eitaa logo
گفتاری در فرهنگ | محمد رحمانی
595 دنبال‌کننده
437 عکس
58 ویدیو
26 فایل
یادداشت های روزانه محمد رحمانی پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فرهنگی و تربیتی ارتباط با استاد: @OWistful67 سایت رسمی Mohammadrahmani.com
مشاهده در ایتا
دانلود
خدا را قبول دارم؛ غیر از آن هر چیزی که می گویید به من مبتنی بر داده اثبات کنید!! ادوارد دمینگ؛ صاحبنظر حوزه مدیریت روایت 1️⃣ چند سال قبل با تغییر مدیر یک سازمان، نشستی را در خصوص میزان اثربخشی طرح تربیتی کلان آن سازمان که سابقه یک دهه فعالیت داشت برقرار شد. پیشنهاد مسئول آن سازمان بر آن بود که تیمی از خبرگان تشکیل شده و به برخی از استان ها سرکشی و نتیجه ارزیابی خود را نسبت به ضرورت استمرار و عدم استمرار آن طرح بیان کند. این حرف در گام اول امر معقولی بود اما در باطن خیر! علت هم این بود که نیازمند به چنین فعالیت نظارتی سبکی وجود نداشت در حالیکه پژوهشکده مستقل آن سازمان، بیش از هفتاد پژوهش میدانی تفصیلی را با هزینه های بالا انجام داده بود و نتایج آن قابل کسب بود. چالش این بود که پژوهشکده برای خود اثربخشی را مطالعه می کرد و رئیس سازمان برای خود تصمیم می گرفت ‼️ روایت 2️⃣ چند سال قبل، من به عنوان مسئول منابع انسانی یک سازمان، نسبت به مهمترین چالش شبکه تحت اشراف خود با ریاست مجموعه دچار چالش بودیم. ریاست مجموعه معتقد بود که مهمترین دغدغه مخاطبین ما، عدم تعیین تکلیف وضعیت استخدامی آنهاست و من معتقدم بودم که عدم توانمندسازی و رشد و توسعه فردی. نتیجه با یک پیمایش میدانی از ۵۰ درصد جامعه هدف قابل تامل بود. فقط ۳۰ درصد دچار چالش استخدام بودند و سایرین انگیزه حضور خود را در سازمان، ادای تکلیف می دانستند. اما این پژوهش راه به جایی نبرد و نهایتاً تمام دغدغه سازمان، به جای توسعه منابع انسانی به حل استخدام آنها معطوف گشت. نخبگان از مجموعه جدا شدند و افراد دغدغه مند شغل رسمی ‼️ 🌐 چند روزی است که در فضای تعلیم و تربیت، سخن از تعطیلی تنها شبکه اختصاصی حوزه نوجوان وجود دارد 😳 شبکه ای که تریبون رسمی نوجوانان امروزین بوده و با حضور برادر صادق باطنی، روزهای خوبی را در برنامه سازی در حال سپری است. علت تصمیم اولیه بر این موضوع، تلقی ذهنی اولیه متولیان بر عدم استقبال مخاطبین از این شبکه است و پرسش آنها این است که مگر نوجوانان تلویزیون نگاه می کنند. کافی است که به برخی از آمارهایی که دستگاه های پژوهشی مستقل یا نهاد صدا و سیما انجام داده اند توجه کنیم: ⭕️ برنامه های شبکه امید در شاد بیش از ۳ میلیون مشارکت را به خود دیده است. در یک نگاه در برنامه نسل قاسم، آمار مشارکت نوجوانان در برنامه از بسیاری از برنامه های معروف صدا و سیما بیشتر بوده است ⭕️ برنامه های مناسبتی شبکه امید، غالبا از بسیاری از شبکه های دیگر مانند پنج و هفت و هشت در رتبه های بالاتری قرار دارد. برنامه هایی مانند سال تحویل و جام جهانی و ... ⭕️ تنها شبکه ای که در صدا و سیما به صورت تخصصی به پوشش رویدادهای نوجوانانه می پردازد، شبکه امید است و به صورت میانگین، هفته ای یک رویداد ملی یا منطقه ای در حال پوشش خبری زنده است. مانند رویداد استاپ موشن حوزه هنری، رویداد دختران ماه اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان و ... ⭕️ شبکه امید یکی از شبکه هایی بوده است که وضعیت فعال سازی مخاطبین در آن حداقل در یک سال گذشته روند صعودی داشته و توانسته اند مخاطبین بیشتری را به خود جلب کند. البته به دلیل محرمانگی آمار دقیق میزان مخاطب قابل بیان نیست اما پیمایش ها نشان می دهد که بسیاری بیش از تصور متولیان است. ⭕️ شبکه امید در سال گذشته به عنوان مهمترین محرک تولید محتوا در کشور مطرح بوده است و توانسته است ۹۰۰ ساعت تولید و ۲۰۰ ساعت تامین محتوای تخصصی داشته باشد. ⭕️ شبکه امید تنها شبکه ای در صدا و سیماست که به صورت حرفه ای درگیر باشگاه داری، شناسایی استعداد و کادرسازی برای کلان صدا و سیماست و بسیاری از آمارها و اطلاعات قابل بیان و غیر قابل بیان. اما مشکل اینجاست که دوستان تصمیم گیر، اهل مطالعه آمار، اهل مطالعه پیمایش های میدانی و اهل مطالعه تحلیل کارشناسان خبره نیستند. ای کاش در این فرصت محدود از تصمیم خود منصرف شوند🙏🙏 🆔 @m_rahmani_g
چند روزی است که مستند جدید با نام بی وتن ها منتشر شده است. مستندی که در حقیقت حاشیه نگاری بر حضور میدانی منافقین (سازمان مجاهدین خلق) در بازداشت ناجوانمردانه حمید نوری در سوئد است. فارق از متن داستان، گاهی مواجه مستقیم، غیر رسمی و بی واسطه با این جریانات و مشاهده عمق خباثت آنها جذاب و تاسف بار است 😞 اینکه چگونه می شود که یک انسان به قتل و ترور ۱۷ هزار نفر اعتراف می کند. یا چگونه حاضر می شود خفت و خاری را برای اخذ سکونت در کشور غریب به جان بخرد و .... گرچه از منظر عمق محتوایی به مانند چند مستند اخیر شمقدری، غنی نیست و نیازمند پختگی بیش از پیش است، اما تصویری غیر رسمی و نزدیک از پدیده های نفاق امروزین را به نمایش می گذارد. ☘️پی نوشت: واقعاً جسارت این مستندساز جوان برای مواجهه با چنین سوژه هایی قابل تحسین است. 🆔 @m_rahmani_g
امروز اولین روز برگزاری اردوی تدوین استراتژی شرکت بود.👍 البته در این رویداد حقیر به عنوان ناظر پروژه تدوین استراتژی بودم و مجری کار یک شرکت راهبردنگاری تخصصی است. چالش و جذابیت این رویداد این بود که متدلوژی تدوین استراتژی در این شرکت روش های سنتی تدوین استراتژی و استفاده از ماتریس های PESTEL , 5 Porter , SWOT بود. چالش پارادایمی در سیستم نظارتی و سیستم تدوین استراتژی کار این رویداد را بس دشوار نموده است. حقیقت مطلب این است که وقتی تفاوت پارادایمی وجود دارد، همگن سازی مفاهیم و روش ها و برنامه ها فایده ای نداشته و صرفاً منجر به یک فعالیت التقاطی خواهد شد. چالش هایی که در اینگونه رویدادها پر قابل مشاهده است این است که زمانگذاری بدون لحاظ هزینه-فایده بر روی بخش های مختلف تحلیل محیطی و تدوین استراتژی های بالقوه می باشد و حجم بالای زمانی و انرژی به جای صرف ایجاد خلاقیت در راهبردنگاری و ترسیم آینده، به تدقیق و مکتوب سازی دانش افراد نسبت به پیرامون مصروف می شود. 👌پی نوشت: شرکت به ساز ملت معتقد است هنوز تصمیمی نسبت به همکاری با دهه هفتاد و هشتاد به دلیل عدم رعایت سلسله مراتب و ساعت کاری و انضباط فعالیتی ندارد! ✌️پی نوشت ۲: تصویر سوم در مورد یک بازی مدیریتی است که افراد باید در کوتاه ترین زمان با سه چسب پهن یک برانکارد بسازند و سنگین ترین عضو تیم رو جابجا کنند 😂 🆔 @m_rahmani_g
به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مشکلات پیش روی ما در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این بوده است که تاکنون بسیاری از راهکارهای سند تحول به صورت عملی و ملموس اجرایی نشده و آن بخش‌هایی هم که به اجرا درآمده؛ در مقیاسی کوچک بوده و در سراسر کشور نتایج آن دیده نشده است. برخی از بندهای سند آن طور که بسیاری از معلمان به مهر گفتند؛ دارای ادبیاتی ناملموس و ناآشنا برای برخی از معلمان است. اما حتی آن دسته از راهکارها و اهدافی هم که به شکلی ساده و روان بیان شده؛ چندان اجرایی نشده است. حجت الاسلام محمد رحمانی رئیس مرکز راهبردی اکوسیستم تربیتی (مرآت) و از نظریه‌پردازان نظام تربیتی است که در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری مهر به این موضوع اشاره کرده است که چگونه یک سند دقیق، کامل و جامع در مرحله اجرا این‌گونه لنگ می‌زند و پس از دوازده سال آن طور که انتظار می‌رفت؛ خبری از اجرایی شدن آن نیست. این یادداشت بدین شرح است: mehrnews.com/x32cw3 🆔 @m_rahmani_g
📸 / روز پایانی ✍ هفتمین مرحله دوره زمان ؛ ۲ خرداد ماه موضوع؛ با تمرکز بر نهادها و موسسات فرهنگی استاد؛ حجت الاسلام دکتر محمد رحمانی ▪️ثبت نام دوره آفلاین و کسب اطلاعات بیشتر؛ @poshtibanadmin 🌐 مدرسه تربیت اسلامی فیض: https://eitaa.com/joinchat/3663200274C6970f55f3d 🔸🔹🔸🔹🔸🔹
زیست در جهان الگوها ما حاضریم در کدام جهان رویا پردازی کنیم؟ 🌐 امروز با مفهومی به نام «فن فیکشن» Fan fiction آشنا شدم. فن فیکشن ها داستان های تخیلی و عامیانه ای هستند که علاقه مندان به یک کتاب، فیلم، سریال یا شخصیت با زبان خود آنها را ساخته و پرداخته می کنند. در حقیقت حجم جذابیت یک پدیده می تواند به حدی باشد که شما را وارد در دنیای خویش کرده و منجر به رویاپردازی شما در آن دنیا شود 🤔 🔅نکته ای که وجود دارد این است که ما امروزه در کدام دنیا، قابلیت رویا پردازی داریم ⁉️ کدام دنیا را می توانیم پرورش دهیم، درباره ی آن خلاقیت به خرج دهیم و با فکر کردن مدام به آن، خلق تصویر کنیم ⁉️ 🌀به گفته یکی از دوستان شاید سنتی ترین واقعه ای که در طول تاریخ برای جامعه ما به حدی تاثیرگذار بوده که منجر به تولید فن فیکشن های متعدد در آن شده است واقعه کربلا و عاشورا باشد که داستان هایی در قالب شرح حال و زبان حال در تاریخ برای آن مفصل تولید شده بود. عاشورا توانسته است در هویت جامعه ما به گونه ای نفوذ کند که تخیل ما را برانگیخته و منجر به خلق تصویر شود. 🔆اما ظرفیت های زیادی از وقایع تاریخی و شخصیت های مرتبط با آن وجود دارد که هنوز به این حد ما را درگیر خود نکرده است. چطور می شود: - دفاع مقدس - شهدای هسته ای - شهدای مدافع حرم - دانشمندان و بزرگان دینی و علمی - درنوردیدن مرزهای دانشی و هزاران واقعه و شخصیت دیگر را چنان درگیر ذهن نوجوان کرد که منجر به خلق امتداد شود⁉️ 👈 : «بیش از ۸۰ هزار داستان از هری پاتر را این جا بخوانید.» این جمله ای است که بالای سایت «هری پاتر فن فیکشن» نوشته شده است. مدرسه هاگوارتز مدت هاست تعطیل شده، لرد ولدمورت، جادوگر سیاه، هم به پایان کار رسیده، رولینگ هر آن چه در چنته داشته روی کاغذ آورده و همه آن ها به بیش از ۶۷ زبان زنده دنیا ترجمه شده اند. اما حالا تازه اول راه است؛ اکنون دیگر طرفداران هری پاتر دست به قلم شده اند. بر اساس آماری که در سایت هری پاتر فن فیکشن آمده، ۸۴ هزار و ۸۵۷ داستان دیگر وجود دارد. این وب سایت بیش از ۹۹ هزار عضو دارد. اما جالب ترین نکته تعداد نویسندگان آن است؛ طبق آماری که در گوشه این سایت آمده، ۳۸ هزار و ۶۸۱ نفر نویسنده داستان های بعدی هری پاتر هستند. یعنی نزدیک به ۴۰ هزار رولینگِ بالقوه وجود داشته که به کمک این سایت بالفعل شده است. 🆔 @m_rahmani_g
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاصل جمع "گفتگو نور حرکت " 🔹زمان پخش : شنبه ها ساعت ۲۲ 🔹بازپخش:دوشنبه ها ساعت ۱۱ 🔹پنج شنبه ها ساعت ۱۸ 📺 از شبکه آبادان در این برنامه ان شاء الله سه جلسه در خصوص مساله هویت و نوجوان امروزین گفتگویی با دوستان نوجوان آبادانی خواهیم داشت. ┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄ @haselejam_tv 🆔 eitaa.com/abadan_irib
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ▫️ از یه اتفاق نو که شاید جای دیگری پیدا نشود 😉 مرحله دوره / با تمرکز بر نهاد ها و موسسان فرهنگی و تربیتی ▪️ثبت نام دوره آفلاین و کسب اطلاعات بیشتر؛ @poshtibanadmin 🌐 مدرسه تربیت اسلامی فیض: https://eitaa.com/joinchat/3663200274C6970f55f3d 🔸🔹🔸🔹🔸🔹
☘️ گفتاری اندر زیست بوم دینی جمهوری اسلامی چند روزی است که وزیر سابق فرهنگ و ارشاد جناب آقای سید عباس صالحی که هم اکنون مدیرمسئولی روزنامه اطلاعات را نیز بر عهده دارند عبارتی را فرموده اند که: 👁‍🗨 «زیست بوم دینی چون زیست بوم طبیعی است. وقتی زیادی دستکاری می شود، آفت پیدا می کند. در دهه های اخیر به بهانه های گوناگون چنین شد و اکنون افسوس تعطیل مساجد و یا دین گریزی را داریم. مدتی جامعه دیندار ایران را مهندسی دینی نکنیم، تغییر شاخص های مثبت دینداری را مشاهده خواهیم کرد.» در این خصوص چند نکته به نظر حقیر می رسد که قابل توجه است: «1️⃣» 🔴 نگاه زیست بومی و ادبیات ناظر به آن چند وقتی است که در سپهر فرهنگی جمهوری اسلامی مورد توجه واقع شده اما متاسفانه فهم کامل و جامعی از آن وجود ندارد. شاهد مثال این حوزه نیز فقدان یک اثر تولیدی مکتوب در خصوص الگوی زیست بومی در حوزه فرهنگ است. حتی آثار غیرفرهنگی در ادبیات زیست بومی نیز جملگی ترجمه ای یا مبتنی بر تجربه زیسته غربی است. لذا این واژه نیز از واژگانی است که کم کم در حال خالی شدن از معنا بوده و به زودی زود به مانند برخی واژه های دیگر مانند «تشکیلات» و «قرارگاه» و ... از مُد خارج خواهد شد🙈 «2️⃣» 🔆 اینکه اتمسفر دینی کشور ما یک زیست بوم است امری صحیح است چرا که تجربه تاریخی ما نشان داده که چنان مداخله گران و عناصر و مولفه های خود را در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله خویش تنظیم گری نموده که با وجود تمام مقاومت ها و مداخله های منفی، توانسته ثبات و پایداری خود را تضمین کند و چه بسا توسعه و تعمیق نیز یابد. اما نحوه ی مداخلات در این زیست بوم قطعاً‌ به یک اندازه نبوده و به بیان تافلر موج تغییرات در دنیای کنونی قابل مقایسه با صده های گذشته نیست. «3️⃣» 🔹 تشبیه زیست بوم دینی کشور به زیست بوم طبیعی همانقدر که به نزدیک کننده اذهان است، می تواند منجر به مغالطه نیز شود چرا که آنچه که گوینده بدان توجه نکرده این است که مداخله حاکمیت دینی برای حفظ جنگ و بهبود آن، در یک محیط خلا نیست، بلکه در محیطی است که دائماً آماج حملات و دست اندازی ها و صدمات و ایجاد آفت هاست. اگر ما مداخله منفی جبهه باطل را برای تخریب این جنگل در نظر نگیریم در این صورت چه تضمینی هست که خود این جنگل توان ایستادگی در مقابل این آماج را داشته باشد و از بین نرود و یا حداقل به شدت ضعیف نشود⁉️ این در حالی است که قطعاً وضعیت زیست بوم دینی ما امروزه قابل مقایسه با گذشته نیز نمی باشد. «4️⃣» 🟢 اما نکته صحیح دیگری نیز در این تعبیر وجود دارد و آن هم این است که نحوه ی مداخله حاکمیت دینی در زیست بوم کشور، بیش از اینکه تصدیگرایانه باشد می بایست تنظیم گرایانه و تسهیلگرایانه باشد. حاکمیت بیش از اینکه مستقیم ورود کند باید بسترهای لازم را برای حضور مردم در عرصه فرهنگ ایفا نماید، باید حلقه های میانی را به رسمیت بشناسد و از کمک مردم نهراسد. اما چه کنیم که همیشه مهمترین رقیب حلقه های میانی و بخش خصوصی در عرصه فرهنگ، حاکمیت است 😔 🆔 @m_rahmani_g