🌀 روایتی اسرائیلی از ترورهای اسرائیل!
رونن برگمن خبرنگار اسرائیلی ساکن تل آویو سال۲۰۱۸ کتابی درباره ترورهای ۶۰سال اخیر اسرائیل نوشت.
با ۱۰۰۰مهره اطلاعاتی اسرائیل مصاحبه و هزاران سند را بررسی کرد. از ترور یاسر عرفات تا دانشمندان هسته ای ایران را بررسی کرد.
از مئیر داگان رئیس پیشین موساد
در این کتاب حرفهای دستهاولی نقل میشود. درباره صنعت هستهای و دانشمندان هستهای ایران یک جمله از داگان در کتاب هست که میگوید: "راههای زیادی برای اینکه یک ماشین را از حرکت بازداریم وجود دارد. مثلاً یک ماشین چند هزار قطعه دارد، شما باید بگردید و ببینید کدام قطعه اساسی است و آن را بردارید. ولی یک راه سادهتر هم وجود دارد، اینکه راننده را بکشی!"
خود این کتاب میگوید سیاست اسرائیل در بحث پرونده هستهای در دوران داگان «کشتن راننده» بود.
سرّ ترور برخی دانشمندان هسته ای، شهید فخری زاده و... می تواند همین باشد.
نکته جالب اسم کتاب است. برگمن آنرا از تلمود یهود عاریه گرفته است: "اگر کسی برای کشتن شما آمده برخیز و اول تو او را بکش"!
این مجموعه ۴جلدی روایتی اسرائیلی از سازمان ترور اسرائیل است که معمای ترورهای اخیر فرماندهان مقاومت را هم حل می کند.
ترور برای اسرائیل یک آموزه تلمودی و کاری پیش دستانه است که تجربه ۶۰ساله دارد و این دولت را به اعتراف این کتاب بزرگترین تروریسم دولتی کرده است.
📝 محسن قنبریان / ۱بهمن۱۴۰۲
☑️ @m_ghanbarian
🎥 #نما
📌فیلم ارائههای جلسه "حاج قاسم راه عبور از دوگانه ها"
🔻خون حاج قاسم راه عبور از کدام دوگانه ها را گشود؟
➖ ➖ 🔹 💠 🔹➖ ➖
◀️ارائه اول: حجت الاسلام اسحاقی |دوگانه امت - ملت|
◀️ارائه دوم: دکتر ابدی |دوگانه انقلاب اسلامی- جمهوری اسلامی|
◀️ارائه سوم: حجت الاسلام امین اسدپور |دوگانه عقلانیت - انقلابی گری|
◀️ارائه چهارم: آقای اشکان شاه محمدی |دوگانه آرمان بدون مرز - منافع ملی|
◀️ارائه پنجم: حجت الاسلام علی مهدیان |دو گانه نهضت - نظام|
◀️ارائه ششم: حجت الاسلام علی محمدی |دوگانه سیاست ورزی - رویکرد نظامی امنیتی|
◀️ارائه هفتم: حجت الاسلام قنبریان |دو گانه آرمان گرایی - واقع بینی|
◀️ارائه هشتم: حجت الاسلام کاظمی |دوگانه ارزش مداری - عمل گرایی|
◀️ارائه نهم: حجت الاسلام وطن فدا |دوگانه تشیع علوی - تشیع صفوی|
◀️ارائه دهم: حجت الاسلام صادقی |دوگانه مقاومت - پیشرفت|
💢برای مشاهده هر بخش روی آن کلیک کنید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔻 مرکز علوم نوین اسلامی(معنا)
🌐 @maana_hamandishi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ما هنوز غدیر انجمن حجتیه را جشن میگیریم
✅ غدیر عید بزرگ دخالت مردم در سیاست است
✅ مردمسالاری در متن دین است
حوصله کردن با مردم
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
44.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ هستیشناسی ولایت
ولایت پیوستگی با مردم است
🔵 قرآن برای حاکم جامعه از کنار همه واژگان میگذرد، از واژه ولایت استفاده میکند
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
27.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ ولایت طولی؛ ولایت عرضی
🔴 کاش قبل از سردار شهید سلیمانی این حرف از زبان ما روحانیون بیان میشد
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ هستی ولایت با رابطه مردم-مردم محقق میشود (أخوت)
أصبحتم بنعمته إخواناً
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضرت زینب (س) ، انسان برین و عرفانی در عین حال سیاسی_اجتماعی
🔰قسمت اول × برنامه تلویزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
۲۴آبان۱۴۰۲
🎵 صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عدالت و آزادی بدون معنویت و عرفان بدون حماسه دو لبه قیچی!
• غرب سراغ آزادی و شرق سراغ عدالت رفت و هردو منهای معنویت!
در اینجا هم عرفانی بدون حضور اجتماعی؛ مملکت را استبداد و استعمار گرفت از او خبری باز نیامد!
• زینب(س) تجسم خطبه۲۲۲ نهج البلاغه است کسانی که خدا در عقولشان راز می گوید و آنها در جامعه حرکت می آفرینند!
🔰قسمت اول × برنامه تلویزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۴آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
33.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مفهوم "ایام الله" / روزی که خداوند در آن تجلی بیشتری کرده است.
🔰قسمت اول × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۴آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
31.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رزمایش ملکوتی عارفان مجاهد!
• اول "تمام" ، بعد "کمال"؛ سالکانی که به عرصه های اجتماعی نیامدند، تمام نبودند!
انسان کاریکاتوری همین جاست.
• زینب کبری(س) با آن اوج احساس در وداع درباره بار رسالتش به برادر چه گفت؟!
• او بار سنگین یک امت را که امام کشته بودند را تنها با امام سجاد(ع) بر دوش کشید!
🔰قسمت اول × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۴آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضرت زینب(س) نماد «وجدان عمومی» امت شد که قابل سکوت و خاموش شدن نبود
• جامعه هم وجدان دارد؛ وقتی خطا و گناهی اجتماعی سر میزند و عده ای همراه و عده ای ساکت می شوند!
اگر کسی صدای وجدان عمومی شد، جامعه را توبه می دهد!
🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۵آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت عاشورا در هژمونی تبلیغاتی اموی
• عدم روایت حوادث عاشورا توسط حضرت زینب(س)، موجب دفن ماجرا در کربلا میشد.
هژمونی تبلیغاتی اموی توانسته بود علی(ع) با سابقه از حرا تا وفات پیامبر را تحریف کند!
• باید چیزی برای روایت، و روایت گری مثل زینب(س) داشت...
🔰قسمت دوم × برنامه تلویزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۵آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
27.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فرموله کردن تحریک وجدان عمومی!
❓چگونه می شود وجدان عمومی جامعه را در سطح ملی و جهانی تحریک کرد؟!
۱. رفتن سر آستانه درد عمومی ...
۲. بیشتر از برانگیختن ترحم ها، با نشان دادن نشکن بودن خود، توبه و توجه را موجب شدن!
🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۵آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقدیرگرایی اموی ، تقدیرگرایی زینبی!
• تقدیر گرایی ای که به "جبر" می انجامد ؛ تقدیرگرایی ای که به "مسئولیت اجتماعی" می انجامد...
🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۵آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جنگ روایتِ نامتقارن حضرت زینب(س)
🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۶آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
💠 نگهبان حیثیت مردمسالاری دینی و اسلام هم باشید!
• گفتن ندارد که امام خمینی بر سر رعایت نصابها در انتخاباتها هم حساس بود؛ اما آنجا که "احتیاط ها خلاف احتیاطِ لازم تر" و "وسواس بر سر نصابها، حیثیت مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی را مخدوش می کرد"، جانب دیگری را می گرفت.
• یک نمونه تاریخی اش انتخابات مجلس سوم بود. شورای نگهبان انتخابات تهران را تایید نمی کرد و بیش از صندوق های مورد شکایت، صندوق های گزارش شده را هم می خواست بازشماری کند...
دست آخر امام به شورای نگهبان نامه زد:
《با توجه به گزارشات مختلف و نیز رسیدگی و گزارش نماینده این جانب در امر انتخابات، صحت آن محرز و آن را اعلام نمایید [...] کسانی که احتیاط یا وسوسه در امر انتخابات می کنند، بهتر است کمال احتیاط را برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام نمایند. 》
❓ به نظر شورای محترم نگهبان انتخابات اینبار خبرگان رهبری نیاز به نگهبانی حیثیتِ جمهوریت و اسلامیت ندارد؟
برخی استانها (مثل فارس) به تعداد نمایندگانش، تایید شده ندارد!
برخی استانها (مثل خراسان جنوبی) فقط یک نفر تایید شده و رقیب ندارد!
کل تایید شدگان هم به ازاء هر کرسی اقلا دونفر نیست؛ که جابجایی ها مشکل را اساسی حل کند!
برخی از فضلای رد شده بخاطر امتحان اجتهاد سواد حوزوی شان از برخی موجودین خبرگان کمتر نیست!
❓"جانب احتیاط و حیثیت اجتهاد گرفتن" برای ارجاع یک ضمیر و توضیح یک متن فقهی مهمتر است یا "انتخابات قوی و رقابتی" و "کمال احتیاط برای حفظ حیثیت جمهوری اسلامی و اسلام"؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قدرت بازگشت به خود حقیقی
❓زینب(س) چگونه جامعه را توبه داد؟!
🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۶آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حسینِ(ع) اصیل؛ و نا اصیل!
❗️گاهی دوستانش هم او را تقلیل و تنزیل می دهند و حسینی نااصیل می سازند!
❓چقدر نوحه های ما از جامعیت حسین(ع) دارد؛ از آزادی و آزادگی و مبارزه برای مستضعفین و عدالت؟!
🔰قسمت سوم × برنامه تلویزیونی «علامت»
💠زینب(س)، فریاد فرمند
۲۶آبان۱۴۰۲
💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان
🔸شبکه دو سیما
📎مطلب مرتبط: فرموله کردن تحریک وجدان عمومی
🎵صوت کامل این قسمت را اینجا بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از علی صمیمی
30.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این حرف میان حزب اللهی ها هم غریب است...!
🎙حجت الاسلام قنبریان
#حرفِ_نو_انقلاب
#انتخابات
#مردم_سالاری_دینی
🔰@ali_samimi71
هدایت شده از رسالات
❇️ پویش «چله تواصی»
🔰 با هدف جهاد تبیین
جمعیاز منبریهای هیأتهای کشور جهت لبیکگویی به مقاممعظمرهبری در زمینه جهاد تبیین و ترویج و تشویق مردم به شرکت پرشور در انتخابات
با عنوان «چله تواصی» آمادگی خود را برای تبیین و تواصی در این چهل روز اعلام کردند.
🌐 مشاهده مشروح خبر
#انتخابات
#چله_تواصی
|#رسالات
💠 رسالات
▫️@Resaalat1542
۳۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
21.72M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲
▫️ فراز مربوط به شفافیت
✔️عرصه های شفافیت در سیره امیرالمومنین
1⃣ شفافیت در امور حکمرانی
- مستندات و سیره حضرت
2⃣ شفافیت مالی
- مستندات و سیره حضرت
3⃣ شفافیت در عذر
- مستندات و سیره حضرت
✔️نظریات مبنا در شفافیت
1⃣ مبنای غربی: رقابت آزاد
2⃣ مبنای اسلامی: تعاون و تناصح بر عظیم ترین حق
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
▫️ فراز مربوط به شفافیت
✔️ عرصه های شفافیت در سیره امیرالمومنین(ع):
1⃣ شفافیت در امور حکمرانی:
إِنَّ لَكُمْ عِنْدِي أَلَّا أَحْتَجِزَ دُونَكُمْ سِرّاً إِلَّا فِي حَرْبٍ: حق شما گردن من این است که هیچ سری جز در امور جنگی بر شما نپوشانم(نامه۵۰)
2⃣ شفافیت مالی:
دَخَلتُ بِلادَكُم بِأَشمالي هذِهِ ورَحلَتي وراحِلَتي ها هِيَ ، فَإِن أنَا خَرَجتُ مِن بِلادِكُم بِغَيرِ ما دَخَلتُ ، فَإِنَّني مِنَ الخائِنينَ:
در شهر شما با این عبا و راحله و چارپا داخل شدم اگر وقتی خارج می شوم غیر از اینها دارم، از خیانتکاران بوده ام(بحار ج۴۰ص۳۲۵)
⬅️ لازمه عادی این سخن، شفافیت اموال حاکم برای مردم تا بتوانند افزونی خائنانه را از غیر آن قضاوت کنند.
3⃣ شفافیت در عذر:
إن ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بكَ حَيفا فَأصحِرْ لَهُم بعُذْرِكَ ، و اعدِلْ (و اعزِلْ) عنكَ ظُنُونَهُم بِإصحارِكَ ، فإنّ في ذلكَ رِياضَةً مِنكَ ، و رِفقا بِرَعِيَّتِكَ: اگر مردم گمان بردند كه در موردى ستمى مرتكب شده اى، دليل كارى را كه كرده اى برايشان توضيح ده و با توضيحات خود گمان آنان را از خود بازگردان (دور كن) ؛ زيرا اين كار هم مايه رياضت (پرورش) نفْس خودت مى باشد وهم نرمش با مردم است.(نامه ۵۳/ فراز مورد بحث)
⬅️ "اصحار" از صحرا یعنی دشت بدون تپه و بلندی و استعاره برای مورد دید بودن.
"قاعده اصحار " یکی از قواعد فقه سیاسی و حکمرانی است که عبارت اُخرای شفافیت است. عذر نشدن ها ، تاخیر در انجام ها و... باید به اطلاع مردم برسد.
✔️ نظریه مبنا در شفافیت
اینجا بسیار مهم است که شفافیت، مثل رای و مثل بسیاری دیگر از امور سیاسی ممکن است از دو مبنا ارتزاق کند لذا فرقهایی بکند.
1⃣ مبنای غربی: رقابت
تاریخ سیاسی اقتصادی غرب پس از فئودالیته، برای مصالحی به دولت مرکزی تن داد. لویاتانی که در همه امور دخالت می کرد غیر از امنیت راه ها، پول واحد و... که کمک به دوره تجارت بود. رانت واردات و صادرات هم توزیع می کرد که عصر بازرگانی را شکل می داد. اما به مرور تجار قوی شده و این موجود(دولت) اضافی تلقی شد. بعلاوه که دولت برای حفظ انسجام جامعه و جلوگیری از آشوب و ... باید به حقوق کارگران و مزد بگیران هم دخالت می کرد که خلاف منافع سرمایه داران و تجار بزرگ بود؛ از اینجا "لسه فر" -یعنی نظریه عدم دخالت دولت در بازار- متولد شد. بازار آزاد رقابتی ، مطالبه این دوره سرمابه داری شد. لازمه عادی رقابت آزاد، شفافیت بود تا دولت رانتی توزیع نکند و در بازار بی طرف باشد؛ از اینجا شفافیت غربی متولد شد.
در مرحله بعد(نئولیبرالیسم) یعنی از ریگان و تاچر به اینسو، دیگر دولت برآمده از بازار بود و باید در جنگ و صلح و سیاست خارجی و... منافع بازار بزرگ سرمایه داری و شرکتهای چند ملیتی را تامین می کرد. اینجا شفافیت به بیشتر از تصمیمات اقتصادی دولت، هم افزایش یافت و همه انور حکمرانی را شامل شد.
⬅️ شفافیت غربی از سلول بنیادین رقابت و در بستر توسعه بازار شکل گرفته است.
❓آیا شفافیت در سیره علوی ، از همین مادر شیر می خورد؟
2⃣ مبنای اسلامی شفافیت: تعاون و تناصح بر بزرگترین حق:
خطبه۲۱۶ عظیم ترین حقی که خداوند در بین حقوق، فریضه و واجب کرده را ، حق والی بر مردم و مردم بر حاکم معرفی می کند.
در کلمات بسیار عالی وجه این برتری را بیان می کند(رجوع کنید)
بعد می فرماید: فعلیکم بالتناصح فی ذلک و حُسن التعاون علیه: بر شما لازم است همدیگر را در این حق بزرگ سفارش و یاری کنید.
وجه این دستور مهم را هم چنین بیان می کند:
" زیرا هیچ کس _هر اندازه هم که در به دست آوردن رضای خداوند حریص باشد، و تلاشش در راه طاعت و بندگی خدا فراوان باشد_ نمی تواند به حقیقت اطاعتی که شایسته خداوند است برسد، لکن یکی از حقوق واجب خداوند بر بندگان این است که به اندازه توان خود خیرخواه یکدیگر باشند و یکدیگر را در راه برپاداشتن حق در میان خود یاری رسانند. هیچ کس _هرچند مقامش در حق بزرگ و فضلیتش در دین بر دیگران پیشی داشته باشد_ در ادای حقی که خداوند برعهده او نهاده بی نیاز از یاری دیگران نیست ؛ و هیچ انسانی _هرچند او را کوچک بدانند، و در دیده ها ناچیز باشد_ کمتر از آن نیست که نتواند دیگران را در ادای حق یاری رساند و یا از سوی دیگران یاری شود".
⬅️ این یعنی مشارکت و معاونت عمومی مردم در برپاداشتن حق بزرگِ مردم_حاکم باید تامین شود.
شفافیت امور ملازمه عادی چنین بنیان نظری مستحکمی است.
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه سی و سوم/ ۲۹دی۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
🔺شفافیت در امور حکمرانی:
حضرت در ادامه فراز ذکر شده در نامه۵۰ می فرماید: فاذا فعلتُ ذلک وجبت لله علیکم النعمة و لی علیکم الطاعة: اگر آن حقوق شما (از جمله شفافیت در امور حکمرانی بغیر از اسرار نظامی) را انجام دادم آنوقت نعمت خداوند برشما تمام و اطاعت شما واجب می شود!
یعنی شرط اطاعت از حاکم قرارش می دهد!
و می افزاید: فخذوا هذا من اُمرائکم: این را از امراء و حکام تان مطالبه کنید.
• در قانون اساسی ما اصل۶۹ شفافیت مذاکرات مجلس و اصل۱۶۵ به علنی بودن محاکم قضایی اختصاص یافته است که با قوانین عادی میتوان شفافیت در بقیه موارد را هم قانونی کرد
🔺 شفافیت مالی
غیر از جمله گذشته در سیره آن حضرت این شفافیت بسیار چشمگیر است حتی در احتجاج با ناکثین جمل(کسانی که بیعت شکستند) احتجاج کرد که آیا حیف در حکم یا ویژه خواری بیت المال در من دیده اید؟
آنها پاسخ منفی دادند (ر.ک: بحار ج۳۲ص۱۳۴)
یعنی اگر چنین چیزی_العیاذ بالله_ثابت می شد، بیعت شکستن آنها مجاز بود!
این قضاوت اهل جمل و بصره بدون شفافیت مالی حضرت امکان نداشت.
• اصل۱۴۲ قانون اساسی رسیدگی قوه قضائیه بر اموال رهبر و رئیس جمهور و... را بیان می کند؛ لکن این غیر از شفافیت برای عموم است.
از همین جا طرح ها و لوایحی که برای توسعه در مشمولین این اصل کار شد بخاطر مغایرت با قانون اساسی رد شده است؛ لکن قانون شفافیت برای عموم و توسعه موارد از موارد این اصل، قانونی مجزا شده و تعارضی با این اصل (که رسیدگی قوه قضاییه است) نخواهد یافت(دقت کنید)
❓وجه توسعه افراد از مقامات اصلی (موارد اصل ۱۴۲) به همه مقامات و مدیران و مسئولین چیست؟
گزارش دیوان محاسبات در مورد بررسی فیش های حقوقی حدود ۹۳هزار و ۴۶۰ مقام و مدیر روشن کرد امکان دریافت فیش نجومی و فساد در همه این موارد هست. شفافیت برای عموم در کنار بررسی متمرکز (سازمانهای نظارتی) تنها راه برای پیشگیری از فساد در این حوزه است.
🔺شفافیت در عذر
تحقق آرمان ها، زمان بر است و واقعیت ها تدریج در تحقق را تحمیل می کند. اگر عذر تاخیرها و عدم تحقق ها با مردم در میان گذاشته نشود، اولا اغراء به جهل می شود و وضع موجود، مطلوب و اسلام تلقی می شود. این دین گریزی را موجب می شود.
ثانیا موجب می شود آرمان و مطالبه بالای سر واقعیت موجود بماند و نیروی مردم و مسئولین برای تغییر باقی بماند
ثالثا راه توجیه و فرار از مسئولیت از مدافعان و مسئولین گرفته شود.
این بخش از شفافیت هم در سیره حضرت امیر(ع) بسیار به چشم می آید صراحت حدود ۲۷ تا ۳۰ مورد را برای مردم می شمارد که اسلامی و مطلوب نیست اما هنوز نتوانسته آنها را تغییر دهد.
* (تفصیل را در فایل صوتی بشنوید)
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ برای تبلیغ مشارکت در انتخابات #بین_مرددین برچه عنصری تاکید کنیم؟(۱)
• دربین جملات پرتکرار رهبر انقلاب در فواید مشارکت در انتخابات این جمله نادرتر اما درخشش خاصی دارد: انتخابات مانع دیکتاتوری و هرج و مرج!
• یعنی در نظام اسلامی ما هم دیکتاتوری یک اقلیت (نخبه قدرت یا ثروت یا حتی علم) منتفی نیست؛ و الا طرح نمی کردند.
• در وضعیت های رقابتیِ جدی که واضح است مشارکت، "مردم سالاری" رقم می زند.
• حتی در بدترین وضعیت های رقابتی هم باز مشارکتِ معنادار می تواند "مانع استبداد اقلیت" شود.
با انتخاب "کمی دیگری" هم می توان جلوی تثبیت آرایش های خاص _که به مرور شکل می گیرد_ را گرفت.
"رای تغییر" و حتی "رای اعتراض" با مشارکت رقم می خورد؛ اما اصلاً رای ندادن، فقط کمک به براندازان است. ملت ایران خوب میداند براندازی هم یک #دیکته_بیگانه است؛ پس با رای ندادن، به دیکتاتوری اقلیت کمک نمی کند.
❗️جالب اینکه در پیمایش مطالعه رفتار رای دهی در جامعه ایرانی(دیماه۱۴۰۲) ؛ درباره این گزاره: "انتخابات مانعی برای بروز دیکتاتوری"؛ ۸۲٪ رای دهندگان فعال، ۷۳٪ رای دهندگان غیر مزمن(که ۲ انتخابات از ۳ انتخابات اخیر شرکت کرده اند) و ۴۶٪ رای ندهندگان با این گزاره موافق اند.
⬅️ از اینرو یکی از محتواهایی که در شرایط کنونی می نشیند و تحرکی را می تواند موجب شود، تبلیغ درست همین گزاره است.
• از سوی دیگر انتخابات های ضعیف موجب می شود، قانونگذاران از حمایت اندکی بهره مند و بطور طبیعی قانون پشتوانه حمایتی مردمی کمتری داشته، ضمانت اجرایش کمتر و راه به سمت هرج و مرج فراهم شود.
#انتخابات
#مشارکت
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian