eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جمهوری اسلامی؛ ولایت فقیه ذیل حاکمیت ملی 🔰 گفتاری از حجت‌السلام‌والمسلمین محسن قنبریان در شماره چهارم نامه‌جمهور، «ویژه‌نامه مجلس» ➖ مناسبات امر ولایی و امر عمومی در قانون اساسی ➖ ولایت به شرط جمهوریت ➖ شوراهای مستشاری ➖ در اقتصاد تعاون، در حکمرانی شورا ➖ بدتر از مرگ! ➖ نه پوپولیسم، نه نخبه گرایی! ➖ مشکل، اقتصاد سیاسی ست ➖ چرا شما انگ کاپیتالیستی نخورید؟! ➖➖➖➖ جهت تهیه نامه جمهور با مبلغ 150هزارتومان به شماره کارت: ۶۰۳۷ ۹۹۷۵ ۹۹۶۹ ۴۹۳۳ به‌ نام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم واریز کرده و رسید واریز را به همراه آدرس پستی و شماره همراه به شماره ۰۹۰۱۶۸۵۵۲۹۰ ارسال نمایید ➖➖➖➖ 🆔 @nameh_jomhour | نامه جمهور
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آقا آقا گفتن، انقلابی گری نیست!! 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان (استاد حوزه و دانشگاه) 💠 برنامه کنشگر 🔸 برای مشاهده فیلم کامل برنامه اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴انقلاب اسلامی، مهم ترین اپوزیسیون انقلاب اسلامی است! 👤 حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان (استاد حوزه و دانشگاه) 💠 برنامه کنشگر 🔸 برای مشاهده فیلم کامل برنامه اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه شانزدهم ❗️ تعمیم الزام با ادله امر به معروف ❓آیا نقض قاعده پیش گفته(حفظ پیوند اجتماعی) است؟! • روایت ریان بن صلت • بستره "النصیحة خشنة": - جاسوسی برادر زاده امام کاظم(ع) - تهمت عدم طیب مولد به امام جواد(ع) - شکایت برادر از امام رضا(ع) - معارضه های سیاسی: دیباج/ زیدالنار/ ابراهیم(قصاب) • امام رضا(ع) برای امر به معروف به روی دیگر ولایت عرضی پرداخت: - هزار دینار بدهی ابراهیم را داد... - در ماجرای شکایت فرمود: از همراهی و احسان به شما کوتاهی نمی کنم! ❗️سبک علوی و سبک اموی بردن بهشت! • روایت عمار بن ابی الاحوص • حضرت امیر(ع): فِي حَمْلِ عِبَادِ اَللَّهِ عَلَى أَحْكَامِ اَللَّهِ اِسْتِيفَاءُ اَلْحُقُوقِ وَ كُلُّ اَلرِّفْق * مطلب مرتبط: وقتی نصیحت هم خشونت می‌شود! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پیوند اجتماعی، زیرساختِ اِلزام است...!؟ حجت الاسلام قنبریان 💠 برشی از جلسه پانزدهم سخنرانی ظهرهای رمضان با موضوع "ولاءها و ولایت ها در قرآن"! @ali_samimi71 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 نه در اندازه این قوم بُود درک علی 🖤 آسمان هم به ستوه است ز ادراک علی... 📣 سلسله جلسات تحلیل و توضیح نامه ۵۳ نهج البلاغه، نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر، با تفسیر استاد قنبریان ⭕️ وقتی امیرالمومنین علی (ع)، «مالک اشتر نخعی» از یاران خود را به امارت مصر منصوب کرد، به او فرمانی در قالب یک نامه نوشت. این نامه بی‌تردید از مهم‌ترین اسناد سیاسی حقوق اسلامی است که در آن ویژگی‌های حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، رابطه دولت با شهروند و بسیاری از مسائل دیگر از سوی حضرت بیان و مورد تأکید قرار گرفته است... 🎥 تماشا در لینک زیر: 🌐 B2n.ir/nm53 ✅ در با خانواده فیلم ببینید 🆔 @AmmarYar_IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔴 روز جهوری اسلامی روزِ امامتِ اُمّت! ⬅️ برشی از گفت و گو با استاد قنبریان... 🔺خمینی بدون مردم شیخ انصاری در یک حجره و نائینی در مشروطه است که باید کتاب‌هایش را جمع کند. مردم بدون خمینی هم به جایی نمی رسند. نه ولی تنها و نه مردم تنها. 🔺 اسلام نظام امامت و امت است. نظامی که می رود به سمت امامت امت. امام قرائتی از اسلام را ارائه داد که در آن مردم‌سالاری دینی، آزادی و حق انتقاد وجود داشت. 🔗 مشاهده‌ی فیلم کامل این گفتگو از صفحه رسمی گرا در آپارات https://www.aparat.com/v/VJfsy @marghoomat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجه الاسلام قنبریان در واکنشی صریح مطرح کرد؛ 📽 آیا اجرای نهج البلاغه در دوره جمهوری اسلامی خوارجی گری است؟ ▫️ما در دوره علی هستیم یا نه آقا؟! اینها تند روی است؟ اینها انقلابی گری مذموم است؟ این راهش آخرش خوارج است؟ اجرای نهج البلاغه خوارجی گری است در دوره جمهوری اسلامی؟ ▫️آیا برگردیم به دوره امام سجاد(ع) که فرمود در کل حجاز بیست نفر ما را نمی شناختند! الآن در آن دوره ایم؟ یا در دوره ای هستیم که یک امت به پا خاسته ای خون داده، آموزه ها را از کتاب ها درآورده و به خیابان ها و کربلای 5 و کانال کمیل برده است؟! الان این امت می خواهد میوه اش را بچیند، اگر دیر شد این میوه فاسد می شود؛ حالا یکی آمده و می گوید... ▫️۱۰۰۰ سال چرخیده تا وقت نهج البلاغه شده. وگرنه همیشه وقت وسائل الشیعه بود اما وقت نهج البلاغه نبود! ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• برنامه ماجرا 🔹 بهترین استدلال بر صلاحیت دولت‌ها، قضاوت جمع‌بندی شده مردم است که قضاوتی خطائی نیست. 🔸 ماجرای کارگزاران حکومت علوی موضوع: امام علی علیه‌السلام و خلق اراده عمومی باحضور: حجت‌الاسلام محسن قنبریان 🔹 دوشنبه ۱۳ فروردین، ساعت ۲۰:۲۰ شبکه ۴ سیما @majara_tv4
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جنبش دانشجویی، سکاندار فرهنگ سیاسی 🔰 برشی از گفتگوی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان و آقای محمدصالح ترکمان در برنامه جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری 💠 برنامه کنشگر 🔸 برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هفدهم ▫️ جمهور مردم و انعقاد ولایت • نقطه اتصال ولاء عرضی و طولی • اگر حاکمیت با حضور جمهور منعقد نشود، دیگر راهی برایش نمی شناسم(خ۱۷۳) • توصیف بیعت با خود(خ۵۴ و خ۲۲۹) • بیعت جمهور، شرط وجوب: رهبر انقلاب: "حتی کسی مثل امیرالمومنین اگر مردم با او نباشند، می گوید من تکلیفی ندارم"! • در حکمرانی هم، جمهور ، عمود دین اند(نامه ۵۳) - آیت الله جوادی آملی: "نام مردم را بی وضو نمی شود برد اگر خدای نکرده با این مردم بد رفتاری شود مثل این است که با نماز بدرفتاری شده است".(۱۴۰۰/۴/۲۱) • بهترین راه کشف صلاحیت هایند (نامه ۵۳) • عزل حاکم شرع در صورت کراهت مردم و انقیاد به کسی دیگر با صلاحیت کمتر (القواعد و الفوائد/ قاعده ۱۴۷) ❓این اتصال چگونه و تا کجا؟ • تا: "ظهور دوستی مردم" (ظهورُ مودّةِ الرعیة) با: "از سر میل خود گرد ولات امر جمع شدن"(بحیطتهم علی ولاة الامور). (نامه ۵۳) • در جانب حاکم هم حسن ظن به مردم لازم است که با سه کار از طرف خودش، حاصل می شود: - احسان کردن (احسانه الیهم) - سبک کردن هزینه های زندگی (تخفیفه المئونات علیهم) - اکراه و الزام نکردن در اموری که به آنها مربوط نیست (ترک استکراهه ایاهم علی مالیس له قِبَلَهم). (نامه ۵۳) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه هجدهم ▫️ جامعه نبوی الگوی کار امیرالمومنین(ع) 🔅 زیر ساخت های اجتماعی ِ حکمرانی دینی: • اتصال به دین(ولاء طولی): فعقد بملته طاعتهم • اتصال اجتماعی ذیل دعوت به دین(ولاء عرضی): جمع علی دعوته الفتهم • کارآمدی دین برای دنیای مردم(التفّت الملة بهم فی عوائد برکتها) ⬅️ امور حکمرانی را تثبیت و منعطف می کند: قد تربّعت الامور بهم / تعطّفت الامور علیهم (خطبه قاصعه) 🔅 مشکل حکومت در دوره معاصر علوی؛ قطع این اتصالات • گسست اجتماعی: صرتم بعد المولاة احزاباً • شکاف سیاسی بین مردم-حاکم؛ میثاقی که حرم خداست! (وضعه الله لکم حرماً فی ارضه) 🔅 سه پیوست بر همه سیاستها و اوامر حکومتی علوی: میانگین استحقاقها، عدالت فراگیر، رضایت عمومی (نامه ۵۳) ⬅️ راهبرد علوی: خلق اراده عمومی! ⚠️ دولتی که از این راه نرود حتما به یکی از دو دیگریِ حکومت علوی دچار می شود: ۱. سلطه و زور / ۲. سکولاریزم و بی خیالی ارزشها! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه نوزدهم ▫️ خلق اراده عمومی(۱) • راهبرد اصلی حکمرانی در یک مردمسالاری دینی • زیر ساخت اصلی آن، اتصالات اجتماعی-سیاسی (ولاء عرضی و طولی) • پیوست سیاستها: اوسطها فی الحق، اعمها فی العدل، اجمعها لرضا الرعیه(نامه۵۳) • حکمت۴۷۶ ؛ آثار منفی سخت گیری و ستم: ترک وطن، شورش 🔅 خلق اراده عمومی، محتاج معروف سازی ارزشها خطبه۸۷: آموزش احکام/ لباس عافیت با عدالت/ فرش کردن معروفها با قول و فعل • بدون هنجار و معروف شدن ارزشها، امر و نهی به آن مشکل می شود • چرا نفرمود امر به واجب و نهی از حرام؟! موثقه مسعده بن صدقهصحیحه داود الرقی؛ ذلت مومن در تعرض به امری که از عهده اش خارج است! • استطاعت و قدرت و فراهم سازی احتمال تاثیر، "شرط واجب" نه "شرط وجوب" برای حاکمیت اسلامی • قدرت دهی به آمر به معروف فقط با ابزارهای قضایی نیست؛ افزایش احتمال تاثیر در فضای عمومی است. 🔅 خلق اراده عمومی + تدبیر اجتماعی توسط امیرالمومنین(ع) در مساله ناهنجاری اجتماعی زنان کوفه الکافی ج۵ص۵۳۷ السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹ * مطلب مرتبط ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 جلسه ای برای رفع ابهام 🔰 جمع‌بندی بحث حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در برنامه کنشگر ✅ برخی از محورهای مطرح شده در بحث: ➖ دیدار دانشجویی فقط وقتی سطح بالاتری پیدا می‌کند که همه تشکلها سعی کنند به کمک ولی بیندیشند، ایرادی ندارد که یک تشکل بحث جهاد تبیین را داشته باشد و دیگری بحث بن‌بست های عدالت. ➖ تشکلها حتی اگر سوال ندارند باید با مسئله وارد شوند، نتیجه کار یکساله جریانهای دانشجویی که در محضر حضرت آقا ارائه می‌شود برای تمام جامعه آورده دارد. ➖ اگر می‌خواهیم حرف آقا را به خودش یادآوری کنیم، باید بگوییم شما و بهشتی گفتید که باید سیاست و اقتصاد متناظر هم باشند اما با وجود ابزارهای قانون اساسی و سیاست های کلی خود حضرتعالی روی زمین دو دهه است منعقد نمی‌شود. ما پیگیری کردیم عواملش را، فرمایش شما چیست؟ باید از مسئله گره‌گشایی کرد. 💠 موضوع این برنامه: جنبش دانشجویی و دیدار با رهبری 🔸برای مشاهده فیلم کامل برنامه در اینجا وارد شوید. ✳️ کنشـگر؛ محفل اندیشه‌ورزی جنبش دانشجویی 🆔 @koneshgar_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیستم ▫️ خلق اراده عمومی(۲) 🔅 تفاهم و تعاهد اجتماعی • آیه۱۲ ممتحنه ❓بیعت بر ترک محرمات اصلیه چه معنایی دارد؟! ❗️آیه۵۳ نور، قسم خوردن بر "طاعت معروفه" را نهی می کند؛ بیعت هم مثل قسم! • بیعت تاکیدی، اجتماع دو سبب • در ۵۳ نور، فاعل مذمت شده نه فعل 🔸 "بیعت نصرت" در جنگ و صلح ها غیر از بیعت اسلام و اصل حاکمیت؛ نشانه حکمرانی مردمی است. • کوتاهی های مردم در جنگهای حضرت امیر(ع) و امام حسن(ع)، ناقض بیعت سیاسی برای حاکمیت آنها نبود. • بیعت زنان مسلمان هم بمثابه بیعت مکرر مردان در جنگ و صلح • بیعت، یک تعاهد اجتماعی است و متعلق خود را کاملا معلوم می کند. • موارد شمارش شده ذیل ۱۲ممتحنه: - احتباء و خلوت با نامحرم (الکافی ج۵ص۵۱۹) - برخی احکام عزاداری زنان (تفسیر برهان ج۵ص۳۵۷) ⬅️ اینها قابل جمع با بیعت های مکرر است. • بینش رهبر انقلاب در اینباره: "مردم و ارزشهای الهی باید باهم توأم شوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند"(۹۰/۱۰/۷) • نمونه تعاهد امیرالمومنین با ناهنجاری اجتماعی مردان کوفه (السوق فی ظل دولة الاسلامیة ص۶۹) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست و یکم ▫️ خلق اراده عمومی (۳) 🔅 سنت های خوب • خلق اراده عمومی گاه بشکل نهضت و تغییر است و گاه حفظ و تثبیت و انتقال به نسل بعد • حضرت امیر(ع) در آیین حکمرانی بدین هم پرداخت: لاتنقض سنة صالحه ...(نامه۵۳) • اصطلاح عام و خاص سنت ❓ مگر دین ناقص است که بزرگان امت سنت بگذارند؟! مگر کسی غیر از نبی(ص) حق سنت گذاری دارد؟ • فرمود: "صدور هذه الامة" نه انحصاراً پیامبر(ص)؛ نه "سنت های صدر اسلام"! - تعبیری که مانع سلفی گری است. • این سنن، تشریع تازه نیست، صورت فرهنگی اجتماعی دادن و تجسم بخشی به یک ارزش است. - از ابزار ولایت در راهبری جامعه است که حضرت در عهدنامه آورده - جنگ سنت های اجتماعی رقیب در دنیای ما • مثالها... • بیان علمی آیت الله جوادی آملی در اینباره (اصل نهم از مقدمه کتاب مفاتیح الحیات) 🔸 علت غایی این سنن: 1⃣ موجب الفت اجتماعی شود (اجتمعت بها الالفة) ⬅️ همان تقویت ولاء عرضی - خیر خاص و خیر عام این سنن - رسومی که جای الفت تفرقه و گسست می آفریند "صالحه" نیست؛ مثل برخی رسوم ۹ربیع و... 2⃣ موجب اصلاح و تعالی جامعه شود (صلحت علیها الرعیة) - تجسم یک ارزش در آداب و رسوم، بقاء آن و انتقال به نسلها را ممکن می کند - جامعه بی مادر، ضرورت تکریم مادری - لطیفه ی غیر توقیفی بودن حکم و امکان فرهنگی و بومی کردن آن. • علت نظر متفاوت حضرت امیر(ع) و امام کاظم(ع) درباره جشن های نوروز! ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ولاء ها و ولایت ها در قرآن حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان ۱۴۴۵ / جلسه بیست دوم ▫️ خلق اراده عمومی(۴): پیشران ها • ۹نفر جلودار خلق اراده عمومی اعتراض علیه عثمان • خطبه۱۳۶: بیعت حضرت امیر(ع) فلته و ناگهانی نبود/ تقاضای اراده عمومی برای ادامه نهضت. • فرق جلوداری در خلق اراده عمومی و نیابت از مردم؟! 🔅 پیشرانهای اراده عمومی در روایات: • "جنبش میامین" (الکافی ج۸ص۲۴۷): زندگی سازان • "اهل معروف" که جلب توجهات می کنند (الکافی ج۴ص۲۵) ⬅️ این همان دو ضلع ولاء اجتماعی و عرضی در آیات ۷۲انفال و ۷۱توبه است • فن آوری اجتماعی ساخت عمل صالح از ایمان مردم (رهبر انقلاب ۱۴خرداد۱۴۰۱) • تعبیر دیگر: "میامین الرأی" (وقعه صفین ج۱ص۹۲)/ مقابل: "عاجز الرأی" (الکافی ج۲ص۲۹۹) ⬅️ زندگی سازی، ارزش سازی، پختگی نظر؛ سه خصوصیت جلوداران ☑️ @m_ghanbarian