eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
905 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چه شد خودی‌های جامعه‌ی نبوی، دشمنان جامعه‌ی علوی شدند؟! 🔹انحراف از مسیر حق و آرمان، پدیده‎‌ای دور از ذهن و غیرممکن نیست، کما اینکه در طول تاریخ نیز افراد و حتی جوامعی که از اهداف اولیه خود منحرف شده‌اند را به دفعات دیده‌ایم. 🔸اما سؤال اساسی این است که چگونه جامعه‌ی اسلامی ممکن است دچار انحراف در آرمان‌ها ‌شود؟ چه شد که جامعه‌ای که پیامبر (ص) سال‌ها برای آن زحمت کشیده بود، بعد از رحلت ایشان جامعه طبقه طبقه شد؟ 🔹حجت الاسلام در برنامه علامت پاسخ می‌دهند که چگونه نظام طبقاتی بعد از پیامبر بازتولید شد و از انقلابی می‌گوید که امام علی علیه این نظام طبقاتی به راه انداخت. 🔺پ.ن: چه کنیم جامعه خودمان در نقاط مهم تصمیم‌گیری بر روی آرمان‌ها محکم بایستد و مقاومت کند و به انحرافت بعد از پیامبر دچار نشود؟! 🔺فیلم کامل این قسمت را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید. 🎬@Mostazafin_TV
۲-برنامه علامت فصل دوم.mp3
26.05M
⭕️ برنامه علامت جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین۱۴۰۲ • روحیه جمعی کوفه: اقتدارگرایی با تم مذهب! • منشأ این روحیه، شهر دست ساز بودن کوفه برای فتوحات اسلامی است. • بسیج ناشوندگی کوفه در دوره امیرالمومنین بخاطر سیاستهای متضاد دو دولت قبل: - سخت گیری، الزام و دیکته خلیفه دوم - تساهل و اباحه خلیفه سوم ⬅️ به تعبیر حضرت: مردم هر یک امام خود شدند! ✔️ راه حل حضرت امیر(ع) • رعایت تراز: امام سائق است نه قائد! • مدارای فعال و رفق با عامه مردمش: - درجایی که وظیفه گردن مردم نیست ⬅️ نفی اکراه - در احکام الهی که گردن آنهاست ⬅️ استیفای حقوق + تمام رفق (نه احکام را بخواهد اما حقوقشان را نپردازد) • با دشمن و باغیان و آنان که حد گردنشان بود، مقتدر بود؛ حتی اگر از دوستان باشد! • اصلاح این روحیه جمعی زمانبر بود و علی(ع) با فاسد کردن خود (کشتن و زهر چشم گرفتن) نمی خواست آنها را اصلاح کند. * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد از جمله: - فرق روش امیرالمومنین با روش استالینی و روش لیبرال؟ - فرق مربی بودن حاکم اسلامی با حکومت پدرسالار؟! - در دَوَران بقاء نظام باتعطیل "احکام" یا تعطیل "ارزشها" چه باید کرد؟! 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
36.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین۱۴۰۲ • روحیه جمعی کوفه: اقتدارگرایی با تم مذهب! • منشأ این روحیه، شهر دست ساز بودن کوفه برای فتوحات اسلامی است. • بسیج ناشوندگی کوفه در دوره امیرالمومنین بخاطر سیاستهای متضاد دو دولت قبل: - سخت گیری، الزام و دیکته خلیفه دوم - تساهل و اباحه خلیفه سوم ⬅️ به تعبیر حضرت: مردم هر یک امام خود شدند! ✔️ راه حل حضرت امیر(ع) • رعایت تراز: امام سائق است نه قائد! • مدارای فعال و رفق با عامه مردمش: - درجایی که وظیفه گردن مردم نیست ⬅️ نفی اکراه - در احکام الهی که گردن آنهاست ⬅️ استیفای حقوق + تمام رفق (نه احکام را بخواهد اما حقوقشان را نپردازد) • با دشمن و باغیان و آنان که حد گردنشان بود، مقتدر بود؛ حتی اگر از دوستان باشد! • اصلاح این روحیه جمعی زمانبر بود و علی(ع) با فاسد کردن خود (کشتن و زهر چشم گرفتن) نمی خواست آنها را اصلاح کند. * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد از جمله: - فرق روش امیرالمومنین با روش استالینی و روش لیبرال؟ - فرق مربی بودن حاکم اسلامی با حکومت پدرسالار؟! - در دَوَران بقاء نظام باتعطیل "احکام" یا تعطیل "ارزشها" چه باید کرد؟! 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه 🎵 صوت کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
💠 مراسم ویژه شب‌های قدر سخنران: حجت‌الاسلام استاد قنبریان مداح: حاج مسعود پیرایش 🔺 عنوان جلسه سخنرانی: خدای علی ⏰ از دوشنبه ۲۱ فروردین بمدت ۴ شب ساعت۲۲ هیئت صاحب العصر اراک ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط با حضور حجت الاسلام قنبریان/ از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب ساعت ۲۲ تکرار: - هر روز ساعت ۱۴:۰۵ - یک شب در میان ساعت ۱:۲۰ ✔️ قسمت سوم: امیرالمومنین(ع) و معضل خانواده ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه دوم: علی(ع) و روان جمعی کوفه حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۰فروردین
📎 پیوست قسمت دوم برنامه علامت فصل: کوفه؛ نقطه، سرخط! • حکمرانی اسلامی و علوی در تغییر دادن فرهنگ عمومی یا راهبری مردم به سمت آرمانهای اسلامی، مبتنی بر نظریه ای درباره مردم و نسبتشان با والی و ولیّ است. همین نظریه، روشهای استالینی را از یک سو و روشهای لیبرالی را از سوی دیگر باطل می کند. قرائتی از این نظریه را در این ارائه رهبر انقلاب در اولین کنگره بین المللی نهج البلاغه بخوانید: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23349 ☑️ @m_ghanbarian
32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥"عدالت" همه جا "مساوات" نیست ، اما در مواردی برابربا "مساوات" است. 🔰قسمت اول × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠کوفه؛ نقطه، سرخط! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🕙هرشب ساعت ۲۲ | تکرار هرروز ساعت ۱۴:۰۵ 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
۳-برنامه علامت فصل دوم.mp3
23.56M
⭕️ برنامه علامت جلسه سوم: علی(ع) و معضل خانواده! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۱فروردین۱۴۰۲ ❗️ اثر نظام طبقاتی در نظام خانواده • امتیاز پرداخت از بیت المال + اقطاع بخشی به ۳۷۰صحابه پیامبر در کوفه = طبقه جدیدی که نظام خانواده را به هم ریخت! - یکی از آنها ۱۱خانه در مدینه، ۲تا در بصره، یکی در کوفه و یکی در اسکندریه داشت ⬅️ پیدایش "خانواده گسترده عرضی" در طبقه اشراف! [چیزی که کمی بعد حرمسرا نام گرفت] - زنان و کنیزان متعدد!/ همان کس، ۱۰۰۰برده و "کنیز" هم داشت! ⬅️ در ضرب زمان(دو دهه) و گسترش این سبک در اعراب: نسل جدیدی از جوانان در کوفه پدید آمد؛ قریب ۲۰هزار نفر؛ پدر عرب، مادر ایرانی، کنیز و...! • سیاستهای تبعیض آمیز نسبت به این نسل جدید! - ازدواج با دختر عرب ممنوع!/ پرداخت کمتر از بیت المال!/ سِمَت های دست پایین! ⬅️ برخی از این نسل اصلا همان خانواده ساده را هم نتوانستند تشکیل دهند!/ برخی دچار انحرافات جنسی شدند! ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع): 1⃣ مبارزه با منشأ آن تبعیض 2⃣ جایگاه دهی به موالی و کنیز زادگان و... - کنیز زاده ای که امام شیعیان شد! * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد: ❓خانواده گسترده عرضی اشراف چه نسبتی با حکم تعدد زوجات و... دارد؟! و... 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
34.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ برنامه علامت قسمت ارائه جلسه سوم: علی(ع) و معضل خانواده! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۱فروردین۱۴۰۲ ❗️ اثر نظام طبقاتی در نظام خانواده • امتیاز پرداخت از بیت المال + اقطاع بخشی به ۳۷۰صحابه پیامبر در کوفه = طبقه جدیدی که نظام خانواده را به هم ریخت! - یکی از آنها ۱۱خانه در مدینه، ۲تا در بصره، یکی در کوفه و یکی در اسکندریه داشت ⬅️ پیدایش "خانواده گسترده عرضی" در طبقه اشراف! [چیزی که کمی بعد حرمسرا نام گرفت] - زنان و کنیزان متعدد!/ همان کس، ۱۰۰۰برده و "کنیز" هم داشت! ⬅️ در ضرب زمان(دو دهه) و گسترش این سبک در اعراب: نسل جدیدی از جوانان در کوفه پدید آمد؛ قریب ۲۰هزار نفر؛ پدر عرب، مادر ایرانی، کنیز و...! • سیاستهای تبعیض آمیز نسبت به این نسل جدید! - ازدواج با دختر عرب ممنوع!/ پرداخت کمتر از بیت المال!/ سِمَت های دست پایین! ⬅️ برخی از این نسل اصلا همان خانواده ساده را هم نتوانستند تشکیل دهند!/ برخی دچار انحرافات جنسی شدند! ✔️ راه حل امیرالمومنین(ع): 1⃣ مبارزه با منشأ آن تبعیض 2⃣ جایگاه دهی به موالی و کنیز زادگان و... - کنیز زاده ای که امام شیعیان شد! * توضیح و تکمیل ارائه در ضمن گفتگو و پرسشها صورت می گیرد: ❓خانواده گسترده عرضی اشراف چه نسبتی با حکم تعدد زوجات و... دارد؟! و... 📺 مشاهده فیلم کامل برنامه 🎵 صوت کامل برنامه ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ برنامه علامت فصل دوم: کوفه؛ نقطه، سرخط! با حضور حجت الاسلام قنبریان/ از شنبه(۱۹ فروردین) بمدت ۷ شب ساعت ۲۲ تکرار: - هر روز ساعت ۱۴:۰۵ - یک شب در میان ساعت ۱:۲۰ ✔️ قسمت چهارم: امیرالمومنین(ع) و معضل آقازادگی / سرخوردگی جوانان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ جامعه چگونه باید هدایت شود؟ با زور یا آزادانه؟! 🔹حجت‌الاسلام در برنامه علامت سه رویکرد نسبت به نحوه‌ی سیاست‌گذاری در جامعه را بیان می‌کند: 🔸گروه اول، هدف را مسئله‌ای شخصی می‌داند و مخالف هرگونه نقش‌آفرینی حاکمیت در تعیین هدف و مسیر جامعه است. 🔹در سوی دیگر کسانی هستند که نقشی برای آزادی فردی در تعیین هدف و مسیر قائل نیستند و معتقدند حاکمیت حتی می‌تواند از ابزار زور برای کشیدن تک‌تک افراد به سمت هدفی که تعیین کرده، استفاده کند. 🔸حجت‌الاسلام قنبریان با رجوع به سیره ائمه، ضمن رد این دو نگاه لیبرالی و استالینی، از می‌گوید که برای جامعه هدف قائل است اما معتقد است با فراهم کردن زمینه‌های حرکت به سمت هدف، افراد باید مسیر را انتخاب کرده و آن را بپیمایند. 🎬@Mostazafin_TV
محسن قنبریان
⭕️ برنامه علامت جلسه سوم: علی(ع) و معضل خانواده! حجت الاسلام قنبریان/ شبکه دو/ ۲۱فروردین۱۴۰۲ ❗️ اثر
📎پیوست قسمت سوم برنامه علامت: امام علی(ع) و معضل خانواده! 🔘 بازتولید جاهلیت: مَهیرات_ کنیزان • درجاهلیت برده بودن مادرانشان را برای خود عار می شمردند و در سروده هایشان، ضمن افتخار به مادران آزادشان، خود را از اینکه زادۀ مادری کنیز باشند، مبرا می کردند. - قَتال کلابی چنین سروده است: أنا ابن اسماء اعمامی لها و أبی إذا ترامی بنو الإمْوان بالعار أما الإماء فلا یدعوننی ولدا إذا تحدّث عن نقضی و إمراری لا أرضع الدهر إلا ثدی واضحة لواضح الخد یحمی حوزة الجار یعنی: من پسر اسماء هستم که عموها و پدرم از اویند؛ آن گاه که کنیززادگان به خفت و ننگ خوانده شوند. زمانی که سخن از حسب و نسب من، شود کنیزان مرا فرزند خویش نمی خوانند. تنها از سینۀ زنی با اصل و نسب شیرخورده ام که رویش سفید است (سیاه و کنیز نیست) و همسر سفیدرویی است که از همسایه اش حمایت می کند (ابن منظور، ۱۴۰۸ ق، ج ۱۸، ص ۴۷). - و در بیتی دیگر چنین سروده است: لقد ولدتنی حُرّةٌ رَبعیة من اللاء لم یحضِرن فی القیظ دِنْدنا «مرا آزاده زنی از قبیلۀ ربیعه زاییده است؛ از آن زنانی که در شدت گرمای تابستان برای گردآوری هیزم حضور نمی یابند.» (اصفهانی، بی تا، ج۲۴، ص ۴۶۹). - شنفری  شاعر عیار  نیز به مادر آزادۀ خویش می نازد و می گوید: انا ابن خیار الحجر بیتاً و منسباً و أمی ابنة الأحرار لو تعرفینها «من از نظر خاندان و نسب، فرزند صاحبان دامن های نیک هستم؛ و اگر مادرم را بشناسید، او نیز دختر آزادگان است» (همان، ج۲۱، ص ۲۰۵) - مقدام بن زید  بزرگ بنی حی بن خولان  نیز افتخار به مادرش را با افتخار به پدرش در سروده اش جمع کرده، می گوید: نمتنا الی عمرو عروقٌ کریمة و خولان معقود المکارم و الحمد و أمی ذات الخیر بنت ربیعه ضَریة من عیصِ السماحة المجد «رگ و ریشه های ارجمندی، ما را به عمرو می رساند و به دایی هایی که حمد و ستایش بر آنها بسته شده است. و مادرم که نیک است دختر قبیلۀ ربیعه است که از عنصر مجد و بزرگواری است» (حموی، ۱۴۱۰ق، ج۵، ص ۴۳۲). • گاهی در جاهلیت از زنان آزاد با عنوان «مَهیرات» تعبیر می کردند، زیرا مهریه فقط به زنان آزاد تعلق می گرفت. - خَنْساء در سوگواری برادرش صخْر می گوید: یابن القروم ذوی الحجا وابن الحضارمه المرافد وابن المهائر للمها ئر زانها الشیم المواجد «ای پسر بزرگان خردمند و کریمانی که عطایشان قطع نمی شود، ای پسر زنان آزاده که اخلاق و سرشت بزرگوارانه آنان را زیور بخشیده است» (خنسا، ۱۳۸۸، ص ۶۲).۱ • چنانچه در ارائه و گفتگوی قسمت سوم بیان شد این فرهنگ جاهلی دوباره احیاء شد که یکی از مشکلات فرهنگی دوره علوی است! راه حلهای امام دراینباره را در ارائه و گفتگوی قسمت سوم ببینید: 🎵 صوت این جلسه 🎞 بخش ارائه این جلسه 📺 مشاهده فیلم کامل این جلسه ............................... ۱. نقل از مقاله : بررسی تطبیقی جایگاه مادر در فرهنگ جاهلی و اسلام/ مریم مشهدی پور/ دو فصلنامه تاریخ اسلام در آیینه پژوهش سال۹۹ش۳۳ ☑️ @m_ghanbarian