودشان و دور و برشان از سخنانشان بدتر است و.... ابوذر وقتی بر تئوریسین های اشرافیت و زمانش وارد شد شنید که می گوید: اگر زکات داده باشد خانه ای از طلا و خانه ای از نقره هم بسازد اشکالی ندارد! ابوذر عصایش را به فرق او زد آیه الذین یکنزون و وعده دردناک عذابش را بر او خواند. و البته بی عقل خطابش کردند اما از امامش سردوشی گرفت که: "اینها از تو بر دنیایشان ترسیدند و تو از آنان بر دینت..."(خطبه۱۳۰) چه اشکال دارد هم عمار باشی هم ابوذر 📝محسن قنبریان ۹۷/۳/۹ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه چهاردهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه چهاردهم حضور قلب در نماز ✅ موانع حضور قلب در نماز به دو دسته تقسیم می شود: 🔺 موانع درونی: عمده ترین آن حب دنیاست (که شرح و توضیح آن گذشت) 🔺 موانع بیرونی: اتفاقاتی که در بیرون و دور و بر ما می افتد(صدا، حرکت، شیءو...) که حواس ما را پرت میکنند. 🔸علاج موانع بیرونی: کم کردن موانع و اسباب پرت شدن حواس از جلوی چشم هنگام نماز است. 🔸در رساله های عملیه تمامی مراجع نیز آداب مکروه و مستحبی بیان شده است، که کمک کننده به جمع شدن حواس است مثل: ⛔️باعجله نماز خواندن مکروه است ❗️باحالت خواب آلودگی ، نگاه کردن به آسمان، پوشیدن لباس تنگ و ... نماز خواندن مکروه است. ⛔️در باب مکان نمازگزار نیز جاهایی نماز خواندن مکروه است از قبیل: مقابل انسان، مقابل دری که باز است ، خیابان، کوچه ⛔️صورت را یا چشم را کمی چرخاندن ✅خلاصه همه کارهایی که خضوع را کم می کند. ⬅️البته اینها راه حل نیست مسأله اصلی خیال است که باید درست شود، اما مقدماً و برای شروع خوب است. ☑️ @m_ghanbarian
💠ویژه مراسم رحلت امام با سخنرانی حجت الاسلام قنبریان ✅موضوع: مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی 📅دوشنبه۱۴خرداد - بعد از نماز ظهر و عصر بهبهان - مسجد بلال ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه پانزدهم مدت زمان: ۱۱ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه پانزدهم حضور قلب در نماز 🔹انسان دو قوّه باطنی دارد: 🔺قوّه خیال(حاضر کردن صورت های جزئی،صحنه هایی که می بینند) 🔺 قوّه وهم (درک حالت های جزئی، تنفّر از کسی) این دو قوّه دائماً انسان را مشغول می کند. 🔹یکی از اصلی ترین موانع درونی حضور قلب در نماز، هرزگی خیال است. 🔹پراکندگی خیال به دو گونه است: گاهی بخاطر دغدغه های مسائل دنیوی است (مثلاً مریضی که مشکوک به بیماری لا علاج است، نویسنده ای که می خواهد مقاله ای بنویسد،...) گاهی خود دغدغه ها مرغ پرواز کن هستند به ادنی مناسبتی تداعی معانی می کنند. ✅دستورالعمل برای برطرف کردن دغدغه ها این است که ساعت مشخصی از روز را برای فکر کردن به این دغدغه ها قرار دهد تا تمام طول روز انسان را به خود مشغول نکند. ✅دستورالعمل برای پراکندگی خیال این است که انسان خودش اختیاراً حواسش را پرت نکند، اگر حواسش پرت شد سریع حواسش را جمع کند. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه شانزدهم مدت زمان: ۱۳ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه شانزدهم حضور قلب در نماز 🔸در معارف نظری انسان دانستنی ها را به محفظه ذهن می سپارد مطالب بعدی همینطور پشت سر هم می آید. 🔸اما در معارف عملی نباید دستور العمل ها انباشت شود چون انسان در آنها گم می شود باید به ترتیب به دستورالعمل ها عمل شود البته پیگیری ، تأنّی و صبر شرط است. 🔸از آیة الله بهجت رحمة الله عليه درباره حضور قلب سؤال شد. فرمودند: شفای دل انسان به حضور قلب در عبادت است ما را به اسباب (حضور قلب) توجیه کرده اند نه به مسبّبات. 🔸امام خمینی رحمةالله علیه فرمودند: دلیلی که حضور قلب در نماز را پیگیری نمی کنیم این است که انسان احتیاج جدّی به نماز پیدا نکرده و قلب او باور نکرده که سرمایه سعادت عالَم آخرت و وسیله زندگانی در روزهای نامتناهی، نماز است‌ و نماز را سربار و تکلیف می داند. 🔸از آیة الله بهجت رحمةالله علیه درباره رسیدن به مقامات عالی سؤال شد. فرمودند: تعجب میکنم از بعضی فضلا که نعمت بالاتر و سهل تر ، میسور آنهاست با این حال از نعمت پائین تر مشکل تر می پرسند.(مانند آنها که منّ و سلوی را رها کردند و بهانه پیاز و عدس و... گرفتند) مثلا نماز معراج مؤمن است و راه آن میسور همه است وازعروج در نماز با سهولتش منصرف هستند، بعد از مرتبه ای که به آن نمی رسند تفحّص می کنند. ✅اگر انسان فاسق باشد، الصّلاة تَنهَی عَنِ الفَحشا اگر انسان متّقی باشد، الصّلاة قُربان کُلِّ تَقی اگر انسان مؤمن باشد، الصّلاة مِعراجُ المؤمن. 🔸پس از صفر تا صد نماز است و باید بر نماز اهتمام ورزید. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه هفدهم مدت زمان: ۱۰ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه هفدهم حضور قلب در نماز ❇️اگر جهاد با نفس را با جنگ های متداول مقایسه کنیم می بینیم وقتی فرماندهان می خواهند دشمن را در خطّ مقدم شکست دهند طوری برنامه ریزی می کنند که عقبه دشمن را برهم بزنند ، وقتی عقبه بمباران شود خطّ مقدم آسانتر شکست می خورد. 🔹ما در نماز با پراکندگی خیال درگیر جنگ مستقیم هستیم ، اگر بخواهیم پیروز شویم راهش این است که عقبه اش را بزنیم. 🔹عقبه خیال، چشم است.مانند دوربین مداربسته که در طول روز از همه چیز فیلم می گیرد. خیال مادّه خودش را از دیدنیها می گیرد لذا آنهایی که از نعمت دیدن محرومند خیال آسوده تری دارند. 🔸کارایی چشم برای قلب ۲چیز است: 🔺اینکه چشم دیده بان و نامه رسان است مانند پُست چی. (قلب به خیلی چیزها علاقه دارد چشم نیز برایش خبر می آورد و آن را به خود مشغول می کند) 🔺اینکه چشم قاصد است. (قلب چون آلوده به دنیاست وقتی چیزی بخواهد به چشم فرمان می دهد که آن را حاضر کند) 🔹اینکه می گویند چشم چرانی نکته ظریفی دارد و آن اینکه مانند برِّه که در هر زمینی می چَرَد، زمین خودی یا بیگانه برایش فرقی ندارد. چشم نیز همینطور است به هر چیزی حلال یا حرام نگاه می کند. 🔸در جوارح ناسپاس تر از چشم وجود ندارد لذا برای درمان آن نباید همه درخواستهای آن را اجابت کرد چون انسان را از یاد خدا باز می دارد. ❇️و غَضُّ الطّرْف که امیرالمؤمنین میفرمایند به این معناست که پهنای دید را باید کم کرد و این موجب راحتی قلب است. و افضل وَرَع همان غَضُّ الطّرف است. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه هجدهم مدت زمان: ۱۴ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه هجدهم حضور قلب در نماز ✳️حال روحی روانی انسان هنگام انجام دادن دستورات اخلاقی و سیر و سلوکی از جمله حضور قلب در نماز باید به دو صورت باشد: 🔺حالش باید حالِ پیگیری، استمرار و جدّیت در دستورات باشد. 🔺در عین حال هیچ اعتمادی به آن اعمال نکند. ▪چیزی که مانع پیگیری و جدّیت می شود، کاهش انگیزه است. 🔹اگر در نماز اهتمام نورزیم به وحدانیّت خدا دروغ گفته ایم ،منافق میشویم و قساوت پیدا میکنیم و مصداق آیه وَیلٌ لِلْمُصَلِّين می شویم. 🔸تلاش برای اهتمام در نماز واجب است اما نتیجه واجب نیست.(نماز را خوب بخوانیم اگرچه تجلّی ذاتی اتفاق نیفتد) 🔹از آیةالله بهجت رحمةالله علیه دستور العملی جهت دفع صفات رذیله نفسانی و حضور قلب در نماز خواستند ایشان فرمودند: اصلاح نماز مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوری از منکرات ظاهری ‌و باطنی است و از راه های اصلاح نماز، توسّل جدّی به امام عصر عجل الله تعالی در حال شروع نماز است. ✅باید توسل جدّی به صاحب دل ها بشود. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه نوزدهم مدت زمان: ۱۲ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه نوزدهم حضور قلب در نماز 🔆 اگر شمعی بخواهد روشن بماند باید باد نباشد(یعنی مانع نباشد) و اینکه فتیله داشته باشد(یعنی عامل داشته باشد) نماز ِبا حضور قلب، هم باید موانع نداشته باشد هم باید عواملی داشته باشد. ✅عوامل حضور قلب در نماز دو دسته است: ۱. فراغت در عبادت ۲. توجه به اسرار باطنی نماز ✅فراغت در عبادت خود نیز به دو دسته است: یکی فراغت وقت(یک وقت معیّنی برای عبادت خالی کند). دیگری فراغت قلب(قلب برای عبادت خالی شود). 🔸اگر انسان در هر شبانه روز وقت معیّنی را برای عبادت قراردهد و خود را موظّف بداند که در این وقت فقط به عبادت بپردازد و اشتغال به کار دیگری را برای خود در آن وقت قرار ندهد به مرور قلب،فکر و حواس نیز خودش را تنظیم میکند و برای نماز آماده می شود. 🔸به تعبیر حضرت امام خمینی رحمة الله عليه به لحاظ فراغت وقت انسان ها به ۴دسته تقسیم می شوند: 🔺مجذوبان کامل: کسانی که جذبه پروردگار آنها را ربوده و از دو دنیا رهیده اند و مُرادشان فقط حضرت حق هست. که رسول الله و اولیاءخدا از این دسته اند. 🔺ارباب فضائل: کسانی هستند که دارای فضائل و بزرگواری هایی هستند شریفُ النَّفْس و کریمُ الطبع هستند. اینان مناجات پروردگار را بیشتر از چیزهای دیگر برمی گزینند و از مناجات با پروردگار، خودش را میخواهند و دنبال این هستند که در هر چیز آیه پروردگار ببینند دنبال حورالعین و...نیستند. 🔺مؤمنین به آخرت: کسانی هستند که باور کرده اند زندگی دنیا ناپایدار است و ارتباط آنها با خدا بخاطر نعمت های بهشتی است. از دنیا بریده اند و به آخرت مشغولند. به نماز رغبت دارند. نماز، بذر نعمت های اُخروی است. نماز، پَرِ پرواز آنجاست. 🔺اسیران هوا و هوس: کسانی هستند که در دنیا فرو رفته اند نقد را گرفته اند.برای تحصیل دنیا تلاش می کنند و می گویند خدا آخرت را می دهد . در صورتیکه آیة الله جوادی حفظه الله می فرمایند که روایات و آیات به ما میگویند آخرت را تحصیل کنید چرا که خداوند خودش دنیا را داده ، سرِ سفره دنیا تو را آورده، خودش به تو غذا می دهد. 🔹این گروه دو دسته هستند: یک گروه کسانی هستند که در حبّ دنیا افراط دارند بعید است نماز بخوانند یا اگر بخوانند خم و راست می شوند.(کلاغ پَر می کنند) گروه دیگر کسانی هستند که آنقدر در حبّ دنیا افراط ندارند امّا مشغول دنیا هستند به محضی که فراغتی پیدا کنند برمیگردند و نماز برایشان فراغت است. یعنی تکبیرةالاحرام گویی کلیدِ دَرِ دکّان است. رافعِ حجاب بین او و محبوب است. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆جرعه نوشی از ✅ حضور قلب در نماز جلسه بیستم مدت زمان: ۱۲ دقیقه ☑️ @m_ghanbarian
🔆گزیده جلسه بیستم حضور قلب در نماز 🔵 اهمیت دادن به وقت بندگان از نظر اهمیت به وقت به 3 دسته تقسیم میشوند: 🔻دائمی در نماز هستند. به اصطلاح غرق شده در نماز 🔻سالکان. دائما برای نماز نگران هستند و مراقبت میکنند. 🔻اسیران دنیا و غرق شده در دنیا. ✅ از همه ی حرف ها مهم تر حرف زدن با خداست. ✅ افرادی که در نماز فراغت ندارند ⬅️محرومین از شفاعت رسول الله هستند ⬅️ و این خودش برابر با جهنم مطلق و خواری و ذلت مطلق و بیچارگی مطلق است. ✅امام صادق علیه السلام میفرمایند:شفاعت ما به کسی که نماز را خفیف بشمارد نمیرسد ⬅️همه ی این ها اهمیت "وقت" را نشان میدهد. ❌اگر کاری با وقت نماز شروع شود آن کار ابتر است و هیچ گاه به سرانجام نمیرسد. اگرکاری را داریم انجام میدهیم و در همان حین اذان بگوید ، مومنان قوی نماز را ترجیح داده و بلافاصله برای نماز مهیا میشوند و مومنان ضعیف نماز را به بعد آن کار موکول میکنند. 🔹کلید موفقیت درنماز اول وقت و حضور قلب درنماز: در اوقات توفیق مسامحه نکنید .که در این صورت در باقی اوقات موفق میشوید. منظور از اوقات توفیق اوقاتی ست که خداوند انسان را فرامیخواند به سوی خودش مثل وقت اذان. 🔆خدایا. در آن زمان که من زیر خاک هستم و طبقات زمین بر من آوار شده و همه مرا فراموش کرده اند تو مرا فراموش نکن. فرازی از دعای دحوالارض. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی مراسم رحلت امام ۹۷/۳/۱۴ 🔴مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی ✅قسمت اول: مقدمه و مصلحت یابی ☑️ @m_ghanbarian
✅در قسمت اول سخنرانی می شنوید: 🔺معنای درست مصلحت نظام 🔺کدام نظام است که به نظر امام از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟ 🔺مصلحت یابی واجب ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی مراسم رحلت امام ۹۷/۳/۱۴ 🔴مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی ✅قسمت دوم: مصلحت بافی و مصلحت سازی ☑️ @m_ghanbarian