❓پرسمان انقلاب (۲)
🌐جانشین رهبری؟!
سوابق عراقی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی بیشتر پس از رحلتشان شنیده شد! درحالیکه ایشان متولد عراق در خانواده ای مقیم عراق بود و تقریبا نیم عمر خود را همانجا گذراند. لکن تقریبا دو دهه آخر عمرشان را ویژه تر خرج جمهوری اسلامی کردند از قبول مناصب مهم تا مطرح شدن بعنوان گزینه جانشینی رهبری در بین نخبگان و خبرگان ایران، که بیماری شان تعقیب آنرا منتفی کرد.
شانتاژ رسانه ای جریانی سیاسی در ایران هنگام نصبشان به ریاست قوه قضائیه مبنی بر عراقی بودن ایشان و شبهه در حکمشان، موجب شد سوابق عراقی و حتی مبارزاتی ایشان علیه صدام خوب بیان نشود.
❓سؤال مهم این است: وقتی مجتهدی انقلابی و زبده می تواند با اینکه نیم عمرش را در عراق بوده، حتی برای جانشینی رهبری هم مطرح شود، چرا دیگران مثل او نتوانند؟!
مثلا اگر هم مبارز ایشان -شهید آیت الله محمدباقر حکیم- که باز تقریبا نیم عمرشان را در ایران گذراند، حکم برای فقیه شورای نگهبان می گرفت یا عضو خبرگان می شد، چه منع شرعی و قانونی داشت؟! حتی اگر لازم بود الزاما از یکی از استانهای ایران رأی بگیرد، آیا رأی گرفتنش سخت تر از مرحوم آیت الله شاهرودی و برخی فقهای دیگر خبرگان که متولد نجف و کربلایند بود؟!
❗️به لحاظ قانون اساسی ولی فقیه، فقیه شورای نگهبان و خبرگان شرط ایرانیت مثل رئیس جمهور و...ندارد.
❗️خبرگان تنها نهادی در قانون اساسی است که خود اختیار حدود و ثغور انتخاباتش را دارد.
❗️ادله شرعی ولایت فقیه نیز شرط تابعیت یک کشور خاص را ندارد و حداکثر شرط قبول و بیعت آن کشور را دارد.
❗️درتجربه تاریخی هم موارد اعمال ولایت از سوی فقهای تراز اول در امور ایران، از سوی فقهای غیر ایرانی کمتر از ایرانی نبوده است. میرزای شیرازی از سامرا حکم تحریم تنباکو داد. شیخ جعفر نجفی(کاشف الغطاء) و سید علی طباطبائی(صاحب ریاض) هردو عراقی و مقیم نجف اند که فتوای جهاد در جریان جنگ ایران و روس را صادر می کنند و..
❓حال اگر باتوجه به ظرفیت قانون اساسی و اختیارات مجلس خبرگان، زمینه ای برای حضور مجتهدین شاخص جریان مقاومت -که همه برخواسته از انقلاب اسلامی ایران و تحت حمایت رسمی جمهوری اسلامی اند- در مجلس خبرگان(ولو بعنوان عضو ناظر) فراهم شود چه محذوری پیش می آید؟!
❓معقول و مقبول است طلبه ای ۳۰-۴۰ساله و معمولی صرفا با امتحان اجتهاد عضو خبرگان شود و در تعیین رهبر آینده ام القرای اسلام رأی داشته باشد اما مثل سید حسن نصرالله، عیسی قاسم، زکزاکی و...هیچ نظری نداشته باشند؟!
❓جز جریان سیاسی غربزده -که وزیرش رسما از لزوم وارد کردن مدیر از خارج می گفت- اما نصب فقیه امینی مثل شاهرودی را برای قوه قضاییه در دهه ۷۰ بر نمی تابد، چه چیزی مانع است؟!
❓چرا گزینه های آینده رهبری مرکز تشیع در جهان صرفا از بروکراسی و احزاب و جناحهای موجود سیاسی ایران و چهره های تکراری و بعضا امتحان شده و کوچک برای رهبری بررسی شود؟!
❓امروز ولایت فقیه، رهبر فقط ایران نیست. به تدبیر این رهبر کم نظیر -که خدایش تا دولت یار نگه دارد- ولایت فقیه رهبر مقاومت در کل منطقه اسلامی است. آیا برخی چهره های منصب دار موجود و گذشته ایران تنها گزینه های جانشینی این جایگاه مهمند؟ و آیا مقاومتهای اسلامی منطقه حتما آدم برآمده از بروکراسی های نه الزاما ایده آل ایران را برای رهبری بر خود خواهد پذیرفت؟! آیا رهبری منطقه ای، خبرگانی منطقه ای نمی خواهد؟!
...شاید بیشتر درباره اش گفتم!
#از_دهه_بصیرت_تا_دهه_فجر
#چهل_سالگی_انقلاب
#پاسخها_درخواستها
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۸
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢کلیپی از نشست ۹دی سال ۸۹
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔴نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی(قسمت اول):
✅نقد در سه قسمت تقدیم میشود:
۱- سانسور و مغالطه در نقل اقوال امام و فقهاء
۲- مبرا بودن رهبران انقلاب از این اتهامات
۳- برخی اشتباهات دوستان نادان
______________________
⬅️ در این مستند آقایان کدیور و سروش می خواهند براساس روایت داود بن سرحان پشتوانه مذهبی برای بهتان زدن به مخالفین نظام بسازند و نمونه های احتمالی را نه خطا بلکه رویه ای دینی جلوه دهند!
آقای کدیور ادعا می کند تا قرن ۱۰ فقهاء از "باهتوهم" در این روایت، مبهوت کردن اهل بدعت با حجتهای قاطع می فهمیدند اما از قرن ۱۲ به این سو معنای بهتان زدن، اظهر شده است! و از اینجا به امام و شاگردانشان گریز میزنند.
درحالیکه بر اهل فقاهت روشن است کماکان همان معنا و استشهاد به آیه "فبهت الذی کفر" در بین فقهاء از جمله فقیهان انقلاب اسلامی اظهر است !
🔺امام(ره)خود در تحریر نسبت کمتر از زنا در فحش ها -مثل دیوث- را موجب تعزیر می شمارد.
🔺رئیس قوه قضاییه امام(آیت الله اردبیلی)هم در درسهای فقه خود روایت را به مبهوت کردن اهل بدعت با حجتهای قاطع معنا و همین معنا را اظهر می شمارد. بهتان زدن به اهل بدعت را در کارهایی که مرتکب نشده اند جایز نمیداند چون کذب است(فقه الحدود و التعزیرات ج۲ص۳۰۱).
آقای کدیور واژه مهدور العرض را از جانب خود ساخته ادعا می کند فقهای نظام بی آبرو کردن این افراد را جایز می شمارند! درحالیکه عالی ترین مقام قضایی در دوره امام در ادامه همان مباحث این اصل خود ساخته کدیور را به تصریح ابطال می کند که: احترام نداشتن اهل بدعت در اسلام موجب جواز بهتان به آنها نمی شود چنانچه تهمت زنا بر غیر مسلمان(کافر) در روایات نهی شده است(ر.ک:همان)
کدیور سپس سراغ شاگرد دیگری از امام که در شورای نگهبان است (آیت الله مومن)می رود و چنانچه در بقیه نوشته هایش هم سابقه دارد بخاطر اغراض سیاسی حرف طرف را سانسور و تحریف می کند و کاملا برعکس فرمایش ایشان جلوه می دهد!
آیت الله مومن در توضیح مبانی تحریرالوسیله امام ذیل این بحث که آیا میتوان به اهل بدعت به استناد روایت داود بن سرحان(باهتوهم) نسبت زنا داد و آیا اگر کسی چنین کرد از حد(قذف) معاف است؟ بحثی دارند و می فرمایند چنین قولی بنا به فرضی است که از "باهتوهم" معنی بهتان زدن گرفته شود لکن این معنا مسلم نیست.
بعد معنای مقبول را که همان مبهوت کردن با حجت و استدلال است مطرح کرده و چنین نتیجه میگیرد: "مع هذا الاحتمال فلاحجه فیها علی جواز قذفهم: با احتمال معنای مبهوت کردن دیگر هیچ حجتی بر جواز نسبت زنا دادن به اهل بدعت باقی نمی ماند"(مبانی تحریر الوسیله/کتاب الحدود/ص۴۵۱). جالبتر اینکه بعد، عدم جواز را بنا به احتمال دیگر (که باهتوهم بمعنی بهتان زدن باشد) هم محکم می کنند: عمومات حرمت قذف(نسبت زنا دادن) و اجرای حد بر این احتمال(جواز بهتان به اهل بدعت) حکومت دارد(ر.ک: همان) نتیجه اینکه بنظر ایشان هیچ راهی برای معنای دلخواه آقای کدیور باز نیست لکن ایشان بینات سخن این شاگرد امام را رها و در اللهم الا ان یقالها دنبال چیزی برای مطلوب خود است!
تا اینجا ثابت شد فقهای تراز اول جمهوری اسلامی و متصدیان تقنین و قضا هرگز چنین تئوری ای نداشته اند.
✅ محور دیگر حرفهای اینان مغالطه درمعنای حفظ نظام و مصلحت نظام و جواز تعطیلی موقت برخی احکام در صورت تزاحم با آن است که چون در سخنرانی امسال رحلت امام مفصل بدان پرداختم تکرار نمی کنم و اهل دقت را به همان ارجاع می دهم.(۱)
پایان قسمت اول نقد مستند بهتان از بی بی سی.
ادامه دارد.
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
(۱) سخنرانی "مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی ، مصلحت بافی، مصلحت سازی"
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۹
☑️ @m_ghanbarian
🔴نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی (قسمت دوم): مبرا بودن رهبران انقلاب از این اتهامات
#بخش_اول
درمستند بهتان برای خود رهبران فقط سه مورد شمارش می شود:
✅ موارد ادعایی مجوز یا ارتکاب بهتان از امام!
1⃣ درباره روحانیون مرتبط با دربار.
جمله امام درباره آنها نه توصیه به تهمت زدن است نه حتی کتک زدن بلکه صرفا برداشتن عمامه(خلع لباس) آنها را از جوانان می خواهد.
امام حتی پس از دیدار فرح با آیت الله خویی و خشم انقلابیون از آیت الله، هرگز اجازه بدگویی از ایشان را نداد http://mobahesat.ir/7524
ماجرای طلبه ای که بی مقدمه در حضور امام کلامی گفت و امام سخن او را قطع کرد و فرمود ۴۰روز مرا به زحمت انداختی! مشهور است.
2⃣ جمله امام درباره مسلمان نبودن مصدق!
چند اشکال این مورد در مستند:
-نقل سروش از مکالمه جلال الدین فارسی با امام در تعارض با نقل خود جلال الدین در مصاحبه با روزنامه اعتماد ملی(شماره ۵۹در ۸۵/۱/۲۸) است! در مصاحبه روزنامه امام پس از شنیدن شهادت جلال فارسی مبنی بر خمس دادن مصدق میفرماید: ان شاءالله مسلمان بوده است. اما سروش میگوید امام شانه بالا انداخت و گفت این بحث را خاتمه دهید!
-ظرف صدور آن جمله از امام، مخالفت جبهه ملی با لایحه قصاص است. مخالفت و انکار ضروری دین به فتوای همه فقهاء موجب خروج از اسلام است حتی اگر مخالف، برخی احکام دیگر(مثل نماز یا خمس) را انجام دهد. به حسب وحدت سیاق جملات امام که پس از ارتداد جبهه ملی بخاطر مخالفت با لایحه قصاص، مسلمان نبودن مصدق (از بزرگان آن جبهه)را طرح می کند، معلوم است چیزی از جنس انکار ضروری و مخالفت با احکام اسلام در بین است که با خمس دادن مصدق(بفرض صحت) حل نمیشود.
اقلا جلوگیری و مخالفت مصدق با تعطیلی تولید و فروش مشروبات الکلی بخاطر عایدی دولتش از مالیات آنها با وجود اصرار آیت الله کاشانی نقل شده است. https://www.tasnimnews.com/fa/news/1392/12/05/293312
این کار شائبه مخالفت آشکار با حرمت مشروب و اجرای حد برآن دارد.
پس حتی اگر منظور امام از "مسلم نبود" برای مصدق همین معنای فقهی مصطلح باشد، از مصادیق بهتان نبوده است.
⏪ ادامه متن را در بخش دوم مطالعه کنید
☑️ @m_ghanbarian
🔴نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی (قسمت دوم): مبرا بودن رهبران انقلاب از این اتهامات
#بخش_دوم
✅ نمونه های ادعایی مجوز بهتان از سوی رهبری!
در مستند بهتان برای شخص ایشان فقط یک مورد نقل می شود: حدس ایشان بر سناریوی خارجی داشتن قتلهای زنجیره ای!
آیا جمله ایشان درباره قتلهای زنجیره ای مجوز بهتان به متهمان است که با بیگانگان در ارتباط بوده اند؟!
درباره تصاویر بازجویی ها و اعتراف گیری های متهمان این قتل ها چند نکته حائز اهمیت است:
🔺از اول با فشار رسانه ای و جوسازی های سیاسی، کمیته بررسی نه در قوه قضائیه بلکه متشکل از سه نفر زیر نظر رئیس جمهور وقت تشکیل شد که حتی وزیر اطلاعات در آن نقش اصلی نداشت. بازجوهای آن تیم سیاسی، کار را چنین پیش برد. که ظاهرا خلاف رویه معمول بازجویی ها بود.
🔺جالب اینکه کسی که موجب نجات این زن شد، رهبری بود که به محض اطلاع ورود کرد...
🔺وابستگان همان تیم در ادامه تخریب چهره نظام این فیلم را نشر رسانه ای داد تا جزء دیگر پازل سست کردن باور عمومی نسبت به دستگاههای اطلاعاتی کشور کامل شود! https://snn.ir/fa/news/272439
خود مستند سازان اعتراف دارند که رهبری سخنانی برضد تهمت زدن به دیگران و مخالفان دارند (در قسمت سوم این نقد مواردی را می شماریم اما منصفان به سخنان ایشان در ۸ماه پس از انتخابات ۸۸رجوع کنند ببینند چند بار در آن فضای ملتهب همین تذکرات را به نیروهای انقلابی داده اند؟)
آقای اشکوری در مستند بی بی سی تصریح می کند که من هیچ نسبت مستقیمی در اینباره به آقای خامنه ای نمی دهم. اما سخنشان درباره سکوت ایشان درمقابل این کارهاست. برای القاء سکوت رضایت رهبری، مواردی را شاهد می آورند که البته جوانب آنها کامل بیان نمی شود.
در حالیکه مواردی از برخورد رهبری با بهتان زنی به مخالفان و دگر اندیشان هم قابل فهرست کردن است که شاید از موارد شمارش شده این مستند برای سکوت رضایت بیشتر باشد!
صرفا چند نمونه:
🔺مقابل نمونه آقای شریعتمداری و ساواک (که بهتان یا واقعیتش بماند) می شود رفع اتهام از شریعتی درباره رابطه داشتنش با ساواک از سوی رهبری را قرینه ی مقابل آورد(ر.ک:حاشیه بر چاپ سوم کتاب جریانها وسازمانهای مذهبی-سیاسی ایران/رسول جعفریان)
🔺مورد تهمت به سید محمد روحانی را خود مستند اعتراف می کند دوتایش از سوی امام(ره) رد و با نشرش مخالفت شد!
🔺مقابل مورد سیرجانی، نمونه مواجهه با تهمت زنی به آقای مهاجرانی را هم می شود دید. وقتی مهاجرانی مقاله مذاکره مستقیم با آمریکا را نوشت برخی به طعن و تهمت علیه او اقدام کردند که رهبری با نامه ای از او دفاع و از این کار منع کردند http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=2305
این در حالیست که به گفته خود سیرجانی نامه اولش به رهبری جواب(ولو تلخ) گرفته و آن موجب زندان رفتنش نشده است! نامه دوم عناوین مجرمانه ای دارد که طبعا پیگرد داشته است.
🔺در مقابل مورد سعید امامی -که مستند از سکوت رهبری در مقابل اتهامات کیهان به او می خواهد بهره برداری کند-نمونه برخورد رهبری با کیهان در ماجرای اتهام جاسوسی زدن به مشایی را می شود نهاد.
حال ماجرای سعید امامی چه خصوصیتی داشته و آیا واقعا بهتان بود یا طبق گزارشهای سازمان های قضایی و اطلاعاتی اسنادی بود؟ نیاز به اشراف اطلاعاتی بیشتر است.
خلاصه اینکه با ذکر چند مورد سکوت در مقابل اتهامات، با وجود جملات زیاد نهی از تهمت و بهتان به مخالفان و هم ورود در مواردی به همان نسبت نمیتوان منطقا نتیجه گرفت که سکوت در آن موارد، سکوت رضایت بر بهتان زنی است بخصوص که اقلا مواردی از آنها روشن است اتهامات وارد بوده و بهتانی در کار نبوده است.
ادامه دارد
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
☑️ @m_ghanbarian
🔴 نقد مستند "بهتان برای حفظ نظام" شبکه بی بی سی (قسمت سوم): دوستان نادان︎!
✅ چنانچه امیرالمومنین فرمود: امرمشتبه نمی شود الا اینکه مقداری حق را هم به باطل درآمیزند(خ۵۰). درباره موارد بهتان زنی توسط رسانه های متعلق به جبهه ولایت و انقلاب در مستند بی بی سی، قضاوتی نمی کنم که هرکدام پرونده ای است و نیاز به بررسی دارد اما اینرا هم انکار نمی کنم که "فی الجمله" چهره ها و رسانه ها و جریانهای اجتماعی این جبهه مصون از این عیب نبوده اند!مواردی دادگاهی شده و حکم(ولو خفیف) گرفته اند(مثل بهتان به فائزه هاشمی یا توهین به رئیس جمهور سابق و حاضر و...)مواردی هم نه!
به نظرم تفکیکی لازم است:
۱-افراد شاخص منصوب یا منسوب به حکومت و سازمانهای حکومتی
۲-جریانهای اجتماعی و گروه های فعال شهروندی
وضعیت و هم حکم ایندو بالسویه نیست.
✅ برای قسم اول:
۱- ۱. مثلا رهبری به ائمه جمعه سبک قرآن را توجه می دهد که هتاکانه نیست و حتی وقتی صحبت از کافرین است میفرماید:"لکن اکثرهم لا یعلمون" نمی گوید همه آنها! ملاحظه می کنید بالاخره یک اقلی هستند بین همین ها که اینها تعقل دارند(۹۴/۱۰/۱۴) حالا اگر امام جمعه ای چنین توصیه ای را رعایت نکرد هم هتاک سخن گفت و هم جمع بست!(مثلا اهل کنسرت را "اقلیتی هوس باز و شهوتران" خطاب کرد!/سایت الف کد۲۸۰۶۴۵) آیا نباید از سوی شورای سیاستگذاری و... به او تذکر جدی داده شود؟! اثر این تذکر -اگر بوده- عذرخواهی و عدم تکرار است. آیا چنان شده است؟!
۱- ۲. اینکه مدیر کیهان چراعوض نمی شود؟! جوابش از جنس عدم تعویض مدیر روزنامه اطلاعات است که مادام العمرند ولو با گرایش های مختلف! اما اینکه چرا در موارد مشابه آن تذکر رهبری(در قسمت ۲گذشت)باز درباره دیگران تکرار می شود؟! توجیهی ندارد!همین است حساب برنامه های تلویزیونی!
۱- ۳. سردار نجات(مقام ارشد حفاظت اطلاعات سپاه) دربرنامه ای تلویزیونی خاطره می گوید در ماجرای عاشورای ۸۸ رهبری به ایشان پیام دادند که آتش زدن خیمه های عزای امام حسین(ع) را به سران فتنه نسبت ندهند که این کار ضد انقلاب است! https://www.aparat.com/v/PSinl
سؤال اساسی از مثل ایشان این است آیا شما اینرا به زیر مجموعه خود هم ابلاغ کردید؟ آیا نیروهای سازمان یافته انقلاب همین دستور را گرفتند؟ و رعایت شد؟!!
آیا با سرداری -ولو خدوم در عرصه زلزله زدگان- که در نقد رئیس جمهور به او نسبتی مشابه مستی می دهد!("الکل دلسترش زده بود بالا..."!!!) از سوی نهادهای مربوطه بازخواست میشود؟!
سرداری دیگر از بیت، وقتی معاون رئیس جمهور را "ملعون" و فلان حرف را "تخم لق" او می خواند، آیا مواخذه می شود؟!عذر خواهی می شود؟! یا تا آخر سر حرفش می ماند؟!!
⬅️ به این آقایان توصیه می کنم مستند بهتان بی بی سی را ببینند تا بالعیان ببینند چگونه ضد انقلاب نادانی ها را اول پای ولایت و بعد پای فقاهت شیعه می نهد و زحمات هزار ساله فقیهان وارسته را طالبانیسم جلوه می دهد!
✅ اما در بخش دوم(جریانهای اجتماعی) گرچه این افراطها و خروج از حریم قانون و اخلاق هنوز کم نیست اما به نظر میرسد از دو دهه قبل به وضعیت بهتری رسیده است. دهه ۷۰موتورسواران و جلسه برهم زنان و هتاکان بیشتر از حالا بود. تذکرات مکرر رهبری بر توهین نکردن و تعابیری مثل "جگرآدم خون میشود" برای مثل حادثه کوی دانشگاه از یکسو و فشارهای افکار عمومی از سوی دیگر این جریانات را معقول تر کرده است. مقایسه "الله کرم" با "رحیم پور" ، "ارضی و حدادیان" با "مطیعی و نریمانی" و "هفته نامه شلمچه و یالثارات و جبهه" با "عبرتها " و حتی "۹دی" خبر از بهبود می دهد.
قطعا سهم زیادی از منطقی تر و متقن تر مطالبه کردن ارزشها و شیوع فرهیختگان انقلابی و جوان در عرصه های تخصصی(از هسته ای تا اقتصادی و...) مدیون راهبری اجتماعی درست رهبرانقلاب است. در مناظرات و میزگردهای تخصصی جوانانی انقلابی تر از دهه ۷۰ موج میزنند که چیزی از بهتان و فحش و هتک بر زبان ندارند. رهبری با وجود آن گلایه ها پشت نیروی جوان انقلابی راخالی نکرد تا دگراندیشان دولتی و مدنی، نابودشان کنند، اما رشد جمعی آنها را تدبیر کرد تا بدین جا رساند. مثل همین کار را در سیره امیرالمومنین با جوانان شورشی علیه عثمان داریم. برخی (مثل محمد بن ابی بکر) رسما عثمان را "تکفیر" و حتی در قتلش متهم بودند! امام فعلشان را تأیید نکرد اما آنها را تسلیم معاویه هم نکرد بلکه مثل آنچه به حجر و عمرو بن حمق تعلیم داد (روشنگری، جای فحش و سب)تربیتشان کرد.
#مستند_بهتان_برای_حفظ_نظام
📝 محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسمان انقلاب: چالش برادران لاریجانی!
#بخش_اول
❓سؤال: نصب آیت الله آملی به ریاست مجمع و عضویت شورای نگهبان با حفظ سمت قوه قضائیه در حالیکه برادرش هم رئیس قوه دیگر است، چه مصلحتی دارد؟ می دانم برخی از هواداران رئیس جمهور از این نصب و در واقع منصوب نشدن آقای روحانی گله مند و برخی هم بخاطر ضدیتی چندین ساله با لاریجانی ها از آن گله مندند. ما مردم عادی فارغ از این کشمکش ها برای مان این یا آنش مهم نیست، جمهوری اسلامی مهم است. اقل معنای جمهوریت، تفکیک قواست! با لحاظ سجایای برادران دو قوه و عدالت آنها، باز در وضع کنونی سه چهارمِ نقش های کلیدی مملکت دست دو برادر و یک خانواده است این چه مصلحتی دارد؟!برای رعایت تفکیک واقعی قوا و تأمین جمهوریت چه چاره ای هست؟ یا اینکه اینگونه سؤالات ضدیت با ولایت است؟!لطفا شفاف پاسخ دهید!
❗️در پاسخ برخی مصالح این نصب و هم چاره ای برای تفکیک قوای واقعی عرض می کنم و البته قول نمی دهم قانع شوید!
🔅مصالحی برای این نصب:
1⃣ مقدمه ای درباره برادران لاریجانی:
توجه کنید ورود برادران لاریجانی به حاکمیت از سر توطئه خارجی یا برنامه ریزی خودشان یا طرحی پیشینی در ذهن حاکمیت نبوده است(ولو برخی چنین القاء می کنند). دهه۷۰ و اوج تهاجم فرهنگی، علی لاریجانی نه به عنوان عضوی از این خانواده بلکه بعنوان چهره ای فرهنگی از شاگردان و نزدیکان شهید مطهری متناسب با آن فضا دیده و رئیس صدا و سیما شد. برادرش صادق جای دیگر و زمانی دیگر نه با نصب بلکه با رأی مردم استانش عضو خبرگان شد. جایگاه علمی بعلاوه دفاع های فکری عمیق با تألیفات متعدد در پاسخ به شبهات سروش به اصلی ترین مبانی اسلام فقاهتی و حکومت دینی او را برای عضویت شورای نگهبان ترجیح داد. در ماجرای وقف اموال ۲۵۰هزارمیلیاردی دانشگاه آزاد و بهره مند شدن افرادی خاص این عضو جوان شورای نگهبان از سوی رهبری مأمور بررسی شرعیّت این وقف شد و ایشان بدون ملاحظه در مقابل یکی از اصلی ترین کانونهای ثروت و قدرت با فقاهت و شجاعت آن وقف را باطل اعلام کرد. اگر از احمدی نژادی های حالا ضد لاریجانی، آنروز می پرسیدی بعد از آیت الله شاهرودی چه کسی مناسب تر است به گمانم آنها هم می گفتند صادق لاریجانی! البته این زمان برادرش هم از مردم برای مجلس رأی گرفته بود و سال به سال با انتخاب نمایندگان رئیس مجلس ماند!
2⃣ نکاتی در نصب اخیر:
🔺نظام ۴۰ساله دارای بروکراسی و پیچ و خم های تقنینی و اجرائی بسیار بیشتری از نظام نو پاست. ریاست مجمع از این حیث نمی تواند مجتهدی حتی وجیه اما بیرون از نظام اداری و غیر مطلع از این پیچ و خم ها باشد. آقای هاشمی رفسنجانی با وجودی که شخصیت ویژه ای در بین نخبگان سیاسی با خود داشت از عملی نشدن سیاستها و مصوبات مجمع توسط دولتها گله داشت. دوره فترت بین هاشمی و شاهرودی عملا رؤسای قوا حتی در جلسه شرکت هم نمی کردند! پس عملا چهره ای لازم است که اقلا به لحاظ موقعیت حقوقی وزان لازم را برای پیشبرد مجمع داشته باشد.
🔺از سوی دیگر مجمع در این فرآیند سه دهه ای دیگر فقط فصل الخطاب اختلاف شورای نگهبان و مجلس نیست و غیر از سیاستهای کلان، نظارت بر حسن اجرای آنها را هم برعهده دارد. حالا مجمع است که برای این نظارت غیر مستقیم نیازمند شورای نگهبان است! پس رئیس مجمع از دوره آیت الله شاهرودی -که نظارت جدی تر شد- عضو شورای نگهبان هم بود.
🔺با این اوصاف برای ریاست مجمع دو گزینه بیشتر نمی ماند یا آقای روحانی یا آیت الله آملی. اجتهاد مسلم فقهی -که شرط درک مصلحت حکومت دینی است-و سابقه شورای نگهبان و جهات دیگر آقای آملی را ترجیح می داد. اما وجاهت حقیقی او -که برای پیشبرد مجمع لازم است- نه به اندازه هاشمی رفسنجانی بود نه آیت الله شاهرودی!ـپس بجای استعفاء از قوه قضائیه با حفظ سمت در مجمع قرار گرفت تا با وجاهت حقوقی بتواند بر کار مستولی شود و تا پایان دوره اش خود را مقبول مجمع کرده باشد.
🔆چاره تفکیک قوا!
شفاف می گویم با این نگرانی موافقم!حتی اگر جزء به جزء هرکدام از انتخابها و انتصابها، بجا و با مصلحت بوده باشد، برآیند و ترکیب نهایی کار سرجمع این چالش را در پی دارد که سهم بسیار بزرگی از حکمرانی دست دو برادر است که گاه از استفاده برادران دیگر خود در سمتهای نزدیک به خود پرهیز ندارند!(مثل محمد جواد در مقامات ارشد قضائیه که در جلسات رئیس و معاونان همیشه حاضر است!)
⏪ ادامه متن را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
⁉️پرسمان انقلاب: چالش برادران لاریجانی!
#بخش_دوم
🔆چاره تفکیک قوا!
شفاف می گویم با این نگرانی موافقم!حتی اگر جزء به جزء هرکدام از انتخابها و انتصابها، بجا و با مصلحت بوده باشد، برآیند و ترکیب نهایی کار سرجمع این چالش را در پی دارد که سهم بسیار بزرگی از حکمرانی دست دو برادر است که گاه از استفاده برادران دیگر خود در سمتهای نزدیک به خود پرهیز ندارند!(مثل محمد جواد در مقامات ارشد قضائیه که در جلسات رئیس و معاونان همیشه حاضر است!) واضح است تکیه گاه حکومت داری نباید صرفا بر عدالت فردی و ضمانت درونی اشخاص باشد. بعلاوه که چهره نظام باید برای غیر معتقدین به سجایای این افراد هم موجه باشد.
به نظر می رسد تنها چاره برای رهایی از این شبهه آن است که برادر دیگر(علی) از سوی مردم دوباره در ۹۸ یا ۱۴۰۰ انتخاب نشود! فراموش نکنیم رأی مردم و انتخابات هم رکنی از تعیین ارکان حاکمیت است. از قضا محدودیت های نامبرده برای ریاست مجمع در انتخابات مجلس و یا ریاست آن وجود ندارد.
-سالهای اخیر که شورای نگهبان غیر از شرائط نفسی و شخصی کاندیداها، شرایط نسبی آنها را هم می سنجد و مصلحت را هم جزء معیارهای رد صلاحیت خود قرار داده است! خوب است اینبار به این مسأله و نگرانی توجه کند که آقای علی لاریجانی حتی اگر بهترین کاندید برای مجلس باشد بخاطر اینکه انتخاب او تفکیک واقعی قوا را بخاطر بودن برادر دیگر، نقض یا مشتبه می کند بهتر است در این دوره ها تایید نشود! اگر شورای نگهبان چنین نکند -که بخصوص با پایان دوره ریاست قوه قضائیه آقای آملی تا انتخابات مجلس-بعید است چنان بکند، بار اصلی حفظ تفکیک واقعی قوا با مردم و فعالان سیاسی است تا چهره های دیگر را وارد حاکمیت کنند و از انحصار چند خانواده در بیاورند.
#نصب_آملی_لاریجانی
#چهل_سالگی_انقلاب
#حفظ_جمهوریت
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۱۵
☑️ @m_ghanbarian
🔵 زینب کبری(س) با یزید بجای قرآن و سنت با "قاعده انصاف" احتجاج کرد: آیا انصاف است زنانت پرده نشین و دختران رسول خدا...؟!
خواستی "یزیدترها" را بشناسی ببین کجا از قاعده انصاف هم نمی توان خرج کرد؟!
امام، شاه را بدتر از یزید میدانست! شاید چون دیگر به انصاف هم کم میشد با او احتجاج کرد! مثلا خود و پدرش اول زنان و دختران خود را کشف حجاب کردند بعد زنان مردم!
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_g
⛔️آقای روحانی، کالائی کردن آموزش خلاف شرع است!
1⃣ از "لسه فر" تا کالا شدن همه چیز!
آنچه نیوتن درباره ماشین گفت را اقتصاددان های کلاسیک درباره اقتصاد بازسازی کردند. اقتصاد بمثابه یک سیستم درون زا و بدون دخالت هیچ دست بیرونی مثل دولت و قوانین حاکمیتی و یا حتی ارزشهای اخلاقی!
"لسه فر" اصطلاحی فرانسوی برای این مفهوم بود به معنای عدم مداخله دولت در اقتصاد. چون اقتصاد، مکانیسمی نیوتنی و مکانیکی دارد که با دخالت بیرونی، منجر به ناکارآمدی می شود.
در گام بعد نئوکلاسیک ها از مرزکشی بین اقتصاد با سیاست و فرهنگ به این سمت رفتند که اقتصاد حد و مرز آنها را معلوم کند! حالا "بازار آزاد" بود که سازمان بخش و تنظیم کننده دولت و باز تعریف ارزشها می شد!
دولتی تحت نظارت بازار سرمایه نه بازاری تحت نظارت دولت. در این نظم جدید، نظام اقتصادی پیشرو و مابقی نظامهای اجتماعی تحت تأثیر او تعدیل و تعریف می شدند.
این موجب اقتصادی شدن همه چیز شد. به هرچیز به چشم یک کالا نظاره شد و در مکانیسم بازار آزاد بازتعریف شد. مثلا حکومت خوب، حکومتی برای عدالت نیست برای رونق اقتصادی سرمایه است و اصلا عدالت هم چیزی جز کارآمدی عرضه و تقاضا نیست!!
2⃣ سرمایه داران خیرخواه، پیامبران جدید!
نیکول اشاف نویسنده کتاب "پیامبران جدید سرمایه" به خوبی تبیین می کند: خیرین بزرگ دنیای سرمایه داری مثل گیتس، والتون، براد، بافت و... در کنار کارهای خیرخواهانه بزرگ در حوزه بهداشت عمومی یا آموزش، چگونه برای دولتها تصمیم می گیرند که بخش بهداشت و آموزش، خصوصی شود و مداخله دولت از آن حذف شود. با تجاری شدن عمومی ترین خدمات و هم در دست داشتن ابزار و نهادهای این خدمات در دست این سرمایه داران، حساب کن در قبال آن خیریه ها چه سودی به جیب می زنند؟! http://m.tarjomaan.com/interview/8254
(نمونه های ایرانی خیّر-لابی بخش آموزش با شما!)
3⃣ تکسب با حقوق مخلوقین، حرام است!
در شریعت ناب اسلام و آثار فاخر فقهی مثل مکاسب شیخ انصاری، آنچه حق مخلوقین است(مثل آموزش، سلامت، امنیت و...) قابل تجاری شدن و سوداگری نیست. پس کسی نمی تواند از بابت آن "اجرت و مزد" بگیرد و بالتبع در قاعده تراضی تجارت بیافتد. مدرسه با شهریه چند ده میلیونی برای آموزش پدید آید و رقابت بازاری شکل گیرد.
فعالین حوزه این خدمات جای "اجرت"، از بیت المال "ارتزاق" می کنند. فرق بین "ارتزاق" و "اجرت" زیاد است از جمله اینکه ارتزاق، برای رفع نیازهای زندگی فعالین آن خدمات و متناسب با شأن و حوائجشان است نه مابه ازاء کارشان و اجرت المثل خدمتشان! تا خدمت یک معلم و پزشک و پلیس و... یک کالا نشده خرید و فروش نشود نمیتوان برایش اجرت معین کرد. ببین کالایی شدن با این نقش های شریف چه می کند؟!
این آموزه مترقی(منع کالایی سازی آموزش و بهداشت و...) توسط مجتهدان تراز اول انقلاب در اصل ۳۰ قانون اساسی منعکس شد.
4⃣ رئیس التجار...!
دولتها به بهانه کسری بودجه چند دهه است دنبال واگذاری این بخشها -که حق مخلوقین است- به بخش بازار و تجارت اند. حالا دیگر بجای کلمه غیر انتفاعی، صراحتا از سرمایه گذاری و سود بری بخش خصوصی حرف میزنند.
وقتی رئیس دولت می گوید: دولت برای هر دانش آموز متوسط ۴میلیون از بیت المال هزینه می کند. چشم بندی کرده جای سرمایه دار کلمه "مردم" می نهد و می گوید: اما اگر به مردم واگذار شود به ۱میلیون کاهش می یابد! و نمی گوید سرمایه دار بقیه هزینه اش را از چه کسی میگیرد؟ و خدمات آموزشی چند پای خانواده ها(بخوان:مردم)می افتد؟!
نمی گوید چرا دولت باید از بودجه عمومی پول بازی چند باشگاه را بدهد اما آموزش باید خصوصی شود؟! فقط بدهکاری(نه تمام هزینه ها) یکی از این باشگاه ها برابر با یارانه یک سال همه مردم خرمشهر است!
#فروش_آموزش_و_پرورش
#تکسب_از_واجبات
📝 محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
📱 تبرّج مجازی
تا حالا در ازدحام و همهمه گرفتار شده ای که صدایت شنیده نشود؟!
ناچار شوی با داد و بیدادی یا یک جیق و حتی سخن رکیک توجه ها را جلب کنی؟!
وقتی دنیای گفت و شنود، مجازی و بسیار بیشتر از دنیای واقعی پرازدحام و همهمه است، کسانی که حرفی برای گفتن دارند و از مشاهیر دنیای واقعی هم نیستند، بین شنیده نشدن یا تبرّج(خودنمایی) کردن مخیر میشوند!
هردو دسته را با صنوفش می شود سرچ کنی اولی ها کمتر پیدا هستند.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
✊ انقلاب اقتصادی؟! 1⃣
#بخش_اول
✅ اخیرا یکی از مراجع عظام تقلید فرمودند: "ما انقلاب سیاسی در کشور داشته ایم، انقلاب فرهنگی هم تا اندازه ای شده است اما "انقلاب اقتصادی" نشده است و باید به این سمت حرکت کنیم".
سه دهه پیش از این نیز محمدرضا حکیمی -معروف به فیلسوف عدالت- همین سخن را گفته بود: "انقلاب اسلامی ملت ما طاغوت سیاسی(فرعون) را ساقط کرد اما طاغوت اقتصادی(قارون) را نه"!
او البته همان سالها از انقلاب کناره گرفت و قائل شد: "در انقلاب، عدالت ذره ای اجرا نشد و برعکس چپاول اموال عمومی سر به فلک کشید"!(۱)
اما این مرجع بزرگ هنوز از مدافعان جدی انقلاب و نظام اسلامی است.
مرجعی بزرگ با سطح وسیع معلومات و تألیفات، دقیقا تفاوت "اصلاحات اقتصادی" با " انقلاب اقتصادی" را می داند. اصلاحات اقتصادی -که هیچ منکری ندارد- مثل اصلاح نظام مالیاتی، سیستم بانکی، الگوی مصرف، وابستگی بودجه به نفت، مبارزه با قاچاق و...است. اما انقلاب اقتصادی -که گفته نمی شود- بسیار بنیادی تر و گسترده تر از این کارهاست. هم تراز کردنش با "انقلاب سیاسی"(فروپاشی رژیم پهلوی)، توسط این مرجع محترم خبر از مراد جدی ایشان از این واژه دارد.
حال که چنین سخنی از زبان زعمای حوزه شنیده شده است، خوب است نخبگان پی آنرا بگیرند و ابعادش را روشن کنند. بلکه آنرا در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب یک گفتمان و مطالبه عمومی کردند. انقلاب فقط با انقلاب به سوی آرمان هایش زنده می ماند نه با چهره ها و شخصیت ها!
📚خوانشی حوزوی از انقلاب اقتصادی!
اول چند مثال فقهی از اصلاحات اقتصادی:
🔺اینکه خانه های خالی تقریبا اندازه مستاجرین است و باید برای سکونت ارزان به سمت مالیات از خانه های خالی رفت!
🔺از اشراف -که منابع ملی را خرج تجمل خود می کنند- باید "مالیات بر اشرافیت" گرفت!
🔺برای خانه دار کردن حاشیه نشین ها باید زمین داران بزرگ را ملزم به فروش مازاد از ۱۰۰۰متر کرد!
🔺اموال مفسدان اقتصادی را باید به نفع طبقه محروم مصادره کرد!
🔺و...
همه اصلاحاتی اقتصادی به نفع عامه مردم بخصوص محرومان و بر ضد سرمایه داران بوده است که برخی انجام و برخی متوقف شد. خاستگاه بسیاری از این پیشنهادها مثل خود انقلاب از حوزه و رجال روحانی مجلس و دولت صورت گرفت. گرچه برخی از آن رجال معمم ظرف سه دهه کاملا تغییر رویکرد دادند و مدافع سرمایه داری شده، خود از اشراف بالا نشین شدند!
❓سئوال اساسی اما این است: حوزه برای "انقلاب اقتصادی" جز همین کلمه و تکرارش چه می تواند بکند؟!
فقیه بزرگی مثل شهید صدر صراحتا مالکیت در اسلام را ۳قسم (نه۲قسم)کرد:
-مالکیت دولتی و حکومتی
-مالکیت عمومی مردم
-مالکیت خصوصی
و البته اثر فقهی هیچ فقیهی خالی از این سه نیست.
در مالکیت عمومی مردم ولو مایملک (برخی زمینها و مباحات عامه) در اختیار دولت اسلامی(ولیّ مشروع) است، اما دولت(حتی معصوم) مالک آن نبوده و فقط بر حسن استفاده آن نظارت و در تقسیم عوایدی اش به عموم مردم مباشرت دارد.
روشن است مایملک دولت(انفال و...) هم ملک شخصی دولتمردان(حتی امام معصوم) نیست و آنها امتیازی افزون ندارند. اما هزینه کرد آن با مایملک عمومی مردم فرق دارد. مخارج اداره دولت، مخارج دفاعی، از بین بردن فقر با مساعدت مضاعف به فقرا و... هزینه کردِ ِمایملک دولتی است. اما مایملک عمومی باید صرف عامه مردم و بهبود وضع اقتصادی آنها شود بطوری که سرانه مردم موجود کشور از آن حق دارند(۲)
نکته مهم اینجاست که :
ادامه متن را در بخش دوم بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
✊ انقلاب اقتصادی؟! 1⃣
#بخش_دوم
✅ نکته مهم اینجاست که: دربین این ۳مالکیت در گذر تاریخ، ملکیت دولتی(زمینهای موات، کوهها و جنگلها و...) برای دولت باقی مانده است. مالکیت خصوصی هم -بخصوص با پدیده های جدید مثل ماشین آلات و کارخانجات- روز به روز افزایش داشته است. اما ملک عمومی مردم -که عمدتا اراضی فتح شده با فتوحات اسلامی و هم برخی مباحات عامه(ماهی ها و گوهرهای دریا، برخی معادن آشکار زمین و پرندگان و...) بوده است در زمانه ما به صفر میل می کند!
اراضی فتح شده دیروز(عراق، سوریه، مصر و...)، دیگر خود کشوری مستقل شده اند و دولت-ملت های جدید اجازه دست درازی عموم مسلمین به آنها نمی دهد. بخاطر مخاطرات زیست محیطی و تهدید حیات وحش، استفاده از بسیاری از مباحات عامه برای مردم محدود و محدودتر شده است. امروز حفر یک حلقه چاه آب بدون اجازه دولتها ممکن نیست.
❓آیا تأسیس چنین ملکیتی برای عامه مردم در دوره معصوم از سوی شریعت، دارای فلسفه و مصلحتی علیعده بر ملکیت امام و دولت اسلامی نبوده است؟! آیا آن مصلحت امروز(در دوران غیبت) زایل شده است؟!(برخی فقهای بزرگ نه تنها آنرا زایل شده ندانسته بلکه مثل انفال را در دوره غیبت، مباح برای عموم شیعیان می شمارند!(۳)).
❓آیا در شرایط جدید برای تأمین منابع این بخش، از سوی فقهاء و قانون گذراران فکری شده است؟ در مرتبه بعد برای هزینه کردِ درست و بالسویه این منابع، برای عموم مردم(یعنی سرانه و فرد به فرد)، سازمان و نهادهایی خاص طراحی یا اقلا دولتهای مباشر گزارش تفریغ درستی از آن ارائه می کنند؟!
به نظر میرسد این راه نرفته و نقطه توقفی است که پس از سالهای اول انقلاب دیگر تعقیب نشد! چون حکومت را اسلامی و هم مردمی و ولی فقیه را جانشین معصوم دیدیم، بی نیاز از توجه به تفاوت آن دو مالکیت و ثمراتش شدیم!درحالیکه آن تأسیس در دوره خود معصوم صورت گرفته بود. لذا:
🔺نه از انتقال برخی منابع دولتی یا خصوصی به ملکیت عمومی در دوره غیبت و هم شرایط جدید بحث مکفی کردیم!
🔺نه از تأسیس منابع نوپدید برای این مالکیت(جز نوادری مثل شهید مطهری) کسی بحثی علمی-فقهی کرد!
شهید مطهری در کتاب "نظری به نظام اقتصادی اسلام" از "ملکیت عمومی ماشین(تکنولوژی)" سخن گفت! و به نوعی آنرا جای طبیعت و منابعی که دیگر ملک عموم مردم نیست قرار داد(۴).
اما آن بیان حتی به گوش کتاب خوانها هم کمتر رسید و خوانندگانش هم کمتر فهم روشنی از آن یافتند. اخلاف حوزوی ایشان نیز بحث در خور فقهی یا اقلا پیشنهاد جایگزینی نکردند(اقلا بنده سراغ ندارم).
درحالیکه ایشان، جوهره ی اصلی سرمایه داری را مالکیت خصوصی ماشین می شمارد و بدون اجتهاد روی این مسأله(و مثلا قائل به ملکیت عمومی شدنش) هر اجتهاد دیگر روی محصولات سرمایه داری و دنیای جدید مثل بانک و بیمه و... را بی ثمر و کم ثمر می شمارد(۵).
❗️یک مثال ساده:
اوایل انقلاب صنعتکاری از "حق انحصاری ابتکار و اختراع" از امام استفتاء کرد که بنا به قانون طاغوت [سرمایه دار] با انحصار آن به نفع خود، بهره برداری کلانی می نماید. آیا در قانون مقدس اسلام چنین چیزی درست و مشروع است یا نه؟
امام پاسخ فرمود: "انحصار حق، شرعی نیست و چنانچه مقرراتی از طرف دولت اسلامی باشد مراعات آن لازم است".(۶).
این لازمه ی فقهی نظریه شهید مطهری است(۷).
❓فرض کنید صنعتکاران معمولی کشور مجاز بودند، خود قطعات ماشینهای ایران خودرو و سایپا را کپی سازی کنند و بفروشند(معنای عدم انحصار حق ابتکار و اختراع و ملکیت عمومی ماشین)، آیا دیگر این دو غول انحصاری خودرو سازی می توانستند چنین اجحافهای عجیب و غریب در حق عامه مردم کنند؟!
❓اما آیا جز این استفتاء امام، مرجع دیگری هم چنین فتوایی دارد؟! آیا ۴دهه از انقلاب همیشه مقررات دولت اسلامی به نفع آن انحصار جلو نرفته است؟!
عامه مردمی که مالک چیزی از منابع قدیم و جدید نیستند، آیا حقوقشان با شورای نظارت و رقابت و...(!) استیفاء می شود؟!
رحمت خدا بر شهید صدر که "توزیع ثروت ملی" را مقدم بر "توزیع درآمد ملی" میشمرد.
❓آیا همین مرجع بزرگ و انقلابی لوازم
فقهی انقلاب اقتصادی (به معنای "انقلاب" اقتصادی) را می پذیرد؟!
شاید سهم حوزه از انقلاب اقتصادی -اگر جدی گفته باشند- این تیپ و تراز کارها باشد نه تنزل به اجتهاد بانک و بیمه یا تنزل به فرموله کردن برخی اصلاحات اقتصادی.
___________________
پی نوشت :
۱. راه خورشیدی/مقاله انقلابی که متوقف شد از محمد اسفندیاری
۲. ر.ک:اقتصادنا شهید صدر
۳. مکاسب ج۲ شیخ انصاری ص۲۲۵
۴و۵. ر.ک:مجموعه آثار شهید مطهری ج۲۰ص۴۷۹تاص۵۰۲
۶. استفتائات امام خمینی ج۳ص۵۵۵
۷. پنج فرضیه برای اثبات این حق و رد آنرا در کتاب فقه العقود ج۲از آیت الله سید کاظم حائری ملاحظه کنید
#انقلاب_اقتصادی
#پرسمان_انقلاب
#چهل_سالگی_انقلاب
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۰/۲۵
☑️ @m_ghanbarian
🌀 مرگ بر آمریکا و اسلام آمریکائی!
🔸واشنتگن پست گزارشی از مانور تجمل آقازاده های مسرف و دارای رانت در ایران که موجب خشم عمومی مردم شده اند نوشت. از خودروهای لوکس و اقامتگاه های مجللشان گزارش داد و افزود: "اما تعداد کمی در ایران میتوانند با توجه به افزایش هزینهها و کاهش توان مالی از چنین آسایشی برخوردار باشند"!
چندی پیش پمپئو نیز در سخنانی تحریک آمیز مثل همین سخنان را گفته بود!
🔸جالب اینکه ریچارد نفیو(طراح تحریم هوشمند ایران) در کتابش صراحتا هوشمندی تحریم را به این مثال میزند که مانع واردات کالاهای لوکس به ایران نشدیم تا تجمل طبقه بهره مند موجب شکستن استقامت عمومی مردم شود!
یعنی با دستی مانور تجمل آقازادگی را مهندسی کن و با دست دیگر از نداری مردم و تبعیض و مشکل آقازادگی و فرهنگ "تبار گماری"(Nepotism) برای مردم حرف و گزارش تهیه کن!
🔸برای انتقاد از اشرافیت مذهبی در دادگاه، دادیار محترم می گفت: حاج آقا، ترامپ که میخواهد ریشه روحانیت و نظام را بکند شما چرا کمک کنید؟!!
اینبار شاید هر مومن انقلابی مطالبه گری از آسیب های درونی نظام انتقاد و علیه آقازادگان مسرف یا برخی پدران بدتر از خودشان گفت و نوشت، متن واشنگتن پست و حرفهای پمپئو هم ضمیمه پرونده شود که حرفها و اقدامات شما قطعه ای از پازل آمریکاست!!!
🔸مغز متفکر اصلاحات هم همین روزها از شکاف پایین شهر-بالای شهر و ظرفیت شورش اجتماعی اش نوشت !
🔸به این می گوید: دابل برد!
مطالبه به حق انقلابی، شورش آمریکایی شود، برد آنهاست! کرم آقازادگی فاسد و رانت هم در تنه انقلاب بماند، برد!
حال مردم انقلابیِ آمریکاستیز چگونه در ۴۰سالگی انقلاب خود را از فاسدان و مسرفان بیمه و همزمان آمریکایی ها را پشیمان کنند؟ هنر لشکر مومن مطالبه گر است.
#محسن_قنبریان
☑️️ @m_ghanbarian
سلوک سه روزه تا بهشت!.mp3
12.28M
💢 سخنرانی: سلوک سه روزه تا بهشت!
#محسن_قنبریان
سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س)
۹۵/۱۲/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
💢 سلوک سه روزه تا بهشت!!!
سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س)
۹۵/۱۲/۱۲
#محسن_قنبریان
📖همان طور که اهنگری به احترام فاطمه (س) از گناه با زنی محتاج صرف نظر میکند با دعای خیر آن زن که برای او در برابر اتش دوزخ دعا میکند فاطمه (س) او را از اتش دنیا و آخرت حفظ میکند و اینچنین فاطمه س وعده هایش را زود عملی میکند.📖
🌹فاطمه یعنی بریده شده از آتش و دوستان فاطمه نیز از آتش جدایند.
◀امیرالمؤمنین میفرمایند: إنَّما سُمِّيَت فاطِمَةُ لأنَّ اللّه َعز و جل فَطَمَها وفَطَمَ مَن أحَبَّها مِنَ النَّارِ...
نامش را فاطمه نهادند چون دوستدارانش را از اتش جدا میکنند...
✅در روایات، زیارات و ادعیه ، بخصوص ادعیه ماه رمضان دو نیاز برای ما معرفی شده که دو کار را باید انجام بدهیم البته دو چیز مجزا نیست و در واقع جدا شدن از اولی همان داخل شدن در دومی است!
◀1_عتق رقبه کنیم، یعنی آتش دوزخ را از گردن خود رها کنیم
◀2_وارد بهشت شویم.
🔷حال در روایات متعدد و در کتب معتبر شیعی و حتی سنی ائمه فرموده اند هرکس زهرا(س) را دوست بدارد وارد بهشت می شود و حتی گفته اند به او سلام کنید وارد بهشت میشوید.
👈رسول خدا فرموده اند: یا فاطمه مَنْ صلّیَ علیکَ غَفَرالله لَهُ فَاَلحَقهُ بی حیثُ کُنت مِنَ الجنّة
یا فاطمه! هرکس بر تو درود بفرستد خداگناهانش را می بخشد و او را به من ملحق می کند در بهشت هرکجای بهشت که باشم.
🔷الحاق به پیامبر صلوات الله علیه بسیار مقام بلندیست پیامبری که در روایات آمده انبیا محتاج شفاعت اویند.
شرایط این درود چه باید باشد؟؟👇👇
📖عبدالمالک نوفلی نقل میکند از جدش که ایشان صبح نزد حضرت زهرا(س) رفتند حضرت از ایشان دلیل مراجعه صبح هنگامشان را می پرسد می گوید برای کسب برکت و سپس حضرت این حدیث گرانقدر رانقل فرمودند پدرم به من خبر داده :
✅"مَن سَلّم علیه و علیَّ ثلاثة ایّامٍ اوْجبَ الله لهُ الجنَّة"
✅اگر کسی سه روز بر من و بر تو سلام بفرستد بهشت بر او واجب می شود!
راوی پرسیده آیا این سلام فقط در زمان حیات شماست؟
بانو فرموده اند: فی حیاتنا و مَماتنا...
⭐⭐این واجب شدن به این معنی نیست که خداوند به ما بدهکار میشود و ما حقی داریم اما یعنی اینکه اینقدر مقتضی در این آدم تمام می شود که ناخودآگاه معلول هم به دنبالش می آید.
✅ بعبارتی کسی که تقلاهایش برای رسیدن به درجه اولیاء است با سه روز سلام دادن به فاطمه (س) تکمیل می شود.!!!
📖جناب شاه آبادی میفرمایند(استادِ عرفانِ امام (ره) ) ⬇
🔷در نوافل شب به مقام شامخ حضرت زهرا توجه کنید.و بدانید که استمداد گرفتن از حضرت باعث قرب معنوی میشود و خداشناسی انسان را زیاد میکند. قبل از اذان صبح هم صلوات حضرت زهرا را بفرستید.
💡قربةً الی الله ،نزدیک شدن به خدای متعال. از ما تا خدا یک دنیا، یک برزخ، یک قیامت، یک بهشت فاصله هست که هرچه بیشتر طی شود بیشتر نزدیک می شویم
چگونه باید برای پیمودن این مسیر به حضرت زهرا(س) توجه کرد؟👇
⭐ نکته ها:
✅1_حتما باید اهل نافله شب بود برای رفتن به سوی خدا شب باید رفت سُبحانَ الَّذی اسری بِعبده؛ اسری یعنی سیر در شب
✅2_ گفتن صلوات ایشان (اللهم صَلَّ عَلی فاطمةَ و ابیها و بَعلها و بنیها و السّرِ المُستودع فیها بِعَددِ ما اَحاط به علمک)
ختم کردن دعای قنوت و سجده به : بحق صدیقة الطاهره.
✅3_قبل از نماز صبح خواندن صلوات ایشان یا مُمتَحَنة امتحنک الله الذی قبل عن یخلُقکِ...که در ابتدای مفاتیح آمده و بسیار کوتاه می باشد
⭐ «السلام علیک یا ممتحنه امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک صابره»
«سلام بر تو ای آزموده ای که خدا تو را قبل از آفرینشت آزمود. پس تو را به آنچه آزمود شکیبا یافت.»⭐
دودسته آدم هستند:
◀1. افرادی که حدیث رسول لله را باور میکنند که با سه روز سلام دادن به فاطمه س بهشت بر او واجب میشود. و همین مقدار را میفهمد و منتظر میماند که این حرف در آخرت اثر کند
◀2.افرادی هم هستند که میگویند دنیا و اخرت مثل روح و بدن هستند که جدا نیستند و این حرف رسول الله باید در دنیا هم اثر داشته باشد و این افراد بهشت را در دنیا هم تجربه میکنند.به شرط اینکه هوش و حواسمان باشد
و حالا👇👇
✅1.ادم اول وقتی حواسش به خودش نیست وحالش خوب نیست مقتضی بهشت در او هست اما به علت غفلت توجهی به این بهشت ندارد. و حتی ممکن است ان مقتضی را از دست بدهد در دنیا.
✅2.اما ادم دوم حواسش جمع است و هم مقتضی تمام میشود و دیگر هم از ان خارج نمیشود.
📖◀در سوره ی محمد آیه ی 4تا 6:
انسان هایی که مجاهد فی سبیل الله هستند به شرطی که کارشان را خراب نکنند کارشان درست میشود و ما آن ها را هدایت میکنیم و حال و وضعیت ان ها را درست میکنیم و وارد بهشتی میکنیم آن ها را که قبلا به آن ها نشان دادیم.
☑️ @m_ghanbarian
💢سلوک سه روزه تا بهشت!!!
✅ادامه قسمت اول
⭐نکته بسیار مهم اینست که :
✅سلام یک فرآیند است و یک لفظ نیست! یعنی با گفتن یک کلمه به تنهایی اتفاقی نمی افتد و یک سری کارهایی باید انجام بگیرد و سپس این سلام را بدهد
در واقع اگر سلام دادی به حضرت زهرا(س) در حقیقت با ایشان سِلم ورزیده ای و با ایشان در صلح می باشی پس نباید به دشمن ایشان سلام بدهی یعنی عملی که مورد رضایت ایشان نیست را نباید انجام بدهی باید 3 روز در سلام باشی.
✅3روز گناه نکردن، حتی بالاتر از آن ترک چیزهای مشکوک
✅3روز فقط بر سر سفره فاطمه(س) نشستن و برسفره غیر ننشستن
✅3روز احساس در بهشت بودن نه اینکه چشم چیزی ببیند و گوش چیزی بشنود بلکه با دل متوجه بودن
آنگاه "سَیَهدیهِم..." می آید و راه پیدا می شود
💡"بهترین ایّامی که می توان برای انجام این عمل انتخاب کرد سه روز ایّام فاطمیه است"💡
👆این ایّام بسیار عظیم است بزرگان ما بزگترین روزیها را در این ایام دریافت می کنند.❗
🔷مناسک حج نیز 3 روز می باشد، که باید ذکر گفته شود و احرام بسته شود(چیزهایی را بر خود حرام کردن)و بعد تازه دستور داده شده تَزَوَّدوا تا می توانید توشه بردارید ؛از چه؟ از ذکر خدا، یاد خدا و آثار آن و بعد از "تَزَوَّدوا..."دوباره می فرماید
" فَاتَّقون..." یعنی توشه ای را که بدست آورده ای حفظ کن زیرا عالم دنیا عالم تغییر است و باید مواظب بود عمل را از دست ندهی و گم نکنی
اگر کسی مؤمن باشد یک حج کافیست برای اینکه به بهشت برود ....🔷
❗❗3 روز سلام بر حضرت نیز تا بهشت می برد باید مواظب بود از بهشت بیرون نیامد....❗❗
◀امیرالمؤمنین قرآن ناطق در لحظات بعد از شهادت حضرت زهرا(س) به امام حسن و امام حسین(ع) می فرماید هَلمّوا تَزَوَّدوا بشتابید از مادرتان توشه بردارید می توانست بگوید وداع کنید اما فرمود توشه بردارید...
✅توشه برداشتن=3روز درمشعر و منی و عرفات = یک لحظه کنار جنازه زهرا(س)✅
☑️ @m_ghanbarian
👑خطبه ی فاطمی و تئوریزه ی آقازادگی⁉️
🔹یکی از چالشهای اصلی انقلاب در۴۰سالگی اش، چالش آقازادگی است. آقازادگی در عرف سیاسی یعنی اعتبار و وجاهت یک "آقا"، بی حساب پای فرزند یا نوه و نتیجه اش رود و اینها دارای "رانت فامیلِ خوب" گردند بدون اینکه برای آن امتیازها کاری کرده باشند!
❓آیا چنین چیزی قابل تئوریزه شدن، آن هم با ادله شرعی است؟!
چندی پیش آقازاده ای محترم -که حق کاندید شدن برای منصبی را داشت- ظاهرا روال قانونی آن (شرکت در آزمون) را طی نکرد لذا رد صلاحیت شد. عجیب آنجا بود که یکی از بزرگترین مجتهدان قم در تأیید او به روایت صدیقه طاهره(س) استناد کرد که: "المرء یحفظ فی ولده"(۱) و افزود: "اگر علاقه ای به آقای ...دارند در اولادش حفظ کنند!" http://www.ghatreh.com/news/nn29933734
البته بلیه ی آقازادگی منتظر مجوز شرعی نمانده است و مثل خوره ای در حال گسترش است لکن تئوریزه شرعی آن از آثار عملی آن مخرب تر است.
❗️وجه استدلال:
"المرء یحفظ فی وُل٘ده"در اصل یک ضرب المثل است که حضرت زهرا(س) به آن استشهاد و بالاتر اینکه به رسول الله(ص) نسبت می دهد: "کان رسول الله(ص) أبی یقول ..."
از اینرو بمثابه حدیث است. به لحاظ دلالت هم چون إخبار به قصد إنشاء است(یعنی فرموده "حفظ می شود" اما قصدش "حفظ کنید" است)، دلالتش بر مطلوب صریحتر است!
نزدیک به این مضمون روایات دیگری ذیل آیه۸۲ کهف در تفسیر نورالثقلین هست که می شود مؤید باشد.
🚫نقد:
این روایات هیچ دلالتی بر اثبات مشروعیت آقازادگی مصطلح ندارند!
۱.دسته ای از آنها خبر از خیر خواهی خداوند برای فرزندان و ذریه انسانهای صالح دارد. با حفظ آنها، صالح قرار دادن آنها و مانند آن. مثل:"یحفظ الله الاطفال بأعمال آبائهم..."(۲).
⬅️این حفظی تکوینی و فعل خدای متعال است و اصلا مربوط به حوزه تشریع و تقنین و اعتبارات انسانی نیست تا دخلی به ماجرای آقازادگی مصطلح داشته باشد.
۲.دسته ای دیگر از این روایات که در مقام توصیه به رعایت حقوق بازماندگان انسانهای صالح است، نیز اجنبی از بحث آقازادگی است. چون در همه اینها "حقی" از قبل و بخاطری دیگر برای آن بازماندگان ثابت است و این روایات فقط رعایت آن حق را تأکید می کنند.
🔸خود صدیقه طاهره(س) در مطالبه ارث خود از پیامبر(ص) به این روایت استناد می کند و قبلش دارد که: آیا شما از پدر خود ارث می برید و من از پدرم ارث نمی برم؟!
🔸عمده روایات ذیل آیه۸۲ کهف است که ماجرای تعمیر دیواری توسط خضر و موسی است که زیرش گنجی برای دو بچه یتیم است. بخاطر صالح بودن پدر چنین خدمتی میشود تا یادگار و گنج پدر برای آنها(کنز لهما) برایشان محفوظ بماند نه اینکه بخاطر پدر صالح به آنها گنجی دهند! و بین ایندو فرق فاحشی است.
🔸امام صادق(ع) ذیل آیه به این مطلب تصریح می کند: "کم من انسان له حق لایعلم به..."(چه بسیار انسانی که حقی دارد و خود خبر ندارد مثل آن دو یتیم سوره کهف که موسی و خضر برایشان نگه داشتند)(۳).
🔸فقهای بزرگ نیز از این روایت "اثبات حق و امتیازی جدید" نکرده اند بلکه برای "استیفای حقی ثابت شده" از دلیلی دیگر، استفاده کرده اند(۴). مثلا خداوند برای فقیران و مسکینان و در راه ماندگان غیر سید، زکات و برای سادات آنها، سه سهم خمس را قرار داده است حال در پرداخت چنین حقی اگر به "حفظ رسول الله در ذریه اش" استناد شود، تأکید در ایفای آن حق است نه اثبات امتیازی تازه(دقت شود).
❗️اگر منظور آن مجتهد بزرگ هم این بوده که آن آقازاده از حقش (شرکت در انتخابات)محروم شده است! در آن صورت نزاع صغروی است و ایشان هم در اصل ادعا با ما هم سخن اند!
____________________
پی نوشت:
۱-الاحتجاج ج۱ص۱۰۳
۲و۳-نورالثلقین ج۳ص۲۹۰وص۲۸۸
۴-آیت الله بروجردی /زبده المقال فی خمس الرسول والآل ص۸
#آقازادگی
#چهل_سالگی_انقلاب
📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۲
☑️ @m_ghanbarian
👋 ممکن است دیگر نباشیم!
✅ از اول دوستانی با لطفشان بدون خودم، برخی صوتهای سخنرانی را به فضای مجازی آوردند و مدت مدیدی بعد خودم ملحق شدم. جابجایی از تلگرام به پیام رسان داخلی و زحمات جمع کردن دوباره مخاطبان هم با آن دوستان عزیز بود که مدیونشانم.
✅ ماندن در فضای مجازی "برای مخاطب عام" ، اقتضائاتی دارد. برخی راه های شنیده شدن و ارتباط با گروه هدف بنظر بنده "مجاز" نیست و برخی "مقدور" ما نیست. با هجرت به قم ، عرصه های حضور هم از تبلیغی-ترویجی به تحقیقی تر تغییر کرده که برخی از آنها یا در "دغدغه های عموم" نیست و یا "بیانش" برای او تخصصی و سخت جلوه می کند .
✅ لذا با "محدودیت مقدورات" و امکانات برای کانالی اثر گذار برای عموم از سویی و "لزوم پرداخت تحقیقی و تخصصی تر" به برخی مسائل اصلی جامعه و انقلاب عزیز اسلامی از سوی دیگر، ممکن است اصرار مکرر بنده اینبار محقق شود و فقط تا سالگرد ۴۰سالگی انقلاب اسلامی به این شکل باقی باشیم و پس از آن دیگر "در فضای عمومی مجازی" حضور نداشته باشم.
✅ پیشاپیش از لطف همه مخاطبین عزیز متشکر و سپاسگزارم و تا ۲۲بهمن ۹۷ از تصمیم نهایی مطلعشان خواهم کرد.
با امتنان. محسن قنبریان ۴بهمن ۹۷
☑️ @m_ghanbarian
🎣روانشناسی مردم هوشمند!
🔹بارها گفته ام مردم ایران مجموع آرمانهای انقلاب۵۷ را باهم می خواهند. لکن احزاب و جناحهای سیاسی کشور بین آرمانها تبعیض ساخته اند: برخی امنیت و استقلال و برخی آزادی و مردمسالاری را برداشته اند و مردم همیشه مخیرند بین این دوگانه انتخاب کنند!
🔹به حسب روانشناختی، مردم جانبی را برمی گزینند که احساس می کنند کم دارند. وقتی در امن ترین و مستقل ترین کشور منطقه دست به انتخاب بزنند واضح است جانب جریانی می روند که وعده آزادی سیاسی-اجتماعی بیشتری بدهد. حتی اگر سابقه آن آدم متناسب با شعارهایش نباشد!
🔹اگر چهره مقابل سابقه بهتری در آرمان آزادی و مردم سالاری نداشته و یا چهره اش تخریب شده باشد باز شانس جریان رقیب تقویت میشود.
🔹اصولگرایان در انتخابات های آتی هم در کشوری مستقل و امن مردم را پای صندوق ملاقات می کنند کشوری که آزاد هم هست اما پرچم این شعار دست اصولگرایان نیست و رقیب هم آنها را امنیتی و بسته و تنگ نظر جلوه می دهد
(برشی از یک پرسش وپاسخ /بهمن ۹۷)
#محسن_قنبریان
#چهل_سالگی_انقلاب
#پرسمان_انقلاب
☑️ @m_ghanbarian
✊مطالبه گری ثمری هم دارد؟!!
🔸جنبش های رقیبِ ارزشهای انقلاب، از نیروهای حزب اللهیِ انقلاب در ثمردهی مطالبه گری، امیدوارترند! و این جای تأسف دارد. میپرسد مطالبه عدالت و رفع تبعیض و مردمی شدن اقتصاد و...چه ثمری دارد؟!
🔸دهه پیش وقتی دوچرخه سواری و حضور بانوان در ورزشگاهها کلید خورد کسی گمان نمیکرد "کرامت زن"، مساوی با این حضورها مارک بخورد و مطالبه ای گسترده شود!
🔸وقتی مطالبه، بدنه ی اجتماعی خود را یافت و بزرگ شد، آدمهای سیاسی هم خواست خود را با آن طاق میزنند! رئیس جمهور نه سابقه اش دنبال آزادی زنان بوده است نه زن و دخترش را کسی چنین دیده اما برای جلب رأی این طیف با آنها معامله می کند یا فشار گرانی و تورم را با اجازه ورود تعدادی زن به ورزشگاه طاق میزند! اینجور هم سیاسی ها نفع می برند و هم آن طبقه اجتماعی به مطالبه اش میرسد! اینجاهم برد-برد است!
🔸مومنینِ مأیوس از مطالبه، خوب است از پیشرفت تدریجی گفتمان رقیب با مطالبه آفرینی و ساخت طیف اجتماعی و سپس موفقیتش درس بگیرند.
🔸البته یک نکته کلیدی این است که تکثر مطالبات، تجزیه طرفداران و کم شدن زور اجتماعی را در پی دارد چیزی که رقیب به خوبی درکش کرده و مطالبه اش را کوچک، شدنی و متمرکز کرده است. نخبگان ارزشی باید مهمترین و فوری ترین مطالبه انقلاب را همینطور به مردم معرفی و نیروی عظیم اجتماعی را پشت آن بیاورند آنوقت هر کاندیدی مجبور است اقلا اندکی از آن را تدارک کند.
(برشی از یک جلسه پرسش و پاسخ بهمن ۹۷)
#محسن_قنبریان
#چهل_سالگی_انقلاب
#پرسمان_انقلاب
☑️ @m_ghanbarian