eitaa logo
محسن قنبریان
16.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
839 ویدیو
107 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱-درسهایی از چهل حدیث.mp3
18.11M
🔘 درسهایی از امام خمینی حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان۱۴۰۱/ جلسه یازدهم ▫️ عمل مصیب۱ • احسن عمل دو ویژگی دارد: خشیت/ نیت صادق • خشیت تامین کننده تقواست که : - هم از مصلحات نفس است - هم اثر اعمال در قلب را زمینه سازی می کند • نیت صادق روح عمل است و موجب اصابت به هدف و اثر بخشی به قلب • میزان، خلوص از تشریک است: - شرک آشکار، ریای فقهی و عمل برای رضای دیگران؛ که موجب بطلان عمل هم هست - شرک خفی که برای رضای خود است و موجب عدم قبول و عدم اثر است - نماز شب برای توسعه رزق و صدقه برای رفع بلا از این قسم است • رحمت پروردگار در این مقام ☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.26-_2.mp3
6.4M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه سیزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۱ • انسان اقتصادی و مباشر در اموال با چنین حدودی، چه خصوصیاتی دارد؟! - نابالغ و سفیه نباشد! - رشدش ثابت شده باشد! سفیه کسی است حفظ مال نمی تواند کند و در میانسالی هم ممکن است با تبذیر و تلف چنین حکمی یابد. • انسانِ سرمایه داری از اول در بستره بازار: "تنبل" و "طماع" و "سنجش گر" تعریف میشود. • انسانِ قرآن: بلوغ و عهد با خدایش، عقل و زندگی عقلایی اش، بر بازاری شدنش مقدم است. - اگر ورشکسته شد در اموال ممنوع التصرف میشود اما قراردادهای عقلایی غیر مالی اش نافذ و تکالیف شرعی اش ساری است. ☑️ @m_ghanbarian
تقابل امیدبانی و یأس پراکنی؛ تقابل بقیة الله و ابلیس! (برشی کوتاه از سلسله سخنرانی: مهارت امیدبانی در قرآن/ رمضان۱۴۰۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
تقابل امیدبانی و یأس پراکنی؛ تقابل بقیة الله و ابلیس! (برشی کوتاه از سلسله سخنرانی: مهارت امیدبانی در قرآن/ رمضان۱۴۰۱) ⛓ دو زنجیره ی امید و یأس زنجیره اول: باقیات الصالحات ⬅️ بَقیّة مِمّا تَرَک ⬅️ رَوْحِ الله ⬅️ اُولُوا بَقیّه ⬅️ بَقیّة الله زنجیره دوم: یأس ⬅️ خَیب ⬅️ قُنُوط ⬅️ اِبلاس ⬅️ ابلیس 🔺 باقیات! پول، زینت حیات دنیا اما رایگان بخشی از آن، باقیات صالحات است. منصب، زینت دنیوی اما خدمت، باقیات صالحات است. قرآن این باقیات را نه فقط بهترین ثواب بلکه بهترین آرزو و امید می شمارد(۴۶کهف). ⬅️ باقیات صالحات نقطه شروع امید آفرینی در جامعه است. وحشت ها و اضطرابها را از زندگی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی می گیرد. 🔺 موزه تجارب موفق! امیدها و آرزوها، از خاطرات و تجارب موفق ارتزاق می کنند. خداوند برای همراه کردن بنی اسرائیل با فرماندهی جوان، موزه موفقیت های گذشته این قوم را حاضر کرد! گنجینه عصای موسی و عمامه هارون و... یادآور موفقیت ها بود و به قوم امنیت می داد و موجب آرامش قلوب آنها می شد(۲۴۸بقره) ⬅️ "بَقیِّة مِمّا تَرَکَ آلُ مُوسی" موزه تجارب موفق بود، ملت های دیگر هم میتوانند چنین داشته باشند مثل شنهای طبس و مزار اسطوره های مقاومت و... 🔺 اولوا بقیه! همیشه فاعل از فعل خود قوی تر است. هرفعل فقط یک پرتو از فاعل است و دهها و صدها مثل آن قابل صدور از فاعل است. برتر از "باقیات صالحات" و "بقیة ممّا ترک" و یادگارهای تجارب موفق، کسانی هستند که صاحب بقاء (اولوا بقیه) شده اند، جاودانه و نامیرا شده اند. رمز این جاودانگی، نهی از فساد است(۱۱۶هود) ابوذر در ربذه خفه و دفن نشد، تبعید و بیابان او را جاودانه کرد! ابوذرها و عمارها بیشتر از باقیات و موزه ها، موجب امید و آرزو میشوند. 🔺 رَوح الله! رَوح، هم ریشه با رُوح است، نسبت "تنفس" و "جان" با هم دارند. رَوح، نسیم خنک و کمک نفس است. "اولوا بقیه" شدن، مبارزه با مشکلات و انسدادها می خواهد. ابزار این مقاومت و امیدبانی با همه ناکامی ها، "رَوح الله" است. لا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله(۸۷یوسف) در انسدادها و بسته بودن راه ها، امید فرج داشتن با کمک نفس های الهی ممکن است که اهل ایمان و یقین بهره اش را دارند. 🔺 بقیة الله! بقیة الله، بازمانده یک خانواده نیست صاحب بقاء و موجودی آرمانی و نامیراست که سر سلسله امیدهاست از اولوا بقیه تا باقیات و کارهای امیدآفرین! او یک پیشنهاد رویایی و امید بخش (المُقَدَّمُ المَأمُول) است. آنهم آرزو و امیدی که وعده تحقق قطعی (المُؤمَّل) از خداوند دارد! با بودنش جایی برای یاس نیست! 🔺 زنجیره ی یأس! • آرزو و هدفی که بدان نمی رسی، "یأس" را "خیب" می کند. • اگر بر همه ایده ها، استعدادها و توانها چتر انداخت، "قنوط" نام میگیرد. • اگر به نهایت ناامیدی و ندامت رسید، "ابلاس" میشود! • ابلاس، هم ریشه ابلیس و درد بی درمان اوست! ⬅️ همانقدر که بقیة الله چشمه حیات و امید است، ابلیس چاه یأس و ناامیدی است. وقتی رگه هایی از یأس در خود دیدی بدان ابلیس تو را لمس کرده است! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.27_2.mp3
5.34M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه چهاردهم: انسان اقتصادیِ قرآن۲ • بچه ها هم مالک میشوند اما تصرف و مباشرت در مال منوط به رشد است - بلوغ و انسان عقلایی که بتواند اصلاح مال کند • انسان عقلایی مقدم بر انسان بازاری - مقابل رشد، سفاهت است و سفاهت مانع تصرف در مال است - حتی پس از بلوغ و زندگی عقلایی اگر سفاهت عارض شد، اعمال عبادی و رفتارهای عقلایی اش (مثل عفو در قصاص، قسم و نذر غیرمالی، طلاق و شهادت، حتی وکیل شدن در بیع و هبه) درست اما کنش بازاری و اقتصادی اش باطل و ممنوع است! ☑️ @m_ghanbarian
جهاد امیدآفرینی.mp3
24.57M
🔰 جهاد امید آفرینی سخنرانی شب نیمه شعبان ۱۴۰۰/ مسجد دانشگاه شریف ▫️ شرحی بر روایت: الشیعهُ تُربَّی بالامانِیّ ❓آرزو و امید چگونه یک امت را تربیت می کند؟! • در استضعافها و ظلم دشمنان! - کربلاها و سقیفه ها • ناکامی ها و خیانتها درون جبهه خودی! - خیانت نزدیکانی در بیت امامت! - خیانت مراجع و وکلای آنروز! ⬅️ آرزو و امید شیعه را سرپا نگه داشت! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
14-مهارت امیدبانی.mp3
15.02M
🔰 مهارت امیدبانی! سخنرانی شب نیمه رمضان ۱۴۰۱/ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ تکمله ای بر شرح روایت: الشیعهُ تُربَّی بالامانِیّآرزو و امید چگونه یک امت را تربیت می کند؟! ❗️حتی وقتی از نهضت به نظام رسیده و ناچار میشود دوباره از نظام به نهضت برگردد! • سه دوره انقلاب اسلام براساس سخنرانی ۶۹/۱/۲۲ رهبر انقلاب: ۱. دوره نهضت رسول الله در مکه ۲.دوره نظام و تبدیل نهضت به حکومت و نظام (از مدینه رسول الله تا شروع امامت امام مجتبی) ۳. دوره برگشت به نهضت و دست کشیدن از نظام و حکومت، اما خواهان دوباره آن بودن(کار بزرگ امام مجتبی) • وقتی امام مجتبی(ع) نخواست با کانال آلوده اموی نظام را حفظ کند و بر مرحله نهضت برگشت، برخی آنرا ذلت بعد از عزت دیدند! • شیعه در این به ظاهر تنزل هم باز به آرزوی حکومت اصیل شیعی ماند و تربیت شد! *تفصیل را در فایل صوتی بشنوید! پیوست: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2291 ☑️ @m_ghanbarian
سخنرانی رهبری امام مجتبی ۶۹۰۱۲۲.pdf
537K
📎 پیوست سخنرانی مهارت امیدبانی (بخشی از سخنرانی رهبری در ۶۹/۱/۲۲) ☑️ @m_ghanbarian
‼️ شرحی بر حدیث امام کاظم(ع) که فرمود: الشیعهُ تُربَیّ بالامانی: شیعه را آرزو تربیت کرده است؛ را در دو جلسه سخنرانی نیمه شعبان و نیمه رمضان حجت الاسلام محسن قنبریان بشنوید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2983 https://eitaa.com/m_ghanbarian/2984 برای جهاد امید آفرینی و امید بانی انقلابی نه محافظه کار شاید مفید باشد! ☑️ @m_ghanbarian
۱۲-درسهایی از چهل حدیث.mp3
15.23M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۰۱/ جلسه دوازدهم ▫️ عمل مصیب ۲ • کلماتی از امام در اهمیت ورع - شرط تاثیر اعمال، ورع است! - بدون ورع ولایت هم نیل نمیشود! • بسنده به ایمان بجای عمل، دسیسه معاویه و عمرو عاص - بدتر از دسیسه صفین و حکمیت از شیعه امیرالمومنین تلفات می گیرد! - ساخت معاویه با قرائت ولایت بجای عمل در بین دوستان امیرالمومنین رونق گرفت! • ادامه سخنان امام در شرط نیت صادق برای مصیب شدن عمل - فرق بین نتیجه و غایت در عمل - غایت باید خداوند و رضای او باشد ولو نتیجه به غیر او می رسد. - گوشت قربانی به فقیر می رسد ولی انگیزه انجام رضایت خداست. ☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.28_2.mp3
6.37M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان۱۴۰۱ ▫️ لطیفه پانزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۳ • بچه به محض دیده شدن یکی از آثار بلوغ، مکلف به عبادات میشود! اما معاملات و مباشرت به مالش منوط به اثبات رشد است. • حتی قبل از بلوغ به عبادات تمرین داده میشود. - ۷ساله تمرین نماز -۹ساله تمرین روزه ⬅️ انسان عبادی زودتر از انسان اقتصادی متولد میشود - حتی کودکی با ذوق اقتصادی باید منتظر بلوغ بماند! • بعد از رشد هم اگر تبذیر کرد، از تصرف در مال منع می شود! - غذا و پوشاک نامتعارف از مصداق تبذیر است! - امیرالمومنین(ع) خواست داماد خود(پسر شهید جعفر طیار) را در مصرف امواش منع کند! ☑️ @m_ghanbarian
۱۳-درسهایی از چهل حدیث.mp3
19.23M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان۱۴۰۱/ جلسه سیزدهم ▫️ عمل مصیب ۳ • نیت صادق شرط عمل مصیب - زنجیره: نیت(اراده باعثه به عمل) ⬅️ تابع غایات متصوره ⬅️ تابع ملکات نفسانیه ⬅️ تابع شاکله درونی • نیت افضل از عمل - نیت صورت فعلیه و ملکوتی عمل - نیت فصل و ممیز اعمال - وجه: "النیة هی العمل"! - وجه:" نیة المومن خیر من عمله"! • سختی مراقبت از عمل بعد از انجام ☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.29_2.mp3
5.98M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه شانزدهم: انسان اقتصادیِ قرآن۴ ❗️ نداشتن سکولاریسم انگیزه ای و گرایشی! • سکولاریسم در اصل توجه کردن به عالم و چشم برگرفتن از غیر این عالم مادی است • سکولاریسم یکبار در اندیشه و دانش اتفاق می افتد و یکبار در انگیزه و گرایش • آیه۸۷ سوره هود و نفی سکولاریسم انگیزه ای: - گرایش دنیوی یا سکولاریسم انگیزه ای موجب دستکاری کیل ها و پیمانه ها شد - شعیب(ع) پیامبری اقتصادی است و اولین سازنده ترازوست تا کم فروشی را زایل کند - معلوم میشود پیامبران فقط برای ارشاد و اعلام حرام و حلال نیامدند بلکه ساخت و ساختار لازم را هم تدارک کردند - گرایش یافتگان به دنیا شعارشان: "نفعل فی اموالنا ما نشاء" بود! - به شعیب می گفتند: "اصلاتک تامرک...؟" پاسخ مثبت است! نماز اقلا انحصار گرایش به دنیا را زایل و تئوری "نفعل فی اموالنا ما نشاء" را باطل می کند! ☑️ @m_ghanbarian
۱۴-درسهایی از چهل حدیث.mp3
18.48M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۰۱/ جلسه چهاردهم ▫️ خوف از عبادات! • عبادت ثنای معبود است • عبادت خداوند غیر ممکن است چون شناختش ممکن نیست! • لطف حق در تعلیم عبادات • چنین عبادتی جای عُجب ندارد! - دین فروشی و حسین فروشی از مشروب فروشی و مواد فروشی بدتر است! - برخی بی نمازها از ما بهترند! • اتکال به عمل و عبادت ممنوع، فقط اتکال به فضل خداوند ☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.30_2.mp3
6.62M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه هفدهم: انسان اقتصادیِ قرآن ۵ ❗️ نداشتن سکولاریسم اندیشه ای و دانشی!آیه۷۸قصص و نفی سکولاریسم دانشی: - قارون در استنکاف از "احسن کما احسن الله الیک"، ثروتش را نتیجه دانش خود دید(انما اوُتیتُه علی علم عندی) - این نگاه استقلالی به این علل مادی و علوم ظاهری و چشم پوشی از قواعد غیبی و وحیانی و طی طریق در چارچوبه احکام الهی برای تنمیه مال، همان سکولاریسم دانشی است! • این خود بنیادی و سکولاریسم به بغی و سلطه قارونی انجامید! • به گزارش آکسفام: - تنها در ۲۰۱۸ روزی ۲/۵ میلیارد دلار بر دارایی میلیاردرها افزوده شده در حالیکه نیمی از جمعیت زمین با دستمزد روزانه ۵/۵ دلار فقیرند! - اگر ثروتمندان ۰/۵٪ مالیات بیشتر دهند جلوی مرگ ۳/۳ میلیون نفر گرفته میشود! اما بغی قارونی نمی گذارد! ☑️ @m_ghanbarian
۱۵-درسهایی از چهل حدیث.mp3
14.72M
🔘 درسهایی از چهل حدیث امام خمینی حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۰۱/ جلسه پانزدهم ▫️ تعادل خوف و رجاء ،فصل رویش فضایل • توازن خوف و رجاء موثر در اخلاق و روان و تن • راههای تامین خوف: - عبادات ما جای ترس کمتر از گناهان ندارد! - تفکرهایی که امام پیشنهاد می کند - مناجات خائفین و... • راه تامین رجاء - نظر به فضل و کرم الهی نه اعمال خود - کثرت عطاء، جود الهی را بیشتر می کند • روش درست روضه خوانی ☑️ @m_ghanbarian
lotf latif_1401.01.31_2.m4a
4.94M
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه هجدهم: اقتصاد تبرعی و مجانی ۱اقتصاد تبرعی/ اقتصاد مبادله ای - دین و پیامبران در ایندو فقط ارشاد و اعلام حلال و حرام نکردند، تاسیس نهاد هم کرده اند. • اقتصاد تبرعی بخشی از تولید و توزیع ثروت است که مالک از آن انتفاع نمی برد و مجانی در مقاصد اجتماعی قرار می دهد. - شاهکارهای انبیاء در این بخش پیداست. زکات، صدقه، وقف، تحبیس و... - برخی عبادی و برخی غیر عبادی/ برخی وجوبی و برخی مستحبی اند • نیمِ خمس برای امام در مصارف عمومی و نیم آن برای بخشی از نیازمندان جامعه - حجم بالقوه خمس در سال ۸۷ برابر۵۰٪ تولید ناخالص داخلی است • نذر در ادیان گذشته هم بوده و چرخش مالی بزرگی در اقتصاد تبرعی دارد. ☑️ @m_ghanbarian
🌐 اسلام اموی: دوشیدن شیر دنیا بوسیله دین! ادبیات و گفتمان سازی حضرت امیر(ع) درباره حزب دین‌باز اموی فوق العاده است. ظاهرا حاجیانی از شام در مکه حاضر می شدند که موضوع نامه ۳۳ نهج البلاغه شده است. از جمله توصیفات حضرت برای این گروه دین باز این است: یَحتَلِبُونَ الدُنیا دَرَّها بِالدِّین "یَحتَلِبُون" از "حلب" یعنی شیر دوشیدن. "دَرَّهَا" یعنی شیر دنیا. شیر زیاد و فراوان. می فرماید: با دین، همه شیر دنیا را می دوشند! یعنی با دین بازی همه تمتعات دنیا را می برند؛ فقط بر آن بردن و خوردن، نقاب دین می زنند! تایید می کنید: • اینگونه ادبیات و گفتمان سازی، چقدر در زمین زدن دین بازی و رسواگری دنیا طلبان متدین نما اثر گذار است. • در مقابل تمایز ندادن دینداری از دین بازی برای جامعه و رنگ تقدس زدن به هر که در لباس و نقش دین است، چه خسارت بار است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian