eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
766 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ج.ا.ا مساوی رهبران انقلاب نیست! ☑️ @m_ghanbarian
🔻 گعده‌های عدالتخواهی 📌 گعده پنجم: بایسته‌های عدالت‌خواهی طلبگی، در نظام امت و امامت + رونمایی از نخستین جزوه گفتمانی بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه (مجموعه مصاحبه‌های جنبش عَلَم با صاحب نظران حوزه عدالت) 🔸 با حضور حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🔹 زمان: دوشنبه ١٩ آبان؛ ساعت ١٨:١۵ 🔹 مکان: جلسه به صورت حضوری در دفتر بسیج و مجازی در بستر اسکای‌روم و اینستاگرام برگزار می گردد. 🌐 لینک اسکای‌روم: https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-boede3 🌐 لینک صفحه اینستاگرام: https://instagram.com/jonbesh_alam?igshid=17uloeyva7afy
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢عدالت خواهی در نظام ولایت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی : ۱- عدم تنزل از الهیاتی به حقوقی و آسیب تنزل ۲- عدم تنزل به مطالبه گری و آسیب آن محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
1.pdf
289.7K
➕پاور پوینت مطالب نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالت خواهی : ۱- عدم تنزل از الهیاتی به حقوقی و آسیب تنزل ۲- عدم تنزل به مطالبه گری و آسیب آن محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢عدالت خواهی در نظام ولایت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت دوم: فرم عدالت خواهی بعنوان یک کنش اجتماعی-سیاسی چه نسبتی با نظام سیاسی و حاکمیت ولایت فقیه باید داشته باشد؟ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
2.pdf
736.1K
➕پاور پوینت نشست حوزه علمیه مشکات ۹۹/۸/۱۹ ✅ قسمت دوم: فرم عدالت خواهی بعنوان یک کنش اجتماعی-سیاسی چه نسبتی با نظام سیاسی و حاکمیت ولایت فقیه باید داشته باشد؟ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📢رسواگریِ مفسد اقتصادی از فقه تا قانون تشهیر! رسواگری یکی از شعبه های افشاگری است؛ که پس از حکم قضائی برای برخی مجرمان خاص خواسته شده است. در فقه اسلامی به "تشهیر" معروف است. برخی از مجرمان که به رسوا کردن آنها تصریح شده است: ۱-شاهد دروغین در دادگاه(1) ۲-قوّاد: مردی که دلّال جنسی شود.(2) ۳-قاذف: کسی که به بی گناهی تهمت فحشاء بزند(3) 4️⃣محتال: کسی که با مکر و خدعه و سندسازی مال مردم یا بیت المال را ببرد(4) درباره چنین مفسد اقتصادی ای فقهاء شیعه تصریح کرده اند: سزاوار است با عقوبت ،تشهیر شود طوری که دیگران از تکرار کار او بازداشته شوند(5) ▫️معنا و مراد از تشهیر؟ تشهیر در لغت آشکار کردن چیزی در ننگ و عار است طوری که مردم او را بدان بشناسند. فقهاء در تعیین مصادیق تشهیر و چگونگی آن در ضمن برخی جرم های گذشته سخن گفته اند. "اینکه ندا دهنده در قبیله و مسجد و بازار و مانند آن صدا بزند: این آدم، شاهد دروغین[مثلا] است او را بشناسید"(6) یا گفته اند:"او را در محافل و مجامع مردم از سر خواری و مجازات بچرخانند تا مردم از رفت و آمد با او برحذر شوند"(7). ⬅️پس تشهیر و رسوا کردن ،صرف اطلاع رسانی و محاکمه علنی و... نیست. باید تشهیر، مجازاتی و خوار کننده(شهّره السلطان بالنکال/یشهره بالعقوبة/خزیّاً ونکالاً) باشد؛ و هم بشکل بازدارنده(لیحذرمنه الناس/لکی یرتدع غیره) باشد. 🔅ظاهرا مجازاتی که امیرالمومنین(ع) برای ابن هرمه -کارگزار او در بازار اهواز- قرار داد از همین قسم است؛ که دستور داد:"...دربرابر دیدگان مردم او را بازداشت و زندانی کن. جارچی ماجرای او را بازگوید...چون جمعه شود او را از زندان بیرون کش و ۳۵تازیانه بزن و او را در بازارها بگردان(طُف به فی الاسواق)..."(8) ▪️خیر اجتماعی مقدم بر خیرِ خانواده مجرم! این خیرخواهی که با رسوا کردن مجرم اقتصادی(وسایر موارد مُجاز تشهیر) آبروی خانواده او آسیب می بیند را شریعت اسلام لحاظ نکرده است. فقهاء شیعه هم در ادوار مختلف علیرغم آن به تشهیر آن مجرمان فتوا داده اند. اگر لحاظ چنین رأفتی برای خانواده مجرم لازم بود، خداوند در اجرای برخی حدود اصرار بر مشاهده گروهی از مومنان نمی کرد!(ولیَشهَد عذابهما طائفة من المومنین) و مارا از لحاظ چنین رأفت هایی منع نمی کرد(لاتاخذکم بهمارافة فی دین الله). باوجودی که هم اجرای حد در خلوت متصور است؛ و هم اینکه اجرای حد در انظار عمومی [که خود نوعی تشهیر است] عادتا موجب آسیب به خانواده و فامیل او می شود! از اینجا معلوم است شریعت، خیر اجتماعی را بر خیر فردی و خانوادگی ترجیح داده است. ▫️قانون تشهیردر ج.ا.ا در قالب تصحیح ماده188 آیین دادرسی کیفری در 23خرداد85 تصویب و ابلاغ شد که براساس تبصره 3این ماده در موارد محکومیت قطعی به جرم اختلاس، ارتشاء، مداخله یا تبانی، اخذ پورسانت در معاملات دولتی، اخلال در نظام اقتصادی، سوءاستفاده از اختیارات به منظور جلب منفعت برای خود و دیگری، جرائم مالیاتی، قاچاق کالا و ارز وبطورکلی جرم علیه حقوق مالی دولت به دستور دادگاه صادرکننده رای قطعی، خلاصه متن حکم شامل مختصات فرد، سمت یا عنوان، جرائم ارتکابی و نوع میزان مجازات محکوم علیه با هزینه خود مجرم در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار منتشر و در اختیار رسانه های عمومی گذاشته میشود!!! ⬅️واضح است این تشهیر، تنزّل به اطلاع رسانی است. نه مجازاتی است و نه خوار کننده و با تشهیر در استعمال و اصطلاح فقهای شیعه فاصله معنا دار دارد. تصحیح این قانون در سال۹۲ برخی اشکالات را از بین برد اما این اشکال را نه!(9) اینکه رسانه های نوین بتواند جای "چرخاندن در محافل و مجامع" و "ندادهنده" را بگیرد؛ بحث شده است و قابل قبول است اما صرف خواندن خلاصه حکم و پخش تصویر او در رسانه ها، تشهیرِ مجازاتی و خوار کننده و بازدارنده نیست. آن تشهیر، این سالها فقط درباره اراذل و اوباش اعمال شده است(10)؛ اما محتال و مفسد اقتصادی از آن برکنار بوده؛ درحالیکه در شریعت برای او به تصریح خواسته شده است! .............................. 1.ر.ک:مستندالشیعه ج22ص212/تحرالوسیله ج2ص409مساله 15 2.ر.ک:شرایع ج4ص162 3.ر.ک:امهذب البارع ج5ص63 4.ر.ک:جواهرج41ص598/المقنعة ص805/النهایة ص805/السرائر ج3ص512/التحریر الاحکام ج2ص234 و... 5.السرائر ج3ص512/المقنعة ص805 و... 6.الخلاف ج2ص601مساله39 7.المهذب البارع ج5ص64 8.مستدرک الوسائل ج17ص403و404 9.ر.ک https://b2n.ir/685512 10.در مرتبه اخیر رئیس قوه قضاییه با این کار مخالفت کرد 📝محسن قنبریان ۹۹/۸/۲۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢عدالتخواهی در نظام ولایت صوت کامل جلسه را اینجا دریافت کنید⬇️ ✅قسمت اول: دو اصل در محتوای عدالتخواهی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1714 ✅قسمت دوم: فرم عدالتخواهی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1717 @jonbesh_alam
در اینباره این سه یادداشت را مطالعه کنید: 🔺آقای روحانی، کالایی کردن آموزش خلاف شرع است! https://eitaa.com/m_ghanbarian/678 🔺مدارس پولی و تداوم بین نسلی تبعیض! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1189 🔺پارادکس پول و آموزش! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1190
🔅پیش‌نشست دوم سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با موضوع «بخش عمومی و حکمرانی مواهب عمومی» با ارائۀ: 🔸دکتر محمدجواد توکلی 🔸دکتر حمیدرضا مقصودی 🔸حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔹دبیر علمی: دکتر علی سعیدی 🗓دوشنبه ۲۶ آبان ساعت ۱۰ تا ۱۲ 🔗 لینک ورود: http://ve.qom.ac.ir/msheghtesade/ * موضوع ارائه حجت الاسلام قنبریان: کالایی سازی آموزش؛ تبعیض بین نسلی ☑️ @m_ghanbarian
💠 مقام معظم رهبری: «همه آنچه گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با و ، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد.» (۱۳۹۹/۰۸/۰۳) 📣 نشست وبیناری با موضوع: «کرونا و آستانۀ اجتماعی معنویت و تضرع» 👤 با ارائۀ: حجت الاسلام و المسلمین استاد قنبریان (زید عزه) ⏰ جمعه (۳۰ آبان)؛ ساعت ۱۹ 🔗 لینک ورود به جلسه: https://vclass.shahidain.ir/b/6kk-4vk-mlv-by9 @m_ghanbarian @basij_shahidain
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 🔻ولایت الهی عامل بخشودگی گناه مردم یا حاکمان؟! حجت الاسلام والمسلمین قنبریان ➕تفصیل را در فایل صوتی و پاورپوینت بحث ملاحظه کنید https://eitaa.com/m_ghanbarian/1714 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1717 با تشکر از بسیج مدرسه علمیه مشکوه @jonbesh_alam ☑️ @m_ghanbarian
⭕️انقلاب اسلامیِ زنده باید مراقب ج.ا.ا باشد! 1⃣ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️انقلاب اسلامیِ زنده باید مراقب ج.ا.ا باشد! 2⃣ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کرونا و آستانه عمومی تضرّع نشست 30آبان مدرسه علمیه شهیدین/حجةالاسلام قنبریان ▫️قرآن از ما مدیریت کرونا به سمت آستانه عمومی تضرع را خواسته است. ▫️برای پیوست معنوی بر پروتکل ها بدین منظور به چه نیازمندیم؟ ▫️از مرگ هراسی مکزیکی تا خودبنیادی ژاپنی تا توبه گرائی برزیلی! ▫️5اصل حاکم بر پیوست نویسی معنوی ▫️نمونه هایی از پیوست های معنوی لازم 👌مفید دیدید در محافل ارائه و نشر دهید و از مسئولان مطالبه کنید ☑️ @m_ghanbarian
اصل.pptx
2.43M
💢پاور پوینت جلسه کرونا و آستانه عمومی تضرّع 30آبان مدرسه علمیه شهیدین/حجةالاسلام قنبریان ▫️قرآن از ما مدیریت کرونا به سمت آستانه عمومی تضرع را خواسته است. ▫️برای پیوست معنوی بر پروتکل ها بدین منظور به چه نیازمندیم؟ ▫️از مرگ هراسی مکزیکی تا خودبنیادی ژاپنی تا توبه گرائی برزیلی! ▫️5اصل حاکم بر پیوست نویسی معنوی ▫️نمونه هایی از پیوست های معنوی لازم 👌مفید دیدید در محافل ارائه و نشر دهید و از مسئولان مطالبه کنید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕋ملت قرآن به تضرع در ضرّاء سزاوارتر است! متن را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🕋ملت قرآن به تضرع در ضرّاء سزاوارتر است! 🔸"ضرّاء" بدحالی های روحی و جسمی است و شامل امراض هم میشود. پس کرونا از مصادیق ضرّاءِ عمومی است! قرآن در این وقت، رسیدن به آستانه تضرعِ عمومی را خواسته است(۴۲انعام). ساختگی یا طبیعی بودن ویروس از ضراء بودن بیرونش نمی برد! ✔️قرآن سه مواجهه فرهنگی امتها با "ضراء" را تصویر می کند که از قضا در فرهنگ مواجهه با "کرونا" در دنیای معاصر به عیان آن سه را می بینیم: 1⃣حذرالموت: مرگ هراسی(۲۴۳بقره) . جشن روز مردگان مکزیکی ها و خانه گزینی شان در ابتلاء به کرونا را، استعاره ای برای درک این مواجهه میگیرم(در مثال مناقشه نیست). پزشکان ترس بنیادین مردم را علت زیادی تلفات مکزیک خواندند! شهر فراری از طاعون، که از قضا همه مُردند؛ مصداقی دیگر(روائی) برای آیه است. 2⃣فرح فخور: خود بنیادی(۱۰هود). میندوی ژاپنی(۱) و خود کافی و برتر بینی که تاروآسو (معاون نخست وزیر) مقابل رهبران دنیا به رخ کشید را استعاره برای مواجهه دوم میگیرم. ژاپن این سالها۲۰٪ میانسالش دین دارند؛ ۶۰سال پیش ۷۰٪ بود.(باز مثال است برای یک تصویر، در مثال مناقشه نکنید). 3⃣تضرّع: فروتنی و مناجات با خدا (۹۴اعراف). مواجهه توبه گرای برزیلی ها را استعاره برای آن میگیرم. درباره سیاست های بهداشتی رئیس جمهور به اعتراض کنار صلیب ها در ساحل، بادکنک های قرمز هوا کردند؛ اما تقاضای معنوی او برای روزه و نیایش را، ویژه استقبال کردند(یک نمونه در ویدئو). 🔸کرونا برای ۲۶درصد خداباوران آمریکا، موجب تقویت ایمان شده و فقط در یک درصد موجب تضعیف ایمان شده است.۳۱درصدشان معنا گرایانه، کرونا را حاوی پیامی از سوی خداوند دیده اند. ❓جامعه ما جزء کدام دسته است؟! چقدر به تضرع اجتماعی رسیده است؟ 🔸تضرّع یک مناسک و عمل فردی یا جمعی نیست؛ یک حالت قلبی است ولو خود را در اعمالی مثل دست به آسمان بالا کردن نشان دهد.بدون درک نیاز به آن در این ایام، دعاهای فرج و هفتم صحیفه در تلویزیون، کلیشه های بی اثر است؛ مثل اذان در خیابان شلوغی که کسی مساله اش نماز اول وقت نیست! 🔸تضرّع، غایت معنوی گذر از کروناست، بدیل و رقیب سلامت نیست و پروتکل های آنرا نقض نمی کند. جامعه بعد از کرونا، هم باید تلفات کمتر داده باشد؛ هم معنویت بیشتر اندوخته باشد. 🔸 اینکه چگونه "مرگ اندیشی" (شاخص سلامت روان و عامل تضرع) به "مرگ هراسی" نکشد، "خود مراقبتی" به "خودبنیادی" و خود را مالک نفع و ضرر و مرگ و حیات پنداشتن(مانع تضرع)، نکشد؛ تدبیر و پیوست معنوی بر پروتکل ها می خواهد. چگونه "دید آیت بین" در مردم تقویت شود و چنانچه زلزله و خورشید گرفتگی را آیت قیامت (فردا) می دانند؛ ضراء و کرونا را آئینه افعال امروز بشر بدانند و برایش تضرع کنند؛ پیوست معنوی بر پروتکل های بهداشتی می خواهد... 🔸سیمای ستاد کرونا این "غایت معنوی" را بالای سر "تضمین سلامت" نشان نمی دهد. ستاد کرونای آمریکا با انتشار عکس دعایشان رسانه ای شد؛ اما ستاد ایرانی گرچه منظورش از بستن اماکن مذهبی، منع تجمعات بود اما از اول دوگانه مذهب-سلامت را القاء کرد! 🔸گذر جهان غرب از مدرنیته، مومنان باقی مانده را متکی به علم و دستاورد بشری نگذاشته؛ اما غربزدگی جهان در حال توسعه، علم غربی را جدی تر از آسمان گرفته، لذا تضرع اینجا -بخلاف آنجا- تیتر یک روزنامه ها نشد! حتی در بسته های تبلیغی رسانه ملی ادراکات لازم برای ایجاد تضرع عمومی در حد نیاز تبیین و یادآوری نشد! رئیس جمهور از صدا وسیما خواست تا مردم را سرگرم و مشغول کند! چون فقط بیرون نیامدن و حفظ سلامت مساله شان بود! در بسته های فیلم و سریال و برنامه های گفتگو محور و... نیز ظرفیت بالایی برای القاء ظرائف و لطائف تضرع ساز وجود دارد که چون تضرع عمومی مقصود نبوده، تدارک نشده است. * تفصیل بحث و برخی پیوست های معنوی پیشنهادی را در فایل صوتی و پاورپوینت نشست ملاحظه کنید. .................................... ۱.میندو در لغت یعنی سطح مردم اما ریشه در فرهنگ امپراطوری ژاپن دارد و معنای برتری نژادی و فرهنگی ژاپنی را القاء می کند آسو در پاسخ برخی روسای جمهور که علت کمی تلفات ژاپنی ها در کرونا را پرسیده بودند گفته بود: میندوی مردم ما با شما فرق دارد! ☑️ @m_ghanbarian