هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخورد امیرالمومنین علیهالسلام با نهادهایی مثل اتاق بازرگانی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه
📎پیوست قسمت اول برنامه علامت/ فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔘 تعطیلی صرافیِ عقبی_دنیا!
در روز دوم خلافت خود در ضمن خطبهای که خواندند چنین فرمودند:
«آگاه باشید هر مردی از مهاجرین و انصار از اصحاب رسول خدا(ص) که خود را بهخاطر همراهیش با پیامبر(ص) برتر از دیگران میبیند بداند که برتری روشن در روز آخرت در نزد خداست و ثواب و اجر آن بر عهدة خداست. و هر مردی که دعوت خدا و رسولش را اجابت کرده و روش ما را تصدیق و به دین ما وارد شده و رو به قبلة ما نموده است، همانا حقوق و حدود الهی بر او واجب میگردد. بنابراین شما بندگان خدا و این اموال نیز مال خداست که بین شما به نحو تساوی تقسیم میشود، هیچکس را بر دیگری برتری نیست، برای تقواپیشهگان در نزد خداوند بهترین پاداش و برترین ثواب است، خداوند دنیا را پاداش و ثواب متقین قرار نداده است و آنچه نزد خداست برای نیکوکاران بهتر است فردا صبح نزد ما بیایید تا مالی که نزد ماست بین شما تقسیم کنیم و هیچکس غائب نشود مسلمان حر چه عرب باشد و چه عجم چه قبلاً مشمول عطأ خلیفه بوده و چه نبوده است، حاضر شود...»(۱)
فردا همه حاضر شدند و به هر فرد 3 دینار رسید.(۲)
بسیاری از اصحاب که در زمان عمر و عثمان از بخششهای ویژه برخوردار بودند از قبیل سهلبن حنیف، طلحه، زبیر، عبدابن عمر، سعدبن عاص، مروانبن حکم و دیگران به روش حضرت اعتراض کردند. حضرت جواب فرمودند:
«اما در این فیء هیچکس را بر دیگری ترجیحی نیست، و خداوند پیش از این آنرا تقسیم کرده است،(۳) پس فیء مال خداست و شما بندگان مسلمان خدایید و این کتاب خداست که به آن اقرار کرده و تسلیم شدهاید،(۴) و سیرة پیامبر(ص) ما نیز بین ما روشن است، پس هر کس راضی نیست هرچه میخواهد بکند، همانا کسی که به فرامین خداوند عمل مینماید و به حکم خدا حکم میکند از چیزی نمیهراسد.»(۵)
حضرت علی(ع) به دنبال طلحه و زبیر فرستاده و از آنها سؤال میکند که چرا از کار من کراهت دارید و خلاف کار من رأی میدهید. این دو در پاسخ گفتند:
«بهخاطر اینکه خلاف عمربن خطاب در تقسیم بیتالمال عمل میکنی، تو حق ما را مانند دیگران قرار دادی و اموال و زمینهایی را که خداوند متعال به وسیلة شمشیرها و نیزههای ما و تاخت و تاز ما با اسبهایمان و پاهایمان نصیب مسلمین نمود و تبلیغات ما در آنجا واقع شد و آنها را به زور و فشار از کسانی که اسلام را تنها با زور پذیرفتند گرفتیم، بین ما و کسانی که با ما برابر نیستند بهصورت مساوی تقسیم کردی.»
حضرت در جواب فرمودند:
«پیش از این قومی به اسلام پیشی گرفته و آنرا با شمشیرها و نیزههای خود یاری کردند ولی رسول خدا(ص) سهم بیشتری به آنها نداد و آنها را بهخاطر سبقت در اسلام برتری نداد، خداوند سبحان اجر اعمال سبقتگیرندگان و مجاهدان را در روز قیامت خواهد داد.»(۶)
منبع:
۱. ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، ج 7، ص 37؛ المجلسی رحمةا، بحارالانوار، ج 32، ص 17، ح 7، الشیخ الطوسی رحمةا، الامالی، ص 727، ح 1530.
۲.همان.
۳. اشاره به سورة حشر (59): آیة 7.
۴. اشاره به سورة حجرات آیة 13.
۵. مراجع مذکور در پاورقی 105.
۶. همان منبع.)
..........................................
✔️ این ماجرا را از زبان رهبر انقلاب هم اینجا بخوانید:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3258
🎵 صوت کامل قسمت اول برنامه
🎞 قسمت ارائه جلسه اول
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
#قسمت_اول_علامت
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت دوم: روحیه جمعی کوفه (بسیج ناشوندگی)!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه اول: علی(ع) و نظام طبقاتی بازمانده از قبل! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه
📎 پیوست شماره۲ قسمت اول برنامه علامت/
فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
#حجت_الاسلام_قنبریان
🔘 حل تعارض منافع: منع تجارت والیان!
قوله(صلى الله عليه و آله)[1] : «ما عدل وال اتجر في رعيّته أبداً»[2] هرگز عدالت نورزیده والی ای که بین مردم خودش تجارت کند.
حدّثني زید بن علي[3] عن أبيه عن جدّه عن علي علیه السلام قال: قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله): إنّي لعنت ثلاثةً فلعنهم الله- تعالی- ... الإمام یتجّر في رعیّته»[4] . من سه کس را لعن کردا پس خداوند هم آنها را لعن کند: یکی امام و حاکمی که در بین مردمش تجارت کند.
..............
[1] . الجامع الصغير للسيوطي ج2 ص146 و ذكره ابن قدامة في المغني ج11 ص439.
[2] در نسخه ای دیگر که در «الجامع الصغیر للسیوطي ج2، ص500» آمده است، «أبداً» نیامده است. در کتاب «المغني» بدون «في» آمده است.
[3] زید شهید امامی ثقه و مورد اعتماد است ولی کسی که این روایت را نقل کرده است چون راوی از زید بن علی «ابو خالد واسطی» است که «بتريّ لم یتّضح حاله» مهمل است، بله اگر امامی ثقه بود می گفتیم روایت مسندة و صحیحة است، ولی با وجود ابو خالد واسطی روایت مسندة ضعیفة می شود.
[4] مسند زید، ص255
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تیوی
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چه شد خودیهای جامعهی نبوی، دشمنان جامعهی علوی شدند؟!
🔹انحراف از مسیر حق و آرمان، پدیدهای دور از ذهن و غیرممکن نیست، کما اینکه در طول تاریخ نیز افراد و حتی جوامعی که از اهداف اولیه خود منحرف شدهاند را به دفعات دیدهایم.
🔸اما سؤال اساسی این است که چگونه جامعهی اسلامی ممکن است دچار انحراف در آرمانها شود؟ چه شد که جامعهای که پیامبر (ص) سالها برای آن زحمت کشیده بود، بعد از رحلت ایشان جامعه طبقه طبقه شد؟
🔹حجت الاسلام #قنبریان در برنامه علامت پاسخ میدهند که چگونه نظام طبقاتی بعد از پیامبر بازتولید شد و از انقلابی میگوید که امام علی علیه این نظام طبقاتی به راه انداخت.
🔺پ.ن: چه کنیم جامعه خودمان در نقاط مهم تصمیمگیری بر روی آرمانها محکم بایستد و مقاومت کند و به انحرافت بعد از پیامبر دچار نشود؟!
🔺فیلم کامل این قسمت را میتوانید در اینجا مشاهده کنید.
🎬@Mostazafin_TV
۲-برنامه علامت فصل دوم.mp3
26.05M
⭕️ برنامه علامت
جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین۱۴۰۲
• روحیه جمعی کوفه: اقتدارگرایی با تم مذهب!
• منشأ این روحیه، شهر دست ساز بودن کوفه برای فتوحات اسلامی است.
• بسیج ناشوندگی کوفه در دوره امیرالمومنین بخاطر سیاستهای متضاد دو دولت قبل:
- سخت گیری، الزام و دیکته خلیفه دوم
- تساهل و اباحه خلیفه سوم
⬅️ به تعبیر حضرت: مردم هر یک امام خود شدند!
✔️ راه حل حضرت امیر(ع)
• رعایت تراز: امام سائق است نه قائد!
• مدارای فعال و رفق با عامه مردمش:
- درجایی که وظیفه گردن مردم نیست ⬅️ نفی اکراه
- در احکام الهی که گردن آنهاست ⬅️ استیفای حقوق + تمام رفق
(نه احکام را بخواهد اما حقوقشان را نپردازد)
• با دشمن و باغیان و آنان که حد گردنشان بود، مقتدر بود؛ حتی اگر از دوستان باشد!
• اصلاح این روحیه جمعی زمانبر بود و علی(ع) با فاسد کردن خود (کشتن و زهر چشم گرفتن) نمی خواست آنها را اصلاح کند.
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد
از جمله:
- فرق روش امیرالمومنین با روش استالینی و روش لیبرال؟
- فرق مربی بودن حاکم اسلامی با حکومت پدرسالار؟!
- در دَوَران بقاء نظام باتعطیل "احکام" یا تعطیل "ارزشها" چه باید کرد؟!
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
36.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت
قسمت ارائه جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین۱۴۰۲
• روحیه جمعی کوفه: اقتدارگرایی با تم مذهب!
• منشأ این روحیه، شهر دست ساز بودن کوفه برای فتوحات اسلامی است.
• بسیج ناشوندگی کوفه در دوره امیرالمومنین بخاطر سیاستهای متضاد دو دولت قبل:
- سخت گیری، الزام و دیکته خلیفه دوم
- تساهل و اباحه خلیفه سوم
⬅️ به تعبیر حضرت: مردم هر یک امام خود شدند!
✔️ راه حل حضرت امیر(ع)
• رعایت تراز: امام سائق است نه قائد!
• مدارای فعال و رفق با عامه مردمش:
- درجایی که وظیفه گردن مردم نیست ⬅️ نفی اکراه
- در احکام الهی که گردن آنهاست ⬅️ استیفای حقوق + تمام رفق
(نه احکام را بخواهد اما حقوقشان را نپردازد)
• با دشمن و باغیان و آنان که حد گردنشان بود، مقتدر بود؛ حتی اگر از دوستان باشد!
• اصلاح این روحیه جمعی زمانبر بود و علی(ع) با فاسد کردن خود (کشتن و زهر چشم گرفتن) نمی خواست آنها را اصلاح کند.
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد
از جمله:
- فرق روش امیرالمومنین با روش استالینی و روش لیبرال؟
- فرق مربی بودن حاکم اسلامی با حکومت پدرسالار؟!
- در دَوَران بقاء نظام باتعطیل "احکام" یا تعطیل "ارزشها" چه باید کرد؟!
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
🎵 صوت کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian
💠 مراسم ویژه شبهای قدر
سخنران:
حجتالاسلام استاد قنبریان
مداح: حاج مسعود پیرایش
🔺 عنوان جلسه سخنرانی:
خدای علی
⏰ از دوشنبه ۲۱ فروردین بمدت ۴ شب ساعت۲۲
هیئت صاحب العصر اراک
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت
فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط
با حضور حجت الاسلام قنبریان/ #شبکه_دو
از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب
ساعت ۲۲
تکرار:
- هر روز ساعت ۱۴:۰۵
- یک شب در میان ساعت ۱:۲۰
✔️ قسمت سوم: امیرالمومنین(ع) و معضل خانواده
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین
📎 پیوست قسمت دوم برنامه علامت
فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط!
#حجت_الاسلام_قنبریان
• حکمرانی اسلامی و علوی در تغییر دادن فرهنگ عمومی یا راهبری مردم به سمت آرمانهای اسلامی، مبتنی بر نظریه ای درباره مردم و نسبتشان با والی و ولیّ است. همین نظریه، روشهای استالینی را از یک سو و روشهای لیبرالی را از سوی دیگر باطل می کند.
قرائتی از این نظریه را در این ارائه رهبر انقلاب در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از برنامه تلویزیونی علامت | شبکه دو سیما
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥"عدالت" همه جا "مساوات" نیست ، اما در مواردی برابربا "مساوات" است.
🔰قسمت اول × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠کوفه؛ نقطه، سرخط!
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵
🔸شبکه دو سیما
▫️ @alamaat_tv2
۳-برنامه علامت فصل دوم.mp3
23.56M
⭕️ برنامه علامت
جلسه سوم: علی(ع) و معضل خانواده!
حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۱فروردین۱۴۰۲
❗️ اثر نظام طبقاتی در نظام خانواده
• امتیاز پرداخت از بیت المال + اقطاع بخشی به ۳۷۰صحابه پیامبر در کوفه = طبقه جدیدی که نظام خانواده را به هم ریخت!
- یکی از آنها ۱۱خانه در مدینه، ۲تا در بصره، یکی در کوفه و یکی در اسکندریه داشت
⬅️ پیدایش "خانواده گسترده عرضی" در طبقه اشراف! [چیزی که کمی بعد حرمسرا نام گرفت]
- زنان و کنیزان متعدد!/ همان کس، ۱۰۰۰برده و "کنیز" هم داشت!
⬅️ در ضرب زمان(دو دهه) و گسترش این سبک در اعراب: نسل جدیدی از جوانان در کوفه پدید آمد؛ قریب ۲۰هزار نفر؛ پدر عرب، مادر ایرانی، کنیز و...!
• سیاستهای تبعیض آمیز نسبت به این نسل جدید!
- ازدواج با دختر عرب ممنوع!/ پرداخت کمتر از بیت المال!/ سِمَت های دست پایین!
⬅️ برخی از این نسل اصلا همان خانواده ساده را هم نتوانستند تشکیل دهند!/ برخی دچار انحرافات جنسی شدند!
✔️ راه حل امیرالمومنین(ع):
1⃣ مبارزه با منشأ آن تبعیض
2⃣ جایگاه دهی به موالی و کنیز زادگان و...
- کنیز زاده ای که امام شیعیان شد!
* توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد:
❓خانواده گسترده عرضی اشراف چه نسبتی با حکم تعدد زوجات و... دارد؟!
و...
📺 مشاهده فیلم کامل برنامه
☑️ @m_ghanbarian