eitaa logo
محسن قنبریان
14.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
754 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 برنامه تلویزیونی چشمه 🔸با حضور حجت الاسلام قنبریان موضوع: مسجد مردم سالار 🔸جمعه ۹ اردیبهشت - ساعت۱۸ از شبکه افق ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیست و هفتم: اقتصاد مبادله ای ۵ • اقتصاد مبادله ای در قرآن: ۱. تجارة حاضرة (معاملات نقد) ۲. تدایُن (معاملات نسیه) • در انسان اقتصادی گذشت که قرآن فعالیت اقتصادی را بر مستوای زندگی عقلایی استوار می کند. یعنی پایبندی به تعهدات عقلایی مثل اقرار و شهادت و اسناد حقوقی و قسم و... - در تجارة حاضرة: نوشتن اسناد حقوقی واحب نیست (ولو جایز است) اما شاهد گرفتن بر معملات بزرگ لازم است - در تدایُن: نوشتن اسناد حقوقی و شاهد هردو لازم است * بزرگترین آیه قرآن (۲۸۲بقره) در اینباره است. ⬅️ در تداین ها سخت گیری بیشتر است تا مجادلات بعدی کمتر شود/ در تجارتهای حاضر برای تسهیل زندگی آسانتر گرفته شده چون پول و کالا دست به دست شده، پس در موارد بزرگ آن شاهد کافی است. ☑️ @m_ghanbarian
☑️ خوارج؛ خوب، بد، زشت! • در روایات ما از حضور ابلیس نزد انبیاء و حتی نصیحت و خیرخواهی او برای آنها و قبول برخی از آنها از سوی انبیاء خبر است! حالا با میزانِ امیرالمومنین هم شاید بشود چند خوبی از خوارج بیاموزیم و بدی شان را هم علامت بگذاریم! و زشت ترین کار خارجی گری را حذر دهیم! 1⃣ حقیقت، خطا، گناه!خوب: حضرت امیر(ع) خوارج را بر قاسطین و زیاده خواهان و زیاده خوران چنین ترجیح می دهد: "بعد از من خوارج را نکشید! کسی که در طلب حقیقت به خطا رفته مانند کسی که دنبال باطل بوده و به آن رسیده نیست"(خ۶۱). زیاده خواهان و رانت خوران _بعکس خوارج_ از اول به دنبال باطل رفته و به آن رسیدند! • بد: بدی خوارج در نتیجه گیری خطایشان بود. یافتن حقیقت قواعدی دارد که بدون آن، نتیجه خطا خواهد شد. سطحی بینی و جمود اندیشی آنان به خطایشان برد. • زشت: زشت، تکفیرشان بود. خوارج "خطا" را از "گناه" تفکیک نمی کردند و هردو را هم حکم به تکفیر می کردند‌! درحالیکه یکی قصد و نیت درست و در دیگری تعمد بر باطل است! تکفیر و تفسیق، جوهر خارجی گری است حتی اگر به اسم مقابله با خوارج انجام شود! حضرت امیر(ع) حتی شامیان را تکفیر نکرده درباره شان می فرمود: "ما امروز با برادرانِ مسلمان خود به سبب کژی و انحراف و شبهه و تاویلی که در دین پدید آمده می جنگیم.و هرگاه راهی بیابیم که خداوند با آن ما را بار دیگر متحد سازد، و ما به سبب آن دوباره باهم مرتبط وبه هم نزدیک شویم، خواهان و مشتاق آن خواهیم بود و راه دیگری را نخواهیم پیمود"(خ ۱۲۲) زشت این است که تفاوت برخورد امیر(ع) با قاسطین و خوارج (بفرض وجود) درک نشود و برچسب خوارجی از برچسب قاسطین و جائرین پرکاربردتر شود! در حالیکه قاسطی گری گناه است نه خطا، از اول قصد شده و چهره کریه آن در مصائب و آسیب های اجتماعی پیدا شده است! 2⃣ خلافت و امارت؛ انتخاب، انحراف، بدعت!خوب: خوارج خلافت و امارت را انتخابی و با بیعت عموم یا شورا می دانستند؛ از این حیث مشابه حضرت امیر(ع) در خ ۱۷۳ می اندیشیدند که فرمود: "به جان خودم سوگند اگر امامت و خلافت با حضور عمومی مردم منعقد نشود، من دیگر راهی برایش سراغ ندارم"! • بد: بدی شان در سوء انتخابشان بود که مثل عبدالله بن وهب راسبی را امیر خود کردند و رهبری فکری عبدالله بن الکواء را پذیرفتند! • زشت: زشت، بدعتِ موروثی کردن خلافت و تبدیل آن به سلطنت توسط حزب قاسطین بود. خروج نرمی از اسلام محمد(ص) و اخراج مسلمانان از حقوق اساسی شان از جمله حق تعیین سرنوشت! این از انتخاب بد خوارج و ذوالخویصره ها و... شنیع تر بود و خروج اسلام از ریل محمدی اش را منجر شد؛ ولو نویسندگان مارک خوارجی بر آن نزدند! 3⃣ حل فتنه ها؛ حکمیت، حکَم نااهل، استبداد خشن!خوب: خوارج هم اول مثل امیر المومنین راه حل فتنه ها و خروج ها را حکمیت می دانستند. دیدند خود علی(ع) پیش از صفین، در جمل خارج شدگان از بیعت و ناکثین را دعوت به حکمیتِ متخلفین از بیعت خود و نا همراهان با جمل کرد: "می پندارید که من عثمان را کشته ام! میان من و شما، از اهل مدینه کسانی هستند که نه با من هستند و نه با شما. اینان را قاضی و حکَم قرار دهیم تا هرکس هر اندازه در این امر دخالت داشته برگردنش آید و از عهده آن برآید".(نامه۵۴) یاللعجب! علیِ معصوم حاضر به حکمیت متخلفین از بیعت مثل سعد ابی وقاص ها و زید بن ثابت ها میشود تا شاید خون مسلمانان در فتنه های سیاسی ریخته نشود! • بد: بدی خوارج در حکمیت خواهی نبود در کج فهمی و موقعیت نشناسی شان بود که در لحظات براندازی قاسطین فریب خورده و به حکمیت وادار کرده، بدترین حکَم را بر علی(ع) تحمیل کردند! • زشت: زشت تر از کار خوارج، حذف از اساس حکمیت و نشاندن خشونت و استبداد بجای آن در هر فتنه و خروج(بلکه هر نهی از منکر سیاسی) است. کاری که قاسطین و دولت اموی در زمان تسلط خود با آزادیخواهان و عدالتخواهانی چون حجر و حسین بن علی(ع) و زید بن علی و... کردند. جالب اینکه بر همه هم برچسب خوارج زدند! ⚠️ نکند بدِ خارجی گری را بر کسانی تطبیق دهیم که زشتش در خودمان در نمو باشد! • نکند روزی بخاطر بدی منتخبِ حکمیت (ابوموسی) و امارت (عبدالله بن وهب)، سازوکار "حکمیت" و "انتخاب" را خارجی گری و هشتگ خوارج کنیم و مقابلش سرکوب و استبداد را "ولایت" و "دیانت ناب" بفهمیم و تبلیغش کنیم! • آنچه با "عدالت و خوارج" می کنیم خیلی فاصله ای نگذاشته، فرداست که به جمهوریت هم برسد! * به دلایلی این یادداشت با تاخیر منتشر شد! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۰/۲/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیست و هشتم: اقتصاد مبادله ای ۶تجارت در اسلام یک عنصر ضد طبقاتی است نه ابزاری طبقاتی! • دو چیز در تجارت این استعداد را تامین می کند: ۱. دادن حق کسب به همه صنوف و طبقات! - قرآن برای زنان هم حق کسب قائل شد در حالیکه تا ۱۸۸۲ حق مالکیت و استقلال مالی در اروپا نداشتند! - نصیب کار کارگر باید به خود او برسد که الان زیر یک سوم میرسد! ۲. تعیین قیمت با تراضی طرفین نه با شأن و جایگاه اجتماعی! - در جامعه پدرسالار مسیحی، نرخ عادلانه را جایگاه اجتماعی معلوم میکرد! - تجارة عن تراض در این بستره بود و استعداد برهم زدن آن نظام طبقاتی را داشت - آیه دلالتی بر قیمت نجومی ندارد! • نکات آیه ۳۲ نساء ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 مسجد مردمسالار! / قسمت اول حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❗️ مردمسالار نه صرفاً مردم دار! • پیامبر(ص) فرمود: فقدّموا افضلکم/ خیارکم تکلیف متوجه مردم است که بهترین ها را امام مسجد کنند. • عدالت امام جماعت باید احراز شود و احرازش با مردم است! و بدون آن نماز اصلا "صحیح" نیست. • بالاتر از عدالت "رضایت" آنهاست که بدون آن نماز "قبول" نیست! - رضایت مردم بیش از عدالت امام جماعت است او را عادل هم می دانند اما پسندشان نیست! بین عادلها اگر می خواستند انتخاب کنند کسی غیر از ایشان را قبول می کردند. - پیامبر(ص) از زمره نمازهای غیر مقبول اینرا شمرد: "امام جماعتی که بر گروهی نماز بخواند اما آنها از او کراهت داشته باشند"! - در مقابل فرمود: "کسی که بر گروهی امامت جماعت کند و آنها هم از او راضی باشند اگر رعایت قصد و میانه روی در قیام و قرائت و رکوع و سجود کند، ثواب همه مامومین برای او هم هست"! • فتاوای فقهاء از جمله امام(ره) این است که اگر کسانی برای امامت با هم اختلاف کردند پشت سر هیچکدام نخوانید و اگر تواضع کردند، هرکه را که مردم ترجیح دهند، امام جماعت است! ⬅️ این نقش بی بدیل مردم در جوهره مسجد است بقیه کارکردهای مسجد بر این استوار است. • "ثروت" و "قدرت" به مردم سالاری مساجد ضربه زده و در بهترین وضع به "مردم داری" تقلیل داده! امامی که به کسی ربطی ندارد چرا او امام است، و فقط با مردم بخندد و در گوش بچه هایشان اذان و اقامه بگوید! ☑️ @m_ghanbarian
🔲 بقیة السیف ها را دریابیم! کسی از میدان جنگ به حضرت امیر(ع) نوشت: جنگ از قبیله ربیعه زیاد کشته گرفت(۱) حضرت حکمت ۸۴ نهج البلاغه را انشاء فرمود: "بَقیّة السَّیفِ اَبقَی عَدَداً وَ اَکثَرُ وَلَداً : بازماندگان و باقی ماندگان از شمشیر شمارشان باقی تر و نسلشان بیشتر است!" حاج نادر بقیة السیف سید مرتضی بود ، فرزندان معنوی ای افزود و جریان رسانه ای در مسیر آوینی آفرید. خدایش با شهدا محشورش کند. بقیة السیف ها را دریابیم و قدر بشناسیم حاج حسن رحیم پور از آن جمله است.خدایش عمر با برکت عطا فرماید. ۱. تمام نهج البلاغه ص ۸۵۵ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه بیست و نهم: اقتصاد مبادله ای ۷ ❓گستره تجارت عن تراض تا کجاست؟! چگونه این قاعده می تواند مانع استثمار و بهره کشی از کار و خدمات دیگران شود؟! • معاملات اجباری و اکراهی باطل است! • دو نحوه اضطرار! ۱- فروش اضطراری! - راه حلش در اقتصاد تبرعی است! ۲- فروش به قیمت نازل بخاطر اضطرار! • گله از فقهاء در اینباره! - قدرت اقتصادی طبقه کارفرما و فروش کار توسط کارگر به قیمت نازل! - دامپینگ ها و تحمیل قیمت بالا به مصرف کننده! ❓ آیا اینها هم مشمول تجارت عن تراض می شود؟! • تفاوت حکم فرد و حکمران! • راه حل نظام حکمرانی برای منع سوء استفاده: ۱. به شکل اصولی کارگر را به عامل_مالک ارتقاء دهد ۲. به شکل موقت مانع خرید ارزان کار کارگر شود! ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جهادتبیینی
📆چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸ش 🗓شهادت استادمرتضی مطهری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️اعتقاد بنده اینستکه آثار شهید مطهری مبنای فکری این جمهوری کنونی ماست. مبنای فکری این انقلاب تفکرات شهید مطهری است ولا غیر... شهید مطهری انصافا نادره زمان ما بود؛ شاگرد شایسته امام امت بود. واقعا خلاصه ای بود از اندیشه های اسلامی عمیق امام که سالیانی دراز بر روی این اندیشه ها ایشان توفق کرده بودند! ۶۲/۲/۵ ‼️بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته‌ام که جریان فکری اسلامی انقلاب و نظام اسلامی ما در بخش عمده‌ای متکی به تفکرات شهید مطهری است؛ البته ما به مطهریهایی در دهه‌های آینده احتیاج داریم. بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی، فکر اسلامی مورد چالش جدی قرار گرفته است؛ بعد از این هم بلاشک چالشهای جدیدی را روزبه‌روز برای آن به‌وجود میآورند؛ ما باید خود را آماده کنیم، لذا به مطهریهای جدید نیازمندیم! ۸۲/۱۲/۱۸ @Jahade_tabeini
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕌 مسجد مردمسالار!/ قسمت دوم حجت الاسلام محسن قنبریان/ برنامه چشمه/ ۱۴۰۱/۲/۹ ❓ ثروت و قدرت چگونه مردمسالاری را از مسجد می گیرد؟! • مسجد ساده پیامبر(ص) وقتی تبدیل به مساجد مجلل و شاهانه میشود دیگر آن صاحبان ثروت تصمیم میگیرند چه کسی امام آن باشد نه مردم! • ثروت همانطور که در اقتصاد و سیاست مردم را کنار میزند در عبادت هم کنار می زند! • حالا دیگر در نرم افزارهای مسجد هم اثر می کند. اگر از زهد و مطالبه گری و قارون ها گفته نشد بخاطر این است که همه چیزمان به هم بیاید! • قدرت هم به بهانه نظم و کنترل، ضربه اساسی بعدی را به مسجد مردمسالار میزند! • تایید علم امام جماعت میشود با مجامع علمی باشد اما عدالت و بقیه با مردم! کانونهای قدرت بعد از مجامع علمی هم می آیند می گویند درست است فقه و کلام خوانده اما ما هم باید تایید کنیم! از اینجا جناح های سیاسی اثر می کند! در فلان لیست انتخاباتی با ما همراهی نکرد پس امام جماعت نباشد! درباره فلان سیاست نقادانه حرف میزند! و... مردم می بینند کانون های قدرت برایشان امام جماعت می چینند پس نمی آیند! • بهم خوردن نظم شرعی مسجد روی بقیه کارکردها اثر می کند حالا اگر خیریه هم داشته باشد حتما اسپانسری از اهالی ثروت دارد! اگر مطالبه گری هم کند ارتباطی با جناحی در قدرت دارد! ☑️ @m_ghanbarian
📚 آموزش حق نه کالا! دهها ساعت بحث فقهی-کلامی بهتر از رفتار فطری معلمان عزیز نمی تواند ثابت کند که آموزش کالا نیست و حقی همگانی است. اگر کالا بود در قبال مزدی ناچیز این صحنه ها خلق نمی شد! کاش نئولیبرال های ریشو و ریش تیغ بفهمند با کالا کردن آموزش و پولی کردن مدارس چطور زیبا ترین صحنه های انسانی را از حافظه بشر محو می کنند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅جرعه ای از نور/ برنامه رادیو اقتصاد/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ لطیفه سی ام: اقتصاد مبادله ای ۸قاعده بازار اسلامی: لاتَبخَسُوا الناسَ اَشیَاءَهُم؛ ارزش اموال مردم را نکاهید! • کم فروشی و گران فروشی یکی از مصادیق آن؛ اما سه مصداق دیگر: ۱. احتکار؛ کاهش عمدی عرضه و کاستن ارزش ثمن! ۲. انحصار؛ انحصار برخی شغلها و مجوزها یا منافع بازار(واردات و صادرات و...) - حضرت امیر(ع) درباره شُح قبیح بازرگانی و تجارت هشدار می دهد: "احتکاراً للمنافع و تَحَکُّماً فی البیاعات" - احتکار منافع، اعم از احتکار جنس است و احتکار و انحصار مجوزهای کسب و کار و امتیازها را هم شامل است. ۳. خلق پول بانکهای تجاری؛ این هم از مصادیق لاتبخسوا الناس اشیاءهُم است که ارزش حقوق و دستمزد کارگر و کارمند را کم ارزش می کند! ☑️ @m_ghanbarian