eitaa logo
محسن قنبریان
15.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
802 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👑خطبه ی فاطمی و تئوریزه ی آقازادگی⁉️ 🔹یکی از چالشهای اصلی انقلاب در۴۰سالگی اش، چالش آقازادگی است. آقازادگی در عرف سیاسی یعنی اعتبار و وجاهت یک "آقا"، بی حساب پای فرزند یا نوه و نتیجه اش رود و اینها دارای "رانت فامیلِ خوب" گردند بدون اینکه برای آن امتیازها کاری کرده باشند! ❓آیا چنین چیزی قابل تئوریزه شدن، آن هم با ادله شرعی است؟! چندی پیش آقازاده ای محترم -که حق کاندید شدن برای منصبی را داشت- ظاهرا روال قانونی آن (شرکت در آزمون) را طی نکرد لذا رد صلاحیت شد. عجیب آنجا بود که یکی از بزرگترین مجتهدان قم در تأیید او به روایت صدیقه طاهره(س) استناد کرد که: "المرء یحفظ فی ولده"(۱) و افزود: "اگر علاقه ای به آقای ...دارند در اولادش حفظ کنند!" http://www.ghatreh.com/news/nn29933734 البته بلیه ی آقازادگی منتظر مجوز شرعی نمانده است و مثل خوره ای در حال گسترش است لکن تئوریزه شرعی آن از آثار عملی آن مخرب تر است. ❗️وجه استدلال: "المرء یحفظ فی وُل٘ده"در اصل یک ضرب المثل است که حضرت زهرا(س) به آن استشهاد و بالاتر اینکه به رسول الله(ص) نسبت می دهد: "کان رسول الله(ص) أبی یقول ..." از اینرو بمثابه حدیث است. به لحاظ دلالت هم چون إخبار به قصد إنشاء است(یعنی فرموده "حفظ می شود" اما قصدش "حفظ کنید" است)، دلالتش بر مطلوب صریحتر است! نزدیک به این مضمون روایات دیگری ذیل آیه۸۲ کهف در تفسیر نورالثقلین هست که می شود مؤید باشد. 🚫نقد: این روایات هیچ دلالتی بر اثبات مشروعیت آقازادگی مصطلح ندارند! ۱.دسته ای از آنها خبر از خیر خواهی خداوند برای فرزندان و ذریه انسانهای صالح دارد. با حفظ آنها، صالح قرار دادن آنها و مانند آن. مثل:"یحفظ الله الاطفال بأعمال آبائهم..."(۲). ⬅️این حفظی تکوینی و فعل خدای متعال است و اصلا مربوط به حوزه تشریع و تقنین و اعتبارات انسانی نیست تا دخلی به ماجرای آقازادگی مصطلح داشته باشد. ۲.دسته ای دیگر از این روایات که در مقام توصیه به رعایت حقوق بازماندگان انسانهای صالح است، نیز اجنبی از بحث آقازادگی است. چون در همه اینها "حقی" از قبل و بخاطری دیگر برای آن بازماندگان ثابت است و این روایات فقط رعایت آن حق را تأکید می کنند. 🔸خود صدیقه طاهره(س) در مطالبه ارث خود از پیامبر(ص) به این روایت استناد می کند و قبلش دارد که: آیا شما از پدر خود ارث می برید و من از پدرم ارث نمی برم؟! 🔸عمده روایات ذیل آیه۸۲ کهف است که ماجرای تعمیر دیواری توسط خضر و موسی است که زیرش گنجی برای دو بچه یتیم است. بخاطر صالح بودن پدر چنین خدمتی میشود تا یادگار و گنج پدر برای آنها(کنز لهما) برایشان محفوظ بماند نه اینکه بخاطر پدر صالح به آنها گنجی دهند! و بین ایندو فرق فاحشی است. 🔸امام صادق(ع) ذیل آیه به این مطلب تصریح می کند: "کم من انسان له حق لایعلم به..."(چه بسیار انسانی که حقی دارد و خود خبر ندارد مثل آن دو یتیم سوره کهف که موسی و خضر برایشان نگه داشتند)(۳). 🔸فقهای بزرگ نیز از این روایت "اثبات حق و امتیازی جدید" نکرده اند بلکه برای "استیفای حقی ثابت شده" از دلیلی دیگر، استفاده کرده اند(۴). مثلا خداوند برای فقیران و مسکینان و در راه ماندگان غیر سید، زکات و برای سادات آنها، سه سهم خمس را قرار داده است حال در پرداخت چنین حقی اگر به "حفظ رسول الله در ذریه اش" استناد شود، تأکید در ایفای آن حق است نه اثبات امتیازی تازه(دقت شود). ❗️اگر منظور آن مجتهد بزرگ هم این بوده که آن آقازاده از حقش (شرکت در انتخابات)محروم شده است! در آن صورت نزاع صغروی است و ایشان هم در اصل ادعا با ما هم سخن اند! ____________________ پی نوشت: ۱-الاحتجاج ج۱ص۱۰۳ ۲و۳-نورالثلقین ج۳ص۲۹۰وص۲۸۸ ۴-آیت الله بروجردی /زبده المقال فی خمس الرسول والآل ص۸ 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۲ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سحر و طلسم ، مشکلاتتان را بشناسید! ☑️ @m_ghanbarian
👋 ممکن است دیگر نباشیم! ✅ از اول دوستانی با لطفشان بدون خودم، برخی صوتهای سخنرانی را به فضای مجازی آوردند و مدت مدیدی بعد خودم ملحق شدم. جابجایی از تلگرام به پیام رسان داخلی و زحمات جمع کردن دوباره مخاطبان هم با آن دوستان عزیز بود که مدیونشانم. ✅ ماندن در فضای مجازی "برای مخاطب عام" ، اقتضائاتی دارد. برخی راه های شنیده شدن و ارتباط با گروه هدف بنظر بنده "مجاز" نیست و برخی "مقدور" ما نیست. با هجرت به قم ، عرصه های حضور هم از تبلیغی-ترویجی به تحقیقی تر تغییر کرده که برخی از آنها یا در "دغدغه های عموم" نیست و یا "بیانش" برای او تخصصی و سخت جلوه می کند . ✅ لذا با "محدودیت مقدورات" و امکانات برای کانالی اثر گذار برای عموم از سویی و "لزوم پرداخت تحقیقی و تخصصی تر" به برخی مسائل اصلی جامعه و انقلاب عزیز اسلامی از سوی دیگر، ممکن است اصرار مکرر بنده اینبار محقق شود و فقط تا سالگرد ۴۰سالگی انقلاب اسلامی به این شکل باقی باشیم و پس از آن دیگر "در فضای عمومی مجازی" حضور نداشته باشم. ✅ پیشاپیش از لطف همه مخاطبین عزیز متشکر و سپاسگزارم و تا ۲۲بهمن ۹۷ از تصمیم نهایی مطلعشان خواهم کرد. با امتنان. محسن قنبریان ۴بهمن ۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
🎣روانشناسی مردم هوشمند! 🔹بارها گفته ام مردم ایران مجموع آرمانهای انقلاب۵۷ را باهم می خواهند. لکن احزاب و جناحهای سیاسی کشور بین آرمانها تبعیض ساخته اند: برخی امنیت و استقلال و برخی آزادی و مردمسالاری را برداشته اند و مردم همیشه مخیرند بین این دوگانه انتخاب کنند! 🔹به حسب روانشناختی، مردم جانبی را برمی گزینند که احساس می کنند کم دارند. وقتی در امن ترین و مستقل ترین کشور منطقه دست به انتخاب بزنند واضح است جانب جریانی می روند که وعده آزادی سیاسی-اجتماعی بیشتری بدهد. حتی اگر سابقه آن آدم متناسب با شعارهایش نباشد! 🔹اگر چهره مقابل سابقه بهتری در آرمان آزادی و مردم سالاری نداشته و یا چهره اش تخریب شده باشد باز شانس جریان رقیب تقویت میشود. 🔹اصولگرایان در انتخابات های آتی هم در کشوری مستقل و امن مردم را پای صندوق ملاقات می کنند کشوری که آزاد هم هست اما پرچم این شعار دست اصولگرایان نیست و رقیب هم آنها را امنیتی و بسته و تنگ نظر جلوه می دهد (برشی از یک پرسش وپاسخ /بهمن ۹۷) #محسن_قنبریان #چهل_سالگی_انقلاب #پرسمان_انقلاب ☑️ @m_ghanbarian
✊مطالبه گری ثمری هم دارد؟!! 🔸جنبش های رقیبِ ارزشهای انقلاب، از نیروهای حزب اللهیِ انقلاب در ثمردهی مطالبه گری، امیدوارترند! و این جای تأسف دارد. میپرسد مطالبه عدالت و رفع تبعیض و مردمی شدن اقتصاد و...چه ثمری دارد؟! 🔸دهه پیش وقتی دوچرخه سواری و حضور بانوان در ورزشگاهها کلید خورد کسی گمان نمیکرد "کرامت زن"، مساوی با این حضورها مارک بخورد و مطالبه ای گسترده شود! 🔸وقتی مطالبه، بدنه ی اجتماعی خود را یافت و بزرگ شد، آدمهای سیاسی هم خواست خود را با آن طاق میزنند! رئیس جمهور نه سابقه اش دنبال آزادی زنان بوده است نه زن و دخترش را کسی چنین دیده اما برای جلب رأی این طیف با آنها معامله می کند یا فشار گرانی و تورم را با اجازه ورود تعدادی زن به ورزشگاه طاق میزند! اینجور هم سیاسی ها نفع می برند و هم آن طبقه اجتماعی به مطالبه اش میرسد! اینجاهم برد-برد است! 🔸مومنینِ مأیوس از مطالبه، خوب است از پیشرفت تدریجی گفتمان رقیب با مطالبه آفرینی و ساخت طیف اجتماعی و سپس موفقیتش درس بگیرند. 🔸البته یک نکته کلیدی این است که تکثر مطالبات، تجزیه طرفداران و کم شدن زور اجتماعی را در پی دارد چیزی که رقیب به خوبی درکش کرده و مطالبه اش را کوچک، شدنی و متمرکز کرده است. نخبگان ارزشی باید مهمترین و فوری ترین مطالبه انقلاب را همینطور به مردم معرفی و نیروی عظیم اجتماعی را پشت آن بیاورند آنوقت هر کاندیدی مجبور است اقلا اندکی از آن را تدارک کند. (برشی از یک جلسه پرسش و پاسخ بهمن ۹۷) ☑️ @m_ghanbarian
⭕️۴۰ سال بعد انقلاب، مجلس سنا! 🔺نگاهی به سینه چاکان انتخابات استانی مجلس، خود گویای خیلی چیزهاست. 🔺همزمان دائی آقازاده های معروف از ضرورت مجلس سنا و ترکیب آن از اعضای مجمع و خبرگان و نهادهای خاص گفت و افزود انتخابات آن هم استانی باشد! 🔺در زمانی که ضرورت گردش نخبگان و رفتن آدمهای تکراری و منتصبِ مادام العمر، خواست و مطالبه عمومی مردم در ۴۰سالگی انقلاب شده است، برای ابقاء این وضعیت تلاشهای قانونی و گفتمانی صورت میگیرد ! چه عیدی خوبی به صاحبان انقلاب! #محسن_قنبریان #چهل_سالگی_انقلاب ☑️ @m_ghanbarian
🍕مولتی میلیاردر های سفیه! 🔹اخبار سرو بستنی با روکش طلا و اخیرا پیتزا با روکش طلا را شنیده اید. قیمت هنگفت آنها که حدود نیم یا یک سوم مزد یک کارگر است را هم میدانید! 🔹برخی به اشتباه این موارد را "اسراف" می خوانند و از این حیث حرام! در حالیکه اینها از مصادیق "تبذیر" است که قرآن آنرا "اخوت با شیطان" می خواند(۲۷/إسراء) و غیر کبیره بودن گناه آن اثر فقهی متفاوتی با اسراف دارد. 🔹اسراف، مصرف کردن مال در جای مناسب خود است اما بیش از حد نیاز. اما تبذیر، هزینه کردن مال است در غیر جای مناسب خود حتی اگر خیلی زیاد نباشد!(مستمسک العروه/حکیم ج۷ص۳۳۹) مثلا شیر برای خوردن است اگر پهلوی صفتی، وان حمام را از آن پر و درش آب تنی کرد میشود تبذیر. 🔹ثمره فقهی این است که اگر این موارد صدق تبذیر کرد، غیر از حکم تکلیفی (حرمت و گناه کبیره)، حکم وضعی حَجر هم برای صاحبش ثابت است! او شرعا "سفیه"است. و به حکم حاکم از تصرف در همه اموالش ممنوع می گردد(جواهر الکلام ج۲۶ص۵۲)! 🔹اینکه چنین غذاهایی از مصداق تبذیر وموجب سفه و حجر است بسیاری از فقهاء فتوا دارند و برخی ادعای عدم اختلاف فقهاء در آن(ر.ک:مفتاح الکرامه ج۵ص۲۵۴) ⬅️بدین طریق مولتی میلیاردرهای هنجارشکن را شرعا میشود در همه اموالشان ممنوع التصرف کرد! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
⁉️شهید مطهری هم کمونیست بود⁉️ 🔸بعد از فرمایش آیت الله العظمی مکارم شیرازی مبنی بر ضرورت انقلاب اقتصادی، شماره ی اول یادداشتی به همین نام نوشتم که بلافاصله از نوشتن شماره ۲ آن پشیمان شدم چون فضای نخبگانی جامعه انقلابی ما نیز بعضا سیاست زده و جناحی فکر می کند و آن حرفها را مسأله ی یک انقلاب نمیداند! شاید در شماره ۲ -اگر نوشته می شد- به روندی در اجرا و واگذاری توجه داده می شد که مثال پیش پا افتاده اش می شد حقوق ۱۹میلیونی مدیر بنیاد مستضعفان! 🔸الان هم فکر می کنم همین حقوق ۱۹میلیونی سوژه فضای مجازی شود ولی لایه ی خطرناکتر فکری ای که مسبب این تبعیض ها بوده باز هم دیده نشود! 🔸مشکل اصلی این است که ارزش کار کارگر کمتر از مدیر دیده شد و مقایسه کارگر معدن با او "مرام کمونیستی" خوانده می شود! 🔸یکبار این آقایان -که تقریبا همه شده اند- تکلیف نسل جوان را با نوشته های شهید مطهری معلوم کنند! اندیشه هایی التقاطی و کمونیستی بود یا به تعبیر امام، صددرصد اسلامی؟! 🔸امسال سالگرد ۴۰سالگی انقلاب عزیزمان مصادف با فاطمیه است. اقلا در ۴۰سالگی آن و بخاطر حرمت مادر این انقلاب، جای فشفشه و ترقه و بوق قطار، جوانان انقلابی جلد ۲۰ مجموعه آثار شهید مطهری را تورقی کنند تا بهتر بیابند برای انقلاب مهمتر از ترقه و فشفشه هم هست. چند جمله از آن کتاب ناظر به حرفهای جناب رفیق دوست را بدون شرح بخوانید تا ببینید بادکنک و ترقه موجب شده بسیاری از جوانان انقلابی هم از مبانی رئیس شورای انقلاب شگفت زده شوند! : ⬅️“ارزش کار کارگر بستگی دارد به مقدار مفید بودن کارش برای اجتماع. کارگر یک رکن اساسی اجتماع است، همه به کار او محتاجند. کارگر فقط حامی و محافظ حقوق ندارد و الا باید عالی ترین حقوق به او تعلق داشته باشد. اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بی مصرف ماهی دو هزار، سه هزارتومان[بگو۲۰میلیون!] حقوق می گیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روزه بگیرد ماهی ۳۰۰تومان می شود، یک کار ظالمانه است! هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از ۳۰۰تومان مثلا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از ۳۰۰۰تومان کمتر باشد! درست است که کارهایی نظیر کار یک وزیر برای نبوغ و ابتکار و سطح عالی کار و کار فکری و مغزی ارزش بیشتری دارد ولی امتیاز آن کارها به افتخاری است که نصیب صاحب آنها می گردد؛ و برای رفتگر خود رفتگری نوعی مجازات است و نباید حقوق و مزد اینها را کمتر فرض کرد!..."(مجموعه آثار ج۲۰ص۴۹۹) 🔸اینها صرفا شعارهای شهید نبوده، استدلالهای قوی ایشان را در بقیه صفحات آن نوشته ها بخوانید. ! 🔺مطلب مرتبط: -انقلاب اقتصادی؟!(۱) -درباره ایده های جذاب ساز سیر مطالعاتی شهید مطهری 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۱/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
⚜ دیو چو بیرون رود فرشته درآید، شعر است؛ سخن قرآن دقیق تر است: فرشته درآمد، دیو نابود می شود(جاء الحق و زهق الباطل). چرا که دیو اموی رفت، اما دیو عباسی آمد! دیو عباسی رفت، دیو مغول آمد!و ... آن که جا برای هیچ دیوی نمی گذارد فرشته وشی چون خمینی است. هنر بزرگ ملت ایران در ۱۵سال مبارزه، اعتماد به "فلا تیأسوا من روح الله" بود بعد از ۴۰سال از پیروزی هم هنوز از "رو٘ح" و رحمت الهی مأیوس نیست و تازه تر از تازه تری می بیند. ☑️ @m_ghanbarian
✅ این سالها زیاد از "اشرافیت مذهبی" و ابعادش در این کانال مطلب گذاشته شد. دعوت به دیدن این ویدئو بهانه شد یکبار فهرست برخی از آن مطالب را تقدیم کنیم تا محققان یکجا و کامل ملاحظه اش کنند: 🔺برنامه تلویزیونی ثریا http://mghanbarian.ir/tv/1392/ 🔺سخنرانی "امام خمینی و اشرافیت مذهبی" http://mghanbarian.ir/lecture/2530/ 🔺هردم از این باغ بری میرسد(مسجدی روی آب) https://t.me/m_ghanbarian/1463 🔺آدرس غلط! https://t.me/m_ghanbarian/1677 🔺تقاضایی از برادران و خواهران ایمانی ام! https://t.me/m_ghanbarian/1688 🔺بودجه حوزه در سال ۹۷ https://t.me/m_ghanbarian/1653 🔺گزارشی فقهی از طلاکاری قرآن https://t.me/m_ghanbarian/1693 🔺پاسخ به سخنان آیت الله اراکی در دفاع از قرآن مطلا https://t.me/m_ghanbarian/1700 🔺نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/13 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۱ https://eitaa.com/m_ghanbarian/10 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/14 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۳ https://eitaa.com/m_ghanbarian/17 🔺پرسش و پاسخی درباره نقد موضع آیت الله جزایری ۴ https://eitaa.com/m_ghanbarian/20 🔺جمکران مطلوب https://eitaa.com/m_ghanbarian/23 🔺باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 🔺تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/212 🔺کبیره! https://eitaa.com/m_ghanbarian/294 🔺اتاق های خالی جای اتاق های فکر در ساختمان جدید بعثه https://eitaa.com/m_ghanbarian/351 🔺آیت الله جوادی آملی و طلاکاری حرم و قرآن https://eitaa.com/m_ghanbarian/561 🔺قرآن مطلا و قرآن اسیر! https://eitaa.com/m_ghanbarian/563 🔺مسئولین و پدیده های اعتقادسوز https://eitaa.com/m_ghanbarian/590 🔺زکات یا کفاره؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/647 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_صوتی 🔴کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟!! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
❗️پرسش و پاسخی در رابطه با این کلیپ نوشته شده که میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/225
🔴 پیش منبر فاطمیه دوم: فاطمه(س)؛ اسوه ی انقلابی منحصر به فرد! ✅ یک انقلاب ادواری دارد و هر دوره اش برای فرد انقلابی اقتضایی دارد: 1⃣دوره نهضت: درگیری ها با وضعیت موجود و حاکمیت طاغوت با سختی ها، هراسها، یأسها و امیدهایش... 2⃣دوره نظام: پس از پیروزی و روی کار آمدن نظام اسلامی با مشکلات و مزیت هایش، با فرصتها و غنیمتهایش... 3⃣دوره فتنه ها: پس از نفوذ فرصت طلبان و شبکه شدن براندازان خاموش و توطئه هایش... ⬅️انقلاب اسلام، این سه را داشت و فاطمه(س) در هرسه حاضر است و انقلابی... ✅آدمها هم دوره دارند مثل انقلابها! گاه بچه اند و گاه نوجوان و گاه جوان و... کمتر کسی است که از بچه گی تا بزرگسالی اش در انقلابی الهی سپری شود و او در همه دوره های عمرش نقش آفرین باشد. نادرتر آنکه کسی ادوار عمرش منطبق بر ادوار انقلاب گردد و در همه نمره اش ممتاز باشد. فاطمه(س) چنین بود و علی(ع)! 1⃣کودکی اش در انقلابیگری دوره نهضت گذشت. کودک بیش از هرچیز پناه میخواهد و حمایت. فاطمه(س)این دوره پناه شد برای پیامبر(ص). و حتی مجروح شد! 2⃣نوجوانی و جوانی سن زینت و تفاخر، دوره نمود مزیتها و طلب امتیازها است. جوانی ات مصادف با دوره برقراری نظام اسلامی و پدرت پیامبر و حاکم مسلمانان هم باشد تو باید یک "آقازاده" تمام شوی! و فاطمه(س) اما در این دوره ی عمرش بهترین اسوه انقلابیگری علیه رانتها و امتیازهاست و بهترین الگو ی خانواده حاکم زاهد و مردمی است... 3⃣وقتی در اوج پیروزی و رویاهای فردای اسلامی برای همه جهان، با فتنه مواجه میشوی، انقلابیگری اقتضاء دیگری دارد متفاوت از دوره نهضت و نظام. خصوصیت فتنه غربال است. اسلام اصیل ازدوره مکه غریب تر ! رخنه ها در نظام و موریانه بر استوانه هایش قریب تر! و فاطمه(س)اینجا از همه درخشانتر... ✅و در تمام این ادوار عمر کوتاه و جلوه های انقلاب اسلام،دختری با نشاط، همسری شاداب و مادری مهربان است انگار انقلابی گری و ستیزهای سخت هیچ از لطافت و ترنم او نکاسته که افزوده است... (جزییات شنیدنی اش بماند شبهای فاطمیه) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_صوتی 🔴از حفظ جان و حیثیت مسئولین در مقابل دشمن تا حفظ اموالشان در مقابل ملت! #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔴 روضـه...(بدون شرح)! یکبار هم در مکه به خانه، هجوم شد! شب لیله المبیت، فاطمه(سلام الله علیها) و مادر امیرالمومنین هم در خانه بودند. قرار "مشرکین" هجوم در نیمه شب بود. "ابولهب" گفت: "در این وقت زنان و فرزندان داخل خانه اند؛ بعدها عرب درباره ما می گویند حرمت فرزندان "عموی خویش" را شکستند"!(سیره حلبیه ج۲ص۳۲) گذاشتند تا صبح شد که زن و بچه وحشت نکنند!... علی(علیه السلام) را هم -که در بستر پیامبر بود- کشیده و تا "مسجد الحرام" بردند. یک ساعت بازداشت و بعد آزادش کردند!(بحار الانوار ج۱۹ص۹۲) -اما... برای "ابولهب" یک سوره آمد چه پر معنا: "تبت یدا ابی لهب وتب...حمّـاله الحطب...حبل من مسـد"! #ای_وای_مادرم #محسن_قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی روز شهادت حضرت زهرا(س) ۹۷/۱۱/۲۰ ⭕️فاطمه(س) اسوه مطالبه انقلابی، نه تبرج سیاسی ☑️ @m_ghanbarian
⭕️مطالبه ی انقلابی یا تبرّج سیاسی/گزیده ای از سخنرانی روز شهادت حضرت صدیقه طاهره 🔸علامه طباطبائی جمل را تاویل آیه تبرّج در سوره احزاب میداند = پس تبرّج سیاسی بیشتر از تبرج اخلاقی مصداق آیه است 🔸عایشه در تاریخ الگویی دارد بنام "ام زمْل"! دختر مالک بن حذیفه که رهبر قبیله شد. بر آیین جاهلیت بود و در صدر اسلام به اسارت گرفته شد. عایشه او را آزاد کرد و او نزد خانواده برگشت اما همچنان مردم را به ارتداد دعوت میکرد شکست خوردگانی از برخی طوایف را دور خود جمع کرد. در دوره ابوبکر بر جمل سوار شد و با مسلمانان جنگید حدود صد تن گرد شترش کشته شدند تا پی شد! 🔸حرکت سیاسی و مطالبه و... هم به جهت هدف قابل ارزش گذاری است که مثلا ارتداد از حق و...است یا دعوت به حق ؟! ام زمل و عایشه برای ارتداد از حق و فاطمه(س) برای دعوت به حق مثال دیروز است. امروز دختران خیابان انقلاب، آزادی یواشکی و... مقابل حکم خدا است و مثل آیات القُرمزی در بحرین و...دعوت به حق است 🔸اما غیر از هدف میتوان به حسب روش و شکل هم، مطالبه انقلابی را از تبرّج سیاسی ممتاز کرد. در تبرج سیاسی که در عصر ما در فضای مجازی عرصه وسیعی دارد از خودنمایی های خاصی یا توجه دادن مخاطب به اشخاص و عناصر غیر عقلانی خاصی شکل میگیرد "مخالف خوانی" و تحریک احساسات عنصر اصلی آن است . 🔸اما مطالبه فاطمی نه بر شتر بلکه پشت پرده نه با جلوه گری یا استفاده از جلوه های پر مشتری بلکه با "خطبه" و بیان است و در سطحی بالا عرضه میشود ... نکات بیشتر را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
✅ ویژه برنامه ۲۲ بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 سخنرانی: ضرورت انقلاب اداری 97/11/22 ☑️ @m_ghanbarian
🌀چند راهکار مثالی برای مطالبه گری انقلابی 1⃣تفکیک بین نقد تئوری های مغایر با نظر انقلابی امام با نقد رفتارهای شخصی: اولی حتما عمومی و علنی باشد تا راه امام گم نشود ؛ دومی در مراتب نهی از منکر و قاعده از آسان به سخت است. 2⃣کم هزینه ترین کار تکرار مکرر خود ارزشهایی مثل ساده زیستی و دوری از اشرافیت و...است با سخنان و بیانهای متعدد بدون تطبیق بر فرد و جریانی خاص. این زمینه برای مواجهه های انقلابی بعد است و باید فراگیر و عمومی و نو به نو باشد. هرشهری گروهی این بُعد را برعهده گیرد. 3⃣در تطبیقها رعایت دقت و احتیاط شود و مراتب نهی از منکر رعایت شود اول به خودش گفته شود. یک نفری اثر نداشت، چند نفری. حضوری نشد با نامه. قبل از رسانه ای کردن و مطلع شدن دوست و دشمن، یک تجمع پیامکی بر سامانه دفتر آن مدیر که فقط خودش میخواند نه هر بیگانه. اثر نداشت، رسانه های مجازی. 4⃣گاهی موارد باید در همان بدو امر دقیق و روشن برای مردم اطلاع رسانی شود. همیشه مسأله، اشرافیت یک مسئول نیست. واگذاری معیوب و تبعیضی یک شرکت و کارخانه باید از اول شفاف سازی شود(موارد هفت تپه و هپکو و آلومنیوم و...)با ویدئوها و مستندها و نوشته های شفاف ساز باید مردم را آگاه کرد. کوه خواری و مرتع خواری از این قبیل است. 5⃣استفاده از ظرفیتهای تعریف شده مطالبه گری در قانون از شماره تلفن های گویا(مثل شماره اعلامی قوه قضاییه برای کوه خواری، شماره های صدا وسیما و برنامه های آن و هم شماره های اداره کل ها و...)قطعا گزارشهای کمّی(تعداد بالا)یا کیفی(مستند خوب و مستدل)در جلب توجه آنان موثر است. 6⃣استفاده از ظرفیت دستگاههای بازرسی و قضایی مثل شکایت به دیوان عدالت، شکایت به کمیسیون اصل ۹۰ و...گرچه نمونه های تجربه شده خیلی رضایت بخش نبوده اما تکرار و تعدد بی ثمر نیست. 7⃣داشتن یک رسانه مجازی یا مکتوب مستقل و پر مخاطب بسیار حائز اهمیت است که اگر رسانه های محلی یا ملی پوشش لازم را ندادند شفاف سازی برای مردم از آن طریق انجام شود. 8⃣ظرفیت مطالبه از طریق نماینده مجلس: فراموش نکنیم آنها وکیل ما هستند نه رئیس ما! هر ایرانی از بودجه عمومی ماهی ۶۰۰تومان به اداره مجلس نمی دهد که پس از رأی گرفتن دیگر پیدایشان نشود. قرار بگذاریم بجای مطالبات شخصی و گروهی، از آنها مطالبات عمومی کنیم و در همایشهای پر تجمع مطالبه ملموس و روشن عمومی را خواسته و بار بعد گزارش بگیریم! 9⃣تجمعات قانونی: از رهبری درباره تجمع علیه قوه قضاییه پرسیدند فرمود بستگی دارد اگر مانع انجام وظایفش باشد بد اگر کمک به انجام وظایفش باشد خوب(نقل به مضمون/ر.ک:دیدار در دانشگاه شهید بهشتی). (تنظیم شده از مجموعه سخنان و پرسش و پاسخهای برنامه شام ۲۲بهمن) ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 1⃣ تحول ساختار اداری از کجا باید شروع شود؟ راهکار آن چیست؟ نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 2⃣ آیا نظام اداری ما دچار فساد سیستماتیک است؟ فساد در نهاد های زیر نظر رهبری و عدم توان انتقاد به آنها نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️پرسش و پاسخ 3⃣ -نقد به قوه قضاییه -انتصاب آیت الله آملی لاریجانی -عملکرد قوه قضاییه نشست 22بهمن ☑️ @m_ghanbarian