🔴نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی(قسمت اول):
✅نقد در سه قسمت تقدیم میشود:
۱- سانسور و مغالطه در نقل اقوال امام و فقهاء
۲- مبرا بودن رهبران انقلاب از این اتهامات
۳- برخی اشتباهات دوستان نادان
______________________
⬅️ در این مستند آقایان کدیور و سروش می خواهند براساس روایت داود بن سرحان پشتوانه مذهبی برای بهتان زدن به مخالفین نظام بسازند و نمونه های احتمالی را نه خطا بلکه رویه ای دینی جلوه دهند!
آقای کدیور ادعا می کند تا قرن ۱۰ فقهاء از "باهتوهم" در این روایت، مبهوت کردن اهل بدعت با حجتهای قاطع می فهمیدند اما از قرن ۱۲ به این سو معنای بهتان زدن، اظهر شده است! و از اینجا به امام و شاگردانشان گریز میزنند.
درحالیکه بر اهل فقاهت روشن است کماکان همان معنا و استشهاد به آیه "فبهت الذی کفر" در بین فقهاء از جمله فقیهان انقلاب اسلامی اظهر است !
🔺امام(ره)خود در تحریر نسبت کمتر از زنا در فحش ها -مثل دیوث- را موجب تعزیر می شمارد.
🔺رئیس قوه قضاییه امام(آیت الله اردبیلی)هم در درسهای فقه خود روایت را به مبهوت کردن اهل بدعت با حجتهای قاطع معنا و همین معنا را اظهر می شمارد. بهتان زدن به اهل بدعت را در کارهایی که مرتکب نشده اند جایز نمیداند چون کذب است(فقه الحدود و التعزیرات ج۲ص۳۰۱).
آقای کدیور واژه مهدور العرض را از جانب خود ساخته ادعا می کند فقهای نظام بی آبرو کردن این افراد را جایز می شمارند! درحالیکه عالی ترین مقام قضایی در دوره امام در ادامه همان مباحث این اصل خود ساخته کدیور را به تصریح ابطال می کند که: احترام نداشتن اهل بدعت در اسلام موجب جواز بهتان به آنها نمی شود چنانچه تهمت زنا بر غیر مسلمان(کافر) در روایات نهی شده است(ر.ک:همان)
کدیور سپس سراغ شاگرد دیگری از امام که در شورای نگهبان است (آیت الله مومن)می رود و چنانچه در بقیه نوشته هایش هم سابقه دارد بخاطر اغراض سیاسی حرف طرف را سانسور و تحریف می کند و کاملا برعکس فرمایش ایشان جلوه می دهد!
آیت الله مومن در توضیح مبانی تحریرالوسیله امام ذیل این بحث که آیا میتوان به اهل بدعت به استناد روایت داود بن سرحان(باهتوهم) نسبت زنا داد و آیا اگر کسی چنین کرد از حد(قذف) معاف است؟ بحثی دارند و می فرمایند چنین قولی بنا به فرضی است که از "باهتوهم" معنی بهتان زدن گرفته شود لکن این معنا مسلم نیست.
بعد معنای مقبول را که همان مبهوت کردن با حجت و استدلال است مطرح کرده و چنین نتیجه میگیرد: "مع هذا الاحتمال فلاحجه فیها علی جواز قذفهم: با احتمال معنای مبهوت کردن دیگر هیچ حجتی بر جواز نسبت زنا دادن به اهل بدعت باقی نمی ماند"(مبانی تحریر الوسیله/کتاب الحدود/ص۴۵۱). جالبتر اینکه بعد، عدم جواز را بنا به احتمال دیگر (که باهتوهم بمعنی بهتان زدن باشد) هم محکم می کنند: عمومات حرمت قذف(نسبت زنا دادن) و اجرای حد بر این احتمال(جواز بهتان به اهل بدعت) حکومت دارد(ر.ک: همان) نتیجه اینکه بنظر ایشان هیچ راهی برای معنای دلخواه آقای کدیور باز نیست لکن ایشان بینات سخن این شاگرد امام را رها و در اللهم الا ان یقالها دنبال چیزی برای مطلوب خود است!
تا اینجا ثابت شد فقهای تراز اول جمهوری اسلامی و متصدیان تقنین و قضا هرگز چنین تئوری ای نداشته اند.
✅ محور دیگر حرفهای اینان مغالطه درمعنای حفظ نظام و مصلحت نظام و جواز تعطیلی موقت برخی احکام در صورت تزاحم با آن است که چون در سخنرانی امسال رحلت امام مفصل بدان پرداختم تکرار نمی کنم و اهل دقت را به همان ارجاع می دهم.(۱)
پایان قسمت اول نقد مستند بهتان از بی بی سی.
ادامه دارد.
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
(۱) سخنرانی "مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی ، مصلحت بافی، مصلحت سازی"
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۹
☑️ @m_ghanbarian
🔴نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی (قسمت دوم): مبرا بودن رهبران انقلاب از این اتهامات
#بخش_اول
درمستند بهتان برای خود رهبران فقط سه مورد شمارش می شود:
✅ موارد ادعایی مجوز یا ارتکاب بهتان از امام!
1⃣ درباره روحانیون مرتبط با دربار.
جمله امام درباره آنها نه توصیه به تهمت زدن است نه حتی کتک زدن بلکه صرفا برداشتن عمامه(خلع لباس) آنها را از جوانان می خواهد.
امام حتی پس از دیدار فرح با آیت الله خویی و خشم انقلابیون از آیت الله، هرگز اجازه بدگویی از ایشان را نداد http://mobahesat.ir/7524
ماجرای طلبه ای که بی مقدمه در حضور امام کلامی گفت و امام سخن او را قطع کرد و فرمود ۴۰روز مرا به زحمت انداختی! مشهور است.
2⃣ جمله امام درباره مسلمان نبودن مصدق!
چند اشکال این مورد در مستند:
-نقل سروش از مکالمه جلال الدین فارسی با امام در تعارض با نقل خود جلال الدین در مصاحبه با روزنامه اعتماد ملی(شماره ۵۹در ۸۵/۱/۲۸) است! در مصاحبه روزنامه امام پس از شنیدن شهادت جلال فارسی مبنی بر خمس دادن مصدق میفرماید: ان شاءالله مسلمان بوده است. اما سروش میگوید امام شانه بالا انداخت و گفت این بحث را خاتمه دهید!
-ظرف صدور آن جمله از امام، مخالفت جبهه ملی با لایحه قصاص است. مخالفت و انکار ضروری دین به فتوای همه فقهاء موجب خروج از اسلام است حتی اگر مخالف، برخی احکام دیگر(مثل نماز یا خمس) را انجام دهد. به حسب وحدت سیاق جملات امام که پس از ارتداد جبهه ملی بخاطر مخالفت با لایحه قصاص، مسلمان نبودن مصدق (از بزرگان آن جبهه)را طرح می کند، معلوم است چیزی از جنس انکار ضروری و مخالفت با احکام اسلام در بین است که با خمس دادن مصدق(بفرض صحت) حل نمیشود.
اقلا جلوگیری و مخالفت مصدق با تعطیلی تولید و فروش مشروبات الکلی بخاطر عایدی دولتش از مالیات آنها با وجود اصرار آیت الله کاشانی نقل شده است. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/12/05/293312
این کار شائبه مخالفت آشکار با حرمت مشروب و اجرای حد برآن دارد.
پس حتی اگر منظور امام از "مسلم نبود" برای مصدق همین معنای فقهی مصطلح باشد، از مصادیق بهتان نبوده است.
⏪ ادامه متن را در بخش دوم مطالعه کنید
☑️ @m_ghanbarian
🔴نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی (قسمت دوم): مبرا بودن رهبران انقلاب از این اتهامات
#بخش_دوم
✅ نمونه های ادعایی مجوز بهتان از سوی رهبری!
در مستند بهتان برای شخص ایشان فقط یک مورد نقل می شود: حدس ایشان بر سناریوی خارجی داشتن قتلهای زنجیره ای!
آیا جمله ایشان درباره قتلهای زنجیره ای مجوز بهتان به متهمان است که با بیگانگان در ارتباط بوده اند؟!
درباره تصاویر بازجویی ها و اعتراف گیری های متهمان این قتل ها چند نکته حائز اهمیت است:
🔺از اول با فشار رسانه ای و جوسازی های سیاسی، کمیته بررسی نه در قوه قضائیه بلکه متشکل از سه نفر زیر نظر رئیس جمهور وقت تشکیل شد که حتی وزیر اطلاعات در آن نقش اصلی نداشت. بازجوهای آن تیم سیاسی، کار را چنین پیش برد. که ظاهرا خلاف رویه معمول بازجویی ها بود.
🔺جالب اینکه کسی که موجب نجات این زن شد، رهبری بود که به محض اطلاع ورود کرد...
🔺وابستگان همان تیم در ادامه تخریب چهره نظام این فیلم را نشر رسانه ای داد تا جزء دیگر پازل سست کردن باور عمومی نسبت به دستگاههای اطلاعاتی کشور کامل شود! https://snn.ir/fa/news/272439
خود مستند سازان اعتراف دارند که رهبری سخنانی برضد تهمت زدن به دیگران و مخالفان دارند (در قسمت سوم این نقد مواردی را می شماریم اما منصفان به سخنان ایشان در ۸ماه پس از انتخابات ۸۸رجوع کنند ببینند چند بار در آن فضای ملتهب همین تذکرات را به نیروهای انقلابی داده اند؟)
آقای اشکوری در مستند بی بی سی تصریح می کند که من هیچ نسبت مستقیمی در اینباره به آقای خامنه ای نمی دهم. اما سخنشان درباره سکوت ایشان درمقابل این کارهاست. برای القاء سکوت رضایت رهبری، مواردی را شاهد می آورند که البته جوانب آنها کامل بیان نمی شود.
در حالیکه مواردی از برخورد رهبری با بهتان زنی به مخالفان و دگر اندیشان هم قابل فهرست کردن است که شاید از موارد شمارش شده این مستند برای سکوت رضایت بیشتر باشد!
صرفا چند نمونه:
🔺مقابل نمونه آقای شریعتمداری و ساواک (که بهتان یا واقعیتش بماند) می شود رفع اتهام از شریعتی درباره رابطه داشتنش با ساواک از سوی رهبری را قرینه ی مقابل آورد(ر.ک:حاشیه بر چاپ سوم کتاب جریانها وسازمانهای مذهبی-سیاسی ایران/رسول جعفریان)
🔺مورد تهمت به سید محمد روحانی را خود مستند اعتراف می کند دوتایش از سوی امام(ره) رد و با نشرش مخالفت شد!
🔺مقابل مورد سیرجانی، نمونه مواجهه با تهمت زنی به آقای مهاجرانی را هم می شود دید. وقتی مهاجرانی مقاله مذاکره مستقیم با آمریکا را نوشت برخی به طعن و تهمت علیه او اقدام کردند که رهبری با نامه ای از او دفاع و از این کار منع کردند http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2305
این در حالیست که به گفته خود سیرجانی نامه اولش به رهبری جواب(ولو تلخ) گرفته و آن موجب زندان رفتنش نشده است! نامه دوم عناوین مجرمانه ای دارد که طبعا پیگرد داشته است.
🔺در مقابل مورد سعید امامی -که مستند از سکوت رهبری در مقابل اتهامات کیهان به او می خواهد بهره برداری کند-نمونه برخورد رهبری با کیهان در ماجرای اتهام جاسوسی زدن به مشایی را می شود نهاد.
حال ماجرای سعید امامی چه خصوصیتی داشته و آیا واقعا بهتان بود یا طبق گزارشهای سازمان های قضایی و اطلاعاتی اسنادی بود؟ نیاز به اشراف اطلاعاتی بیشتر است.
خلاصه اینکه با ذکر چند مورد سکوت در مقابل اتهامات، با وجود جملات زیاد نهی از تهمت و بهتان به مخالفان و هم ورود در مواردی به همان نسبت نمیتوان منطقا نتیجه گرفت که سکوت در آن موارد، سکوت رضایت بر بهتان زنی است بخصوص که اقلا مواردی از آنها روشن است اتهامات وارد بوده و بهتانی در کار نبوده است.
ادامه دارد
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
☑️ @m_ghanbarian
🔴 نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی (قسمت سوم): دوستان نادان︎!
✅ چنانچه امیرالمومنین فرمود: امرمشتبه نمی شود الا اینکه مقداری حق را هم به باطل درآمیزند(خ۵۰). درباره موارد بهتان زنی توسط رسانه های متعلق به جبهه ولایت و انقلاب در مستند بی بی سی، قضاوتی نمی کنم که هرکدام پرونده ای است و نیاز به بررسی دارد اما اینرا هم انکار نمی کنم که "فی الجمله" چهره ها و رسانه ها و جریانهای اجتماعی این جبهه مصون از این عیب نبوده اند!مواردی دادگاهی شده و حکم(ولو خفیف) گرفته اند(مثل بهتان به فائزه هاشمی یا توهین به رئیس جمهور سابق و حاضر و...)مواردی هم نه!
به نظرم تفکیکی لازم است:
۱-افراد شاخص منصوب یا منسوب به حکومت و سازمانهای حکومتی
۲-جریانهای اجتماعی و گروه های فعال شهروندی
وضعیت و هم حکم ایندو بالسویه نیست.
✅ برای قسم اول:
۱- ۱. مثلا رهبری به ائمه جمعه سبک قرآن را توجه می دهد که هتاکانه نیست و حتی وقتی صحبت از کافرین است میفرماید:"لکن اکثرهم لا یعلمون" نمی گوید همه آنها! ملاحظه می کنید بالاخره یک اقلی هستند بین همین ها که اینها تعقل دارند(۹۴/۱۰/۱۴) حالا اگر امام جمعه ای چنین توصیه ای را رعایت نکرد هم هتاک سخن گفت و هم جمع بست!(مثلا اهل کنسرت را "اقلیتی هوس باز و شهوتران" خطاب کرد!/سایت الف کد۲۸۰۶۴۵) آیا نباید از سوی شورای سیاستگذاری و... به او تذکر جدی داده شود؟! اثر این تذکر -اگر بوده- عذرخواهی و عدم تکرار است. آیا چنان شده است؟!
۱- ۲. اینکه مدیر کیهان چراعوض نمی شود؟! جوابش از جنس عدم تعویض مدیر روزنامه اطلاعات است که مادام العمرند ولو با گرایش های مختلف! اما اینکه چرا در موارد مشابه آن تذکر رهبری(در قسمت ۲گذشت)باز درباره دیگران تکرار می شود؟! توجیهی ندارد!همین است حساب برنامه های تلویزیونی!
۱- ۳. سردار نجات(مقام ارشد حفاظت اطلاعات سپاه) دربرنامه ای تلویزیونی خاطره می گوید در ماجرای عاشورای ۸۸ رهبری به ایشان پیام دادند که آتش زدن خیمه های عزای امام حسین(ع) را به سران فتنه نسبت ندهند که این کار ضد انقلاب است! https://www.aparat.com/v/PSinl
سؤال اساسی از مثل ایشان این است آیا شما اینرا به زیر مجموعه خود هم ابلاغ کردید؟ آیا نیروهای سازمان یافته انقلاب همین دستور را گرفتند؟ و رعایت شد؟!!
آیا با سرداری -ولو خدوم در عرصه زلزله زدگان- که در نقد رئیس جمهور به او نسبتی مشابه مستی می دهد!("الکل دلسترش زده بود بالا..."!!!) از سوی نهادهای مربوطه بازخواست میشود؟!
سرداری دیگر از بیت، وقتی معاون رئیس جمهور را "ملعون" و فلان حرف را "تخم لق" او می خواند، آیا مواخذه می شود؟!عذر خواهی می شود؟! یا تا آخر سر حرفش می ماند؟!!
⬅️ به این آقایان توصیه می کنم مستند بهتان بی بی سی را ببینند تا بالعیان ببینند چگونه ضد انقلاب نادانی ها را اول پای ولایت و بعد پای فقاهت شیعه می نهد و زحمات هزار ساله فقیهان وارسته را طالبانیسم جلوه می دهد!
✅ اما در بخش دوم(جریانهای اجتماعی) گرچه این افراطها و خروج از حریم قانون و اخلاق هنوز کم نیست اما به نظر میرسد از دو دهه قبل به وضعیت بهتری رسیده است. دهه ۷۰موتورسواران و جلسه برهم زنان و هتاکان بیشتر از حالا بود. تذکرات مکرر رهبری بر توهین نکردن و تعابیری مثل "جگرآدم خون میشود" برای مثل حادثه کوی دانشگاه از یکسو و فشارهای افکار عمومی از سوی دیگر این جریانات را معقول تر کرده است. مقایسه "الله کرم" با "رحیم پور" ، "ارضی و حدادیان" با "مطیعی و نریمانی" و "هفته نامه شلمچه و یالثارات و جبهه" با "عبرتها " و حتی "۹دی" خبر از بهبود می دهد.
قطعا سهم زیادی از منطقی تر و متقن تر مطالبه کردن ارزشها و شیوع فرهیختگان انقلابی و جوان در عرصه های تخصصی(از هسته ای تا اقتصادی و...) مدیون راهبری اجتماعی درست رهبرانقلاب است. در مناظرات و میزگردهای تخصصی جوانانی انقلابی تر از دهه ۷۰ موج میزنند که چیزی از بهتان و فحش و هتک بر زبان ندارند. رهبری با وجود آن گلایه ها پشت نیروی جوان انقلابی راخالی نکرد تا دگراندیشان دولتی و مدنی، نابودشان کنند، اما رشد جمعی آنها را تدبیر کرد تا بدین جا رساند. مثل همین کار را در سیره امیرالمومنین با جوانان شورشی علیه عثمان داریم. برخی (مثل محمد بن ابی بکر) رسما عثمان را "تکفیر" و حتی در قتلش متهم بودند! امام فعلشان را تأیید نکرد اما آنها را تسلیم معاویه هم نکرد بلکه مثل آنچه به حجر و عمرو بن حمق تعلیم داد (روشنگری، جای فحش و سب)تربیتشان کرد.
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
📝 محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسمان انقلاب: چالش برادران لاریجانی!
#بخش_اول
❓سؤال: نصب آیت الله آملی به ریاست مجمع و عضویت شورای نگهبان با حفظ سمت قوه قضائیه در حالیکه برادرش هم رئیس قوه دیگر است، چه مصلحتی دارد؟ می دانم برخی از هواداران رئیس جمهور از این نصب و در واقع منصوب نشدن آقای روحانی گله مند و برخی هم بخاطر ضدیتی چندین ساله با لاریجانی ها از آن گله مندند. ما مردم عادی فارغ از این کشمکش ها برای مان این یا آنش مهم نیست، جمهوری اسلامی مهم است. اقل معنای جمهوریت، تفکیک قواست! با لحاظ سجایای برادران دو قوه و عدالت آنها، باز در وضع کنونی سه چهارمِ نقش های کلیدی مملکت دست دو برادر و یک خانواده است این چه مصلحتی دارد؟!برای رعایت تفکیک واقعی قوا و تأمین جمهوریت چه چاره ای هست؟ یا اینکه اینگونه سؤالات ضدیت با ولایت است؟!لطفا شفاف پاسخ دهید!
❗️در پاسخ برخی مصالح این نصب و هم چاره ای برای تفکیک قوای واقعی عرض می کنم و البته قول نمی دهم قانع شوید!
🔅مصالحی برای این نصب:
1⃣ مقدمه ای درباره برادران لاریجانی:
توجه کنید ورود برادران لاریجانی به حاکمیت از سر توطئه خارجی یا برنامه ریزی خودشان یا طرحی پیشینی در ذهن حاکمیت نبوده است(ولو برخی چنین القاء می کنند). دهه۷۰ و اوج تهاجم فرهنگی، علی لاریجانی نه به عنوان عضوی از این خانواده بلکه بعنوان چهره ای فرهنگی از شاگردان و نزدیکان شهید مطهری متناسب با آن فضا دیده و رئیس صدا و سیما شد. برادرش صادق جای دیگر و زمانی دیگر نه با نصب بلکه با رأی مردم استانش عضو خبرگان شد. جایگاه علمی بعلاوه دفاع های فکری عمیق با تألیفات متعدد در پاسخ به شبهات سروش به اصلی ترین مبانی اسلام فقاهتی و حکومت دینی او را برای عضویت شورای نگهبان ترجیح داد. در ماجرای وقف اموال ۲۵۰هزارمیلیاردی دانشگاه آزاد و بهره مند شدن افرادی خاص این عضو جوان شورای نگهبان از سوی رهبری مأمور بررسی شرعیّت این وقف شد و ایشان بدون ملاحظه در مقابل یکی از اصلی ترین کانونهای ثروت و قدرت با فقاهت و شجاعت آن وقف را باطل اعلام کرد. اگر از احمدی نژادی های حالا ضد لاریجانی، آنروز می پرسیدی بعد از آیت الله شاهرودی چه کسی مناسب تر است به گمانم آنها هم می گفتند صادق لاریجانی! البته این زمان برادرش هم از مردم برای مجلس رأی گرفته بود و سال به سال با انتخاب نمایندگان رئیس مجلس ماند!
2⃣ نکاتی در نصب اخیر:
🔺نظام ۴۰ساله دارای بروکراسی و پیچ و خم های تقنینی و اجرائی بسیار بیشتری از نظام نو پاست. ریاست مجمع از این حیث نمی تواند مجتهدی حتی وجیه اما بیرون از نظام اداری و غیر مطلع از این پیچ و خم ها باشد. آقای هاشمی رفسنجانی با وجودی که شخصیت ویژه ای در بین نخبگان سیاسی با خود داشت از عملی نشدن سیاستها و مصوبات مجمع توسط دولتها گله داشت. دوره فترت بین هاشمی و شاهرودی عملا رؤسای قوا حتی در جلسه شرکت هم نمی کردند! پس عملا چهره ای لازم است که اقلا به لحاظ موقعیت حقوقی وزان لازم را برای پیشبرد مجمع داشته باشد.
🔺از سوی دیگر مجمع در این فرآیند سه دهه ای دیگر فقط فصل الخطاب اختلاف شورای نگهبان و مجلس نیست و غیر از سیاستهای کلان، نظارت بر حسن اجرای آنها را هم برعهده دارد. حالا مجمع است که برای این نظارت غیر مستقیم نیازمند شورای نگهبان است! پس رئیس مجمع از دوره آیت الله شاهرودی -که نظارت جدی تر شد- عضو شورای نگهبان هم بود.
🔺با این اوصاف برای ریاست مجمع دو گزینه بیشتر نمی ماند یا آقای روحانی یا آیت الله آملی. اجتهاد مسلم فقهی -که شرط درک مصلحت حکومت دینی است-و سابقه شورای نگهبان و جهات دیگر آقای آملی را ترجیح می داد. اما وجاهت حقیقی او -که برای پیشبرد مجمع لازم است- نه به اندازه هاشمی رفسنجانی بود نه آیت الله شاهرودی!ـپس بجای استعفاء از قوه قضائیه با حفظ سمت در مجمع قرار گرفت تا با وجاهت حقوقی بتواند بر کار مستولی شود و تا پایان دوره اش خود را مقبول مجمع کرده باشد.
🔆چاره تفکیک قوا!
شفاف می گویم با این نگرانی موافقم!حتی اگر جزء به جزء هرکدام از انتخابها و انتصابها، بجا و با مصلحت بوده باشد، برآیند و ترکیب نهایی کار سرجمع این چالش را در پی دارد که سهم بسیار بزرگی از حکمرانی دست دو برادر است که گاه از استفاده برادران دیگر خود در سمتهای نزدیک به خود پرهیز ندارند!(مثل محمد جواد در مقامات ارشد قضائیه که در جلسات رئیس و معاونان همیشه حاضر است!)
⏪ ادامه متن را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسمان انقلاب: چالش برادران لاریجانی!
#بخش_دوم
🔆چاره تفکیک قوا!
شفاف می گویم با این نگرانی موافقم!حتی اگر جزء به جزء هرکدام از انتخابها و انتصابها، بجا و با مصلحت بوده باشد، برآیند و ترکیب نهایی کار سرجمع این چالش را در پی دارد که سهم بسیار بزرگی از حکمرانی دست دو برادر است که گاه از استفاده برادران دیگر خود در سمتهای نزدیک به خود پرهیز ندارند!(مثل محمد جواد در مقامات ارشد قضائیه که در جلسات رئیس و معاونان همیشه حاضر است!) واضح است تکیه گاه حکومت داری نباید صرفا بر عدالت فردی و ضمانت درونی اشخاص باشد. بعلاوه که چهره نظام باید برای غیر معتقدین به سجایای این افراد هم موجه باشد.
به نظر می رسد تنها چاره برای رهایی از این شبهه آن است که برادر دیگر(علی) از سوی مردم دوباره در ۹۸ یا ۱۴۰۰ انتخاب نشود! فراموش نکنیم رأی مردم و انتخابات هم رکنی از تعیین ارکان حاکمیت است. از قضا محدودیت های نامبرده برای ریاست مجمع در انتخابات مجلس و یا ریاست آن وجود ندارد.
-سالهای اخیر که شورای نگهبان غیر از شرائط نفسی و شخصی کاندیداها، شرایط نسبی آنها را هم می سنجد و مصلحت را هم جزء معیارهای رد صلاحیت خود قرار داده است! خوب است اینبار به این مسأله و نگرانی توجه کند که آقای علی لاریجانی حتی اگر بهترین کاندید برای مجلس باشد بخاطر اینکه انتخاب او تفکیک واقعی قوا را بخاطر بودن برادر دیگر، نقض یا مشتبه می کند بهتر است در این دوره ها تایید نشود! اگر شورای نگهبان چنین نکند -که بخصوص با پایان دوره ریاست قوه قضائیه آقای آملی تا انتخابات مجلس-بعید است چنان بکند، بار اصلی حفظ تفکیک واقعی قوا با مردم و فعالان سیاسی است تا چهره های دیگر را وارد حاکمیت کنند و از انحصار چند خانواده در بیاورند.
#نصب_آملی_لاریجانی
#چهل_سالگی_انقلاب
#حفظ_جمهوریت
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۱۵
☑️ @m_ghanbarian
🔵 زینب کبری(س) با یزید بجای قرآن و سنت با "قاعده انصاف" احتجاج کرد: آیا انصاف است زنانت پرده نشین و دختران رسول خدا...؟!
خواستی "یزیدترها" را بشناسی ببین کجا از قاعده انصاف هم نمی توان خرج کرد؟!
امام، شاه را بدتر از یزید میدانست! شاید چون دیگر به انصاف هم کم میشد با او احتجاج کرد! مثلا خود و پدرش اول زنان و دختران خود را کشف حجاب کردند بعد زنان مردم!
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_g
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!
1⃣ از "لسه فر" تا کالا شدن همه چیز!
آنچه نیوتن درباره ماشین گفت را اقتصاددان های کلاسیک درباره اقتصاد بازسازی کردند. اقتصاد بمثابه یک سیستم درون زا و بدون دخالت هیچ دست بیرونی مثل دولت و قوانین حاکمیتی و یا حتی ارزشهای اخلاقی!
"لسه فر" اصطلاحی فرانسوی برای این مفهوم بود به معنای عدم مداخله دولت در اقتصاد. چون اقتصاد، مکانیسمی نیوتنی و مکانیکی دارد که با دخالت بیرونی، منجر به ناکارآمدی می شود.
در گام بعد نئوکلاسیک ها از مرزکشی بین اقتصاد با سیاست و فرهنگ به این سمت رفتند که اقتصاد حد و مرز آنها را معلوم کند! حالا "بازار آزاد" بود که سازمان بخش و تنظیم کننده دولت و باز تعریف ارزشها می شد!
دولتی تحت نظارت بازار سرمایه نه بازاری تحت نظارت دولت. در این نظم جدید، نظام اقتصادی پیشرو و مابقی نظامهای اجتماعی تحت تأثیر او تعدیل و تعریف می شدند.
این موجب اقتصادی شدن همه چیز شد. به هرچیز به چشم یک کالا نظاره شد و در مکانیسم بازار آزاد بازتعریف شد. مثلا حکومت خوب، حکومتی برای عدالت نیست برای رونق اقتصادی سرمایه است و اصلا عدالت هم چیزی جز کارآمدی عرضه و تقاضا نیست!!
2⃣ سرمایه داران خیرخواه، پیامبران جدید!
نیکول اشاف نویسنده کتاب "پیامبران جدید سرمایه" به خوبی تبیین می کند: خیرین بزرگ دنیای سرمایه داری مثل گیتس، والتون، براد، بافت و... در کنار کارهای خیرخواهانه بزرگ در حوزه بهداشت عمومی یا آموزش، چگونه برای دولتها تصمیم می گیرند که بخش بهداشت و آموزش، خصوصی شود و مداخله دولت از آن حذف شود. با تجاری شدن عمومی ترین خدمات و هم در دست داشتن ابزار و نهادهای این خدمات در دست این سرمایه داران، حساب کن در قبال آن خیریه ها چه سودی به جیب می زنند؟! http://m.tarjomaan.com/interview/8254
(نمونه های ایرانی خیّر-لابی بخش آموزش با شما!)
3⃣ تکسب با حقوق مخلوقین، حرام است!
در شریعت ناب اسلام و آثار فاخر فقهی مثل مکاسب شیخ انصاری، آنچه حق مخلوقین است(مثل آموزش، سلامت، امنیت و...) قابل تجاری شدن و سوداگری نیست. پس کسی نمی تواند از بابت آن "اجرت و مزد" بگیرد و بالتبع در قاعده تراضی تجارت بیافتد. مدرسه با شهریه چند ده میلیونی برای آموزش پدید آید و رقابت بازاری شکل گیرد.
فعالین حوزه این خدمات جای "اجرت"، از بیت المال "ارتزاق" می کنند. فرق بین "ارتزاق" و "اجرت" زیاد است از جمله اینکه ارتزاق، برای رفع نیازهای زندگی فعالین آن خدمات و متناسب با شأن و حوائجشان است نه مابه ازاء کارشان و اجرت المثل خدمتشان! تا خدمت یک معلم و پزشک و پلیس و... یک کالا نشده خرید و فروش نشود نمیتوان برایش اجرت معین کرد. ببین کالایی شدن با این نقش های شریف چه می کند؟!
این آموزه مترقی(منع کالایی سازی آموزش و بهداشت و...) توسط مجتهدان تراز اول انقلاب در اصل ۳۰ قانون اساسی منعکس شد.
4⃣ رئیس التجار...!
دولتها به بهانه کسری بودجه چند دهه است دنبال واگذاری این بخشها -که حق مخلوقین است- به بخش بازار و تجارت اند. حالا دیگر بجای کلمه غیر انتفاعی، صراحتا از سرمایه گذاری و سود بری بخش خصوصی حرف میزنند.
وقتی رئیس دولت می گوید: دولت برای هر دانش آموز متوسط ۴میلیون از بیت المال هزینه می کند. چشم بندی کرده جای سرمایه دار کلمه "مردم" می نهد و می گوید: اما اگر به مردم واگذار شود به ۱میلیون کاهش می یابد! و نمی گوید سرمایه دار بقیه هزینه اش را از چه کسی میگیرد؟ و خدمات آموزشی چند پای خانواده ها(بخوان:مردم)می افتد؟!
نمی گوید چرا دولت باید از بودجه عمومی پول بازی چند باشگاه را بدهد اما آموزش باید خصوصی شود؟! فقط بدهکاری(نه تمام هزینه ها) یکی از این باشگاه ها برابر با یارانه یک سال همه مردم خرمشهر است!
#فروش_آموزش_و_پرورش
#تکسب_از_واجبات
📝 محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
📱 تبرّج مجازی
تا حالا در ازدحام و همهمه گرفتار شده ای که صدایت شنیده نشود؟!
ناچار شوی با داد و بیدادی یا یک جیق و حتی سخن رکیک توجه ها را جلب کنی؟!
وقتی دنیای گفت و شنود، مجازی و بسیار بیشتر از دنیای واقعی پرازدحام و همهمه است، کسانی که حرفی برای گفتن دارند و از مشاهیر دنیای واقعی هم نیستند، بین شنیده نشدن یا تبرّج(خودنمایی) کردن مخیر میشوند!
هردو دسته را با صنوفش می شود سرچ کنی اولی ها کمتر پیدا هستند.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian