eitaa logo
محسن قنبریان
15هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔸مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام برای فهم دقیق از وضعیت موجود بانوان بدحجاب، سراغ بانوانی در شهر تهران رفته‎ که از منظر عرف، حجاب کامل ندارند. این مرکز نمونه خود را از بین خانم‏ هایی با آرایش غلیظ تا آرایش ملایم، پوشش با مانتوهای کوتاه و جلو باز، هودی، پافر، کاپشن، پالتو، شال و روسری و مانند آن‌که بخش ‏هایی از بدن و موی آنان پیدا بوده، انتخاب کرده است. 🔹 در این پیمایش با نمونه ۱۰۳۳ نفری از بانوان بالای ۱۸ سال به‌صورت حضوری در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به‌صورت تصادفی-خوشه‎ای در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ مصاحبه صورت گرفته و اعتبار محتوایی و صوری پرسشنامه و پایایی آن با دریافت نظر کارشناسان مورد تأیید قرار گرفته است. ✔️ (دربخشی از نظر سنجی آمده:) همراهی بانوان بدحجاب با اغتشاشات و اعتراضات خیابانی: از نتایج قابل‌توجه دیگر این نظرسنجی این است که ۶۴/۵ درصد آنان با اعتراض آشوبی در خیابان، بازار و دانشگاه موافق هستند؛ بنابراین نمی‏‌توان نتیجه گرفت که اعتراضات خیابانی ریشه‌‏های ضد حاکمیت دینی و کشف حجاب دارد؛ بلکه همین بانوان علیرغم موافقت با اغتشاش نگاه متفاوتی با برساخت های رسانه ای دارند. لذا به نظر می رسد تا زمانی که زمینه اعتراضات قانونی فراهم نباشد این گرایش برای رساندن صدای اعتراض وجود داشته باشد. 🔹 برای آگاهی از نتایج نظرسنجی کلیک کنید. ▪️بخشی از این نتایج در روزنامه فرهیختگان مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است. مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir @tiyaam_cs ☑️ @m_ghanbarian
13_2590(2).pdf
1.25M
بخشی از نتایج منتشر شده در روزنامه فرهیختگان مورخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۱؛ 🔻شامل: ▪️مقدمه ▪️چگونگی نمونه گیری ▪️شاخصه های پرسشنامه ▪️کنترل خودسانسوری در پرسشنامه ▪️نتایج نظرسنجی به همراه تحلیل ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ مرکز مطالعات فرهنگی تیام Tiyaam.ir https://eitaa.com/tiyaam_cs
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امامتِ امت! حجت الاسلام محسن قنبریان/ رویداد ملی روایت فتح/ ۲۳اسفند۱۴۰۱ ▫️ امامت امت، گام سوم مردم سالاری دینی و وعده تمدنی قرآن به مستضعفین(۵/قصص) و تحقق جامعه تراز اسلامی(۱۴۳/بقره) است.گام اول: نقش مردم در تشکیل حکومت امام فرمود: تشکیل حکومت بستگی دارد به رای اکثریت مردم. • گام دوم: حکمرانی واقعی مردم در همه مسائل حکومت. رهبر انقلاب: مردم سالاری دینی یعنی بر اساس اسلام، سالار زندگی جامعه خود مردمند. - مثال عینی در اقتصاد و فرهنگ... • گام سوم: امامتِ امت امام خمینی در پیام ۱۲فروردین۵۸ از آن گفت: امامت امت و تحقق آیه ۵قصص - امامتِ امت: "خود امامی" و بی نیازی از ولیّ نیست؛ چنانچه امیرالمومنین کوفه را سرزنش می کرد: کَاَنَّ کُلَّاً مِنهُم اِمامُ نَفسِه! - یکی شدن با امام است؛ چنانچه امام خمینی می فرمود: همه ملت رهبرند، همه بیدار شده اند. - جامعه گوسفندان، امام نمی شود؛ حتما باید گام دوم را بگذراند و حتی خطا و تصحیح کند تا امام شود! - آنوقت "لتکونوا شهداء" می شود؛ الگوی ملتهای دیگر و شروع یک عصر تازه... ☑️ @m_ghanbarian
🔘 | ✅ نقش‌های کاذب زنان در کارخانه جریان سرمایه‌داری ساخته می‌شود 🎙حجت الاسلام محسن قنبریان ▪️الان برای زنان نقش‌هایی داریم که ده سال پیش نداشتیم. این نقش‌ها به‌واسطه‌ی رسانه ایجاد شده‌اند. مثلاً خیلی از بلاگرها زن هستند. یکی از این جریان‌های حامی، جریان سرمایه‌داری است که زن را کالا می‌بیند. ▪️ما حضور اجتماعی زن از نگاه غرب‌زده را پذیرفتیم؛ اما نقش‌های آنها را نمی‌پذیریم. در حال حاضر نقش‌ها به سوی ابتذال و تبرج در حال جابجایی است. ▪️ستیز ما با جریان مدرن این است که نه تنها تساوی حقوق زن و مرد را می‌پذیرد؛ بلکه دنبال درست‌کردن تشابه نقش در دو جلوه‌ی سرمایه‌داری و فمنیستی است. ▪️انقلاب اسلامی با تحجر ستیز داشت تا بتواند حضور اجتماعی زن را تأمین کند؛ اما جریان «فمنیست» دنبال این است که زن، نمای مردانه پیدا کند. 🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت 📎مطلب مرتبط: مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان 🎥 فیلم کامل نشست مساله زن در جمهوری اسلامی؛از گفتمان تا میدان حجت الاسلام قنبریان www.aparat.com/v/w8Vrg ☑️ @Fekrat_Net ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 "ادریس" و "م ح م د" • غیبت، سنت در اولیاء خدا بوده؛ اولین اش -ادریس- ۲۰ سال و آخرینش، تا حالا ۱۱۸۴سال! اگر ۲۰ساله، ادریس برگشت و ولیّ ما نه؛ فرقش در ولیّ است، در محبت و ولایت اش! • جبّاری، زمینِ مستضعفی را تصاحب کرد و او را کشت و ادریس را تهدید کرد؛ ادریس هم اجازه بارانِ شهر را از خدا به دست گرفت تا آنها را با قحطی ادب کند. ۲۰سال کافی بود... • "زمین" را جبّاران تصاحب کردند و اولیاء را "قُتل مَن قُتل و سُبی مَن سُبی و اُقصی مَن اُقصی" کردند؛ ولیّ آخر، "منزل نمی کند الا به نوک کوه ها یا قعر دره ها"! اما باران را گرو برنداشت! جایش در خیمه ی تنهایی، "بِیُمنه رُزق الوَری" شد! ایستاده تا مردم بخواهند، با محبت ادب شوند نه عقوبت... • این وضعیت را ندبه کرده: کبریای توبه را بشکن! پشیمانی بس است از جواهرخانه ی خالی نگهبانی بس است یوسف از تعبیرخواب مصریان دلسردشد هفتصد سال است می بارد! فراوانی بس است بر سر خوان تو تنها کفرِ نعمت می کنیم! سفره ات را جمع کن ای عشق! مهمانی بس است محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁 بسته عیدانه مدل حل مسأله فقهی کارگاه و ارائه 1⃣ : بیان فشرده ای از ۴مرحله ی حل مساله فقهی حجت الاسلام محسن قنبریان/ جلسه اول چالش سه گانه در حکمرانی مجازی ❓حل مساله فقهی چه مراحلی را طی می کند؟! تفاوتش با استنباط مصطلح کجاست؟! ○ مراحل ۴گانه حل مساله: ۱. کشف و تحدید مساله ۲. استنباط اول (همین استنباط مصطلح) ۳. استنباط دوم (برای تحقق در زمانه کنونی) ۴. برنامه • فرقهای ظریف استنباط اول و دوم؟ • فرقهای استنباط با برنامه؟ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁 بسته عیدانه مدل حل مساله فقهی کارگاه و ارائه 2⃣ : تفصیل مرحله کشف و صورت بندی مساله حجت الاسلام محسن قنبریان/ مدرسه معصومیه ❓اساساً چه چیزی موضوع پژوهش را مساله می کند؟! ❓از کشف تا صورت بندی فقهی مساله چگونه انجام می شود؟! ▪︎درآمدی لازم: • مراحل ۴گانه حل مساله • تعادل بین میز مساله و مبادی بعید در میراث ○ توضیح ۷قدم در این مرحله: ۱. تعریف مساله ۲. تمییز مساله از نامساله ۳. شبکه و نظام مسائل ۴. تحدید مساله ۵. اولویت یابی مساله ۶. تکمیل فرآیند کشف مساله ۷. فرمت فقهی دادن به مساله ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁 بسته عیدانه مدل حل مساله فقهی کارگاه و ارائه 3⃣: روایتی از یک تجربه (مساله جبران خدمت کارمندان دولت) حجت الاسلام محسن قنبریان/ هم اندیشی گروه های حل مساله مرکز نخبگان حوزه ❗️توضیح فشرده ۴مرحله حل مساله در ضمن روایت یک تجربه از کشف و تحدید مساله تا برنامه (لازم به ذکر است مساله مورد روایت در مباحثه با سایر مراکز تصمیم گیری در نهایت در سه جلد کتاب از سوی سازمان اداری استخدامی برای تنظیم لایحه به دولت تقدیم شد) * تفصیل این تجربه در نیمسال اول کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برای شرکت کنندگان در کارگاه حل مساله فقهی تدریجی و گام به گام انجام شد که میتوانید اینجا ببینید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 سبیبه و ذوالفقار! اگر به برچسب "اقتصاد دستوری" رمی نشود؛ گوشه ای از مواجهه حضرت امیر(ع) با بازار فیزیکال عصر خویش است: - محیط بازار بدون اجاره توسط حاکم در اختیار مردم است؛ بدون اینکه همه کارکُن دولت و اجیر او باشند! این کارپردازی حاکمیت، قیمت تمام شده را برای مردم کم می کرد. - حکم بازار، حکم مسجد است؛ هرکس به غرفه ای سبقت گرفت تا شب از آن اوست؛ تا تحرک اقتصادی طبقات پایین را تامین کند و همه چیز برای برندگان تمام نشود. - بازار تخصصی (راسته های خاص)، شفافیت اطلاعات و مقایسه اش، موجب تنظیم طبیعی قیمت هاست. اینجا هم بدین بهانه، بازار آزاد رقابتی آدام اسمیت شکل نمی گرفت! - بر "احتکار منافع" کنار "احتکار کالا" نظارت می شود تا انحصار مجوزها و مانند آن شکل نگیرد. - بر"تحکم در بیوعات" نظارت می شود تا تبانی قیمت و دامپینگ ها شکل نگیرد. • ذوالفقار نماد جهاد با کفر و نفاق بود که زیاد از او شنیده ایم؛ نماد مبارزه با بغی اقتصادی و تجاوزهای بازار است که از آن کمتر شنیده ایم. * برشی کوتاه از جلسه۱۷ شرح نامه۵۳ است بحثی بسیار مهم که توصیه می کنیم کامل بشنوید محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ : ما آن روز عید داریم که همه مستمندان و ما به زندگی صحیح رفاهی و تربیت‌های صحیح اسلامی و انسانی برسند. 🎬 @Mostazafin_TV
🔹 افکار عمومی! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🔹 افکار عمومی! • سخنرانی اول فروردین رهبر انقلاب اسلامی جزء سخنرانی های کلیدی و مهم سالانه ایشان است. امسال یک در آن پرتکرار و دارای وزن ویژه بود: ! - "مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح بشود" - "جوانهای صاحب فکر درباره مسائل مهمی که با افکار عمومی مطرح می شود، فعال می شوند و آن را به نصاب لازم می رسانند" - "اگر افکار عمومی استقبال نکند از یک فکر، این فکر به عمل و تحقق نمی رسد؛ صرفاً یک امواجی در فضا خواهد بود، یک چیزی انسان می گوید، بعد هم فراموش می شود؛ یا چند سطر بر روی کاغذ!" - "برای اینکه خواسته ها و مطالبات بزرگ تحقق پیدا بکند، باید با مردم، با صاحبان فکر با افکار عمومی مردم مطرح بشود". - "مایلم افکار عمومی این مطالب را مورد توجه قرار بدهد، در افکار عمومی تصویب بشود و منتشر بشود". - "باید اینها [حوادث و مشکلات و ضربات دشمن] را با مردم در میان بگذاریم، مردم باید بدانند". ✔️ توجه به افکار عمومی، پیشفرض و لوازم خاص خود را می طلبد: - پیشفرض اش مفتون بودن مردم، باز کردن گره ذهنی یا رفع ابهام و درآوردن جوانان از فتنه رسانه ها نیست؛ بلکه "به نصاب رساندن اندیشه های نو با فعال شدن جوانهای صاحبان فکر است"! - یک مونولوگ و از سنخ اسمع افهم نیست؛ "جای تصویب مطالب مهم است"؛ پس لاجرم یک جریان یکسویه نیست؛ رد و ابرام و مباحثه در آن جدی است! - "جای طرح مسائل اساسی و حوادث مهم کشور است"؛ لذا گزینشی نیست که هر مساله صلاح دیده شد، از باب تبیین برای جامعه بیان شود و هرکدام به صلاح دیده نشد، سربسته بماند یا در محفل های محدود تصمیم گیری شود! - "بدون طرح شدن مسائل اساسی و تصویب و انتشار در افکار عمومی، ایده ها و افکار نو، امواجی در فضا و سطوری بر کاغذ می مانند"! ❗️کاش درصدی از فعالیت هم برای این مفهوم مبارک و لوازم و امتدادهای آن مصرف شود. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🗓۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۳ 🏳شهادت آمرمعروف‌وناهی‌منکر 🏳طلبه انقلابی، شهیدعلی خلیلی 💠رهبرانقلاب ‼️کجاها امر به معروف بکنیم، کجاها نکنیم. میفرماید «لتأمرن بالمعروف او لتنهن عن المنکر او لیسلطن الله علیکم شرارکم» امر و نهی، باید در مقابل سلطه اشرار باشد. ببینید سلطه اشرار کجاست! شاید بگویید پوشیدن جوراب نازک! نه آقا! شما به جوراب نازک چه‌کار دارید؟ پوشیدن جوراب نازک اینقدر اهمیت ندارد. اما اگر دیدید روی جوراب عکس مایکل جکسون را زده، باید او را دنبال کنید. یا کسی زلفش بیرون است، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن از غیبت و دروغ و رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست! اما چنانچه یکنفر با همین حالت به اداره میآید و جلو آخوند اداره هم سرش را بالا میگیرد و راه میرود؛ این میشود گناه کبیره. یعنی این، در جهت تسلط اشرار است. شما اعضای ستاد احیای امر به معروف و نهی ازمنکر؛ به امران معروف و ناهیان منکر، تفهیم کنید که ما از آنها چه میخواهیم. فرض کنید در خانه مردم عروسی است؛ میزنند و میرقصند. شما حق ندارید داخل خانه او بشوید؛ مگر با اجازه دادستان. اما یکوقت هست که میخواند، به قصد اینکه صدایش در بیرون منتشر شود. مثل آن قاضی معممی، که روز ۲۱ماه رمضان، رفته لب دریا به عیش و عشرت! او را باید گرفت و به تعبیر مبالغه‌آمیز کلّه‌اش را کَند. توجه کردید؟ حالا قضات نترسند! بحث سَر کَندن نیست! غرضم اینستکه ما باید ببینیم چه هست که در جهت مقابل سلطه‌ اشرار است، مصداقش را شما باید پیدا کنید. ۷۲/۳/۳۱ @Jahade_tabeini
🕋 قدم زدن در شهر "افتتاح"! 🔸 دعای افتتاح شهری زیبا و منظم و منسجم از "توحید" و "ولایت" است. در لف و نشری بی نظیر بین اسم و مسمی و بین ظاهر و مظهر. 🔸در منطقه توحیدش به زیبایی از اسامی جمال و مهر به جلال و قهر راه کشیده است. از رابطه های زیبای او با بنده لئیم به توحیدی می کشاند که رفعت دهنده مستضعفان و زمین زننده مستکبران، هلاک کننده شاهان و شکننده جبّاران و فریاد رس فریادگران است جوری تصویر می کند که در کمتر دعایی نمونه دارد. 🔸سپهر اعلای توحید با این رویکرد اجتماعی-سیاسی به منطقه نورانی نبوت و ولایت متصل میشود. رسول اعظم الهی با اوصافی بی نظیر ستایش و اوصیاء ارجمندش شمارش می شود تا به وصیّ خاتم و امام مطلق حجت خدا در عالم(روحی له الفداء) می رسد. همان حرفهای توحیدی اینجا در مظهر و آیینه ولیّ مطلق تفصیلا بیان میشود... 🔸دعای افتتاح نسبت سلوک عرفانی در مقامات توحید و توحّد را با فعالیت اجتماعی-سیاسی مهذّب، عدالتخواهی و یاری مستضعفان به زیبایی نگار گری کرده است. 🔸به سالک جواب می دهد چرا باید در کنار سیر انفسی خود در مقامات ولیّ خدا، خواهان ظهور آفاقی او در این نشئه مُلکی بود و با رهبت از همه دنیا و مافیها، برقراری دولت کریمه را رغبت داشت؟! 🔸به سالک نشان می دهد چگونه رفتن به سمت "سلم مطلق" از نبرد با جبّاران و مستکبران می گذرد؟! 🔸نگاه ترکیبی و کل نگر به دعای افتتاح و دیدن آن بسان یک شهر زیبای به هم پیوسته و منسجم شرط بهره بردن از آن است. قدم زدن در کوچه باغ های مطرّای آن، ربط زیبا و بی نظیر عرفان و حماسه، توحید و ولایت، سلوک و مبارزه، مراقبه و انقلابی بودن و... را به عالی ترین وجه تصویر کرده و در تالی متفطن خود مصوّر می کند. 🔸دعای افتتاح قرار هر شب اهل سلوک و انتظار با مولای باطن و ظاهر مهدی آل محمد(ص) است. با تأمل و توجه بخوانیم و به موحد مطلق تشبّه پیدا کنیم. التماس دعا 📝 محسن قنبریان ۹۸/۲/۱۶ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 خدای آتش نشان نه آتش فشان! در نگاه عرفانی قرآن هم "آتش"، هم "آتش زن" و هم "آتش گرفته" خود ماییم. کجای ما آتش است؟ اعمال فاسد، اخلاق فاسد، عقاید فاسد! خدا کسی را بخاطر خوردن مال یتیم آتش نمیزند. کسی که مال یتیم می خورد، آتش میخورد! نفس ابلیسی ما آتشفشان است! هردم آتشی برمی افروزد. از قضا خداوند آتشنشان است! هزاران شعبه آتشنشانی در زندگی ما دارد: عرفه، قدر، کربلا، دعا و توسل، کمک به فقیر، مریضی و تب، نگاه به کعبه و امام و عالم ربانی و... وای برما اگر با این همه آتشنشانی خدا، باز قیامت در آتش فشانی نفس مان مانده باشیم! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: مقدمه/ضرورت خودسازی/ فصل خودسازی/ شاه آبادی و رشحات المعارف 🔅آیت الله بهجت به شهید ردانی و فرمانده های دفاع مقدس فرمود: مراقب صدام درون هم باشید! حضرت آقا فرمود: "اشتباه است که ما خیال کنیم، دشمن فقط آمریکا و صهیونیست است؛ ما یک دشمن خطرناک تر از آمریکا وصهیونیزم داریم و آن نفس است"(۸۰/۵/۶) 🔅بعضی رفتند با نفس بجنگند، استعمار و استبداد بر جامعه اسلامی را فراموش کردند! بعضی رفتند پی مبارزه، نفس کار دستشان داد و ضد خود شدند! راه نجات جمع بین این دومبارزه است. 🔅آیت الله شاه آبادی اسوه این جامعیت است که امام بزرگوار ما را تربیت کرد. ۱۱ماه تحصن علیه رضا خان و چله نشینی در جوار امیر المومنین را باهم داشت. 🔅کتاب رشحات المعارف درسهای عمومی ایشان در مسجد جامع تهران برای مردم است. حاوی معارفی است که پشتیبان عمل و عبادت ما میشود. هم عبادات ما را افزایش می دهد؛ وهم آنرا تصفیه می کند. حضور قلب و اخلاصش را تٲمین می کند. ☑️ @m_ghanbarian
🤲 بار خدايا، تو براى عاشقانت بهترين مونسى، و براى كفايت مهمّ آنان كه بر تو اعتماد نمايند از همه حاضرترى، آنان را در باطنشان مشاهده مى‏كنى، و به نهان هايشان آگاهى، و اندازه بيناييشان را مى‏دانى. بنا بر اين رازهايشان نزد تو معلوم است، و دلهايشان به جانب تو در غم و اندوه. اگر تنهايى آنان را به وحشت اندازد ياد تو مونسشان شود، و اگر مصائب به آنان هجوم آرد به تو پناه جويند، زيرا مى‏دانند زمام همه امور به دست تو، و سر چشمه تمام كارها در كف با كفايت فرمان توست. الهى، اگر از بيان مسألتم عاجزم، يا از اينكه چه بخواهم سرگردانم، پس به آنچه مصلحت من است راهنماييم باش، و عنان دلم را به سوى آنچه خير من است بگردان، كه اين برنامه‏ها از هدايتها و كفايتهاى تو بيگانه و عجيب نيست. بار خدايا، با عفوت با من معامله كن نه با عدالتت. (ترجمه خطبه۲۲۷/ متن زیبای آن را بخوانید) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه دوم: معرفت کلیدیِ عالم محضر خداست حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه دوم: معرفت کلیدیِ "عالم محضر خداست" 🔅"عالم محضر خداست، در محضر خدا، معصیت نکنید"؛ ترجیع بند مواعظ امام خمینی بود. هزاران جوان را این یک جمله تربیت و به اوج کمالات انسانی رساند. 🔅زادگاه این معرفت، بالاصاله قرآن است؛ اما استاد عرفان امام(آیت الله شاه آبادی)آنرا سر سفره امام و پیروانش آورد: "علم به حضور حق و خود در حضور و خدمت او دیدن، مناط عصمت است؛ یعنی کسی که دارای چنین علمی باشد، به اختیار خود مرتکب نافرمانی و گناه نمی شود..."(ص۲۵رشحات المعارف) 🔅چهار شرافت این معرفت: ۱.موجب "عبادت احرار" است؛ چون حیاء از خود خداست نه خوف جهنم و شوق بهشت. ۲.مولد "عبادت عارفانه" است؛ چون الان قیامت فرد را برپا می کند موکول به حسابرسی فردای قیامت نیست! ۳.موجب "عبادت زاهدانه" است؛ چون بیش از واجب و حرام و رذایل عمده را دربر می گیرد. سالک را ادبی بیش از رساله و اخلاق می دهد. ۴.در عین حال، "فطری" و همگانی است. رعایت احترام حاضر، فطری هر انسانی است. آیت الله شاه آبادی می فرماید:"اینها از تٲسیسات فطرت بشر است و قراردادی و جعلی نیست"(ص۳۴) 🔅درک ذهنی و عقلی این حضور: ٭صورتهای خیالی ای را مثل یک داستان نویس تصور کنید. ٭شما خالق آنها در ذهن خود هستی. آنها نزد شما حضور دارند و شما نزد آنها حاضرید.(دقت کنید) ٭خود آن صورتهای ذهنی، علم شمایند. مثل علم شما به اشیاء خارجی نیست. پس درون و برون آنها نزدتان حاضر است. از آرزوی آن پرسناژ ذهنی خبر دارید و...(توجه کنید) ٭حکماء از باب مَثَل نه مِث٘ل می گویند: صفحات الاعیان عندالله، کصفحات الاذهان عندنا: اشیاء خارجی برای خداوند مثل صورتهای ذهنی نزد مایند!(تٲمل کنید) ⬅️مرحوم شاه آبادی می فرماید: "تو عین حضور حقی. نفَس کشیدنت، چشم برهم نهادن و گشودنت..."(ص۳۲) 🔅شاهد قرآنی و روایی: ٭آیه ۱۳سوره مُلک می فرماید:"قولتان را پنهان کنید یا آشکار؛ خداوند از درون سینه ها باخبر است" در آیه ۱۴ وجه آنرا بیان می کند:"الا یَع٘لَمُ مَن٘ خَلَق؟" آیا او که خلق کرده نمیداند؟! این همان استدلال است که مخلوق، نزد خالق حاضر است؛ درون و برونش. ٭زندیقی که ادعا میکرد کرم های درون گل و لای جلویش چرا مخلوق او نباشد؟! از امام صادق(ع) پاسخ شنید: پس بگو چند نر و چند ماده در آنهاست! ⬅️میشود شما از جنسیت مخلوق ذهنی ات بی خبر باشی؟! اگر هزاران نفر را در داستان ذهنی ات بیافرینی از جزئی ترین خصوصیات آنها باخبری! چون نزد آنها حضور داری و آنها نزد تو حاضرند. خالق حقیقی عالم را کمتر از این نگیر! 🔅باور این معرفت، سازنده است. امام خمینی:"آن وقتی که قلم به دست می گیرید، بدانید در محضر خدا، قلم دست گرفته اید. آن وقتی که می خواهید تکلم کنید، بدانید زبان شما، قلب شما، چشم شما، گوش شما در محضر خداست. عالم محضر خداست؛ در محضر خدا معصیت نکنید. در محضر خدا باهم دعوا نکنید سر امور باطل و فانی" (صحیفه امام ج۱۳ص۴۶۱) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📖 آیاتی برای درنگ ۱ 1⃣ عدالت ورزان (الذین یامرون بالقسط) ولو انسانهای معمولی و غیر معصوم باشند، سزاوارترین به عطف و همجواری با انبیاء و معصومین _که آنها هم مامور به قسط اند(۲۵حدید)_ می باشند. 2⃣ درگیری و کشتن آنها کنار کشتن انبیاء، در طول تاریخ علامت کافران به آیات الهی بوده است. تو گویی اصلا "آیت الله" در آیه، بعد از انبیاء، عنوان برای "الذین یامرون بالقسط" است؛ نه صرفا هر عمامه به سر یا هر فارغ التحصیل فقه پژوه! فقط روحانیونی، "آیت الله" اند که امام خمینی، "متعهد" نامید و فرمود: "روحانیت متعهد به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سرآشتی نداشته و نخواهد داشت!"(صحیفه امام ج۲۱ص۲۷۶) 3⃣ آری "قسط" هم یکی از "معروفها"ست؛ اما فقط همین یکی، بجای عبارت شایع "یامرون بالمعروف" در قرآن، بطور خاصه ذکر شده است: یامرون بالقسط! شاید بخاطر جایگاه قسط و عدالت اجتماعی بین سایر معروفها باشد. آیه ۷۶نحل، مقابلِ "انسان عدالت ورز" را "یک مرد گنگ" قرار داده می فرماید: "هَل یَستَوِی هُوَ وَ مَن یَامُرُ بِالعَدل"؟ آیا آن گنگ (که قدرت تفهیم و تفهم ندارد) با کسی که به عدالت فرمان می دهد بالسویه است؟! کانه بدون امر به عدالت و قسط، آمران به معروف، گنگ می شوند؛ نه خوب متوجه ریشه ها می شوند و نه قدرت تفهیم معروف می یابند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه سوم: فرق مقام حضور و محضر/ نقطه شروع؟ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 جرعه ای از رشحات المعارف آیت الله شاه آبادی جلسه سوم: فرق مقام حضور و محضر/ نقطه شروع؟ 🔅آیت الله شاه آبادی فرمود: "علم به حضور حق و خود را در حضور و خدمت او دیدن مناط عصمت از گناه است"(ص۲۵). این را از امام صادق(ع)آموخت که از دو مرتبه سخن گفت: از خدا بترس ۱."مثل اینکه او را می بینی". این مقام حضور است. دیدن و احساس حضور خداوند کردن. ۲."واگر خدا را نمی بینی، بدان که او تورا می بیند". این درک محضر است. اینکه انسان ولو خودش حضور خدا را احساس نمی کند اما خود را در محضر او ببیند. مثل بودن جلوی دوربین مدار بسته ای که ببیننده را نمی بینی اما یقین داری دیده می شوی. این درک محضر است. -سومین مرتبه، دیگر کفر است. امام صادق(ع) فرمود:"اگر چنین دیدگاهی داشته باشی که خدا هم تورا نمی بیند، حتما کافرشده ای". پس مومن اقلا درک محضر دارد. 🔅عصمت از گناه، وابسته به میزان این درک و مرتبه آن است. 🔺شاه آبادی می فرماید:"همه اهل عالم محاضر ربوبی اند و پیغمبران، مٲمور حفظ محاضر حقند"(ص۲۵) پس حساسیت اولیاء، برجان و مال و آبروی انسانها و هم تکالیف الهی وحقوق الله از این جهت است. در محضر خدا، نباید آبروی بنده او را برد و... 🔺ایشان اختلاف موسی و خضر در سوره کهف به این می داند که موسی(ع) مٲمور منظم کردن و حفظ محضر بود؛ اما خضر(ع) حافظ حضور و نظرش به فرمانهای غیبی مولا بود(ر.ک:ص۲۵) 🔅نقطه شروع مصونیت از گناه شروع از درک محضر است. مثل کسی باش که در خانه ای هستی که صاحب خانه از آیینه تورا می بیند. امام صادق(ع) فرمود:"اگر می دانی که خدا تورا می بیند، اما به گناه مبادرت می کنی، پس حتما او را از پست ترین ناظران برخود قرار داده ای." برخی کارها را جلوی بچه هم نمی کنیم اما جلوی خدا می کنیم! 🔺قدم اول در همین رعایت محضر، در نماز و عبادت است. وقتی هنوز موسی نیستی که همه محضرهای خدا را منظم کنی که کسی ظلمی نکند، آبرو از بنده ای نبرد، خون ناحقی نریزد و...؛ اقلا در وقت نماز محضر الهی را درک کن. این مقام احسان و محسنین است که نمازشان و مناجاتشان را اینگونه می خوانند که اقلا خود را زیر نگاه خداوند می بینند. این کمی تمرین می خواهد و سخت نیست. (تفصیل را درفایل صوتی بشنوید) حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian