eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
761 ویدیو
104 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 افکار عمومی! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🔹 افکار عمومی! • سخنرانی اول فروردین رهبر انقلاب اسلامی جزء سخنرانی های کلیدی و مهم سالانه ایشان است. امسال یک در آن پرتکرار و دارای وزن ویژه بود: ! - "مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح بشود" - "جوانهای صاحب فکر درباره مسائل مهمی که با افکار عمومی مطرح می شود، فعال می شوند و آن را به نصاب لازم می رسانند" - "اگر افکار عمومی استقبال نکند از یک فکر، این فکر به عمل و تحقق نمی رسد؛ صرفاً یک امواجی در فضا خواهد بود، یک چیزی انسان می گوید، بعد هم فراموش می شود؛ یا چند سطر بر روی کاغذ!" - "برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحقق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر با افکار عمومی مردم مطرح بشود". - "مایلم افکار عمومی این مطالب را مورد توجه قرار بدهد، در افکار عمومی تصویب بشود و منتشر بشود". - "باید اینها [حوادث و مشکلات و ضربات دشمن] را با مردم در میان بگذاریم، مردم باید بدانند". ✔️ توجه به افکار عمومی، پیشفرض و لوازم خاص خود را می طلبد: - پیشفرض اش مفتون بودن مردم، باز کردن گره ذهنی یا رفع ابهام و درآوردن جوانان از فتنه رسانه ها نیست؛ بلکه "به نصاب رساندن اندیشه های نو با فعال شدن جوانهای صاحبان فکر است"! - یک مونولوگ و از سنخ اسمع افهم نیست؛ "جای تصویب مطالب مهم است"؛ پس لاجرم یک جریان یکسویه نیست؛ رد و ابرام و مباحثه در آن جدی است! - "جای طرح مسائل اساسی و حوادث مهم کشور است"؛ لذا گزینشی نیست که هر مساله صلاح دیده شد، از باب تبیین برای جامعه بیان شود و هرکدام به صلاح دیده نشد، سربسته بماند یا در محفل های محدود تصمیم گیری شود! - "بدون طرح شدن مسائل اساسی و تصویب و انتشار در افکار عمومی، ایده ها و افکار نو، امواجی در فضا و سطوری بر کاغذ می مانند"! ❗️کاش درصدی از فعالیت هم برای این مفهوم مبارک و لوازم و امتدادهای آن مصرف شود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ 🏳شهادت آمرمعروف‌وناهی‌منکر 🏳طلبه انقلابی، شهیدعلی خلیلی 💠رهبرانقلاب ‼️کجاها امر به معروف بکنیم، کجاها نکنیم. میفرماید «لتأمرن بالمعروف او لتنهن عن المنکر او لیسلطن الله علیکم شرارکم» امر و نهی، باید در مقابل سلطه اشرار باشد. ببینید سلطه اشرار کجاست! شاید بگویید پوشیدن جوراب نازک! نه آقا! شما به جوراب نازک چه‌کار دارید؟ پوشیدن جوراب نازک اینقدر اهمیت ندارد. اما اگر دیدید روی جوراب عکس مایکل جکسون را زده، باید او را دنبال کنید. یا کسی زلفش بیرون است، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن از غیبت و دروغ و رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست! اما چنانچه یکنفر با همین حالت به اداره میآید و جلو آخوند اداره هم سرش را بالا میگیرد و راه میرود؛ این میشود گناه کبیره. یعنی این، در جهت تسلط اشرار است. شما اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی ازمنکر؛ به امران معروف و ناهیان منکر، تفهیم کنید که ما از آنها چه میخواهیم. فرض کنید در خانه مردم عروسی است؛ میزنند و میرقصند. شما حق ندارید داخل خانه او بشوید؛ مگر با اجازه دادستان. اما یکوقت هست که میخواند، به قصد اینکه صدایش در بیرون منتشر شود. مثل آن قاضی معممی، که روز ۲۱ماه رمضان، رفته لب دریا به عیش و عشرت! او را باید گرفت و به تعبیر مبالغه‌آمیز کلّه‌اش را کَند. توجه کردید؟ حالا قضات نترسند! بحث سَر کَندن نیست! غرضم اینستکه ما باید ببینیم چه هست که در جهت مقابل سلطه‌ اشرار است، مصداقش را شما باید پیدا کنید. ۷۲/۳/۳۱ @Jahade_tabeini
🕋 قدم زدن در شهر "افتتاح"! 🔸 دعای افتتاح شهری زیبا و منظم و منسجم از "توحید" و "ولایت" است. در لف و نشری بی نظیر بین اسم و مسمی و بین ظاهر و مظهر. 🔸در منطقه توحیدش به زیبایی از اسامی جمال و مهر به جلال و قهر راه کشیده است. از رابطه های زیبای او با بنده لئیم به توحیدی می کشاند که رفعت دهنده مستضعفان و زمین زننده مستکبران، هلاک کننده شاهان و شکننده جبّاران و فریاد رس فریادگران است جوری تصویر می کند که در کمتر دعایی نمونه دارد. 🔸سپهر اعلای توحید با این رویکرد اجتماعی-سیاسی به منطقه نورانی نبوت و ولایت متصل میشود. رسول اعظم الهی با اوصافی بی نظیر ستایش و اوصیاء ارجمندش شمارش می شود تا به وصیّ خاتم و امام مطلق حجت خدا در عالم(روحی له الفداء) می رسد. همان حرفهای توحیدی اینجا در مظهر و آیینه ولیّ مطلق تفصیلا بیان میشود... 🔸دعای افتتاح نسبت سلوک عرفانی در مقامات توحید و توحّد را با فعالیت اجتماعی-سیاسی مهذّب، عدالتخواهی و یاری مستضعفان به زیبایی نگار گری کرده است. 🔸به سالک جواب می دهد چرا باید در کنار سیر انفسی خود در مقامات ولیّ خدا، خواهان ظهور آفاقی او در این نشئه مُلکی بود و با رهبت از همه دنیا و مافیها، برقراری دولت کریمه را رغبت داشت؟! 🔸به سالک نشان می دهد چگونه رفتن به سمت "سلم مطلق" از نبرد با جبّاران و مستکبران می گذرد؟! 🔸نگاه ترکیبی و کل نگر به دعای افتتاح و دیدن آن بسان یک شهر زیبای به هم پیوسته و منسجم شرط بهره بردن از آن است. قدم زدن در کوچه باغ های مطرّای آن، ربط زیبا و بی نظیر عرفان و حماسه، توحید و ولایت، سلوک و مبارزه، مراقبه و انقلابی بودن و... را به عالی ترین وجه تصویر کرده و در تالی متفطن خود مصوّر می کند. 🔸دعای افتتاح قرار هر شب اهل سلوک و انتظار با مولای باطن و ظاهر مهدی آل محمد(ص) است. با تأمل و توجه بخوانیم و به موحد مطلق تشبّه پیدا کنیم. التماس دعا 📝 محسن قنبریان ۹۸/۲/۱۶ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 خدای آتش نشان نه آتش فشان! در نگاه عرفانی قرآن هم "آتش"، هم "آتش زن" و هم "آتش گرفته" خود ماییم. کجای ما آتش است؟ اعمال فاسد، اخلاق فاسد، عقاید فاسد! خدا کسی را بخاطر خوردن مال یتیم آتش نمیزند. کسی که مال یتیم می خورد، آتش میخورد! نفس ابلیسی ما آتشفشان است! هردم آتشی برمی افروزد. از قضا خداوند آتشنشان است! هزاران شعبه آتشنشانی در زندگی ما دارد: عرفه، قدر، کربلا، دعا و توسل، کمک به فقیر، مریضی و تب، نگاه به کعبه و امام و عالم ربانی و... وای برما اگر با این همه آتشنشانی خدا، باز قیامت در آتش فشانی نفس مان مانده باشیم! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: مقدمه/ضرورت خودسازی/ فصل خودسازی/ شاه آبادی و رشحات المعارف 🔅آیت الله بهجت به شهید ردانی و فرمانده های دفاع مقدس فرمود: مراقب صدام درون هم باشید! حضرت آقا فرمود: "اشتباه است که ما خیال کنیم، دشمن فقط آمریکا و صهیونیست است؛ ما یک دشمن خطرناک تر از آمریکا وصهیونیزم داریم و آن نفس است"(۸۰/۵/۶) 🔅بعضی رفتند با نفس بجنگند، استعمار و استبداد بر جامعه اسلامی را فراموش کردند! بعضی رفتند پی مبارزه، نفس کار دستشان داد و ضد خود شدند! راه نجات جمع بین این دومبارزه است. 🔅آیت الله شاه آبادی اسوه این جامعیت است که امام بزرگوار ما را تربیت کرد. ۱۱ماه تحصن علیه رضا خان و چله نشینی در جوار امیر المومنین را باهم داشت. 🔅کتاب رشحات المعارف درسهای عمومی ایشان در مسجد جامع تهران برای مردم است. حاوی معارفی است که پشتیبان عمل و عبادت ما میشود. هم عبادات ما را افزایش می دهد؛ وهم آنرا تصفیه می کند. حضور قلب و اخلاصش را تٲمین می کند. ☑️ @m_ghanbarian
🤲 بار خدايا، تو براى عاشقانت بهترين مونسى، و براى كفايت مهمّ آنان كه بر تو اعتماد نمايند از همه حاضرترى، آنان را در باطنشان مشاهده مى‏كنى، و به نهان هايشان آگاهى، و اندازه بيناييشان را مى‏دانى. بنا بر اين رازهايشان نزد تو معلوم است، و دلهايشان به جانب تو در غم و اندوه. اگر تنهايى آنان را به وحشت اندازد ياد تو مونسشان شود، و اگر مصائب به آنان هجوم آرد به تو پناه جويند، زيرا مى‏دانند زمام همه امور به دست تو، و سر چشمه تمام كارها در كف با كفايت فرمان توست. الهى، اگر از بيان مسألتم عاجزم، يا از اينكه چه بخواهم سرگردانم، پس به آنچه مصلحت من است راهنماييم باش، و عنان دلم را به سوى آنچه خير من است بگردان، كه اين برنامه‏ها از هدايتها و كفايتهاى تو بيگانه و عجيب نيست. بار خدايا، با عفوت با من معامله كن نه با عدالتت. (ترجمه خطبه۲۲۷/ متن زیبای آن را بخوانید) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه دوم: معرفت کلیدیِ عالم محضر خداست حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه دوم: معرفت کلیدیِ "عالم محضر خداست" 🔅"عالم محضر خداست، در محضر خدا، معصیت نکنید"؛ ترجیع بند مواعظ امام خمینی بود. هزاران جوان را این یک جمله تربیت و به اوج کمالات انسانی رساند. 🔅زادگاه این معرفت، بالاصاله قرآن است؛ اما استاد عرفان امام(آیت الله شاه آبادی)آنرا سر سفره امام و پیروانش آورد: "علم به حضور حق و خود در حضور و خدمت او دیدن، مناط عصمت است؛ یعنی کسی که دارای چنین علمی باشد، به اختیار خود مرتکب نافرمانی و گناه نمی شود..."(ص۲۵رشحات المعارف) 🔅چهار شرافت این معرفت: ۱.موجب "عبادت احرار" است؛ چون حیاء از خود خداست نه خوف جهنم و شوق بهشت. ۲.مولد "عبادت عارفانه" است؛ چون الان قیامت فرد را برپا می کند موکول به حسابرسی فردای قیامت نیست! ۳.موجب "عبادت زاهدانه" است؛ چون بیش از واجب و حرام و رذایل عمده را دربر می گیرد. سالک را ادبی بیش از رساله و اخلاق می دهد. ۴.در عین حال، "فطری" و همگانی است. رعایت احترام حاضر، فطری هر انسانی است. آیت الله شاه آبادی می فرماید:"اینها از تٲسیسات فطرت بشر است و قراردادی و جعلی نیست"(ص۳۴) 🔅درک ذهنی و عقلی این حضور: ٭صورتهای خیالی ای را مثل یک داستان نویس تصور کنید. ٭شما خالق آنها در ذهن خود هستی. آنها نزد شما حضور دارند و شما نزد آنها حاضرید.(دقت کنید) ٭خود آن صورتهای ذهنی، علم شمایند. مثل علم شما به اشیاء خارجی نیست. پس درون و برون آنها نزدتان حاضر است. از آرزوی آن پرسناژ ذهنی خبر دارید و...(توجه کنید) ٭حکماء از باب مَثَل نه مِث٘ل می گویند: صفحات الاعیان عندالله، کصفحات الاذهان عندنا: اشیاء خارجی برای خداوند مثل صورتهای ذهنی نزد مایند!(تٲمل کنید) ⬅️مرحوم شاه آبادی می فرماید: "تو عین حضور حقی. نفَس کشیدنت، چشم برهم نهادن و گشودنت..."(ص۳۲) 🔅شاهد قرآنی و روایی: ٭آیه ۱۳سوره مُلک می فرماید:"قولتان را پنهان کنید یا آشکار؛ خداوند از درون سینه ها باخبر است" در آیه ۱۴ وجه آنرا بیان می کند:"الا یَع٘لَمُ مَن٘ خَلَق؟" آیا او که خلق کرده نمیداند؟! این همان استدلال است که مخلوق، نزد خالق حاضر است؛ درون و برونش. ٭زندیقی که ادعا میکرد کرم های درون گل و لای جلویش چرا مخلوق او نباشد؟! از امام صادق(ع) پاسخ شنید: پس بگو چند نر و چند ماده در آنهاست! ⬅️میشود شما از جنسیت مخلوق ذهنی ات بی خبر باشی؟! اگر هزاران نفر را در داستان ذهنی ات بیافرینی از جزئی ترین خصوصیات آنها باخبری! چون نزد آنها حضور داری و آنها نزد تو حاضرند. خالق حقیقی عالم را کمتر از این نگیر! 🔅باور این معرفت، سازنده است. امام خمینی:"آن وقتی که قلم به دست می گیرید، بدانید در محضر خدا، قلم دست گرفته اید. آن وقتی که می خواهید تکلم کنید، بدانید زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خداست. عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید. در محضر خدا باهم دعوا نکنید سر امور باطل و فانی" (صحیفه امام ج۱۳ص۴۶۱) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian