eitaa logo
محسن قنبریان
14.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
755 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💡حکومت علوی و تبارناگزینی! 3⃣ حضرت امیر(ع) انصاف بین فرزندان مردم با نزدیکان خود را از حاکمان می خواهد و عدم رعایت را ظلم و جنگ با خداوند می شمارد.(۱) انصاف یعنی نصف کردن و برای دیگری حق برابر گرفتن. اگر تو کیک را قاچ کردی، حق انتخاب را به دیگری دهی. وقتی حاکم تویی، کارگزاران از شایستگان مردم انتخاب شوند نه شایستگان فامیل! در دنیای کنونی نیز برخی کشورها برای رعایت شایسته سالاری نهادهای شبه قضایی مثل "هیات صیانت از نظام شایسته سالار"(mspb) درست می کنند تا تشخیص فقط به خود مدیر نباشد و قابل ارزیابی و سنجش دیگران باشد. "هیئت منصفه ای مردمی" در نهاد مدنی نیز می تواند راه حل خوبی باشد که آیا برگزیدگان فامیلی، واقعا برتر از شایستگان مردم اند یا نه از مصادیق فامیل سالاری است؟! ۱. نامه۵۳ نهج البلاغه (صوت و متن این سخنرانی را برای قضاوت بهتر ملاحظه کنید) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💡حکومت علوی و تبار ناگزینی! 4⃣ راز ابن عباس ها! به حسب نقل ابن ابی الحدید(۱) وقتی ابن عباس ها به حجاز و عراق و یمن نصب شدند یاری صدیق اعتراض کرد که پس آن شیخ(عثمان) را چرا کشتیم؟! این نشان توقع اصحاب از حکومت علوی در تبارناگزینی است. حضرت او را خواست و به او مهربانی کرد و عذر خواست و فرمود: آیا حسن و حسین یا فرزندان برادرم جعفر یا عقیل و فرزندانش را ولایتی دادم؟! که این هم امضای امام برآن اعتراض است که حکومت علوی نباید مثل اموی تبارگزین شود! و هم صحه براین است که تعمدا حسنین را علیرغم شایستگی الهی به امامت، امارت جایی نمی داده است؛ تا حکومتش فامیل سالار نشود. بعد به وجه نصب ابن عباس ها می پردازد، از اینکه پدرشان هم از پیامبر(ص) امارت خواست و حضرت قبول نکرد، در دوره خلفاء فرزندان طلقاء(آزادشدگان فتح مکه) امارت گرفتند آنها نه؛ و این موجب کدورتشان شد. بخاطر ریشه رحامت و زایل کردن آن مساله از جانشان، نصب کردم و همین الان هم اگر شایسته ای از فرزندان طلقاء سراغ داری معرفی کن تا تعویض کنم! از اینکه می فرماید حتی از طلقاء، معلوم است واقعا شایسته دیگری نداشته، و بعلاوه در نصب آنها هم نکته تربیتی داشته است! آن یار صدیق از این بیان راضی شد. (در سخنرانی "حکومت علوی و تبارناگزینی" قواعدی تاسیس و بیان شد که موارد مشتبه نمی تواند عذر برای تخلف از آن قواعد شود، رجوع فرمایید) ۱.ر.ک شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ ص۹۸و۹۹ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 مردمشهر! حجت الاسلام قنبریان ۲۹شهریور۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 مردمشهر! چکیده ارائه ای از یک کارگاه آموزشی در مشهد حجت الاسلام قنبریان ۲۹شهریور۱۴۰۰ 🔸نمونه ای از آموزه های دینی در غرر الحکم ✔️نیرومند کردن جمع و اقامه حق و خیر عمومی رساندن؛ مظاهره و مشاوره و تعاون • بهترین پشت به پشت هم دادن و کمک کردن، مشاوره طرفینی است. • همه خوبی ها در مشاوره جمع است. • بهترین یار، مظاهره است. • بهترین نیروها، کمک گرفتن از همدیگر و مظاهره است. • تعاون بر اقامه حق (حقوق الهی و حقوق مردم) امانت و دیانت (مطلوب انسانیت و دین هردو) است. • بر صلاح مومنین پیگیر باشید و مداومت کنید. • دستگیری از نیازمندان و ستاندن حقوق مردم و یاری مظلوم • حوائج مردم به شما نعمت های خدای متعال بر شماست، آن ها را غنیمت بشمارید. • اگر کسی به تو محتاج شد، رسیدگی فوری به او بر تو واجب می شود. • از کفاره گناهان بزرگ، اغاثه و فریادرسی به ملهوف (انسان داغدیده) است • اگر مظلومی دیدی، او را بر ظالم یاری بده. این آموزه ها مانند جویباری است که از بالا می جوشد و با طی کردن دامنه، باید با حفظ اصالت های آن، سازه ها و ساختارهای متناسب با فرهنگ خودمان ساخته شود. 🔹فرهنگ صدر اسلام برگرفته از این آموزه ها؛ حلف الفضول کسی از یمن مال التجاره ای را به پدر عمروعاص فروخت و او مال را گرفت اما پول آن را پرداخت نکرد و هرچه به وی مراجعه کرد، نتیجه ای نبخشید. او بر کوه ابوقبیس رفت و تظلم خواهی کرد. عموهای پیامبر گفتند که برای ما ننگ است که ما در قریش باشیم و به کسی ظلم شود و حقش را نگیرد. درنتیجه یک نهاد مدنی به نام «حلف الفضل» شکل گرفت که پیامبر در سن 20 سالگی عضو آن بود و عهد بستند که به هرکس اینگونه ظلم شود، به او کمک کنند. ❗️عجیب اینکه در دوره حکومت مدینه علیرغم اینکه یاری مظلوم و ... وظیفه حاکم اسلامی است اما پیامبر فرمود: اگر حلف الفضولی مرا دعوت کند، عضو آن خواهم شد. یعنی بودن این نهاد مدنی در زمان حکومت عدل هم جایز و لازم است. 🔸تجارب فرهنگ ایرانی برگرفته از این آموزه ها همه این آموزه ها در قدیم بر عهده حکومت ها گذاشته نمی شد و نهادهای اجتماعی نیز نقش داشتند بلکه حکومت را وادار به وظائف خود می کردند. سابقه تمدنی این نهادهای اجتماعی برای بازتولید آن در عصر مدرن و در مختصات جدید خیلی مهم است؛ در اسلام چیزی به نام «فتوت ها» و «عیاران» شکل گرفت و ریشه خیزش ها علیه حکومت تمامیت خواه نژادی اموی در قرن دوم، همین جوانمردان بودند. در تصوف (نگاه معنوی به زندگی اجتماعی) ایرانی تقسیمی وجود داشت؛ تصوف برای خواص و جوانمردی برای عوام! و هر صنفی خود را به یکی از مفاخر عالم و انبیاء و اولیاء برمی گرداند و آداب و رسوم مخصوص به خود را داشت مثلا از جمله بند های فتوت نامه ها، کمک به حاجت مندان و ملهوفین محله خود، کمک به مظلوم و ... است (بازتعریف حلف الفضول در فرهنگ ایرانی). 1 مثال دیگر بحث «کار» می باشد که علاوه بر اسلام، در فرهنگ ایرانی نیز شریف و مقدس بود بخلاف یونان که کارها را برده ها انجام می دادند و کار محقر شمرده می شد.2 این نهادهای اجتماعی مستقل از دولت بودند و حتی در بعضی دوره ها، با دولت رقابت هم می کردند مثل دولت صفاریان که برآمده از صنف رویگران سیستان یا دولت آل بویه که برآمده از ماهیگیران طبرستان بود یا سربداران که هسته اولیه آن را قصابان سبزوار پدید آوردند. 3 برخی از اینها وقتی به حکومت رسیدند، سعی کردند آداب فتوتی خود را لحاظ کنند مثلا در سربداران همه پوشش واحد داشتند، تجمع روزانه در خانه فرمانروا وجود داشت (مشاوره و مظاهره) در سیر تاریخی قبل از مدرنیته به «لوطی ها» یا «پاتوقچی ها» مواجه می شویم که بازتولید همان فرهنگ اهل فتوت است هرچند انحطاط هایی هم رخ داده است. عمده جریان مشروطیت را همین ها رقم می زنند! ❗️پس از قاجار با پدید آمدن دولت مرکزی، برخی از بافت های فرهنگی و نهادهای اجتماعی منهدم شد از جمله اهل فتوت زیرا برای هر کاری، اداره خاص وجود دارد و نهادهای اجتماعی بدون کارکرد می شوند. در همین دوره است که بر اثر بی کار شدن،لوطی ها به بزهکاری نیز روی آورده اند. ☑️ @m_ghanbarian
🔘 مردمشهر! چکیده ارائه ای از یک کارگاه آموزشی در مشهد ۲۹شهریور۱۴۰۰ 🔹نظریه رقیب از اواخر قرن 20، جهان به سمتی می رود یا برده می شود که دولت-ملت ها را تضعیف می کند و دولت به مثابه نگهبان منطقه، حافظ استانداردهای جهانی است تا حاکمیت جهانی استاندارد های برآمده از دنیای مدرن و خالی از معنا شکل بگیرد. در هدف یازدهم سند 2030، «شهر یادگیرنده» را بر این اساس معنا کرده اند و حتی مرادشان از یادگیری علم -که از مفاد آن است-، علم نافع مانند علم به مبدأ و معاد نیست بلکه صرفا آموزش هایی برای بهتر زیستن در دنیای کنونی مراد است. در تمدن گذشته ایرانی فصل الخطاب در درگیری ها، مذهب یا ایرانیت بود و هرچند سلایق متفاوت بود ولی عقائدشان یکی بود اما در دنیای مدرن عقائد را تکثر می بخشند و سلایق را یکی می کنند! و استانداردهای شهر یادگیرنده را بر اساس ارزش های آمریکایی در مسائل مختلف معین می کنند. لذا به عنوان الگو، به شهر «هیوم» در استرالیا مثال می زنند. ❗️البته در اینجا نیز به نهادهای مدنی توجه می شود اما برای راهبرد بزرگ دهکده جهانی و حفاظت از آن استانداردها؛ تا در صورت نقض آنها توسط دولت ها، هم فشار بین المللی و هم فشار نهادهای مدنی بر آنها باشد. 🔸وظیفه ما و کارکرد نهادهای اجتماعی در دوران جدید خوبی های آن نظریه را باید اخذ کرد اما چتر فرهنگی تمدنی را خیر!؛ نهادهای مدنی را در راستای خیر عمومی و مصلحت شهر سامان داده و آن آموزه ها را بازتولید کنیم. 🔹ظرفیت های موجود برای مردمشهر - در حوزه سیاست: قانون اساسی اجازه تشکیل انجمن های مختلف و ایفای نقش در صنف خود را داده است مانند اصل 26، اصل 104 و اصل 106. اصل 104 به طور مطلق اجازه تشکیل انجمن داده است اما قانون کار، فقط سه تشکل را به رسمیت شناخت و در همین سه تشکل هم نزدیک سه چهار درصد از کارگاه های بزرگ، شورا دارند! - در حوزه اقتصاد: اصل 44 قانون اساسی، اقتصاد ایران را دولتی و تعاونی تعریف کرده است و خصوصی را کمک کار آن دو. در قانون خصوصی سازی نیز 25 درصد از اقتصاد باید به تعاونی داده شود. سیاست کلی و قانون تعاونی ها و فرم تعاونی فراگیر (یکی تعاونی های توسعه شهرستانی و دیگری تعاونی های دهیاری) همگی ابلاغ شده است که از جمله اختیارات آن، اولویت این تعاونی ها برای مثلا تعویض بافت قدیم شهر است. پس خیریه ها و گروه های جهادی و ... می توانند از این ظرفیت برای مالک تعاونی شدن نیازمندان یک شهر و صاحب سرمایه شدن آنها استفاده کنند.4 همچنین می توان حلف الفضول و عهدهای فتوت را در ادارات و سازمان های مختلف برای کمک رسانی به نیازمندان و اقامه حق بازتولید کرد که امروزه به عنوان مثال، چنین عهدی بین وکلاء، بین برخی کارمندان ادارات درحال شکل گیری است. * گزارش چند نمونه کوچک: - یک تجربه: اردوی درد! https://t.me/m_ghanbarian/946 - یک تجربه: کارگاه الگوی تربیتی نیروی انسانی در تشکل های مردمی https://t.me/m_ghanbarian/2085 - یک تجربه: جشنواره عدالت و دیانت https://t.me/m_ghanbarian/976 - یک تجربه: تریبون آزاد یک ستاد https://t.me/m_ghanbarian/1126 - جنبش خودجوش مطالبه حقوق مردم از مسئولین https://t.me/behbahanema/2807 - جوشش انقلابی https://t.me/m_ghanbarian/2075 .................................... 1. به فتوت نامه ها مراجعه کنید. 2. مقاله «حرکت و کار در اندیشه و آیین های ایرانی و یونانی» از دکتر مرتضی فرهادی: http://ensani.ir/fa/article/349880 3. نمونه لبنانی آن، سازمان مومنان جبل عامل بود که شهید اول درست کرد و در القواعد و الفوائد نیز آن را تئوریزه کرده است. 4. عدالت در منابع ثروت مقدم بر عدالت توزیعی است. ☑️ @m_ghanbarian
💢بسیجی خط شکن ، بسیجی بی ترمز! بسیجی ای می شناسم که بعدها سردار حزب الله گیلان لقب گرفت اما قبل تر از فرمانداری و دادستانی عزل شد! به اتهام تقسیم زمین مالکین بزرگ بین محرومان، دادگاه و از آنجا به زندان رفت! در زندان طعن افرادجبهه ملی و اختلاس گران شنید اما ضد انقلاب نشد، جفا دید و بریده نشد لذا به کار ضد انقلاب نیامد و بخاطر سوابق انقلابی سال۶۵ ترور شد! آیت الله خامنه ای (رئیس جمهور وقت) پس از شهادت درباره اش گفت: "برای آن شهید عزیز ننگ نیست که حالا دیگر عضو قضایی نباشد، اما اگر آن دستگاه می توانست کسی مثل او را داشته باشد برایش افتخار بود"! و از آن برخورد با ایشان گله کرد. 🔸برای اینکه بسیجی و حزب اللهی خط شکن نشود و در کنترل باشد، دائم بریده ها و به دشمن پیوند خورده ها را جلوی چشم می گذارند و سابقه حزب اللهی یا بسیجی شان را یادآور می شوند تا عاقبت به خیری، در رام بودن و همرنگ جماعت ماندن تلقی شود. 🔸شهید ابوالحسن کریمی بسیجی عاقبت به خیری است که هم عزل و زندان جمهوری اسلامی را تحمل کرد و هم توسط دشمنان نظام ترور شد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🖋یادداشت استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین قنبریان درباره کتاب مقام مردم بسم الله الرحمن الرحیم 🔰جامعه هم نحوی از هستی داردوصرف اعتبار نیست. با مسلمان شدن،"صورتی نو" می پذیرد و با تشیع،"فعلیتی برتر" می گیرد و با اسلام ناب و تولی به ولیّ عادل ،تعالی می گیرد. 🔰درجای خود ثابت است که هرموجود، فیوضات رب را با " صورت اخیر" و " فعلیت آخرِ" خود جذب می کند. نبات با فعلیت نباتی اش چیزی جذب می کند که جماد نمی تواند آنرا جذب کند. انسان با فعلیتِ عقل و نطقش ،فیضی می گیرد که حیوان از آن بی خبر است. 🔰حال جامعه ای که از دوگانه پرستی درآمد و مسلمان شد، از" اسلام فتوحات" ،بالا آمد و" اسلام اهلبیت(ع)" را طوعاً پذیرفت؛ از " تشیع صفوی" به " تشیع انقلابیِ حسینی" رسید و علیه و سلطنت ویزیدِمتشیع انقلاب کرد، مقابل سفیانی های اسلام نما ایستاد و اسلام ناب پابرهنگان را مقابل اسلام مرفهین آمریکایی قرارداد و دست بیعت با ولایت(درحصه غیبتش)داد؛ صورت اخیری یافته است که فیض بیشتری طلب می کند: • ثبوتاً این فیض، جریان اراده الهی در اراده عمومی مردمِ متولی به ولایت است. • اثباتاً ترجیح تشخیص و عمل مردم بر جمع ها و گروه های نخبگی است. 🔰کتابچه با مسمای" " اثر فاضل ارجمند با استناد به بیّناتی از فرمایشات امامین انقلاب مشحون این دو مقام برای مردم است: 1️⃣ در صفحه۱۹و۲۰ می نویسند: 《 امام معتقد بود اگر تصدی گری حکومت توسط یک انسان موحد امر موجهی است، تنها برای آن است که خواست و اراده مشروع مردم را در جامعه جاری کند البته همانطور که از پیام تبریک ۱۲فروردین برمی آید او خواست و اراده فراگیر مردم را مظهر اراده حق تعالی می دانست》 در صفحه۳۶ می آورند:《درمکتب اسلام که امام، ذهن و دل خود را بدون پیش داوری به آن سپرده بود و هر آموزه ی برجسته ای را به جان خریده بود، قاطعانه گفته شده که اراده ی الهی به دنبال اراده عمومی مردم به میان خواهد آمد و طبعاً تغییر و تحول ها و معجزه های بزرگ اجتماعی با تغییر مردم در خود ایجاد خواهد شد. به همین جهت، حضرت امام یک نصیحت بیشتر نداشتند و آن این که بی معطلی به خاطر خدا به پا خیزید. حضرت امام برای دست یابی به آستان آن ناموس بزرگ الهی( تحول عمومی مردم) بر وحدت کلمه تاکید پرتکراری داشتند و دست خدا را همراه جماعت می دانستند》 این نگاه راهگشا به آنجا می کشد که ولیّ " من انفسهم" بوده/گردد. چنانچه از امام عزیز نقل می کنند:《 بارها گفته ام من با شما یکی هستم و رهبری در کار نیست》(مقام مردم ص۲۰) 2️⃣درصفحه ۲۳ نگرانی امام(ره) را چنین تصویر می کنند: 《 بعد از انقلاب نگران بود به نام اسلام و حکومت اسلامی، مردم را از صحنه کنار بزنند و نوعی نخبگی مذموم بلکه مشکوک و آفت دار یا آسیب پذیر را بر این کشور حاکم کنند》 از امام به جا نقل می کنند:《این ها می خواهند با شیطنت هایشان کار خودشان را انجام بدهند . آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است... و مابسیار ضرر خوردیم و آن ها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده. حالا می گویند که سیاست حق مجتهدین است. یعنی در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه ی سابق بدتر است برای ایران. ما اگر نظارت نکنیم، یعنی ملت اگر نظارت نکنند در امور دولت و مجلس و همه چیز، اگرکنار بروند،بسپارند دست این ها و بروند مشغول کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهی بکشد》(ص۲۲و۲۳) از رهبر انقلاب هم نقل می کنند:《توده های مردم ،اصل و تعیین کننده و تصمیم گیرنده اند و آنها هستند که جریانها را هدایت می کنند》(ص۳۱) از همین جا سپردن کارها به مردم ترجیح می یابد که نمونه هایی در "مقام مردم" شمارش و توضیح داده شده است. از نقطه مقابلش به درستی گلایه شده :《 بنام ملت ،دولتی فربه پدید آوردن و علی رغم رهنمودهای مکرر امام همه چیز را دور و بر خود جمع کردن و نهادهای مردمی چون جهاد سازندگی را گام به گام به نابودی کشیدن رویه و خواست و منطق و بینش مردمی امام نبوده و نیست》(ص۴۱) 🔰"مقام مردم" نکاتی بیش از اینها دارد که غیر از تحلیل و توجیه رویه رهبر انقلاب در تجربه مذاکرات و برجام ، می تواند مبانی درست نگاه انتقادی بر برخی رویه های نخبه گرا مقابل رویکرد مردم گرا باشد. سپاس و دست مریزاد به استاد ارجمند حاج آقا فلاح شیروانی، ان شاء الله توشه راه جوانان انقلابی واقع شود. محسن قنبریان ۲۴مهر۱۴۰۰ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ| «یا رسول الله! شاور هم فی الامر » همان "الامر" که "اولی الامر" دارد، همان "شاورهم" هم دارد. یعنی حکومتی که "ولی" دارد، وجوب مشورت هم دارد! به حسب نقل پیامبر(ص) هیچ منصبی را بدون مشورت نصب نکرد! به حسب نامه۵۰ امیرالمومنین(ع) جز در احکام شرعی در همه امور حکومت با مردمش مشورت می کرد! هیئت لبیک مشهد حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰ 🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون ۱۰۸ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث جلسه بیستم ۵آذر۱۴۰۰ حجت الاسلام محسن قنبریان 🔸 اعتدال درون، ضامن عدالتخواهی برون ۱۰۸ ✔️مقدمه • کنش ها و واکنش های فردی، اجتماعی ما برآیند کنش ها و واکنش های درونی ماست... • یک کنش گر اجتماعی( حتی خانوادگی) گاه: - درک انسداد می کند ،گاه گشایش! - گاه معترض و ناراضی و گاه آرام و راضی! - گاه به او میل می شود و دستاوردی دارد و گاه آسیب می بیند و سرمایه اش ریزش می کند! • همه این حالات در قلب او شکل می گیرد و از آنجا منشاء کنش یا واکنش او می شود. حضرت امیر(ع) می فرماید:" برای قلب جوشش هایی از حکمت و فضایل و اضداد آنها هست" • نکته مهم و کلیدی این است که این دوگانه ها یک نقطه تعادل دارند و یک افراط و یک تقصیر( تفریط)؛ تقصیرش مضرّ است و افراطش مفسد!(" فَکُلُّ تَقصیِر بِه مُضِرَ وَ کُلُّ اِفراط لُه مُفسد) ✔️فهرست ۵دوگانه مهم در حکمت۱۰۸: 1⃣ رجاء_ یاس( درک گشایش_ انسداد) -اگر در رجاء افراط شد؛ ذلت طمع پیدا؛ و حرص هلاکش می کند! - امید وقتی پیوندی با منیّت و خودخواهی بخورد، طمع و حرص میشود و کنش را فاسد می کند. -اگر یاس و انسداد مستقر و مالک قلب اوشد؛ تاسف او را می کشد! - این جانب تفریط است و تاسف ، کنشگری مفید را از او می گیرد. 2⃣ غضب_ رضا( نارضایتی و اعتراض_ رضایت و آرامش) • عارض شدن نارضایتی و غضب؛ موجب شدت کینه میشود! - به کینه که می رسد ،کنش را فاسد می کند ، نقد را، نهی از منکر را و...! - از آنسو اگر خوشوقت شدن با رضایتمندی( ولو نسبی) پیدا شد؛ موجب فراموشی تحفّظ و مراقبت میشود! - این هم مضرّ است ، کنش های پیش رونده را می گیرد و... 3⃣ خوف_ امنیت( نگرانی ها_ ایمنی ها) - اگر خوف و ترس بر قلب غالب شد؛ مشغول محافظه کاری می شود! - محافظه کاری مفسد است و کنشگری را فاسد می کند، تکالیف فوت میشود... - اگر احساس امنیت وسعت بگیرد؛ غفلت و غرّه شدن او را می رباید! - این هم تفریط مضرش؛ فریب خود خوردن و خودبینی و خود محوری در کنشگری های اجتماعی از اینجاست... 4⃣ مال و غنی_ مصیبت و فقدان( دستاورد_ آسیب) - اگر از مالی سود برد[ یا به او میل شد، سرمایه اجتماعی یافت] ؛ احساس بی نیازی به طغیانش می کشد!( افراطِ مفسد) - اگر در مقابل، مصیبتی اصابت کرد[ آسیب اجتماعی] ؛ بی تابی اش موجب رسوائی اش می شود! - اگر دچار فقر و فاقه[و ریزش سرمایه اجتماعی] شد؛ مشکلات ناشی از آن مشغولش می کند( و از وظایف باز می ماند) - مصیبت و فاقه، دو تفریط آن مال و غنی است که به کنشگری درست ضرر می زند... 5⃣ گرسنگی_ سیری( نابهره مندی_ بهره مندی) - گرسنگی و نابهره مندی؛ زمینگیرش می کند! - پرخوری و شکم پروری ( و بهره مندی) او را به رنج می اندازد! ( متن حکمت ۱۰۸ را اینجا بخوانید: http://nahjolbalagheh.org/hekmatha/hekmat108) ✔️اوج عرفانی عدالت خواهی امام خمینی ؛ - اتصال این نقاط تعادل درون را /به عدالت اجتماعی بیرون( که محصول کنش های عادلانه عدالتخواهانه است)/ به تعادل انسان کامل( که مظهر اسماء حق است)/ به تعادل آرایش اسماء الهی / وصل می کند که یک خط مستقیم می شود. - این همان صراط مستقیم و عدالت در تعریف جامع آن: استقامت بر صراط مستقیم است؛ از تعادل درون تا تعادل و توازن بخشی قوای اجتماع تا تجلی متوازن اسماء ! - امام(ره) بر این اساس: عدالت خواهی را بسط صفات حضرت حق در عالم می خواند! این اوجِ همان شرط معنویت برای عدالتخواهی در بیان رهبر انقلاب است. ( تفاصیل را در فایل صوتی بشنوید) ☑️ @m_ghanbarian