eitaa logo
محسن قنبریان
17.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
861 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❓مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی مصلحتی موقتی یا ضرورتی قطعی؟! 🔘حجت الاسلام قنبریان وبینار بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم 🔘سه شنبه ۲۶اسفند۹۹ ساعت ۱۹ 💢طریق اتصال در بستر: http://vm.masoumieh.ir/basij ❗️ گفتن آنچه کمتر گفته میشود! حضور در این وبینار را به نخبگان حوزوی و دانشگاهی و فعالین انقلابی پیشنهاد می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
💻وبینار مردمسالاری دینی/ مدرسه علمیه معصومیه قم ۲۶اسفند۹۹/ حجت الاسلام قنبریان گزیده اول: مردم، زبان خداوند میشوند! 🔅 مردم سالاری دینی جائی است که ولیّ ای شرعی، آزادانه مورد پذیرش مردم واقع شود و مردم را در حقوقشان(بیعت، مشورت، نظارت، حکمیّت و... ۱) رعایت کرده با لحاظ اینها، راهبری شان کند. ولایت مطلقه او در مسیر مصالح عمومی مردم بخصوص ضعفاء اعمال شود. با "مطلقه" حتی برخی احکام اولیه شرع را بخاطر مصالح کشور و عموم ، "موقتاً" تعطیل می کند. چنانچه امام برای خانه دار کردن بیغوله نشینها، مالکیت زمین داران را محدود و آنها را ملزم به فروش مازاد کرد. 🔅در چنین مردمسالاری ای دو اتفاق مهم می افتد: 1⃣این حاکم دیگر از جنس "سلطان" نیست. چیزی از سلطه و به زور تحمیل کردن حکومت خود در بین نیست. اصلا ولیّ با مردمش یکی میشود آنقدر که حتی رهبر، هم اوست؛ هم مردم! این جمله امام خمینی شعر نیست، اوج حکمت و نگاه هستی شناسانه به اینگونه مردمسالاری است، آنجا که میفرماید: "خمینی دست یکایک شما(مردم) را می بوسد و به یکایک شما احترام می گذارد و یکایک شما را رهبر خویش می داند؛ که بارها گفته ام من با شما یکی هستم و رهبری در کار نیست"(صحیفه امام ج۱۴ص۴۷۴). اصلا معنای ولایت، همین پیوستگی و اتصال و هم جوشیدگی است. 2⃣ مردم، هم در این نظم جدید دیگر مردم دموکراسی لیبرال نیستند. "اکثرهم لایعقلون" و "لایشعرون" و مانند اینها از این مردم دور است! بلکه برعکس مردم، لسان خدای متعال میشوند! امیرالمومنین(ع) در سخن عجیبی فرمود:"انّما یُستَدلُّ علی الصالحینَ بِما یُجری اللهُ لهم علی السُنِ عباده: فقط اینجور است که بر صالحین (وصلاحیت داران) بوسیله آنچه خداوند بر زبان بندگانش برای آنها جاری می کند، استدلال میشود"(عهدنامه مالک اشتر) در حکمت های نهج البلاغه در همین باره فرمود:"از گمانهای مومنین(هویت جمعی مومنانی که در بیعت آزادانه ولیّ مشروع اند) برحذر باشید که خداوند حق را بر زبانشان جاری می کند".(حکمت۳۰۹) ⬅️این مبنای حِکَمی و فلسفی سخن امام خمینی است که فرمود:"میزان رای ملت است". ........................... ۱. از این حقوق به تفصیل در نشست سخن گفته شد. صوت این نشست را بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
مردم سالاری دینی.mp3
18.29M
💢مردم سالاری دینی، مصلحتی موقتی یا ضرورتی همیشگی؟! محسن قنبریان ۲۶اسفند۹۹/ مدرسه علمیه معصومیه قم ▫️پاسخ اجمالی از رهبر انقلاب: جزو دین است! ▫️همان "الامر" که "اولوا الامر" دارد، "شاورهم" دارد! یعنی جمع بین ولایت و مشاورت امت! ▫️تبیین مردمسالاری دینی با روش جمع آوری "حقوق قطعی مردم"+"اختیارات حاکم". ▫️۵نمونه حق مسلم مردم در فقه و حدیث تشیع! ▫️ولایت برای فقیه، مطلقه است؛ اما مردم، هم در مفهوم ولایتش و هم مطلقه اش تعبیه شده است! ▫️در چنین مردمسالاری ای، ولیّ با مردم یکی میشود؛ مردم هم لسان خداوند میشوند! ▫️خاستگاه فلسفی و حِکمی "میزان رای مردم است"! ▫️انتخابات، فناوری کشف صالحین توسط مردم است! امیرالمومنین در اینباره چه فرمود؟! ▫️شورای نگهبان، خادم ملت در این فناوری اجتماعی است تا فقط نقطه های تاریک را بررسی کند؛ نه جای آنها انتخاب کند! ▫️جناح ها و ریش سفیدان، خادم دیگر مردم اند تا اگر نیاز به بیّنه داشتند، شهادت دهند نه با قبیله گرایی و تحکّم انتخاب را محدود کنند! ⬅️شنیدن این سخنرانی را به نخبگان حوزوی و دانشگاهی و فعالین انقلابی پیشنهاد کنید! ☑️ @m_ghanbarian
💻وبینار مردمسالاری دینی/مدرسه علمیه معصومیه قم ۲۶اسفند۹۹/ حجت الاسلام قنبریان گزیده دوم: انتخابات، فناوری اجتماعی برای استدلال بر صالحین! 🔅آن رابطه خاص مردم-ولیّ که شکل گرفت۱، مردمسالاری ای شکل میگیرد که عین حکومت ولائی هم هست نه سابقه در یونان دارد و نه چیزی از جنس سلاطین است. ریشه اش در مدینه و کوفه ی نبوی و علوی است. این عنصر که: مردم لسان خداوند برای کشف صالحان میشود؛ ظرفیت تازه ای می سازد. 🔅 یک تشبیه مفید: رهبرانقلاب ارزشهای دفاع مقدس را به یک معدن تمام نشدنی تشبیه کردند. مثل معدن های ظاهری، این معدن معنوی هم برای استخراج و استفاده در زندگی روزمره، نیازمند یک فناوری است. طبعاً فناوری یک معدن معنوی، ماشین آلات نیستند و یک فناوری اجتماعی است. ایشان، راهیان نور را فناوری اجتماعی برداشت از آن معدن معنوی نامیدند.(ر.ک:۹۵/۱۲/۱۶). دربحث ما نیز، جامعه ای که با آزادی و انتخاب با ولیّ ای بیعت کرده و به اهدافی مؤمن شده و راه افتاده است، مردمش در حیثیت جمعی شان، لسان خداوند شده اند که خداوند صالحین را با زبان آنها می شناساند(روایت امیرالمومنین در برش اول). حالا استفاده از این تحفه الهی، برای تشکیل حاکمیت و تعبیه شایسته سالاری در آن، یک فناوری اجتماعی می خواهد. آن فناوری اجتماعی، انتخابات است. لذا زادگاه آن با انتخابات دموکراسی لیبرال متفاوت است. 🔅شورای نگهبان در این فناوری اجتماعی، خادم ملت است تا فقط نقاط تاریک و دور از چشم مردم را شناسایی کند. اگر بعدا معلوم شد یکی از تایید شدگان فساد پنهان اقتصادی داشته یا نفوذی و جاسوس بوده، این نهاد در خدمتش کوتاهی کرده است. اما از اینطرف هم نباید شورای نگهبان این فناوری اجتماعی آنقدر بزرگ شود که جای حیثیت جمعی مردم بنشیند و عملا او صالح یابی کند! فرمود فقط مردم اند(انّما) که خداوند صالحین را از زبان آنها می شناساند. اینجا مظان آن هشدار امام خمینی میشود که سیاست را مختص مجتهدین کردن و نشستن ۵۰۰پیرمرد ملّا جای مردم، خطرش از توطئه ی جدایی دین از سیاست بیشتر است! 🔅جناح ها و ریش سفیدان هم خادم دیگر ملت در این فناوری اجتماعی اند. اصل شناختِ مشافهتاً خودِ مردم است؛ اما اگر درباره کسانی بعضی از مردم نیاز به بیّنه داشتند، آن معتمدین شهادت دهند تا مردم به اطمینان برسند(ر.ک: صحیفه امام ج۱۸ص۲۸۴). تحکّم و قبیله گرایی و جویبارکشی برای حضور و انتخاب مردم ممنوع است! این هم فرق دیگر مردمسالاری دینی با دموکراسی لیبرال است. * توصیح و تفصیل زیادی جا مانده که با شنیدن فایل صوتی تکمیل میشود برای قضاوت درست تر آنرا بشنوید. .............................. ۱. رابطه ای که با حفظ حقوق اساسی مردم و حقوق اضافی ای که اسلام قائل میشود، ولیّ جامعه دارای اختیاراتی است تا پیشروی و سوق دادن مردم به سمت اهدافشان را با حفظ آن حقوق را سامان دهد که مفصل بدان در این نشست پرداخته شد. ☑️ @m_ghanbarian
💻وبینار مردمسالاری دینی/ مدرسه معصومیه قم ۲۶اسفند۹۹/ حجت الاسلام قنبریان گزیده سوم: توزیع متناسب قدرت و اعمال ولایت بین مردم و حاکم! 🔅در شریعت اسلام غیر از رسمیت شماری حقوق اساسی ای مثل تعیین سرنوشت، حقوق اختصاصی دیگری هم برای آحاد یا حیثیت جمعی مردم به رسمیت شمرده شده است که از سنخ اِعمال ولایت کردن است! مثل ولایت طرفینی مُشاع: فقهاء بین "امر به معروف" و "ارشاد جاهل" فرق می گذارند. امر و نهی کردن، مساله گویی نیست، وادار کردن به اقدام است؛ و این ولایت می خواهد. قرآن امر به معروف و نهی از منکر را مبتنی بر ولایتی طرفینی و مشاع بین مومنان کرده است: المومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض!۱ این ولایت، مثل ولایت سیاسیِ ولیِّ عادل برجامعه نیست. ولایت سیاسی حاکم، یکطرفه است، او بر مردم ولایت دارد. لکن این ولایت اجتماعی طرفینی بین مومنان است و البته شخص حاکم را هم می گیرد. یعنی حاکم هم مشمول امر به معروف و نهی از منکر مردم هست. این ولایت مشاع اجتماعی، منشأ جواز نقد و نظارت بر حاکمان و بیشتر از آن میشود. در امربه معروف بین فقهاء بحث است که تا چه مرحله ای واجب است؟ مشهور فقهاء تا ضرب و انکار به ید را متفق اند و در بیشتر از آن(زخمی کردن یا کشتن) اختلاف دارند و اذن فقیه جامع الشرایط را لازم می دانند. امام خمینی گرچه برای زدن و برخورد یدی هم اذن فقیه را سزاوار می داند لکن اگر باز داشتن از منکر منوط به تصرف در ملک او و ورود به خانه او و حبسش باشد(تا مثلا او مرتکب قتلی نشود) چنین چیزی را جایز می شمارد.۲ در عرصه سیاسی ثمره این ولایت اجتماعی مُشاع بسیار کارگشاست. امام خمینی در ۱۲فروردین۵۸ تصریح می کند:"ملت وظیفه دارد که در جمهوری اسلامی، پشتیبانی از دولتهایی بکند که به خدمت ملت هستند. اگر دولتی را دید که خلاف می کند، ملت باید به او تو دهنی بزند. اگر چنانچه دستگاه جابری را دید که می خواهد به آنها ظلم کند، باید شکایت از او بکنند و دادگاه ها باید دادخواهی بکنند و اگر نکردند باید دادخواهی بکند، برود توی دهن آنها بزند"(صحیفه امام ج۶ص۴۶۱) 🔅پر واضح است منظور از "خود ملت"، یک گروه فشار و اقلیت معترض نیست؛ بلکه توده های میلیونی است. یعنی اگر توده های میلیونی مردم، رئیس جمهور را هم نخواستند، باید مجاری قانونی اقدام کنند؛ قبل از اینکه خود ملت اقدام کند! 🔅شهید اول در کتاب قواعد و فوائد شان این حرف را درباره منصوبان ولیّ امر هم می زند. از مواردی که عزل منصوب بر ولیّ امر لازم است یکی: وقتی است که مردم از او کراهت داشته باشند و به دیگری انقیاد داشته باشند حتی اگر آن دیگری اکمل از او نباشد و صرفاً اهلیت داشته باشد. چون نصب حاکم برای مصلحت مردم است پس هرجا صلاح تمام تر باشد او اُولی است.۳ ⬅️نباید به بهانه های واهی مثل احتمال هرج ومرج و... این حقوق سرنوشت ساز را از مردم سلب و مردمسالاری دینی را ناقص کرد! ولیّ عادلی که آزادانه پذیرفته شده است، نقش تنظیم کننده در اینباره دارد تا هرج و مرجی پیش نیاید. ..................................... ۱.ر.ک: دراسات فی ولایت الفقیه ج۲ص۲۲۵و ج۳صص۱۶۹و۱۷۰ ۲.ر.ک: تحریرالوسیله ج۱ص۴۷۹ ۳.القواعد و الفوائد ج۱صص۴۰۵و۴۰۶ ☑️ @m_ghanbarian
14- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد نهم توکل و حرص.mp3
6.84M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه چهاردهم - مقصد نهم: توکل و حرص ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه چهاردهم - مقصد نهم: توکل و حرص #رمضان_۹۶
💠 جلسه چهاردهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند نهم : توکل و ضد آن حرص ✅ توکل در لغت ، واگذاری امر است به معتمدی از باب آنکه خود را در صورت دادن آن امر عاجز می‌بیند . عرفا هم میگویند : توکل انداختن بدن در عبودیت و تعلق دادن قلب به ربوبیت است. ✅ ارکان توکل: ایمان (نه صرف علم) به علم الهی ، قدرت الهی ، عدم بخل او ، محبت و رحمت او به متوکل . ✅ مراتب توکل به میزان معرفت به آن ارکان است: ایمان ، اطمینان ، مشاهده. 🔸 وقتی ایمان آورد که خداوند عالم و قادر و رحیم به احوال اوست و همه اشیاء برای اوست و او خود برای خدا و خداوند عالم وقار به نحوه استعمال اشیاء برای رساندن او به کمال خویش است توکل می‌کند . 🔸 در اطمینان، تزلزل و اضطراب ساقط و سکونت به حق و تصرف او پیدا میشود. ‌🔸 در مشاهده جلوه توحید را شهود و علل توکل را در می یابد و ترک توکل کند . چون توکل اثبات امور است برای خود و وکیل خواستن حق است در اموری که راجع به خود است با مشاهده توحید امور را به حق راجع کند. توکل اینجا ترک اعتماد به اسباب و رجوع اسباب است به مسبب الاسباب. ✅ این درک نیازمندی و افتقار فطری ماست. توجه ناقص به کامل مطلق برای رفع نقص و احتیاج او فطری است لذاست که توکل از جنود عقل و لوازم فطرت مخموره است . در مقابل حرص که کثرت تمسّک به اسباب و توجه قلب به اهل دنیا است لازمه فطرت محجوب و از جنود جهل است. حرص به عکس توکل موجب تزلزل و اضطراب میشود و به شرک می انجامد. ✅ قرآن هم در آیه ۱۳ تغابن لااله‌الا‌الله را مقدمه توکل قرار داده است : الله لا اله الا هو و علی الله فلیتوکل المومنون ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سه جمهوری در یک جمهوری برش اول: برگشت به مردم! 🔸دو رویکرد: برگشت به مردم یا برگرداندن مردم؟! ارائه شده در جمع دانشجویان ۹۹/۱۲/۱۴ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 فقر فخر است۱ اگر فارغ از عالم باشد آنکه از خویش گذر کرد چه اش غم باشد؟ طوطی باغ محبت نرود کلبه ی جُغد بازِ فردوس کجا کَلب معلَّم باشد؟! (دیوان امام خمینی) .................................. ۱.اشاره به حدیث رسول الله(ص): الفَقرُ فَخرِی وَ بِه اَفتَخِرُ عَلی سَائِر الاَنبیاء ☑️ @m_ghanbarian
💐امیدواریم که امسال سال اخوت ایمانی و وحدت کلمه و عود به اوایل نهضت باشد. تمام افراد این مملکت درصدد این باشند که خدمتگزاری به اسلام و کشور اسلامی داشته باشند؛ تا اینکه این سال بر همه ما نوروز باشد. امام خمینی۶۰/۱/۱ ☑️ @m_ghanbarian
47.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢سه جمهوری در یک جمهوری! محسن قنبریان/ ارائه در جمع دانشجویان/۹۹/۱۲/۱۴ 🔘برش دوم: سه لایه جمهوری اسلامی ایران 🔸جمهوری معروف و انتخابات های فراگیر 🔸جمهوری مغفول(مخفی) با انتخابات های کوچک و اثرگذاری زیاد! - پارلمان بخش خصوصی و ۲۵۰ تاجر که ۷میلیارددلار ارز پس ندادند! - نرخ گذاری تعرفه های خدمات بخش خصوصی پزشکی تا اجازه مطبّ و تعیین سهمیه دانشجویان پزشکی! 🔸جمهوری سوم، بزرگترین جمعیت اما مهجور! - قوانینی برای این لایه جمهوریت: اصل۲۶و۱۰۴ و... - شوراهای اسلامی دانشجویی و دانش آموزی تا شوراهای قسط! - هرگز مانند پارلمان بخش خصوصی تشکیل نمی شوند! - سهم این اقشار و اصناف از ثروتهای کشور، تصویب میشود اما محقق نمیشود؛ چون ساختاری(همان شوراها) برای مطالبه و نگهداری آن سهم(۲۵٪از اقتصاد کشور) بشکل شایسته تشکیل نمیشود! ☑️ @m_ghanbarian
15- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد دهم رحمت و غضب.mp3
8.51M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه پانزدهم - مقصد دهم و یازدهم: رأفت و قسوت ، رحمت و غضب ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه پانزدهم - مقصد دهم و یازدهم: رأفت و قسوت ،
💠 جلسه پانزدهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند دهم و یازدهم: رأفت و رحمت و ضدشان قسوت و غضب است. ✅ رأفت شدت رحمت است و غضب شدت قساوت . به تعبیر دیگر رحمت لایه باطنی تر و رأفت آشکارتر است همینطور قساوت باطنی تر و غضب آشکارتر. ✅ رقّت نفس لازمه ی پیدایش رحمت و رأفت در برخی مظاهر دنیوی است نه اینکه در همه مراتب با رحمت و رأفت باشد . ✅ رحمت و رأفت و عطوفت از جلوه های اسماء جمالیه الهیه است که به حیوان و انسان عطا کرده و با آن حفظ نوع و نظام عالم نموده است . از پدر و مادر تا مربیان و انبیا و کتب آسمانی و حتی قصاص و مجازات ها و جهنم و بهشت جلوه های آنند. با رحمت بساط وجود و کمال وجود برپا شده لذا مفتاح کتاب خدا بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم است . توصیف خداوند به «رحمتی وسعت کل شیء» است و توصیف پیامبرش نیز همه به رحمت است و درخواست از مؤمنان هم رحم و مهربانی است: الراحمون یَرحَمُهُم الرحمان: خداوند رحمان به رحم کنندگان رحم میکند. ✅ رحمت و رأفت فطری همه است حتی قسی القلب ها نسبت به افتادگان و ضعفا ترحم میکنند و حتی ظالم، ظلم و قساوت دیگری را تکذیب میکند و ظلم خویش راهم با رحمت و رأفت تئوریزه میکند. ✅ فرق بین قساوت و غضب : قساوت نرم دلی است اما غضب حال و حالت نفسانی حادث برای انتقام است . ✅ غضب نیز منافع و ثمراتی در حفظ شخص و نوع دارد که دفاع از خود و خانواده و مملکت از آن جمله است همچنین اجرای حدود و جهاد با نفس و دفع جنود شیطان با این قوه شریفه است اما انحراف این قوه انسان را وحشی میکند. از اینرو روایات آنرا موجب فساد ایمان شمرده اند و بوسیله آن ممکن است گناهان کبیره ای مثل قتل و تهمت و... اتفاق افتد. ✅ علاج غضب: 1⃣ درحال خاموشی غضب به علاج آن فکر کن چرا که در حال غضب علاج بی ثمر و نصیحت بدترش میکند . 2⃣ درحال غضب انصراف و تغییر حال ناگهانی لازم است (ایستاده، بنشیند و نشسته ، بخوابد) در حدیث ملازم زمین شدن قید شده و برخی ذکر خداوند را در این حال واجب شمرده اند. 3⃣ اگر غضب به نزدیکان کرده نزدیک برود و او را مس کند. 4⃣ اما درمان آن درحال آرامش به از بین بردن ریشه و علت آن است . علت عمده آن حب دنیا (دوستی مال، جاه ، خوردنی ها و پوشیدنی ها و...) . در این امور به ضد عمل کند و در اینها سهل انگاری کند. تا غضب زایل شود. با انجام واجبات مالیه و بدنیه علاقه آنها را کم کند. در حدیث منشأ غضب همچنین: کبر و خودکامگی و کوچک شمردن مردم شمارش شده است. صفحه ۲۴۸ ☑️ @m_ghanbarian
📺نسبت مستقیم محدودیت زدائی از رسانه ملی با محدود سازی فضای مجازی❗️ 👨‍💻رهبر انقلاب اسلامی:"از امکان فضای مجازی، مردم استفاده کنند. برای مردم وسیله ی آزادی است؛ بلاشک. خیلی هم خوب است؛ اما نباید این وسیله را دراختیار دشمن قرار داد که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند."(۱۴۰۰/۱/۱) 📱درلحظه، ۱۲۰۰گیگابایت برثانیه از خارج کشور اطلاعات به درون کشور سرازیر میشود. یعنی حدودا معادل ۱۲۰۰فیلم سینمایی در هرثانیه!(آمار از مدیر پیام رسان ایتا) 💻گرچه کل این ۱۲۰۰گیگابایت بر ثانیه را نمیتوان خصمانه خواند؛ اما احتمالا سهم زیادی از جولان سرویس های دشمن در این بخش است. ❓آیا حتما در دوگانه: وسیله ی خوبِ آزادی - حربه دشمن، باید جانب یکطرف را گرفت؟! یا: دشمن را ندید یا ابزار آزادی فکری-سیاسی را گرفت؟! ❗️راه حل های اصیل و مبتکرانه از جمع بین ایندو می گذرد... ❓آیا اگر بیش از ۲۰شبکه سراسری تلویزیون بیش از این وسیله ی خوبی برای آزادی فکری-سیاسی مردم شوند؛ محدود کردن ورودی های خصمانه به مجازی، همراهیِ عمومی تر نمی یابد؟! ❓واقعاً بین محدودیت زدایی از رسانه ملی با محدود سازی فضای مجازی نسبت مستقیم برقرار نیست؟! 📝محسن قنبریان۱۴۰۰/۱/۲ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🛍کمک مومنانه غیر ایدئولوژیک 🔸آیا در فرهنگ قرآنی وسیره معصومان رفع نیاز محتاجان، را می شود وجه ال
🛍موضع اهلبیت با دو افراط در مواجهه با فقر اجتماعی! ۱.مواجهه اول: کمک به فقرا را وجه الهدایه به ایدئولوژی خاصی میگیرد!روش تبشیری های مسیحی و مبلغین جدید وهابی که رفع نیاز مناطق محروم را به مسیحی سازی یا وهابی سازی آنجا گره میزنند. اصرار و تعمّد اهلبیت در کمک گمنام و ناشناس برای این بود که رفع نیازهای ضروری یک انسان را وجهی برای هدایت او به دین و مذهب حق قرار ندهند. وقتی نیازش برطرف شد، آزادانه و مختار مذهب حق بر او عرضه شود(تفصیل این رویکرد را در یادداشت کمک مومنانه غیر ایدئولوژیک بخوانید) ۲.مواجهه دوم: علیه خیریه و کمک های مومنانه است که بیشتر از سوی چپ ها تئوریزه میشود. اینان فقر مردم را گرو برمیدارند تا به نارضایتی ها، ساختارهای سیاسی معیوب را نشان دهند و شورش یا انقلاب گرسنگان علیه سرمایه داری را نتیجه بگیرند(مقاله علیه خیریه را بخوانید) اهلبیت علیرغمی که اصولی ترین و اساسی ترین جنبش انقلابی علیه نظم اموی و عباسی بودند؛ اما هیچگاه فقر مردم را گرو برای افزایش شعله مبارزه بر نداشتند؛ بلکه همه، اهل خیریه و کمک های مومنانه -بخصوص در زمانه جور- بودند. در زمان عدل(حکومتشان) تصحیح ساختارها را در اولویت قرار می دادند. ⬅️نان شب مردم در مکتب الهی آنان، نه وجه هدایت به مذهب حق است و نه گرو برای تشدید شعله مبارزه علیه نظم سیاسی-اقتصادی نامطلوب. 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱/۴ ☑️ @m_ghanbarian
48.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢سه جمهوری در یک جمهوری! محسن قنبریان/ ارائه در جمع دانشجویان/ ۹۹/۱۲/۱۴ 🔘برش سوم: محرومان در سه ضلع سیاست و اقتصاد و فرهنگ مردم سالاری دینی بخلاف لیبرال تکیه بر همه مردم دارد نه فقط طبقه متوسط و مرفه! 🔸به لحاظ سیاسی، یعنی پارلمان و شوراهای اینان هم مثل پارلمان بخش خصوصی تشکیل شود و کارا باشد. 🔸به لحاظ اقتصادی یعنی سهم اینان در تقسیم منابع کشور داده شود. علیرغم گذر از نظام تصمیم سازی کشور و دو ابلاغ رهبر انقلاب، ۱۵سال است هیچ اقدامی نشده است! 🔸در فرهنگ یعنی صدای اینان هم اندازه عالیس و بایا و گاج و... در رسانه ملی شنیده شود! 🔸خطر نخبه سالاری (بجای مردم سالاری) فقط برای نخبگان ثروت و قدرت نیست. امام نخبه سالاری حوزوی جای مردم سالاری را رد می کرد! شعار "سیاست مخصوص مجتهدین است" را خطرناک تر از شعار "دین از سیاست جداست" می دانست! ☑️ @m_ghanbarian
16- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد دوازدهم علم و جهل.mp3
8.27M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه شانزدهم - مقصد دوازدهم: علم و جهل ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه شانزدهم - مقصد دوازدهم: علم و جهل #رمضان_۹
💠 جلسه شانزدهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ علم و جهل ✅ یک عقل و جهل داریم و یک علم و جهل. عقل و جهل در اول کتاب بحث شد. علم و جهل از شئون آن دو حقیقت اند. ادراکات عقلی ادراکات مربوط به خداوند است و ادراکات جهلیه مربوط به شجره خبیثه دنیا و بریده از حق است. وقتی اشیاء به وجه آیت تماشا شود ، علم و وقتی به استقلال مورد توجه باشند ، جهل است. ✅ علم همپای وجود سرتاسر عالم را پر کرده است. سرجمع علم به حق تعالی اعظم فضایل است و علم اخلاق و فقه چون مقدمه علم خداوند و معرفت است ارزشمندند. ✅ علم خواهی فطری است ولو به حسب اختفای فطرت در مصادیق آن به اشتباه رود. علم حضوری و معرفت ناب الهی خوراک اصلی فطرت است. ✅ علم به اسماء وجه برتری آدم از فرشتگان شد اما علم به حقایق اسماء و رؤیت فناء خلق در حق و نظر آیت داشتن به آنها بخلاف ابلیس که به نظر استقلال به گل آدم و نار نگریست که عین جهالت و ضلالت است. ✅ افضل فضایل بودن علم از آیات اول سوره علق هم قابل استفاده است: 1⃣ اولین آیات نازل شده بر پیامبر پس از نعمت خلقت از نعمت علم سخن است. 2⃣ از خلق انسان از علق و سپس مقام تعلیم او به مالم یعلم سخن است که گوشزد کردن قدرت الهی است که از یک ماده کثیف متعفن یک موجود شریف عالمی که اشرف از همه است خلق کرده پس معلوم است علم اشرف فضایل انسانیه است. 3⃣ معلم انسان(خدا) با وصف «اکرم» ذکر شده است که اشاره به علت است یعنی اکرمیت حق تعالی علت برای تعلیم علم است . اگر چیزی افضل از علم بود در این مقام باید آن ذکر می‌شد. 4⃣ تعلیم را به «ربک» نسبت می دهد. رب محمد، اسم جامع اعظم است شرافت علم آنقدر است که با اسم اعظم انجام شده است. ✅ در آیه شهدالله انه لااله‌الا‌هو والملائکة و اولوالعلم(۱۸ آل‌عمران) اولوالعلم قرین خداوند و ملائکه در شهادت به وحدانیت قرار داده شده است که اوج شرافت و مقام آنهاست. ✅ همه این علم ارزشمند، معرفت حضوری به پروردگار است نه صرف سواد. ☑️ @m_ghanbarian
🌚غیبت کبری مهلک تر است یا کویید۱۹⁉️ 1⃣کرونا، سلامت را به مخاطره انداخت و غیبت، عافیت را! عافیت، اعم از سلامت جسم و روان است؛ سلامتهای روحی، معنوی، اخلاقی را هم شامل است. کرونا در سالی که گذشت بیش از ۲میلیون و۷۰۰هزار نفر را کشت. عارضه های روانی اش در حد جنگ جهانی دوم تخمین زده شد(رئیس کالج روانپزشکان انگلیس)! اما آمار مخاطره عافیت در ۱۱۱۳سال غیبت کبری در دست نیست. چقدر مفتون فتنه های آخرالزمان شده، از سعادت بازماندند؟!! در همان سلامت هم اصلا کرونا و صدها مثل آن، میوه تلخِ ظَهَر الفسادُ فی البَرِّ و البَحرِ بِما کَسَبَت اَیدِی الناسِ غیبت اند! قبل از کرونا هم هر روز ۸۰۰میلیون ویروس متصل به ذرات گرد و غبار روی هر مترمربع از سطح زمین سقوط می کرد!(۱) 2⃣کرونا، آموزش را مجازی کرد و غیبت، علم را! در اولی، مجازی جای حضوری نشست؛ شاید آسیب ها و آفت هایی هم داشت. مدرسه، معنایش را از دست داد و نت گرمی و نت گردی جایش نشست! در دومی اما، مجاز جای حقیقت نشست. از علم حقیقی، تصویر و شبه ای به ما رسید. مسیر علوم نافع هم تغییر کرد و منفعت جای حقیقت نشست! 3⃣کرونا، فاصله آفرید و غیبت تفرقه! کرونا، فاصله اجتماعی را جای مصافحه نهاد. صله رحم را کاست و تجمعات را سخت کرد؛ اما اشتیاق ها ماند با دور همی های دزدکی و تجمعات غیر رسمی اش! غیبت اما نه! تألیف ها را تفریق و جمع ها را تشتت کرد!(۲) در یک مذهب و یک مسجد، مقابل هم نشستند! به تفسیق و تکفیرها کشید! به آب دهن برهم انداختن هم می کشد!(۳) جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند 4⃣کرونا ابزارِ غیبت برای افزایش فاصله فقر و غنی و تبعیض شد! قبلاً غیبت با "سلاطین جور"، با "جنگها" و با "نظام طبقاتی" چنین میکرد. نظم جهانی به او فرصت داد که اینبار با کرونا هرسه را باهم جمع کند: سلاطین نامرئی با جنگ های بیولوژیک، طبقه بندی اجتماعی را نو کنند! طبقه اغنیاء را فاصله دار تر کنند! فقط دارائی ۱۰مرد را ۵۴۰میلیارد دلار افزایش داد! درآمد ۱۰ماه کرونایی آنان برای پیشگیری از فقیر شدن بقیه جهانیان بخاطر کرونا کافیست+ واکسیناسیون همه!(نقل از موسسه اکسفام)(۴) 5⃣کرونا، دین ها و علم ها را به چالش کشید؛ همانها که غیبت تثبیت اش می کند! با کرونا به بهداشت و پزشکی مدرن شک شد! به قرائت های متعددی از ادیان شرک آلود تردید شد! پنجره ای برای یقظه و بیداری شد؛ برای علمی نو و دینی برتر! غیبت اما، راه بر علم نو می بندد و تحولی جزیی از صورتی به صورتی در همان پارادایم را اجازه می دهد! غیبت، اصلی ترین مانع ظهور دین حق است. پس چالش ها را با شرکی مضاعف، تثبیت می کند! شرک آلودترین مذاهب زمین، بت هایشان را لباس خادمان سلامت پوشانده بر بالین کرونایی ها بردند؛ گانش در هند یک نمونه است! 6⃣ غیبت زدگی بخلاف کرونا، غیر قابل واکسیناسیون و درمانش سخت است! واکسناسیون کرونا دارد عالم گیر میشود. درصد کشته ها هم از بهبود یافتگان خیلی کمتر است. غیبت اما، همه را گرفت؛ همه ساکنان زمین! وقت پیشگیری و واکسن اش گذشت! درمانِ فردی غیبت زدگی، مشکل و درمان عمومی و جهانی آن مشکل تر! فرد غیبت زده، تا بالا آمده از ابر متراکم غیبت بگذرد و آفتاب را در دل خود چون نیمروز ببیند(۵) و غیبت برایش بمنزله مشاهده شود(۶)، سلوکی سخت دارد. با غیبت زدگی بسازد و ایمانش نمیرد و خود بمیرد، آسان تر است. اینکه ابر فراگیر غیبت از اتمسفر زمین و زمانه دور کند و ظهور را آفاقی نماید، اجتماع قلوبی(۷) در نصابی می خواهد که از آندو سخت تر است لذا مجاهد منتظر صادقش نایاب تر است! ⬅️اگر اینها و بیش از این را باور کردی و اضطرار در خود یافتی، شب نیمه شعبان برای پایان غیبت و ظهور حقیقت استغاثه و احیاء بگیر! ___________ 📎پاورقی: ۱.به یادداشت تحقق پیشگویی فرشته و ابلیس https://eitaa.com/m_ghanbarian/1752 ۲.فقراتی در دعای افتتاح و دعای ندبه بیش از این را فهرست کرده است. ۳.اشاره به روایت امام حسین(ع) / الغیبه النعمانی ص۲۰۵ح۹ ۴. https://yun.ir/vxcnx9 ۵.اشاره به روایت ابی خالد کابلی از امام باقر(ع) / الکافی ج۱ص۱۹۴ ۶.اشاره به روایت ابی خالد کابلی از امام سجاد(ع) / بحار ج۵۲ص۱۲۲ ۷.اشاره به فقره معروف توقیع شریف / الاحتجاج ج۲ص۳۲۵ 📝محسن قنبریان ۱۴۰۰/۱/۷ ☑️ @m_ghanbarian
17- شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقصد سیزدهم فهم و حمق.mp3
7.76M
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه هفدهم - مقصد سیزدهم: فهم و حُمق ۹۶ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه هفدهم - مقصد سیزدهم: فهم و حُمق #رمضان_۹۶
💠 جلسه هفدهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ جند سیزدهم: فهم و ضدش حُمْق (حماقت) است ✅ فهم دومعنا دارد: 1⃣ سرعت انتقال ذهن و تفطن که ضدش کُندذهنی و بلادت است 2⃣ صفای باطن که موجب سرعت انتقال است که ضدش حالت کدورت نفسانی است که لازمه اش حماقت است. این معنا مناسبتر برای این حدیث است. ✅ نفس مثل آینه ایست اول با صفا و خالی از کدورت است اگر رو به عالم نور و اسرار شد، ترقی میکند اما اگر متوجه طبیعت و عالم ظلمات شد به مرور کدر شده از معارف الهیه و فهم آیات ربانی محروم و محجوب میشود. باید تا مجال هست حب دنیا و کدورتهای نفسانی را از خود دور کرد. ✅ صفای باطن لازمه فطرت است چون فطرت عاشق کمال مطلق است و اگر حجابهای طبیعت نباشد جز به جمال مطلق متوجه نشود. ✅ امام میفرماید: "شاید آیه شریفه «سلام هی حتی مطلع الفجر» اشاره به این معنا باشد زیرا این سوره شریفه اشاره به مقام نبوت و ولایت است و سوره اهل بیت است چنانچه در روایت است. پس این آیه ممکن است اشاره باشد به "سلامت مطلق" که برای ولی مطلق از اول ورود در لیله ی احتجابات خلقیه که از برای ولی مطلق، "لیلةالقدر" است تا "طلوع فجر" مطلق که رجوع ولی کامل است به مقام «قاب قوسین أو أدنی» که ترک حجب است" (ص۲۷۵). ☑️ @m_ghanbarian
1⃣ تفاهمی بین رهبران ایران و چین! براساس متن ۱۸صفحه ای دبیرخانه سازوکار عالی مشارکت جامع راهبردی ایران و چین که خرداد۹۹ از سوی وزارت خارجه منتشر شده است؛ دوجا از مقدمه و دوجا از بندششم تفاهم(نظارت و اجرا) بجای دولت سخن از رهبران ایران و چین است: - رهبران دوطرف قویاً متعهد به گسترش روابط و درخواست برنامه برای تقویت روابط بوده اند. - این سند گامی موثر در جهت تحقق اراده مشترک رهبران در جهت تعمیق روابط دوجانبه می باشد. - مقامات عالی ذی صلاح به نمایندگی از رهبران برای هماهنگی و نظارت، یک سازوکار ایجاد می کنند. - وزارتخانه های خارجه و اقتصادی وظیفه نظارت بر اجرا و گزارش به رهبران دارند. ممکن است بپرسید: پس دولتها و مجلس ها چه؟! ☑️ @m_ghanbarian
2⃣ ثبات-ثبات پیش از برد-برد تفاهم نامه، توافقنامه نیست. در این سند هیچ پروژه اجرایی معلوم و معین تعریف نشده که حاوی عناصر یک عهدنامه یا قرارداد(مثل تاریخ اجرا، مبالغ سرمایه گذاری و...) باشد. به تصریح خود سند، یک تفاهم است. توافقی راهبردی و بلند مدت در عرصه های مختلف اقتصادی، علمی، صنعتی و...است. از همینرو تصویب مجلس نخواست. چنین تفاهمی ظرفیت دهها قرارداد و عهدنامه در خود دارد که طبق اصل۷۷ قانون اساسی باید به تایید مجلس برسند. قراردادهای بلند مدت مصوب(مثل برجام) برای دولتهای بعد هم الزام آورند؛ اما تفاهم نامه راهبردی ایران و چین بمعنایی که گذشت چنین نیست! شش مجلس و دولت آتی محال نیست این راهبرد را در معاهدات پیش نبرند! لذا طرف چینی یک طرف این تفاهم ۲۵ساله را نظام تک حزبی چین و رهبر حزب کمونیست -که وجه ثبات در راهبردهای چین است- قرار داد و طرف دیگر اصل تفاهم را وجه ثبات نظام ج.ا.ا -یعنی ولایت فقیه- خواست. پس از دیدار رئیس جمهور چین با رهبر انقلاب(۹۴/۱۱/۳۱) این راهبرد قطعی تلقی شد و در فروردین۱۴۰۰ بین دو دولت ایران و چین امضاء شد. ☑️ @m_ghanbarian
3⃣ لوکیشن لاریجانی! سیاست چرخش به شرق با وجود عهد شکنی های مکرر غرب و تحریم های آمریکا یک راهبرد مقبول برای نظام شده است. طرف چینی پیشنهاد مشارکت راهبردی جامع ۲۵ساله داشته و در سال۹۴ در دیدار با مقامات ایرانی از جمله رهبر انقلاب طرح کرد. دکترلاریجانی که در آنوقت ریاست مجلس را برعهده داشت پس از سفر رئیس جمهور چین مسئول پیگیری این راهبرد شد و سفری به چین کرد. او پس از ریاست مجلس نیز بعنوان مشاور رهبر انقلاب مسئولیت هماهنگی عوامل مختلف درونی نظام برای یک صدایی در اینباره را برعهده گرفت. او که به دولت روحانی هم نزدیک است در اینباره نقش ایفا کرد. سازوکار عالی مشارکت جامع راهبردی ایران و چین در خرداد۹۹ در وزارت خارجه تنظیم و در تیر۹۹ به تایید رئیس جمهور رسید. در فروردین۱۴۰۰ وزیر خارجه چین قبل از دیدار با رئیس جمهور و امضای سند با وزیر خارجه، اول با لاریجانی دیدار کرد. لاریجانی جای دولت و مجلس در مجموعه قراردادها و تعهدنامه های آتی نیست بلکه عنصر پیگیری کننده راهبرد و تبدیل شدن به آن قراردادها توسط مجلس و دولت است و خود ایشان هم بسته به قدرت هماهنگی با دولتها و مجالس آتی ممکن تعویض شود. ☑️ @m_ghanbarian
4_5792168658885150460.pdf
11.76M
➕ویرایش نهایی برنامه همکاری جامع (۲۵ساله) ایران و چین ☑️ @m_ghanbarian