eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
765 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی و ششم/ ۱۱اسفند۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز پایانی (برخی اخلاقیات حاکم و حکمرانی) 1⃣ نفی خودپسندی و هرچه به آن بیانجامد و حُبّ الاطراء(دوست داشتن ستایش مردم)؛ اینها را مطمئن ترین فرصت برای شیطان جهت تباه کردن نیکی نیکوکاران می شمارد. 2⃣ منع از: • منت بر رعیت در احسان ها ⬅️ که احسان را تباه می کند • زیاد شمردن کار خود ⬅️ نور حق را می برد. - امام صادق(ع) به علماء شبیه این تعبیر را دارد که : از جبارین نباشید که این باطل، نور حقتان را می برد. • تخلف از وعده ⬅️ خشم خداوند و مردم را در پی دارد. - امام کاظم(ع) شبیه آن را به والدین در قبال بچه می گوید که تخلف از وعده او را نسبت به پروردگار بدگمان می کند. 3⃣ انجام امور در نقطه تعادل وقت و موضع خود: الف) نه عجله؛ نه سهل انگاری در وقت انجام. - فرق عجله و سبقت یا سرعت در این است که عجله، همه معدات و لوازم کار را نمی آورد اما سرعت و سبقت ، سریع تر انجام دادن کهر با همه لوازم و معداتش است ب) نه اصرار بر کار وقتی هنوز مبهم است؛ نه سستی در انجام وقتی که واضح شده است. ❗️ این دو دستور بخصوص در حکمرانی مردمسالار حائز اهمیت بسیار است. و بردن جامعه بدون این دو دستور ممکن نیست 4⃣ ترکِ: - استئثار و انحصار آنچه همه درش بالسویه اند ⬅️ از تو گرفته خواهد شد - غفلت از چیزی که جلوی چشم همه است ⬅️ پرده می افتد و داد ستمدیده گرفته می شود ✔️ تأملی در استئثار این ویژه خواری در حکومتهای مثل اموی به بیت المال اختصاصی و بیت المال عمومی انجامید اما در حکومت مجتهدان و عالمان ممکن است لطیف تر اتفاق افتد مثل ! عدالت و مساوات در شأن، یک اصل اسلامی است. یعنی فرصت برابر برای شأن و جایگاه اجتماعی باید باشد اولا علم و تقوا ، موجب مزیت مادی نشود ثانیا همین ها پیش ساخته نباشد یعنی عالمی با علم نافع و متقیِ واقعی، در قلوب جا باز کرده ، منزلت اجتماعی یابد ؛ نه اینکه شأن پیش ساخته ای، طبقه بسازد و مثلا هرکه روحانی یا معمم است بدون آن فضیلت های واقعی هم دارای آن شأن شود!(دقت شود) • شهید ثانی چنین پنداری درباره مجتهدان را موجب بسته شدن باب اجتهاد، اختلال احوال بندگان و تعطیلی احکام خداوند می شمارد!: "مجتهد نپندارد چون نائب امام زمان است باید همانند سلاطین دنیا برای خود شرف و نسب و جاه و جلالی قائل باشد زیرا این قیاس باطل و تصوری فاسد است که پایه ای در شریعت ندارد. برای اینکه اگر یک برده هم مجتهد شد و همچنان برده بوده، بایست خدمت مولایش بکند؛ مولایش هم باید فتوای او را در احکام شرعی بپذیرد...بدین ترتیب متابعات از مجتهد در احکام شرعی دلالت بر شرف و برتری او نیست.همین تصور باطل است که سبب شده هرکسی مدعی اجتهاد است از سوی دیگران متهم به حب ریاست و تقدم خواهی بر عام و خاص بشود و پیروی اش بر افراد آزاده دشوار باشد و انقیاد مردم نسبت به او سخت شود. این چیزی است که باب اجتهاد را می بندد، احوال بندگان خدا را مختل کرده و احکام خدا را تعطیل و اسلام را از بین می برد..."!(رسائل شهید ثانی ج۲ ص۷۹۲) • مقام معظم رهبری نیز در دوجای کتاب "دو امام مجاهد" فضیلت تقوا، علم و جهاد را صرفا عندالهی شمرده و موجب ثبوت هیچ امتیاز مادی نمی شمارند. عجیب تر اینکه این برابری را نه فرعی روبنائی که از ارکان ایدئولوژی اسلامی پیامبر می شمارد: "اسلام بین افراد مسلمان فقط یک مایه امتیاز قائل است و آن تقواست. البته علم را هم مایه امتیاز می داند؛ جهاد را هم مایه امتیاز می داند اما قابل توجه اینجاست که همین چیزهایی هم که از نظر اسلام مایه امتیازند، مایه امتیاز مادی و مالی نیستند. پس اینطور نیست که به آدم باتقوا یک درهم از بیت المال بیشتر بدهند. ابداً. بیت المال مسلمانها بین همه مردم بالسویه تقسیم میشود. این یکی از اصول انقلاب محمدی است. یکی از پایه ها و ارکان ایدئولوژی اسلامی پیغمبر اکرم است. به تعبیر دایر بین دوستان جوان یکی از ارکان انقلاب اسلامی، این است"! (دو امام مجاهد ص۱۷۰و۱۷۱ و هم ص۱۸۶) • ایشان در سخنرانی مهم حکومت در نهج البلاغه برای "ولی امر" همین را تکرار می کند: "ولی امر یعنی متصدی این کار. هیچ امتیازی توی کلمه متصدی این کار خوابیده نیست... متصدی این کار هیچگونه امتیازی را طلب و توقع نمی کند و عملا هیچگونه امتیازی به او تعلق نمی گیرد از لحاظ وضع زندگی و از لحاظ برخورداری های مادی. اگر بتواند وظیفه خودش را خوب انجام دهد به اندازه ای که این وظیفه و انجام آن برای او جلب بکند، به همان اندازه حیثیت متعلق به او می شود بیش از آن نه؛ این مفهوم حکومت در نهج البلاغه است".(۶۰/۲/۲۹) *تفصیل مطالب و نکات دیگر را در فایل صوتی بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه (سلسله نشست‌های فلسفه تاریخ و مهدویت) با حضور حجت الاسلام قنبریان 🗓 چهارشنبه ۱۶اسفند - ساعت ۱۶ قم - خیابان شهیدان فاطمی - کوچه ۲۸ پلاک۶ موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 صوت کامل مناجات شعبانیه 💢 حجت الاسلام علی فخری 📆 جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ | ۲۰ شعبان ۱۴۴۵ 🖇 قرار هفتگی هیئت 🔰 هیئت راه فاطمه(سلام الله علیها) 🌐 @rah_fatemeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 غیبت و سکولاریسم! جلسه اول / ۸اسفند۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران ✔️ تصحیح دو نگاه غلط: 1⃣ نسبت به امام غائب! • امام منزوی از همه فعالیتهای سیاسی اجتماعی/ فقط مامور شفای شل و کورها...! • امیرالمومنین(ع) برای او در همان دوره غیبت، باز کردن بندها، آزاد کردن بردگان، پراکندن جمع ها (ی دشمنان) و جمع کردن پراکندگی (مومنان) می شمارد!(خ۱۵۰) 2⃣ نسبت به فعالیت مومنان در غیبت! • وقتی امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء شد، فعالیت مومنانه هم ندبه خوانی و صدقه و ریسه و شربت و چراغانی می شود (نیمه شعبان حجتیه)! • امیرالمومنین(ع) در کنار آن ولاء سیاسی-اجتماعی دوره غیبت امام(ع)، حرکت مومنانه را هم، صیقل یافتن قومی در فتنه ها و جلا گرفتن دیدگانشان از قرآن و حکمت نوشی شان در صبح و شام می شمارد!(خ۱۵۰) یعنی فعالیت سیاسی-اجتماعی؛ همان که در حدیث لوح هم هویداست. *⃣ عامل اصلی این سکولاریسم: • سکولاریسم گرایشی: یعنی همه فعالیت ها برای کسب دنیا و دوری از قداست و معنویت! - اینرا دو طیف جلو می برند: سکولارها و بی دینان/ ! (قرآن سه بار درباره شان هشدار داده) • سکولاریسم دانشی: نظریه جدایی دین و امر قدسی از ساحت های اجتماعی و سیاسی؛ که سر آن سکولاریسم گرایشی سوار می شود! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 غیبت و سکولاریسم! جلسه دوم / ۱۰اسفند۱۴۰۲ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران *⃣ آسیب سکولاریسم گرایشی و دانشی • راه حل سلبی: لزوم مقابله عملی با دین بازان و مقابله نظری با سکولاریسم دانشی #⃣ راه حل ایجابی: امتزاج درست معنویت و سیاست • خطبه۲۲۲ و مناجات شعبانیه؛ دوقلویند! • قله معنویت و سیاست: - بندگانی که خداوند در ذات عقولشان با آنها راز می گوید، با نور یقظه بیدار و مردم را متوجه ایام الله می کنند و مصابیح هدایت در تاریکی ها می شوند، امر به قسط و عدالت می کنند و...(خ۲۲۲) - الهی واجعلنی ممن نادیتَه فاجابک و لاحظتَه فصعق لجلالک فناجیتَه سرَّاً و عمل لک جهراً (مناجات شعبانیه/ همان مضمون خ۲۲۲) امام بزرگوارما در این قله بود... • دامنه معنویت و سیاست همان "نادیتَه فاجابک" اما نه در آن اوج، بلکه در دامنه: الهی اُنظر الیَّ نظر من نادیتَه فاجابک و استعملتَه بمعونتک فاطاعک (مناجات شعبانیه) - تفاوت "اجعلنی" و "انظر الیّ"؛ تفاوت مقام تثبیت و حال! - تفاوت "فناجیتَه سرّاً و عمل لک جهراً" با "استعملتُه بمعونتک فاطاعک"؛ تفاوت قله و دامنه! در اولی عارف و شاهد است در دومی سالکی است که خداوند او را در کارهای اجتماعی سیاسی به کار گرفته است! - شهید بهشتی و مطهری و هاشمی نژاد و... این دومی بودند. - به تکثیر این در موازنه با به شدت محتاجیم ☑️ @m_ghanbarian
نامه جمعی از فعالان عدالت‌خواه به رئیس جمهور درباره تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ 🆔 @edalatkhahi
🔘 قحط انسان، قحط دین! • این جنازه خشک و تراشیده نیست ، که از گرسنگی جان داده؛ جنازه انسانیت است، نحیف و بی روح، مهیای دفن است! • او یکی از هزار کودک غزه بود که این روزها علف می خورند و با "گرسنگیِ اسرائیلی" می جنگند و می میرند! با او اسلامِ مواسات و مساوات بود که رنجور و علیل می شد و جایش اسلامِ مرفهین بی درد بود که فربه تر می شد! • "چشمان" بازتر از معمولش، هنوز "به راه" اعراب است! و دهان بازمانده اش، نه از ما که از خدایش طلبِ: "لكُلِّ ذي رَمَقٍ قُوتٌ"۱ دارد! • "اهتمام" و "مُسلم" در نبویِ: "مَنْ أَصْبَحَ و لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ"، هم دچار قحطی شد: "قحط معنی در میان نامها"! • علی جان! _ای که بر درد و ناله زنِ ذمی هم می خواستی دق کنی_ تو بجای بعض ات، که تعصب نامت (فقط نامت!) را دعوای فرقه ها می کنند و تخم "برائت از مسلمان( ِسنی)" در حسینیه ها می کارند، اما از درد تو خالی و بر رنج انسان ساکت اند، سخن بگو! دوباره نهیب بزن: كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً ۲! "دیده بگشا رنج انسان بین و سیل اشک و آه… کبر پَستان بین و جام جهل و فرجام گناه! دیده بگشا بر ستم؛ در این ، علی شمع شبهای دژم؛ ماه غریبستان، علی دیده بگشا نقش انسان ماند با جامی تهی… سوخت لاله، مُرد لیلی! خشک شد سرو سهی… ................. ۱. برای هر جانداری، خوراکی هست (امیرالمومنین(ع)/ تحف العقول ص۹۸) ۲. دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید(نامه۴۷نهج البلاغه) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبخ غذا توسط ایران در غزه خبرنگار اسرائیلی: بر اساس اسناد منتشر شده در چند روز اخیر ایران در شمال و جنوب غزه مراکزی ایجاد کرده که اقدام به طبخ غذا و کمک به مردم غزه میکند، شما میتوانید پرچم ایران را در این خانه ها ببینید، این اتفاق درحالتی می افتد که رییس هلال احمر ایران میگوید تا کنون ده هزار تن مواد غذایی و تجهیزات پزشکی از ایران به نوار غزه منتقل شده است. https://www.jahannews.com/news/872860 • «وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ» یعنی روزی من فرما مواسات با آنکه رزقت را بر او تنگ گرفتی، به مدد آنچه از فضلت بر من وسعت دادی(صلوات شعبانیه) در همین ارتباط هموطنان می‌توانند کمک‌های نقدی خود به مردم مظلوم فلسطین را به شماره حساب 99999 و شماره کارت 6037997544999999 نزد بانک ملی و یا به شماره حساب 4101034741999998 و شماره کارت 6367957078758336 نزد بانک مرکزی و یا از طریق شماره‌گیری کد دستوری #5*112* واریز کنند. ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•ویدئو یک: توضیحات حجت الاسلام شاندیزی (مسوول گروه فرهنگی شهیدالقدس) در مورد پویش کمک به غزه. • ویدئو دو: الحمدلله مهربانی‌های شما عزیزان به غزه رسید و توسط دوستان جهادی‌مان در غزه «گروه جهادی الباقیات الصالحات» بسته های غذایی تهیه و توزیع شد... 📣 این پویش همچنان ادامه دارد... سفیر پویش کمک به غزه باشیم... شماره کارت برای کمک به این پویش
5029087001597700
@Shahideqods اگر سوالی بود میتوانید به این آیدی پیام دهید : @a_balllll ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
• ویدئو یک: گوشه ای از توضیحات حجت الاسلام و المسلمین عابدی درباره خیریه ام الیتامی خدیجه الکبری(س) و دعوت به همکاری • ویدئو دو: گزارش سرباز روح الله رضوی از پخش غذای این خیریه در بین آوارگان غزه در رفح ✅ اطلاعات حساب خیریه اُمّ اليتامىٰ خديجة الكبرىٰ بانک پاسارگاد: شماره کارت:
5022291329674046
شماره حساب:
2308100179177931
شماره شبا:
IR710570023081017917793101
بانک ملت: شماره کارت:
6104338926896834
شماره حساب:
8899889953
شماره شبا:
IR210120020000008899889953
🔹بنياد خيريه اُمّ اليتامىٰ خديجة الكبرىٰ سلام الله عليها🔹 @bonyadkhadijah ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️خدایا ما چگونه تحمل کنیم این مصیبت را... ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah @EMAM_COM
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مهدویت و پایان تاریخ در نهج البلاغه حجت الاسلام قنبریان ۱۶اسفند۱۴۰۲ *⃣ چند گزاره کلیدی از مهدویت در نهج البلاغه: 1⃣ رابطه مستقیم وضعیت دین و وضعیت امام: • فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اغْتَرَبَ الْإِسْلَامُ(خ۱۸۲) - طلوع اسلام ناب هم مطلع رفع غربت امام است! • توضیح از خطبه های ۱۴۷و۱۸۷ 2⃣ تصرفات سیاسی اجتماعی امام غائب: أَلَا وَ إِنَّ مَنْ أَدْرَكَهَا مِنَّا يَسْرِي فِيهَا بِسِرَاجٍ مُنِيرٍ وَ يَحْذُو فِيهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِينَ، لِيَحُلَّ فِيهَا رِبْقاً وَ يُعْتِقَ فِيهَا رِقّاً وَ يَصْدَعَ شَعْباً وَ يَشْعَبَ صَدْعاً، فِي سُتْرَةٍ عَنِ النَّاسِ لَا يُبْصِرُ الْقَائِفُ أَثَرَهُ وَ لَوْ تَابَعَ نَظَرَهُ(خ۱۵۰) - امام غائب فقط مغیث و دارالشفاء نیست... 3⃣ مهیا شدن قومی از درون آن تصرفات برای ظهور: ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ تُجْلَى بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ وَ يُرْمَى بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهِمْ وَ يُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوحِ.( خ۱۵۰) - گزارش حدیث لوح از یاران غیبت هم همین است... 4⃣ استعاره های پرمعنا: • برای غیبت: ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَأَلْصَقَ الاَْرْضَ بِجِرَانِهِ (خ۱۸۲) • برای ظهور: فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ، ضَرَبَ يَعْسُوبُ الدِّينِ بِذَنَبِهِ، فَيَجْتَمِعُونَ إِلَيْهِ كَمَا يَجْتَمِعُ قَزَعُ الْخَرِيفِ (ح۱) - شما به آرزویتان می رسید(خ۱۰۰) - هوی به دین برمی گردد(خ۱۳۸) ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📍جلوی "دین‌بازها" و سکولاریزم گرایشی را بگیرید | شأن پیش‌ساخته برای روحانیت درست نکنید ◀️ حجت الاسلام قنبریان | فلسفه تاریخ ................................... 🔅 برای قضاوت بهتر صوت کامل را اینجا بشنوید! 🔅 برای تفصیل درباره و نقش آنان در سکولاریزم اینجا و اینجا بشنوید! 🔅برای تفصیل درباره نداشتن روحانیت اینجا بخوانید! و اینجا بشنوید! • در اینباره به این منابع هم رجوع کنید: - رسائل شهید ثانی ج۲ص۷۹۲ - حکومت در نهج البلاغه آیت الله خامنه ای ☑️ @m_ghanbarian
📖 | اِنَّکُم مسئولون! 🔻تأملی بر مسئولیت اجتماعی و چگونگی رسیدن به قُلّه 🔸بسیج لشکر مخلص خدا برای ماموریت دیروز و امروز است اما هر چند میلیون هم که در سازمان بسیج حضور داشته باشند، نسبت به کل مردم جامعه ایران "فئه" محسوب می‌شوند. 🔹بسیج می‌تواند خیلی از ماموریت‌های بزرگ را انجام بدهد و انجام هم داده لکن بعضی موقعیت‌ها حضور همه مردم را می طلبد؛ آن هم حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران. 🔸نه اینکه بسیج چیزی کم داشته باشد بلکه این مسئولیت به قدری مهم و سرنوشت ساز و بزرگ است که با فئه انجام نمی‌شود و همراهی اکثریت و قاطع مردم را می‌خواهد. زیرا در نظام جمهوری اسلامی ایران، حکومت مردم سالاری دینی برقرار است و مردم سالار یعنی همه مردم نه فقط مردم حزب‌اللهی زیرا این مسئولیت بسیار کمرشکن و حساس است. 👤بر اساس گفتاری از حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان ⏳انتشار به زودی... 🌐 🆔 @geraa_ir
✅ افتتاحیه برنامه سی شب سی مسجد • دعوت از مومنین برای همراهی و نحوه های همکاری • ارائه لوحه شبها: دوشب در هفته مساجد شهر ، ۴شب در هفته روستا • شنیدن ایده های تازه برای خلق ظرفیت های بیشتر 🔘 شب اول: مسجد ثامن الائمه تلاوت، منبر، مناجات و توضیح طرح و انحاء همکاری سه شنبه ۲۲اسفند۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰ منتظر شمائیم ☑️ @m_ghanbarian